سئو

مقدمه‌ای کوتاه بر صفحه نتایج موتور جستجو ی گوگل (SERP)

SERP مخفف کلمات Search Engine Results Page یعنی صفحه نتایج موتور جستجو است

SERP که مخفف کلمات Search Engine Results Page یعنی صفحه نتایج موتور جستجو است از دو نوع محتوا تشکیل شده که عبارتند از نتایج ارگانیک و نتایج پرداختی.

گوگل برای این که کار کاربران را ساده‌تر و تجربیات بهتری را برای آن‌ها فراهم کند، امکاناتی را در صفحه نتایج موتور جستجو SERP فراهم کرده از جمله نمایش بخشی از محتوای سایت‌ها در این صفحه که باعث می‌شود کاربران بدون نیاز به کلیک روی نتیجه، بتوانند پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند. هر چند این امکانات کار کاربران را ساده‌تر می‌کنند اما از طرفی باعث می‌شوند جلب توجه برای بازاریاب‌ها سخت‌تر شود، حتی اگر رتبه اول را در نتایج ارگانیک داشته باشند.

امروزه موتورهای جستجو نسبت به گذشته بشدت پیشرفته‌تر شده‌اند. چند سال پیش جستجوی کلمه pizza منجر به نمایش ترکیبی قابل پیش بینی از وبسایت رستوران‌ها، فهرست مشاغل، سایت‌های بررسی نظرات کاربران مثل YELP و پست‌های وبلاگی درباره بهترین پیتزا فروشی‌ها در شهر مورد نظر می‌شد.

اما امروزه وقتی عبارت pizza را جستجو می‌کنید، در صفحه نتایج موتور جستجو ، نتیجه‌ای شبیه تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

صفحه نتایج موتور جستجو

همانطور که می‌بینید در این صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP اول یک تبلیغ نمایش داده شده بعد یک نقشه که محل رستوران‌های نزدیک در آن مشخص شده و سمت راست یکسری اطلاعات از ویکی پدیا استخراج شده که اطلاعات تغذیه‌ای پیتزا را نشان می‌دهد. این مطالب بالاتر و برجسته‌تر از تمام نتایج ارگانیک نمایش داده می‌شوند بنابراین حتی Pizza Hut که به صورت طبیعی رتبه شماره ۱ را دارد تقریبا مخفی شده است.

صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP چیست؟

همانطور که اشاره شده SERP مخفف صفحه نتایج موتور جستجو است. هر SERP در واقع یک صفحه وب است که وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید به شما نمایش داده می‌شود. حتی برای یک کلمه کلیدی یکسان، SERPهای متفاوت و منحصر بفردی نمایش داده می‌شود چون موتورهای جستجو برای هر کاربر متناسب با خود او تنظیم و سفارشی سازی را انجام می‌دهند. معمولا یک صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP حاوی نتایج ارگانیک و پرداختی است اما امروزه انواع تصاویر، ویدیوها و اطلاعات وابسته به موقعیت جغرافیایی کاربر هم در آن مشاهده می‌شود.

به عنوان یک بازاریاب لازم است که همیشه در جریان امکانات جدید صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP قرار داشته باشید. در حال حاضر گرفتن رتبه شماره ۱ در نتایج جستجوی ارگانیک به اندازه قبل باعث دیده شدن شما نمی شود بنابراین لازم است که حتما از تمام امکانات Google SERP برای گرفته رتبه‌های بهتر استفاده کنید.

یک ضرب‌المثل بین بازاریاب‌ها رایج است که “بهترین محل برای مخفی کردن جسد، صفحه دوم گوگل است!” اما امروزه بهترین محل برای مخفی کردن جسد، پایین این امکانات صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP است. در ادامه این امکانات را بیشتر بررسی می‌کنیم.

امکانات SERP

  1. Rich Snippet[۱]
  2. نتایج پرداختی (غیر رایگان)
  3. نتایج عمومی
  4. SERP محلی
  5. جستجوی عمودی
  6. اطلاعات گراف دانش
  7. متفرقه

ریچ اسنیپت یا Rich Snippet:

صفحه نتایج موتور جستجو

ریچ اسنیپت‌ها نسبت به اسنیپت‌های معمولی حاوی اطلاعات بیشتری هستند از جمله تصویر، نظرات و رتبه‌های دریافت شده از سوی مشتریان. همچنین ریچ اسنیپت‌ها نسبت به نتایج جستجوی ارگانیک اطلاعات بیشتری از عنوان صفحه، URL و توضیحات متا فراهم می‌کنند. طراحان سایت می‌توانند با اضافه کردن مارکاپ داده‌های ساخت یافته (structured data markup) به کد HTML سایتشان به موتورهای جستجو کمک کنند تا بهتر محتوای سایتشان را درک کرده و ریچ اسنیپت‌ها را بهینه سازی کنند. مثلا همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در توضیحات اپلیکیشن Starbucks در صفحه جستجو، رتبه دریافتی از سوی کاربران و قیمت آن (رایگان) هم درج شده است.

نتایج پرداختی (غیر رایگان):

صفحه نتایج موتور جستجو

نتایج پرداختی شامل تبلیغات و پست‌های دارای حمایت مالی هستند که در بالای صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP نمایش داده می‌شوند. همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، گوگل با زدن برچسب “sponsored” یا “ad” تبلیغات پرداختی را از تبلیغات ارگانیک جدا می‌کند یا این که آن را در یک کادر مجزا در قسمت بخصوصی از صفحه نشان می‌دهد.

نتایج عمومی:

صفحه نتایج موتور جستجو

نتایج عمومی در واقع متد خاص گوگل برای بکار گیری نتایج سایر ستون‌ها مثل تصاویر گوگل و اخبار گوگل در نتایج جستجو است. یکی از این موارد اسنیپت‌های گوگل هستند که پاسخ سوالات را در یک کادر بالای صفحه نمایش می‌دهند تا نیازی به کلیک کردن کاربر روی نتایج ارگانیک نباشد. نتایجی به صورت عکس یا خبر هم از نمونه‌های نتایج عمومی هستند.

نتایج محلی (وابسته به موقعیت جغرافیایی):

صفحه نتایج موتور جستجو

نتایج ( صفحه نتایج موتور جستجو SERPهای) محلی در هر زمان که هدف جستجوی شما ارتباط صریحی به موقعیت جغرافیایی شما داشته باشد، نمایش داده می‌شوند. مثلا اگر کلماتی مثل رستوران، پمپ بنزین یا نام محصول خاصی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد را درج کنید، گوگل موقعیت‌های جغرافیایی نزدیک به شما را که با کوئری درج شده منطبق باشند، انتخاب کرده و محل دقیق آنها را روی نقشه مشخص می‌کند.

جستجوی عمودی:

صفحه نتایج موتور جستجو

جستجوی عمودی باکسی است که وقتی جستجوی شما به گونه‌ای باشد که گوگل را ملزم به جستجو بین سایر انواع محتوا از جمله عکس، خبر یا ویدیو ‌کند، نمایش داده می‌شود. معمولا جستجوی عمودی به جستجوهای موضوعی مثل مناطق جغرافیایی مربوط است. مثلاً وقتی عبارت “کلمبیا، کارولینای جنوبی” را جستجو کنید گوگل در یک کادر Things to do in Columbia (کارهایی که گردشگران می‌توانند در کلمبیا انجام دهند یا به عبارتی جاذبه‌های توریستی آن) و در یک کادر دیگر Columbia in the News (کلمبیا در خبرها) نمایش می‌دهد.

داده‌های گراف دانش:

صفحه نتایج موتور جستجو

وقتی جستجوی شما تنها یک پاسخ داشته باشد – مثل “وضعیت آب و هوا” به انگلیسی “what’s the weather” یا “همسر چنینگ تیتوم” به انگلیسی “who is married to Channing Tatum” – گوگل یک گراف اطلاعاتی (یا گراف دانش) را جستجو و یک کادر به شما نمایش می‌دهد که پاسخ کوئری شما را مستقیما از نتایج ارگانیک استخراج کرده و در کادر بالای صفحه نمایش می‌دهد.

ابزارهای صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP گوگل

حالا که با امکانات صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP آشنا شدید شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چطور می‌توان در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP رتبه‌های بهتری گرفت یا این که چطور می‌توان یکی از این امکانات مثل نتایج وابسته به موقعیت جغرافیایی یا نتایج عمومی را از آن خود کرد. در ادامه ابزارهای مفیدی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند به شما برای ارزیابی موقعیت فعلی خودتان در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP ، مقایسه رتبه خودتان برای کلمات کلیدی با رتبه رقبا و نهایتا دریافت رتبه‌های بهتر کمک کنند:

  1. WhatsMySerp

WhatsMySerp ابزارهای سئوی پیشرفته‌ای جهت اسکن و تحلیل رتبه سایت تان برای کلمات کلیدی مختلف و همچنین رتبه کلی وبسایتتان در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP فراهم کرده است. با استفاده از این ابزار می‌توانید یک باره ۲۵ کلمه کلیدی را جستجو کنید تا یک بررسی اجمالی سریع از موقعیت وبسایتتان در موتورهای جستجو داشته باشید.

