۱۰ دلیل شکست کسب و کارهای اینترنتی نوپا و شیوه مقابله با آنها
شاید شما هم تا به حال به این آمار برخورده باشید که ۹۰ درصد از کسب و کارهای اینترنتی نوپا طی چهار ماه اول با شکست روبرو میشوند. اما دلیل این آمار شکست در کسب و کار اینترنتی چیست؟ با بررسی دقیق متوجه میشویم که عوامل زیادی در این شکست کسب و کارهای اینترنتی نقش دارند.
دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی نوپا
ما در این مطلب از سایت آرکاد ۱۰ مورد از دلایل مهمی که طبق تجربه باعث شکست کسب و کارهای اینترنتی در مراحل اولیه شروع کار میشوند و راههای مقابله با آنها را بررسی میکنیم.
۱۰ – نبود تعهد
شاید شما هم از جمله افرادی باشید که بارها در رابطه با علاقه شان به شروع یک کسب و کار اینترنتی جدید با اعضای خانواده یا دوستان خودشان صحبت میکنند اما هیچ وقت خود را متعهد به شروع این کسب و کار اینترنتی نمی کنند و همیشه منتظر لحظه مناسب برای شروع کار هستند. این افراد فقط به آمال و آرزوهای خودشان فکر میکنند بدون این که سعی کنند آنها را عملی کنند و این یکی از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی می باشد.
۹ – برنامهریزی ضعیف
ممکن است سرانجام کسب و کار اینترنتی را شروع کنید اما بدون این که از قبل برنامه ریزیهای لازم برای پیامدهای اقتصادی، احساسی، روحی و فیزیکی کار خودتان را انجام داده باشید، پول و سرمایه کافی را جمع آوری کرده و تحقیقات مورد نیاز را نیز انجام داده باشید. در نتیجه، خیلی زود موجودی و ایدههای کسب و کار اینترنتی شما به پایان میرسد بدون این که طرح و برنامه ای برای برگشتن به مسیر اصلی داشته باشید. این ویژگی کسب و کار اینترنتی ، یعنی برنامه ریزی دقیق را جدی بگیرید.
۸ – عدم اقدام
یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی این است که شاید اقدامات لازم را انجام نداده باشید؛ یا این که به دلیل تازه کار بودن در کسب و کار جدیدتان اقدامات شما در راستای موفقیت کسب و کارتان نباشد و بنابراین فقط وقت خودتان را هدر میدهید. به شما پیشنهاد می کنم یک مشاوره کسب و کار اینترنتی را که یکی از ویژگی های کسب و کار موفق است در برنامه خود قرار دهید.
۷- اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی
ممکن است تلاش کنید که تعداد دنبال کنندهها یا فالوورهای اینستاگرام و فیسبوکتان افزایش دهید اما به جای اقدام هدفمند کل روز را بی هدف در شبکههای اجتماعی سپری کنید. حتما بیاموزید که کسب و کار اینترنتی چگونه است .
۶- عدم شناخت بازار هدف
اطلاعی از مشتریان هدف ندارید یا نمیدانید آنها را کجا پیدا کنید. بنابراین هیچ وقت مشتریان مورد نظرتان در وبسایت، تلگرام یا سایر کانالهایی که در آن حضور دارید، به دنبال شما نیستند، این یعنی شکست کسب و کار اینترنتی شما.
۵- مهارت نداشتن در کسب و کار اینترنتی
هیچ اطلاعاتی در رابطه با تولید محتوا ، سئو یا فروش ندارید و با توجه به این که آموزش کسب و کار اینترنتی نگذراندهاید و مهارتی در این کارها ندارید، نمی توانید به فروش مورد نظر برسید و یا حتی با تبلیغات کسب و کار اینترنتی ، شاید فروش خیلی کمی داشته باشید.
۴- نداشتن طرح کسب و کار
نداشتن طرح کسب و کار یا داشتن یک طرح بدون اطلاع از این که چطور میتوان به اعداد و ارقام یا اهداف مشخص شده در آن تحقق بخشید یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی است که البته این موضوع در کسب و کارهای اینترنتی در ایران بسیار مشهود است.
