۱۰ پیش بینی برای حوزه بازاریابی دیجیتال
تجربیات موبایلی، ویدیوهای آنلاین ، تحول دیجیتال، همکاری و شراکت، چتبات و اومنیچنل تنها چند نمونه از موضوعات داغ و مورد توجه طی ۱۲ ماه آینده هستند. اما سایر تغییرات و تحولات صنعتی چه تاثیراتی بر استراتژیهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۹ خواهند داشت؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، نظرات چندین کارشناس را جویا شدیم.
تبدیل استراتژیهای مالتیچنل به اومنیچنل
اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ در روش اومنیچنل (omni-channel) سعی میشود به جای توسعه چند کانال بازاریابی مجزا، فعالیت در این کانالها با یک رویکرد سیستماتیک و یکپارچه انجام شود. هدف این رویکرد، ایجاد یک سیستم ارتباطی متحد و یکپارچه است. منابع آنلاین، شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایلی همه با هم و در کنار هم کار میکنند تا مشتریان را به موقع جذب کرده و تعاملات آنها با برند را به صورت یکنواخت و هموار درآورند.
برای مثال، برنامه وفاداری مشتری در استارباکس بر اساس کارت مشتری انجام میشود که پروفایل و حساب مشتری به آن لینک شده است. میتوانید این کارتها را با گوشی یا کامپیوتر، از طریق وبسایت، اپلیکیشن موبایلی یا مستقیماً در خود کافی شاپ این شرکت چک کرده و یا شارژ کنید. وقتی مشتری از طریق اپلیکیشن ثبت سفارش کند، الگوریتمهای خاصی زمان رسیدن او به کافی شاپ را محاسبه میکنند تا وقتی مشتری به مقصد رسید، نوشیدنی او آماده باشد. همزمان، میتوانید با انتخاب یک موزیک و قرار دادن آن در لیست پخش استارباکس، موسیقی که برای شما پخش میشود را انتخاب کنید.
اهمیت تجربیات کاربران موبایل
انتظارات کاربران برای دریافت تجربیات دیجیتال سریعتر و بهتر رو به افزایش است و وبگردی تحت موبایل هم از این قائده مستثنی نیست. اگر قصد دارید تجربهای اومنیچنل برای مشتریان خودتان فراهم کنید تمام پلتفرمهای مورد استفاده شما در این استراتژی باید مکمل هم باشند و تجربه خریدی راحت و بدون مشکل از طریق سایتها و اپلیکیشنهای مختلف برای کاربرانتان فراهم کنید. حتی کمی تاخیر جزئی هم میتواند باعث از دست دادن یک مشتری شود: ۵۳ درصد از افراد در صورتیکه دانلود یک سایت بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد آن سایت را ترک میکنند.
صفحات لندینگ سریعتر معمولاً منجر به تبدیل بیشتر میشوند و مکانیزم Accelerated Mobile Pages (به اختصار AMP) امکان ایجاد صفحاتی را که به سرعت بارگذاری شوند، فراهم کرده است. با استفاده از ابزار Test my Site میتوانید بررسی کنید که محصولات موبایلی شما چطور کار میکنند و در کنار آن میتوانید برای طرحهای بازاریابی خودتان در سال ۲۰۱۹ از AMP استفاده کنید.
به گفته Zeynep İyigün ویراستار سایت Think with Google، “علاوه بر اهمیت سرعت، ارائه راهکارهای جدید و انقلابی برای بهبود تجربیات کاربران موبایل یکی از چالشهای کلیدی سال پیش رو محسوب میشود. Progressive Web Apps (PWA) با استفاده از تکنولوژی مدرن، به غلبه بر این چالش کمک میکند. در سال ۲۰۱۹ برندهایی که با سرمایه گذاری در پلتفرمهای موبایلی به کاربرانشان خدمات ارائه دهند، پیروز خواهند بود.”
پیشی گرفتن مخاطبین ویدیوهای آنلاین نسبت به تلویزیون
در سال ۲۰۱۹، برای اولین بار زمانی که کاربران در فضای آنلاین صرف میکنند، نسبت به زمانی که مقابل تلویزیون سپری میکنند، بیشتر خواهد شد. آنها بیشتر این وقت را برای مشاهده ویدیوهای آنلاین صرف میکنند. تا سال ۲۰۲۰ میانگین زمان مشاهده ویدیوهای آنلاین در جهان به ۸۴ دقیقه خواهد رسید.
اگر بازار تبلیغات تلویزیونی دچار رکود شود، در این صورت کل بودجه سراسری تولید ویدیوهای تبلیغاتی آنلاین برای هر سال ۱۷% رشد خواهد داشت. طبق اعلام سایت یاهو، از نظر رشد سالیانه، پخش زندهی آنلاین از سایر کانالهای پخش ویدیو پیشی گرفته است.
فرمتهای مختلف ویدیویی (گزارش، توضیح، ویدیوی وبلاگی، مصاحبه) باعث شده این نوع محتوا تقریباً برای تمام مخاطبین مناسب باشد. عدم نیاز به نصب نرم افزارهای خاص یا انجام پردازشهای خاص روی ویدیو باعث شده با انتشار این محتوا فاصله بین برندها و کاربران کم شود.
رونق و پیشرفت روز افزون سرویسهای صوتی
طبق اعلام NPD Group، تا انتهای سال ۲۰۱۹ فروش اسپیکرهای هوشمند ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند و ارزش این بازار به ۲٫۷ میلیارد دلار خواهد رسید. ابزارهای بازاریابی با سرویسهای ویدیویی ادغام خواهند شد و اپلیکیشنهای زیادی برای خرید با سیستم صوتی از سفارش غذا گرفته تا دریافت اخبار وجود خواهند داشت.
شرکت H&M Home همین حالا اپلیکیشنی را راه اندازی کرده که با دستیار گوگل کار میکند. این اپلیکیشن، توصیههایی برای طراحی اتاق ارائه میکند و به پیدا کردن محصولات مناسب در کاتالوگ کمپانی کمک میکند. در اپلیکیشن Pizzeriaی Domino، دستیار صوتی گوگل تازهترین انتخاب کاربر را به خاطر میسپارد و میتواند آن را تکرار کند – و با این کار به افزایش سرعت ثبت سفارش کمک میکند.
بعلاوه شرکتهایی مثل Asos و فروشگاه اینترنتی Argos سرویس رزرو آنلاین اجناس با استفاده از اسپیکر هوشمند Google Home یا با استفاده از دستیار صوتی از طریق گوشی هوشمند را فراهم کرده اند.
همکاری و شراکت، عاملی برای رشد و موفقیت بیشتر
وقتی تکنولوژی و دنیای دیجیتال مشاغل فروشندگی را دستخوش تغییر کند نوآوری و تلاش برای پیدا کردن فرصت کسب و کارهای جدید ضرورت زیادی پیدا میکند. یک راه برای انجام این کار، همکاری و شراکت است.
طبق اعلام شرکت OC&C Strategy Consultants، بزرگترین چالش، توسعه سریع پلتفرمهای فروش اینترنتی است. Amazon، Alibaba، eBay، JD.com و Zalando حالا به بیشترین میزان رشد رسیده و انتظارات مشتریان را افزایش داده اند. سرمایه گذاریهای این شرکتها در حوزه تکنولوژی به اندازهای هستند (۱۶۵ میلیارد دلار برای سایت Amazon و ۵ میلیارد دلار برای Alibaba) که تا سال ۲۰۲۵، ۶۰ درصد از کل درآمد مشاغل حوزه تجارت الکترونیک ، از پلتفرمهای فروش آنلاین به دست خواهد آمد.
مسلماً همه فروشگاههای اینترنتی قادر به سرمایه گذاری انبوه در زمینه تکنولوژیهای شخصی سازی یا داده نیستند. اما شراکت و همکاری میتواند منجر به دسترسی به استعدادها، تکنولوژیها و سرمایههای جدید شده و فروشندهها را قادر کند که با سرعتی بیشتر به حرکت و پیشرفت ادامه دهند. این روش، یک روش برد-برد برای کسب درآمد بیشتر محسوب میشود.
پیشرفت چشمگیر چتباتها
در حال حاضر شاهد افزایش استفاده از باتها در انواع تعاملات بین مشتریان و برندها هستیم. طبق اعلام سایت Gartner، تا سال ۲۰۲۰، ۸۵ درصد از چنین تعاملاتی بدون دخالت انسان روی میدهد.
تا به امروز به دلیل محافظه کاری کاربران توسعه این روند با مشکل روبرو بوده زیرا طبق نظرسنجی Statista تنها ۳۴ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، چتباتها را به روشهای ارتباط سنتی با فروشندگان آنلاین ترجیح میدهند. اما ممکن است با ظهور نسل جدید چتباتهای مجهز به هوش مصنوعی، نظر کاربران تغییر کند. این رباتها اطلاعات لازم را از کاربر دریافت میکنند، زبان آنها را درک میکنند و یک مکالمه تمام عیار با آنها انجام میدهند.
یکی از این چتباتها، Clare.AI است که از پردازش زبانهای طبیعی استفاده میکند و میتواند به عنوان یک مشاور اقتصادی آنلاین کار کند. چتبات Morph.AI نیز یکی از چتباتهای قدرتمندی است که عملیات پشتیبانی از مشتریان را اتوماسیون میکند. در یکی دو سال آینده چنین چت باتهایی سیستم فعلی ارتباط مشتریان و کسب و کارها را دچار تحولاتی عظیم خواهند کرد.
شخصی سازی از طریق بازاریابی مبتنی بر دادهها
استفاده از استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر داده، مزایای رقابتی دارد. به گفته Maite Gomez Fraile مدیر بخش صنعتی گوگل در اسپانیا “در سال ۲۰۱۹ به اشتراک گذاری “مدل ۵A بازاریابی مبتنی بر داده” که شامل: مخاطب، سرمایه، ارزیابی، انتساب و اتوماسیون[۱] است شاهد ایجاد یک ساختار عملی و کاربردی از بازاریابی مبتنی بر داده خواهیم بود. برندها با مهارت یافتن در این پنج اصل میتوانند در عصر تحول دیجیتال با ارائه تجربیاتی کامل به مشتریانشان خودشان را کاملاً مجهز کنند.”
“همیشه موضوع اصلی در بازاریابی این بود که مشتری را محوریت اصلی تمام کارهایمان قرار دهیم. با توجه به اینکه مشتریان در حال حاضر فوق العاده متصل (به دنیا و اینترنت)، فوق العاده متوقع و فوق العاده کم صبر شده اند برای اینکه آنها را در محوریت اصلی استراتژیهای بازاریابی قرار دهیم، باید تجربیاتی شخصی برایشان رقم بزنیم. حالا ما تکنولوژی و دادههای لازم برای تحقق بخشیدن به این چشم انداز را داریم.”
ترکیب محتوای آنلاین و آفلاین
Tahani Karrar مدیر محتوای بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی Think with Google میگوید در سال ۲۰۱۹ انتظار داریم که بازاریابهای بیشتری در منطقه اروپا، خاورمیانه و افریقا به دنبال ترکیب پتانسیلهای فضای آنلاین و آفلاین جهت تسهیل استراتژیهای بازاریابی، ارزیابی بازدیدهای صورت گرفته از فروشگاهها و فروش برنامه ریزی شده باشند. این کار در سال ۲۰۱۸ توسط Landmark Group یکی از بزرگترین فروشندگان اومنی چنل در امارات متحده عربی و عربستان سعودی انجام شد که اطلاعات مربوط به فروش کارتهای وفاداری Shukran را در پلتفرم Google Analytics ادغام کردند تا ارتباط بین فروش آفلاین و تبلیغات آنلاین را مشخص کنند.
“در خاورمیانه و شمال افریقا تلاشهای صورت گرفته برای بازاریابی محتوا از روش استفاده از یک محتوای خاص با ادیتهای مختلف تغییر خواهد کرد و شاهد تولید محتوایی خواهیم بود که متناسب با بازدیدکننده برای وی شخصی سازی شده باشد. در نتیجه، بازاریابهای دیجیتال همکاری خودشان را با ویراستارها، افراد بانفوذ، متخصصین تولید محتوا و ناشران گسترش میدهند تا محتوایی با بالاترین کیفیت را عرضه کنند.”
افزایش استفاده از واقعیت افزوده
اخیراً شاهد گسترش استفاده از واقعیت افزوده در بازاریابی دیجیتال توسط برندهای تولید کننده لوازم آرایشی بودیم، شرکتهای L’Oreal، Punky Color و Madison Reed مدتهاست که اپلیکیشنهای واقعیت مجازی را برای میکاپ مجازی تولید کرده اند. اما طبق برآوردهای Harvard Business Review تا سال ۲۰۲۰ سرمایه گذاری جهانی در زمینه توسعه واقعیت افزوده بیشتر از ۶۰ میلیارد دلار خواهد بود.
بعد از IKEA که در سال ۲۰۱۶ یک اپلیکیشن واقعیت مجازی برای بررسی تناسب مبلمان و لوازم خانگی با فضای داخل منزل منتشر کرد، فروشندههای بزرگ هم سعی کردند گزینههای مشابهی برای خرید آنلاین ارائه دهند. این اپلیکیشنها این امکان را فراهم میکنند که مشتریان محصولات مختلف را از کاتالوگهای آنلاین به محیط منزلشان منتقل کرده و تناسب این محصولات با فضای منزلشان را بررسی کنند.
یک نمونه دیگر از این موضوع، شرکت کوکاکولا است که اخیراً اسپانسر یک اپلیکیشن برای پخش مسابقات ناسکار از طریق واقعیت افزوده شد. این پورتال مجازی به صورت یک قوطی نوشابه غول پیکر روی صفحه گوشی طراحی شده بود که مسابقات، داخل آن نمایش داده میشد. هدف این پروژه افزایش وفاداری مشتریان علاقمند به مسابقات اتومبیل رانی به برند کوکاکولا بود و ناسکار هم با این برنامه قصد جذب نسل جوان را داشت.
افزایش ارزش محتوای سفارشی
تحقیقات نشان میدهد که برای ۸۶ درصد از مخاطبین آنلاین، قابلیت اطمینان به اطلاعات مهمترین عامل اعتماد به برندها است و در بین نسل جوان این عدد بالاتر است. اما این افراد به چه دادههایی اعتماد میکنند؟
اولین اطلاعاتی که مخاطبین به آنها اعتماد میکنند، اطلاعات دریافت شده از سایر کاربران است. ویدیو، عکس و نظرات کاربران به شما امکان میدهد که به طیف وسیعتری از مخاطبین دست پیدا کنید، اعتبار برندتان را افزایش دهید و منجر به وفاداری مشتریان شوید. در عین حال، این محتوا نسبت به محتوای سنتی بسیار ارزانتر است.
برای مثال در جام جهانی فوتبال که در کشور روسیه برگزار شد، شرکت Copa90 Media یک همکاری با اسنپچت شروع کرد. نتیجه این کار دستیابی به محتوای تولید شده توسط کاربران در هر روز بود که سعی شده بود توجه کاربرانی که در روسیه نیستند را جلب کند. در نتیجهی این کمپین شرکت Copa90 موفق به جذب ۳۱ میلیون کاربر منحصربفرد شد.
[۱] audience, assets, access, attribution, automation
دیدگاهتان را بنویسید