شبکه های اجتماعی

۹ نکته برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی موفق در اینستاگرام

انواع کمپین‌های بازاریابی اینستاگرام

اینستاگرام که در حال حاضر منزلی جدید برای برندها محسوب می‌شود، محل ایده آلی برای تبلیغ کسب و کارها، برقراری ارتباط با مشتریان و حفظ و جذب مخاطبین است. داشتن یک استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام ضروری است اما گاهی اوقات علاوه بر تلاش جهت رسیدن به هدف اصلی خودتان نیاز به تلاش‌های جانبی دیگری هم دارید. اینجاست که کمپین بازاریابی اینستاگرام وارد عمل می‌شود.

در این کمپین‌ها شما تلاش می‌کنید که طی یک بازه زمانی ثابت و مشخص به یک هدف خاص برسید. تمام محتوای کمپین شما در راستای رسیدن به این هدف تنظیم می‌شوند؛ هدفی که خاص و قابل ارزیابی است.

اگر استراتژی اینستاگرام را کُند و مثل یک ماراتن در نظر بگیریم، این کمپین‌ها مثل فنر هستند؛ باید طی یک دوره زمانی کوتاه‌تر انرژی بیشتری را صرف آنها کنید و در نهایت به نتایج و اطلاعات سریع‌تری خواهید رسید.

اگر قصد عرضه یک محصول جدید، ارتباط با مشتریان جدید یا ایجاد شهرت برای برندتان را دارید، کمپین‌های اینستاگرام به شما جهت رسیدن به این اهداف کمک می‌کنند – البته با این شرط که شرایط موفقیت را مهیا کرده باشید. در این مطلب انواع کمپین‌های اینستاگرامی را به شما معرفی می‌کنیم و نکاتی برای اجرای یک کمپین موفق به شما آموزش می‌دهیم.

انواع کمپین‌های بازاریابی اینستاگرام

کمپین‌های بازاریابی اینستاگرام چندین گروه مختلف دارند که هر یک برای اهداف خاصی بهینه سازی شده و تاکتیک‌های خاصی دارند. در ادامه با برخی از متداول‌ترین آنها آشنا می‌شویم.

  1. کمپین‌هایی با هدف افزایش آگاهی

طی دوره اجرای این کمپین‌ها، شما سخت تلاش می‌کنید تا میزان دیده شدن کمپانی، محصولات یا خدمات خودتان را افزایش دهید. برای برندهای نوظهور یا آنهایی که سعی به برقراری ارتباط با مخاطبین جدید دارند، این کمپین‌ها می‌تواند شامل کمپین‌هایی جهت به نمایش گذاشتن ویژگی‌های خاص، استثنائی و جالب توجه برندشان باشد.

از آنجا که اینستاگرام پلتفرمی است که در آن کاربران می‌توانند برندها را پیدا کرده و دنبال کنند (۸۰ درصد کاربران حداقل یک کمپانی را دنبال می‌کنند)، این پلتفرم کارایی فوق العاده‌ای برای کمپین‌های افزایش آگاهی دارد. قرار دادن محتوای تولیدی خودتان در معرض دید کاربران ارزش زیادی دارد: ۷۵ درصد از کاربران پس از مشاهده پست‌های یک برند فعالیتی را انجام می‌دهند، از جمله بازدید از وبسایت آن برند.

  1. کمپین‌هایی با هدف ایجاد انگیزه

مصرف کنندگان نسل جوان (که بخش عمده‌ای از کاربران اینستاگرام را تشکیل می‌دهند) به این که یک کمپانی به غیر از فروش چه اقداماتی انجام می‌دهد، توجه دارند. این افراد برای اخلاقیات و مسئولیت پذیری اجتماعی برندها اهمیت خاصی قائل هستند.

کمپین‌هایی از این نوع، راهی برای نشان دادن ارزش‌های برندتان هستند. برای مثال می‌توانید یک روز یا رویداد مناسب را تبلیغ کنید یا با سازمان‌های خیریه همکاری داشته باشید. کمپین #DoveWithoutCruelty شرکت Dove، تعهد این کمپانی برای مقابله با انجام آزمایش روی حیوانات را نشان می‌دهد که این کمپین با همکاری شرکت PETA و افراد بانفوذی که تولید محصولات بهداشتی از طریق روش‌های اخلاقی را ترویج می‌دهند، تشکیل شده است.

