برای بهینه سازی محتوا این ۶ نکته را فراموش نکنید!
احتمالا شما هم مثل خیلی از شرکتها و مشاغل سرمایه قابل توجهی را صرف بازاریابی محتوا میکنید. به هر حال طبق آمار ۸۷ درصد از مشاغل B2B و ۸۶ درصد از مشاغل B2C بازاریابی محتوا را انجام میدهند.
اما اگر کسی این محتوا را پیدا نکند، قطعاً تولید آن بی فایده است.
جستجوی ارگانیک فرصت مناسبی برای قرار گرفتن محتوای شما در معرض دید مخاطبینی مناسب و در مرحلهای مناسب و درست از مسیر حرکت خریدار فراهم میکند.
اگر بتوانید استراتژی بهینه سازی محتوای خودتان را به شکل مناسب تنظیم کنید، مشاهده خواهید کرد که عملکرد محتوای شما هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت بهبود پیدا میکند.
فاکتورهای مختلفی در موفقیت استراتژی سئو تاثیرگذار هستند، پس فریب ترفندهای ناقصی که ادعا میشود جادویی هستند را نخورید.
برای موفقیت در موتورهای جستجو باید اقدامات خاصی را جهت بهینهسازی محتوای وبسایت خودتان انجام بدهید که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
۱٫ با تحقیق درباره کلمات کلیدی (Keyword Research) شروع کنید
بهینه سازی محتوا قبل از این که شما قلم به دست بگیرید (یا انگشت به کیبورد ببرید!) و با تحقیق راجع به کلمات کلیدی شروع میشود.
کلمات کلیدی نقش نماینده و مشخص کنندهی هدف کاربران را دارند و نشان میدهند که آیا موضوع مورد نظر شما از نظر مشتریان هدف ارزشمند و معنادار هست یا خیر.
در انتخاب یک کلمه کلیدی باید به چند سوال پاسخ بدهید:
- حجم جستجوی این کلمه کلیدی چقدر است؟
- کلمه کلیدی مورد نظر چقدر رقابتی است؟
- این کلمه کلیدی مربوط به کدامیک از مراحل حرکت خریدار است؟
انجام این تحقیق در همان ابتدای کار، این تضمین را ایجاد میکند که محتوای شما برای مخاطبینتان تناسب و برای کسب و کارتان موثر است – یعنی در بلندمدت منجر به ایجاد ترافیک و تبدیل میشود.
همچنین انجام تحقیق راجع به کلمات کلیدی شما را در جریان تقاضا و چشم انداز کلی بازار موردنظرتان قرار میدهد. این تحقیق میتواند و باید بر تقویم محتوای شما تاثیرگذار باشد.
۲٫ نوع نتایج مورد نظرتان را انتخاب کنید
دورهای که صفحه نتایج جستجو در گوگل صرفا حاوی لیستی از لینکهای مختلف بود سپری شده است.
امروزه، گوگل نتایج را به صورت المانهای بصری کاربرپسند مختلفی نمایش میدهد تا به کاربران کمک کند اطلاعات موردنظرشان را سریعتر پیدا کنند.
بسته به جستجوی کاربر گوگل چند نوع نتیجه مختلف را نمایش میدهد از اسنیپت مخصوص (Featured Snippet) تا ویدیو یا نتایج مخصوص موقعیت جغرافیایی.
انتخاب و تمرکز روی یکی از انواع این نتایج اهمیت زیادی دارد چون محتوای شما را در بالای صفحه نتایج قرار داده و نرخ کلیک روی لینک سایت شما را بشدت افزایش میدهد. طبق اعلام آژانس بازاریابی دیجیتال iQuanti باکس پاسخ گوگل (Google’s Answer Box) نرخ کلیک بسیار بالایی یعنی ۳۲٫۳ درصد را دارد.
مثل خیلی چیزها در سئو داخلی، برای کسب جایگاه در چنین نتایجی یک راهکار واحد وجود ندارد اما نکاتی برای بهینه سازی محتوا وجود دارند که به شما برای موفقیت در این زمینه کمک میکنند:
- تحقیق کنید که کدام کلمات کلیدی منجر به نمایش یا کسب این نتایج میشوند: اکثر این کلمات کلیدی به صورت صریح یا ضمنی یک سوال را میپرسند.
- محتوای خودتان را ساختاربندی کنید: اکثر باکسهای پاسخ از پاراگرافها، جداول یا لیستهایی که در محتوا قرار دارند، استخراج میشوند. برای پاراگرفها لازم است پاسخها کوتاه و به جا باشند. همچنین اطمینان حاصل کنید که پاسختان در ابتدای مقاله قرار گرفته باشد. برای لیستها و جداول نیز از مارکاپهای HTML مناسب استفاده کنید تا مطمئن شوید الگوریتمهای گوگل میتوانند لیست یا جدول شما را خزش کنند.
- سعی کنید پاسخ شما دقیق و صحیح باشد: گوگل به وبسایتهایی که پاسخ درست و کاملی به یک سوال ارائه بدهند، پاداش میدهد.
۳٫ برای کلمات کلیدی تِم کلی ایجاد کنید
امروزه خیلی از بازاریابها بعد از اینکه کلمه کلیدی اصلی موردنظرشان را انتخاب کردند، تحقیقشان را متوقف میکنند.
