بازاریابی محتوا

تجارت دانش چیست؟

کسب درآمد از طریق فرایندهای به اشتراک گذاری دانش

بنجامین فرانکلین زمانی می گفت: “سرمایه گذاری برای دانش بیشترین سود را ایجاد می کند.” حتی با گذشت این همه سال هنوز هم این نقل قول ارزش قدیم را دارد. اما آیا می توانیم فقط بر اساس دانش‎مان کسب و کاری راه اندازی کنیم و در این صورت آیا بازگشت سرمایه‌ قابل توجهی خواهیم داشت؟ اصولا تجارت دانش چیست؟

در حال حاضر صنعت آموزش آنلاین علیرغم فراز و نشیب های مختلف همچنان به رشد خودش ادامه می دهد. افرادی که دانش و تخصص خودشان را از طریق دنیای دیجیتال با دیگران به اشتراک می گذارند شاهد بازگشت سرمایه قابل توجهی بوده اند. اما واقعیت اینجاست که خیلی از مردم از قابلیت های چنین گزینه هایی اطلاع ندارند.

در این مقاله تمام اطلاعات لازم درباره تجارت دانش را با شما در میان می گذاریم. این اطلاعات، در واقع شامل تمام اطلاعات مورد نیاز برای تبدیل دانش شما به یک کسب و کار سودآور است.

تجارت دانش چیست؟

تجارت دانش در واقع درآمدزایی و تجاری کردن فرایندهایی است که برای به اشتراک گذاشتن دانش‌تان از آن ها استفاده می کنید. هر چند نام های مختلفی به این صنعت اطلاق شده مثل آموزش الکترونیک یا آموزش آنلاین؛ اما هیچ کدام از این نام ها نمی توانند به این اندازه جوهره و اساس این صنعت را مشخص کنند.

البته باید توجه داشت که دانش و اطلاعات معادل هم نیستند. اینروزها اطلاعات را می توان هر جایی پیدا کرد. اطلاعات تنها وقتی ارزشمند است که تجربه واقعی آن را تقویت کند. و مصرف کنندگان فقط مایل به پرداخت هزینه برای چنین دانشی هستند. به چنین تبادل دانشی برای بدست آوردن پول، تجارت دانش گفته می شود.

تجارت دانش و راه پیش رو

آیا می دانستید که انتظار می رود صنعت تجارت دانش تا سال ۲۰۲۵ به رشد ۳۲۵میلیارد دلاری دست پیدا کند؟ گزارشی که اخیرا توسط موسسه Research And Markets منتشر شد، پیش بینی کرد که این بازار در دهه بعد رشد CAGR (نرخ رشد ترکیبی سالیانه) ۷ درصدی خواهد داشت. اما آیا این اعداد و ارقام برای جدی تر گرفتن این تجارت کفایت می کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل بیشتری برای همراهی با این تجارت ارائه کنیم.

  1. دیجیتال شدن دنیا

مسلما سبک زندگی حال حاضر و آینده‌ی دنیای ما کاملا به صورت دیجیتال است. مثلاً تصور کردن زندگی بدون داشتن یک تلفن همراه هوشمند خیلی سخت است. فناوری های دیجیتال نه تنها وارد منازل همه ما شده اند بلکه جایگاه قابل توجهی در مدارس، کالج ها و سایر موسسات آکادمیک پیدا کرده اند.

ما در دوره ای نیستیم که برای پیدا کردن معنی لغات از واژه نامه های چاپی استفاده کنیم. هر سوالی داشته باشیم براحتی پاسخ آن را در گوگل جستجو می کنیم. خیلی از دانش آموزان، تبلت را جایگزین دفترچه های یادداشت کرده اند. و از اپلیکیشن ها برای یادگیری دروس مختلف مثل ریاضیات استفاده می کنند.

موارد ذکر شده نشانه های واضحی هستند که اثبات می کنند تجارت دانش جایگزین ارزشمندی برای شیوه‌های آموزش سنتی است. در حال حاضر روزبروز بر محبوبیت کتاب های الکترونیک و دوره های آنلاین به عنوان روشی برای یادگیری افزوده می شود.

  1. کنترل بر مصرف کننده ها

احتمالاً شما هم متوجه محبوبیت افراد بانفوذ در بازاریابی مدرن شده اید. امروزه مصرف کنندگان فقط جذب تبلیغات پر زرق و برق نمی شوند.

مصرف کنندگان نیاز به بررسی ادعاهای تولید کنندگان راجع به محصولات یا خدماتشان دارند. نظرات افراد با نفوذ در وبلاگ و پست های اینستاگرام و توییتر می تواند میزان تقاضا برای محصولات شما را افزایش دهند.

اما این شرایط چه تاثیری بر تجارت دانش دارد؟ اگر سعی دارید با فروختن دوره‌های آموزشی یا کتاب های الکترونیک خودتان درآمدزایی کنید، نیازی به صرفه هزینه هنگفتی برای تبلیغات ندارید.

با توجه به گستردگی استفاده از اپلیکیشن ها و تلفن های هوشمند، تهیه ویدیوها یا تصاویر حرفه ای کار چندان سختی نیست. می توانید با انتشار مطالب مرتبط و مناسب در شبکه های اجتماعی، مخاطبین زیادی را جذب و سرگرم کنید.

  1. ضرورت دانش

آخرین باری که قصد برنامه ریزی برای سفر داشتید را در نظر بگیرید. احتمالاً در اینترنت و پست های وبلاگی به دنبال اطلاعات بودید یا اینکه به انجمن های مرتبط پیوستید. مسلماً چندین سال پیش برای چنین کارهایی از آژانس های مسافرتی کمک می گرفتید.

اما در حال حاضر افراد تمایل دارند که تصمیماتی آگاهانه تر بگیرند و درباره موضوعاتی که برایشان تازگی دارد از افرادی که تجربیاتی مرتبط دارند، آموزش ببینند. این شرایط، فرصت خیلی خوبی برای به اشتراک گذاری دانش و درآمدزایی محسوب می شود. صنعتی که در آن مشغول هستید، هر چیزی باشد از تناسب اندام گرفته تا سفر، موسیقی یا پیشرفت و توسعه فردی، همیشه مخاطبی برای آن وجود دارد.

مزایای تجارت دانش

مزایای یادگیری آنلاین برای مصرف کننده‌ها زیاد است. این شیوه آموزش نه فقط باعث صرفه جویی در زمان رفت و آمد برای آموزش می شود، بلکه یادگیری با این روش راحت تر هم هست. افراد می توانند هر زمان و از هرجایی آموزش ببینند.

از طریق تجارت دانش، افراد می توانند با صرف هزینه هایی بسیار کمتر از هزینه دوره های آموزشی سنتی، مدارک معتبری به رزومه خودشان اضافه کنند. بعلاوه محیط آموزشی این روش ها تعاملی تر است.

پلتفرم های تجارت دانش مثل Kajabi  به مربیان امکان می دهد که برنامه های آموزشی خودشان را با استفاده از ویدیو و وبینار تعاملی تر کنند. بعلاوه چنین پلتفرم هایی کاربرپسندتر هستند و استفاده از آن ها ساده است. بنابراین اگر قصد راه اندازی یک دوره آموزشی آنلاین دارید، می توانید فوراً کار را شروع کنید. تنها ابزار مورد نیاز برای این کار یک میکروفون و یک تلفن هوشمند است.

برای مثال، پلتفرم Kajabi امکان آپلود کردن ویدیوها و تصاویر را به روش های مختلف فراهم کرده است؛ از جمله: کشیدن و رها کردن ساده، آپلود از Google Drive یا Dropbox و استفاده از URL. این پلتفرم حتی امکان تعامل مخاطبین با دوره های آموزشی از طریق انجمن های بحث و گفتگو را فراهم کرده است. از دیگر ویژگی های مثبت این پلتفرم کاربرپسند بودن و ظاهر جذاب آن است.

چطور فرایند فروش دانش را شروع کنیم

پلتفرم هایی مثل Kajabi و Udemy امکان راه اندازی صفحات فرود و وبینار و همچنین مدیریت پرداخت ها را فراهم می کنند. بنابراین تنها کاری که برای فروش دانش تان باید انجام دهید استفاده از تلفن برای تهیه ویدیوهای آموزشی است. در ادامه با ایده هایی برای شروع کار آشنا می شوید:

  • دوره های آموزش آنلاین – می توانید با استفاده از متن، صوت، ویدیو یا چک لیست واحدهای آموزشی مختلفی تهیه کرده و دانشتان را با مشتریان به اشتراک بگذارید.
  • ebook یا کتاب الکترونیک – کتاب الکترونیک و مقاله سفید کارایی فوق العاده ای برای ایجاد مشترک راغب دارند. معمولاً این منابع یا به صورت رایگان و در ازای ثبت نام افراد در سایت یا خبرنامه و یا با پرداخت هزینه در اختیارشان قرار می گیرند.
  • کلاس درس – می توانید برای به اشتراک گذاشتن دانش تان کلاس شخصی آنلاین راه اندازی کنید. از آنجا که تضمین حضور مخاطب در چنین کلاس هایی سخت تر از روش های دیگر است معمولاً زیاد از این روش استفاده نمی شود.
  • عضویت – در این استراتژی مخاطبین تنها وقتی به سایت دسترسی دارند که هر ماه هزینه عضویت را پرداخت کنند.
  • وبینار – وبینار راه خیلی خوبی برای به اشتراک گذاشتن دانش با مخاطبین و تعامل با آن ها از طریق جلسات پرسش و پاسخ است.

نتیجه نهایی

نکته مثبت راجع به تجارت دانش پتانسیل های بی پایان آن است. برای مثال، می توانید همزمان استراتژی عضویت در سایت را راه اندازی کرده و در عین حال دوره های آموزشی را در سایت بفروش برسانید. با توجه به پلتفرم های مختلفی که برای تجارت دانش وجود دارد انجام این کار نسبتا ساده است.

اگر روش های بیشتری برای راه اندازی تجارت دانش به ذهنتان می رسد، راجع به این روش ها در کامنت ها صحبت کنید.

منبع
https://www.crazyegg.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 20 =

بستن