کمپین‌های ایجاد هدف و انگیزه (یا ایجاد نهضت) می‌توانند منجر به ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریانی شوند که عقایدی مشترک با شما دارند و کاربران جدیدی را به برند شما جذب کنند.

  1. فروش یا تبلیغ

فروش از طریق تبلیغات ویژه اینستاگرام یکی از تاکتیک‌های پرکاربرد توسط برندها است. در این کمپین‌ها به کاربران فعال پاداش داده می‌شود و آنها را تشویق به بازدید از اکانت برند جهت مشاهده کدهای تخفیف و حراجی‌ها می‌کنند. با توجه به این که در حال حاضر امکان خرید مستقیم از طریق اینستاگرام وجود دارد، احتمال اقدام کاربران پس از مشاهده چنین تبلیغاتی بیشتر هم شده است.

برخی روزها و تعطیلات خاص برای اجرای کمپین‌های فروش بسیار مناسب هستند؛ اما اینستاگرام برای فروش‌های ویژه با کدهای تبلیغاتی که محدودیت زمانی دارند، نیز بسیار مفید است. این روش‌ها جهت انجام پیش فروش قبل از راه‌اندازی یک محصول یا خالی کردن انبار برای ورود محصولات جدید بسیار مفید هستند.

  1. اجرای مسابقه در اینستاگرام

اجرای مسابقه در اینستاگرام بسیار مفید و اثربخش است زیرا این مسابقات قدرت زیادی در جذب کاربران و فعال‌تر شدن آنها دارند. می‌توانید بسته به هدف کمپین‌تان قوانین ویژه‌ای برای ورود به مسابقه وضع کنید. برای مثال از کاربران درخواست کنید یکی از دوستان خودشان را زیر پست‌های شما تگ کنند تا از این طریق به فالوورهای جدیدی برسید. همچنین درخواست از کاربران برای ورود به مسابقه از طریق یک فرم روش مفیدی برای جمع آوری لیست ایمیل‌های آنهاست.

  1. عرضه محصولات جدید

اگر قصد عرضه یک محصول یا سرویس جدید را دارید، می‌توانید برای آن یک کمپین ویژه راه‌اندازی کنید. این کار اشتیاق و هیجان افراد نسبت به محصولات جدید شما را افزایش داده و به شما فرصت می‌دهد تا برتری‌های خودتان و ویژگی‌های محصول جدیدتان را به نمایش بگذارید.

برای مثال برند کانادایی Frank & Oak یک کمپین اینستاگرامی با نام #StylePlan برای تبلیغ محصولاتش راه‌اندازی کرد. در این کمپین سعی شده بود ارزش‌ها و ویژگی‌های خاص این محصول برجسته شود و تصاویری از محصولات مردانه و زنانه این شرکت منتشر شد و به کاربران اعلام شد که می‌توانند محصولات یا اشتراک خرید آنها را برای خودشان یا جهت هدیه دادن به دیگران خریداری کنند.

  1. کمپین‌هایی با هدف تشویق کاربران به تولید محتوا

در کمپین‌های ویژه‌ی محتوای تولیدی کاربران (یا به اختصار UGC) شما فالوورها و مشتریان خودتان را تشویق می‌کنید که با استفاده از یک هشتگ خاص پست‌هایی در رابطه با محصولات شما منتشر کنند.

کمپین‌هایی از این نوع نه تنها میزان آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهند بلکه محتوایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید بعداً از آن استفاده کنید. یکی از انگیزه‌های اصلی کاربران برای شرکت در چنین کمپین‌هایی امید به انتشار مطالبشان توسط صفحه‌ی برند مربوطه است.

هر یک از این کمپین‌ها اهداف و متدهای خاصی دارند اما تمرکز اصلی همه آنها تشویق کاربران به انجام اقداماتی خاص در یک بازه زمانی مشخص است.

شاید کمپین‌های تولید محتوا توسط کاربران یا افزایش آگاهی کاربران نیازی به ضرب الاجل نداشته باشند اما ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت از یک کمپین، پیام آن و تاکتیک‌های مورد استفاده شما کهنه شود و در نهایت مخاطبین نسبت به آنها عکس العملی نشان ندهند.

همچنین، می‌توانید برخی از المان‌های این کمپین‌ها را با هم ترکیب کنید (مثلاً کمپین مسابقه‌ای را با کمپین تولید محتوا توسط کاربران ترکیب کنید). برای مثال اپلیکیشن تناسب اندام Aaptiv، در کمپینی به نام #۵KYourWay  یک مسابقه را با کمپین تولید محتوا توسط کاربران ترکیب کرده است.

۹ نکته جهت ایجاد کمپین‌های بازاریابی موفق در اینستاگرام

تا اینجا ایده‌های مختلفی برای راه‌اندازی کمپین‌های اینستاگرامی گرفتید اما هر ایده تا زمانی موفق خواهد بود که یک استراتژی پشت آن باشد. بنابراین ما در ادامه نکاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که به شما برای ایجاد طرحی جهت موفقیت و دستیابی به اهداف کمپین‌تان کمک می‌کنند.

  1. اهداف خودتان را مشخص کنید

در هنگام مشخص کردن هدف کمپین‌تان باید سعی کنید هدفی را انتخاب کنید که خاص، قابل ارزیابی، قابل دستیابی، واقع گرایانه و مبتنی بر زمان باشد.

برای مثال، فرض کنیم که می‌خواهید تعداد فالوورهای اینستاگرام تان را افزایش دهید. این هدف باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • خاص: قصد شما جذب چه افرادی است؟ این افراد باید چه کاری انجام دهند؟ اهدافتان را به صورت دقیق مشخص کنید. یک هدف واحد داشته باشید و تمام محتوای کمپین را طوری تنظیم کنید که از این هدف پشتیبانی کنند.
  • قابل ارزیابی: موفقیت کمپین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یک خط مبنا برای فالوورهای فعلی خودتان و میزان فعالیت آنها داشته باشید تا بتوانید رشد فعالیت و تعداد آنها را ارزیابی کنید.
  • قابل دستیابی: آیا هدفتان واقع گرایانه است؟ آیا می‌توان آن را به صورت دقیق ارزیابی کرد؟ اهداف باید طوری باشند که برای رسیدن به آنها نیاز به تلاش وجود داشته باشد اما نباید بیش از حد دور از دسترس باشند.
  • واقع گرایانه: باید هدفتان بر اساس بودجه موجود، نرخ رشد فعلی و مدت زمان اجرای کمپین تعیین شود. تحقیقاتتان را انجام داده و مثلاً انتظار نداشته باشید که در عرض ۲ هفته از ۱۰۰ فالوور به ۱۰ هزار فالوور برسید (مگر این که به کاربران وعده بدهید که تمام فالوورهای جدید یک سفر رایگان دریافت می‌کنند!).
  • مبتنی بر زمان: باید طول مدت اجرای کمپین با توجه به اهداف شما و میزان زمان لازم برای دستیابی به آن تعیین شود. اگر هدفتان بزرگ است، ضرب الاجل یک هفته‌ای برای آن در نظر نگیرید، در مقابل زمان اجرای کمپین را آنقدر طولانی نکنید که کنترل جریان را از دست بدهید.
  1. برای تولید محتوای ویژه‌ی کمپین برنامه ریزی کنید

پس از این که اهدافتان را مشخص کردید، باید برای تک تک پست‌های کمپین برنامه ریزی کنید. یک نقشه راه یا تقویم محتوا برای پست‌ها و استوری‌های هر روز ایجاد کنید. اگر قصد همکاری با افراد بانفوذ را دارید، از آنها بخواهید که در روزی مناسب (با توجه به تقویم برنامه ریزی شده) پست تبلیغاتی مورد نظر را منتشر کنند.

هر پست اینستاگرام باید به خودی خود با مفهوم باشد و در عین حال پیام کلی کمپین را تقویت کند. مطالب باید به گونه‌ای باشند که اگر مخاطبین چندین پست مختلف را مشاهده کنند، در آنها علاقه و هیجان ایجاد شود.

تقویم محتوا می‌تواند شامل پست‌هایی باشد که پیش نمایشی از کمپین شما به نمایش می‌گذارند تا منجر به افزایش مشارکت کاربران شوند (مثل وقتی که قصد دارید پیش از راه‌اندازی یک فروش ویژه یا حراج درباره آن اطلاع رسانی کنید؛ یا قبل از راه‌اندازی محصولی جدید تصاویر آن را منتشر کنید).

