چهار دلیل از دست رفتن رتبه گوگل برای سایتها
John Mueller از شرکت گوگل به این سوال که چرا سایتها رتبه خودشان را از دست میدهند، پاسخ میدهد. شخصی از جان مولر سوال کرده بود که چرا سایتش با بیشتر از ۷ سال سابقه موفق، رتبه گوگل را برای یکسری از کلمات کلیدی از دست داده است. Mueller چهار دلیل برای از دست دادن رتبه سایت در گوگل ذکر کرد.
البته نمیتوان فرض کرد که یک لیست جامع و کامل برای دلایل از دست دادن رتبه سایت در گوگل وجود دارد. بهتر است این سوال را در قالب پرسش و پاسخ و با توجه به شرایط پاسخ داد.
توضیحات او یک بررسی جامع کلی بودند و نه لیستی از دلایل ممکن. با این حال پاسخهای او درک کامل و جامعی درباره دلایل از دست دادن رتبه گوگل سایت فراهم کرده و به شروع فرایند تدوین یک طرح بازیابی جامع کمک میکند.
با وجود اینکه سایت مشکلی نداشت اما رتبه بندی گوگل را از دست داده بود
ناشر این سایت سوالاتی درباره سایتی پرسیده بود که هفت یا هشت سال اخیر رتبه برتر گوگل را داشته است. او لینکهای ورودی و خروجی (inbound و outbound) سایت را بررسی کرده بود و مشکل خاصی در آنها پیدا نکرده بود.
سه سایت تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته بودند و همگی از کلمات کلیدی مشابه استفاده میکردند چون هر سه آنها محصولاتی مشابه را با برندهایی متفاوت میفروختند.
نظرات John Mueller درباره دلایل از دست دادن رتبه گوگل سایت
John Mueller اول توضیح داد که در این سوال توضیحات کافی ارائه نشده تا بتوان یک پاسخ خاص به آن داد و بعد از آن یک پاسخ کلی به این سوال داد.
۱- رتبه اول گوگل و یا رتبه برتر گوگل موقتی است
معمولاً این دیدگاه وجود دارد که وقتی سایتی یکی از رتبههای برتر گوگل را به دست آورد، جایگاه خودش را حفظ میکند اما به گفته Mueller این رتبههای برتر موقت هستند. او میگوید:
“در مجموع اینکه سایتی چندین سال رتبه خوبی در نتایج جستجو داشته به این معنا نیست که در آینده هم این روند ادامه پیدا میکند. چنین تغییراتی در دنیای وب غیرمنتظره نیستند و این محیط کاملاً پویاست.”
۲- اینترنت همواره در حال تغییر است
در دنیای وب تقریباً همه چیز دائماً در حال تغییر است. ممکن است لینکهای ورودی به یک سایت ناپدید شوند. رقبا لینک به دست آورند. محتوا تغییر کند. وبسایتهای جدید ایجاد شوند.
این تغییرات و موارد مختلف دیگر باعث تغییر میزان تناسب یک سایت با کوئریهای جستجو میشود.
طبق توضیحات Mueller دنیای وب و وبسایتهای رقبا و سایر سایتها همواره در حال تغییر هستند.
۳- الگوریتم های رتبه بندی گوگل تغییر میکنند
این یکی از دلایل تغییر چشمگیر رتبههای گوگل است و این طور نیست که فقط فاکتورهای رتبه بندی گوگل تغییر کند. وقتی الگوریتم تغییر میکند، ممکن است در نحوه درک و دیدگاه گوگل نسبت به صفحات وب تغییر ایجاد شود.
چندین سال پیش صفحاتی که جزء ۵ مورد برتر بودند بر رتبههای جستجو سلطه داشتند. ممکن است به دلیل تغییر رویکرد گوگل نسبت به صفحات وب این شرایط تغییر کرده باشد. در آن زمان تشخیص پنج سایت برتر راحتتر بود اما چون الگوریتم تغییر کرده، این شرایط هم دستخوش تغییراتی شده است.
یکی از اشتباهات رایج ناشران وبسایتها پس از یک آپدیت این است که داخل سایت را بررسی میکنند تا ببینند چه مشکلی ایجاد شده است. اشتباه بعدی این است که تصور کنیم گوگل یک نوع خاص از وبسایتها را هدف گرفته است.
هدف و کاربرد اصلی بسیار از الگوریتمهای مربوط به جستجو، راضی نگه داشتن کاربران، درک کاربران و درک صفحات وب است.
به گفته جان مولر: … از طرف دیگر با تغییر الگوریتمهای جستجوی ما، شرایط از سمت ما هم تغییر میکند.
۴- کاربران تغییر میکنند
این دلیل هم اهمیت زیادی دارد. روش جستجوی اشخاص و دلیل آن تغییر میکند. همچنین آیتمهایی که کاربران آنها را جستجو میکنند هم تغییر میکند. اگر محبوبیت محصولی کمتر شد، ترافیک وبسایتهای ارائه دهنده آن محصول هم کمتر میشود. ممکن است این کاهش به صورت تدریجی و در بلندمدت رخ دهد. بنابراین باید همیشه گرایشات کاربران را دنبال کرد.
پاسخ Mueller: “و در نهایت، در سمت کاربران هم شرایط تغییر میکند و انتظارات آنها به مرور زمان دستخوش تغییراتی میشود.”
بنابراین اینکه سایتی در گذشته خوب کار کرده و رتبه اول در سرچ گوگل بوده، دلیلی برای ادامه عملکرد خوب آن در آینده نیست.
همیشه آپدیت کردن را ادامه دهید
یکی از ویژگیهای مشترک سایتهای موفق این است که دائماً در حال پیشرفت و حرکت هستند. جنبههای تکنیکی سایت، مطالعه کاربران و تجربه کاربری بهبود پیدا میکند و یک رابطه نزدیک با بازدیدکنندگان سایت شکل میگیرد. همه این موارد جزء ویژگیهای یک سایت پویا هستند که باعث ارتقا رتبه در گوگل میشوند.
تولید و انتشار محتوا به تنهایی کافی نیست. همیشه باید توجه ویژهای به مخاطبین و گرایشات مربوط به کاری که انجام میدهید داشته باشید.
انجام این کار میتواند منجر به شکل گیری فرصتهایی جدید شده و از تحلیل رفتن تدریجی ترافیک پیشگیری کند.
کاهش اهمیت رتبه گوگل برای کلمات کلیدی
برای مدتها رتبه گوگل برای کلمات کلیدی یکی از اجزای کلیدی همه کمپین های سئو بود و در خیلی از موارد معیار اصلی برای ارزیابی عملکرد محسوب میشد.
پنج یا شش سال قبل، اطلاعات ما درباره کلمات کلیدی که کاربران برای پیدا کردن محتوا جستجو می کردند، بسیار زیاد بود. تمام این اطلاعات به صورت شفاف در Google Analytics قابل دستیابی بود و می توانستیم با استفاده از ابزار Keyword Tool گوگل به تخمین های تقریباً دقیقی درباره حجم جستجو دست پیدا کنیم.
اولین آپدیت مهمی که این وضعیت را تغییر داد، حرکت گوگل به سمت جستجوی رمزنگاری شده و نمایش بعضی قسمت ها با عنوان “not provided” در Google Analytics بود.
این تغییرات باعث ایجاد تاثیراتی در خیلی از ارائه دهندگان نرم افزارهای سئو شد و باعث شد کارایی بسیاری از ابزارهای این شرکتها در ارزیابی عملکرد سایتها در زمینه جستجوی ارگانیک، افت کند.
بعد از این موضوع، شاهد تصمیم گوگل برای تغییر تخمینهای مربوط به حجم جستجو در ابزار Keyword Planner بودیم که از این به بعد تخمینها را به صورت کلیتر نمایش میداد. در پی این تغییرات بجای اینکه مثلاً به ما اعلام شود که یک کلمه کلیدی خاص در هر ماه ۱۴۰۰ جستجو داشته، این طور گفته میشد که جستجوی این کلمه کلیدی بین هزار تا ۱۰ هزار (۱k-10k) بار در ماه بوده است. که این اطلاعات چندان مفید نیستند.
این تغییرات، بازاریابها را ملزم به تغییر استراتژیهای جستجوی خودشان کرد تا کمتر به کلمات کلیدی خاص تمرکز کنند و به سمت استراتژیهای موضوع محور در تولید محتوا حرکت کنند، بخصوص برای محتوای مربوط به قسمتهای بالاتر قیف فروش.
Keyword Rankings یا رتبه گوگل برای کلمات کلیدی دقیق نیست
یکی از انتقادات عمدهای که به دادههای مربوط به رتبه گوگل برای کلمات کلیدی (keyword ranking) وارد میشود این است که این دادهها دقیق نیستند. خیلی از پیشگامان صنعت و حتی ارائه دهندگان نرم افزارهای نظارت بر رتبه بندی گوگل به این موضوع اعتراف کردهاند.
دلیل خطای تخمین رتبه گوگل را می توان به سه شاخه کلی تقسیم کرد:
- شخصی سازی نتایج جستجو
- دستگاه
- موقعیت جغرافیایی
شخصی سازی نتایج جستجو
تقریبا از زمان راه اندازی گوگل پلاس، صحبت های زیادی در صنعت سئو پیرامون شخصی سازی در جستجوی گوگل شکل گرفت. حتی بعد از محو تقریبی گوگل پلاس، شخصی سازی یکی از ملاحظات مهم باقی ماند.
نهایتاً گوگل نتایجی را به کاربر نمایش میدهد که بر اساس تاریخچه جستجوی وی تنظیم (یا به اصطلاح شخصی سازی) شده باشد. این یعنی اگر کاربری یک کوئری مثل “خودروی الکترونیک” را جستجو کند و همین کاربر قبلاً از وبسایت شرکت تسلا بازدید کرده باشد، ممکن است گوگل رتبه بندی سایت ها را در نتایج جستجو برای آن کاربر خاص طوری انجام دهد که موارد مربوط به شرکت تسلا جزء اولین نتایج باشد.
