انکر تکست چیست و چرا برای سئو مهم است؟
انکرتکست (Anchor Text) متن قابل کلیکی است که دو صفحه وب را به هم پیوند میدهد و آنرا با نامهای دیگری مانند متن لینک، متن پیوند، متن لنگر و متن قابل کلیک هم میشناسند. انکر تکست معمولا به شکل کلمه یا کلماتی در متن صفحات سایت دیده میشود که رنگی متفاوت با رنگ دیگر نشانههای نوشتاری در متن دارد. این متن دارای یک آدرس است که در صورت کلیک، شما را به آن هدایت میکند. بنابراین انتخاب درست آن میتواند باعث ترغیب مخاطبان به کلیک و افزایش بازدید از صفحات هدف شود. در این متن با اهمیت انکر تکست، انواع آن و روشهای موثر استفاده از آن آشنا میشویم.
چرا انکرتکستها دارای اهمیت هستند؟
انکرتکست ابزاری مفید برای لینکدهی است و لینکها از جمله مهمترین معیارها در تعیین رتبه سایت برای موتورهای جستجو بهشمار میآیند و این یعنی استفاده صحیح از انکرتکستها میتواند بر رتبه سئو تاثیر بگذارد. وقتی از متن پیوند یا همان انکر تکست در لینکدهی داخلی استفاده میکنید، این اقدام به موتورهای جستجو کمک میکند تا ساختار سایت و ارتباط صفحات و موضوع آنها را درک کنند.
برای مثال وقتی به محتوای دیگری لینک میدهید، گوگل از متن پیوند بهعنوان نشانگر موضوع صفحه لینک شده استفاده میکند. از سوی دیگر نوع انتخاب متن لنگر نیز دارای اهمیت است.
دلایل این اهمیت را با هم مرور میکنیم:
- انکر تکست به خوانندگان شما میگوید که در صفحه هدف لینک، باید انتظار چه نوع محتوا یا چه موضوعی را داشته باشند. بنابراین ارتباط بین موضوع در صفحه هدف و متن انکر تکست از اهمیت بالایی برخوردار است
- انکرتکستها به الگوریتمهای گوگل میگویند که محتوای شما در مورد چیست
انواع انکرتکست را بشناسید
انکرتکستها هم در استراتژی لینکسازی داخلی و هم در استراتژی لینکدهی خارجی مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین سایتهای دیگر نیز میتوانند از طریق انکرتکستها به یکی از صفحات سایت شما لینک بدهند. در ادامه با برخی از انواع انکرتکست آشنا میشویم.
۱- انکرتکستهای عمومی
انکرتکستهای عمومی (Generic Anchor Words) در کلمات خود به مخاطب نمیگویند متن صفحه هدف درباره چیست. این نوع از انکر تکست چندان پیشنهاد نمیشود با این حال یکی از انواع انکر تکست است که احتمالا بارها در صفحات مختلف سایتها با آنها برخورد کردهاید.
برخی از انواع انکرتکستهای عمومی عبارتند از:
- اینجا را کلیک کنید
- در اینجا بخوانید
- اطلاعات بیشتر در اینجا
- در این صفحه
- دانلود کنید
- درباره نویسنده
۲- انکرتکستهای برند
انکر تکستی که از نام تجاری به عنوان متن استفاده میکند یا بعبارت دیگر لینکی با نام تجاری شما به عنوان متن لنگر که انکرتکست برند (Branded links) نامیده میشود. بعنوان مثال سایت آرکاد.
۳- انکرتکستهای عریان
انکرتکستهای عریان (Naked Link Anchors) یا انکرتکست URL (URL Anchor Text) نوعی متن پیوند است که دارای کلمات نیست بلکه در آنها از نشانههای نوشتاری آدرس URL برای لینکدهی بهطور مستقیم و بهاصطلاح عریان استفاده میشود. مانند: https://Arkad.ir/ برای سایت آرکاد.
۴- انکرتکست عنوان مقاله یا صفحه
برخی از انکرتکستها دقیقا از کلمات عنوان مقاله یا مطلب و یا نام صفحه سایت استفاده میکنند. برای مثال شما ممکن است لینک “صفحه درباره ما” سایت خود را روی کلمات “صفحه درباره ما” قرار دهید. روش دیگر قرار دادن لینک روی عنوان یک مقاله است. برای مثال میتوانید لینک را روی عبارت “انکر تکست چیست؟” قرار دهید.
۵- انکرتکستهای تصویر
اگرچه در نام متن لنگر به تکست بهمعنای متن نوشتاری اشاره شده است با این حال وقتی تگ Alt را روی تصویر قرار دهید و تصویر را به صفحهای لینک دهید، موتورهای جستجو آن را مانند یک انکر تکست شناسایی میکنند.
۶- انکرتکستهای هممعنی یا LSI
اصطلاح LSI دارای حروف اول کلمات عبارت Latent Semantic Indexing بهمعنای فهرستسازی معنایی است. LSIها در واقع کلمات کلیدی با معنای نزدیک به هم یا مرتبط هستند و میتوان از آنها نیز بهعنوان انکر تکست استفاده کرد. برای مثال وقتی قرار باشد موضوعی درباره مراسم عروسی بنویسید، ممکن است از این عبارتها بهعنوان LSI استفاده کنید:
- مراسم عروسی در آبادان
- مراسم عروسی ارزان
- مراسم عروسی در ایران
- عروسی ایرانی
- رسوم عروسی در ایران
- هزینه مراسم عروسی
۷- انکرتکست تطبیق جزئی
انکرتکست تطبیق جزئی (Phrase Match Anchor Text) یا (Partial Match Word) نوعی از انکر تکست است که کلمه کلیدی در کنار برخی کلمات دیگر در آن استفاده شده باشد. برای مثال وقتی کلمه کلیدی در صفحه هدف، “لینک سازی” باشد، ممکن است بخواهید لینک را روی عبارت “استراتژیهای لینک سازی” قرار دهید.
۸- انواع دیگر انکرتکستها
انکرتکستها را میتوان بر اساس کاربرد، تعداد کلمات و بسیاری دیگر از ویژگیها دستهبندی کرد. بر این اساس برخی دیگر از انواع انکرتکست عبارتند از: انکرتکستهای طولانی، انکرتکستهای مرتبط، انکرتکستهای تطبیق دقیق و … .
راهکارهای استفاده موثر از انکرتکست برای بهبود سئو
بهینهسازی انکرتکست یکی از استراتژیهای مهم در لینکدهی خارجی و لینک سازی داخلی است که ارتباط مستقیمی با بهینهسازی موتورهای جستجو یا همان سئو دارد. بهینهسازی انکر تکست بهمعنای استفاده از روشهایی است که تضمین میکنند انکر تکست به درک صفحه پیوند داده شده کمک میکنند. برای دستیابی به این هدف، راهکارهای متنوعی وجود دارند که برخی از آنها را با هم مرور میکنیم.
۱- از انکرتکستهای تطبیق دقیق، کمتر استفاده کنید
سایت اپل، بیشتر بک لینکها را از انکرتکست کلمه “Apple” دریافت میکند. این از این جهت خوب است که در صفحات هدف این لینکها، کلیدواژه معمولا Apple (بهتنهایی) نیست و این یعنی این انکرتکستها دارای تطبیق دقیق نیستند. در مقابل اگر وبسایت شما «BuyCarInsurance.com» باشد و بیشتر بک لینکهای شما از متن اصلی Buy Car Insurance بهمعنای “خرید بیمه خودرو” استفاده کنند، گوگل به احتمال زیاد وبسایت شما را جریمه میکند، زیرا با تطبیق دقیق کنار نمیآید و این را نوعی بهینهسازی بیش از اندازه و غیر طبیعی ارزیابی میکند.
۲- از انکرتکستهای توصیفی استفاده کنید
همانطور که گفتیم، انکرتکست قرار نیست با کلیدواژه صفحه هدف لینک خود تطبیق دقیق داشته باشد. بنابراین بهترین روش این است که یا این تطبیق، جزئی باشد، یا حالت lsi داشته باشد و یا کلیدواژه را توصیف کند. برای مثال وقتی صفحه شما درباره مهاجرت کاری به کانادا باشد ممکن است بخواهید از عبارتهای مانند این موارد استفاده کنید:
- فرصت اشتغال در کانادا
- فرصت اشتغال در کانادا را از دست ندهید
- کاریابی در کانادا
- دریافت ویزای کاری کانادا
- اقامت در کانادا با مهاجرت شغلی
۳- از انکر تکست مرتبط استفاده کنید
یکی از نکات مورد بررسی توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، مرتبط بودن لینکها است. منظور از مرتبط بودن لینک، وجود ارتباطات موضوعی بین صفحات مبدا و مقصد لینک است. بنابراین باید دو نکته را در استراتژی خود در نظر بگیرید، یکی ارتباط عنوان صفحه مبدا و موضوع کلی متن و دیگری ارتباط کلمات انکر تکست با موضوع صفحه مقصد.
۴- متن اطراف انکرتکست را در نظر بگیرید
متن اطراف انکر تکست ممکن است در چگونگی درک موتورهای جستجو از محتوای منابع لینک شده نقش داشته باشد. البته، این موضوع مستقیما از سوی گوگل عنوان نشده است، اما متخصصان سئو این مساله را تایید میکنند.
یک استدلال مهم هم این است که موتورهای جستجو نسبت به کاربرد طبیعی کلیدواژه و انکرتکستها در متن حساس هستند و اگر متن اطراف، ارتباط مناسبی با متن انکر تکست نداشته باشد، به احتمال قوی، تاثیر منفی روی سئو خواهد داشت.
۵- توزیع مناسب و طبیعی انواع انکر تکست
توجه داشته باشید مخاطبان مختلف ممکن است نسبت به انتخاب انکر تکست، سلیقه متفاوت داشته باشند. بنابراین بهتر است از انواع مختلف انکر تکستها استفاده کنید. نسبت استفاده از انواع انکر تکست دارای فرمول مشخصی نیست ولی با این حال برخی از کارشناسان در مورد برخی از انواع انکر تکست این روش را پیشنهاد دادهاند:
- انکرتکستهای برند: ۲۵ تا ۵۰ درصد
- انکرتکستهای تطبیق جزئی: ۲۵ تا ۵۰ درصد
- انکرتکستهای دیگر: ۱۰ تا ۲۵ درصد
۶- انتخاب طول مناسب برای متن پیوند
باید توجه داشته باشید که لزوما طول بیشتر متن پیوند، بهمعنای ارزش بیشتر آن از نظر سئو نیست. بلکه مهمترین نکات، تمرکز بر موضوع صفحه هدف، بدون تطبیق دقیق با کلیدواژه و نیز وضوح معنایی آن برای ایجاد بهترین تجربه کاربری است. از سوی دیگر وقتی بخشی طولانی از متن به رنگی دیگر ظاهر میشود میتواند برای مخاطب صفحه همچون یک عامل مزاحم برای خواندن متن باشد.
۷- مخاطبان خود را فریب ندهید
همواره توجه داشته باشید که اعتماد مخاطبان، بخشی از ارزش برند است که بهسختی بهدست میآید با یک حرکت اشتباه ممکن است این اعتماد را از دست بدهید. یکی از روشهای مهم در این زمینه این است که معنای متن انکرتکستهای شما با موضوع صفحه مقصد تطابق داشته باشند. بنابراین اگر از انکر تکست “لیست قیمت موبایل هواوی” استفاده میکنید، باید در صفحه مقصد، چنین فهرستی وجود داشته باشد.
۸- از یک انکر تکست یکسان، بیش از یک لینک ندهید
شما باید به صفحات جدید لینک دهید تا مخاطبان خود را به آن صفحات هدایت کنید و آنها را برای مدت طولانیتری در سایتتان نگه دارید و همچنین به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای جدید را پیدا کنند. اگر میخواهید در لینک داخلی موفق باشید، با استفاده از متن لنگر یکسان، بیش از یکبار در قسمتهای مختلف محتوا، به یک صفحه مقصد، لینک ندهید.
۹- واضح کنید که انکر تکست قابل کلیک است
در نهایت، برای خواننده روشن کنید که متن لینک قابل کلیک است. میتوانید این کار را با استفاده از رنگ دیگری برای لینک، خط زیر آن یا هر دو کار را انجام دهید.
بهبود همزمان سئو و تجربه کاربری با استفاده صحیح از انکرتکستها
در زمان تعیین استراتژی لینکدهی در سایت خود، باید در مورد ویژگیهای استراتژی استفاده از انکر تکست و چگونگی انتخاب و استفاده از آنها تصمیم بگیرید. نکته دیگر این که هیچوقت تجربه کاربری را فدای اهداف سئو نکنید. زیرا در نهایت کسانی که قرار است محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند، موتورهای جستجو نیستند بلکه مشتریان بالقوه شما هستند. بنابراین همواره هر دو مورد را بهطور همزمان در نظر بگیرید و در کنار این موارد، برای اهداف فروش خود نیز در انتخاب انکر تکست، برنامهریزی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید