۱۰ دلیل شکست استارتاپ ها در ۱۲۰ روز اول فعالیتشان
بر خلاف استارتاپ های اینترنتی ، در دنیای کسب و کارهای سنتی و فیزیکی، هر روزه میلیونها نفر صبح زود خودشان را از تخت خواب راحتشان بیرون میکشند، کارهایی مثل شستن دست و صورت و خوردن صبحانه را انجام میدهند و عازم محل کارشان میشوند و در این حین خیلی از آنها به این فکر میکنند که باید روشهای بهتر و سادهتری هم برای کسب درآمد و گذران زندگی وجود داشته باشد. شاید راهاندازی یک استارتاپ به ذهنشان خطور کند ولی از دلایل شکست استارتاپ ها هم اطلاعی ندارند.
خیلی از این افراد، حداقل یک نفر را میشناسند که از کارهای خسته کننده روزمره خارج شده و با استفاده از کامپیوتر شغلی را برای خودشان دست و پا کردهاند تا با آسودگی کامل و با کار در منزل، خودشان رییس خودشان باشند.
هر چند ایده کار کردن از منزل یک راهکار ایده آل به نظر میرسد، اما اکثر افراد آمادگیهای لازم برای این کار را ندارند. خیلی از این انسانهای ناخرسند، بلافاصله پس از خارج شدن از کار فعلی خودشان به اولین کسب و کار اینترنتی که به آن بر میخورند وارد میشوند بدون این که آمادگی و دانش مورد نیاز از آنچه قرار است انجام دهند را داشته باشند و قطعاً بدون داشتن آمادگی و اطلاعات لازم، امیدی به موفقیت هم وجود ندارد. بنابراین تنها گزینه پیش روی آنها شکست استارتاپ شان است. اما اکثراً از این حقیقت اطلاع ندارند.
طبق اعلام بسیاری از منابع، بیش از ۹۰ درصد از تمام استارتاپ های اینترنتی طی ۱۲۰ روز اول به شکست میرسند؛ تمام این اعداد و ارقام باورنکردنی مربوط به شکست استارتاپ ها حقیقت دارند!
این نرخ شکست استارتاپ ها که نگران کننده است، بدون شک دلایلی دارد، از جمله:
- بسیاری از آنها با احتمالات آماری که با آن روبرو میشوند، آشنایی ندارند.
- عده زیادی خودشان را عامل شکست استارتاپ شان تلقی نمیکنند یا سعی نمیکنند برای رسیدن به موفقیت مجدداً تلاش کنند.
- عده زیادی به دنبال چیزهایی هستند که آمادگی آن را ندارند.
- عده زیادی از این اصل پیروی نمیکنند که “اگر موفق به برنامهریزی نشدید، برای شکست برنامهریزی کنید.”
البته باید توجه داشت که باز هم احتمال پیروزی وجود دارد زیرا در این بین یک عده ده درصدی هم هستند که به موفقیت میرسند . این موفقیت تصادفی نیست و همیشه عوامل زیادی در رسیدن افراد به موفقیت نقش دارند. یکی از دلایل این موفقیت این است که فرد با بازاریابی اینترنتی و عملکرد آن آشنایی دارد و انتظار به ثروت رسیدن سریع و یک شبه را ندارد.
جالب است که همان افرادی که هیچ وقت به راهاندازی یک کسب و کار واقعی و فیزیکی فکر نمیکنند، معتقدند که بدون داشتن هیچ پس زمینه بیزنسی میتوانند یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کنند.
مردم فکر میکنند که داشتن یک کسب و کار اینترنتی به این معناست که دیگر نیازی به برخواستن از تخت خواب و رفتن به سرکار ندارند و هر زمان که دوست داشتند میتوانند کار کنند و در عین حال در آمد خوبی داشته باشند. معمولاً چنین افرادی درک نمیکنند که برای انجام هر کسب و کاری نیاز به ساعاتی طولانی کار سخت وجود دارد.
برخی از تفکرات غلط در اینترنت
اگر نگاهی به عملکرد افرادی که در اینترنت به کسب و کار میپردازند، داشته باشیم از نرخ شکست ۹۰ درصدی استارتاپ آنها تعجب نمیکنیم.