اجرای کمپین‌های بازاریابی نیاز به کار و تلاش زیادی دارد و قطعاً شما تمایلی ندارید که این همه تلاش بیهوده باشد. داشتن یک برنامه مشخص و مناسب قبل از راه‌اندازی کمپین، کمک می‌کند تا همواره سطح مناسبی از خلاقیت و کیفیت در طی اجرای کمپین حفظ شود.

  1. از فید و استوری اینستاگرام استفاده کنید.

اگر تبلیغاتتان را تنها در فید اینستاگرام منتشر کنید، پتانسیل بالای استوری‌های اینستاگرام را از دست خواهید داد. کاربران هر روز ۴۰۰ میلیون استوری در اینستاگرام مشاهده می‌کنند اما تنها ۵۰ درصد مشاغل از استوری استفاده می‌کنند.

استوری‌ها می‌توانند مکمل پست‌های شما باشند یا می‌توانید اجازه دهید که Facebook Ads محتوای شما را در قالب یکی از این فرمت‌ها منتشر کند. این استوری‌ها از Girlfriend Collective که بخشی از کمپین تحویل رایگان این شرکت برای بادی‌سوئیت‌های زنانه جدید این شرکت هستند نمونه خوبی از تبلیغات مناسب استوری اینستاگرام هستند:

پست‌های این کمپین در فید اینستاگرام مکمل این استوری‌ها شدند:

همچنین می‌توانید محتوایی مخصوص استوری تولید کرده و هشتگ بسازید؛ مثل کاری که Everlane برای کمپین ReNew انجام داد.

اگر در رابطه با فرمت استوری تردید دارید یا با آن آشنایی ندارید، می‌توانید این راهنما را مطالعه کنید.

  1. از تست A/B استفاده کنید

اگر قصد دارید بیشترین نتیجه را از کمپین‌های خودتان بگیرید از تست A/B برای اصلاح استراتژی خودتان استفاده کنید. همزمان چندین تبلیغ مختلف را تست کنید تا این کمپین به صورت خودکار  بهترین نسخه را برای شما انتخاب کند.

تقریبا برای تمام اجزای تبلیغ می‌توانید از تست A/B استفاده کنید؛ از جمله عکس، متن، چیدمان عناصر، مخاطبین، صفحه لندینگ و غیره. هر یک از این تست‌ها اطلاعات مفیدی درباره عناصری که بهترین عملکرد را دارند، برای شما فراهم خواهند کرد و حجم انبوهی از داده‌های کاربردی را در اختیارتان می‌گذارند که به شما کمک می‌کنند در کمپین بازاریابی بعدی خودتان به حداکثر میزان موفقیت برسید.

  1. یک حس و جلوه منحصربفرد ایجاد کنید

کمپین شما باید با حس و وجه کلی برندتان همخوانی داشته باشد اما با این وجود می‌توانید آن را به صورت منحصربفرد طراحی کنید. برخلاف تبلیغات واحد که بهتر است با سایر محتوای صفحه همخوانی داشته باشند، کمپین‌ها می‌توانند به خودی خود یک ظاهر و حس منحصربفرد داشته باشند.

کمپین‌های شما باید به یاد ماندنی و منحصربفرد باشند و هر محتوایی که برای کمپین منتشر می‌کنید، بخشی از یک پیام منسجم باشد. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا فراخوان اصلی کمپین را تقویت کنید و هر زمان فردی تبلیغ شما را می‌بیند با آن حس آشنا پنداری داشته باشد.

همچنین این روش یک کاراکتر خاص به کمپین شما می‌دهد و نحوه تولید محتوا را هدایت می‌کند. به این فکر کنید که دوست دارید وقتی افراد کمپین شما را مشاهده می‌کنند، چه حسی در آنها ایجاد شود. آیا این کمپین بامزه و سرگرم کننده است؟ یا آرامش بخش و یا هیجان انگیز؟

کمپانی تولید مبلمان Article یک کمپین تبلیغاتی جالب و خودمانی برای مبلمان جدیدش ایجاد کرده است:

  1. معیارهای مهم را ارزیابی کنید

اگر معیارهای مهم مربوط به موفقیت یک کمپین را ارزیابی نکنیم، نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که آن کمپین موفق بوده است.

