بازاریابی اینترنتیتبلیغ نویسی

راهنمای جامع برای تهیه دعوت به اقدام ‎هایی (CTA) که باعث تبدیل می شوند

فراخوان یا دعوت به اقدام چیست؟

فاکتورهای زیادی در موفقیت بازاریابی اینترنتی شما تاثیر گذارند؛ اما یکی از مهم ترین آن ها در سه کلمه خلاصه می شود: دعوت به اقدام یا فراخوان (Call-to-Action یا به اختصار CTA). همه ما مدام در اینترنت با فراخوان‌های مختلفی روبرو می شویم، که معمولا توجه چندانی به این موضوع نداریم. اما وقتی قرار است یک وبسایت طراحی کنید، اهمیت فراخوان‌ها مشخص می شود.

در این مطلب اهمیت فراخوان‌ها را برای تضمین کارایی هر وبسایت، بخصوص وبسایت های تجاری را توضیح می دهیم. سپس مراحل کلیدی برای تهیه فراخوان‌هایی قدرتمند که نتایج خوبی ایجاد کرده، نرخ تبدیل وبسایت را افرایش داده و شما را در مسیر درستی به سمت رشد اقتصادی و حرفه ای قرار دهند، توضیح می دهیم.

فراخوان یا دعوت به اقدام چیست؟

دعوت به اقدام یا فراخوان‌ها درواقع عبارات مختصری هستند که مخاطبین شما در اینترنت را دعوت به انجام بلافاصله‌ی یک عمل می کنند. در وبسایت ها معمولا دعوت به اقدام به صورت متن ها، تصاویر یا دکمه‌های قابل کلیکی هستند که بازدیدکنندگان سایت را، تشویق به پذیرش دعوتِ سایت و انجام عمل خاصی می کنند مثل: دانلود فایل، خرید محصولات، اشتراک در یک سرویس، ثبت نام و عضویت در سایت، تماس با کارمندان، استفاده از یک دوره آزمایشی از محصولات و غیره. در ادامه چند نمونه را مشاهده می کنید:

به طور کلی فراخوان‌ها به بازدیدکنندگان سایت اعلام می کنند که خواسته شما از آن ها چیست. اگر کل محتوای سایت طوری تنظیم شده باشد که آمادگی لازم را در بازدیدکننده ایجاد کند، نقش فراخوان‌ تشویق بازدیدکننده به طی کردن گام نهایی و یک کلیک برای تکمیل آن عمل است. به این ترتیب فراخوان‌ها تاثیری مستقیم بر موفقیت کل سایتتان دارند. فراخوان‌های قوی و متقاعدکننده باعث افزایش فروش، جذب فالور، شناخته تر شدن و … می شوند.

در ادامه به بخش جذاب این مطلب می رسیم یعنی این که چطور فراخوان‌هایی بسازیم که منجر به ایجاد نتایجی واقعی شوند.

چطور فراخوان‌هایی فوق العاده ایجاد کنیم

اهداف تان را مشخص کنید

اولین مرحله برای تکمیل کردن دعوت به اقدام مربوط به یکی از مهم ترین فاکتورهای بازاریابی اینترنتی است؛ یعنی داشتن درکی درست و مشخص از اهدافتان است. در واقع باید مشخص کنید که هدفتان از راه اندازی سایت چیست؟ دوست دارید به چه چیزهایی برسید؟ پاسخ چنین سوال هایی مشخص کننده نحوه استفاده از فراخوان‌هاست.

در واقع هدف شما و عملی که از مردم دعوت به انجامش می کنید به هم مرتبط هستند. مثلا اگر هدف سایت شما ارائه خدمات مربوط به آموزش سبک زندگی باشد، اقدامی که به دنبال تبلیغش هستید می تواند یک برنامه ریزی منظم برای زندگی افراد باشد و فراخوان‌ مناسب می تواند این طور باشد: “یک دوره مشاوره رایگان دریافت کنید.”

در بعضی موارد ممکن است بخواهید بازدیدکنندگان سایت را دعوت به انجام بیش از یک اقدام کنید. مثلا بخواهید بازدیدکننده هم محصولات شما را خریداری کرده و هم صفحه فیسبوکتان را دنبال کند. در این حالت بیش از یک دعوت به اقدام در سایتتان وجود خواهد داشت که باید آن ها را اولویت بندی کنید. مثلا می توانید یک دعوت به اقدام را در یک صفحه خاص برجسته کنید و بعدی را در صفحه ای دیگر. یا می توانید طرح سایت را طوری تقسیم بندی کنید که هر دو را پشتیبانی کند؛ بدون این که بین این دو دعوت به اقدام رقابت یا تداخلی ایجاد شود.

خواسته های مشتری را درک کنید

بعد از تعیین خواسته خودتان، یکی دیگر از نکات مهم این است که نباید از نیازها و خواسته های مخاطبتان غافل شوید. بازدیدکننده ها در سایتتان چه کارهایی انجام می دهند؟ امید به رسیدن به چیزی در سایتتان دارند؟ چه لحن صحبتی برایشان خوشایند است؟

بهتر است در این مرحله، تحقیقی در رابطه با مخاطبین موردنظرتان انجام داده و میانگین مشخصات بازدیدکننده های سایت (یا چند طرح مختلف از ویژگی های مخاطبین سایت) را تعیین کنید. اگر بتوانید مشخص کنید چه چیزهایی مخاطبین موردنظرتان را تشویق کرده و به آن ها انگیزه می دهد، می توانید فراخوان‌ها را بهتر بسازید. بهتر است نگاهی هم به کارهایی که رقبا انجام می دهند داشته باشید. مطمئنا می توانید درس های زیادی از موفقیت یا شکست دیگران بگیرید.

جلب نگاه و توجه بازدیدکننده

دعوت به اقدام باید بخوبی قابل مشاهده باشد. این نکته اهمیت فوق العاده زیادی دارد. هر تلاشی که برای تهیه دعوت به اقدام می کنید در صورتیکه بازدیدکننده‌ها آن را نبینند بی فایده است. در ادامه نکاتی  را برای بهتر دیده شدن دعوت به اقدام بیان می کنیم:

  • انتخاب رنگ باید باعث برجسته شدن فراخوان شود. از ترکیب رنگی استفاده کنید که بر فراخوان تاکید کرده و توجه افراد را جلب کند. مسلما قرار نیست رنگ آمیزی طوری باشد که چشم بازدیدکننده را بزند (راهنمای مربوط به نظریه رنگ ها به شما در پیشگیری از این حالت کمک می کند) اما نیاز به کنتراستی است که باعث برجسته شدن و دیده شدن فراخوان در صفحه شود. بعلاوه در مورد رنگ هایی که باعث ایجاد حسی خاص در افراد می شود هم فکر شده عمل کنید.
  • ابعاد فراخوان مهم است. نسبت ابعاد متن یا دکمه فراخوان باید منعکس کننده نقش منحصربفرد آن در سایتتان باشد. باید ابعادی را انتخاب کنید که به صورت کاملا مشخص، فراخوان را به عنوان بخشی مهم از سایت که نباید از آن غافل شد، نشان دهد. اما میانه روی را نادیده نگیرید. این که نصف صفحه را به یک دکمه اختصاص دهید مسلما به مذاق بازدیدکننده‌ها خوشایند نمی آید و حتی باعث طردشان می شود.
  • محل قرار گیری فراخوان کلیدی است. محلی که فراخوان در آن قرار می گیرد می تواند تاثیر فوق العاده زیادی بر کارایی آن بگذارد. اصول کلی این است که فراخوان‌ها را باید در نقاطی برجسته و مهم قرار داد؛ نباید فضای اطراف آن ها شلوغ باشد؛ و نباید با سایر دکمه های اطراف رقابتی برای کلیک داشته باشند. اصلا این طور فکر نکنید که قرار دادن فراخوان‌ها بالای صفحه بهترین کار ممکن است. دقت کنید که شما از بازدیدکننده تقاضای انجام کاری دارید، بنابراین باید زمانی این تقاضا نمایان شود که بازدیدکننده آمادگی لازم را داشته باشد. معمولا فراخوان‌ها بعد از محتوایی می آیند که زمینه لازم برای آن را فراهم می کنند.

دعوت به اقدام را کوتاه و واضح بنویسید

قرار نیست دعوت به اقدام شامل توضیحاتی مفصل و دقیق از مزایای پیشنهادی شما باشد. فراخوان‌ها، خلاصه و مختصر و شامل اصل مطلب هستند و آن عمل را به صورت سرراست و مستقیم توصیف می کنند؛ مثل: دانلود مطلب یا فایل، ثبت نام برای دریافت دوره آزمایشی، خرید، دریافت ایمیل کاربران ، عضویت و دریافت تخفیف، رزرو صندلی و غیره.

بدون جهت بودن یا واضح نبودن متن دعوت به اقدام ممکن است گمراه کننده باشد و توجه افراد را جلب نکند. اما فراموش نکنید که فراخوان‌ها آخرین مرحله یک فرایند هستند. طراحی سایتتان، تصاویر استفاده شده و محتوای متنی که منتشر می کنید همگی جو لازم، اطلاعات و انگیزه‌ی انجام اقدام فراخوانی شده را فراهم می کنند و خود فراخوان در واقع مرحله و محرک نهایی است.

از لحن بیان عمل گرا استفاده کنید

متقاعد کردن بازدیدکنندگان سایت به انجام کاری نیاز به لحن صحبتی فعالانه دارد. به همین خاطر معمولا فراخوان‌ها با افعال امری قدرتمندی شروع می شوند که تعیین می کنند چه کاری انجام شود. چنین دعوت صریحی باعث افزایش انگیزه افراد به دنبال کردن فراخوان شما و انجام اقدام خواسته شده می شود. چنین دعوت به اقدامی اول از همه بر بازدیدکننده و تصمیمش تمرکز کرده و باعث تقویت تصمیم کاربر به کلیک و انجام عمل مورد نظر می شود.

تاکید بر زمان حال

برای افزایش تاثیر و قدرت فراخوان‌ علاوه بر استفاده از افعال قدرتمند، لازم است نوعی حس فوریت به آن افزود. در واقع یک فراخوان‌ قدرتمند بازدیدکنندگان سایت را بدون نیاز به فکر کردن درباره آن عمل و احتمالا فراموش کردن سایت، تشویق به انجام عملی فوری می کند. استفاده از واژه هایی مثل “حالا”، “این‌جا”، “امروز” در فراخوان باعث ایجاد عکس العملی سریع می شود. عبارت مختلف دیگری که این نوع تصمیم گیری فوری را منجر می شوند عبارتند از: “دسترسی فوری به … پیدا کنید”، “کدهای تخفیف محدود ما را به دست آورید” یا “از بهترین پیشنهاد ما تا به امروز، بهره ببرید”.

با دادن انگیزه به افراد، آن‌ها را هدایت کنید

وقتی از بازدیدکننده های سایت تقاضای انجام عملی دارید، بهتر است خود شما هم در مقابل، کاری برایشان انجام دهید. امروزه با توجه به وفور اطلاعات و گزینه هایی که در اینترنت وجود دارد، کاربران می توانند هزینه ها و مزایای محصولات مختلف را بهتر مقایسه کرده و تصمیماتی آگاهانه بگیرند. اگر می خواهید فراخوان برای کاربران جذاب و ارزشمند باشد حتما باید ارزش آن را به خوبی روشن کنید و مطمئن شوید که پیشنهادتان برای گروه مورد نظرتان جذابیت داشته باشد.

برای مثال فراخوانی مثل “دوره آزمایشی نرم افزار ما را امتحان کنید.”، “وبلاگ خودتان را طراحی کنید” یا “مستقیما این فایل را بر روی دستگاه تان دانلود کنید” همگی مشوقی خاص ارائه می دهند که باعث می شوند بازدیدکننده ها تصور کنند قرار است چه چیزی نصیبشان شود.

از سایر قسمت های سایت غافل نشوید

در این مقاله به طور خاص بر هنر ایجاد فراخوان‌هایی کارآمد تاکید شد، اما هنر فراهم کردن محیطی مناسب برای فراخوان هم، اهمیت زیادی دارد. به خاطر داشته باشید که فراخوان نقطه اوج نمایش و ارائه‌ی شما برای بازدیدکنندگان سایت است. حتی یک دعوت به  اقدام بی عیب و نقص هم در صورتیکه محیط اطرافش بازدیدکننده ها را به سوی انجام عمل سوق ندهد، محکوم به شکست است.

برای شروع، طراحی کلی سایتتان باید از فراخوان پشتیبانی کند. یعنی مثلا، طرح سایت باید طوری باشد که بازدیدکننده ها فراخوان را با مروری معمولی مشاهده کنند. همچنین باید فضایی را اطراف فراخوان خالی کرد تا مطمئن شوید که چیزی باعث انحراف دید بازدیدکننده از آن نشود.

همچنین محتوای سایت در حذف سه عنصر مخرب، یعنی ترس، عدم اطمینان و شک بسیار مهم است. قبل از این اشاره کردیم که فراخوان‌ها مختصر هستند و بنابراین نمی توانند تمام نگران هایی یا پرسش هایی که ممکن است بازدیدکننده در مورد شما، بیزنستان یا سازمانتان داشته باشند را برطرف کند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که سایتتان تمام پاسخ ها را در اختیار بازدیدکننده قرار دهد، طوریکه وی به راحتی و با آرامش خاطر دعوت به اقدام شما را دنبال کند.

میزان موفقیت ایجاد شده را بررسی و تحلیل کنید

مسلما قرار نیست تمام مراحل بالا را دنبال کنید ولی نتایج و تاثیرات آن را بررسی کنید. تحلیل موفقیت فراخوان جهت تحلیل کارایی کلی سایت حیاتی است و یکی از گام های مهم در جهت بهبود استراتژی رشد شماست. یکی از معیارهای مهمی که به شما در ارزیابی ها کمک می کند نرخ تبدیل است که اساسا ابزارهایی برای ارزیابی نرخ موفقیت فراخوان‌ها در اختیارتان قرار می دهد.

تست و بهبود

بعد از نظارت و ارزیابی عملکرد فراخوان‌ها، دانش لازم برای آزمایش، مقایسه و بهبود مدل های مختلف دعوت به اقدام را خواهید داشت. ممکن است در تحلیل مشخص شود که استفاده از بعضی رنگ ها نسبت به رنگ های دیگر کلیک بیشتری ایجاد می کند یا مثلا استفاده از یک جمله بندی یا کلمه خاص موثرتر از کلمه ای دیگر است. تست های مختلف تان را ارزیابی کنید تا بهتر متوجه شوید که چه چیزهایی باعث تشویق مخاطبینتان به انجام اقدام موردنظرتان می شود و بر این اساس به بهبود فراخوان‌ها ادامه دهید.

منبع
https://www.wix.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 19 =

بستن