سئوطراحی سایت

افزایش نرخ کلیک (CTR) طی ۷ مرحله ساده

تعداد دفعات کلیک روی تبلیغ یا لینک ، تقسیم بر تعداد دفعات نمایش آن، نرخ کلیک یا CTR را مشخص می‌کند

هر کس سابقه فعالیت در حوزه بازاریابی عملکرد (performance marketing) را داشته باشد، قطعاً با اصطلاح CTR آشنایی دارد. CTR مخفف “Click-Through Rate” به معنای نرخ کلیک است و برای محاسبه آن تعداد افرادی که روی یک آگهی کلیک کرده‌اند (تعداد کلیک‌ها) تقسیم بر تعداد دفعات نمایش آن آگهی (تعداد نمایش‌ها) می‌شود.

CTR چیست؟

تعداد دفعات کلیک روی تبلیغ تقسیم بر تعداد دفعات نمایش تبلیغ، نرخ کلیک یا CTR را مشخص می‌کند.

از آنجا که CTR یکی از مهم‌ترین معیارهای بازاریابی عملکرد محسوب می‌شود، به عنوان یک بازاریاب احتمالاً زیاد با آن روبرو می‌شوید. اما CTR بسیار فراتر از یک معیار است. از آنجا که معمولاً آگهی دهنده‌ها برای هر کلیک روی آگهی، مبلغی را به ناشر آگهی پرداخت می‌کنند، CTR تاثیر چشمگیری بر سود خالص به دست آمده برای هر دو طرف این همکاری دارد.

بنابراین ما هم با توجه به اهمیت و تاثیر این معیار بر فعالیت‌های بازاریابی، ۷ نکته درباره این معیار که باید از آنها آگاهی داشته باشید را در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم. با دانستن این نکات به میزان زیادی متوجه می‌شوید که CTR چطور کار می‌کند و برای بهتر کردن آن چه اقداماتی را می‌توانید انجام دهید.

CTR یک معیار کلیدی است

در مجموع ثابت شده که CTR بالا با افزایش نرخ تبدیل ارتباط تنگاتنگی دارد و احتمالاً دلیل آن، این واقعیت است که اگر میزان کلیک روی تبلیغات شما بالاست، این تبلیغات برای مردم جذابیت دارند. بنابراین احتمال این که پیشنهاد شما آنها را جلب کرده و فراخوان (Call to Action) شما را دنبال کنند بیشتر است. بعلاوه هر چه افراد بیشتری روی تبلیغات شما کلیک کنند، نرخ تعامل با تبلیغاتتان بیشتر شده، امتیاز کیفیت (Quality Score) بهتر می‌شود، میزان هزینه صرف شده به ازای هر کلیک کمتر می‌شود و میزان به اشتراک گذاشتن تبلیغاتتان افزایش پیدا می‌کند. CTR خوب، اثری موج مانند دارد و زنجیره ای از نتایج مثبت را ایجاد می‌کند.

قدرت CTR در کنار سایر شاخص‌های عملکرد بیشتر می‌شود

به خاطر داشته باشید که CTR معیاری است که نشان می‌دهد چند نفر روی تبلیغ شما کلیک کرده اند. اما نرخ تبدیل صفحه لندینگ شما یعنی تعداد افرادی که یک فرم را پر کرده یا با فروشنده‌های شما تماس گرفته اند، را مشخص نمی‌کند. CTR به تنهایی، با توجه به تعداد کلیک ایجاد شده برای هر تبلیغ مشخص می‌کند که میزان جذابیت آن چقدر است – اما اگر هدف اصلی شما میزان تبدیل است و نه فقط تعداد بازدیدکنندگان، خود CTR به تنهایی اطلاع چندانی در این رابطه ایجاد نمی‌کند.

برای مثال، اگر CTR یک تبلیغ بالا باشد اما نرخ تبدیل آن کم باشد، احتمالاً یا مخاطبینی که قصد جذب آنها را دارید از طیف وسیع و گسترده ای هستند یا پیام آگهی با صفحه لندینگ همخوانی ندارد. بنابراین برای به دست آوردن دیدی جامع و کامل از CTR در کنار سایر معیارها استفاده کنید.

نرخ CTR ایده آل بستگی به عوامل مختلفی دارد

این که چه میزان CTR خوب است، بستگی به شرایط و پلتفرم مربوطه دارد. برای تبلیغات پرداختی در “گوگل ادوردز” میانگین CTR 2 درصد است و هر عددی بیشتر از آن، خوب تلقی می‌شود.

اما میانگین CTR در تبلیغات فیسبوک ۹.۰ درصد است. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشت، نوع صنعتی است که در آن فعالیت دارید. این صفحه یکسری تصاویر گرافیکی جذاب دارد که میانگین CTR برای صنایع مختلف را نشان می‌دهد. سه صنعتی که بیشترین CTR در آن‌ها مشاهده می‌شود، وبسایت‌های دوستیابی، بخش اقتصاد و بیمه و بخش B2B است.

علاوه بر دنبال کردن و نظارت بر میانگین صنعت، به خاطر داشته باشید که بزرگترین رقیبی که با آن روبرو هستید، خود شماست. سعی کنید رکورد خودتان را بشکنید و در کمپین بازاریابی بعدی به CTR بیشتری دست پیدا کنید.