اکثر افراد این طور تصور میکنند که موفقیت در بازاریابی اینترنتی به سادگیِ ایجاد یک وبسایت و ثبت یک دامنه برای وبسایتشان است اما این تصور فاصله بسیار زیادی تا واقعیت دارد.
موفقیت در بازاریابی اینترنتی نیاز به نظم شخصی دارد. مردم با مطالعه کتابهایی مثل “۴ ساعت کار در هفته[۱]” فکر میکنند که با خوشگذرانی، خوابیدن تا ظهر و ۳ تا ۴ ساعت کار با کامپیوتر میتوانند ثروتمند شوند.
اما واقعیت این است که هیچ دکمه جادویی وجود ندارد که با فشردن آن به یک باره حجم انبوهی از ترافیک به وبسایت شما سرازیر شده و مثل وبسایتهای چند میلیون دلاری به ثروت انبوه برسید.
دیجیتال مارکتینگ به صورت خودکار انجام نمیشود. با این که یکسری از انواع بازاریابی اینترنتی در بلند مدت به این حالت میرسند اما قطعاً آنها هم در ابتدای کار، ساعات خسته کننده زیادی را صرف انجام کارها به صورت دستی کردهاند.
موفقیت، برای هیچ فردی یک شبه به دست نمیآید. اکثر افراد آماده صرف زمان لازم برای مشاغل اینترنتی جهت رسیدن به موفقیت نیستند.
نداشتن پس زمینه بیزنسی
تمامی مشاغل، از جمله مشاغل کوچک یا بزرگ، مجازی و فیزیکی همگی دارای ویژگیهای مشترکی هستند: همه آنها بیزنس و کسب و کار محسوب میشوند و باید مثل یک بیزنس با آنها رفتار کرد. بنابراین باید برای موفقیت در آنها از روشهای اثبات شده و کارآمد استفاده کرد.
در هر کسب و کاری مفاهیم ساده و ابتدایی مثل “هزینههای سربارِ قابل قبول با توجه به درآمد پیش بینی شده” وجود دارد. تمام کارآفرینان باید با سود و زیان و هر آنچه در سود و زیان تاثیرگذار است، آشنایی داشته باشند.
برای موفقیت در کسب و کار نیاز به داشتن مدارک دانشگاهی نیست، اما داشتن این مدارک هم ضرری ندارد. بعلاوه باید توجه داشت که داشتن یکسری اطلاعات پایه در رابطه با کسب و کار یک ضرورت مطلق و نیاز مبرم است.
اگر کارهایی مثل ایجاد تعادل در دسته چک برای شما سخت است، بهتر است که به کار روزمره خودتان ادامه داده و بیزنس را فراموش کنید.
قطعاً یک حسابدار میتواند به شما اطلاع بدهد که آیا سودآوری داشتهاید یا خیر اما نمیتواند چگونگی رسیدن به سود را برای شما مشخص کند. اگر هیچ پیش زمینه بیزنسی ندارید، قبل از شروع هر نوع کسب و کاری سعی کنید اطلاعات لازم را به دست آورید.
واقعیت این است که تمام کسب و کارهای موفق از قوانین و اصول کسب و کار پیروی میکنند. دستیابی به موفقیت در کسب و کار تصادفی نیست. اعداد و ارقام نشان میدهند که فقط ۱۰ درصد از تمام کسب و کارهای اینترنتی نوپا به موفقیت میرسند یا این که پس از ۱۲۰ روز همچنان دوام میآورند.
حتی داشتن توقع کسب سود در چند ماهه اول کار معقولانه نیست.
لازم است که برای همه چیز از جمله هزینههای استارتاپ و نیازهای شخصی خودتان برای یک بازه زمانی مشخص، منابع کافی را در اختیار داشته باشید. به این منابع “سرمایه” گفته میشود و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.
نداشتن طرز فکر درست
طرز تفکر و نگرش شما در راه اندازی یک استارتاپ بسیار مهم است. نه فقط داشتن یک نگرش خوب یا یک طرز فکر مناسب میتواند موفقیت شما را تضمین کند بلکه داشتن طرز فکر و نگرشی نامناسب میتواند تضمینی برای شکست شما باشد.
در ادامه چند مورد از نگرشهایی که قطعاً منجر به شکست استارتاپ شما میشوند را بررسی میکنیم:
- می توانم هر زمان که خواستم کار کنم. این طرز فکر کاملاً اشتباه است. نمیتوانید هر زمان که دوست داشتید کار کنید. برای موفقیت کسب و کارتان باید انتظار کار سخت برای ساعاتی طولانی را داشته باشید.