برای این که میزان دیده شدن محتوای خودتان را افزایش دهید نباید صرفاً به یک کلمه کلیدی متکی باشید بلکه باید چندین کلمه کلیدی مربوط به آن ایده را هدف قرار دهید و با در نظر گرفتن کلمات کلیدی مشابه، یک تم کلی راجع به آن کلمه کلیدی ایجاد کنید.
این تمها سه کار مهم انجام میدهند:
- به موتورهای جستجو اعلام میکنند که موضوع محتوای شما چیست و چه ارتباطی با قصد و هدف کاربر دارد.
- میزان نمایش و دیده شدن محتوای شما برای سایر جستجوهای مرتبط را افزایش میدهند.
- به شما کمک میکنند تا از پر کردن محتوای خودتان با کلمات کلیدی مصنوعی که باعث میشوند قابلیت ربط دادن و تناسب محتوای شما برای مخاطبین کمتر شود، پیشگیری کنید.
توصیه میشود که برای تولید تم از دو یا سه کلمه کلیدی استفاده کنید. همچنین انتخاب کلمات کلیدی که رسیدن به موفقیت با آنها به صورت واقع بینانه قابل انجام باشد، توصیه میشود.
از انتخاب کلمات کلیدی که بیش از حد گسترده یا رقابتی هستند، خودداری کنید. کلمات کلیدی را انتخاب کنید که تناسب و ارتباط بالایی داشته باشند و بتوانند ترافیک باکیفیتی برای شما ایجاد کنند.
۴٫ برای ویدیوهای سایتتان، حاشیه نویسی کنید
احتمالا شما هم از محتوای ویدیویی در سایت خودتان استفاده میکنید. تحقیقی که اخیراً توسط Wyzowl انجام گرفت نشان داد که ۸۱ درصد از مشاغل از ویدیو به عنوان ابزار بازاریابی استفاده میکنند – که این رقم در سال ۲۰۱۷، ۶۳ درصد بود.
پس حتما وقتی یک صفحه لندینگ حاوی ویدیو ایجاد میکنید، یک transcript یا حاشیه نویسی از ویدیو به آن صفحه اضافه کنید. موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات، متن موجود در آنها را پویش میکنند. حاشیه نویسی کمک میکند که موتورهای جستجو محتوای ویدیوی شما را شناسایی کرده و برای کلمات کلیدی مناسب و مرتبط به آن رتبه بدهند.
این حاشیه نویسیها نه فقط باعث رضایت موتورهای جستجو میشوند بلکه کمک میکنند که بازدیدکنندهها خیلی زود تشخیص بدهند آیا ویدیوی شما مناسب با خواسته آنها هست یا خیر و بنابراین تجربیات بهتری برای کاربر ایجاد میکنند.
فراموش نکنید که وقتی حاشیه نویسی ویدیو را ایجاد کردید، میتوانید آن را برای استفاده در یک پست وبلاگی، شبکههای اجتماعی، مقاله سفید و غیره هم استفاده کنید.
۵٫ تاثیر سرعت صفحه
طبق دادهها و اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، اگر بارگذاری محتوا بیشتر از ۳ ثانیه زمان ببرد، ممکن است ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان موبایلی سایت خودتان را از دست بدهید.
امروزه مردم نسبت به صفحات کند یا تجربیات کاربری ضعیف صبر و بردباری کمی دارند. هر مانع و تجربه ناخوشایندی باعث میشود کاربران شما به دنبال یک سایت دیگر باشند.
برای بهبود عملکرد محتوا، بسیار مهم و حیاتی است که صفحات سایت شما در دستگاههای مختلف با سرعت بالا بارگذاری شوند.
گوگل برای بررسی و اطمینان از این که صفحات سایتتان سرعت بارگذاری خوبی دارند ابزاری رایگان تحت عنوان PageSpeed Insights ارائه کرده است. این ابزار به شما اعلام میکند که عملکرد وبسایتتان روی موبایل و کامپیوتر به چه صورت است و بعلاوه توصیههایی برای افزایش سرعت محتوا ارائه میکند.
۶٫ اهمیت تصاویر
قطعاً از این واقعیت اطلاع دارید که اندازه و ابعاد تصاویر میتواند بر زمان بارگذاری سایت شما تاثیر زیادی داشته باشد.
قبل از انتشار مطالب اطمینان حاصل کنید که ابعاد تصاویر درست و مناسب باشد.
همچنین برای بهینه سازی تصاویر باید نکات دیگری را هم رعایت کنید. عنوان، متن جایگزین و محل قرار گرفتن عکسها همگی فرصتی برای بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو هستند. تمام موارد ذکر شده منجر به ایجاد تناسب و تعیین زمینه محتوا میشوند و به کسب رتبههای بهتر کمک میکنند.
بعلاوه رعایت این نکات باعث میشود تصاویر شما در نتایج جستجوی تصویری بیشتر در معرض دید قرار بگیرند.
نتیجهگیری
بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو را به تعویق نیندازید چون با این کار حجم زیادی از ترافیک و فرصتهای تبدیل را از دست میدهید. اگر همین امروز بهینه سازی محتوا را شروع کنید، قطعاً دستاوردهای ارزشمندی را در بلندمدت کسب میکنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام و تشکر بابت مطالب خوبتون
خیلی به من در مدیریت بهتر سایتم کمک کرد.
سلام
خوشحالیم که مطالب سایت برای شما مفید و کاربردی می باشد