نقشه سایت؛ یک نقشه راهنما برای موتورهای جستجو
نقشه سایت (Sitemap) فایلی حاوی فهرست و موقعیت مکانی صفحات وبسایت شما است. این نقشه علاوهبر صفحات میتواند فهرستی از فایلهای دیگر آپلود شده روی سایت مانند پیدیافها نیز باشد. کاربرد اساسی این نقشهها این است که موتورهای جستجو مانند گوگل، محتواهای شما را در وبسایت پیدا کنند و با بررسی آنها معیارهای سئو را برای ارزیابی این صفحات بهکار گیرند.
نقشه سایت XML در مقابل HTML
تمرکز ما در این مطلب بر روی نقشههای سایت XML است. XML Sitemap در درجه اول رباتهای وب از جمله خزندههای موتورهای جستجو را هدف قرار میدهد. این نقشهها باعث میشوند تا رباتها با سرعت بیشتری صفحات مختلف سایت را پیدا کنند و خزندههای موتورهای جستجو نیز بتوانند صفحات دارای اهمیت را با سرعت بیشتری شناخته و ایندکس کنند. این نقشهها همچنین معمولا دارای اطلاعاتی مانند URL صفحه، آخرین تاریخ بهروزرسانی و نیز زبانهای بهکاررفته در آن صفحه هستند.
نقشههای سایت HTML اما در قالب و ساختاری کاملا قابل خواندن برای کاربران ایجاد میشوند و به آنها کمک میکنند تا در زمان کمتری چیزی را که بهدنبال آن هستند پیدا کنند. بنابراین لزومی ندارد که URL همه صفحات در این نقشه گنجانده شوند.
آیا نقشه سایت باعث بهبود سئو میشود؟
پروتکل Sitemap ابتدا توسط کمپانی گوگل معرفی شد اما از سوی بسیاری از موتورهای جستجوی مشهور مانند بینگ و یاهو نیز پشتیبانی میشود. در مدل XML Sitemap، امکان قرار دادن اطلاعات اضافی علاوهبر URL صفحات وجود دارد.
این اطلاعات ممکن است شامل مواردی از این دست باشند:
- زمان انتشار
- تاریخ آخرین بهروزرسانی صفحه
- دفعات تغییر و بهروزرسانی صفحه و محتوای آن
- میزان اولویت یک صفحه نسبت به دیگر صفحات
داشتن نقشه سایت XML و ارسال آن برای موتورهای جستجوی یا قرار دادن آن در ریشه سایت یکی از راهکارهای بهبود سئو و روش رایج در میان بازاریابان و سئوکاران است. اگر از تصاویر و ویدیوهای زیادی استفاده میکنید، میتوانید نقشههای سایت ویژه را برای آنها نیز ایجاد و ارسال کنید.
استفاده از XML Sitemap از نظر سئو بهویژه برای سایتهایی با مقیاس بزرگ از جمله فروشگاههای بزرگ اینترنتی ضرورت دارد. مزیت این نقشهها در این است که وقتی صفحات خود را ویرایش میکنید یا صفحات زیادی را بهطور همزمان منتشر میکنید، موتورهای جستجو در زمان کمتری و با دقت بیشتری از این تغییرات باخبر میشوند و کار ارزیابی این صفحات و ایندکس را آغاز میکنند. همچنین نتیجه این فرآیند این است که شما زودتر میتوانید شاهد نتایج اقدامات خود برای بهبود رتبه سئو باشید.
بهترین افزونهها و ابزارها برای ایجاد نقشه سایت
ایجاد نقشه سایت XML با هر سیستم مدیریت محتوا که از ویژگی سئو فرندلی (SEO-friendly) برخوردار باشد، ممکن است. البته مراحل و اقدامات لازم برای ایجاد این نقشهها ارتباط مستقیمی با نوع این سیستمها و افزونهها و امکانات آنها دارد. با این حال معمولا رایجترین روش ایجاد XML Sitemap، استفاده از یک افزونه CMS است.
