حجم جستجو کلمات کلیدی چیست و ۵ نکته که برای جلوگیری از اشتباهات سئو باید بدانید
حجم جستجو احتمالاً پرکاربردترین معیار در سئو است. به ما کمک میکند محبوبیت کلمات کلیدی مختلف را بسنجیم و ترافیک جستجویی را که ممکن است از رتبهبندی آنها به دست آوریم، پیشبینی کنیم.
اما اغلب، سئوکاران بیتجربه، متریک حجم جستجوی کلمه کلیدی را در ارزش اسمی آن در نظر میگیرند، که منجر به تصمیمات بازاریابی ضعیف و هدر دادن منابع ارزشمند تجاری می شود.
در این پست سایت آرکاد، ما قصد داریم نگاهی دقیقتر به متریک حجم جستجو بیندازیم، توضیح دهیم که چیست، از کجا میآید و چگونه ممکن است گاهی شما را به بیراهه بکشاند.
حجم جستجو کلمه کلیدی چیست؟
حجم جستجو کلمات کلیدی یک معیار سئو است که به شما میگوید به طور متوسط چند بار در ماه یک کلمه کلیدی خاص در یک مکان خاص جستجو میشود. بیشتر اوقات، حجم جستجو به تعداد جستجوهای گوگل اشاره دارد، اما این معیار میتواند به موتورهای جستجوی دیگر نیز اشاره داشته باشد.
یک تمایز مهم که باید به آن اشاره کرد این است که حجم جستجو، تعداد جستجوهای واقعی یک کلمه کلیدی را به جای تعداد افراد منحصر به فردی که آن را جستجو میکنند، منعکس میکند.
بنابراین، اگر یک کلمه کلیدی دارای حجم جستجوی ماهانه ۱۰۰ باشد، آن جستجوها میتواند توسط ۱۰۰ نفر مختلف انجام شود، یا فقط ۱۰ نفر هر کدام ۱۰ جستجو انجام میدهند.
این شفاف سازی کوچک، تنها نوک کوه یخ همه چیزهایی است که مردم معمولاً هنگام تجزیه و تحلیل حجم جستجوی یک کلمه کلیدی اشتباه میکنند.
بنابراین بیایید در مورد پنج مورد دیگر که برای استفاده بهتر از این معیار باید بدانید صحبت کنیم.
۱- اعداد حجم جستجو، میانگین سالانه هستند
اکثر ابزارهای SEO حجم جستجو را به عنوان میانگین سالانه گزارش می دهند.
برای جستوجویهایی که تقاضای جستجوی نسبتاً ثابتی در طول سال دارند، موضوع مهمی نیست. اما برای جستجوهای فصلی یا روندهای داغ میتواند کاملا گمراه کننده باشد.
بیایید روند حجم جستجو را در دو کلمه کلیدی زیر مقایسه کنیم: «بازاریابی محتوا» و «NFT».
کلمه کلیدی “بازاریابی محتوا” در طول سال بین ۱۲ تا ۱۷ هزار جستجو در ماه در نوسان بوده است. بنابراین میانگین سالانه ۱۶ هزار آن پیشبینی معقولی از حجم جستجویی است که احتمالاً در ماههای آینده به دست خواهد آورد.
اگرچه این یک داستان کاملاً متفاوت برای کلمه کلیدی “NFT” است. در طول یک سال، از تقریبا هیچ به ۲٫۳ میلیون جستجو در ماه مارس رسید. سپس در ژوئن به ۳۷۴ هزار کاهش یافت و در آگوست به ۹۵۲ هزار رسید.
به عبارت دیگر، پیشبینی اینکه حجم جستجوی آن در ماههای آینده چگونه نوسان میکند و پس از فروکش کردن شور و شوق NFT در نهایت به کجا خواهد رسید، بسیار سخت است.
آنچه من میخواهم با این دو مثال نشان دهم این است که حجم جستجو میتواند کاملاً فرار باشد. و میانگین ۱۲ ماههای که ابزارهای SEO گزارش میکنند ممکن است تا زمانی که برای آن کلمه کلیدی رتبهبندی میکنید، کاملاً با حجم جستجوی ماهانه آن کلمه کلیدی مطابقت نداشته باشد.
۲- همه جستجوها منجر به کلیک نمیشوند
این واقعیت را باید پذیرفت که افراد چیزی را که جستجو میکنند لزوماً روی نتایج جستجوی آن کلیک نمیکنند. شاید این موضوع بارها برای شما هم پیش آمده باشد که عبارتی را در گوگل سرچ کردهاید ولی بر روی هیچکدام از نتایج کلیک نکرده باشید.
در واقع، هدف گوگل این است که کاربران خود را در همان جا و سپس بدون اینکه آنها را با کلیک کردن بر روی هر یک از نتایج جستجو “هدر دادن زمان” داشته باشند، راضی کند. طبق یک مطالعه اخیر، دو سوم جستجوهای گوگل در سال ۲۰۲۰ بدون کلیک به پایان رسید.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی “سن ایلان ماسک” ۳۷ هزار جستجو در ماه (به طور متوسط) دریافت میکند. اما تعداد کلیک روی نتایج جستجو طبق گفته Ahrefs فقط ۶٫۳k است.

این به این دلیل اتفاق میافتد که Google به آن سؤال پاسخ فوری میدهد و کاربران را از کلیک کردن روی هر یک از نتایج جستجو منصرف میکند:

بنابراین اگر یک پرس و جو حجم جستجوی زیادی داشته باشد، لزوماً به این معنی نیست که ترافیک جستجوی زیادی را برای شما به ارمغان میآورد. ممکن است گوگل به سادگی پاسخ را در نتایج جستجوی خود نمایش دهد.
۳- تبلیغ کنندگان ممکن است کلیکهای شما را بدزدند
یک چیز دیگر وجود دارد که ممکن است این کلیکهای ارزشمند را از شما دور کند: تبلیغات گوگل.
گوگل حداکثر چهار لیست جستجوی پولی را در بالای نتایج جستجوی ارگانیک نمایش میدهد و اگر تاریخچه بصری این مکانهای پولی را دنبال کنید، به طرز دردناکی آشکار میشود که گوگل تلاش میکند آن تبلیغات را تقریباً از نتایج جستجوی ارگانیک غیرقابل تشخیص کند.
همچنین گوگل تمایل دارد آن تبلیغات را با تصاویر و پیوندهای سایت تزیین کند تا مکانی را که اشغال میکنند به حداکثر برساند و نتایج جستجوی ارگانیک را پایینتر بیاورد.
به عبارت دیگر، رتبهبندی در بالای صفحه نتایج، برای برخی از کلیدواژههای محبوب دیگر تضمین نمیکند که کلیکهای زیادی از آن دریافت خواهید کرد.
حتی اگر نتایج جستجو را برای کلمه کلیدی که میخواهید برای آن رتبه بندی کنید بررسی کنید و هیچ تبلیغی در آن وجود نداشته باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که تبلیغات در آینده ظاهر نشوند. در واقع، با قرار گرفتن در بالای صفحه برای یک کلمه کلیدی، صفحات رقبای خود را پایین میآورید و آنها را بدون ترافیک جستجو رها میکنید. این ممکن است به خوبی آنها را تحریک کند که تبلیغات در گوگل را شروع کنند.
۴- حجم جستجو خیلی دقیق نیست
Google Keyword Planner به طور گستردهای به عنوان بهترین منبع دادههای حجم جستجوی کلمات کلیدی در نظر گرفته میشود، زیرا مستقیماً از خود گوگل میآید و این دیگر یک راز نیست که اکثریت قریب به اتفاق ابزارهای SEO حجم جستجوی کلمات کلیدی خود را از GKP استخراج میکنند.
اما اعداد حجم جستجو در GKP چقدر دقیق هستند؟
خوب، یک منبع داده وجود دارد که به طور جهانی به عنوان “منبع واحد حقیقت” در مورد حجم جستجو در نظر گرفته می شود: کنسول جستجوی گوگل.
اگر وب سایت شما به طور مداوم برای یک کلمه کلیدی خاص در صدر نتایج گوگل قرار میگیرد، تعداد نمایشهایی (Impressions) که صفحه شما برای آن کلمه کلیدی دریافت میکند، حجم جستجوی واقعی آن خواهد بود.
این بدان معناست که اگر حجم جستجو را با برداشتهای واقعی کلمات کلیدی مشابه، از سرچ کنسول مقایسه کنیم، میتوانیم به راحتی دقت حجم جستجو در GKP را مطالعه کنیم.
و این دقیقاً همان کاری است که سایت Ahrefs در آزمایش اخیر خود انجام داد.

