سئو فروشگاه و ۲۰ باید و نباید برای سئو صفحه محصولات
جهت بهینه سازی و سئو فروشگاه باید اصول سئوی صفحات محصول به درستی رعایت شود. در این مطلب شما را با بایدها و نبایدهایی که بایستی هنگام ایجاد و بهینه سازی صفحه محصولات در نظر داشته باشید، آشنا میکنیم.
سئو فروشگاه و بهینه سازی صفحه محصولات همیشه برای سایتهای فروشگاهی مهم بوده و حالا در دورهای که به دلیل شیوع کرونا مردم بیشتر از قبل خرید اینترنتی انجام میدهند اهمیت این مسئله دو چندان شده است.
با توجه به اینکه محصولات بی شماری برای رسیدن به برترین جایگاههای صفحه نتایج جستجو در رقابت هستند، شما هم باید تلاش کنید تا از این رقابت جا نمانید و خودتان را در معرض دید مشتریانی قرار دهید که از انواع عبارتهای مختلف برای پیدا کردن محصولات شما استفاده میکنند.
سئو فروشگاه اینترنتی و بهینه سازی صفحه محصول نه تنها به جذب ترافیک کمک میکند بلکه میتواند جستجوکنندگان را به خریدار تبدیل کند.
برای پیشی گرفتن در این رقابت پرشور باید مطمئن شوید که صفحات محصولاتتان برای رسیدن به حداکثر بازدید بهینه سازی شدهاند.
در این مطلب شما را با یکسری نکات کاربردی برای بهبود عملکرد صفحه محصولات و همچنین اشتباهاتی که باید از آنها اجتناب کنید آشنا میکنیم.
۱۰ باید مهم برای سئو فروشگاه و صفحه محصول
۱- پیاده سازی یک استراتژی برای کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی، پایه و اساس بهینه سازی صفحه محصولات و سئو سایت فروشگاهی را تشکیل میدهد. همیشه وقتی مطالعه کلمات کلیدی را انجام میدهید از موضوعاتی متمرکز بر محصولات استفاده کنید که مشتریان و کاربران مورد نظر شما آنها را جستجو میکنند.
فقط متمرکز بر حجم جستجو نباشید و به تناسب و آنچه که واقعاً به تبدیل منجر میشود فکر کنید.
اگر درباره کانالهای دیگر مثل تبلیغات پرداختی اطلاعات دارید، از آنها در مطالعه موضوعی و تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید و در توضیحات متا از متنی که نرخ کلیک بالایی دارد استفاده کنید.
قصد جستجوی صفحات محصولات، تراکنشی است پس صفحه فرود (یا لندینگ پیج) هم باید با در نظر گرفتن کاربرانی بهینه سازی شود که قصد خرید دارند چون هدف نهایی شما فروش محصول در سایتتان است. مثلاً شخصی که “خرید قلم موی برند …” را جستجو میکند، به وضوح آماده خرید است و این موضوع از ماهیت عبارت کلیدی مورد جستجوی شخص پیداست.
۲- بهینه سازی توضیحات متا و عناوین
توضیحات متا و تگهای عنوان اهمیت زیادی برای بهینه سازی صفحه محصول و سئو فروشگاه دارند. حتماً جزئیات لازم مثل موارد زیر را در این قسمتها درج کنید:
- برند محصول؛
- نام محصول؛
- شماره مدل؛
- سایر اطلاعات مهم.
Home Depot از جمله برندهایی است که به خوبی عناصر مهم را در توضیحات متا و تگ عنوان درج کرده است.
همچنین این برند از دادههای ساخت یافته برای مشخص کردن نظرات با ستاره و قیمت استفاده کرده که این موضوع ما را به نکته بعد میرساند…
۳- مارکاپ صفحه محصولات با دادههای ساخت یافته
وجود دادههای ساخت یافته باعث میشود که برند شما در صفحه نتایج با ریچ اسنیپت نمایش داده شود.
همه صفحات محصولات باید اسکیمای محصول و نظرات داشته باشند که میتواند:
- باعث افزایش بازدید و کلیک شود؛
- نرخ کلیک و فروش را افزایش دهد.
۴- اضافه کردن سوالات پرتکرار
داشتن محتوایی باکیفیت که نیاز کاربران را برآورده کند، برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج جستجو اهمیت زیادی دارد.
اگر محتوای شما از نظر کاربران مفید نباشد، نرخ دفع بالا رفته و ممکن است کسی از شما خرید نکند.
اکثر صفحات محصولات و دسته بندی آنها محتوای بهینه سازی شده کمتری دارند و بخش سوالات پرتکراری که با دادههای ساخت یافته مخصوص مارکاپ شده باشد ندارند.
چنین صفحاتی بیشتر متکی بر محتوای ارسالی کاربران هستند که این اقدام اشتباه است.
فرض کنید که درباره یک محصول سوال داریم و مایل نیستیم که با ربات گفتگو کرده یا با بخش پشتیبانی تماس بگیریم.
اگر برند مورد نظر یک بخش مخصوص سوالات پرتکرار با پاسخ سوالاتی که مشتریان زیاد میپرسند، داشته باشد ما و مشتریانی مثل ما خیلی راحت میتوانیم درباره آنچه به دنبالش هستیم اطلاعات پیدا کنیم.
این قابلیت باعث افزایش فروش هم میشود.
۵- نوشتن توضیحات متا و توضیحات منحصربفرد برای محصولات
متأسفانه بارها و بارها مشاهده شده که سایتهای فروشگاهی برای همه محصولات از توضیحاتی یکسان استفاده میکنند و این یعنی از دست رفتن یک فرصت بزرگ.
هر آیتم میتواند برای کلمات کلیدی برنددار و غیربرنددار رتبه بگیرد و به همین دلیل باید شامل توضیحاتی منحصربفرد باشد.
اطلاعاتی غنی و مفید در اختیار مشتریان قرار دهید تا تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت شما شده و ترافیک و فروش بیشتری برای شما ایجاد کنند.
۶- به اشتراک گذاشتن نظرات و رضایت واقعی مشتریان
وجود نظرات واقعی از سمت مشتریانی که محصولات شما را امتحان و تجربه کرده اند، کمک زیادی به کاربران در حال جستجو میکند تا برای خرید از شما تصمیم گیری کنند.
به همین دلیل بسیار مهم است که مشتریان بتوانند تجربیات خودشان درباره محصولات شما را اعلام کنند و اینکه این محصولات چه کمکی به حل مشکلات آنها کردهاند.
صفحات محصولی که نظر مشتریان در آنها درج شده باشد نسبت به صفحات بدون نظر ۵۸ درصد بیشتر به تبدیل منجر میشوند. اما این اقدام مزایای دیگری هم دارد.
نظرات مشتریان به اعتمادزایی کمک میکند به خصوص اگر تأیید و تمجید یک چهره سرشناس را داشته باشید. همچنین این نظرات میتوانند محتوای منحصربفرد و تازهای که گوگل به دنبال آن است را ایجاد کنند. پس مارکاپ کردن این نظرات را فراموش نکنید.
۷- آزمایش صفحات فرود (یا لندینگ پیج ها)
ابزارهایی مثل Optimizely و Google Optimize به شما کمک میکنند تا حتی کوچکترین تغییرات صفحات محصول را بررسی کنید که این کار برای رسیدن به حالت بهینه و ایدهآل سئو فروشگاه الزامی است.
مثلاً تغییر دادن محل دعوت به اقدام (CTA) میتواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود.
برای مشاهده تأثیر این تغییرات گزینههای مربوط به طرح صفحه را آزمایش کنید.
۸- استفاده از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت
یکی از معایب خرید آنلاین این است که نمیتوان محصول را از نزدیک مشاهده یا لمس کرد. اما با استفاده از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت میتوانید این خلأ را پرکنید و اطلاعات مورد نیاز برای یک خرید مطمئن را در اختیار کاربران قرار دهید.
شرکت Home Depot از جمله برندهایی است که سئو فروشگاهی خوبی دارد و این کار را انجام داده و در لندینگ پیج این برند محتوای خیلی مفیدی مشاهده میشود از جمله:
- ویدیوهای پاسخ به سوالات پرتکرار
- پرسش و پاسخ با سایر کاربران
- عکس محصولات درون هر بسته
چنین برندی تجربیات کاربری خیلی خوبی رقم میزند و به همه سوالات کاربران مثلاً تعداد باتریهای هر محصول یا اینکه محصول با کیف تحویل داده میشود یا خیر پاسخ میدهد.
۹- به حداقل رساندن زمان بارگذاری صفحات
صفحه محصولات باید برای موبایل هم بهینه سازی شده باشد.
افزایش سرعت بارگذاری صفحات باعث میشود که محتوای شما به سرعت در معرض دید مخاطبان قرار گرفته و تجربیات کاربری بهتری ایجاد شود.
این موضوع به نوبه خود علاوه بر بهینه سازی و سئو فروشگاهتان، باعث افزایش فروش، درآمد و تعداد صفحات بازدید شده در هر سشن (Session) شده و به شما در مقایسه با رقبا برتری میدهد.
این اقدام به کاهش نرخ دفع هم کمک میکند.
۱۰- بررسی صفحات برای پیدا کردن مشکلات فنی
چند وجهی بودن لینکهای صفحات محصولات میتواند باعث تکراری شدن صفحات محصول شود که این موضوع برای سئو مشکلات مختلفی ایجاد میکند از جمله:
- محتوای تکراری
- هدر رفتن بودجه خزش
- نشت ارزش لینک
برای پیشگیری از بروز این مشکلات، صفحات را بررسی کنید تا ببینید که کدام بخشهای فنی و محتوایی نیاز به بهینه سازی دارند.
موضوعاتی که برای سئو فروشگاه آنلاین باید مورد بررسی قرار بگیرند، عبارتند از:
- تکراری بودن توضیحات متا و برچسبهای عنوان
- کند بودن زمان بارگذاری صفحات
- لینکهای معیوب
- محتوای ضعیف
- خطای ۴۰۴
- ریدایرکت ۳۰۲
- نبود دادههای ساخت یافته
۱۰ نباید برای سئوی سایتهای فروشگاهی
۱- به کاربردن توضیحات محصول نوشته شده در وبسایت تولیدکننده
این یکی از متداول ترین اشتباهاتی است که در سئو صفحه محصول مشاهده میشود. توضیحات نوشته شده توسط تولیدکننده محصول معمولاً جذابیت زیادی ندارند و برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشدهاند.
اگر به جای این کار خودتان توضیحات محصول را بنویسید، میتوانید به جای گم شدن محصولاتتان باعث دیده شدن هر چه بیشتر آنها شوید. هر چقدر این اطلاعات کاملتر و حاوی جزئیات بیشتری باشند، بهتر است اما دقت داشته باشید که نباید محتوای تکراری داشته باشید چون این کار به تلاشهای شما در زمینه سئو سایت فروش آسیب میرساند.
۲- حذف صفحات فصلی پس از اتمام دوره اوج
این هم یکی از اشتباهات پرتکرار برندها است.
اگر یک محصول فصلی بوده و منجر به ارتقای رتبه، ترافیک و فروش شد، خیلی زود تصمیم به حذف آن نگیرید. شاید حذف این صفحات معقول به نظر برسند چون در بیشتر طول سال کاربرد خاصی ندارند اما اگر این کار را انجام دهید، سال بعد دوباره باید همه کارهای انجام شده را تکرار کنید و سعی کنید دوباره برای جستجوهای فصلی رتبه سایتتان را ارتقاء دهید.
و وقتی موفق به انجام این کار میشوید که خیلی دیر شده!
آمازون یک نمونه خیلی خوب از این نکته است. در این سایت یک لینک مخصوص جمعه سیاه (https://www.amazon.com/Black-Friday/) وجود دارد که به مرور زمان قدرت گرفته و هر سال با نزدیک شدن جمعه سیاه آمازون این صفحه را بروزرسانی میکند.
۳- به کار بردن بهینه سازی خودکار
پر کردن خودکار صفحات محصولات با قرار دادن نام محصول به عنوان برچسب عنوان و بعد درج برند و اطلاعات دیگر روش درستی نیست. به جای این کار اطلاعات مهمی را در عنوانها قرار دهید که نمیتوانید آنها را اتوماسیون کنید تا برای کلمه کلیدی مورد نظر به رتبه خوبی برسید.
همه توضیحات متا و عناوین باید منحصربفرد باشند. همچنین توجه صرف به توضیحات خودکار و تغییر دادن چند متغیر ساده میتواند تأثیری منفی بر نرخ کلیک (CTR) داشته باشد.
۴- حذف صفحه محصولات تمام شده
گاهی اوقات محصولات خیلی زود تمام میشوند به ویژه در دوران کرونا اما اگر محصولی به صورت موقت ناموجود شد، باز هم باید URL آن را زنده نگه دارید بخصوص اگر این صفحه رتبه و ترافیک خوبی دارد.