اما قبل از راه‌اندازی کمپین باید معیارهای کلیدی که برای تعیین موفقیت بر آنها نظارت می‌کنید، را تعیین کنید. برای مثال در یک کمپین افزایش آگاهی، باید به نرخ رشد مخاطبین، میزان مشاهده و به اشتراک گذاشتن مطالب توجه داشته باشید.

این موضوع به هدف کمپین شما بستگی دارد. معیارهای مختلفی هستند که می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی آنها را استفاده کنید؛ بعلاوه برخی از تحلیل‌های اینستاگرام هم مفید و منحصربفرد هستند. بسته به نوع کمپین (مثلاً کمپین‌های فروش ویژه یا عرضه محصول جدید) شاید بخواهید مثلاً از طریق لینک‌های قابل ردیابی یا کدهای تبلیغاتی، معیارهایی خارج از این پلتفرم را هم دنبال کنید.

حتماً یک خط مبنا مشخص کنید تا بتوانید تاثیرات کمپین‌تان را به صورت دقیق تعیین کنید.

  1. با افراد بانفوذ همکاری کنید

افراد بانفوذ، کاربرانی هستند که مخاطبین غیرجعلی زیادی در اینستاگرام دارند و فالوورهایشان به انتخاب‌ها و توصیه‌های آنها اعتماد دارند. به همین دلیل، این افراد شرکای بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و می‌توانند ارتباط شما را با مخاطبینی فعال و وفادار برقرار کرده و به کمپین شما اعتبار و اعتماد ببخشند.

پست‌های تولید شده توسط افراد بانفوذ برای برند شما باید مطابق با دستورالعمل‌های FTC (کمیسیون تجارت امریکا) بوده و به وضوح برچسب تبلیغات داشته باشند، مثل این نمونه‌های کمپین بازاریابی از طریق افراد بانفوذ که توسط Skagen برای کمپانی Danish تولید شده‌اند:

این همکاری‌ها تنها در صورتی خوب عمل می‌کنند که متناسب با کمپین و برند شما باشند. پس سعی کنید فردی را که قرار است ارزش‌ها و زیبایی‌های برند شما را به اشتراک بگذارد، شناسایی کرده و سایر پست‌های تبلیغاتی وی را بررسی کنید تا متوجه شوید که محتوای تبلیغاتی را چطور عرضه می‌کند.

همچنین در رابطه با مخاطبین سعی کنید به تناسب آنها با برندتان و میزان فعال بودن آن‌ها دقت کنید و تنها تعداد آنها را در نظر نگیرید. افراد بانفوذی که فالوورهای کمتر اما وفادارتری دارند، انتخابی استراتژیک‌تر (و اقتصادی‌تر) هستند بخصوص اگر مخاطبین آنها ویژگی‌های مورد نظر شما را داشته باشند.

  1. برای بودجه برنامه ریزی داشته باشید

یکی از بخش‌های مهم استراتژی تبلیغاتی، بودجه است. وقتی قرار است بودجه یک کمپین را تعیین کنید، اول از همه مناسب‌ترین تاکتیک برای اهداف خودتان را انتخاب کرده و تمام هزینه‌های آن را در نظر بگیرید.

از جمله هزینه‌های این کمپین‌ها می‌توان به هزینه استوری‌ها و پست‌های تبلیغاتی و همکاری با افراد بانفوذ و همینطور هزینه‌های جانبی مسابقات اشاره کرد. پس، اطلاعات مورد نیاز را از قبل جمع آوری کرده و بعد آنها را در هنگام تعیین بودجه بازاریابی مورد توجه قرار دهید.

در حالت ایده آل، بودجه شما برای تمام کمپین‌ها بی نهایت است اما در واقعیت این طور نیست؛ در صورتیکه بودجه شما محدود است باید تغییرات لازم را در تاکتیک‌هایتان انجام دهید یا یک کمپین کوتاه مدت‌تر اجرا کنید.

  1. به تجربیات خارج از اینستاگرام هم فکر کنید

بسته به اهداف کمپین مورد نظرتان برای بازاریابی در اینستاگرام ممکن است نیاز باشد پس از اینکه افراد روی پست‌ها یا تبلیغات شما کلیک کردند، آنها را به خارج از اینستاگرام هدایت کنید. حتماً به این مقصد خوب فکر کنید؛ داشتن یک صفحه لندینگ قوی به شما جهت دستیابی به اهدافتان کمک می‌کند.

منبع
https://blog.hootsuite.com
برچسب ها

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + بیست =

بستن