- می توانم به سرعت ثروتمند شوم. این طرز فکر بسیار خطرناک است. با این که ثروتمند شدن سریع ممکن است اما بسیاری از طرحها و روشهایی که برای ثروتمند شدن سریع ارائه میشوند، فقط سعی به سوء استفاده از تمایلات افراد دارند. توقع شما باید این باشد که پس از گذشت زمان لازم به ثروت برسید. امکان ایجاد یک زندگی راحت از طریق اینترنت و بازاریابی اینترنتی وجود دارد اما این کار به سرعت یا آسانی قابل انجام نیست.
- نیازی به طرح کاری ندارم. کسب و کار اینترنتی هم یک نوع کسب و کار محسوب میشود. تمام اصول بیزنسی به همان صورتیکه به مشاغل فیزیکی و سنتی اعمال میشوند، به مشاغل آنلاین و اینترنتی هم اعمال میشوند. داشتن یک طرح کسب و کار اینترنتی برای رسیدن به موفقیت بر اساس اصول بیزنسی معقول امری ضروری است.
- افرادی که کسب و کار اینترنتی دارند، رییسی ندارند. واقعیت این است که شما رییس خودتان هستید. یک رییس خوب دائما بررسی میکند که تمام کارها به موقع انجام شده باشند، در غیر این صورت استارتاپ او به شکست مختوم میشود. پس یک برنامه و زمانبندی کاری داشته باشید و اهداف خودتان را مشخص کنید، در غیر این صورت ممکن است در نهایت مجبور به کنار گذاشتن استارتاپ خودتان شده و با حداقل دستمزد برای دیگران کار کنید.
راههای پیشگیری از شکست استارتاپ ها
در شروع هر نوع کسب و کاری هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.
حتی ممکن است کسب و کارهای چند ملیتی بزرگ هم در همان ابتدا با شکست روبرو شود. همیشه احتمال شکست استارتاپ ها وجود دارد و تنها میتوان احتمال موفقیت را افزایش داد.
با پیروی از نکات زیر میتوانید احتمال موفقیت خودتان را افزایش دهید:
- قبل از شروع کسب و کارتان یک طرح کاری تهیه کنید. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد: “اگر موفق به برنامه ریزی نشدید، باید برای شکست برنامه ریزی کنید.” وجود طرحی برای رسیدن به موفقیت ضروری است. سعی کنید تمام مراحل را با جزئیات کامل لیست کنید از جمله برآورد هزینهها برای انجام هر یک از مراحل کار.
- انتظار کار سخت برای رسیدن به موفقیت را داشته باشید. هرگز انتظار نداشته باشید که کارها به آسانی انجام شوند. در اکثر مواقع، کارها آنطور که به نظر میرسند، آسان نیستند. هر مرحله از کار نیاز به تلاش، صرف زمان، صبر و بردباری دارد. گاهی اوقات با اولین تلاش نمیتوان به هدف رسید پس باید آنقدر تلاش کنید تا به هدف برسید.
- فریب طرحهایی که ادعا میکنند شما را خیلی سریع به ثروت میرسانند، نخورید. دنیای اینترنت پر از افرادی است که به دنبال کسانی هستند که آرزوی رسیدن به ثروت به صورت سریع و آسان را دارند. بیشتر این روشها در حقیقت برای رسیدن خود این افراد به ثروت طراحی شدهاند.
آمار و ارقام ذکر شده را به خاطر داشته باشید! نود درصد از تمام استارتاپ ها در ۱۲۰ روز اول با شکست روبرو میشوند. شما میتوانید جزء این اکثریت نباشید و جزء اقلیت ۱۰ درصدی باشید که از طریق اینترنت به موفقیت میرسند. سعی کنید روشی را که دیگران با آن به موفقیت رسیدهاند، پیدا کنید و حتی الامکان آن را تکرار کنید تا شما هم به موفقیت برسید. آماده انجام تمامی اقدامات و تلاشهای مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت باشید.
