الگوریتم های گوگل چیست و چگونه کار میکنند؟
معنی لغت الگوریتم و ارتباط با موتور جستجو گوگل
اگر کمی با بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ) آشنا باشید یا حتی مانند افراد معمولی از گوگل برای دریافت اطلاعات استفاده کنید، احتمالا نام الگوریتم های گوگل (Google Algorithms) را شنیدهاید. اما آیا تا به حال فکر کردهاید که آنها دقیقا چه کارکردی دارند؟ برای درک بهتر الگوریتم گوگل، بیایید معنای الگوریتم را بهطورکلی بررسی کنیم. معنای استاندارد الگوریتم این است: مجموعهای از قوانین برای حل یک مسئله در تعداد محدودی از مراحل.
در زبان رایانه، یک الگوریتم زمینه را برای انجام یک کار بسیار خاص برای کامپیوتر فراهم میکند. برای مثال، کامپیوتر ممکن است به نحوی برنامهریزی شود که به طور تصادفی عددی بین ۱ تا ۱۰۰ را انتخاب کند. این تسک (وظیفهای) است که دارای یک نقطه شروع و یک نقطه پایان است که در این صورت متناهی است. به همین ترتیب و با کمی پیچیدگی بیشتر، الگوریتم های گوگل به روی وبسایتهایی که در صفحه اول نشان داده میشوند، تاثیر میگذارند.
الگوریتم های موتور جستجو گوگل چه نقشی در رتبهبندی سایتها دارند
الگوریتم های گوگل مجموعه قوانینی هستند که این شرکت برای رتبهبندی وبسایتها در نتایج جستجو استفاده میکند. سیستم پیچیده گوگل دادهها را از صفحات بازیابی میکند و به دنبال درک آنچه جستجوگر (کاربر) به دنبال آن است، آنها را بر اساس ارتباط و کیفیت رتبهبندی میکند. پس الگوریتم های گوگل از همان تعریف و قانونی اصلی الگوریتمی پیروی میکنند که در ابتدا توضیح دادیم.
به آخرین باری که چیزی را در گوگل جستجو کردید فکر کنید. چه شما عبارت “ویدئوهای گربههای خوشگل” را سرچ کرده باشید، چه خرید “بهترین مرکز خرید کفش ورزشی در تهران”، موتور جستجوگر میلیونها نتیجه را برای انتخاب به شما نشان میدهد. اما گوگل چگونه تصمیم گرفت که کدام نتایج را به شما نشان دهد و ترتیب آنها بهصورت تصادفی بوده یا نکاتی در آن وجود دارد؟ بهجرئت میتوان گفت هیچ انتخابی در گوگل به طور تصادفی انجام نمیگیرد و حتی ترتیب نشان دادن وبسایتها نیز توسط الگوریتم های گوگل مشخص میشوند.
گوگل الگوریتم بسیار پیچیدهای برای ارائه نتایج جستجو دارد و تغییرات نسبتاً زیادی در طول یک دهه گذشته انجام داده است. اگرچه این شرکت الگوریتمهای خود را به طور دقیق و مشخص عمومی نمیکند، اما چند عنصر وجود دارند که به طور واقعی میدانیم بر توانایی به نمایش درآوردن وبسایت شما برای کلمات کلیدی خاص تأثیر دارند:
- نمایش کلمه کلیدی در عنوان صفحه، تگهای سرصفحه (هدر) و توضیحات متا
- تعداد لینکهای داخلی، خارجی و ارگانیک به صفحه
- نحوه عملکرد وبسایت در دستگاههای تلفن همراه، مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها
البته، اینها تنها برخی از ویژگیهایی است که الگوریتم گوگل هنگام تعیین نحوه ارائه و رتبهبندی صفحات بررسی میکند. بهاحتمال زیاد دهها، اگر نه صدها مورد دیگر وجود دارند.
گوگل چگونه تعیین میکند کدام عناصر بیشتر اهمیت دارند؟
همانطور که الگوریتم گوگل یک صفحه وب را “میخواند”، یک مقدارِ عددیِ از پیش تعیین شده را برای هر عنصری که در صفحه جستجو میکند، در نظر میگیرد. سپس آن مقدار عددی به نتیجه نهایی اضافه میشود. در نتیجه، صفحات وبی که مطلوبترین مقدار عددی را به دست آورند به بالای رتبهبندی ارتقا مییابند چرا که الگوریتم به آنها اهمیت بیشتری داده است.
این محاسبات توسط پلتفرم گوگل بسیار سریع انجام میشود و رتبهبندی صفحات در نوسان است؛ زیرا توسعهدهندگان وب، ویژگیهایی که برای الگوریتم های گوگل مهم هستند را پیدا کرده و آنها را ارتقا میدهند؛ بنابراین، رتبهبندیهایی که توسط الگوریتم های گوگل تخصیص داده میشوند سیال هستند. صفحهای که برای یک کلمه کلیدی رتبه سوم را دارد، ممکن است با تغییر محتوای آن و سایر صفحات در نتایج، به رتبه اول صعود یا جایگاه دهم نزول کند. معمولاً کسبوکارهای آنلاینی که به بهینهسازی برای موتور جستجو یا SEO اهمیت میدهند، رتبههای برتر را در اختیار دارند.
الگوریتم های گوگل برای جستجو چیست؟
برای هر جستجوی انجام شده، گوگل از الگوریتم بنیادی خود استفاده میکند، اما توسط جستجوگر شخصیسازی میشود. بهعنوانمثال، فردی که “خرید کفش مخصوصا دویدن” را سرچ میکند، نتایج بسیار متفاوتی از کسی که “ویدیوهای گربه” را تایپ میکند، مدنظر دارد. الگوریتم برای هر جستجو تنظیم میشود و حتی با کوچکترین تغییرات در املا و ترتیب کلمات میتوان آن را تغییر داد. سپس نتایج به کاربر ارائه میشود و او میتواند تصمیم بگیرد که از کدام سایت بازدید کند.
باز هم پردازش موتور جستجوگر بهسرعت اتفاق میافتد و مهمتر از همه نشان میدهد که الگوریتم گوگل برای ارائه طیف گستردهای از انواع جستجوها طراحی شده است. در سالهای اخیر، جستجوی گوگل به اندازهای پاسخگو شده است که وقتی یک عبارت توسط کاربر تایپ میشود، پیشنهاداتی ارائه میدهد. این نشانهای از نوع متفاوتی از الگوریتم است که برای ایجاد یک منوی کشویی از پیشنهادات جستجو بر اساس تاریخچه (History) مرورگر و همچنین سایر عوامل استفاده میشود.
الگوریتم گوگل برای سئو چیست؟
همانطور که قبلا ذکر شد، الگوریتم های گوگل تا حدی از کلمات کلیدی برای تعیین رتبهبندی صفحات استفاده میکنند. بهترین روش برای کسب رتبه بالاتر برای کلمات کلیدی خاص، انجام سئو است. سئو در اصل راهی است که به گوگل بگویید یک وبسایت یا صفحه وب در مورد یک موضوع خاص است.
سالها پیش، برای بسیاری از سایتها عادی بود که محتوای خود را پر از “کلمه کلیدی” یا keyword stuffing کنند. در اصل، آنها تصور میکردند که الگوریتم گوگل فکر میکند که هر چه تعداد کلمات کلیدی بیشتری نوشته شود، صفحه آنها اهمیت بیشتری پیدا کرده و در صفحه اول گوگل نمایش داده میشود.
هنگامی که گوگل متوجه این موضوع شد، الگوریتم خود را برای جریمه کردن سایتهایی که صفحات خود را با کلمات کلیدی پر میکنند و همچنین بسیاری دیگر از روشهای مصنوعی سئو تغییر داد. به همین دلیل، باید از هرگونه تاکتیک اشتباهی که با هدف پیشیگرفتن از موتورهای جستجو انجام میشود، اجتناب کنید. اگرچه ممکن است فورا متوجه نشوند، اما گوگل در نهایت آنچه که انجام دادهاید را متوجه شده و رتبه شما را کاهش میدهد و یا حتی وبسایتتان را در دسته اسپمها قرار میدهد.
یکی دیگر از روشهایی که الگوریتم های گوگل برای انتخاب صفحه شما برای نمایش دادن در صفحه اول استفاده میکند، مدت زمانی است که کاربر در صفحه شما میماند. اگر محتوای چشمگیری نداشته باشید و صرفا آن را با کلمات کلیدی پر کرده باشید، قطعا این زمان به طور چشمگیری کاهش مییابد که گوگل آن را یک نمره منفی در نظر میگیرد.
نگاهی به الگوریتم های گوگل از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶
آپدیتها، یا همان بهروزرسانیهای گوگل به دودسته کوچک و بزرگ تقسیم میشوند. دسته اول در طول روز و طی چند مرحله انجام میشود، اما بهروزرسانیهای بزرگ آنچنان تغییرات چشمگیری ایجاد میکند که گوگل موظف به تایید کردن آن و نامگذاری الگوریتم جدید میشود. ذکر تمامی آپدیتهای الگوریتم های گوگل امکانپذیر نیست، اما قصد داریم شما را در این بخش با چند نمونه از آپدیتهای الگوریتم های گوگل آشنا کنیم. الگوریتمهایی که به باغوحش گوگل معروف شدهاند!
- الگوریتم پاندا ۲۰۱۱: اولین الگوریتمی که به طور مشخص، سئوی مدرن را معرفی کرد، الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۱ بود. هدف این الگوریتم، کاهش رتبه سایتهایی بود که محتوای بیکیفیت و کوتاهی داشتند، و صرفا برای لینکدهی به سایتهای دیگر ایجاد شده بودند (سایتهای Affiliate)
- الگوریتم پنگوئن ۲۰۱۲: هنگامی که گوگل اعلام کرد تعداد بکلینکها در گرفتن رتبه بهتر موثر است، بسیاری از وبسایتها شروع به خرید بکلینکهای مخرب کردند. گوگل برای مقابله با این معضل، الگوریتم پنگوئن را راهاندازی کرد که منجر به جریمه کردن چنین سایتهایی میشود
- الگوریتم گورخر ۲۰۱۳: با این الگوریتم، سایتهای فروشگاهی که خدمات بیکیفیتی ارائه میدادند جریمه میشوند (رتبه آنها کاهش مییابد). الگوریتم زبرا (Zebra) هشدار مهمی برای فروشگاههای اینترنتی بود که به کاربران خود خدمات پایینتر از سطح استاندارد را ارائه میدهند
- الگوریتم مرغ مگسخوار ۲۰۱۳: با راهاندازی الگوریتم هامینگبرد (Hummingbird)، دیگر وجود عینی کلیدواژه در صفحه وبسایت، اهمیت ندارد، بلکه گوگل به کلیت متن نگاه میکند. یعنی، این الگوریتم به کل عبارت جستجو شده اهمیت میدهد و نه به تکتک کلمات آن
- الگوریتم کبوتر ۲۰۱۴: الگوریتم پیجن (Pigeon) به روی سئو محلی و نقشه گوگل توجه دارد که منجر به یافتن نتایج نزدیکتر به کاربر شود
- الگوریتم موش کور ۲۰۱۶: با این آپدیت، رتبهبندی جستجوی محلی کاملا از رتبهبندیهای گذشته جدا شد و تغییرات و بهبودهایی برای کسبوکارهای محلی به وجود آمد
الگوریتم های اخیر گوگل چه تغییراتی در نتایج جستجو به وجود آوردند
از الگوریتم های گوگل که در سالهای اخیر منتشر شده به موبایل فرست ایندکس میتوان اشاره کرد. با اهمیت پیدا کردن امکان نمایش وبسایتها در گوشیهای هوشمند، گوگل این الگوریتم را راهاندازی کرد تا فقط وبسایتهایی که این امکان را دارند، در رتبههای اول قرار بگیرند. اما یکی دیگر از الگوریتمهای جدید گوگل، MUM نام دارد که مخفف عبارت Multitasking United Model است. این الگوریتم توانایی خواندن، درک کردن، و رتبهبندی کردن وبسایتها را به طور همزمان دارد. این الگوریتم هم اکنون به ۸۰ زبان دنیا مسلط است و اطلاعات را بهدرستی تجزیهوتحلیل میکند.
آینده الگوریتم های گوگل
همانطور که متوجه شدید، الگوریتم های گوگل کارکردی به جز بهینهسازی نتایج گوگل برای کاربران ندارند. همین موضوع باعث میشود، کسبوکارهایی که دارای وبسایت هستند، به تولید محتوای بهتر، خدمات ارائه شده نوینتر، استفاده بهینه از انواع محتوای سمعی و بصری، و احترام گذاشتن به حقوق کاربران روی بیاورند. با پیشرفت الگوریتم های گوگل، دیگر جایی برای وبسایتهای اسپم و فیک وجود نخواهد داشت و جستجوگران دقیقتر به اهداف و نتایج خود دست پیدا خواهند کرد.
دیدگاهتان را بنویسید