ارزش لینک یا link juice چیست؟ نقش این معیار را در سئو بشناسید
ارزش لینک؛ معیاری برای تعیین ارزش صفحات توسط موتورهای جستجو
ارزش لینک (link juice) یا سهم لینک (Link Equity) یا اعتبار لینک (Link authority) یکی از معیارهای رتبهبندی موتورهای جستجو است. این معیار نشان میدهد چه مقدار اعتبار یا ارزش از طریق لینک بین صفحات یک سایت یا بین دو صفحه از دو سایت مختلف منتقل میشود. بنابراین link juice هم در موارد لینکهای داخلی و هم در مورد بک لینکها دارای اهمیت است. در این مطلب با این معیار و تاثیر آن بر سئو آشنا میشویم.
تعریف دقیق ارزش لینک
ارزش لینک اصطلاحی برای میزان اعتباری است که بین صفحات وب جابهجا میشود. ممکن است بپرسید خود این اعتبار از کجا میآید. پاسخ این است که این اعتبار، همان اعتبار صفحه (Page Authority) است که از طریق لینکها بین صفحات دیگر توزیع میشود. اما اعتبار صفحه چیست؟
اعتبار صفحه، PA یا Page Authority یک سیستم امتیازدهی است که پیشبینی میکند یک صفحه خاص چگونه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبهبندی میشود. امتیازات Page Authority از ۱ تا ۱۰۰ متغیر است که امتیازات بالاتر بهمعنای اعتبار بیشتر صفحه است. بهطور خلاصه، این روش امتیازدهی به یک صفحه به تیمهای بازاریابی اجازه میدهد تا موفقیت هر صفحه را اندازهگیری کنند. مواردی مانند میزان لینکهای معتبر، نرخ بازدیدکنندگان و ماندن آنها در صفحه و همینطور اعتبار دامنه یا سایت از معیارهای تعیین این اعتبار هستند.
حالا توجه داشته باشید که وقتی از یک صفحه دارای اعتبار بالا بک لینک میگیرید، گویی بخشی از این اعتبار به صفحه شما منتقل میشود. نسبت این توزیع اعتبار نیز بر اساس تعداد لینکهای خروجی آن صفحه خواهد بود.
کدام لینکها ارزش لینک را توزیع میکنند؟
هم لینکهای داخلی و هم بک لینکها میتوانند از نظر محبوبیت و جایگاه (رتبه صفحه) برای یک صفحه ارزش را به ارمغان بیاورند. این یعنی اعتبار پیوند بهطور یکسان به لینکهای داخلی بین صفحات در داخل سایت و نیز به پیوندهای بین صفحات سایت و سایتهای دیگر بستگی دارد.
لینکسازی داخلی و ارزش لینک
موتورهای جستجو از وجود لینکها در یک صفحه وب استقبال میکنند و این هم برای لینکهای داخلی و هم برای بک لینکها صدق میکند. با این حال، بسیاری از مدیران سایتها بیشتر توجه خود را روی پیوندهایی که از سایر سایتها دریافت کردهاند متمرکز میکنند و از نقش لینکسازی داخلی غافل میشوند.
این در حالی است که توزیع ارزش هم از طریق لینکهای داخلی و هم از طریق بک لینکها انجام میشود. پیوندهای داخلی به کاربران اجازه میدهند درحالیکه در همان سایت باقی میمانند، به حرکت از یک صفحه به صفحه دیگر ادامه دهند. بنابراین لینکهای داخلی نیز با این مکانیسم در حال توزیع ارزش بین صفحات داخلی سایت شما هستند.
