کسب و کار اینترنتی

نحوه ایجاد کسب و کار اینترنتی

حضور موثر در فضای آنلاین برای صاحبان مشاغل

امروزه صاحبان مشاغل در هیچ صنعت و کسب و کاری، راه گریزی از فعالیت در فضای آنلاین ندارند و برای موفقیت در عرصه‌ی کسب و کار نیاز به ایجاد کسب و کار اینترنتی و حضوری موثر در فضای آنلاین دارند.

در هر رشته و صنعتی، صرف‌نظر از نوع محصولات و خدماتی که عرضه می کنید و صرف‌نظر از سنتی یا مدرن و اینترنتی بودن کسب و کارتان، مشتریان فعلی و مشتریان آینده باید بتوانند شما را در فضای آنلاین پیدا کنند. امروزه افراد همواره در فضای آنلاین به دنبال رفع نیازهای خودشان هستند. بنابراین لازم است جهت ایجاد کسب و کار اینترنتی اقدام نمائید و اطمینان حاصل کنید که در معرض دید آن ها قرار دارید.

همانطور که اشاره شد، امروزه افراد بسیار بیشتر از گذشته برای سرگرمی و کار در اینترنت حضور دارند. تنها در کشور امریکا ۲۹۰ میلیون و در ایران نیز ۵۷ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد. و مسلماً این کاربران حین گشتن در وب به دنبال محصولات و خدمات مختلف – و البته خرید این محصولات – هستند.

قطعا شما هم به عنوان یک کارآفرین از قانون شماره یک کسب و کار مطلع هستید؛ یعنی باید در جایی که مشتریان حضور دارند، حضور داشته باشید و این یعنی اثبات نیاز به حضوری موثر در فضای آنلاین و ایجاد کسب و کار اینترنتی .

یک جنبه مثبت فضای آنلاین این است که برای دیده شدن در اینترنت و جذب افراد به وبسایت یا فروشگاه خودتان نیازی نیست متخصص بازاریابی یا برنامه نویس باشید – یا فردی حرفه‌ای را با حقوقی بالا استخدام کنید.

استراتژی های ساده اما بسیار کارآمدی وجود دارند که می توانید به سرعت و به آسانی پیاده سازی کنید تا با ایجاد کسب و کار اینترنتی و حضورتان در فضای آنلاین بهبود پیدا کرده، مشتریان راغب بیشتری جذب کنید و فروش تان را افزایش دهید – و در نتیجه سود بیشتری کسب کنید. تمام این تکنیک ها رایگان هستند و بازگشت سرمایه‌ی خوبی دارند.

چه قبلا موارد زیر را برای حضور در فضای آنلاین (بصورت ناموفق) امتحان کرده‌اید و چه برای اولین بار قصد امتحان آنها را دارید، لازم است برای ایجاد کسب و کار اینترنتی ، استراتژی های زیر را با دقت کامل دنبال کنید.

مسلماً تمام موارد ذکر شده برای همه مشاغل کارایی ندارند. اما وقتی ترکیب مناسب برای بازار هدفتان را پیدا کردید، در مسیر موفقیت در فضای آنلاین قرار می گیرید.

  1. ایجاد وبلاگ یا سایت

قطعا برای کسب و کارتان نیاز به یک ویترین آنلاین دارید. این محل را مثل یک ملک مجازی در نظر بگیرید. وبلاگ یا وبسایت شما جاییست که می توانید در آن به مشتریان خودتان درباره محصولات یا خدمات خودتان و همچنین درمورد خودتان به عنوان صاحب این کسب و کار اطلاع رسانی کنید.

هدف نهایی شما متقاعد کردن مردم به خرید کردن است؛ چه از طریق وبسایت و چه از طریق بازدید حضوری از فروشگاه. بنابراین لازم است افراد را سرگرم نگه داشته و اشتیاق آنها را برای کسب اطلاعات درباره بیزنس خودتان افزایش دهید.

برای رسیدن به این هدف باید علاوه بر ایجاد کسب و کار اینترنتی ، متنی متقاعد کننده در وبسایتتان داشته باشید که در مشتریان اشتیاق ایجاد کرده و اعتمادشان را نسبت به شما جلب کند.

یک ایده‌ی مناسب برای چنین مواقعی دادن انگیزه برای ثبت نام به مشتریان است. در واقع شما می توانید محتوایی مثل یک گزارش رایگان در اختیار افراد قرار دهید تا آنها را تشویق کنید ایمیل آدرسشان را در اختیارتان قرار دهند. با داشتن این آدرس می توانید آن ها را همواره در تعامل با کسب و کارتان قرار دهید.

  1. بهبود سئو

حتی اگر بهترین وبسایت دنیا و یک متن متقاعد کننده برای بازاریابی داشته باشد، بدون بهینه سازی برای موتورهای جستجو تمام تلاش های شما برای حضور موثر در فضای آنلاین بی تاثیر هستند.

با توجه به اینکه بیش از ۱ میلیارد وبسایت در دنیا وجود دارد، لازم است برای دیده شدن و برجسته شدن بین این همه سایت بشدت تلاش کنید؛ و اینجاست که سئو وارد عمل می شود.

