سئو

چگونه رتبه سایت خودمان را بدون تولید محتوا یا لینک سازی بهبود ببخشیم؟

گوگل علاقه دارد رتبه سایت‌ هایی را بهتر کند که مردم آنها را دوست دارند.

احتمالا با خواندن عنوان این مطلب فکر می‌کنید که این کار ممکن نیست چون هر چه محتوای بیشتر و لینک‌های بیشتری داشته باشید رتبه سایت شما بالاتر خواهد رفت.

هر چند این تفکر درست است اما به این معنا نیست که بازاریابی محتوا و لینک‌بیلدینگ تنها راه‌های بهبود رتبه سایت هستند.

صرف نظر از آپدیت‌های گوگل، ترفندهایی هستند که همیشه بدون نیاز به تولید محتوای بیشتر یا ساخت لینک‌های بیشتر تاثیرگذار هستند. در این مطلب شما را با این ترفندها آشنا می‌کنیم.

گوگل تمایل دارد چه وبسایت‌هایی را در رتبه‌های بالاتر قرار دهد؟

قبل از ورود به بحث ترفندهای ذکر شده اول باید سعی کنید دیدگاه خودتان را نسبت به سئو عوض کنید.

آیا تصور می‌کنید که گوگل واقعا به سئوی درون صفحه‌ای و لینک بیلدینگ اهمیت می‌دهد؟

قطعا تا حدودی همین طور است اما این موارد تنها چیزهایی نیستند که گوگل به آنها اهمیت می‌دهد.

گوگل علاقه دارد رتبه سایت‌ هایی را بهتر کند که مردم آنها را دوست دارند. اگر گوگل رتبه سایت‌ هایی را بهتر می کرد که شما هیچ علاقه‌ای به آنها نداشتید، قطعاً به تدریج استفاده از گوگل را متوقف می‌کردید.

و اگر مردم استفاده از گوگل را متوقف می‌کردند، افراد خیلی کمی روی تبلیغات این شرکت کلیک می‌کردند و این به معنای از دست دادن درآمد برای این شرکت بود.

به همین دلیل است که گوگل به تفکرات شما اهمیت می‌دهد و در حالت ایده آل هدف گوگل این است که رتبه سایت هایی را بالا ببرد که شما دوستشان دارید.

حالا به بررسی ترفندهایی می‌رسیم که باعث می‌شوند مردم به وبسایت شما علاقمند شده و در نتیجه رتبه سایت تان بهبود پیدا کنند و البته، برای تمام ادعاهای ذکر شده در این مطلب، آمار و ارقام و شواهد معتبری ارائه می‌کنیم.

ترفند شماره ۱ افزایش رتبه سایت : نرخ کلیک سایت تان را بهینه سازی کنید

اگر ۱۰ هزار نفر یک جستجو درباره کلمه “سئو” انجام داده و به جای سایت اول روی سایت دوم کلیک کنند این وضعیت چه چیزی را به گوگل نشان می‌دهد؟

قطعا این شرایط برای گوگل مشخص می‌کند که مورد شماره ۲ مرتبط تر است و گوگل باید رتبه سایت را در جایگاه ۱ قرار دهد.

Rand Fishkin آزمایشی انجام داد و در آن از تمام فالورهای توییتر خودش خواست که عبارت best grilled steak یا “بهترین استیک کبابی” را جستجو کنند و بعد روی نتیجه اول در فهرست نتایج کیلک کرده، سپس دکمه back را زده و بعد روی نتیجه چهارم کلیک کنند.

رتبه سایت

در عرض ۷۰ دقیقه این اقدام باعث شد که رتبه سایت از نتیجه چهارم به جایگاه اول دست پیدا کند.

رتبه سایت

و حتی این صفحه شروع به رتبه گرفتن برای عبارت grilled steak هم کرد.

رتبه سایت

اما بعدا دوباره این رتبه‌ها به حالت اول برگشتند چون از نظر کاربران واقعی این نوع اولویت بندی مناسب نبود.

در واقع تغییر ابتدایی در رتبه‌ها به این دلیل بود که Rand فالورهای وفاداری داشت و همه آنها کمک کردند تا گوگل باور کند (حداقل در کوتاه مدت) که این سایت مناسب تر است.

اما این ماجرا مشخص می‌کند که گوگل واقعا به تفکر شما اهمیت می‌دهد. در واقع آنقدر به تفکر شما اهمیت می‌دهد که رتبه سایت ها را به صورت بلادرنگ تنظیم می‌کند چون تمایلی ندارد نتایجی را به شما نمایش بدهد که از نظرتان نامتناسب هستند (مهم نیست که آن صفحه چند بک لینک دارد یا کد درون صفحه‌ای آن چقدر بهینه سازی شده است).

البته Rand تنها کسی نبود که این نظریه را تست کرد. این تست بارها انجام شده و هر بار نتایجی مشابه با آنچه گفته شد به دست آمده است.

پس شما هم باید تلاش کنید که مردم در فهرست نتایج گوگل بیشتر روی سایت شما کلیک کنند تا سایر سایت‌ها.

اگر بتوانید کلیک‌های بیشتری نسبت به نتایج بالاتر از سایت خودتان به دست آورید (البته از راه مجاز) در نهایت مشاهده خواهید کرد که رتبه سایت شما بدون نیاز به تولید محتوای بیشتر یا لینک‌های بیشتر ارتقاء پیدا می‌کند.

اما، چطور باید کلیک‌های بیشتری جذب کنید؟

برای این کار باید تگ عنوان و توضیحات متای سایت خودتان را طوری تنظیم کنید که بیشترین جذابیت را برای مخاطب داشته باشد.

هر بار در گوگل جستجو می‌کنید، لیستی از نتایج را مشاهده خواهید کرد که هر نتیجه یک عنوان، URL و توضیحات دارد:

رتبه سایت

قسمت لینک، عنوان است (که با نام تگ عنوان هم شناخته می‌شود)، بعد از آن URL قرار دارد (که سبز رنگ است) و در نهایت توضیحات قرار دارد (متن سیاه … که با نام توضیحات متا هم شناخته می‌شود).

اگر وبسایت شما، با وردپرس ساخته شده می‌توانید با استفاده از پلاگین Yoast SEO به راحتی تگ عنوان و توضیحات متای سایتتان را ویرایش کنید.

روش‌های مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند نسبت به رقبا کلیک بیشتری بگیرید، از جمله:

  • درج کلمات کلیدی – مردم تمایل دارند روی نتایجی کلیک کنند که شامل کلمه کلیدی یا عبارتی است که آن را جستجو می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که از کلمات کلیدی مناسبی در توضیحات متا و عنوان سایتتان استفاده کرده اید. شاید این کار ساده به نظر برسد اما وقتی سایت شما برای هزاران کلمه کلیدی رتبه سایت خوبی گرفته، باید کدام یک از آنها را در تگ عنوان که ۶۰ کاراکتر دارد، استفاده کنید؟
  • برانگیختن حس کنجکاوی افراد – عناوینی که جذابیت بیشتری داشته باشند، کلیک بیشتری دریافت می‌کنند. برای مثال اگر کلمه کلیدی که به دنبال آن هستید، “چای سبز” باشد، یک عنوان خوب برای آن به این صورت است “۱۱ مورد از مزایای اثبات شده چای سبز (شماره ۶ شما را شگفت زده می‌کند)”. شاید این عنوان کمی طولانی به نظر برسد اما قطعا کار می‌کند چون عده زیادی کنجکاو می‌شوند که شماره ۶ چیست؟
  • تقلید از مجلات – هر بار مجله‌ای را می‌بینید، استفاده از عناوین و سرخط‌های جذاب روی جلد مجله توجه شما را جلب می‌کند. خیلی از عناوین مورد استفاده مجلات شامل عبارت “چگونه” و یا به صورت لیست هستند. برای الهام گرفتن بیشتر، نگاهی به چند مجله داشته باشید.

بهبود وضعیت سایت در نتایج جستجو کار پیچیده‌ای نیست. جایی که اکثر افراد در آن دچار اشتباه می‌شوند این است که کلمات کلیدی اشتباهی را انتخاب می‌کنند یا در نوشتن متن اشتباه عمل می‌کنند. به خاطر داشته باشید که قرار است انسان‌ها تگ متا و تگ عنوان سایت شما را بخوانند پس این قسمت‌ها باید جذابیت داشته باشند.

اگر نوشتن متن عنوان برای شما سخت است، این راهنما را مطالعه کنید.

اجازه بدهید در ادامه مراحل دقیقی که باید برای جذب کلیک بیشتر طی کنید را مرور کنیم.

مرحله اول استفاده از  Google Search Console (کنسول جستجوی گوگل) است.

وارد این کنسول شده و سپس روی “Search Traffic” و بعد روی “Search Analytics” کلیک کنید:

رتبه سایت

با این کار صفحه‌ای شبیه صفحه زیر مشاهده خواهید کرد:

رتبه سایت

به بالا برگردید و روی گزینه “pages” و بعد روی چک باکس “CTR”  (میزان کلیک) کلیک کنید:

رتبه سایت

به این ترتیب لیستی از نتایجی را مشاهده می‌کنید که بر اساس محبوب ترین URL‌ها و نرخ کلیک آنها (که با نام CTR هم شناخته می‌شوند) مرتب شده اند:

رتبه سایت

صفحاتی را بررسی کنید که ترافیک بالا اما CTR کمتر از ۵ درصد دارند.

روی یکی از نتایجی که CTR کمتر از ۵ درصد دارد کلیک کنید و سپس روی دکمه queries کلیک کنید:

رتبه سایت

بعد به دنبال کلمات کلیدی با بیشترین میزان کلیک و کمترین CTR بگردید.

رتبه سایت

بهتر است در تگ عنوان و توضیحات متا روی این کلمات کلیدی تمرکز داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که تگ عنوان محدود به ۶۰ کاراکتر است که این یعنی نمی‌توانید بیشتر از ۲ یا ۳ کلمه کلیدی را در این قسمت قرار دهید.

بنابراین بهتر است کلمات کلیدی را انتخاب کنید که معمولاً بیشتر کلیک می‌گیرند و CTR کمتری هم داشته باشند چون شما صفحاتی با نرخ CTR کمتر از ۵ درصد را انتخاب کرده اید.

با تنظیم توضیحات متا و تگ عنوان سایتتان و قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در آنها و با برانگیختن حس کنجاوی افراد می‌توانید نرخ کلیک سایتتان را افزایش دهید. به این ترتیب در کوتاه مدت ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو به دست خواهید آورد و رتبه سایت تان به مرور زمان ارتقاء پیدا می‌کند.

در اینجا سه تستی را مشاهده می‌کنید که به من (neil patel) برای تنظیم تگ عنوان کمک زیادی کرده اند:

رتبه سایت

من متوجه شدم که ترافیک زیادی را برای عبارت marketing digital از کشورهایی خارج از امریکا برای یکی از پست‌های خودم به دست آورده ام.

بنابراین به جای استفاده از “digital marketing” در تگ عنوان سایتم از “marketing digital” استفاده کردم که باعث شده CTR از ۳۶.۳ درصد به ۴۵.۴ درصد افزایش پیدا کند. همچنین ترافیک جستجوی سایتم تا ۱۲۸۹ بازدیدکننده در سایت افزایش پیدا کرد.

من برای عبارت کلیدی “social media marketing” تگ عنوان سایت خودم را بر اساس ایده‌ای که از یک مجله گرفته بودم تنظیم کردم. نرخ CTR سایت من از ۳۸.۲ به ۸۴.۲ درصد افزایش پیدا کرد. در مجموع، این باعث شد که ترافیک سایت من تا ۹۳۲ بازدیدکننده در ماه افزایش پیدا کند.

رتبه سایت

من با تگ social media marketing عبارت step-by-step guide را هم اضافه کردم.

این باعث شد مردم متوجه شوند که این پست از نوع “how to” و عمل گرا است. همچنین عبارت social media را چندین بار در توضیحات متا اضافه کردم.

رتبه سایت

و درباره کوئری Google AdWords، متوجه شدم که گوگل اعلام کرده در حال تغییر نام پلتفرم تبلیغاتی خودش از Google AdWords به Google Ads است، بنابراین عکس آن را انجام داده و بر همان عبارت Google AdWords تمرکز کردم چون عده کمی از این تغییر نام اطلاع داشتند.

این باعث شد در هر ماه ۱۳۵۵ بازدید بیشتر دریافت کنم.

البته مواردی هم بوده اند که در آنها تغییراتی که من انجام دادم باعث آسیب رسیدن به ترافیک گوگل سایتم شدند.

بنابراین، هر زمان که توضیحات متا و تگ عنوان سایت خودتان را تنظیم کردید، تاریخ را یادداشت کرده و بعد از حدود ۳۰ روز مجددا آن را مشاهده کنید تا متوجه شوید که آیا به بهبود رتبه سایت تان کمک کرده یا باعث افت آن شده است.

اگر تغییرات باعث افت ترافیک شده بود، آن را به حالت قبل برگردانده و مجددا ۳۰ روز صبر کنید. اگر دائما در حال تست باشید ممکن است رتبه سایت تان تنزل پیدا کند. بنابراین حتی وقتی افت ترافیک را شاهد بودید، حدود ۳۰ روز صبر کنید چون به این ترتیب رتبه سایت تان کم کم تثبیت می‌شود.

اما اگر این کار باعث بهبود CTR و رتبه سایت تان شد، قطعاً شما در موقعیت بهتری قرار می‌گیرید و حالا که نرخ کلیک سایتتان را بهینه سازی کردید، باید تلاش کنید که تجربیات کاربران سایتتان را بهینه سازی کنید.

ترفند شماره ۲ افزایش رتبه سایت : آنچه مردم نیاز دارند را در هنگام نیازشان به آنها عرضه کنید

اگر به آزمایش Rand Fishkin که در بالا اشاره شد دقت کنید، متوجه می‌شوید که به مردم گفته بود روی دکمه back کلیک کنند.

قطعا تمایلی ندارید که مردم پس از ورود به سایت شما روی دکمه back کلیک کنند… این کار به رتبه سایت شما آسیب می‌رساند.

مردم در مواقعی که آنچه مشاهده می‌کنند مطابق میلشان نیست، روی دکمه back کلیک می‌کنند. اگر بتوانید سایتتان را برای بهتر شدن تجربیات کاربران بهینه سازی کنید، احتمال کلیک کردن روی دکمه back توسط کاربران سایتتان کمتر می‌شود.

من این کار را از طریق ۲ مرحله ساده انجام می‌دهم.

اولین مرحله، استفاده از Qualaroo و نظرسنجی از افراد است. با پرسیدن این سوال ساده از افراد (درست وقتی آنها در سایت شما قرار دارند) ده‌ها ایده مختلف می‌گیرید: “چطور می‌توانم این صفحه را بهبود ببخشم؟”

حتی می‌توانید از Qualaroo استفاده کنید تا متوجه شوید که چرا مردم از وبسایت شما بازدید می‌کنند که این کار هم به شما کمک می‌کند که نوع بازدیدکننده‌های سایت خودتان را متوجه شوید. با این کار می‌توانید تجربیات مناسبی برای آنها ایجاد کنید.

رتبه سایت

من هم یک نظرسنجی Qualaroo در صفحه اصلی وبلاگ خودم اجرا کردم. مهم ترین بازخوردی که از بازدیدکنندگان سایتم دریافت کردم این بود که پیدا کردن محتوای دقیقی که به دنبالش بودند، برایشان سخت بود.

و البته دلیل این سختی این بود که من درباره همه موضوعی محتوای مرتبط با بازاریابی داشتم. از تجارت الکترونیک گرفته تا سئو تا بازاریابی محتوا و غیره ….

برای رفع این مشکل تصمیم گرفتم کاری کنم که وقتی افراد وارد صفحه وبلاگ من می‌شوند، بتوانند نوع محتوای مورد نظرشان را انتخاب کنند تا محتوای سایت متناسب با نیازشان تنظیم شود.

رتبه سایت

همچنین من یک تست  Crazy Egg اجرا کردم تا مطمئن شوم کاربران این تغییر را می‌پسندند. بر اساس نتایج این تست که در زیر مشاهده می‌کنید، این تغییرات موفقیت آمیز بوده اند.

رتبه سایت

نرخ پرش کاربران وبلاگ من نیز ۲۱ درصد افت کرد.

سپس scrollmap Crazy Egg را بررسی کردم تا متوجه شوم چه قسمت‌هایی بیشترین توجه را جلب کرده اند. این کار کمک کرد تا مشخص کنم در چه قسمت‌هایی باید گزینه فیلتر محتوا را درج کنم.

رتبه سایت

قسمت scrollmap در ابزار Crazy Egg برای وبلاگ من نشان می‌دهد که گزینه فیلتر محتوا ۷۰ درصد از توجه کاربران به صفحه سایتم را ایجاد می‌کند.

قرار دادن این فیلتر در جایی که توجه زیادی وجود دارد این اطمینان را ایجاد می‌کند که آنچه کاربران نیاز دارند را در محلی که پیدا کردنش آسان باشد در اختیارشان قرار می‌دهم.

پس از بهینه سازی تجربیات کاربران، باید بر برندسازی متمرکز شوید.

توصیه می‌کنم به صفحاتی از سایتتان که بیشترین نرخ پرش را دارند نگاهی کرده و این پروسه را اجرا کنید تا تجربیات کاربران را بهبود ببخشید. در هنگام انتخاب صفحات سعی کنید صفحاتی با ترافیک مناسب را هم انتخاب کنید.

ترفند شماره ۳ افزایش رتبه سایت : برندسازی

اگر شما هم مثل فیسبوک، آمازون یا هر سایت دیگری برندسازی کنید رتبه سایت بهتری خواهید گرفت.

Eric Schmidt مدیرعامل پیشین شرکت گوگل، زمانی گفته بود:

برندها راهکار هستند نه مشکل؛ برندها چگونگی مرتب سازی موضوعات را مشخص می‌کنند.

من هم آزمایشی را اجرا کردم که کمک کرد برند خودم را بسازم و در نتیجه ترافیک جستجوی سایتم هم  (ناخواسته) بشدت صعود کرد.

ترافیک سایت من از ۲۴۰۸۳۹ بازدیدکننده منحصربفرد در هر ماه در ژوئن ۲۰۱۶:

رتبه سایت

به ۴۵۴۳۸۲ بازدیدکننده منحصربفرد در هر ماه در آگوست ۲۰۱۶ رسید:

رتبه سایت

وقتی متوجه قدرت برندسازی شدم پادکستی با نام Marketing School راه اندازی کردم و شروع به انتشار ویدیوهایی در یوتیوب، فیسبوک و لینکدین (چند بار در هر هفته) کردم.

این باعث شد در هر ماه ۴۰۴۱۲ کوئری مربوط به برندم دریافت کنم:

رتبه سایت

حتی در خود یوتیوب به تنهایی در هر ماه ۳۸۰۶ کوئری مربوط به برندم دریافت می‌کردم:

رتبه سایت

اما همانطور که شما هم اطلاع دارید، تولید محتوای خوب تضمینی برای رشد برند شما نیست.

حتی اگر شما هم مثل من ابزارهایی ساخته و آنها را به صورت رایگان منتشر کنید (درست مثل کاری که من با Ubersuggest کردم) باز هم موفقیت شما تضمین نمی‌شود.

اما درسی که از این موضوع یاد گرفتم، قانون شماره ۷ بود.

وقتی فردی پیام شما را ۷ بار بشنود یا ببیند احتمال این که با شما ارتباط برقرار کرده و دائما به سایتتان برگردد، بسیار زیاد خواهد شد.

اما چطور مردم را تشویق کنید که به سایتتان برگردند؟

ساده ترین راهکاری که متوجه شدم خیلی خوب کار می‌کند، ابزاری رایگان به نام  Subscribers بود.

این ابزار از اعلامیه‌های مرورگر استفاده می‌کند تا مردم را تشویق به “subscribe” (عضو شدن) در سایتتان کند. این راهکار از ایمیل بهتر است به این دلیل که مبتنی بر مرورگر است یعنی نیازی نیست مردم نام یا ایمیل آدرسشان را به شما بدهند.

و بعد هر زمانی که خواسته باشید مردم به وبسایت شما برگردند، کافیست فقط یک اعلامیه به آنها ارسال کنید.

در ادامه مشاهده می‌کنید که من با این روش موفق شدم ۴۲۳۱۶ فرد را ۱۷۴۲۸۱ بار به سایتم برگردانم که حدوداً یعنی ۴ بار به ازای هر فرد!

رتبه سایت

و البته طبق قانون ۷، هنوز ۳ بار دیگر می‌توانم این اعلامیه را ارسال کنم  😉

روش استفاده من از Subscribers این است که هربار یک پست وبلاگی منتشر می‌کنم، به کاربران سایتم اعلامیه ارسال می‌کنم.

این اعلامیه‌ها به این صورت هستند:

رتبه سایت

و بلافاصله می‌توانم افراد را به وبسایتم برگردانم:

رتبه سایت

وقتی شروع به استفاده از Subscribers کنید، بلااستفاده نتایج را مشاهده نخواهید کرد. جذب کاربران و تهیه لیست مشترکین زمان می‌برد اما با این وجود، این کار با سرعت انجام می‌شود.

معمولاً ایجاد اعلامیه‌های مرورگر سه برابر سریع تر از روش ایمیلی انجام می‌شود.

نتیجه‌گیری

اگر فقط روی مواردی مثل سئوی درون صفحه ای، لینک بیلدینگ یا حتی وبلاگ نویسی کار کنید نمی‌توانید در گوگل به برتری دست پیدا کنید.

چرا؟

زیرا همه روی همین روش متمرکز هستند. اگر می‌خواهید در رقابت پیروز شوید، باید کار بیشتری انجام دهید.

با انجام دادن کاری که برای کاربران‌تان مناسب تر است، احتمال کنار زدن رقبا بیشتر هم خواهد شد.

من هم برای رسیدن به موفقیت کارهایی که دیگران انجام می‌دادند را بعلاوه یکسری ترفند دیگر انجام دادم. گاهی اوقات این کار باعث می‌شد که ترافیک سایتم در کوتاه مدت افت کند اما در نهایت در بلند مدت بهبود پیدا می‌کرد.

رتبه سایت

از تولید عناوینی متقاعد کننده که مردم را تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت شما در نتایج جستجو کند، تا بهینه سازی تجربیات کاربران و برندسازی، تکنیک‌های مفیدی هستند که فراتر از تکنیک‌های پایه و ابتدایی سئو محسوب می‌شوند.

در حال حاضر سئو بشدت رقابتی شده است. ۵ سال پیش رتبه سایت گرفتن در گوگل ساده تر بود.

در ادامه توضیح می‌دهیم که مشاهده نتایج این تلاش‌ها چقدر زمان می‌برد:

  • بهینه سازی تگ عنوان – با فرض این که تست‌های اجرا شده موفقیت آمیز باشند، طی ۳۰ تا ۶۰ روز نتایج کمی را مشاهده خواهید کرد. به مرور زمان نتایج بهتر خواهند شد.
  • بهینه سازی تجربیات کاربران – بهینه سازی تجربیات کاربران بلافاصله منجر به بهبود معیارهایی مثل نرخ پرش، تعداد صفحات بازدید شده توسط هر کاربر، زمان سپری شده در سایت توسط هر کاربر و نرخ تبدیل خواهد شد. این روش هم به شما کمک می‌کند اما نه بلافاصله و فوری. معمولاً مشاهده نتایج این روش ۴ الی ۶ ماه زمان می‌برد.
  • برندسازی – متاسفانه موفقیت این روش سالها زمان می‌برد. مطمئنا ابزارهایی مثل Subscribers بلافاصله ترافیک سایت شما را بهبود می‌بخشند اما نمی‌توانند خیلی زود روی رتبه سایت شما در نتایج جستجو تاثیرگذار باشند. اما برندسازی یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای رسیدن به موفقیت است.

شما با مطالعه این مطلب کدامیک از ترفندهای ذکر شده را برای رتبه سایت تان مفیدتر می‌دانید و آن را تست می‌کنید؟

منبع
https://neilpatel.com/
برچسب ها

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

بستن