نرخ پرش چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
معنای نرخ پرش (Bounce Rate) چندان مبهم نیست اما وقتی نوبت به توضیح تاثیرات و میزان اهمیت آن میرسد، حتی بازاریابان حرفهای هم روی آن توافق جمعی ندارند. برای مثال پرش (Bounce) در آنالیتیکس بهمعنای زمانی است که کاربر اینترنت، تنها یک درخواست را به سرور ارسال کند و سپس بدون هیچ درخواست دیگری صفحه سایت را ترک کند. اما آنچه برای بازاریابان و صاحبان کسبوکار و سئوکاران اهمیت دارد این است که بدانیم آیا پرش، معیاری برای رتبهبندی موتورهای جستجو میباشد؟ و اینکه چرا و چگونه باید این نرخ را کاهش دهیم؟ در این مطلب به این پرسشها پاسخ میدهیم.
نرخ پرش چیست و چه تفاوتی با نرخ خروج دارد؟
نرخ پرش وبسایت شما بهمعنای درصد افرادی است که وارد صفحهای از سایت شما میشوند و سپس آن را بدون هیچ اقدامی ترک میکنند. این یعنی آنها روی هیچ لینکی در صفحه سایت شما کلیک نمیکنند و وارد صفحه دیگری از سایت نیز نمیشوند.
نرخ خروج (Exit Rate) اما کمی پیچیدهتر از نرخ پرش است. نرخ خروج فقط شامل درصد افرادی میشود که یک صفحه خاص از سایت شما را بدون اقدام ویژه ترک میکنند، بدون توجه به اینکه پیشتر در صفحات دیگری از سایت شما بودهاند یا خیر. بههمین دلیل است که نرخ خروج برای بازاریابان بهاندازه نرخ پرش نگرانکننده نیست.
فرمول محاسبه نرخ پرش
ابزارهای محاسباتی برای محاسبه Bounce Rate به میزان بازدیدکنندگان یک صفحه که وارد صفحه دیگری از سایت شما نمیشوند و تعداد کل بازدیدکنندگان نیاز دارند. نسبت میان این افراد، درصد پرش را تعیین میکند. برای مثال اگر ۵۰ نفر از صفحه بازدید کرده باشند که ۵ نفر از آنها بدون اقدام دیگر آن صفحه و کلا سایت را ترک کرده باشند و پیش از آن نیز در صفحه دیگری از سایت شما نبوده باشند، درصد این نرخ معادل با ۱۰ درصد است.
نرخ پرش خوب چقدر است؟
میانگین کل Bounce Rate در سایتهای گوناگون بین ۲۶ تا ۷۰ درصد است. کارشناسان معمولا بازه میانگین ۲۶ تا ۴۰ درصد را یک بازه عالی برای این نرخ میدانند. امکان کاهش این نرخ تا زیر ۲۰ درصد تقریبا بعید است و از سوی دیگر نرخ پرش بیش از ۷۰ درصد، همچون هشداری است که باید به آن توجه کنید و از راهکارهای مناسب برای کاهش این نرخ بهره بگیرید.
نرخ پرش چه تاثیری بر سئو دارد؟
دغدغه بسیاری از بازاریابان، صاحبان وبسایتهای تجارت الکترونیک و نیز سئوکاران این نکته است که نرخ پرش چه ارتباطی با سئو دارد. نکتهای که بارها مورد تایید قرار گرفته این است که Bounce Rate هیچگونه ارتباط مستقیمی بر شیوه رتبهبندی سایت از سوی موتورهای جستجو، بهویژه گوگل ندارد. در مقابل میتوان در مورد تاثیرات غیر مستقیم آن بر سئو صحبت کرد.
برای مثال جان مولر، تحلیلگر ارشد وبمستر در کمپانی گوگل در سال ۲۰۲۰ شخصا تایید کرده است که این نرخ یک فاکتور برای رتبهبندی نیست. گری ایلیز از افراد کلیدی این کمپانی نیز در توییتی در سال ۲۰۱۷ همین نکته را تایید کرده است. با این حال کارشناسان معتقد هستند بنابر آثار این نرخ، میتوانیم مدعی باشیم که بهطور غیر مستقیم بر سئو تاثیر میگذارد.
برای مثال نرخ بالای پرش میتواند ناشی از چنین عواملی باشد:
- سرعت پایین صفحه
- کیفیت پایین طراحی صفحه یا سایت
- بهینهسازی ضعیف برای تلفنهای همراه
بنابراین این نرخ میتواند یک نشانه احتمالی برای وجود برخی از نقاط ضعف در صفحه و سایت باشد که خود آنها با رتبهسایت در صفحه سرچ موتورهای جستجو و موضوع سئو ارتباط دارند. در مقابل وقتی صفحه سایت دارای Bounce Rate پایین و زمان ماندن کاربر در صفحه قابل قبول باشد، یعنی تجربه کاربری مناسبی را ایجاد کردهاید و احتمالا رتبه سئو شما افزایش مییابد.
با چه راهکارهایی نرخ پرش را کاهش دهیم؟
کاهش نرخ پرش دغدغه بزرگ سئوکاران است؛ زیرا اینکه بتوانیم ترافیک سایت را افزایش دهیم اما نتوانیم مخاطب را راضی به جستجو در سایت یا اقدام به عمل ویژه کنیم، کافی نیست و در واقع در حال هدر دادن هزینههای بازاریابی و تبلیغات هستیم. در ادامه با راهکارهایی آشنا میشویم که با استفاده از آنها میتوانیم این نرخ را کاهش دهیم.
تحقیق کنید چرا بازدیدکنندگان، اینقدر زود از سایت خارج میشوند
فرض کنید افراد زیادی وارد یک فروشگاه فیزیکی میشوند، به اطراف نگاه میکنند و بدون اقدام به خرید و یا حتی بدون پرسش از کارمندان فروشگاه، آن را ترک میکنند. اولین سوال این است که چرا؟ آیا مشکل از چیدمان فروشگاه است؟ آیا انتظاری داشتهاند که برآورده نشده است؟ آیا در همان نگاه اول، پیشنهادات جذابی را مشاهده نکردهاند؟ هر پاسخی به این پرسشها میتواند راهکاری را برای بهبود نرخ پرش در اختیار شما قرار دهد.
بهبود تجربه کاربری؛ مهمترین اقدام
نکته جالب اینجا است که هر ایدهای از پاسخ سوالات بخش قبل بهدست بیاورید در واقع راهکاری هم برای بهبود تجربه کاربری است. زیرا وقتی تجربه کاربری مناسبی ایجاد کرده باشید، احتمال ترک سایت توسط مخاطب، تنها بعد از ورود به اولین صفحه از سایت، بسیار کم خواهد بود.
برای بهبود تجربه کاربری باید به این موارد دقت کنید:
- سرعت بالای بارگیری سایت
- طراحی ساختار مناسب سایت
- افزایش امکانات و کانالهای ارتباط با مخاطبان
- افزایش پاسخگویی
بررسی ریسپانیسو بودن سایت
ریسپانیسو بودن یا واکنشگرا بودن سایت به این معنا است که مخاطب با ورود به صفحه سایت شما، از هر دستگاه، بدون نیاز به زوم کردن و تنظیمات دیگر میتواند به راحتی محتوای سایت شما را مطالعه کند. این یعنی سایت شما برای انواع دستگاهها و سایزهای مختلف صفحات نمایش آنها ریسپانسیو است.
یک فراخوان واضح برای اقدام ایجاد کنید
یکی از مشکلات برجسته بسیاری از سایتها این است که صفحات فرود آنها دارای فراخوان به اقدام روشنی نیستند. این یعنی وقتی مشتری بالقوه وارد این صفحه از سایت میشود، دقیقا نمیداند باید برای رفع نیاز خود چه اقدامی انجام دهد.
باید ثبت نام کند؟ با استفاده از کدام کلید؟ باید فرم پر کند؟ این فرم در کجا قرار دارد؟ باید یک سبد خرید تشکیل دهد؟ چگونه از کد تخفیف استفاده کند؟ چگونه پرداخت کند و موارد دیگر. اما وقتی شما خیلی صریح و صادقانه و بدون ایجاد ابهام، فراخوان یا فراخوانهایی برای اقدام ایجاد میکنید، مشتری بالقوه میتواند برای اقدام مورد نظر تصمیمگیری کند. همچنین اگر این اقدام مورد نظر شما شامل پیشنهاداتی جذاب باشد، احتمال پذیرش از سوی مخاطب، افزایش مییابد.
