ربات گوگل چیست؟
میتوان گفت که موتور جستوجوی گوگل پرکاربردترین سرویس برای پیدا کردن محصولات، خدمات و یا مطالب وبسایتهای مختلف است. تقریبا تمام کاربران اینترنت برای پیدا کردن محتوا، محصول یا خدمات مورد نیاز خود، آنها را از طریق این موتور جستوجو پیدا میکنند. اما باید گفت که نتایج نشاندادهشده در صفحه اول موتور جستوجوی گوگل مطابق با دادههای بسیار زیادی رتبهبندی میشوند. به عبارت دیگر، گوگل وبسایتهای باارزشتر را در رتبههای بالاتر و در صفحات اول نتایج جستوجوی موتور خود به کاربران نشان میدهد. این رتبهبندی با استفاده از هوش مصنوعی، سرویسها و ابزارهای مختلف گوگل انجام میشود. یکی از این سرویسها، ربات گوگل (Googlebot) است.
ربات گوگل با پایش بسیاری از صفحات موجود در اینترنت، اطلاعات آنها را به ایندکس موتور جستوجوی گوگل منتقل میکند. صفحات وبسایت شما برای این که در نتایج جستوجوی گوگل در صفحات اول نشان داده شوند، باید در ابتدا توسط ربات گوگل بررسی گردند.
ربات گوگل، اسپایدر و یا پایشگر چیست؟
برای این که ربات گوگل را بشناسیم و با نحوه عملکرد آن آشنا شویم، در ابتدا باید آن را کاملا درک کنیم و با مفهوم آن آشنا شویم. در مرحله اول به سراغ اسم ربات گوگل میرویم. درواقع ربات گوگل یک ربات نیست و مجموعهای از برنامههای بسیار هوشمند است که میتواند دادهها را بهتنهایی و بدون نیاز به انسان تجزیهوتحلیل کند. به همین خاطر است که به آن ربات گوگل گفته میشود. البته باید اشاره کرد که این برنامه رایانهای هوشمند با نامهای دیگری مانند عنکبوت (اسپایدر) و پایشگر وب نیز شناخته میشود. چرا که Googlebot بهمانند یک شبکه عنکبوت، تمام صفحات وب را بررسی میکند و به تمام آنها دسترسی دارد.
حال به سراغ نحوه عملکرد گوگل بات میپردازیم. این برنامه کامپیوتری از طریق لینکهای موجود در سطح وب، تمام صفحات جدید و قدیم را پایش میکند و آنها را به ایندکس خود اضافه میکند. در واقع ایندکس همان بانک اطلاعاتی و مغز گوگل است که تمام دادههای مرتبط به وبسایتهای مختلف در آن قرار دارد. باید اشاره کرد که ربات گوگل در هزاران کامپیوتر پخش شده است تا بتواند به بسیاری از صفحات اینترنت دسترسی داشته باشد. یکی از مهمترین نکات درباره رباتهای پایشگر موتورهای جستوجو این است که هر موتور جستوجو، رباتهای پایشگر اختصاصی خود را دارد و از اطلاعات ربات پایشگر گوگل استفاده نمیکنند.
چرا گوگل از Googlebot برای پایش وب استفاده میکند؟
یکی از مهمترین نکات درباره ربات گوگل این است که این برنامه کامپیوتری از اطلاعات پایشهای قبلی خود برای کشف لینکها و صفحات جدید استفاده میکند. درواقع لینکهای پایش شده قبلی، نقشه عنکبوت گوگل هستند. زمانی که گوگل بات به وبسایت شما میرسد و با لینک جدید مواجه میشود، بهسرعت این آدرس را به ایندکس خود اضافه میکند تا پس از ارزیابی، در نتایج موتور جستوجوی گوگل نمایش داده شود.
بهطور کلی این فرایند توسط گوگل بات در مدتزمان بسیار کوتاهی انجام میشود. همچنین این فرایند کاملا بدون دخالت نیروهای انسانی صورت میگیرد. اما سوال اینجاست که چرا گوگل از Googlebot برای پایش لینکها و صفحات جدید استفاده میکند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در هر ثانیه بیش از میلیونها لینک و صفحه جدید در بستر اینترنت ایجاد میشوند و اگر گوگل بخواهد از نیروی انسانی برای پایش این لینکها استفاده کند، شاید به بیش از ۸ الی ۹ میلیارد نفر کارمند نیاز داشته باشد! درصورتیکه تمام این فرایند پیچیده در کسری از ثانیه و تنها با چندین سرور قدرتمند انجام میشود.
چرا باید پایشگر وب گوگل را جدی بگیریم؟
بسیاری از کسبوکارها و فعالان دیجیتال مارکتینگ با مفهوم و عملکرد ربات گوگل آشنایی دارند اما دقیقا نمیدانند که تاثیر این برنامه کامپیوتری در کسبوکار آنها چیست و چرا باید آن را جدی بگیرند. در ابتدا باید اشاره کنیم که همانطور که عنوان شد، تقریبا تمام کاربران اینترنت از موتور جستوجوی گوگل برای پیدا کردن خواستهها و نیازهای خود استفاده میکنند.
حال اگر محصول، خدمات و محتوای ارائه شده توسط کسبوکار شما در میان نیازهای کاربران اینترنت باشد، باید در رتبههای اول موتور جستوجوی گوگل نمایش داده شود تا شما بتوانید از رقبای خود جلو بیفتید و فروش یا بازدید بیشتری داشته باشید. یکی از مهمترین لازمههای این کار، پایش شدن مناسب وبسایت شما توسط ربات گوگل است. چرا که گوگل تنها لینکهای پایش شده توسط ربات خود را در نتایج موتور جستوجو نمایش میدهد.
از طرف دیگر باید گفت که میزان بودجه خزش (Crawl Budget) ربات گوگل محدود است. به عبارت دیگر، ربات گوگل نمیتواند تمام وبسایتهای موجود در بستر اینترنت را به میزان یکسان پایش کند. برای مثال وبسایت ویکیپدیا یکی از پربازدیدترین و پرکاربردترین وبسایتهای اینترنت است و قطعا گوگل لینکهای قدیمی و جدید این وبسایت را در تعداد دفعات بسیار بیشتر و با سرعت بالاتر پایش میکند. اگر وبسایت کسبوکار شما بودجه خزش مناسبی نداشته باشد، لینکهای جدید شما پایش نمیشوند و در صفحات اول موتور جستوجوی گوگل نمایش داده نمیشوند.
انواع رباتهای گوگل کداماند؟
یکی از نکات بسیار مهم درباره ربات گوگل، این است که این شرکت رباتهای خود را برای هر نوع محتوا بهصورت اختصاصی تولید میکند. درواقع برای تمام محتواهای مختلف موجود در سطح اینترنت، یک نوع گوگل بات وجود دارد. این امر به این خاطر است که فشار تمام محتوای موجود بر روی یک نرمافزار نباشد. از جمله انواع رباتهای گوگل میتوان به گوگل بات موبایل، ویدیو، اخبار و عکس اشاره کرد.
انواع رباتهای گوگل و کاربرد هر یک از آنها به شرح زیر است:
- گوگل بات دسکتاپ: این نوع ربات گوگل وظیفه دارد تا در صفحات طراحی شده برای کامپیوترهای شخصی و لپتاپها پایش انجام دهد. درواقع به همین خاطر است که در برخی مواقع نتایج جستوجوی گوگل در کامپیوترها و موبایلها با یکدیگر متفاوت است
- گوگل بات موبایل: این نوع گوگل بات تمام صفحات جدید سیستمهای موبایلی و غیر دسکتاپی را پایش میکند. باید اشاره کرد که پایش در رباتهای گوگل توسط دو نوع ربات، دیپ بات (Deep bot) و بات جدید (New bot) انجام میشود
- گوگول بات ویدیو: احتمالا تابهحال متوجه شدهاید که موتور جستوجوی گوگل در کنار نمایش لینکهای متنی مختلف، ویدیوهایی را نیز از سرویسهای مختلف مانند یوتیوب و آپارات به شما نمایش میدهد. پایش ویدیوهای جدید در بستر اینترنت برعهده گوگل بات ویدیو است و سیستم پایشی کاملا متفاوت با ربات موبایل و دسکتاپ گوگل دارد
- گوگل بات عکس: تمام محتواهای تصویری که شما در سطح اینترنت مشاهده میکند، توسط ربات عکس گوگل پایش میشود. این عکسها توسط هوش مصنوعی بسیار پیشرفته این ربات بررسی و با دادههای مختلف تطبیق داده میشود تا در نتایج موتور جستوجوی گوگل کاربر آن را مشاهده کند
- گوگل بات اخبار: یکی از جالبترین و کاربردیترین انواع رباتهای گوگل، گوگل بات اخبار است. این بات بهصورت مداوم تمام اخبار منتشرشده در سطح وب را پایش میکند
ربات گوگل چگونه از وبسایت شما بازدید میکند؟
همانطور که اشاره شد، پایش مداوم وبسایت شما توسط ربات گوگل اهمیت زیادی در بهبود رتبه آن در نتایج موتور جستوجوی این شرکت دارد. به همین خاطر شما باید بررسی کنید که گوگل بات بهصورت متوسط چند مرتبه به وبسایت شما سر میزند و لینکهای جدید آن را پایش میکند. برای این کار شما گزینههای مختلفی دارید که یکی از آنها سر زدن به بخش پایش از سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) است.
در این بخش اطلاعات لازم برای تعداد دفعاتی که ربات گوگل وبسایت شما را پایش کرده است، موجود میباشد. باید بگوییم که روشهایی وجود دارد که از طریق آنها میتوان دسترسی ربات گوگل به وبسایت خود را بیشتر و بهینهتر کرد. هرچند که این روشها باید توسط افراد متخصص انجام شوند، چرا که پیچیدگی بسیار زیادی دارند و کوچکترین خطا در انجام آنها میتواند دسترسی گوگل به وبسایت شما را بهصورت کامل قطع کند.
چگونه وبسایت خود را برای ربات گوگل بهینهسازی کنیم
به طور کلی پنج راه برای بهینهسازی دسترسی ربات گوگل به وبسایتها وجود دارد. یکی از این راهها، اطمینان از حضور فایل Robots.txt در هاست شما است. کارکرد اصلی این فایل در جلوگیری از دسترسی خزندههای وب به تمام یا بخشی از یک وبسایت است. این فایل، یک فایل متنی و حاوی دستوراتی برای رباتهای موتورهای جستجو است.
روش دیگر بهینهسازی وبسایت برای دسترسی بهتر Googlebot، استفاده از نقشه سایت (Sitemap) است. سایت مپ به یک فایل با فرمت XML گفته میشود که لینک تمام صفحات سایت شما در آن موجود است. با معرفی این فایل به گوگل، سرعت ایندکس وبسایت شما بهشدت افزایش پیدا میکند.
شما با افزایش سرعت وبسایت خود میتوانید دسترسی گوگل بات را به وبسایت خود به شکلی مناسب بهبود بخشید. یکی دیگر از روشهای مفید برای بهینهسازی دسترسی گوگل بات، حذف لینکهای شکسته و معیوب وبسایت است. در نهایت نیز با دریافت بک لینک از سایتهای دیگر میتوانید به شکلی بسیار ایدهآل، وبسایت خود را بهینه کنید.
آیا فعالیتهای Googlebot در سئو تاثیر دارد؟
سوالی که بسیاری از کسبوکارها از متخصصان دیجیتال مارکتینگ میپرسند این است که آیا فعالیتهای ربات گوگل روی سئو وبسایت ما تاثیری دارد؟ مانند یک معلم که با تصحیح برگه امتحانی یک دانشآموز، نمره متناسبی به پاسخهای او میدهد؛ ربات گوگل هم با خزش و ایندکس نمودن محتوای وبسایت شما، رتبه متناسبی را در نتایج گوگل به شما اختصاص خواهد دهد.
با مرکز آموزش دیجیتال مارکتینگ آرکاد، متخصص ربات گوگل شوید
کسبوکارهای امروزی بدون استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ و دریافت مشاوره از متخصصین این حوزه نمیتوانند حضوری موفق در سطح اینترنت داشته باشند و کسبوکار خود را با سرعت مناسب گسترش دهند. روش صحیح تعامل با رباتهای گوگل نیز تنها یکی از مباحث دیجیتال مارکتینگ است که شما باید توجه ویژهای به آن داشته باشید.
مرکز آموزش دیجیتال مارکتینگ آرکاد یکی از بهترینها در زمینه آموزش مباحث دیجیتال مارکتینگ است. شما میتوانید با مراجعه به وبسایت ما، مقالههای مختلف در این حوزه را مطالعه و یا از خدمات منحصربهفرد ما در زمینه دیجیتال مارکتینگ برای وبسایت و کسبوکار خود استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید