وبلاگ

چگونه محتوای ستونی تولید کنیم که مورد پسند گوگل باشد

شما در پایین یک کوه قرار دارید و باید به قله صعود کنید. به آن نگاه می‌کنید و به نظر می‌رسد که فاصله زیادی با آن دارید. مطمئن نیستید که چطور باید به آنجا برسید. یک مسیر واضح و مشخص پیش روی شما نیست تا شما را به جهت مناسب هدایت کند. کل این شرایط کمی ترسناک و رعب آور به نظر می‌رسد.

اما قبل از شما افراد دیگری به این قله صعود کرده اند و اگر آنها توانسته اند چنین کاری انجام دهند حتماً شما هم می‌توانید.

شما وقتی می‌توانید به یک قله صعود کنید که بر هر گام و مرحله تمرکز کنید نه بر اینکه چقدر شیب کوه زیاد است. شما صعود را مهندسی معکوس می‌کنید.

می‌توانید همین روش را برای تولید محتوا به کار ببندید و به قله‌های موفقیت در زمینه جستجوی گوگل برسید. با برگشتن مرحله به مرحله به عقب همزمان که روی هر گام کار می‌کنید، می‌توانید محتوایی طولانی و ارزشمند تولید کنید و برای طی کردن مجدد این مسیر در آینده یک نقشه بسازید.

قله کوه مورد نظر شما یک صفحه ستونی مبتنی بر منابع است که نقش یک منبع برای نمایش دادن موفق ترین محتوای شما در رابطه با یک موضوع خاص را دارد.

برای اینکه بهتر این صعود را تجسم کنید، از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید که به دندانپزشک مراجعه کرده اید و قرار است دندان‌هایتان را جرم گیری کنید. دندانپزشک به شما می‌گوید که مستعد بیماری لثه هستید و توصیه می‌کند بهداشت دهان را جدی بگیرید.

شما اطلاعات چندانی درباره بیماری لثه ندارید. وقتی مطب را ترک می‌کنید موبایلتان را برداشته و عبارت gum disease (بیماری لثه) را در گوگل جستجو می‌کنید. اولین صفحه نتایج به این صورت است:

محتوای ستونی

دومین نتیجه غیرتبلیغاتی مربوط به سایت Colgate است که به دلایل، روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری می‌پردازد. اگر به دنبال منبعی جامع درباره بیماری لثه باشید، این لینک برای شروع مناسب به نظر می‌رسد. روی آن کلیک می‌کنید.

پیلار پیج

با رسیدن به صفحه مربوط به بیماری لثه در Colgate از عمق محتوای صفحه شگفت زده می‌شوید. بخش‌های مختلف صفحه متمرکز بر شرایط زمینه‌ای مربوط به بیماری لثه هستند و لینک‌های ارجاعی مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در صفحه درج شده است. می‌توانید بدون نیاز به جستجوی زیاد، مطلبی که به دنبال آن هستید را پیدا کنید.

صفحه منبع بیماری لثه سایت Colgate را به عنوان قله کوه در نظر بگیرید – یک محتوای ستونی شبیه آنچه قرار است برای برند خودتان بسازید. حالا این فرایند را در ۶ مرحله مهندسی معکوس می‌کنیم و به این موضوع متمرکز می‌شویم که چطور می‌توانید برای خودتان یک صفحه ستونی شبیه این مثال ایجاد کنید.

۱٫ عبارت اصلی (یا موضوع کلی) را مشخص کنید

یک عبارت اصلی – موضوعی برای یک کلمه کلیدی پرکاربرد با حجم جستجوی ماهیانه زیاد – پیدا کنید. این عبارت اصلی یا کلمه کلیدی طولانی نقش قله کوه مورد نظر شما را دارد و باید کلی، گسترده و ترجیحاً شامل دو کلمه باشد (بسته به صنعتی که در آن فعالیت دارید). برای مثال “بیماری لثه” نمونه خیلی خوبی برای عبارت کلی است که به اندازه‌ای گسترده هست که بتوان آن را با متنی جامع توضیح داد.

این مطلب را هم بخوانید  کلمات کلیدی چیست و چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم ؟

برای اطمینان از انتخاب یک کلمه کلیدی اصلی که با تلاش‌های در جریان شما برای تولید محتوا همخوانی داشته باشد، باید کلمه‌ای را انتخاب کنید که حداقل از یکی از محصولات یا سرویس‌های شما پشتیبانی کند و عبارتی باشد که شخصیت خریدار مورد نظر شما حین جستجو از آن استفاده می‌کند. محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که از مشتریان مختلف پشتیبانی کند.

Colgate در پایین صفحه محصولاتی ارائه کرده که به بیماری لثه ارتباط دارند.

برای پیدا کردن عبارات اصلی می‌توانید در گوگل جستجو کنید. برای تعیین حجم جستجوی ماهیانه از پلاگین Keywords Everywhere استفاده کنید.

نکته: یک عبارت اصلی با حجم جستجوی ماهیانه‌ی حداقل ۲۵۰۰ پیدا کنید که با استراتژی بازاریابی محتوای شما همخوانی داشته باشد. عبارت اصلی مورد استفاده Colgate – بیماری لثه – حجم جستجوی ماهیانه ۹۰۵۰۰ دارد.

محتوای ستونی

اول از همه قله را مشخص کنید (یعنی عبارت کلیدی اصلی) تا مهندسی معکوس برای دستیابی به آن برای شما آسان تر شود.

۲٫ موضوعات کلیدی را شناسایی کنید (یا موضوعات زمینه‌ای)

در مرحله بعد باید یکسری موضوع کلیدی را انتخاب کنید – یعنی عبارت‌هایی که زمینه لازم برای عبارت اصلی را فراهم می‌کنند. این موضوعات حجم جستجوی ماهیانه زیادی دارند اما نه به اندازه عبارت کلیدی اصلی.

pillar page

بیشتر موضوعات کلیدی سه تا پنج کلمه‌ای هستند (بسته به صنعتی که در آن هستید). مثلاً پیشگیری از بیماری لثه مثال خیلی خوبی از یک موضوع کلیدی است که از نظر زمینه‌ای از عبارت “بیماری لثه” پشتیبانی می‌کند.

هدف شما این است که برای هر موضوع کلیدی رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست آورید. موضوعات کلیدی نقاط استراتژیک خیلی خوبی برای دستیابی به رتبه خوب در موتورهای جستجو هستند. Colgate جایگاه دوم برای “پیشگیری از بیماری لثه” در گوگل را در اختیار دارد.

پیلار در سئو

در گوگل درباره کلمات کلیدی قابل استفاده تحقیق کنید. autocomplete گوگل و کلمات پیشنهادی مرتبط را جستجو کنید. پلاگین Keywords Everywhere هم امکان مشاهده حجم جستجوی ماهیانه برای هر کلمه پیشنهادی را فراهم می‌کند.

google autocomplete

نکته: لازم نیست که موضوع اصلی حتماً شامل عبارت اصلی به صورت کاملاً مشابه باشد. به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو مترادف‌های کلمه کلیدی مورد نظر شما را هم درک می‌کنند. مثلاً جستجوی کلمه کلیدی بیماری لثه، منجر به نمایش نتایج مرتبطی با موضوع “مراحل بیماری‌های پیرادندانی” هم می‌شود.

هنگام تحقیق در موتورهای جستجو فقط متمرکز بر حجم جستجوی ماهیانه نباشید. صفحه اول نتایج را با دقت تحلیل کنید.

روی بالاترین نتایج در جستجوها کلیک کرده و محتوای هر لینک را بررسی کنید. از خودتان بپرسید که این محتوا به روز هست یا خیر؟ هدف جستجوگر از جستجوی این عبارت چیست؟ چطور می‌توان این محتوا را بهتر کرد؟

تحلیل صفحه نتایج

اگر نمی‌توانید برای موضوع اصلی مورد تحقیق مطلب با ارزش جدیدی تولید کنید، آن را نادیده بگیرید. قطعاً تمایل ندارید مطلبی تولید کنید که قبلاً همه حرف‌های مطرح شده در آن در سایت‌های دیگر منتشر شده باشد.

پس از بررسی لینک، روی دکمه back کلیک کنید تا به صفحه جستجو برگردید و بعد قسمت people also search for را بررسی کنید.

افراد همچنین می پرسند

نکته: عبارات موضوعی اصلی شما باید حداقل بین ۴۰۰ تا ۲۵۰۰ جستجوی ماهیانه داشته باشند. موضوع اصلی Colgate یعنی “پیشگیری از بیماری لثه” هر ماه ۹۵۰ جستجو دارد.

محتوای ستونی

۳٫ موضوعات فرعی را از خوشه محتوایی (topic cluster) خودتان پیدا کنید

بر اساس خوشه محتوایی اصلی، موضوعات فرعی را انتخاب کنید. محتوای موضوعات فرعی پایه‌های کوه را تشکیل می‌دهد – یعنی محتوایی که به صورت هفتگی تولید می‌کنید مثل وبلاگ، ویدیو و غیره.

این مطلب را هم بخوانید  بررسی سئو وب سایت در جهت ایجاد سرنخ فروش (Lead) و افزایش فروش
خوشه محتوایی

موضوع اصلی شما باید با محتواهای فرعی پشتیبانی شود. هر محتوای مربوط به این موضوعات فرعی را همچون گامی به سمت دیده شدن هر چه بیشتر موضوع اصلی در نظر بگیرید.

خوشه موضوعی

شاید ده‌ها، صدها یا حتی هزاران محتوا برای موضوعات فرعی داشته باشید. هدف نهایی پر کردن بخش‌های مختلف صفحه اصلی با مطالب موفق مربوط به موضوعات فرعی است و برقراری ارتباط مخاطبان با ارزشمندترین منابع بر اساس آنچه که دیگران مفید تلقی کرده اند.