خوانایی متون صفحه را بررسی کنید
کاربران امروزی وب گزینههای زیادی برای انتخاب دارند. اگر فونتهای متون سایت شما ناخوانا باشد یا متون سایت شما پیچیده و دارای ابهام باشند، مهم نیست که چه پیشنهادهایی را قرار است ارائه دهید، مخاطب حتی برای آشنایی با این پیشنهادها در سایت نمیمانند و بلافاصله از سایت شما خارج میشود. این در حالی است شما میتوانید با استفاده از فونتهای بزرگتر و زیباتر نرخ پرش را کاهش دهید. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که بدانید بسیاری از مخاطبان سایتها از طریق تلفنهای همراه با نمایشگرهای کوچک وارد سایت شما میشوند.
در صفحات محصول خود تجدید نظر کنید
اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید و نرخ پرش صفحات محصولات شما بالا است بهتر است از راهکارهای مختلف برای تغییر این صفحات استفاده کنید. نرخهای پرش بالا برای صفحات محصول ممکن است ناشی از عوامل متعدد باشند که برخی از آنها عبارتند از:
- طراحی نامناسب صفحه
- عدم وجود تصاویر باکیفیت از محصول
- شرح محصول ناکافی، پیچیده یا مبهم
- شرح محصول بدون صداقت و بیش از اندازه تبلیغاتی
- طراحی نامناسب آیکونهای اقدام به خرید در صفحه شرح محصول
هدفگیری بهینه مخاطبان سایت
برای روشن شدن مفهوم “هدفگیری بهینه مخاطبان سایت” میتوانیم از تبلیغات کلیکی گوگل مثالی بیاوریم. وقتی شما عبارت کلیدی “کیف کمری چرم” را پیشنهاد میدهید، مخاطبانی روی این لینک کلیک میکنند شامل خریداران احتمالی “کیف کمری چرم طبیعی” و “کیف کمری چرم مصنوعی” هستند.
بنابراین اگر شما فقط کیف کمری چرم مصنوعی میفروشید، تعداد زیادی از مخاطبان بلافاصله بعد از ورود به صفحه مورد نظر شما در سایت، این صفحه و سایت شما را ترک میکنند. در حالی که اگر کلیدواژه پیشنهادی شما “کیف کمری چرم مصنوعی” باشد، این مشکل برای شما پیش نمیآید و نرخ پرش در این صفحه تا حد زیادی کاهش مییابد.
ایجاد تنوع در محتوای سایت
بسیاری از مخاطبان علاقه زیادی به خواندن یک متن چند هزار کلمهای برای درک موضوعات صفحات وب ندارند. این در حالی است که بخش زیادی از همان مفاهیم را میتوان با گونههای دیگری از محتوا مانند: تصاویر گرافیکی، موشنگرافی، اینفوگرافی، تیزرهای ویدئویی و حتی پادکست به مخاطب ارائه کرد. وجود تصاویر و ویدئوها همچنین باعث افزایش جذابیت بصری در صفحات سایت میشود.
کاهش نرخ پرش یعنی؛ افزایش رضایت مخاطبان و افزایش سودآوری
نرخ پرش اگرچه بهعنوان یکی از معیارهای سئو در نظر گرفته نمیشود اما میتوان آن را نشانهای برای ضعف در اقدامات دیگر در زمینه بهینهسازی موتورهای جستجو دانست. از سوی دیگر با کاهش این نرخ میتوانید مطمئن شوید که مخاطب با محتوای سایت شما درگیر شده و تجربه کاربری بهبود یافته است.
برای کاهش نرخ پرش راهکارهای بسیاری وجود دارند که برخی از آنها را با شما در این مطلب در میان گذاشتیم. برخی از راهکارهای دیگر نیز عبارتند از: بهروزرسانی انواع محتوای سایت، تولید محتوای جذاب و آگاهیرسان، برنامهریزی بهتر برای بازاریابی، بهینهسازی ساختار لینکدهی داخلی و استفاده از انواع محتوای تعاملی در صفحات سایت.
دیدگاهتان را بنویسید