برای مثال بهترین افزونههای ساخت نقشه برای وبسایت در وردپرس عبارتند از:
- افزونه All in One SEO Pack
- افزونه Google XML Sitemaps
- افزونه Sitemap by BestWebSoft
- افزونه Simple Sitemap
- افزونه Yoast SEO
علاوهبر افزونههای سیستمهای مشهور و بزرگ مدیریت محتوا، پلتفرمها، نرمافزارها و ابزارهای تحت وب دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید نقشههای سایت حرفهای با ویژگیهای مختلف را ایجاد کنید. برخی از این ابزارها عبارتند از:
- نرمافزار مدیریت محتوای Slickplan
- ابزار تحت وب تجربه کاربری و ایجاد نقشههای سایت Dynomapper
- نرمافزار آنلاین نقشهبرداری بصری از سایت WriteMaps
- نرمافزار نقشهبرداری از سایت MindNode
- نرمافزار آنلاین آنالیز وب و ایجاد نقشههای سایت PowerMapper
نقشه سایت را کجا قرار بدهیم؟
مهمترین مکان قرار دادن XML Sitemap همان ریشه وبسایت است و این یعنی باید آن را در در این آدرس قرار بدهید: http://www.example.com/sitemap.xml. اهمیت این آدرس در این است که URLهایی که در نقشه سایت قرار میدهید باید از همین آدرس شروع و مسیر نقشه سایت شروع شوند. بنابراین اگر نقشه را در آدرس http://www.example.com/subfolder/sitemap.xml قرار دهید فقط باید URLهایی درون آن قرار گیرند که از این subfolder شروع میشوند.
چرا باید XML Sitemap را برای گوگل ارسال کنم؟
قبل از هرچیز بگوییم این روش، الزامی نیست و مانعی هم ندارد و حتی از جانب گوگل تایید شده است. با این حال توجه داشته باشید، بدون انجام این کار نیز خزندههای گوگل، نقشه سایت شما و نیز صفحات شما را پیدا خواهند کرد. با این حال با ارسال این نقشه برای گوگل، یافتن تمام محتوای وبسایت خود را برای خزندههای گوگل بسیار آسانتر میکنید.
دو روشهای ارسال XML Sitemap برای گوگل عبارتند از:
- ارسال از طریق سرچ کنسول گوگل: سایت خود را در این کنسول ثبت و سپس به بخش Sitemap بروید و URL نقشه را وارد کنید
- با استفاده از فایل robots.txt: با افزودن آدرس نقشه سایت به فایل robots.txt مانند https://yourwebsite.com/sitemaplocation.xml عمل کنید
چگونه نقشه یک وبسایت را پیدا کنیم؟
افرادی که بهتازگی کار خود را در یک فروشگاه اینترنتی بهعنوان یک مدیر یا متخصص بازاریابی آغاز کردهاند ممکن است بخواهند نقشه فعلی سایت را بررسی کنند. همچنین ممکن است شما بخواهید به نقشه وبسایت رقبای کسبوکار خود نگاهی بیندازید. برخی از راهکارهای دستیابی به این نقشهها بهطور خلاصه را با هم مرور میکنیم که البته دو روش اول به مجوز دسترسی نیاز دارند:
- بررسی کنید که آیا به سرچ کنسول گوگل ارسال شده است یا خیر
- بک اند CMS را بررسی کنید (معمولا در بخش تنظیمات مرتبط با سئو دیده میشوند)
- رایجترین مکانهای نقشه سایت را بررسی کنید (مانند: /sitemap/، sitemap.xml، sitemap1.xml، sitemap_index.xml و sitemapindex.xml
- فایل robots.txt را بررسی کنید: برای یافتن فایل robots.txt در هر وبسایت، کافی است به مسیر /robots.txt بروید و ببینید که آیا لینکی به نقشه سایت دارد یا خیر
- از اپراتورهای جستجوی گوگل استفاده کنید: البته نقشه سایت تنها در صورتی نشان داده میشود که توسط گوگل ایندکس شود و به فهرست جستجوی گوگل اضافه شده باشد
- به دنبال انواع دیگر نقشه سایت (RSS، mRSS، Atom 1.0 یا Text) باشید
استفاده از نقشه وبسایت؛ راهکاری برای اطمینان از بهبود سئو
اگر شما از یک استراتژی لینکدهی مناسب برای سایت خود استفاده میکنید، خزندههای وب میتوانند بیشتر صفحات سایت شما را با سرعت بالا پیدا کنند. بنابراین اگر سایت کوچکی دارید و لینکدهی شما مناسب است، احتمالا به نقشه سایت هم نیازی ندارید. اما داشتن این فایل نیز هیچ ضرری برای تلاشهای شما در بهبود سئو ندارد و استفاده از آن کاری منطقی است.
در مقابل اگر وبسایت شما دارای صدها یا هزاران صفحه است، پیشنهاد میشود حتما از نقشه سایت استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند در کمترین زمان صفحات شما را ایندکس کنند و اقدامات بهبود سئو شما نیز در زمان کمتری به نتایج ملموس برای کسبوکار مانند افزایش نرخ تبدیل و افزایش ترافیک تبدیل شوند.
دیدگاهتان را بنویسید