کسب و کار اینترنتی

بهترین مدل کسب و کار اینترنتی را برای خودتان تعیین کنید

3 مدل کسب و کار اینترنتی متداول

فرض کنید که شما لذیذترین سس اسپاگتی را درست می کنید و دوستانتان بر این باورند که باید این هنرتان را تبدیل به یک بیرنس کنید. در این صورت باید از چه مدل کسب و کار اینترنتی برای آن استفاده کنید؟

احتمالاً پاسخ شما این است که خیلی ساده محصول را تولید کرده و می فروشید. اما این حالت فقط یکی از گزینه های موجود است و قطعاً تنها گزینه نیست.

در صورتیکه زمان کافی را صرف تعیین مدل کسب و کار اینترنتی مناسب برای ایده‌ی جدیدتان کنید و برای ایجاد کسب و کار اینترنتی تان تلاش کنید، شاهد خواهید بود که احتمال موفقیتتان افزایش پیدا می کند.

مدل کسب و کار اینترنتی شما کدامیک است؟

سه مدل کسب و کار، برای مشاغل آنلاین وجود دارد.

  1. فروش محصولی فیزیکی
  2. فروش یک سرویس
  3. فروش محصولی حاوی اطلاعات دیجیتال

یکی دیگر از منابع درآمدزایی که صرف نظر از نوع مدل انتخابی، امکان درآمدزایی بیشتر را فراهم می کند، بازاریابی پورسانتی یا رابطه ای (یا affiliate marketing) است.

در ادامه این مدل ها را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

مدل کسب و کار اینترنتی اول: فروش آنلاین محصولات فیزیکی

فروش محصولی فیزیکی: احتمالا اولین مدلی که به ذهن میرسد، همین مدل است. در این مدل یک محصول فیزیکی قابل حمل تولید و آن را از طریق اینترنت بازاریابی می کنید. می توانید محصول را از طریق پلتفرم تجارت الکترونیک خودتان، یک وبسایت فروش و حراجی و یا از طریق یک وبسایت شخص ثالث مثل آمازون به فروش برسانید.

مزایای فروش آنلاین محصولات فیزیکی: فروش آنلاین محصولات در مقایسه با فروش در یک فروشگاه فیزیکی مزایای مختلفی دارد. اول از همه مشتری ها می توانند بدون مراجعه حضوری به فروشگاه فیزیکی شما (در صورت داشتن چنین فروشگاهی) محصولاتتان را بررسی کنند. همچنین مشتری ها می توانند تمام آپشن های شما از جمله نظرات مشتریان درباره محصولات شما، لیست محصولاتتان و دستورالعمل های مربوطه را مشاهده کنند.

در مقایسه با مشاغل سنتی، در مشاغل آنلاین ویدیوها و تصاویر مربوط به نحوه استفاده از محصولات و بخش پرسش و پاسخ، اطلاعات بیشتری برای مشتریان فراهم می کنند.

معایب فروش آنلاین محصولات فیزیکی: در این مدل کسب و کار اینترنتی لازم است که محصولی را تولید کرده، آن را انبار کنید و سپس آن را به مشتری تحویل دهید. احتمال فساد و تخریب کالاهای فیزیکی وجود دارد و تولید ،انبار کردن و حمل و نقل این کالاها زمان بر است.

علاوه بر این امکان برگشت برخی محصولات وجود دارد. با داشتن کالاهای فیزیکی، کنترل موجودی چالش برانگیز است. در صورتیکه تولید مازاد داشته باشید و محصولتان دچار فساد شود، خسارت خواهید داشت. از طرفی اگر تولید کم باشد و موجودی به اتمام برسد، ممکن است فروش را از دست بدهید و مشتریانتان به دنبال گزینه های جایگزین باشند.

نکته: یکی دیگر از روش های فروش آنلاین محصولات فیزیکی که نیازی به زحمت تولید و حمل و نقل محصول ندارد، راه اندازی کسب و کاری به صورت drop shipping[۱] است.

مدل کسب و کار اینترنتی دوم: فروش آنلاین خدمات

فروش یک سرویس: در حالت ایده آل سرویس ها یا خدمات شما برای فروش آنلاین مناسب هستند. دو روش کلی برای فروش خدمات به صورت آنلاین وجود دارد.

