بازاریابی اینترنتی

چرا تولید و پخش پادکست جبهه جدید بازاریابی محسوب می‌شود؟

چرا پادکست‌ ها روزبروز محبوب‌تر می‌شوند

اگر تلاش‌های شما برای بازاریابی محتوای بصری از رشد بازمانده و راکد شده احتمالا وقت آن رسیده که به فکر راه اندازی یک استراتژی مناسب برای تولید محتوای صوتی  و پادکست باشید.

امروزه افرادی که جابجایی زیادی دارند و دائم در حال رفت و آمد هستند پادکست‌ ها را بین لیست پخش خودشان قرار داده و مشتریان هم همه جا در حال شنیدن گفتگوهای مختلف هستند. در واقع ۲۴ درصد از امریکایی‌های بالای ۱۲ سال هر ماه به پادکست‌ های مختلف گوش می‌کنند و شرکت Statista پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۲۱ فقط در کشور امریکا بیش از ۱۰۰ میلیون مخاطب پادکست وجود خواهد داشت.

تعداد افرادی که همین حالا پادکست‌ های مختلف را دنبال می‌کنند و میزان رشد پیش بینی شده آن در آینده، نشان می‌دهد که پادکست‌ ها به سرعت در حالت تبدیل شدن به یکی از کانال‌های ارزشمند بازاریابی هستند.

چرا پادکست‌ ها روزبروز محبوب‌تر می‌شوند

در عرض چند سال گذشته، پادکست‌ ها محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده‌اند. یکی از دلایل این محبوبیت استفاده روزافزون افراد از موبایل است؛ در حال حاضر مشتریان روزبروز از کامپیوتر دورتر شده و بیشتر از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند.

حتی موتورهای جستجو هم در حال تغییر الگوریتم‌های خودشان هستند تا به موبایل اولویت بیشتری بدهند و این موضوع باعث افزایش اهمیت تمرکز بر بهینه سازی پلتفرم‌های موبایلی برای بازاریاب‌ها شده است. با توجه به اینکه در حال حاضر افراد اتکای بیشتری به دستگاه‌های موبایل دارند، دسترسی، دانلود و گوش کردن به پادکست‌ها در هرجا و هرزمانی بسیار ساده شده است.

یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش اهمیت پادکست‌ها شده کمبود وقت مردم است. امروزه افراد نسبت به گذشته مشغله‌های بیشتری دارند و در نتیجه وقت چندانی برای مطالعه کتاب، نشستن پای تلویزیون و مشاهده برنامه‌های تلویزیونی بدون حواس پرتی و مزاحمت ندارند. افراد تمایل دارند که بتوانند همزمان چند کار را با هم انجام بدهند و پادکست‌ها باعث شده‌اند که انجام این کار حین رفت و آمد، دویدن، انجام کار در منزل و غیره راحت‌تر شود.

نه فقط پیدا کردن و دسترسی به پادکست برای افراد راحت‌تر شده بلکه تولید پادکست هم نسبت به گذشته ساده‌تر شده است. تجهیزات موردنیاز برای تولید پادکست‌های باکیفیت در اختیار همه قرار دارند و نسبت به گذشته مقرون به صرفه‌تر هستند. همچنین پیدا کردن وبسایت‌های محبوب برای میزبانی پادکست‌ها ساده‌تر شده است.

پادکست‌ها چه تغییری در بازاریابی ایجاد می‌کنند

مهم‌ترین فاکتور در بازاریابی محتوا است. یکی از عباراتی که زیاد در این صنعت شنیده می‌شود این است که “محتوا پادشاه است”؛ هر چند چنین صحبت هایی کلیشه ای به نظر می‌رسند اما واقعا حقیقت دارند. خیلی از مشاغل در راستای تلاش برای تولید محتوایی با حداکثر کیفیت ممکن وبلاگ هایی راه اندازی کردند که در آن به صورت منظم مطالب مختلف را منتشر می‌کنند اما پادکست‌ها در حال تغییر این شرایط هستند.

با تولید پادکست، در حقیقت نیازی به نوشتن پست وبلاگی نیست (هر چند بعضی وبلاگ نویس‌ها پادکست هایی تولید می‌کنند که به صورت کلمه به کلمه رونویسی می‌شوند). بعلاوه تولید پادکست ساده‌تر هم هست و صاحبان مشاغل می‌توانند از این ابزار برای تولید محتوایی باکیفیت و مرتبط استفاده کند آن هم با تلاش و توانایی کمتر از آنچه برای نوشتن لازم است. پادکست الهام بخش مکالمه و گفتگو برای افراد است اما پست‌های وبلاگی بیشتر سعی به تشویق افراد به تفکر دارند.

پادکست به ایجاد شناخت از برند و همچنین به ایجاد اعتماد و اعتبار بین مصرف کنندگان هم کمک می‌کند. با توجه به تعداد زیاد افرادی که مخاطب پادکست هستند و به آن گوش می‌کنند فرصت خوبی برای ایجاد محاوره هایی مرتبط با صنایع خاص ایجاد شده و به این ترتیب موجب ایجاد اعتبار زیادی برای تولید کننده پادکست می‌شوند. همچنین این پتانسیل را دارند که نام برند را به گوش افراد و مخاطبین زیادی برسانند که شاید پیش از این با نام برند مربوطه آشنایی نداشته باشند.

آنطور که Seth Greene از وبسایت Market Domination LLC.com به MartechToday اعلام کرده “در سه الی پنج سال آینده زمینه‌های زیادی برای تولید پادکست ایجاد می‌شود؛ در حال حاضر حدود یک میلیارد مخاطب پادکست وجود دارد و انتظار می‌رود که این رقم در چند سال پیش رو سه برابر شود… امروزه میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند بسیار زیاد شده و در حال حاضر اپلیکیشن Podcast  در سیستم Apple Carplay هم نصب شده است.”

در مجموع همین حالا بهترین زمان برای استفاده از فرصت تولید و پخش پادکست و سرمایه گذاری روی آن است چون در حال حاضر شاهد رشد بی نظیر پادکست هستیم.

چگونگی استفاده از پادکست در استراتژی بازاریابی

هر چند ممکن است پادکست برای همه صنایع مناسب به نظر نرسد اما خیلی از صنایع می‌توانند واقعا از پتانسیل‌های تولید منظم پادکست استفاده کنند. اگر صنعت کاری شما هم از این صنایع است، با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چطور می‌توانید تولید و پخش پادکست را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خودتان شروع کنید:

برای تولید محتوای با کیفیت سرمایه گذاری کنید. امروزه پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به اطلاعات باعث شده تا تولید محتوای باکیفیت نسبت به گذشته ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر شود بنابراین هیچ عذر و بهانه‌ای برای تولید محتوای بی کیفیت وجود ندارد.

دائما محتوای متناسب، آموزنده و باکیفیت تولید کنید. احتمال جذب مشتریان به محتوای آموزنده و سرگرم کننده بیشتر است وگرنه افراد علاقه شان را از دست می‌دهند اما این موضوع هم به کسب و کار و برند شما بستگی دارد. تولید محتوای باکیفیت نیاز به برنامه ریزی، تحقیق و توسعه دارد تا بتوانید پادکست هایی تولید کنید که شنوندگان را جذب کند.

از یک پلتفرم مناسب برای میزبانی استفاده کنید. پلتفرم‌های زیادی برای پخش پادکست وجود دارند اما شما باید سعی کنید مناسب‌ترین پلتفرم برای صنعت خودتان را انتخاب کنید که بیشترین مخاطب علاقمند به صنعت کاری شما را داشته باشد. حتی اگر بهترین پادکست را تولید کنید اما مخاطبین شما در یک پلتفرم دیگر باشند، تمام تلاشتان بیهوده خواهد بود.

تولید و پخش پادکست به سرعت جای خود را در دنیای بیزنس باز می‌کند و تبدیل به یکی از استراتژی‌های محبوب بازاریابی می‌شود نه فقط به دلیل محبوبیت آن بین مشتریان بلکه به این دلیل که تولید پادکست و انتشار آن برای مخاطبین هدف هم نسبتا ساده است.

منبع
https://www.entrepreneur.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =

بستن