اما برای کاربری که قبلاً به سایت شرکت تسلا سرنزده باشد، رتبه گوگل متفاوت خواهد بود و این امر باعث شده تعیین اینکه کدام وبسایتها رتبه برتر گوگل را دریافت میکنند، کار سختی باشد (چون همان طور که اشاره شد، این رتبه گوگل برای کاربران مختلف، متفاوت هستند).
نوع دستگاه و موقعیت جغرافیایی
هر چند همانطور که اشاره شد، شخصی سازی در مبهم شدن رتبه گوگل برای کلمات کلیدی نقش دارد، اما این نقش در مقایسه با نقش فاکتورهای ضمنی مثل نوع دستگاه و موقعیت جغرافیایی کم است.
یکی از مهمترین پیشرفتهای گوگل در زمینه جستجو طی چند سال گذشته توانایی در نظر گرفتن جنبههایی از کوئری بوده که به صورت صریح اعلام نمیشوند. برای روشنتر شدن این موضوع یک کوئری مثل رستوران های شهر اصفهان را در نظر بگیرید.
اگر به سال ۲۰۱۰ برگردیم، جستجو برای این عبارت منجر به ارائه لیستی از وبسایتهای تقریباً کلی و عمومی میشد که یا درباره رستورانهای شهر اصفهان صحبت میکردند یا وبسایت یکی از این رستورانها بودند.
اما در حال حاضر، با جستجوی همین عبارت متوجه میشویم که گوگل نسبت به قبل به اطلاعات بسیار بیشتری مجهز شده است. گوگل این قابلیت را دارد که تشخیص بدهد کاربر جستجو را با چه دستگاهی انجام داده، در زمان انجام جستجو موقعیت جغرافیایی او کجاست و این که آیا در حال حرکت است یا خیر.
مثلاً اگر جستجو را با گوشی آیفون، در ساعت ۱۱:۳۰ صبح و حدودا در مرکز شهر اصفهان انجام دهید، تفسیر جستجوی شما برای گوگل به این صورت است:
“در این لحظه کدام رستورانها با فاصلهای مناسب از موقعیت فعلی من در مرکز شهر اصفهان، برای ناهار باز هستند؟”
خود گوگل بدون این که نیاز به تایپ این اطلاعات توسط کاربر وجود داشته باشد، تمام این اطلاعات را جمع آوری میکند. در نتیجه این قابلیت را دارد که نتایج جستجو را دقیقاً متناسب با وضعیت فعلی فرد جستجو کننده تولید کند.
بنابراین پاسخ دادن به این سئوال که رتبه برتر گوگل برای جستجوی عبارت رستورانهای اصفهان به کدام سایت تعلق دارد، چالش برانگیزتر میشود.
جهت گیری اشتباه با Keyword Rankings
همیشه داشتن رتبه برتر گوگل برای کلمات کلیدی معادل با افزایش حجم ترافیک ارگانیک نیست، چه برسد به افزایش درآمد! همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، قابلیت مشاهده خیلی از معیارهای مربوط به حجم جستجو از ما گرفته شده و این وضعیت تخمین دقیق میزان ترافیکی که می توانید برای یک کلمه کلیدی خاص بدست آورید را سخت میکند. اگر تغییر ظاهر نتایج جستجو را هم به موارد ذکر شده اضافه کنید (مثل گسترش روزافزون featured snippet ها) متوجه میشوید که سختی کار بشدت افزایش پیدا میکند.
پس اگر رتبه گوگل برای کلمات کلیدی برای شما حکم ستاره قطبی را دارد، ممکن است رو به جهتی کاملاً اشتباه در حرکت باشید.
وقتی همه دقت شما این باشد که هر صفحه در مقایسه با یک هدف رتبه بندی گوگل چطور عمل می کند، احتمالا از دهها ارزش دیگری که محتوای شما ایجاد کرده، غافل میشوید. مثلاً شاید شما محتوایی تولید کردید که هدف اصلی این محتوا جذب ترافیک از طریق شبکههای اجتماعی یا ایجاد بک لینک باشد اما طوری طراحی نشده باشد که برای موضوع خود محتوا (مثلاً گزارش تحقیقاتی) رتبه بگیرد. در نظر گرفتن رتبه محتوا برای کلمات کلیدی به عنوان معیار اصلی موفقیت محتوا، ممکن است باعث شود که شما محتوا را به روشی غیردقیق و نامناسب ارزیابی کنید.
ارزیابی عملکرد محتوا در سطح موضوعی
برای مقابله با تمام مسائل ذکر شده، راهکارهایی در وبسایت HubSpot برای تغییر روش ارزیابی محتوا پیشنهاد شده است. در این راهکار سعی شده بجای بررسی عملکرد محتوا در سطح صفحه به صفحه، عملکرد محتوا در سطح دسته بندی موضوعی (خوشه یا گروه موضوع) بررسی شود.
تحلیل ترافیک جستجوی ارگانیک و نرخ تبدیل ایجاد شده، هدف اصلی این بررسی است. به همین دلیل در تقسیم بندی محتوا به خوشههای مختلف جهت بدست آوردن دیدی مناسب نسبت به جستجوهای مربوط به هر موضوع، عملکرد صفحات هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی با هم مقایسه میشود.
این تحلیل کمک میکند تا اهداف متغیر و متفاوت هر محتوا بخوبی بررسی شود. همچنین این تحلیل مشخص میکند چه موضوعاتی در مقایسه با سایر موضوعات بیشتر منجر به رشد ترافیک میشوند و چه موضوعاتی با نرخ بیشتری منجر به تبدیل ترافیک میشوند.
این اطلاعات، دید شفافتری برای افراد فراهم میکند و با داشتن این اطلاعات، بدون وسواس روی رتبه محتوا برای کلمات کلیدی، میتوانند بهتر تصمیم بگیرند که باید بر چه مواردی تمرکز داشته باشند.
آیا هنوز Keyword Rankings جایگاهی دارد؟
علیرغم تمام صحبت های ذکر شده، نمی توان ادعا کرد که keyword ranking کاملا از بین رفته است. اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی برای بررسی مشکلات سئو داخلی سایتتان و تحلیل قصد کاربران از جستجوی هر عبارت بسیار مفید و کارآمد هستند.
اما انتشار نسخه جدید Google Search Console نکات زیادی را مشخص می کند.
مهم تر از همه اینکه شما به عنوان یک بازاریاب باید مطلع باشید که دادههای مربوط به کلمات کلیدی صددرصد دقیق نیستند. در نتیجه نباید این دادهها معیار شماره یک شما برای ارزیابی عملکردتان باشد.
چگونه رتبه گوگل سایت خودمان را بدون تولید محتوا یا لینک سازی بهبود ببخشیم؟
احتمالا با خواندن عنوان این قسمت فکر میکنید که این کار ممکن نیست چون هر چه محتوای بیشتر و لینکهای بیشتری داشته باشید رتبه گوگل شما بالاتر خواهد رفت.
هر چند این تفکر درست است اما به این معنا نیست که بازاریابی محتوا و لینک بیلدینگ تنها راههای بهبود رتبه گوگل هستند.
صرف نظر از آپدیتهای گوگل، ترفندهایی هستند که همیشه بدون نیاز به تولید محتوای بیشتر یا ساخت لینکهای بیشتر تاثیرگذار هستند. در این مطلب شما را با این ترفندها آشنا میکنیم.
گوگل تمایل دارد چه وبسایتهایی را در رتبههای بالاتر قرار دهد؟
قبل از ورود به بحث ترفندهای ذکر شده اول باید سعی کنید دیدگاه خودتان را نسبت به سئو عوض کنید. آیا تصور میکنید که گوگل واقعا به سئو داخلی و لینک بیلدینگ اهمیت میدهد؟ قطعا تا حدودی همین طور است اما این موارد تنها چیزهایی نیستند که گوگل به آنها اهمیت میدهد.
گوگل علاقه دارد رتبه گوگ سایتهایی را بهتر کند که مردم آنها را دوست دارند. اگر گوگل رتبه سایتهایی را بهتر میکرد که شما هیچ علاقهای به آنها نداشتید، قطعاً به تدریج استفاده از گوگل را متوقف میکردید.
و اگر مردم استفاده از گوگل را متوقف میکردند، افراد خیلی کمی روی تبلیغات این شرکت کلیک میکردند و این به معنای از دست دادن درآمد برای این شرکت بود.
به همین دلیل است که گوگل به تفکرات شما اهمیت میدهد و در حالت ایده آل هدف گوگل این است که رتبه گوگل سایتهایی را بالا ببرد که شما دوستشان دارید.
حالا به بررسی ترفندهایی میرسیم که باعث میشوند مردم به وبسایت شما علاقمند شده و در نتیجه رتبه گوگلتان بهبود پیدا کنند و البته، برای تمام ادعاهای ذکر شده در این مطلب، آمار و ارقام و شواهد معتبری ارائه میکنیم.
ترفند شماره ۱ افزایش رتبه سایت : نرخ کلیک سایتتان را بهینه سازی کنید
اگر ۱۰ هزار نفر یک جستجو درباره کلمه “سئو” انجام داده و به جای سایت اول روی سایت دوم کلیک کنند این وضعیت چه چیزی را به گوگل نشان میدهد؟
قطعا این شرایط برای گوگل مشخص میکند که مورد شماره ۲ مرتبطتر است و گوگل باید رتبه آن سایت را در جایگاه ۱ قرار دهد.
Rand Fishkin آزمایشی انجام داد و در آن از تمام فالوورهای توییتر خودش خواست که عبارت best grilled steak یا “بهترین استیک کبابی” را جستجو کنند و بعد روی نتیجه اول در فهرست نتایج کیلک کرده، سپس دکمه back را زده و بعد روی نتیجه چهارم کلیک کنند.
در عرض ۷۰ دقیقه این اقدام باعث شد که رتبه گوگل سایت از نتیجه چهارم به جایگاه اول دست پیدا کند.
و حتی این صفحه شروع به رتبه گرفتن برای عبارت grilled steak هم کرد.
اما بعدا دوباره این رتبهها به حالت اول برگشتند چون از نظر کاربران واقعی این نوع اولویت بندی مناسب نبود.
در واقع تغییر ابتدایی در رتبهها به این دلیل بود که Rand فالوورهای وفاداری داشت و همه آنها کمک کردند تا گوگل باور کند (حداقل در کوتاه مدت) که این سایت مناسبتر است.
اما این ماجرا مشخص میکند که گوگل واقعا به تفکر شما اهمیت میدهد. در واقع آنقدر به تفکر شما اهمیت میدهد که رتبه سایتها را به صورت بلادرنگ تنظیم میکند چون تمایلی ندارد نتایجی را به شما نمایش بدهد که از نظرتان نامتناسب هستند (مهم نیست که آن صفحه چند بک لینک دارد یا کد درون صفحهای آن چقدر بهینه سازی شده است).
البته Rand تنها کسی نبود که این نظریه را تست کرد. این تست بارها انجام شده و هر بار نتایجی مشابه با آنچه گفته شد به دست آمده است.
پس شما هم باید تلاش کنید که مردم در فهرست نتایج گوگل بیشتر روی سایت شما کلیک کنند تا سایر سایتها.
اگر بتوانید کلیکهای بیشتری نسبت به نتایج بالاتر از سایت خودتان به دست آورید (البته از راه مجاز) در نهایت مشاهده خواهید کرد که رتبه گوگل سایت شما بدون نیاز به تولید محتوای بیشتر یا لینکهای بیشتر ارتقاء پیدا میکند.
اما، چطور باید کلیکهای بیشتری جذب کنید؟
برای این کار باید تگ عنوان و توضیحات متای سایت خودتان را طوری تنظیم کنید که بیشترین جذابیت را برای مخاطب داشته باشد.
هر بار در گوگل جستجو میکنید، لیستی از نتایج را مشاهده خواهید کرد که هر نتیجه یک عنوان، URL و توضیحات دارد:
قسمت لینک، عنوان است (که با نام تگ عنوان هم شناخته میشود)، بعد از آن URL قرار دارد (که سبز رنگ است) و در نهایت توضیحات قرار دارد (متن سیاه … که با نام توضیحات متا هم شناخته میشود).
اگر وبسایت شما، با وردپرس ساخته شده میتوانید با استفاده از پلاگین Yoast SEO به راحتی تگ عنوان و توضیحات متای سایتتان را ویرایش کنید.
روشهای مختلفی هستند که به شما کمک میکنند نسبت به رقبا کلیک بیشتری بگیرید، از جمله:
- درج کلمات کلیدی – مردم تمایل دارند روی نتایجی کلیک کنند که شامل کلمه کلیدی یا عبارتی است که آن را جستجو میکنند. اطمینان حاصل کنید که از کلمات کلیدی مناسبی در توضیحات متا و عنوان سایتتان استفاده کردهاید. شاید این کار ساده به نظر برسد اما وقتی سایت شما برای هزاران کلمه کلیدی رتبه گوگل خوبی گرفته، باید کدام یک از آنها را در تگ عنوان که ۶۰ کاراکتر دارد، استفاده کنید؟
- برانگیختن حس کنجکاوی افراد – عناوینی که جذابیت بیشتری داشته باشند، کلیک بیشتری دریافت میکنند. برای مثال اگر کلمه کلیدی که به دنبال آن هستید، “چای سبز” باشد، یک عنوان خوب برای آن به این صورت است “۱۱ مورد از مزایای اثبات شده چای سبز (شماره ۶ شما را شگفت زده میکند)”. شاید این عنوان کمی طولانی به نظر برسد اما قطعا کار میکند چون عده زیادی کنجکاو میشوند که شماره ۶ چیست؟
- تقلید از مجلات – هر بار مجلهای را میبینید، استفاده از عناوین و سرخطهای جذاب روی جلد مجله توجه شما را جلب میکند. خیلی از عناوین مورد استفاده مجلات شامل عبارت “چگونه” و یا به صورت لیست هستند. برای الهام گرفتن بیشتر، نگاهی به چند مجله داشته باشید.
بهبود وضعیت سایت در نتایج جستجو کار پیچیدهای نیست. جایی که اکثر افراد در آن دچار اشتباه میشوند این است که کلمات کلیدی اشتباهی را انتخاب میکنند یا در نوشتن متن اشتباه عمل میکنند. به خاطر داشته باشید که قرار است انسانها تگ متا و تگ عنوان سایت شما را بخوانند پس این قسمتها باید جذابیت داشته باشند.
اگر نوشتن متن عنوان برای شما سخت است، مقاله هشت عنوان موثر در تبلیغ نویسی را مطالعه کنید. اجازه بدهید در ادامه مراحل دقیقی که باید برای جذب کلیک بیشتر طی کنید را مرور کنیم.
مرحله اول استفاده از Google Search Console (سرچ کنسول گوگل) است. وارد سرچ کنسول شده و سپس روی “Performance” کلیک کنید. با این کار صفحهای شبیه صفحه زیر مشاهده خواهید کرد:
روی گزینه “pages” و بعد روی چک باکس “CTR” (نرخ کلیک) کلیک کنید. به این ترتیب لیستی از نتایجی را مشاهده میکنید که بر اساس محبوب ترین URLها و نرخ کلیک آنها (که با نام CTR هم شناخته میشوند) مرتب شدهاند:
صفحاتی را بررسی کنید که ترافیک بالا اما CTR کمتر از ۵ درصد دارند. روی یکی از نتایجی که CTR کمتر از ۵ درصد دارد کلیک کنید و سپس روی دکمه queries کلیک کنید.
بعد به دنبال کلمات کلیدی با بیشترین میزان کلیک و کمترین CTR بگردید. بهتر است در تگ عنوان و توضیحات متا روی این کلمات کلیدی تمرکز داشته باشید.
به خاطر داشته باشید که تگ عنوان محدود به ۶۰ کاراکتر است که این یعنی نمیتوانید بیشتر از ۲ یا ۳ کلمه کلیدی را در این قسمت قرار دهید.
بنابراین بهتر است کلمات کلیدی را انتخاب کنید که معمولاً بیشتر کلیک میگیرند و CTR کمتری هم داشته باشند چون شما صفحاتی با نرخ CTR کمتر از ۵ درصد را انتخاب کردهاید.
با تنظیم توضیحات متا و تگ عنوان سایتتان و قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در آنها و با برانگیختن حس کنجاوی افراد میتوانید نرخ کلیک سایتتان را افزایش دهید. به این ترتیب در کوتاه مدت ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو به دست خواهید آورد و رتبه گوگل تان به مرور زمان ارتقاء پیدا میکند.
در اینجا سه تستی را مشاهده میکنید که به آقای نیل پتل (neil patel) برای تنظیم تگ عنوان کمک زیادی کردهاند.
تست اول:
نیل پتل میگوید من متوجه شدم که ترافیک زیادی را برای عبارت marketing digital از کشورهایی خارج از امریکا برای یکی از پستهای خودم به دست آوردهام.
بنابراین به جای استفاده از “digital marketing” در تگ عنوان سایتم از “marketing digital” استفاده کردم که باعث شده CTR از ۳۶٫۳ درصد به ۴۵٫۴ درصد افزایش پیدا کند. همچنین ترافیک جستجوی سایتم تا ۱۲۸۹ بازدیدکننده در سایت افزایش پیدا کرد.
تست دوم:
من برای عبارت کلیدی “social media marketing” تگ عنوان سایت خودم را بر اساس ایدهای که از یک مجله گرفته بودم تنظیم کردم. نرخ CTR سایت من از ۳۸٫۲ به ۸۴٫۲ درصد افزایش پیدا کرد. در مجموع، این باعث شد که ترافیک سایت من تا ۹۳۲ بازدیدکننده در ماه افزایش پیدا کند.
من با تگ social media marketing عبارت step-by-step guide را هم اضافه کردم.
این باعث شد مردم متوجه شوند که این پست از نوع “how to” و عمل گرا است. همچنین عبارت social media را چندین بار در توضیحات متا اضافه کردم.
تست سوم:
و درباره کوئری Google AdWords، متوجه شدم که گوگل اعلام کرده در حال تغییر نام پلتفرم تبلیغاتی خودش از Google AdWords به Google Ads است، بنابراین عکس آن را انجام داده و بر همان عبارت Google AdWords تمرکز کردم چون عده کمی از این تغییر نام اطلاع داشتند.
این باعث شد در هر ماه ۱۳۵۵ بازدید بیشتر دریافت کنم.
البته مواردی هم بودهاند که در آنها تغییراتی که من انجام دادم باعث آسیب رسیدن به ترافیک گوگل سایتم شدند.
بنابراین، هر زمان که توضیحات متا و تگ عنوان سایت خودتان را تنظیم کردید، تاریخ را یادداشت کرده و بعد از حدود ۳۰ روز مجددا آن را مشاهده کنید تا متوجه شوید که آیا به بهبود رتبه گوگلتان کمک کرده یا باعث افت آن شده است.
اگر تغییرات باعث افت ترافیک شده بود، آن را به حالت قبل برگردانده و مجددا ۳۰ روز صبر کنید. اگر دائما در حال تست باشید ممکن است رتبه گوگلتان تنزل پیدا کند. بنابراین حتی وقتی افت ترافیک را شاهد بودید، حدود ۳۰ روز صبر کنید چون به این ترتیب رتبه گوگل سایتتان کم کم تثبیت میشود.
اما اگر این کار باعث بهبود CTR و رتبه گوگلتان شد، قطعاً شما در موقعیت بهتری قرار میگیرید و حالا که نرخ کلیک سایتتان را بهینهسازی کردید، باید تلاش کنید که تجربیات کاربران سایتتان را بهینهسازی کنید.
ترفند شماره ۲ افزایش رتبه سایت : آنچه مردم نیاز دارند را در هنگام نیازشان به آنها عرضه کنید
اگر به آزمایش Rand Fishkin که در بالا اشاره شد دقت کنید، متوجه میشوید که به مردم گفته بود روی دکمه back کلیک کنند.
قطعا تمایلی ندارید که مردم پس از ورود به سایت شما روی دکمه back کلیک کنند. این کار به رتبه بندی گوگل شما آسیب میرساند.
مردم در مواقعی که آنچه مشاهده میکنند مطابق میلشان نیست، روی دکمه back کلیک میکنند. اگر بتوانید سایتتان را برای بهتر شدن تجربیات کاربران بهینه سازی کنید، احتمال کلیک کردن روی دکمه back توسط کاربران سایتتان کمتر میشود.
نیل پتل این کار را از طریق ۲ مرحله ساده انجام داده است:
اولین مرحله، استفاده از Qualaroo و نظرسنجی از افراد است. با پرسیدن این سوال ساده از افراد (درست وقتی آنها در سایت شما قرار دارند) دهها ایده مختلف میگیرید: “چطور میتوانم این صفحه را بهبود ببخشم؟”
حتی میتوانید از Qualaroo استفاده کنید تا متوجه شوید که چرا مردم از وبسایت شما بازدید میکنند که این کار هم به شما کمک میکند که نوع بازدیدکنندههای سایت خودتان را متوجه شوید. با این کار میتوانید تجربیات مناسبی برای آنها ایجاد کنید.
من هم یک نظرسنجی Qualaroo در صفحه اصلی وبلاگ خودم اجرا کردم. مهم ترین بازخوردی که از بازدیدکنندگان سایتم دریافت کردم این بود که پیدا کردن محتوای دقیقی که به دنبالش بودند، برایشان سخت بود.
و البته دلیل این سختی این بود که من درباره همه موضوعات، محتوای مرتبط با بازاریابی داشتم. از تجارت الکترونیک گرفته تا سئو تا بازاریابی محتوا و غیره .
برای رفع این مشکل تصمیم گرفتم کاری کنم که وقتی افراد وارد صفحه وبلاگ من میشوند، بتوانند نوع محتوای مورد نظرشان را انتخاب کنند تا محتوای سایت متناسب با نیازشان تنظیم شود.
همچنین من یک تست Crazy Egg اجرا کردم تا مطمئن شوم کاربران این تغییر را میپسندند. بر اساس نتایج این تست که در زیر مشاهده میکنید، این تغییرات موفقیت آمیز بوده اند.
نرخ پرش کاربران وبلاگ من نیز ۲۱ درصد افت کرد.
سپس scrollmap Crazy Egg را بررسی کردم تا متوجه شوم چه قسمتهایی بیشترین توجه را جلب کردهاند. این کار کمک کرد تا مشخص کنم در چه قسمتهایی باید گزینه فیلتر محتوا را درج کنم.
قسمت scrollmap در ابزار Crazy Egg برای وبلاگ من نشان میدهد که گزینه فیلتر محتوا ۷۰ درصد از توجه کاربران به صفحه سایتم را ایجاد میکند.
قرار دادن این فیلتر در جایی که توجه زیادی وجود دارد این اطمینان را ایجاد میکند که آنچه کاربران نیاز دارند را در محلی که پیدا کردنش آسان باشد در اختیارشان قرار میدهم.
پس از بهینه سازی تجربیات کاربران، باید بر برندسازی متمرکز شوید.
توصیه میکنم به صفحاتی از سایتتان که بیشترین نرخ پرش را دارند نگاهی کرده و این پروسه را اجرا کنید تا تجربیات کاربران را بهبود ببخشید. در هنگام انتخاب صفحات سعی کنید صفحاتی با ترافیک مناسب را هم انتخاب کنید.
ترفند شماره ۳ افزایش رتبه سایت : برندسازی
اگر شما هم مثل فیسبوک، آمازون یا هر سایت دیگری برندسازی کنید رتبه گوگل بهتری خواهید گرفت.
Eric Schmidt مدیرعامل پیشین شرکت گوگل، زمانی گفته بود:
برندها راهکار هستند نه مشکل؛ برندها چگونگی مرتب سازی موضوعات را مشخص میکنند.
نیل پتل میگوید من هم آزمایشی را اجرا کردم که کمک کرد برند خودم را بسازم و در نتیجه ترافیک جستجوی سایتم هم (ناخواسته) بشدت صعود کرد.
ترافیک سایت من از ۲۴۰۸۳۹ بازدیدکننده منحصربفرد در هر ماه در ژوئن ۲۰۱۶:
به ۴۵۴۳۸۲ بازدیدکننده منحصربفرد در هر ماه در آگوست ۲۰۱۶ رسید:
وقتی متوجه قدرت برندسازی شدم پادکستی با نام Marketing School راهاندازی کردم و شروع به انتشار ویدیوهایی در یوتیوب، فیسبوک و لینکدین (چند بار در هر هفته) کردم.
این باعث شد در هر ماه ۴۰۴۱۲ کوئری مربوط به برندم دریافت کنم:
حتی در خود یوتیوب به تنهایی در هر ماه ۳۸۰۶ کوئری مربوط به برندم دریافت میکردم:
اما همانطور که شما هم اطلاع دارید، تولید محتوای خوب تضمینی برای رشد برند شما نیست.
حتی اگر شما هم مثل من ابزارهایی ساخته و آنها را به صورت رایگان منتشر کنید (درست مثل کاری که من با Ubersuggest کردم) باز هم موفقیت شما تضمین نمیشود.
اما درسی که از این موضوع یاد گرفتم، قانون شماره ۷ بود.
وقتی فردی پیام شما را ۷ بار بشنود یا ببیند احتمال این که با شما ارتباط برقرار کرده و دائما به سایتتان برگردد، بسیار زیاد خواهد شد.
اما چطور مردم را تشویق کنید که به سایتتان برگردند؟
نیل پتل میگوید سادهترین راهکاری که متوجه شدم خیلی خوب کار میکند، ابزاری رایگان به نام Subscribers بود.(مدل ایرانی آن سامانه نجوا است)
این ابزار پوش نوتیفیکیشن، از اعلامیههای مرورگر استفاده میکند تا مردم را تشویق به “subscribe” (عضو شدن) در سایتتان کند. این راهکار از ایمیل بهتر است به این دلیل که مبتنی بر مرورگر است یعنی نیازی نیست مردم نام یا آدرس ایمیلشان را به شما بدهند.
و بعد هر زمانی که خواسته باشید مردم به وبسایت شما برگردند، کافیست فقط یک اعلامیه به آنها ارسال کنید.
در ادامه مشاهده میکنید که من با این روش موفق شدم ۴۲۳۱۶ فرد را ۱۷۴۲۸۱ بار به سایتم برگردانم که حدوداً یعنی ۴ بار به ازای هر فرد!
و البته طبق قانون ۷، هنوز ۳ بار دیگر میتوانم این اعلامیه را ارسال کنم 😉
روش استفاده من از Subscribers این است که هربار یک پست وبلاگی منتشر میکنم، به کاربران سایتم اعلامیه ارسال میکنم.
این اعلامیهها به این صورت هستند:
و بلافاصله میتوانم افراد را به وبسایتم برگردانم:
وقتی شروع به استفاده از Subscribers کنید، بلااستفاده نتایج را مشاهده نخواهید کرد. جذب کاربران و تهیه لیست مشترکین زمان میبرد اما با این وجود، این کار با سرعت انجام میشود.
معمولاً ایجاد اعلامیههای مرورگر سه برابر سریعتر از روش ایمیلی انجام میشود.
نتیجهگیری
اگر فقط روی مواردی مثل سئو on page ، لینک بیلدینگ یا حتی وبلاگ نویسی کار کنید نمیتوانید در گوگل به برتری دست پیدا کنید.
چرا؟
زیرا همه روی همین روش متمرکز هستند. اگر میخواهید در رقابت پیروز شوید، باید کار بیشتری انجام دهید.
با انجام دادن کاری که برای کاربرانتان مناسبتر است، احتمال کنار زدن رقبا بیشتر هم خواهد شد.
من هم برای رسیدن به موفقیت کارهایی که دیگران انجام میدادند را بعلاوه یکسری ترفند دیگر انجام دادم. گاهی اوقات این کار باعث میشد که ترافیک سایتم در کوتاه مدت افت کند اما در نهایت در بلند مدت بهبود پیدا میکرد.
از تولید عناوینی متقاعد کننده که مردم را تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت شما در نتایج جستجو کند، تا بهینه سازی تجربیات کاربران و برندسازی، تکنیکهای مفیدی هستند که فراتر از تکنیکهای پایه و ابتدایی سئو محسوب میشوند.
در حال حاضر سئو بشدت رقابتی شده است. ۵ سال پیش رتبه سایت گرفتن در گوگل سادهتر بود.
در ادامه توضیح میدهیم که مشاهده نتایج این تلاشها چقدر زمان میبرد:
- بهینه سازی تگ عنوان – با فرض این که تستهای اجرا شده موفقیت آمیز باشند، طی ۳۰ تا ۶۰ روز نتایج کمی را مشاهده خواهید کرد. به مرور زمان نتایج بهتر خواهند شد.
- بهینه سازی تجربیات کاربران – بهینه سازی تجربیات کاربران بلافاصله منجر به بهبود معیارهایی مثل نرخ پرش، تعداد صفحات بازدید شده توسط هر کاربر، زمان سپری شده در سایت توسط هر کاربر و نرخ تبدیل خواهد شد. این روش هم به شما کمک میکند اما نه بلافاصله و فوری. معمولاً مشاهده نتایج این روش ۴ الی ۶ ماه زمان میبرد.
- برندسازی – متاسفانه موفقیت این روش سالها زمان میبرد. مطمئنا ابزارهایی مثل Subscribers بلافاصله ترافیک سایت شما را بهبود میبخشند اما نمیتوانند خیلی زود روی رتبه گوگل سایت شما در نتایج جستجو تاثیرگذار باشند. اما برندسازی یکی از روشهای بسیار کارآمد برای رسیدن به موفقیت است.
شما با مطالعه این مطلب کدامیک از ترفندهای ذکر شده را برای رتبه گوگل سایت تان مفیدتر میدانید و آن را تست میکنید؟
دیدگاهتان را بنویسید