با انتشار منظم محتوایی مفید و کارآمد در حوزه‌ی کاری خودتان و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان می توانید رتبه وبسایتتان را در موتورهای جستجو ارتقاء دهید.

به این ترتیب هر زمان که افراد کلمات و عباراتی مرتبط با بیزنس شما را جستجو کنند، وبسایت شما (یا در صورت داشتن آدرس فیزیکی، شماره تلفن و آدرستان) در بالای نتایج جستجو نمایش داده می شود.

بیشتر افراد اصلاً وارد صفحه دوم نتایج جستجو نمی شوند. بنابراین لازم است همواره اصول سئو را مورد توجه قرار دهید.

از طرفی با توجه به اینکه گوگل موتور جستجوی شماره یک دنیا است، سعی کنید همیشه سازگاری وبسایتتان را با گوگل حفظ کنید.

  1. حضور در شبکه‌های اجتماعی

امروزه بیش از نیمی از مردم دنیا به اینترنت دسترسی دارند و تعداد بسیار زیادی از این افراد از سرویس ها و شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام ، لینکدین و غیره استفاده می کنند و روز بروز بر اهمیت این پلتفرم ها به عنوان یک کانال بازاریابی مهم برای مشاغل آنلاین و آفلاین افزوده می شود. به همین دلیل این شبکه ها اهمیت زیادی برای دیده شدن در فضای آنلاین دارند.

در حقیقت مردم علاقه زیادی به تعامل با برندها و کمپانی های مربوط به این برندها در فضای آنلاین دارند و شبکه های اجتماعی راه آسانی برای رسیدن به این هدف هستند. بنابراین سعی کنید که شما هم سهمی در این تعاملات داشته باشید.

یک صفحه در فیسبوک بسازید و بصورت منظم در آن مطالب مختلفی (از جمله اخبار مربوط به محصولات، فروش، اطلاعات مفید و غیره) منتشر کنید.

ویدیوهایی ساده از محصولات خودتان تولید کرده و در یوتیوب منتشر کنید. برای ضبط ویدیو می توانید از دوربین گوشی هوشمند خودتان استفاده کنید. موضوع این ویدیوها می تواند طیف گسترده ای داشته باشد از آموزش گرفته تا سخنرانی و هر چیزی که برای مخاطبین مفید باشد. برای الهام گرفتن می توانید کارهای رقبا را بررسی کنید.

بسیار مهم است که تمام تلاش های شما برای تقویت حضورتان در اینترنت، هماهنگ باشند. مثلاً مطالبی که در ویدیوهای یوتیوب عنوان می کنید، باید با محتوایی که در توییتر پست می کنید سازگاری داشته باشند.

بعلاوه سعی کنید حتما مطالب مختلف را به هم لینک کنید. مثلاً پست های فیسبوک را به مطالب وبسایتتان لینک کنید. یا پست های توییتر و فیسبوک را به ویدیوهای جدید یوتیوب لینک کنید و غیره.

  1. فعالیت در جوامع و انجمن‌ها

این مورد هم به فعالیت در شبکه های اجتماعی مرتبط است اما از طرفی تفاوت هایی دارد که می توان آن را به عنوان یک معیار مجزا در نظر گرفت.

مسلماً هر محصول یا صنعتی یک انجمن آنلاین تخصصی دارد که در آن مردم درباره اخبار، تغییرات صنعت و غیره بحث و تبادل نظر می کنند. انجمن ها و گروه های مختلفی در فیسبوک، reddit و سایر شبکه های اجتماعی وجود دارند که مشتریان ایده آل شما در چنین محل هایی فعالیت دارند و شما هم باید در این مکان‌ها فعال باشید.

اما فعالیت شما نباید محدود به عضویت در انجمن و ارسال لینک وبسایتتان باشد. فعالیت‌تان را به تدریج شروع کنید. در گفتگوهای مختلف شرکت کنید، نظرات خودتان را مطرح کنید و سعی نکنید رفتارتان تحمیلی و متمرکز بر فروش باشد.

به این ترتیب به مرور شهرت و محبوبیت شما افزایش پیدا می کند. مردم شما را به عنوان یک منبع معتبر می شناسند و در این مرحله می توانید افراد را به وبسایت، وبلاگ یا صفحه فیسبوک خودتان هدایت کنید تا اطلاعات بیشتری درباره شما کسب کنند.

اقدام بعدی برای ایجاد کسب و کار اینترنتی

نکات نهایی که باید برای فعالیت در فضای آنلاین بخاطر داشته باشید عبارتند از: با استراتژی عمل کنید، استوار و ثابت قدم باشید، همواره بررسی کنید که کدام فعالیت ها نتیجه‌ی مطلوب داشته اند و کدام خیر.

برای اطمینان از اینکه تلاش های شما تاثیری بلند مدت دارند، لازم است در انتقال پیام و ایجاد ارزش استوار باشید و به یاد داشته باشید که این فرایند یک شبه انجام نمی شود. پر رنگ شدن حضورتان در فضای آنلاین زمانبر است. اما تاثیرات مثبت این فرایند در درآمدزایی و کسب موفقیت بسیار ارزشمند هستند.

 

منبع
https://www.thebalance.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + دو =

بستن