CTR بر سئوی سایت تاثیرگذار است

رتبه شما در موتورهای جستجو تا حدودی بستگی به میزان محبوبیت سایتتان دارد و میزان محبوبیت بر اساس میزان مشاهده صفحات ارزیابی می‌شود. هر چه صفحات سایتتان کلیک بیشتری بگیرند – یا به عبارتی CTR سایت شما بالاتر باشد – سایت شما از نظر موتورهای جستجو محبوبیت بیشتری دارد. بنابراین صفحات سایتتان به صورت طبیعی رتبه بهتری می‌گیرند. در نتیجه CTR بالاتر معادل با سئوی بهتر است.

افزایش نرخ کلیک CTRImage by: Wordstream

همه چیز به کیفیت و تناسب بستگی دارد. موتورهای جستجو برای تعیین این که چه صفحاتی بهترین تناسب را با کوئری مورد جستجو دارند نرخ تعامل با صفحات را بررسی می‌کنند. بنابراین سایتتان را طوری طراحی کنید که کاربران به آن علاقه نشان دهند و برای بهبود سئوی سایت تان نرخ CTR را افزایش دهید.

استفاده از متن بهتر در آگهی، تاثیرات چشمگیری در بهبود CTR دارد

معمولاً دلیل کلیک یک شخص روی تبلیغ شما جذابیت آن است مگر اینکه آن کلیک جزء ۵۰ درصد (!) کلیک‌هایی باشد که به صورت تصادفی انجام می‌شوند. هر چه CTR یک تبلیغ بیشتر باشد، آن تبلیغ توانایی بیشتری برای انتقال پیام مورد نظر به مخاطبین داشته است. در مقابل اگر CTR سایتی کمتر باشد، می‌توان با تغییر متن، پیام یا طراحی آن و افزایش جذابیت آن در نظر مخاطبین آن را بهبود بخشید. نگاهی به بهترین تبلیغاتتان داشته باشید. بررسی کنید که در آنها از چه کلمات یا عباراتی استفاده شده است؛ فراخوان آنها به چه صورت است؛ طراحی آنها چگونه است و غیره. سعی کنید هر آنچه منجر به بهبود عملکرد تبلیغات قبلی شده است را تکرار کنید تا به نتایج بهتری برسید.

کلمات کلیدی بسیار مهم هستند

علاوه بر نیاز به کار روی متن آگهی باید روی کلمات کلیدی هم کار کنید و کلید موفقیت در این کار، خاص بودن است. برای مثال فرض کنید شما یک شیرینی فروشی دارید و قصد دارید افرادی را هدف بگیرید که به دنبال تهیه کیک برای مجالس هستند. اما کلمه کلیدی “کیک” بسیار گسترده است و مثلاً با استفاده از “خرید کیک‌های خاص برای مجالس” می‌توانید به مخاطبین هدفمندتری برسید. با انتخاب یک کلمه کلیدی هدفمند و متمرکز ممکن است تعدادی از کلیک‌ها و بازدیدهای سایتتان را قربانی کنید اما احتمالاً به CTR بیشتری خواهید رسید. دلیل این موضوع این است که تبلیغ شما ترافیک باکیفیت‌تری را جذب خواهد کرد. در مجموع نباید بیش از حد از کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید یا کلماتی گسترده و وسیع را به کار ببرید. تمرکز بر یک کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی دنباله دار از جنبه CTR هوشمندانه‌تر است.

راه موفقیت، تست و آزمایش است

همانطور که کارشناسان تبلیغات پرداختی (PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک) اعتقاد دارند، مهم‌ترین کار در این فرایند تست و بررسی این است که چه مواردی خوب کار می‌کنند و چه مواردی خیر. برای تشخیص چگونگی بهبود CTR اجرای تست‌های A/B روی تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد. این مطلب به شما ایده می‌دهد که چه مواردی را تست کنید و چگونه این کار را انجام دهید. ممکن است این موارد چیزهایی به سادگی تغییر نشانه گذاری‌ها، استفاده از اعداد به جای کلمات یا تغییر جمله بندی فراخوان باشد. یا مثلاً ممکن است نیاز به تصاویری داشته باشید که بازدیدکنندگان را از نظر احساسی جذب کنند. در هر صورت، همین که در تست به نتایج مورد نظر دست پیدا کردید، تغییرات لازم را در تبلیغاتتان پیاده سازی کنید. سپس چرخه انتشار و تست آگهی را دوباره تکرار کنید. با انجام کمی تغییر و با داشتن صبر و استقامت می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خودتان را بهینه سازی کرده و نرخ CTR را افزایش دهید

در ادامه آخرین نکته برای افزایش CTR را از زبان Nir Elharar مدیر جذب مشتری آنلاین در Outbrain می‌شنویم:

مخاطبین تان را بشناسید

“اگر قصد بهبود CTR را دارید، کار را با شناسایی مخاطبین تان آغاز کنید. سعی کنید وارد ذهن آنها شوید. به این فکر کنید که محصولات یا خدمات مورد نظرشان چه ویژگی‌هایی دارند. مواردی را که از نظر خودتان اهمیت دارد اما از نظر آنها خیر، کنار بگذارید. این فرایند آنطور که به نظر می‌رسد ساده و آسان نیست! این کار مستلزم داشتن درکی عمیق نسبت به کسب و کارتان، اعداد و ارقام و تحلیل‌های پیچیده است. اما مهم‌تر از همه مستلزم این است که واقعاً با مشتریانتان صحبت کنید. هر تعاملی که با مشتری داشته باشید، شانسی برای درک و شناسایی بهتر آنها محسوب می‌شود. این اطلاعات مهم را نادیده نگیرید! بررسی کنید که مشتریان ایده آل شما دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارند و حتماً از تک تک فرصت‌ها استفاده کنید.”

منبع
https://www.outbrain.com/

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

بستن