  1. سایت به عنوان ابزار فروش: مشاغل غیر آنلاین از وبسایتشان به عنوان ابزار فروش خدماتی که به صورت غیر آنلاین یا به اصطلاح آفلاین ارائه می دهند، استفاده می کنند. بسیاری از کسب و کارهای آفلاین از اینترنت به عنوان ابزار فروش خدماتشان استفاده می کنند. وبسایت این مشاغل بیشتر به عنوان بروشور محصولات عمل می کند. می توانید یک نجار، دندانپزشک یا ارائه دهنده خدمات ماساژ درمانی را بواسطه‌ی حضورشان در فضای آنلاین پیدا (و ارزیابی) کنید. نقطه مشترک همه این موارد این است که تمام این سرویس ها را به صورت فیزیکی دریافت می کنید.این روش برای ایجاد و واجد شرایط کردن لیدها برای مشاغل مبتنی بر خدمات بسیار کارآمد است.
  2. سایت به عنوان ویترین فروش محصولات: در این روش خدمات به صورت آنلاین (ارائه شده) و به فروش می رسند. سفر، سرگرمی و بازاریابی اینترنتی از جمله چنین خدماتی هستند. تمام این موارد از طریق سرور فروشنده ها ارائه شده و به فروش می رسند. مزیت این مدل این است که نیاز نیست مشتری منتظر صحبت با فرد خاصی یا وقت ملاقات بماند و می تواند خرید را مستقیما به صورت آنلاین انجام دهد و بنابراین میزان رضایت مشتریان بشدت افزایش پیدا می کند.

مزایای فروش آنلاین خدمات: هزینه جذب مشتری راغب و مشتری بالفعل از طریق وبسایتی که بخوبی طراحی و بازاریابی شده باشد بسیار کمتر از روش های سنتی و آفلاین است. با این روش ها مشتریان اطلاعات زیادی درباره محصولاتتان کسب می کنند و نیازی نیست که برای چک کردن گزینه های مختلف مسافت زیادی را طی کنند. صرف نظر از این که از پلتفرم فروش یا نمایش محصولات استفاده کنید، تنظیم و راه اندازی این مدل کسب و کار اینترنتی سریع تر و راحت تر از فروش فیزیکی محصولات است.

معایب فروش آنلاین خدمات: سطح رقابت – بخصوص برای کلمات کلیدی خاص – بسیار زیاد است. مثلاً اگر شما یک لوله کش در تهران باشید گرفتن رتبه‌ای خوب برای عبارت کلیدی “لوله کش در شهر تهران” بسیار سخت است. یک جستجو در گوگل بیش از صدها نتیجه ایجاد می کند. به همین دلیل لازم است یک برنامه قوی برای بازاریابی محتوا داشته باشید.

از آنجا که معمولاً شانس برپایی روابط شخصی با مشتریان را ندارید، در این مدل کسب و کار اینترنتی ، طراحی وبلاگی جذاب حاوی ویدیوهای مختلف نقش مهمی ایفا می کند.

یکی از موثرترین روش ها برای تبلیغ مشاغل مبتنی بر خدمات استفاده از تبلیغات فیسبوک است. در این روش می توانید مخاطبین را بر اساس موقعیت جغرافیایی، اطلاعات جمعیت شناسی و علایقشان مورد هدف قرار دهید. و خبر خوب این است که فیسبوک در مقایسه با سایر رسانه های تبلیغاتی همچنان تقریبا مقرون به صرفه و کم هزینه است.

مدل کسب و کار اینترنتی سوم: فروش آنلاین محصولات اطلاعاتی

فروش محصولات اطلاعاتی: کسب درآمد در فضای آنلاین از طریق فروش محصولات اطلاعاتی . این مدل کسب و کار اینترنتی ، انتخابی برای بازاریابان اینترنتی و کارآفرینانی است که در حوزه‌ی سبک زندگی فعالیت دارند. وقتی به فروش خدمات یا محصولات مشغول می شوید امکان مواجه شدن با موانع مختلف وجود دارد. صاحبان مشاغل دائما به سطحی از فروش می رسند که بدون ایجاد تغییر در کسب و کارشان – استخدام کارکنان بیشتر، خرید تجهیزات بیشتر و غیره – نمی توانند  از آن سطح بیشتر رشد کنند. با محصولات اطلاعاتی، شما مشکلات کسب و کارهای سنتی مثل سربار، موجودی، کارکنان، محدود شدن به یک مکان واحد و غیره را ندارید.