هزینه: رایگان

  1. RankWatch

RankWatch بررسی عمیقی از URLها، بک لینک‌ها، کلمات کلیدی و سایر المان‌های سئو فراهم می‌کند. همچنین این ابزار یک تحلیل جامع از وبسایت رقبا و تعداد کلمات کلیدی که وبسایت رقیب برایشان رتبه گرفته فراهم می‌کند تا بتوانید استراتژی بهتری برای پیشی گرفتن از رقبا برنامه‌ریزی کنید.

هزینه: ۲۹ دلار در ماه

  1. MozPro

اطلاع داشتن از رتبه محلی و سراسری خودتان برای کلمات کلیدی مفید است اما بهتر از آن دریافت داده‌ها و اطلاعاتی عملی برای بهبود این موقعیت است. Moz Pro توصیه‌های استراتژیکی برای بهبود رتبه گوگل ارائه می‌دهد که از جمله مزایای مهم این ابزار است. همچنین این ابزار می‌تواند کد وبسایت شما را پویش کند تا مشکلات فنی آن را شناسایی کرده و به این ترتیب به موتورهای جستجو کمک کند تا وبسایت شما را بهتر درک کنند و در نتیجه رتبه سایتتان ارتقاء پیدا کند.

هزینه: ۹۹ دلار در ماه

  1. SerpBook

در صورتیکه شما متخصص سئو و مسئول مدیریت رتبه‌های مشتریان هستید، SerpBook یک ابزار سازمانی مفید برای شماست که با استفاده از آن می‌توانید کلمات کلیدی خاص را به هر مشتری تخصیص داده، برنامه ریزی کنید که چه گزارش‌هایی به مشتریانتان ارسال شوند و این امکان را در اختیار مشتریان قرار بدهید تا وارد حساب شما شده و رتبه‌های خودشان را بررسی کنند.

هزینه: ۳۰ دلار در ماه

  1. Moz Local

با توجه به این که ۶۱ درصد از جستجوهای محلی منجر به خرید می‌شوند، اطمینان یافتن از این که کسب و کارتان برای سئوی محلی بهینه سازی شده باشد، اهمیت زیادی دارد. Moz Local از ۱۵ منبع مختلف از جمله گوگل و فیسبوک استفاده می‌کند تا رتبه محلی کسب و کار شما را بررسی کند. Moz Local هم مثل Moz Pro توصیه‌های مفید و کاربردی برای اصلاح موقعیت تان در فهرست مشاغل محلی و رفع مغایرت‌ها فراهم می‌کند.

هزینه: رایگان

  1. SemRush

SemRush به شما کمک می‌کند تا برای امکانات SERP از جمله اسنیپت‌ها، سئوی محلی، داده‌های گراف دانش و اخبار گوگل رقابت کنید و این کار را با حدس زدن کلمات کلیدی که رقبایتان در امکانات SERP برایشان رتبه گرفته‌اند، انجام می‌دهد.

هزینه: ۹۹.۹۵ دلار در ماه

  1. SerpWatcher

SerpWatcher یک داشبورد همه منظوره ساده است که بررسی اجمالی از عملکرد شما در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP فراهم می‌کند. حتی می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی دلخواهتان را ایجاد کرده و فقط آنها را دنبال کنید تا اطلاعاتی که برایتان جذابیت ندارند باعث پیچیدگی کارتان نشوند. SerpWatcher هر زمان که کلمات کلیدی شما وارد صفحه یک موتورهای جستجو یا از آن خارج می‌شود از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می‌کند.

هزینه: ۲۹.۹۰ دلار در ماه

 

[۱]  Rich Snippet سرویس جدیدی از گوگل است که محتوای صفحات را به نحوی خلاصه می‌کند که کاربران هنگام مشاهده نتایج جستجو متوجه می‌شوند که محتوای آن صفحه چیست.

منبع
https://blog.hubspot.com
برچسب ها

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =

بستن