کسب و کار اینترنتی

چهار دلیل برای اثبات برتری کسب و کار اینترنتی نسبت به سایر کسب و کارها

کارآفرینان جزء افراد نادری هستند که همواره در جستجوی فرصت‌های جدید برای کسب و کار هستند. بعضی از این افراد خودشان به دنبال ایجاد فرصت‌هایی جدید هستند و گروهی دیگر دائما به دنبال بررسی ایده‌های نو هستند.

برخی از موقعیت‌ها هر چند در ابتدا خوب به نظر می‌رسند اما به دلیل مقیاس پذیری کند، حاشیه سود کم و هزینه‌های سربار زیاد در نهایت تبدیل به کابوسی می‌شوند که پول و سرمایه شما را از بین می‌برند. اما کسب و کارهای اینترنتی به دلیل اینکه با مشکلات و موانع سنتی روبرو نیستند، جذابیت زیادی دارند. در ادامه چهار ویژگی این کسب و کارها را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند چرا راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی می‌تواند بهترین سرمایه گذاری برای کارآفرینان باشد.

۱. مقیاس پذیری فوق العاده زیاد

لزوماً هر کسب و کار اینترنتی قرار نیست به صورت خودکار با رشدی نمایی و سریع به موفقیتی عظیم دست پیدا کند. بسیاری از کارآفرینانی که یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی می‌کنند تصور می‌کنند که مشتریان به صورت خودکار و اتوماتیک آنها را پیدا می‌کنند و فروش چشمگیری خواهند داشت؛ صرفاً به این خاطر که کمی در اینترنت فعالیت دارند. این افراد تصور می‌کنند که تنها با چند توییت و پست فیسبوکی کسب و کار اینترنتی شان تبدیل به یک ماشین خودپرداز مجازی می‌شود.

افزایش مقیاس یک کسب و کار چه فیزیکی و چه اینترنتی، کار آسانی نیست اما مسلماً کسب و کار اینترنتی مزایای خاصی دارد. برای مثال مخاطبین یک فروشگاه فیزیکی، تعیین شده و مشخص هستند و معمولاً یک شعاع خاص از موقعیت جغرافیایی آن را در بر می‌گیرند. اما کسب و کار اینترنتی این محدودیت را ندارد و می‌تواند مخاطبینی در سطح جهان داشته باشد.

وقتی یک استراتژی موفق برای تبلیغ و بازاریابی یک کسب و کار اینترنتی تهیه شد، می‌توان به راحتی مخاطبین آن را گسترش داده و بودجه آن را افزایش داد تا به سرعت رشد کند.

۲. آزادی عمل بی پایان

خیلی از کارآفرینان به دلیل آزادی عمل کسب و کار اینترنتی به آن جذب می‌شوند. تکنولوژی‌های مدرن، لپ تاپ، تبلت، اپلیکیشن‌های کسب و کاری و سیستم‌های ارتباطات VOIP تنها چند نمونه از ابزارهایی هستند که باعث شدند یک کسب و کار اینترنتی بتواند از هر جایی اداره و اجرا شود. این بار که به یک کافی شاپ یا رستوران رفتید اگر با دقت به اطراف نگاه کنید حداقل یک نفر را خواهید دید که با گوشی یا لپ تاپ در حال کار روی کسب و کار اینترنتی خودش است.

ملزم نبودن به نشستن پشت میز از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. برخی از کارآفرینان نمی‌دانند که چطور از این آزادی عمل استفاده کنند و به همین دلیل با شکست روبرو می‌شوند اما دیگران از این فرصت استفاده می‌کنند تا حتی سخت تر کار کنند. این آزادی عمل را با بی خیالی و بیهودگی اشتباه نگیرید. کارآفرینان واقعی ارزش این آزادی عمل را می‌دانند و از فرصت موجود به خوبی استفاده می‌کنند تا زمان بیشتری برای گذراندن وقت با خانواده و شرکت در فعالیت‌هایی داشته باشند که کار از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مانع انجام آنها می‌شود.

۳. کم بودن هزینه‌های سربار و بالا بودن حاشیه سود

در بسیاری مواقع کسب و کار اینترنتی امکان حذف برخی از هزینه‌های هنگفت مربوط به کسب و کارهای فیزیکی و غیراینترنتی را فراهم می‌کند. با داشتن کسب و کار اینترنتی می‌توانید هزینه‌های هنگفت مربوط به خرید تجهیزات اداری، اجاره مغازه یا محلی برای اداره کسب و کار و هزینه نگهداری موجودی را حذف کنید. با بستن یک قرارداد تحویل با یک تولید کننده یا کارخانه می‌توانید هزینه‌ها و ریسک اقتصادی خرید و نگهداری محصولات را تا حد زیادی کم کنید.

فرض کنید شما یک کلاه فروشی دارید و پنج مدل کلاه قرمز، آبی، سبز، زرد و نارنجی می‌فروشید. اگر فروشگاه شما فیزیکی باشد باید تمام این مدل‌ها را در انبار داشته باشید چون مشخص نیست خریداری که از در وارد فروشگاه شما می‌شود کدام رنگ را انتخاب خواهد کرد. اگر کلاه‌های زرد شما فروش خوبی نداشته باشد مجبور می‌شوید آنها را با تخفیف بفروشید و به این ترتیب ضرر خواهید داشت. فروش همین کلاه‌ها از طریق دراپ شیپینگ[۱] مانع باقی ماندن اجناسی که از قبل هزینه آن را پرداخت کردید در انبار می‌شود.

۴. دسترسی به یک بازار جهانی

نکته جالب درباره کسب و کارهای اینترنتی این است که می‌توان این کسب و کارها را به صورت ۲۴ ساعته و بدون مرز اداره کرد. برای چنین کسب و کارهایی هیچ مرز جغرافیایی وجود ندارد و شما محدود به ساعات کاری مشخصی نیستید – یک کسب و کار اینترنتی حتی وقتی شما خواب هستید هم می‌تواند برای شما درآمدزایی کند. با داشتن طرح و برنامه‌ای قوی برای شبکه‌های اجتماعی ، بهینه سازی موتورهای جستجو و استراتژی‌های تبلیغات پرداختی می‌توانید کسب و کارتان را پرورش و رونق دهید. با یک کلیک به کل دنیا دسترسی دارید؛ می‎توانید شهرها، استان‌ها و کشورهای خاصی را مورد هدف قرار دهید.

آیا پیش از این سرمایه گذاری برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را انجام دادید یا قصد دارید در آینده وارد این مسیر شوید؟ لطفاً نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.



[۱]  یک روش مدیریت زنجیره تامین است که در آن، خرده فروش اجناس را در انبار نگه نمی‌دارد بلکه به جای این کار، تنها سفارش را از مشتری می‌گیرد و با تولید کننده و یا عمده فروش ارتباط برقرار می‌کند و تولید کننده جنس را به مصرف کننده نهایی ارسال می‌کند.

منبع
https://www.entrepreneur.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =

بستن