مثل صفحات فصلی این کار هم ممکن است نادرست به نظر برسد اما بهتر است این صفحات را زنده نگه دارید تا برای سایر صفحات مرتبط لینک ایجاد کنند تا وقتی که دوباره محصول شما موجود شود.
۵- به کار بردن دادههای ساخت یافته نادرست
دادههای ساخت یافته میتوانند باعث رتبه گرفتن سایت شما و جذب ترافیک و فروش بیشتر برای آن شوند. خیلی از برندها دادههای ساخت یافتهای مثل اطلاعات محصول و نظرات را پیاده سازی نمیکنند اما با داشتن این دادهها میتوانید برای ریچ اسنیپت رتبه بگیرید.
۶- استفاده از فراخوانهای ضعیف یا عدم استفاده از آنها
خیلی از برندها فاقد فراخوانهای قوی هستند اما وجود فراخوانهای ساده و واضح برای هر سایتی ضروری است. همانطور که قبلاً اشاره شد، هدف اصلی صفحه محصول افزایش فروش و درآمد است.
اگر پیدا کردن روش خرید محصولات خیلی زمان ببرد، ممکن است مخاطبان به سایتهای رقیب مراجعه کنند به خصوص اگر بارگذاری سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد.
۷- بهینه سازی برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی پایین
گاهی اوقات دیده شده که مدیر یک سایت از کارشناس سئو سوال میکند که چرا برای کلمه کلیدی X رتبه نگرفتیم و پاسخ این است که این کلمه کلیدی حجم جستجویی ندارد!
مثل یک مشتری فکر کنید، تحقیقات لازم را انجام دهید و از دادههای به دست آمده برای تصمیم گیری جهت انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید.
مثلاً همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید کلمه کلیدی LOL Surprise Baby Dolls in stock ارزش زیادی ندارد چون کاربران زیادی این کلمه کلیدی را جستجو نمیکنند و رتبه گرفتن برای آن به دلیل حجم پایین جستجوها ارزش چندانی ندارد.
۸- از دست رفتن فرصتهای لینک دهی داخلی و بک لینکها
برای سئو سایت فروشگاهی لینکها اهمیت زیادی دارند.
خیلی از اوقات برندها فقط برای صفحه اصلی و دسته بندی محصولات لینک ایجاد میکنند و صفحه محصول را فراموش میکنند.
اما این صفحات هم میتوانند رتبه بگیرند بخصوص برای کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keyword) که جستجوکنندگان آنها قصد خرید زیادی داشته و میتوانند حجم درآمد و فروش شما را افزایش دهند.
به همین دلیل است که همیشه باید صفحات محصول را با تلاشهایی مثل لینکهای داخلی و حتی تبلیغات غیررایگان شبکههای اجتماعی ترکیب کنید تا دیده شدن و عملکرد این صفحات را افزایش دهید.
۹- درج قیمت اشتباه
وقتی قیمت محصولات پرتقاضا افزایش پیدا میکند، نباید از درج قیمت درست غافل شوید.
همه ما از قانون عرضه و تقاضا مطلع هستیم اما پرداخت ۱۰۰ دلار برای محصولی مثل Lysol (یک برند محصولات تمیز کننده و ضد عفونی کننده آمریکایی) کاملاً غیرمنطقی است و درج چنین قیمتهایی در بعضی از کشورها میتواند برای فروشنده مشکلات قانونی ایجاد کند.
۱۰- فراموش کردن بهینه سازی برای موبایل
ما در دنیایی زندگی میکنیم که در آن مصرف کنندگان برای پیدا کردن محصولات در اینترنت از موبایل استفاده میکنند.
نداشتن یک صفحه موبایل پسند میتواند باعث بیتوجهی به صفحه محصولات شما و خودداری از خرید از سایت شما شود.
جمع بندی
سئو فروشگاه و بهینه سازی صفحه محصول اهمیت بسیار زیادی برای جذب ترافیک به سمت سایت شما دارد که این ترافیک هم میتواند تبدیل به خرید شود.
پیروی از اصول توصیه شده سئو – از جمله بهینه سازی عنوان، توضیحات و بدنه محتوا، ایجاد لینکهای داخلی و استفاده از دادههای ساخت یافته برای بهینه سازی صفحات میتواند به جذب هر چه بیشتر مشتریان به سمت این صفحات خاص کمک کند.
با این کار حجم فروش هم افزایش پیدا میکند چون کاربران به سمت صفحهای هدایت میشوند که برای آن جستجو کرده بودند.
دیدگاهتان را بنویسید