مشخص شد که حجم جستجو در GKP فقط در ۴۵٪ موارد “تقریبا دقیق” بود. در بقیه موارد، حجم جستجوی GKP با اختلاف بسیار زیادی از برداشتهای سرچ کنسول منحرف شد.
به عبارت دیگر، بسیار بعید است که حجم جستجو در GKP را «دقیق» بنامیم. ما حتی نمیتوانیم GKP را به این دلیل مورد انتقاد قرار دهیم، زیرا ابزاری برای تبلیغکنندگان است، نه سئو.
گوگل کیورد پلنر تمایل دارد پرس و جوهای جستجو با معنای مشابه را در یک گروه قرار دهد و گزینهای برای مشاهده حجم جستجوی مجزا برای هر یک از آن جستجوها در نظر نگیرد. این برای تبلیغکنندگان بسیار مفید است، اما میتواند یک دردسر واقعی برای سئو سایت باشد.
برای مثال، شش کلمه کلیدی زیر همگی در یک کلمه ترکیب میشوند:
- دانلود رایگان بازیهای کامپیوتری
- دانلود رایگان بازی برای رایانه
- دانلود بازیهای رایگان برای رایانه
- دانلود رایگان بازی کامپیوتر
- بازیهای رایانهای را رایگان دانلود کنید
- بازیهای رایگان برای دانلود برای رایانه

و اکثر ابزارهای سئو این رفتار را تقلید میکنند زیرا آنها (ظاهراً) حجم جستجوی خود را از GKP میگیرند. بنابراین آنها حجم جستجوی یکسانی را برای هر یک از این تغییرات کلیدواژه نشان میدهند.
اما در ابزارهایی مانند KwFinder و Ahrefs، چند منبع داده دیگر را در تخمینهای حجم جستجویشان ترکیب میکنند، که به آنها امکان میدهد بسیاری از این دسته از کلمات کلیدی را «غیرگروهبندی» کنند و حجم جستجوی مجزایی را برای هر کدام نمایش دهند.

این گروهبندی نکردن، حجم جستجوی Ahrefs و Kwfinder را کمی دقیقتر از GKP میکند. و با این حال، حجم جستجوی نمایش داده شده، فقط تخمینی است نه مقادیر دقیقی که بسیاری از کاربران دوست دارند ببینند.
۵- حجم جستجوی کلمه کلیدی بالاتر ≠ ترافیک بیشتر
اصلیترین مورد استفاده از پارامتر حجم جستجوی کلمه کلیدی در سئو، تخمین ترافیک جستجوی ارگانیک بالقوه است که ممکن است صفحه شما، در صورت رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی به دست آورد، درست است؟
خوب، بیایید به دو کلمه کلیدی زیر نگاه کنیم:

اگر حجم جستجوی جهانی (یعنی در سراسر جهان) آنها را مقایسه کنیم، به نظر میرسد که کلمه کلیدی «سئوی محلی» ۲۷ برابر محبوبتر از کلمه کلیدی «ارسال وبسایت به موتورهای جستجو» باشد.
بنابراین آیا این بدان معناست که اگر یک صفحه برای عبارت “سئوی محلی” رتبه شماره ۱ را در نتایج کسب کند، باید ترافیک جستجوی بسیار بیشتری نسبت به صفحهای که رتبه شماره ۱ را برای عبارت “ارسال وب سایت به موتورهای جستجو” داشته باشد؟
بیایید آن را در اکسپلورر سایت Ahrefs بررسی کنیم:


معلوم میشود که فرض ما کاملاً اشتباه است. به نظر میرسد که صفحه با رتبه برتر برای کلمه کلیدی ۲۷ برابر محبوبیت کمتر، دو برابر ترافیک جستجوی بیشتری دارد.
چطور؟
خوب، این اتفاق میافتد زیرا صفحات فقط برای یک کلمه کلیدی رتبهبندی نمیشوند. اگر به دو اسکرین شات بالا دقت کنید، خواهید دید که صفحه با رتبه برتر “سئوی محلی” با ۳۱۱ کلمه کلیدی در گوگل رتبهبندی میشود (به دنبال بخش “کلمات کلیدی ارگانیک” باشید)، که هشت مورد از آنها در رتبهبندی ۳ موقعیت برتر قرار دارند.
در مورد صفحه شماره ۱ برای «ارسال وب سایت به موتورهای جستجو»، در مجموع ۱۴۰۰ کلمه کلیدی در گوگل رتبهبندی میشود که ۲۰۱ مورد از آنها در ۳ موقعیت برتر قرار دارند.
در اینجا تعدادی از این کلمات کلیدی آورده شده است:

هر سوال جستجویی که در ذهن داشته باشید، افراد مختلف آن را متفاوت بیان میکنند. اما گوگل آنقدر باهوش است که بفهمد همه این افراد اساساً به دنبال یک چیز هستند. بنابراین، برای همه این تغییرات پرس و جوی جستجو، یک صفحه را رتبهبندی میکند.
Ahrefs این “پدیده” را مطالعه کرد و معلوم شد که میانگین صفحه با رتبه برتر برای حدود هزار کلمه کلیدی مشابه نیز رتبهبندی میشود.
این بدان معنی است که شما نمیتوانید کورکورانه به حجم جستجوی کلمات کلیدی تکی، هنگام تخمین پتانسیل ترافیک جستجوی آنها، اعتماد کنید. کاری که باید در عوض انجام دهید این است که صفحات با رتبه برتر را بررسی کنید و ببینید که در مجموع چه میزان ترافیک جستجو از همه کلمات کلیدی که برای آنها رتبهبندی شده است را دریافت میکنند.
در سایت Ahrefs، آنقدر شیفته این مفهوم شدهاند که یک معیار منحصر به فرد به نام پتانسیل ترافیک ایجاد کردهاند:

برای هر کلمه کلیدی که در Keywords Explorer میبینید، صفحه با رتبه برتر را استخراج میکنند و بررسی میکنند که کل ترافیک جستجوی آن از انواع کلیدواژههای مشابه که در گوگل رتبهبندی شدهاند چقدر است؟ این مقدار به پتانسیل ترافیک آن کلمه کلیدی تبدیل میشود.
در تیم بازاریابی محتوای Ahrefs، چندین سال است که این کار را به صورت دستی انجام میشود و این به آنها در انتخاب موضوعات مناسب، کمک زیادی کرده است. اما اکنون این معیار در نهایت به Keywords Explorer اضافه شده است تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
نتیجه نهایی
بنابراین، اینها پنج مورد اصلی هستند که سئوکاران تازه کار اغلب هنگام برخورد با متریک حجم جستجوی کلمه کلیدی نادیده می گیرند.
اکنون که به این دانش مجهز شدهاید، مطمئن هستم که دیگر معیار حجم جستجو را بهعنوان ارزش اسمی آن در نظر نخواهید گرفت، که این موضوع، باید کیفیت تصمیمگیریهای سئوی شما را بسیار بهبود ببخشد.
و آخرین موردی که می خواهم به آن اشاره کنم و قرار دادن آن در متن این پست کمی واضح به نظر می رسد، اما بدون آن هم به نظر ناقص میرسد:
هرگز کلمات کلیدی را تنها بر اساس حجم جستجوی آنها انتخاب نکنید.
تحقیق کلمات کلیدی بسیار بیشتر از جستجوی کلمات کلیدی با بیشترین حجم جستجو است.
در اینجا چند سؤال دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
- آیا این کلمه کلیدی برای کسب و کار من ارزش ایجاد میکند؟
- آیا این کلمه کلیدی منجر به فروش میشود؟
- آیا میتوانم صفحات با رتبه برتر را برای این کلمه کلیدی شکست دهم؟
- چه رتبهای برای این کلمه کلیدی لازم است؟
هنگام انتخاب کلمات کلیدی، همیشه این سوالات را در ذهن داشته باشید.
منبع: Ahrefs.com
دیدگاهتان را بنویسید