۱۰ دلیلی که باعث شکست بسیاری از استارتاپ ها میشود
مقالهای که در سایت Fortune.com منتشر شده نشان میدهد که از هر ۱۰ استارتاپ آنلاین، ۹ مورد از آنها موفق به حفظ بقای خودشان در بازار نمیشوند و این، یک واقعیت تکان دهنده برای صاحبان این مشاغل است. اکثر صاحبان مشاغل، از این واقعیت اطلاع دارند که فروش خدمات یا محصولات به صورت آنلاین سادهتر بوده و در عین حال هزینههای عملیاتی آن بسیار کمتر است. اما با این وجود خیلی از استارتاپ های آنلاین در جلب توجه مشتریان شکست میخورند و نمیتوانند در بازار رقابتی امروزی دوام آورده و طی چند ماه کسب و کارشان را به موقعیت مطلوب برسانند. اما باید توجه داشت که طی کردن به موقع یکسری گامهای اصولی میتواند به صاحبان مشاغل نوپا برای بقا در بازار کمک کند.
احتمالاً شما هم با این موضوع موافق هستید که داشتن امکان کنترل بر وقت و زمانبندی و این که خودتان رییس خودتان باشید، گزینه جذابی است. اما در عین حال باید توجه داشت که هموار کردن زمین بازی و تغییر شرایط به نفع خودتان در بازار رقابتی امروزی میتواند بسیار سخت باشد. گزارشی که توسط CB Insights منتشر شد، نشان داد که ۴۲ درصد از استارتاپ ها به دلیل عدم توانایی در تحلیل نیازها و تقاضاهای مشتریان مورد نظرشان قبل از شروع کار، محکوم به شکست میشوند و سرنوشت ۲۹ درصد از استارتاپ ها به دلیل خرج کردن تمام نقدینگی خودشان و فروپاشی اقتصادی به شکست مختوم میشود.
اما سوالی که در این مرحله ایجاد میشود این است که:
چطور میتوانید چنین نقایصی را که باعث شکست استارتاپ ها میشوند، شناسایی کرده، از این اشتباهات پیشگیری کرده و کسب و کار خودتان را از شکست حفظ کنید؟
با صرف چند دقیقه از وقت ارزشمند خودتان برای مطالعه این مطلب، به پاسخ این سوال خواهید رسید.
دلیل شماره ۱ شکست استارتاپ ها: عدم تحلیل نیازهای مشتریان مورد نظر، قبل از شروع کار
عدم تحلیل نیازها و خواستههای مشتریان هدف، دلیل شکست ۴۲ درصد از استارتاپ ها است. به خاطر داشته باشید که برای موفقیت استارتاپ تان باید به میزان لازم مشتری برای خرید محصولات یا خدمات خودتان داشته باشید و به همین دلیل لازم است که قبل از راه اندازی کسب و کارتان، مشتریان بالقوه خودتان را ارزیابی کنید.
برای جذب مشتری به استارتاپ خودتان لازم است خودتان را به عنوان یک گزینه جذاب ارائه دهید. بهترین روش برای درک خواستهها و نیازهای مشتریان این است که خودتان را به جای آنها قرار داده و از دید آنها به محصولات یا خدمات خودتان نگاه کنید.
سپس محصولات، خدمات و تلاشهای بازاریابی خودتان را متناسب با آنها تنظیم کنید. درک مشتریان بالقوه خودتان چندین مزیت مختلف دارد از جمله این که باعث تقویت میزان وفاداری به برند شما شده و بعلاوه میزان تبلیغ و توصیه محصولات شما توسط مشتریان فعلی را افزایش میدهد.
دلیل شماره ۲ شکست استارتاپ ها: نداشتن وبسایتی کاربر پسند
یکی از مولفههای اصلی و مهم برای اداره یک استارتاپ، داشتن وبسایتی با طراحی مناسب است. لازم است هر چیزی که به کسب و کارتان مربوط و وجود آن ضروری است را در صفحات سایت قرار دهید. مردم از طریق وبسایت شما با کسب و کارتان تعامل میکنند. باید کاری کنید که وقتی افراد از وبسایت شما بازدید میکنند، اولین تاثیر ایجاد شده بر آنها تاثیری مثبت باشد. این یعنی هر رنگ، فونت، تصویر، سمبل، متن و المان دیگری را که برای طراحی وبسایت انتخاب میکنید، باید تاثیری مثبت بر بازدیدکنندگان داشته باشد.