برای توزیع بهینه ارزش در این زمینه باید به این موارد دقت کنید:
- همانند استراتژی تولید محتوا، برای مدیریت بهینه پیوندهای داخلی، همیشه باید با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید
- با گروهبندی کلمات کلیدی بر اساس موضوع، میتوانید صفحات مختلف را به یکدیگر پیوند دهید
- همچنین میتوانید از انکرتکستها برای ایجاد پیوند بین صفحات استفاده کنید
دریافت ارزش از طریق بک لینک
دریافت بک لینکها یکی از بخشهای مهم استراتژی لینکسازی سایت است. فعالیت لینک بیلدینگ به شما امکان میدهد بک لینک دریافت کنید، بک لینکها لینکهای صفحات سایت ما هستند که در صفحاتی از سایتهای دیگر قرار میگیرند. وقتی اعتبار سایت و صفحه مورد نظر بالا باشد، بخشی از ارزش (و همینطور ترافیک) صفحه و سایت مورد نظر به این صفحه از سایت ما منتقل میشود.
برای دریافت بک لینکها راهکارهایی وجود دارند که برخی از آنها را با هم مرور میکنیم:
- تولید محتواهایی مفید و آگاهیرسان که بازدید بالایی داشته باشد
- سفارش انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای معتبر
- سایت خود را به یک سایت مرجع برای دریافت اطلاعات در زمینه کسبوکار خود تبدیل کنید
- در انجمنهای آنلاین در زمینه کسبوکار خود عضو شوید و فعالیت داشته باشید
- از رقبای خود برای دریافت بک لینک ایده بگیرید
- از لینکهای خروجی برای ایجاد مشارکت استفاده کنید
- از گزارشهای سرچ کنسول گوگل برای دریافت بک لینک استفاده کنید
نقش لینکهای نوفالو در ارزش لینک
لینک نوفالو (Nofollow) لینکی است که ارزش صفحه را منتقل نمیکند. یعنی تمامی سازوکاری که تا الان درباره آن صحبت کردیم، در مورد لینکهای نوفالو صدق نمیکند. اهمیت این لینکها در این است که شما با استفاده از این لینکها میتوانید از توزیع ارزش از صفحاتی که ارزش پایینی دارند یا از اعتبار آنها مطمئن نیستید پیشگیری میکنید.
خطای ۴۰۴ و ارزش لینک
همانطور که وبلاگ یا سایت شما توسعه مییابد، پیوندهای بیشتری وجود خواهند داشت که صفحات را به یکدیگر متصل میکنند. اگر اتفاقی افتاد که صفحهای را حذف کردید، باید مطمئن شوید که پیوندهای موجود در سایت را که به آن صفحه ارجاع میداد، حذف کردهاید. اگر این کار را نکنید، کاربری که روی لینک کلیک میکند با خطای ۴۰۴ مواجه میشود.
مواجه شدن با خطای ۴۰۴ دو ایراد اساسی دارد. اول اینکه تجربهای نامطلوب برای کاربران ایجاد خواهد کرد و نشان میدهد که شما دقت بالایی در بهروزرسانی و بررسی سایت خود ندارید. ایراد دوم این است که اگرچه صفحه هدف لینک دیگر وجود ندارد اما همچنان بخشی از ارزش صفحه مبدا به صفحه خطای ۴۰۴ منتقل میشود و این یعنی هرز رفتن اعتبار صفحه یا صفحاتی از سایت شما.
برای بررسی ارزش لینکها در سایت از ابزارها کمک بگیرید
برای ارزیابی ارزش لینک و نیز شیوه توزیع اعتبار صفحات داخلی سایت و نیز میزان ارزشی که بین صفحات سایت شما و سایتهای دیگر در حال انتقال است، میتوانید از ابزارهای مختلفی کمک بگیرید. سرچ کنسول گوگل، از طریق بخش Links، تعداد و فهرست لینکهای داخلی و خارجی سایت شما را نشان میدهد. همچنین اگر یک سایت وردپرسی دارید، میتوانید از افزونههای سئو وردپرس استفاده کنید. ابزارهای گوناگونی نیز وجود دارند که به شما در این زمینه کمک خواهند کرد که برخی از آنها عبارتند از: Neilpatel و Ahrefs.
دیدگاهتان را بنویسید