تقریباً تمام محصولات به صورت خودکار و الکترونیک ارائه می شوند. پرداخت ها و صدور صورتحساب به صورت خودکار و از طریق درگاه پرداخت و سبد خرید انجام می شوند. می توانید پردازش صدها تراکنش را به راحتی پردازش یک تراکنش در روز انجام دهید.

فروش محصولات اطلاعاتی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. مطالب قابل دانلود: متداول ترین نوع مطالب قابل دانلود، کتاب الکترونیک یا ebook است. قیمت این محصولات از ۳.۹۹ دلار تا ۴۹ دلار متغیر است. سایر انواع مطالب و محتوای قابل دانلود عبارتند از صوت (MP3)، ویدیو (MP4) و کاربرگ. دوره های گران قیمت تر معمولاً شامل ترکیبی از فایل های صوتی/ ویدیویی و پی دی اف هستند. از آنجا که این محصولات به صورت دیجیتال ارائه می شوند و هزینه ای در برندارند، می توانید با استفاده از چنین محصولاتی به سود بالایی برسید.
  2. سایت عضویت: عملکرد چنین سایت هایی از ارائه دسترسی آنلاین به مجلات و روزنامه ها تا ارائه آموزش های مختلف از طریق صوت، ویدیو و انجمن های تعاملی است که همه این خدمات از طریق یک درگاه عضویت ارائه می شوند. گاهی این سایت ها طوری تنظیم می شوند تا به صورت خودکار طی یک دوره زمانی مشخص محتوایی با حجم مشخص – مثل دوره های آموزشی – به هر عضو جدید ارائه دهند. هدف این متد تدریجی این است که اعضای جدید با حجم زیادی از محتوا روبرو نشده و برای یک دوره زمانی طولانی تر پرداخت کننده باقی بمانند. داشتن وبسایتی با امکان عضویت که در آن بصورت ماهیانه از کاربران هزینه اشتراک دریافت می شود راه بسیار خوبی برای کسب درآمدی پایدار و تکرار شونده است.

مزایای فروش آنلاین محصولات اطلاعاتی: بسیاری از فروشندگان، محصولات اطلاعاتی مستمری تولید و ارائه می کنند و این به معنای داشتن مدل صورتحساب تکراری است. با داشتن مشتریانی که هر ماه یا هر سال پرداخت انجام می دهند برای موفقیت نیاز به تعداد کمتری مشتری خواهید داشت. در این مدل کسب و کار وقتی محصول تولید شد، نیاز به فعالیت کمتری دارید. با توجه به مقیاس پذیر بودن این مدل می توانید به راحتی و بدون مواجه با مشکلات متداولی که در مشاغل مختلف وجود دارد، تعداد زیادی از مشتریان پرداختی را مدیریت کنید.

معایب فروش آنلاین محصولات اطلاعاتی: یکی از چالش هایی که فروشندگان اطلاعات با آن مواجه می شوند ایجاد ارزش برای محتوای ارائه شده است. با توجه به وفور اطلاعات رایگان در اینترنت، متقاعد کردن افراد به پرداخت پول در ازای محتوا، چالش سختی است. همچنین کپی کردن و سرقت محتوای دیجیتال آسان است. لازم است در رابطه با چگونگی محافظت از محتوای تولیدی خودتان – و چگونگی مقابله با سرقت احتمالی آن – خوب فکر و برنامه ریزی کنید.

نکاتی برای فروش آنلاین اطلاعات                                                    

معمولاً مردم تمایلی به پرداخت هزینه برای اطلاعات کهنه و قدیمی ندارند. لازم است این محتوا یک مشکل جاری و حال حاضر از مردم را حل کند. درباره چگونگی انجام کارها با دقت فکر کنید. اگر بدانید که چطور یک کار سخت یا پیچیده را انجام دهید، می توانید از این ایده برای ارائه یک محصول اطلاعاتی استفاده کنید. اصلاً اینطور فکر نکنید که مردم برای اطلاعاتی که شبیه پست های وبلاگی هستند، هزینه می کنند. حتما باید اطمینان حاصل کنید که محتوای تولیدی جامع و کامل بوده و یک مشکل واقعی را حل کند.