وبسایت شما باید حاوی تمام اطلاعاتی باشد که مشتریان موردنظرتان به دنبال آن هستند. باید در وبسایتتان صفحاتی مثل صفحه “درباره ما” وجود داشته باشد که در رابطه با آنچه استارتاپ شما انجام میدهد، به بازدیدکنندگان اطلاع دهد. دلیل برتری خودتان در بازار مورد نظر را توضیح بدهید. همچنین باید جزئیات مربوط به خدمات یا محصولاتی که به فروش میرسانید هم در وبسایتتان درج شده باشد.
منبع: Image
به راهکاری که کسب و کار شما برای مشتریان فراهم میکند هم اشاره کنید. همچنین وبسایت شما باید صفحات ضروری دیگر مثل صفحه “تماس با ما” را هم داشته باشد که در آن آدرس فیزیکی و سایر آدرسهای کسب و کارتان درج شده باشد.
وجود صفحاتی مثل “شرایط و ضوابط”، “سیاست حفظ حریم خصوصی” و غیره هم ضروری است، اما مهمترین نکته این است که طراحی وبسایت شما باید به صورتی باشد که از نظر مفاهیم طراحی، رنگها، سبک حروف و سایر المانهای طراحی هم برجسته و حرفهای به نظر برسد.
دلیل شماره ۳ شکست استارتاپ ها: نداشتن لوگویی به یاد ماندنی
اگر به لوگوی استارتاپ های آنلاین نگاهی داشته باشید، متوجه میشوید که اکثر این لوگوها چیزی به جز یک طرح معمولی نیستند. به خاطر داشته باشید که لوگوی کسب و کارتان صرفاً یک نمایش نمادین از شرکت شما در بازار نیست بلکه در حقیقت ابزاری برای جذب مشتریان بالقوه به کسب و کارتان است. لوگویی که طراحی خاص و منحصر بفرد داشته باشد، خیلی سریع توجه افراد را جلب میکند و تبدیل به نقطه شروع تعامل و جذب آنها به استارتاپ شما میشود.

منبع: View Case Study On Designhill
واقعیت این است که داشتن لوگویی با طرحی به یاد ماندنی به ایجاد شخصیت و هویت برای کسب و کارتان کمک میکند. اگر مردم لوگو را دوست داشته باشند، آن را به خاطر میسپارند و هر جا که لوگو را مشاهده کنند، بلافاصله استارتاپ شما را به خاطر میآورند.
دلیل شماره ۴ شکست استارتاپ ها: نداشتن حضوری موثر در شبکههای اجتماعی
دلیل دیگری که باعث شکست بسیاری از استارتاپ های آنلاین میشود این است که قدرت شبکههای اجتماعی را برای تبلیغ کسب و کارشان نادیده میگیرند. در دنیای مدرن امروزی، مردم از شبکههای اجتماعی برای به دست آوردن اطلاعات روز استفاده میکنند و با استفاده از کانالهای مختلف از جمله فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و غیره با جهان ارتباط برقرار میکنند.

منبع: Designhill’s Gallery
مشتریان بالقوه استارتاپ شما عمدتاً در شبکههای اجتماعی حضور دارند. حتما سعی کنید که برای بیزنس خودتان یک صفحه اجتماعی اختصاصی در بیشتر این کانالها داشته باشید و دائما محتوایی متناسب با شرکت، کسب و کار، محصولات یا خدمات خودتان منتشر کنید. این محتوا باید به صورتی باشد که افراد بتوانند با شما تعامل پیدا کنند.
دلیل شماره ۵ شکست استارتاپ ها: عدم مدیریت کارآمد جریان نقدی شرکت
جدا از نداشتن درک مناسبی نسبت به علایق و اولویتهای مشتریان، ۲۹% درصد از استارتاپها اغلب اوقات در سرپا نگهداشتن خودشان از نظر اقتصادی شکست میخورند. میتوان گفت که مقابله با این مسئله اولین گام برای کمک به موفقیت استارتاپها است. متاسفانه، حتی پرامیدترین کارآفرینها هم در ایجاد یک جریان نقدی پایدار شکست میخورند.
استارتاپ ها برای رسیدن به موفقیت باید سعی کنند هزینههای خودشان را پایین نگه داشته و از ایجاد یک جریان نقدینگی باثبات و هموار برای شرکت اطمینان حاصل کنند. برای کاهش هزینههای عملیاتی بهتر است از حجم انبوه منابع رایگان که دسترسی به آنها آسان است، استفاده کنید.

دلیل شماره ۶ شکست استارتاپ ها: نداشتن تیم مناسب
دلیل دیگری که منجر به شکست ۲۳ درصد از استارتاپ ها میشود، نداشتن تیم کاری مناسب است. یکی از مقالات منتشر شده در وبسایت Entrepreneur.com مشخص کرد که تشکیل تیم کاری مناسب احتمالاً اولین گام برای ایجاد یک استارتاپ پایدار است. حتی در صورت داشتن یک لوگوی خلاقانه، یک وبسایت شیک و حرفهای و یک دفتر فوق العاده لوکس، در صورت نداشتن یک تیم کاری فوقالعاده، هیچ عاملی نمیتواند از شکست استارتاپ شما پیشگیری کند.

به خاطر داشته باشید که فقط یک تیم کارآمد میتواند به سرعت با شرایط تطبیق پیدا کرده و با شرایط بازار که دائماً در حال تغییر است، سازگاری پیدا کند. داشتن یک تیم مناسب میتواند باعث ایجاد نتایج و پیامدهای مثبت عظیمی برای موسسان استارتاپ ها شود. بنابراین بهتر است سرمایه گذاری لازم برای ایجاد یک تیم کاری مناسب که کسب و کار شما را به سمت موفقیت هدایت کند، صرف کنید.
دلیل شماره ۷ شکست استارتاپ ها: نداشتن آمادگی برای مقابله با رقبا
علیرغم این که بسیاری از متخصصان و کهنه کاران صنعت، به استارتاپ ها توصیه میکنند که نسبت به رقابت محتاط نباشند، واقعیت این است که حدود ۱۹ درصد از استارتاپ ها به این دلیل شکست میخورند که آماده مبارزه با رقبایشان نیستند.

معقولانه ترین کار این است که تحلیل و آنالیز جامعی از رقبای خودتان به عمل آورید تا متوجه شوید رقبای شما چه کارهایی انجام میدهند و چرا. باید از نقاط ضعف و قوت رقبای خودتان اطلاع داشته باشید تا بتوانید تصمیماتی آگاهانه گرفته و فعالیتهای بازاریابی خودتان را به صورت استراتژیک برنامهریزی کنید.
دلیل شماره ۸ شکست استارتاپ ها: نداشتن دقت نسبت به قیمتگذاری محصولات و هزینهها
یکی از دلایل بسیار مهمی که باعث شکست استارتاپ ها میشود، مسائل مربوط به قیمت گذاری و هزینهها است. به خاطر داشته باشید که قیمت گذاری یکی از مولفههای مهم و حیاتی است که مرز باریک بین موفقیت و شکست استارتاپ شما را مشخص میکند. پیدا کردن بهترین نقطه برای ایجاد تعادل در قیمت محصولاتتان بسیار مهم است.

منبع: Designhill’s Gallery
نباید قیمت محصولات شما بیش از حد بالا یا پایین باشد. لازم است شرایط بازار و هزینههای تولید، بسته بندی و توزیع را با دقت تحلیل کنید تا بتوانید یک قیمت فروش مناسب برای محصولاتتان مشخص کنید.
دلیل شماره ۹ شکست استارتاپ ها: نداشتن یک استراتژی قدرتمند برای بازاریابی اینترنتی
حتی در صورتیکه کسب و کارتان را در اینترنت انجام دهید، باز هم نیاز به یک استراتژی بازاریابی پرتلاش و کارآمد دارید. فراموش نکنید که کسب و کارهای موفق همیشه یک استراتژی مناسب برای بازاریابی اینترنتی دارند و به صورت دورهای و منظم برنامههای بازاریابی خودشان را ارزیابی کرده و سعی میکنند به موقع تغییرات و پیشرفتهای لازم را ایجاد کنند. بنابراین اگر وبسایت کسب و کار آنلاین شما رتبه خوبی در نتایج جستجو ندارد، هنگامی که مشتریان عبارت مورد نظرشان را در گوگل جستجو میکنند، کسب و کار شما را پیدا نمیکنند. بنابراین وبسایت کسب و کار شما باید برای کلمات کلیدی مختلف بین ده نتیجه اول قرار بگیرد. پس اطمینان حاصل کنید که کسب و کارتان به یک طرح بازاریابی اینترنتی مناسب و معقول مجهز باشد.

برای مثال آیا استراتژی مناسبی برای ایمیل مارکتینگ دارید؟ اگر طراحی ایمیلهای شما به صورتی باشد که در رابطه با ارزشها و شخصیت بیزنس شما با افراد صحبت کند، در نهایت مشتریان بیشتری را برای شما جذب میکند و کمپین بازاریابی ایمیلی شما موفق به تشویق مشتریان به خرید میشود. همچنین اطمینان حاصل کنید که استراتژی مناسبی برای سئو دارید تا رتبه سایت شما در نتایج جستجو ارتقاء پیدا کند.
دلیل شماره ۱۰ شکست استارتاپ ها: عدم وجود تعهد کافی
یکی از مولفههای مهم برای اداره هر کسب و کاری بخصوص استارتاپ ها، وجود تعهد است. اما بسیاری از صاحبان مشاغل در حفظ و نگهداری سطح تعهد بالایی که در ابتدای کار وجود دارد، شکست میخورند و با این که کسب و کارشان را خوب شروع میکنند اما به دلایل مختلف، تمرکز و عزم خودشان را برای موفقیت از دست میدهند. خیلی از استارتاپ ها در صورت رویارویی با شکست، شور و اشتیاق خودشان را برای موفقیت از دست میدهند. مثلاً اگر عکس العمل و پاسخ مناسب را از طرف مشتریان دریافت نکنند، افسرده شده و صبر و علاقه خودشان را از دست میدهند.
برای حفظ تعهد در گروه، اطمینان حاصل کنید که سطح انرژی افراد و علاقه آنها به کاری که انجام میدهند، حفظ شود. هر زمان که با مشکلی روبرو میشوید، از افراد با تجربه کمک بگیرید. این کار شما را قادر به شناسایی مشکلات و حفظ توجه و علاقه افراد به کار میکند.

چطور موفقیت خودتان را تضمین کنید
اول از همه از وجود یک طرح تجاری کارآمد و موثر برای استارتاپ خودتان اطمینان حاصل کنید. مشخص کردن این طرح به شما کمک میکند تا از ایجاد انحراف و دور شدن از طرح و برنامه اصلی پیشگیری کنید. بسیار مهم است که طرح و برنامهای برای موفقیت داشته باشید. هر گامی که نیاز است طی شود، باید در این طرح مشخص شده باشد و بعلاوه برآوردی از هزینههای کسب و کارتان در آن وجود داشته باشد.
دوماً آماده کار سخت برای تحقق اهداف کاری خودتان باشید. انتظار نداشته باشید که همه چیز به صورت خودکار در جای مناسب قرار بگیرد. برای از بین بردن موانع باید سخت کار کرده و تلاش لازم را انجام دهید. همچنین آماده اختصاص دادن زمان لازم برای رفع مشکلات روزمره کسب و کارتان باشید.
یکی دیگر از نقاط کلیدی در تضمین موفقیت، این است که نباید انتظار نتایج فوری را داشته باشید و توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتایج مطلوب ممکن است نیاز به ماهها و یا حتی سالها زمان داشته باشید.
امیدواریم دلایل و عوامل ذکر شده در این مطلب از سایت آرکاد به شما برای پیشگیری از شکست در کسب و کارتان کمک کند.
اگر برای استارتاپ آنلاین خودتان نیاز به کارهایی مثل طراحی لوگو، بروشور، طراحی وبسایت و کارت تبلیغاتی داشتید میتوانید این کارها را برون سپاری کنید. یکی از مزایای برون سپاری این است که با هزینهای کم، به منبع عظیمی از طراحان و متخصصین دست پیدا میکنید که طرحهایی منحصر بفرد برای شما تهیه میکنند.
نتیجهگیری
بسیاری از استارتاپ های آنلاین به دلیل نداشتن برنامه ریزی مناسب برای برخی از ابعاد و جنبههای کارشان دچار شکست میشوند. چنین استارتاپ هایی معمولاً اطلاعات خیلی کمی در رابطه با مشتریان و بازار هدف خودشان دارند، تلاشی برای بازاریابی و برقراری ارتباطی معنادار با مشتریان بالقوه خودشان نمیکنند و مراقب جنبههای اقتصادی کسب و کارشان نیستند.
[۱] 4 Hour Work Week
دیدگاهتان را بنویسید