طراحی سایت

۱۰ نکته مهم برای انتخاب یک نام دامنه عالی

انتخاب نام دامنه تا اندازه‌ای شبیه انتخاب نام برای یک شرکت است و به تفکر زیاد و توجه به ملاحظات مختلف نیاز دارد. نام دامنه سایت شما، شناسه آن است و باید نامی را انتخاب کنید که کاملاً با کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. اما انجام این کار همیشه هم چندان راحت نیست.

۱۰ نکته برای انتخاب بهترین نام دامنه

در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چطور یک نام دامنه عالی انتخاب کنید. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب نام دامنه دارید، این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم که حاوی نکات و ترفندهای بیشتری درباره این موضوع است.

  1. راحتی تایپ نام
  2. کوتاه و مختصر بودن
  3. استفاده از کلمات کلیدی
  4. هدف گرفتن منطقه مورد نظر
  5. خودداری از به کار بردن اعداد و خط ربط
  6. قابلیت به خاطر سپردن
  7. انجام تحقیقات
  8. استفاده از یک توسعه‌ی مناسب
  9. حفاظت از برند فعلی و یا ایجاد یک برند
  10. اقدام سریع

۱. راحتی تایپ نام

برای موفقیت در فضای آنلاین، پیدا کردن نام دامنه‌ای که تایپ آن آسان باشد، ضروری است. اگر از معادل عامیانه کلمات (مثلاً u به جای you) استفاده کنید یا کلماتی را به کار ببندید که چند املای متفاوت دارند (مثل express و xpress) پیدا کردن سایت شما برای مشتریان سخت تر می‌شود.

۲. کوتاه و مختصر بودن

اگر نام دامنه طولانی و پیچیده باشد، این احتمال وجود دارد که مشتریان شما آن را اشتباه تایپ کنند. بنابراین بهترین کار استفاده از یک نام مختصر و ساده است.

۳. استفاده از کلمات کلیدی

سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید که بیانگر نوع کسب و کار و خدمات شما باشند. مثلاً برای کسب و کاری که کار تعمیر یا تعویض شیشه را انجام می‌دهد نام‌هایی مثل GlassRepair.com یا GlassReplacement.com می‌تواند مناسب باشد.

پس کلمات کلیدی را به کار ببندید که مردم در هنگام جستجوی محصولات یا خدمات شما از آنها استفاده می‌کنند. 

با این کار رتبه شما در موتورهای جستجو افزایش پیدا می‌کند (در نتیجه ترافیک سایت شما بیشتر می‌شود) و بعلاوه آدرس سایت شما برای مشتریان بامعناتر خواهد بود.

۴. هدف گرفتن منطقه مورد نظر

اگر کسب و کار شما محلی است سعی کنید نام شهر یا استان خودتان را در نام دامنه سایتتان به کار ببندید تا مشتریان محلی بتوانند کسب و کار شما را پیدا کرده و به خاطر بسپارند. مثل: PhoenixGlassRepair.com

البته شاید بتوانید توسعه‌ای مثل .boston یا .vegas پیدا کنید که مناسب با محل جغرافیایی مورد نظر شما باشد.

۵. خودداری از به کار بردن اعداد و خط ربط

معمولاً اعداد و خط فاصله منجر به ایجاد سوء تفاهم می‌شوند. مثلاً ممکن است وقتی آدرس سایت شما خوانده می‌شود برای مخاطب سوال ایجاد شود که آیا باید این عدد را به حروف بنویسد یا به عدد. همچنین معمولاً کاربران خط فاصله را در جای اشتباه قرار می‌دهند یا آن را فراموش می‌کنند. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از این المان‌ها استفاده نکنید.

۶. قابلیت به خاطر سپردن

تعداد آدرس‌های ثبت شده به میلیون‌ها عدد می‌رسد بنابراین داشتن دامنه‌ای که در ذهن مخاطب باقی بماند ضروری است. وقتی نامی را انتخاب کردید با دوستان نزدیکتان درباره آن مشورت کنید تا مطمئن شوید که این نام از نظر دیگران هم جذاب و معقول باشد.

۷. انجام تحقیقات

مطمئن شوید نام انتخاب شده قبلاً توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد، حق کپی رایت آن در اختیار شرکت دیگری نباشد و یا قبلاً استفاده نشده باشد چون ممکن است در این صورت با مشکلات قانونی زیادی روبرو شوید که هزینه‌های زیادی برای شما در برخواهند داشت.

تحقیق درباره بهای دامنه مورد نظرتان را هم فراموش نکنید.

GoDaddy به عنوان یک شرکت بزرگ در حوزه فروش نام دامنه به داده‌های زیادی دسترسی دارد که از آنها برای تحلیل میلیون‌ها دامنه استفاده می‌کند. می‌توانید با استفاده از GoDaddy Domain Appraisals ارزش دامنه مورد نظرتان را مشخص کنید.

۸. استفاده از یک توسعه‌ی مناسب

توسعه‌ها، پسوندهایی مثل .com یا .net هستند که در انتهای آدرس‌های وب قرار می‌گیرند. این پسوندها می‌توانند کاربرد و مفاهیم خاصی داشته باشند بنابراین مطمئن شوید پسوند انتخابی شما متناسب با نوع کسب و کارتان باشد. پسوند .com محبوب ترین پسوند است اما ممکن است با این پسوند پیدا کردن آدرسی کوتاه و به یاد ماندنی که قبلاً استفاده نشده باشد سخت باشد چون محبوبیت و سابقه آن بیشتر است.

دامنه‌های جدید و خاص – مثل .photography، .nyc و .guru – فرصت بسیار مناسبی برای ثبت نام‌هایی مرتبط و مختصر محسوب می‌شوند؛ چند مورد از این توسعه‌ها و کاربردهای آنها عبارتند از:

  • .co: مخفف company، commerce و community.
  • info: سایت‌های اطلاعاتی
  • .net: سایت‌های زیرساخت اینترنت و فنی
  • .org: سازمان‌های غیر تجاری و غیرانتفاعی
  • .biz: کاربردهای بیزنسی و تجاری مثل سایت‌های فروش آنلاین
  • .me: وبلاگ‌ها، سایت‌های شخصی یا رزومه

نکته: لازم نیست که برای هر دامنه یک وبسایت ایجاد کنید. کافیست دامنه‌های جانبی را به وبسایت اصلی خودتان فوروارد کنید.

۹. حفاظت از برند فعلی و یا ایجاد یک برند

برای محافظت از برندتان چند دامنه مختلف خریداری کنید از جمله دامنه‌هایی برای املای اشتباه آدرس اصلی سایتتان. با این کار مانع ثبت مدل‌ها و نسخه‌های مختلف نام سایتتان توسط رقبا می‌شوید و حتی اگر مشتریان نام سایت شما را اشتباه تایپ کنند باز هم به سایت خود شما هدایت می‌شوند.

۱۰. اقدام سریع

معمولاً دامنه‌ها به سرعت به فروش می‌رسند. خوشبختانه خیلی از دامنه‌ها هنوز گران قیمت نیستند بنابراین توصیه می‌کنیم در اسرع وقت نام مورد نظرتان را ثبت کنید. اگر در پیدا کردن نام‌های استفاده نشده دچار مشکل هستید می‌توانید از سایت GoDaddy استفاده کنید که برای جستجو و یافتن دامنه‌ای مناسب به شما کمک می‌کند.

منبع
https://www.godaddy.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

بستن