کلید اصلی موفقیت در عرصه فروش آنلاین اطلاعات، توانایی نوشتن متن بسیار خوب و متقاعد کننده برای وبسایت است. مهارت در نوشتن متنی مناسب برای آگهی، تنها چیزی است که برای موفقیت در عرصه فروش آنلاین محصولات اطلاعاتی به آن نیاز دارید (البته این مهارت می تواند به هر نوع کسب و کاری و همچنین به بازاریابی کمک کند).

نیاز تمام مشاغل آنلاین

صرف نظر از مدل کسب و کار اینترنتی انتخابی شما، در هر صورت نیاز به یک استراتژی برای بازاریابی محتوا دارید. بدون داشتن محتوایی قدرتمند در وبسایتتان هرگز موفق به جذب ترافیک موتورهای جستجو یا ایجاد دلیلی برای برگشتن افراد به وبسایتتان نخواهید شد. و البته مشتریان بالقوه شما، اطلاعات مورد نیاز برای انجام خریدی آگاهانه را ندارند – بنابراین ممکن است هرگز خرید نکنند.

همچنین لازم است یک استراتژی مناسب برای بازاریابی ایمیلی در کسب و کارتان داشته باشید تا اطلاعات افرادی را که از وبسایتتان بازدید می کنند، جمع آوری کرده و با پیگیری های مناسب سعی کنید فروش اولیه و فروش مجدد را افزایش دهید.

چه مدلی را برای کسب و کار اینترنتی تان انتخاب می کنید؟

اما اگر به همان مثال مربوط به دستورالعمل تهیه اسپاگتی برگردیم، چه مدلی برای کسب و کار شما مناسب است؟

فروش یک محصول فیزیکی: می توانید سس اسپاگتی مخصوص خودتان را در ابعاد بالا تولید، بسته بندی و انبار کرده و به سراسر دنیا ارسال کنید. می توانید این محصول را در اندازه ها (یک نفره، خانوادگی، برای مهمانی ها)، طعم ها (گوشتی، تند، ارگانیک) و سبک های مختلف (فقط سس، همراه نودل، مخلوط ادویه خشک) تولید کنید. می توانید عملیات تولید را خودتان انجام داده یا آن را برون سپاری کنید. در هر صورت تولید این محصول هزینه بر است. لازم است مواردی مثل: درگاه پرداخت، تولید، توزیع، برگشتی ها و شکایات احتمالی را در نظر داشته باشید.

فروش یک سرویس: دستورالعمل مخصوص شما می تواند پایه و اساس یک شرکت تولید کننده‌ی غذای ایتالیایی باشد. می توانید با استفاده از وبسایتی به سبک بروشور، کسب و کارتان را بازاریابی کنید. یا اینکه می توانید آموزش به رستوران ها را پیشنهاد دهید و یا به افرادی که قصد یادگیری تهیه یک اسپاگتی خوش طعم و لذت بخش را دارند، آموزش شخصی را پیشنهاد کنید. در این روش زمان راه اندازی، پیچیدگی های کار و سرمایه مورد نیاز برای کار نسبت به روش اول کمتر است. با فروش سرویس می توانید راحت تر محصولاتتان را متمایز کنید.

فروش یک محصول اطلاعاتی: پیچیدگی این گزینه نسبت به سایر موارد کمتر است (و بنابراین استرس کمتری ایجاد می کند). می توانید یک کتاب الکترونیک ساده تولید کنید و در آن مواد و طرز تهیه سس مخصوص خودتان را ذکر کنید. یا این که می توانید یک سایت آشپزی با قابلیت عضویت راه اندازی کنید که در آن ویدیوهای آموزشی مختلف قرار گرفته باشد. همچنین می توانید یک انجمن برای اعضاء تشکیل دهید. با رشد اعضای سایت، محتوای سایت هم رشد و بهبود پیدا می کند.

مسلماً هر سه مدل ذکر شده برای مثال ما قابل اعمال است و هر سه می توانند موفقیت آمیز باشند.

 

[۱]  «د‌راپ شیپینگ‌»‌ یک روش خرد‌ه‌فروشی است که د‌ر آن کالا مستقیماً از انبار تامین‌کنند‌ه و نه انبار خرد‌ه‌فروش برای خرید‌ار ارسال می‌شود‌.

منبع
https://www.thebalance.com
برچسب ها

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + دو =

بستن