۳- دیده نشدن
شاید شما هم به جای این که سعی کنید دیده شوید، خودتان را در پس موانعی (مثلاً لپ تاپتان) مخفی میکنید. پس چرا کسب و کار اینترنتی را انتخاب کردهاید؟
۲ – انجام همه کارها به تنهایی
ویژگی کسب و کار اینترنتی این نیست که سعی کنید خودتان همه کار را انجام دهید بدون این که از دیگران پشتیبانی و کمک بگیرید. تصمیم میگیرید که از هیچ فرد حرفهای درخواست کمک نکنید و خودتان به تنهایی همه چیز را متوجه شوید، این یکی از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی است.
هر هفته ساعتها صرف انجام کارهای غیرمرتبط با درآمدزایی میکنید مثل اصلاح مشکلات فنی و سخت مربوط به وبسایت یا لیست ایمیل تان. بنابراین در نهایت سردرگم و گیج شده و به دلیل عدم دستیابی به نتایج مطلوب از کارتان خسته و ناامید میشوید و به این نتیجه میرسید که به هیچ وجه آماده طی کردن مسیر طولانی پیش روی خودتان نیستید.
۱- مقایسه
گاهی اوقات شبکههای اجتماعی میتوانند خطرناک باشند، به خصوص اگر باعث شوند شما نسبت به موقعیت فعلی خودتان حس مثبتی نداشته باشید. نگاه کردن به آنچه دیگران انجام میدهند و تحت تاثیر نتایج بدست آمده توسط آنها قرار گرفتن، میتواند برای کسب و کارهای اینترنتی یک خطر بسیار مهم باشد. مقایسه باعث تحلیل رفتن خلاقیت شما شده و در شما نسبت به خودتان حس نگرانی و تردید ایجاد میکند، از جمله نگرانی نسبت به این که احتمالاً به اندازه کافی خوب، باهوش، جوان، بزرگسال یا محبوب نیستید، درآمد اینترنتی تان کافی نیست یا در مجموع دچار مشکل و نقصی هستید. این تفکرات میتوانند باعث ایجاد آسیبهای جدی به اعتماد به نفس شما شوند و همچنین علت شکست در کسب و کار اینترنتی شما باشند.
گریر ویگنال می گوید من به شخصه در سال اول با این چالش روبرو شدم، به دیگران نگاه میکردم و موقعیت خودم را با موفقیتهای آنها مقایسه میکردم. بخصوص با توجه به این که در یک گروه فیسبوکی مخصوص کارآفرینها عضو بودم که در آن اعضاء در رابطه با موفقیتهای خودشان با هم صحبت میکردند. قطعاً یک موفقیت باعث ایجاد موفقیتهای بعدی میشود اما آنچه من به شخصه درک کردم این بود که وقتی هر روز به دستاوردهای خیره کننده دیگران نگاه میکنیم، حس سرخوردگی به ما دست میدهد و اگر ما هم به چنین نتایجی نرسیده باشیم، انگیزه خودمان را از دست میدهیم.
روشهای مقابله با شکست کسب و کارهای اینترنتی
اما چطور میتوان با ۱۰ دلیل ذکر شده برای شکست کسب و کارهای اینترنتی نوپا مقابله کرد؟
۱۰-تعهد کاری داشته باشید
تصمیم بگیرید که کار مورد نظرتان را انجام دهید و نسبت به انجام آن متعهد شوید.
۹- از قبل برنامهریزی کنید
هر چقدر میتوانید سرمایه جمع آوری کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید. به چه نرم افزارهایی نیاز دارید؟ از چه برنامههای بازاریابی اینترنتی استفاده خواهید کرد؟ با سایر کارآفرینها تماس گرفته و توصیههای آنها را بشنوید. تحقیق کنید که در ابتدای کار چه روشهایی برای آنها جواب داده و چه روشهایی با شکست روبرو شدند؟
۸- ثابت قدم باشید!
در انجام اقدامات لازم جهت رسیدن به موفقیت، پایدار و ثابت قدم باشید. پیام نهایی شما چیست؟ مشتریان ایده آل شما چه کسانی هستند؟ کجا میتوانید آنها را پیدا کنید؟ سعی دارید چه مشکلی را برای آنها حل کنید؟ چطور میتوانید از اقدامات خودتان کسب درآمد کنید؟
۷- استفاده مفید از شبکههای اجتماعی
از شبکههای اجتماعی به صورت هدفمند استفاده کنید و بی هدف در آنها به گشت و گذار نپردازید. پس از این که وارد اکانت خودتان شده و کار لازم را انجام دادید، از آن خارج شوید. دور ماندن از شبکههای اجتماعی به شما اجازه میدهد که بر خلاقیت و پیشرفت خودتان تمرکز کنید و اقدامات دیگران تمرکز شما را بر هم نزند که این یکی از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی است.
۶- انتخاب مخاطب هدف
به صورت واضح و شفاف مشخص کنید که قرار است به چه کسانی کمک کنید. وبسایت، صفحه فیسبوک و سایر پلتفرمهای بازاریابی اینترنتی خودتان را متناسب با مشتریان ایده آلی که قصد جذب آنها را دارید طراحی کنید. شاید توانایی کمک کردن به طیف وسیعی از افراد مختلف را داشته باشید اما این روش باعث ایجاد ابهام در پیام شما و سردرگمی افراد نسبت به کاری که شما انجام میدهید، میشود. رشته و تخصص موردنظرتان را انتخاب کرده، راجع به آن تحقیق کرده و خودتان را مطابق با آن تبلیغ کنید.
۵- یادگیری و آموزش دیجیتال مارکتینگ
برای جلوگیری از شکست کسب و کار اینترنتی خودتان ، فروش را یاد بگیرید. این احتمال وجود دارد که دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات کسب و کار اینترنتی شما، موفق به جذب مشتریان موردنظرتان شود، بنابراین بسیار مهم است که بتوانید آنها را به مسیر مورد نظرتان هدایت کنید.
۴- تدوین یک طرح کسب و کار
داشتن طرح کسب و کار ضروری است و یکی از دلایل مهم در مانع شدن از شکست کسب و کارهای اینترنتی است. حداقل درآمد اینترنتی که برای بقای کارتان باید کسب کنید، چقدر است؟ چطور میتوانید از کسب این درآمد اطمینان حاصل کنید؟ درآمد ایده آلی که برای رسیدن به موفقیت باید داشته باشید، چقدر است؟ برای رسیدن به این هدف به چه تعداد مشتری و یا چقدر فروش نیاز دارید؟ درک و تشخیص نرخ تبدیل باعث میشود که اعداد و ارقام مفهوم پیدا کنند و متوجه میشوید که به عنوان مثال، برای رسیدن به اهدافتان به چه میزان مخاطب نیاز دارید. معمولاً نرخ تبدیل خریدهای آنلاین ۱ درصد است، پس خودتان محاسبات لازم را انجام دهید تا متوجه شوید برای رسیدن به هدفتان به چه تعداد مخاطب نیاز دارید.
۳- هر روز دیده شوید
سعی کنید برای مانع شدن از شکست در کسب و کار اینترنتی هر روز تا جای ممکن دیده شوید، حتی استفاده از تصاویر خودتان یا استفاده از ویدیو میتواند بهتر باشد. معمولاً مردم با ویدیو و عکس ارتباط بیشتری برقرار میکنند تا محتوای متنی. بله، جای تردید وجود ندارد که برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی نیاز به دیده شدن دارید.
۲- مشاوره کسب و کار اینترنتی
سعی کنید در انجام کارهای سخت از توصیه و پشتیبانی افراد حرفهای کمک بگیرید. گاهی اوقات به خصوص در ابتدای کار، ممکن است سرمایه مورد نیاز را نداشته باشید، پس سعی کنید گزینه مناسب را انتخاب کنید. نیازی نیست که برترین استعدادهای بازار را برای مشاوره کسب و کار اینترنتی انتخاب کنید. کار را با دریافت کمی پشتیبانی و کمکهایی شروع کنید که از پس هزینههای آن برمیآیید.
۱- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید!
برای مقابله با شکست کسب و کارهای اینترنتی از مقایسه کردن خودتان با دیگران دست بردارید. دنیای اینترنت پر از کارآفرینان آنلاین است. سعی کنید غرق کارهای دیگران نشوید و بیش از حد به اقدامات و گفتههای دیگران توجه نکنید. مطمئنا آشنایی با روشهایی که برای دیگران کار کرده یا کار نکرده اند، به شما کمک میکند اما سعی کنید بیش از حد غرق موفقیتها و دستاوردهای دیگران نشوید. هر کسی در مسیر خودش قرار دارد، پس سعی کنید شما هم تمرکزتان را بر مسیر حرکت خودتان حفظ کرده و مرحله به مرحله به جلو حرکت کنید. گاهی اوقات شبکههای اجتماعی میتوانند تاثیرات مخربی داشته باشند، پس سعی کنید گروههایی را که حس خوبی در شما ایجاد نمی کنند، ترک کنید یا اعلامیههای آنها را غیرفعال کنید.
وقتی قرار است پیشرفت خودتان را با دیگران مقایسه کنید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است مطالبی که دیگران در رابطه با خودشان منتشر میکنند گمراه کننده باشند. افراد زیادی ادعا میکنند که در یک ماه خاص به فروش بالا یا درآمد آنچنانی دست پیدا کرده اند اما پس از آشنایی کامل با این افراد متوجه میشوید که این مبلغ به هیچ وجه به صورت نقد در حسابهای بانکی آنها وجود ندارد.
Greer Wignall می گوید من به شخصه وقتی وارد دنیای شرکتی شدم متوجه شدم هیچ شرکت و کمپانی ادعا نمی کند که در شروع یک قرارداد جدید میزان درآمد “X” را داشته یا این که قراردادی با یک مشتری جدید امضاء کرده است. اغلب اوقات احتمال ایجاد اختلاف و بحث در رابطه با پرداخت وجود دارد یا حتی ممکن است مشتری مبلغ درخواست شده را پرداخت نکند. ممکن است هزینههای پیش بینی نشده ایجاد شود یا این که در یک لحظه تمام قراردادها فسخ شوند.
درآمد اینترنتی که یک کمپانی به دست میآورد در حقیقت شامل سودی میشود که در انتهای هر ماه، فصل یا دوره مالی از سال یا قرارداد به دست میآورد، یعنی وقتی که تمام مخارج و درآمدها مشخص و تایید شوند.
با گذشت زمان و کسب تجربه متوجه میشوید که واقعیت با آنچه بسیاری از کارآفرینان آنلاین از موفقیت خودشان تبلیغ میکنند تفاوت زیادی دارد. معمولاً آنچه ادعا میکنند به دست آورده اند، با آنچه واقعاً به دست آوردهاند فاصله زیادی دارد و خیلی از آن بهتر است. اکثر آنها هیچ وقت اعلام نمی کنند که مثلاً در یک ماه چقدر هزینه داشته اند.
بنابراین هیچ وقت با مشاهده دستاوردهای دیگران از خودتان ناامید نشوید چون ممکن است ادعاهای آنها کاملاً غلط باشد و این یکی از دلایل شکست کسب و کار اینترنتی است.
اما باید در مواقعی که واقعاً موفقیتی وجود دارد، به آن اعتبار داد. افرادی هستند که زمان زیادی را صرف رسیدن به موفقیت کرده اند، هزینههای لازم را برای دریافت پشتیبانی حرفه ای از دیگران صرف کرده اند و برای رسیدن به موفقیت سخت تلاش کرده اند. این افراد خودشان را ارتقاء داده و دائما سعی کرده اند پیشرفت کنند و مطمئنا قبل از این که به موفقیت برسند، بارها طعم شکست را چشیده اند.
تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، هم از نظر فکری و هم جسمی سخت است بخصوص در ابتدای کار که معمولاً نتایج باثبات نیستند. اما مطمئناً میتوانید این کار را انجام دهید. از اشتباهات خودتان درس بگیرید، روشهای جدید را امتحان کنید و از همه مهم تر، به تلاشتان ادامه بدهید. گاهی اوقات ممکن است موانع باعث کند شدن پیشرفت شما شوند (یا حتی شما را کاملاً از مسیر خارج کنند) اما باید تلاش کنید بلافاصله با این موانع مقابله کنید و به پیشرفت ادامه دهید. قطعاً میتوانید این کار را انجام دهید و کسب و کار اینترنتی خودتان را به موفقیت برسانید.
دیدگاهتان را بنویسید