نکته: ایده‌های محتوای موضوعات فرعی را به صورت سوالی در نظر بگیرید چون معمولاً مردم کوئری‌های جستجو را به شکل سوال تایپ می‌کنند. جستجوی ماهیانه برای موضوع فرعی باید بین ۱۰ تا ۴۰۰ باشد. موضوع فرعی مورد استفاده Colgate یعنی “چطور با بیماری التهاب لثه مبارزه کنیم” حجم جستجوی ماهیانه ۳۲۰ دارد و این زیرموضوع با کمک یک پست وبلاگی با موضوع “چگونه در سه مرحله ساده با التهاب لثه مبارزه کنیم” گسترش یافته است.

پیلار پیج

۴٫ با کمک لینک‌های جاذبه‌ای اعتبار سایتتان را افزایش دهید

سایت شما تنها سایتی نیست که به دنبال جلب توجه مخاطبان است. شاید بهترین محتوا را عرضه کنید اما اگر سایت رقیب اعتبار بیشتری داشته باشد، ممکن است نسبت به سایت شما رتبه بهتری کسب کند. بالا بودن سطح اعتبار سایت نشان می‌دهد که موتورهای جستجو محتوای آن را قابل اطمینان تر و معتبرتر می‌دانند.

خوشه محتوایی

Crest یکی از بزرگترین رقبای Colgate صفحه‌ای جامع درباره بیماری لثه ساخته است و با استفاده از متن، تصاویر و ویدیوهای مفید مطلبی تقسیم بندی شده ارائه کرده است.

اما فکر می‌کنید جایگاه این صفحه در گوگل کجاست؟

صفحه بیماری لثه (gum disease) سایت Crest رتبه نهم در نتایج جستجوی گوگل را دارد.

صفحه نتایج serp

چرا این صفحه از سایت Crest پایین تر از صفحه سایت Colgate قرار دارد در حالی که هر دو صفحه مطالبی مفید ارائه کرده اند. هر دو لینک منابع مرتبط و مفید را درج کرده اند و نام‌های معتبری دارند؟ واقعیت این است که لینک‌های جاذبه‌ای Colgate دو برابر Crest هستند.

محتوای ستونی

۵٫ بر ساختن اولین خوشه موضوعی خودتان متمرکز شوید

در این مرحله باید زمان و انرژی خودتان را متمرکز بر تولید اولین کلاستر مطالبِ مرتبط کنید که به یک صفحه ستونی برای محتوای اصلی لینک شده اند. توجه داشته باشید که تولید محتوای برجسته و قابل توجه زمان می‌برد.

توصیه ما برای ساختن اولین کلاستر موضوعی، ایجاد یک صفحه محتوای ستونی ۱۰ برابری است. این صفحه ستونی شامل بررسی عمیقی از یک موضوع اصلی می‌شود. فرمت آن شبیه یک کتابچه یا راهنمای ungated (قابل دانلود بدون نیاز به پر کردن یک فرم) است با منبعی قابل دانلود از محتوای صفحه برای اشخاصی که قصد چاپ یا ذخیره اطلاعات آن را دارند.

یک روش موثر برای ساختن صفحه محتوای ستونی ۱۰ برابری ایجاد منبعی قابل دانلود است و اگر قبلاً چنین منبعی را داشته باشید می‌توانید آن را به صورت چنین صفحه‌ای بازسازی کنید.

برای مثال سایت Wild We Wander، یکی از مطالب راهنمای خودش را تبدیل به صفحه ستونی ۱۰ برابری قابل دانلود کرده و بعد به جذب لینک برای آن متمرکز شد. نتیجه این شد که پس از راه اندازی این صفحه، سایت Wild We Wander شاهد افزایش قابل توجه حجم ترافیک ارگانیکی بود که از موتورهای جستجو به سمت آن هدایت می‌شدند.

اگر راهنما یا کتابچه الکترونیک ندارید می‌توانید یک طرح تولید محتوای بلندمدت بسازید و آن را با استفاده از یکسری پست وبلاگی مرتبط مهندسی معکوس کنید.

این مطلب را هم بخوانید  سئو داخلی چیست؟ (آموزش کامل سئو on page)

نکته: طبق تحقیقات سایت Ahrefs معمولاً سایت‌های صفحه اول نتایج جستجو، برای تقریباً هزار کلمه کلیدی مرتبط دیگر هم رتبه خوبی دارند.با توجه به این نکته تمرکز خوشه های موضوعی خودتان را حول یک موضوع اصلی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که اگر برای موضوعی اصلی در صفحه اول نتایج جستجو قرار بگیرید، این احتمال وجود دارد که گوگل رتبه‌های مرتبط دیگری را هم به شما تخصیص بدهد.

۶٫ به صعود ادامه بدهید

تولید محتوایی که در صفحه اول جستجوهای گوگل قرار بگیرد کار ساده‌ای نیست اما با داشتن برنامه ریزی و تفکر درست، انجام این کار ممکن است. وقتی شرایط سخت تر شد و موانع ظاهر شدند، هدف اصلی خودتان که صعود بود را به خاطر بیاورید. وقتی به چنین جایگاهی برسید، می‌بینید که تلاش‌های سخت شما به نتیجه رسیده اند.

منبع: سایت ContentMarketingInstitute.com

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید