برد کرامب چیست و چگونه به مسیریابی در وبسایت کمک میکند؟
احتمالا قصه بسیار مشهور هنسل و گرتل را شنیدهاید. یک خواهر و برادر که برای گم نکردن مسیر برگشتشان از داخل جنگل، خردهنانهایی را در سراسر مسیر پخش میکردند. از این ایده بسیار جذاب در طراحی وبسایتهای امروزی نیز استفاده شده است تا کاربران بتوانند به راحتی و دسترسی بیشتری در وبسایتها جستوجو کنند. برد کرامب (Breadcrumb) یکی از مهمترین اجزای وبسایتهای امروزی است که در نقش یک راهنمای مسیر، عمل میکند. در این مطلب بهصورت کامل با برد کرامب، مزایا و انواع آن آشنا میشویم.
برد کرامب چیست؟
احتمالا در وبسایتهای مختلف با نوارهایی لینکدار مواجه شدهاید که در قسمت بالایی صفحه وبسایت قرار دارد. این نوار از چندین قسمت تشکیل شده است که بخشی از ساختار سایت را نمایش میدهد. به این راهنماهای مسیر در وبسایتها، برد کرامب گفته میشود.
برای مثال یکی از انواع بردکرامبها در یک وبسایت فروشگاهی به شکل زیر است:
فروشگاه X < دستهبندی محصولات دیجیتال < گوشیهای هوشمند < گوشی موبایل گلکسی اس ۲۲
همانطور که میبینید، بردکرامبها چندین لینک پشت سره هم هستند که موقعیت دقیق کاربر در وبسایت را به او نمایش میدهند. همچنین کاربر با بررسی برد کرامب میتواند مسیری که برای رسیدن به این موقعیت طی کرده است را مشاهده کند. استفاده از بردکرامبها تنها برای دسترسی بهتر و راحتی کاربران انجام میشود. هرچند که میتوان گفت بردکرامبها به نوعی جزو ساختار لینک سازی داخلی وبسایتهای امروزی بهشمار میآیند.
چرا از برد کرامب در وبسایتها استفاده میشود؟
بهطور کلی میتوان با پنج دلیل اثبات کرد که استفاده از Breadcrumb در وبسایتها یک امر لازم است. درواقع طی چند سال اخیر، بردکرامبها به یکی از اجزای وبسایتهای بزرگ تبدیل شدهاند که نبود آنها میتواند بسیاری از کاربران را سردرگم کند. بدون استفاده از بردکرامبها، کاربران تجربهای مناسب از جستوجو در وبسایت شما نخواهند داشت. همچنین باید اشاره کرد که استفاده از برد کرامب برای وبسایتهایی که پیچیدگی بسیار زیادی دارند (مانند وبسایتهای فروشگاهی) و هر لینک از آنها به صدها لینک دیگر مرتبط میشود، یک امر کاملا ضروری است. در ادامه با مزایای استفاده از Breadcrumb در وبسایتها آشنا میشویم.
کاربران را به جستوجو تشویق میکند
تصور کنید در یک مسیر پرپیچوخم قدم میزنید که خروجیهای بسیار زیادی دارد. حال اگر تمام خروجیها و ورودیهای این مسیر تابلوهای نشاندهنده مقصد را داشته باشند و انتهای هر یک از این ورودیها و خروجیها مشخص باشد، شما با خیالی راحتتر در این مسیر قدم میزنید و از پیمودن آن لذت میبرید. وبسایتها نیز از این قاعده جدا نیستند. کاربران با حضور برد کرامب، حس بهتری در هنگام جستوجو در وبسایت شما خواهند داشت. چرا که میتوانند در هر لحظه، موقعیت خود را در وبسایتتان مشاهده کرده و تمرکز خود را روی بررسی محتوا، محصول و خدمات جمع کنند.
قابلیت یافتپذیری (Findability) شما را افزایش میدهد
یکی از مهمترین مولفههای کیفی وبسایتهای امروزی، قابلیت یافتپذیری آنها است. این عبارت به این معنی است که کاربران باید بتوانند تنها با چند کلیک، به صفحه، محصول یا خدمات مورد نظرشان در وبسایت شما برسند. برد کرامب قابلیت یافتپذیری وبسایت شما را به شکل بسیار مناسبی بهبود میبخشد.
بردکرامبها برای سئو مفید هستند
یکی از مهمترین مزایای استفاده از Breadcrumb، کمک آن به بهبود وضعیت سئو وبسایت است. درصورتیکه شما از بردکرامب در وبسایت خود استفاده کنید، وبسایت شما نقشهای مناسب خواهد داشت. به همین خاطر رباتهای گوگل میتوانند بسیار سریعتر ساختار سایت شما را شناسایی و به ایندکس گوگل انتقال دهند. پس اگر میخواهید سئو وبسایت شما بهبود پیدا کند، استفاده از برد کرامب را به شما توصیه میکنیم.
شما دلیلی برای عدم استفاده از آنها ندارید!
یکی از منطقیترین دلایلی که وبسایتها را مجبور به استفاده از بردکرامبها میکند این است که به بازدیدکنندگان نشان میدهد الان کجای وبسایت هستند و Breadcrumb میتواند کیفیت وبسایت شما را بهبود ببخشد. به همین خاطر شما حتما باید از برد کرامب در وبسایت خود استفاده کنید.
بردکرامبها به کاهش سردرگمی کاربران کمک میکند
تمام افراد میخواهند که در سریعترین زمان ممکن به محتوا، محصول و یا خدمت مورد نظر خود در وبسایتهای مختلف دسترسی پیدا کنند. چرا که در دنیای امروز، وقت ارزش بسیار زیادی دارد. بردکرامبها با کاهش زمان جستوجوی کاربران در وبسایت شما، تجربه بهتری را برای آنها رقم میزنند و از طرف دیگر سردرگمی آنها را نیز بهشدت کاهش میدهند.
انواع Breadcrumb در وبسایتها را بشناسید
بسته به نوع و کاربری وبسایتها، از بردکرامبهای مختلفی در آنها استفاده میشود. برای مثال در وبسایتهای فروشگاهی از بردکرامبهای مبتنی بر ویژگی یا دستهبندی استفاده میشود. از طرف دیگر در وبسایتهایی مانند وبسایتهای خبری میتوان از برد کرامب مبتنی بر سلسلهمراتب استفاده کرد. انتخاب نوع برد کرامب به خواسته و کاربری وبسایت شما بستگی دارد و نمیتوان بهصورت دقیق نوع آن را برای تمام وبسایتها مشخص کرد.
انواع برد کرامب مبتنی بر مشخصات مختلف عبارتاند از:
- بردکرامبهای مبتنی بر لوکیشن، دستهبندی و سلسلهمراتب: بسیاری از بردکرامبها مبتنی بر لوکیشن وبسایت، دستهبندی و سلسلهمراتب استفاده میشوند. برای مثال در وبسایتهای خبری شما با بردکرامبهایی روبهرو میشوید که به این شکل هستند: وبسایت خبری X < اخبار خاورمیانه < اخبار ایران
- برد کرامب مبتنی بر تاریخچه جستوجو: در برخی وبسایتها، بردکرامبها مبتنی بر تاریخچه جستوجو نمایش داده میشوند. برای مثال: صفحه اصلی < صفحه قبل < صفحه فعلی. هر یکی از این بردکرامبها لینک اختصاصی خود را نیز دارند
- بردکرامبهای مبتنی بر ویژگی: در وبسایتهای فروشگاهی از بردکرامبهایی مبتنی بر ویژگی استفاده میشود. چرا که این وبسایتها برای راهنمایی کاربران به مشخصات دقیقتری نیاز دارند.
آموزش تمام مباحث روز طراحی وب و دیجیتال مارکتینگ در آرکاد
مباحث دیجیتال مارکتینگ هر روز پیچیدهتر میشوند و شما برای این که بتوانید از مباحث روز دنیا عقب نیفتید، باید بهصورت مداوم مباحث دیجیتال مارکتینگ را آموزش ببینید. برد کرامب تنها یکی از مباحث بسیار کوچک در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که اجرای اصولی آن میتواند کیفیت و کارایی وبسایت شما را بهشدت افزایش دهد. مرکز آموزش دیجیتال مارکتینگ آرکاد یکی از بهترین و معتبرترین مراکز آموزشی دیجیتال مارکتینگ است. شما در وبسایت ما میتوانید به مقالههای آموزشی بسیار باکیفیتی دسترسی داشته باشید و در بهترین دورههای آموزشی در این حوزه شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید