وبلاگ

سئو تکنیکال چیست و ۸ نکته مهم درباره آن

داشتن اطلاعات پایه و ابتدایی در رابطه با سئو تکنیکال (Technical SEO) می‌تواند تأثیر چشمگیری در به دست آوردن رتبه‌های خیلی خوب برای سایتی داشته باشد که رتبه نمی‌گیرد. سئو تکنیکال موضوع ساده‌ای نیست اما در این مطلب از سایت آرکاد که با موضوع آموزش سئو می‌باشد به شما خواهیم گفت که هنگام ساختن پایه‌های تکنیکال وبسایتتان باید به چه جنبه‌هایی از آن توجه داشته باشید.

سئو تکنیکال چیست ؟

سئو تکنیکال به بهبود جنبه‌های فنی سایت برای ارتقای رتبه آن در موتورهای جستجو گفته می‌شود. افزایش سرعت سایت، طراحی سایت به نحوی که خزشگرها بتوانند به راحتی آن را بررسی کنند و موتورهای جستجو ساختار و موضوع آن را درک کنند، ستون‌های اصلی بهینه سازی تکنیکال هستند.  در پاسخی دیگر به این سئوال که سئوی تکنیکال چیست ، باید گفت بخشی از سئوی داخلی است که تمرکز سئو داخلی بهبود المان‌های داخل سایت برای دریافت رتبه‌های بهتر است. این سئو نقطه مقابل سئوی خارجی است که هدف آن دیده شدن وبسایت در سایر کانال‌های تبلیغاتی است.

چرا باید سایت را از نظر تکنیکال بهینه سازی کرد؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو سعی دارند بهترین نتایج ممکن را به کاربران خودشان نمایش دهند بنابراین ربات‌های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل مختلف خزش کرده و ارزیابی می‌کنند. بعضی از این عوامل به تجربیات کاربری مثل سرعت بارگذاری یک صفحه ارتباط دارند و بعضی دیگر به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات را درک کنند. یکی از کارهای داده‌های ساخت یافته همین است. بنابراین با بهبود جنبه‌های فنی سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا سایت شما را خزش کرده و بهتر آن را درک کنند. اگر این کار درست انجام شود، نتیجه آن دریافت رتبه‌های بهتر خواهد بود.

در مقابل اگر اشتباهات تکنیکال جدی در سایتتان مرتکب شوید، با عواقب منفی روبرو خواهید شد. حتی ممکن است با قرار دادن یک اسلش نهایی در نقطه‌ای نادرست از فایل robots.txt باعث پیشگیری از خزش سایت توسط موتورهای جستجو شوید. این امر اهمیت آموزش اصول سئو را پررنگ‌تر می‌کند.

اما این تصور که سئوی فنی فقط برای جلب نظر موتورهای جستجو انجام می‌شود کاملاً اشتباه است. وبسایت شما در وهله اول باید برای کاربران سایتتان عملکرد خوبی داشته باشد. خوشبختانه معمولاً ایجاد یک پایه تکنیکال قوی با ایجاد تجربیات بهتر برای موتورهای جستجو و کاربران تلاقی دارد.

ویژگی‌های سایتی با سئو تکنیکال خوب

سایتی که سئو تکنیکال خوبی داشته باشد برای کاربران و موتورهای جستجو سریع و بررسی و پویش آن راحت‌تر است. این ویژگی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع و کلیت سایت را درک کنند و از ایجاد ابهاماتی که مثلاً با محتوای تکراری به وجود می‌آید پیشگیری می‌کند. بعلاوه، چنین سایتی بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو را با درج لینک‌های ناقص و نامناسب به بن بست نمی‌رساند. در ادامه آموزش سئو تکنیکال یکسری از ویژگی‌های مهم سایتی که سئو تکنیکال خوبی دارد را مرور می‌کنیم.

۱٫ سرعت بالا

امروزه صفحات وب باید با سرعت بالایی بارگذاری شوند. کاربران امروزی صبر و بردباری زیادی ندارد و تمایلی به انتظار برای بارگذاری یک صفحه ندارند. مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان دادند که ۵۳ درصد از کاربران موبایل در صورتی که صفحه سایت طی ۳ ثانیه باز نشود آن را ترک می‌کنند. بنابراین اگر وبسایت شما هم کند است، مردم خیلی زود خسته شده و به سمت یک وبسایت دیگر حرکت می‌کنند و به این ترتیب ترافیک سایتتان را از دست خواهید داد.

این مطلب را هم بخوانید  17 ابزار بازاریابی گوگل که باید از آنها استفاده کنید

گوگل از این واقعیت که وبسایت‌های کند تجربه خوبی برای کاربران فراهم نمی‌کنند مطلع است و به همین دلیل سایت‌هایی که سریع تر بارگذاری می‌شوند از نظر گوگل اولویت و امتیاز بیشتری دارند بنابراین سایتی که سرعت بارگذاری خوبی نداشته باشد نسبت به سایت‌های مشابه با سرعت بالاتر رتبه پایین تری خواهد داشت و حتی ممکن است مقداری از ترافیک خود را از دست بدهد.

برای مشخص کردن سرعت بارگذاری سایتتان، می‌توانید از ابزارهای تست استفاده کنید که سرنخ‌هایی برای بهبود شرایط سایت در اختیار شما قرار می‌دهند. نحوه کار این ابزارها در آموزش عملی سئو در سایت آرکاد معرفی شده‌اند.

۲٫ قابل خزش بودن برای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو برای خزش سایت‌ها از ربات‌های خاصی استفاده می‌کنند. این ربات‌ها لینک‌ها را دنبال می‌کنند تا محتوای موجود در سایت شما را پیدا کنند. داشتن یک ساختار لینک دهی قوی باعث می‌شود که این ربات‌ها بتوانند محتوای مهم در سایت شما را پیدا کنند اما روش‌های بیشتری برای راهنمایی این ربات‌ها وجود دارد. برای مثال می‌توانید محتوایی که تمایلی به خزش آن ندارید را مسدود کنید یا می‌توانید کاری کنید که یک صفحه خزش شود اما در نتایج جستجو نمایش داده نشود یا اینکه خزشگرها لینک‌های داخل یک صفحه را دنبال نکنند.

فایل Robots.txt

می‌توانید با استفاده از فایل robots.txt ربات‌ها را درباره سایتتان راهنمایی کنید. این فایل یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت از آن استفاده کرد. همانطور که ابتدای مطلب اشاره شد، یک اشتباه کوچک مانع از خزش سایت (و بخش‌های مهم آن) توسط ربات‌ها می‌شود. گاهی اوقات اشخاص به صورت غیرعمد و ناخواسته فایل‌های CSS و JS سایتشان را در فایل robot.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها اعلام می‌کنند سایت شما باید چه ساختاری داشته باشد و چطور کار می‌کند. اگر این فایل‌ها مسدود شده باشند موتورهای جستجو نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا سایت شما درست کار می‌کند یا خیر.

در مجموع توصیه می‌شود که فایل robots.txt را به صورت کامل بررسی کرده و با طرز کار آن آشنایی پیدا کنید که این موضوع در دوره سئو سایت آرکاد مطرح شده است یا از یک طراح سایت درخواست کنید که این کار را برای شما انجام دهد.

متاتگ robots

متاتگ robots قطعه کدی است که تمایلی به مشاهده آن توسط بازدیدکنندگان سایت ندارید. این کد در بخش هدر صفحه قرار دارد. ربات‌ها هنگام پیدا کردن یک صفحه این بخش را می‌خوانند و در آن درباره اینکه محتوای صفحه چیست یا باید چه کاری با آن انجام شود، اطلاعات پیدا می‌کنند.

اگر می‌خواهید ربات‌های موتور جستجو صفحه‌ای را خزش کنند اما به هر دلیلی صفحه در نتایج جستجو وجود نداشته باشد می‌توانید این موضوع را با متاتگ robots مشخص کنید. با این متا تگ می‌توانید ربات‌ها را ملزم به خزش یک صفحه خاص کنید به نحوی که لینک‌های درون صفحه را دنبال نکنند. با Yoast SEO می‌توان به راحتی یک پست یا صفحه خاص را noindex یا nofollow کرد.

۳٫ عدم وجود لینک‌های مرده متعدد

پیش از این توضیح دادیم که کندی سایت برای مخاطبان به هیچ وجه خوشایند نیست. بدتر از کندی سایت، هدایت به سمت صفحه‌ای است که وجود خارجی ندارد. اگر لینکی به صفحه‌ای هدایت شود که در سایت شما وجود ندارد، مخاطبان با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند و همین باعث از بین رفتن زحمات شما برای ایجاد تجربیات کاربری غنی خواهد شد.

مهم تر اینکه موتورهای جستجو هم تمایلی به پیدا کردن صفحات خطا دار ندارند. بعلاوه میزان پیدا کردن لینک‌های مرده توسط موتورهای جستجو بیشتر از مخاطبان سایت است چون آنها هر لینکی که با آن روبرو شوند را دنبال می‌کنند حتی اگر این لینک‌ها مخفی شده باشند.

این مطلب را هم بخوانید  سوالات مهمی که باید هنگام تهیه استراتژی سئو و شبکه‌های اجتماعی از خودتان بپرسید

متاسفانه بیشتر سایتها لینک مرده دارند چون هر وبسایتی همواره در حال تغییر است اما خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که به بازیابی لینک‌های مرده در سایت کمک می‌کنند. نحوه عملکرد افزونه وردپرس لینک‌های شکسته در آموزش تضمینی سئو سایت آرکاد معرفی شده است.

برای پیشگیری از ایجاد لینک‌های مرده همیشه باید پس از حذف یا جابجایی یک صفحه، لینک‌های آن که در سایت درج شده اند را اصلاح کنید. در حالت ایده آل باید این صفحه یک صفحه جدید باشد که جایگزین صفحه قدیمی شده. با استفاده از Yoast SEO Premium می‌توانید خودتان بدون نیاز به کمک یک برنامه نویس یا طراح سایت، این تغییرات را پیاده سازی کنید.

۴٫ خودداری از گیج کردن موتورهای جستجو با محتوای تکراری

اگر یک مطلب را در چند صفحه از سایتتان درج کرده باشید – یا حتی در سایت‌های دیگر – ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. چون اگر چندین صفحه یک محتوای یکسان داشته باشند انتخاب بین آنها سخت تر می‌شود در نتیجه ممکن است به همه صفحاتی با محتوای مشابه رتبه پایینی تعلق بگیرد.

متاسفانه ممکن است خود شما از وجود این مشکل در سایتتان بی خبر باشید. به دلایل مختلف ممکن است URLهای مختلف یک محتوای مشابه نمایش دهند. برای بازدیدکننده سایت این موضوع تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند اما موتور جستجو یک محتوای مشابه را با یک URL متفاوت می‌بیند.

خوشبختانه در اموزش سئو تکنیکال یک راهکار تکنیکی برای حل این مشکل وجود دارد. این راهکار تگ لینک canonical نام دارد که می‌توان با کمک آن صفحه اصلی – صفحه‌ای که تمایل دارید در موتورهای جستجو رتبه بگیرد – را مشخص کنید. در افزونه Yoast SEO می‌توان به راحتی مسیر canonical را برای یک صفحه مشخص کرد و علاوه بر آن این ابزار لینک‌های canonical را برای همه صفحات اضافه می‌کند. این اقدام به پیشگیری از بروز مشکل محتوای تکراری که ممکن است از آن خبر نداشته باشید کمک می‌کند.

۵٫ ایمن بودن سایت از نظر سئو تکنیکال

سایتی که از نظر تکنیکی بهینه سازی شده باشد یک سایت امن است. شاید در تعریف سئو و اینکه سئو چیست ، به نظر نرسد که امنیت جایگاهی داشته باشد اما امروزه محافظت از حریم خصوصی کاربران در وبسایت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. برای دستیابی به این هدف می‌توان کارهای مختلفی انجام داد و یکی از مهم ترین آنها پیاده سازی HTTPS است.

HTTPS باعث می‌شود که هیچ شخصی قادر به تفسیر داده‌هایی که بین مرورگر و سایت مبادله می‌شود نباشد. بنابراین مثلاً اگر اشخاصی به سایت شما لاگین می‌کنند، اطلاعات لاگین آنها محفوظ خواهد بود. برای پیاده سازی HTTPS در سایتتان نیاز به گواهینامه SSL دارید. گوگل بر اهمیت امنیت تأکید کرده و HTTPS را جزء یکی از سیگنال‌ها برای رتبه دادن به سایت‌ها تلقی می‌کند بنابراین سایت‌های امن نسبت به سایت‌های غیرامن رتبه بالاتری دارند.

در بیشتر مرورگرها می‌توانید به راحتی بررسی کنید که آیا سایت شما HTTPS هست یا خیر. در صورت ایمن بودن سایت، در سمت چپ نوار جستجو مرورگر یک آیکن قفل مشاهده خواهید کرد. اگر عبارت not secure را مشاهده می‌کنید باید برای رفع آن دست به کار شوید.

۶٫ وجود داده‌های ساخت یافته

داده‌های ساخت یافته به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا سایت، محتوا یا حتی کسب و کار شما را بهتر تشخیص دهند. با کمک داده‌های ساخت یافته می‌توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که چه محصولاتی را در سایتتان می‌فروشید یا چه دستورالعمل‌هایی را در سایتتان قرار می‌دهید. بعلاوه این ساختار به شما فرصت می‌دهد تا همه نوع اطلاعات درباره محصولات یا خدمات خودتان ارائه کنید.

این مطلب را هم بخوانید  برای بهینه سازی محتوا این 6 نکته را فراموش نکنید!

از آنجایی که یک فرمت ثابت (در Schema.org) وجود دارد که می‌توانید این اطلاعات را در آن ارائه کنید، موتورهای جستجو می‌توانند آنها را به راحتی پیدا کرده و درک کنند. به این ترتیب می‌توانید محتوای سایتتان را در قالب یک تصویر بزرگ تر و کلی درج کنید. Yoast SEO هم ابزارهای مختلفی برای انجام این کار دارد مثل قالب‌های مشخص برای بلاک‌های مربوط به محتوایی با مضمون پرسش و پاسخ یا محتوایی که نحوه انجام یک کار را تشریح می‌کند.

پیاده سازی داده‌های ساخت یافته مزایایی فراتر از درک سایت توسط موتورهای جستجو دارد و باعث می‌شود که محتوای سایت شرایط دستیابی به نتایج بهتر را پیدا کند از جمله گرفتن ستاره در نتایج جستجو یا نمایش جزئیاتی که باعث جلب توجه بیشتر نسبت به سایت شما می‌شود.

۷٫ وجود نقشه XML سایت

به زبان ساده، نقشه XML لیستی از تمام صفحات سایت است و مثل نقشه راه برای موتورهای جستجو عمل می‌کند. با وجود نقشه سایت می‌توانید مطمئن باشید که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از قلم نمی‌اندازند. نقشه XML سایت معمولاً در قالب پست‌ها، صفحات، تگ‌ها یا سایر دسته بندی‌های دیگر مرتب شده و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ تغییر هر صفحه است.

در حالت ایده آل یک سایت نیازی به نقشه XML ندارد. اگر سایتی یک ساختار لینک دهی داخلی قوی داشته باشد که ربات‌ها بتوانند به خوبی همه محتوای آن را تشخیص داده و دنبال کنند، نیازی به این نقشه وجود ندارد اما هر سایتی ساختار خوبی ندارد و داشتن نقشه XML می‌تواند مفید باشد. بنابراین همیشه توصیه می‌کنیم که برای سایتتان نقشه XML داشته باشید. در کارگاه سئو سایت آرکاد شما با سادگی ساخت نقشه سایت آشنا خواهید شد.

۸٫ استفاده از hreflang توسط وبسایت‌های بین المللی

اگر مخاطبان مورد نظر سایت شما در بیش از یک کشور قرار دارند یا در کشورهای چند زبانه هستند، موتور جستجو برای درک کشور یا زبانی که قصد ارائه محتوا برای آن را دارید نیاز به کمک دارد. اگر به موتورهای جستجو کمک کنید، می‌توانند به مخاطبان نشان دهند که سایت شما برای حوزه جستجوی مورد نظر آنها مناسب است.

تگ‌های Hreflang هم به انجام این کار کمک می‌کنند. می‌توانید برای یک صفحه تعریف کنید که چه زبان و کشوری مقصد آن صفحه است. این اقدام به حل مشکل محتوای تکراری هم کمک می‌کند: حتی اگر سایت شما برای آمریکا و انگلیس محتوای یکسانی نمایش دهد، گوگل در جریان قرار می‌گیرد که این متون برای مناطق متفاوت نوشته شده اند.

بهینه سازی وبسایت‌های بین المللی یک کار تخصصی است. برای کسب اطلاعات درباره نحوه انجام این کار می‌توانید از این مطلب استفاده کنید.

دریافت اطلاعات بیشتر

در این مطلب به بررسی کلی موضوع سئو تکنیکال پرداختیم و هر چند این مطلب نسبتاً طولانی بود اما می‌توان گفت که فقط مقدمات سئو تکنیکال را پوشش می‌داد و نکاتی که می‌توانید در این زمینه یاد بگیرید بسیار زیاد هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به مطالعه مطالب مفید درباره داده‌های ساخت یافته یا آموزش سئو تکنیکال بپردازید.

منبع : سایت Yoast.com

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید