در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، به دنبال چه چیزهایی باشیم؟
وقتی صحبت از اتوماسیون بازاریابی میکنیم، منظور ما چه نوع ابزارهایی است؟ میتوان مهمترین امکانات نرم افزار اتوماسیون بازاریابی مدرن را به این ترتیب ذکر کرد:
- بازاریابی ایمیلی: ایجاد و مدیریت کمپینهای ایمیلی شخصی سازی شده.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی: ترسیم شخصیت در شبکههای اجتماعی و هدایت تجربیات کاربری
- پیام رسانی موبایلی: استفاده از SMS، MMS و ارسال نوتیفیکیشن برای جذب مشتریان
- مدیریت تبلیغات: همگام کردن تبلیغات در کانالهای مختلف
نمیتوان از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی انتظار داشت که متنهای جذاب و جلوههای بصری خیره کننده طراحی کند تا کمپین شما جان بگیرد چون خلاقیت انسانی و کمی سعی و تلاش از سمت خود شما میتواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند. آنچه که میتوان از یک ابزار اتوماسیون بازاریابی خوب انتظار داشت، مدیریت کمپینها، اجرای کمپینهای بین کانالی و طراحی خط سیری کاملاً شخصیسازی شده برای مشتری بر اساس این کمپینهاست.
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چه کارهایی انجام میدهد؟
بیشتر نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی به شکل یک پلتفرم فروخته میشوند – مجموعهای یکپارچه متشکل از ابزارهایی مختلف با امکانات مشخص. البته ابزارهای اتوماسیون و قابلیتهای خاص هر کدام در هر پلتفرمی متفاوت هستند؛ با این وجود در بیشتر پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی، ابزارها و مجموعه امکاناتی برای کمک به انجام یا اتوماسیون مدیریت کارهای زیر وجود دارد:
- جذب مشتری راغب
- مدیریت و امتیازدهی به مشتریان راغب
- پرورش مشتری راغب
- مدیریت کمپین
- مدیریت محتوا
- ادغام CRM
- تحلیل و گزارشدهی
جذب مشتری راغب
مشتریان خودتان را و اینکه به دنبال چه چیزی هستند و چه خواستههایی دارند، بشناسید. مشخص کنید مشتریانتان چه کسانی هستند، چه نقشی دارند (برای بازارهای B2B)، چه مشکلاتی دارند و چطور میتوان به آنها کمک کرد. یکی از تکنیکهای متداول، تنظیم صفحهای برای جذب مشتری راغب (یعنی لندینگ پیج یا صفحه فرود) است. صفحات جذب مشتری راغب معمولاً از مخاطبان میخواهند کار خاصی را انجام دهند تا در مقابل آن، چیزی به عنوان پاداش دریافت کنند. مثلاً ممکن است از کاربر خواسته شود آدرس ایمیل، کد پستی و سمت شغلی خودش را وارد کند تا یک ایبوک، مقاله سفید، بلیط قرعه کشی یا کوپن و کد تخفیف دریافت کنند.
مدیریت و امتیازدهی به مشتریان راغب
از اطلاعات آماری، دادههای جمع آوری شده درباره رفتار کاربران و سایر اطلاعات برای تفکیک مشتریان کاملاً راغب از کاربرانی که فقط به دنبال گشتن در سایت هستند استفاده کنید. مشتریان راغب را بر اساس کیفیتشان وارد مسیر کمپینهای پرورش مشتری راغب کنید.
هر شرکت برای امتیاز دادن به مشتریان راغب از یک روش خاص استفاده میکند اما هدف کلی این است که امیدوارکنندهترین مشتریان راغب را برای سازمان خودتان در یک زمان خاص و برای یک کمپین خاص شناسایی کنید. برای امتیاز دهی به مشتری راغب، فعالیتهای او در وبسایت ارزیابی میشود مثلاً دانلود یک منبع، تماشای یک ویدیوی دمو یا پر کردن فرم تماس. سپس بر اساس اطلاعات آماری مثل صنعتی که مشتری مورد نظر در آن فعالیت دارد، سمت شغلی، اطلاعات شرکت یا ابعاد بازار یک رتبه به او تعلق میگیرد. ترکیب رتبه و امتیاز به تیم بازاریابی و فروش اطلاع میدهد که کدام مخاطبان آماده خرید و باکیفیت هستند و کدامیک باید از طریق یک کمپین چکهای[۱] پرورش پیدا کنند.
از ابزارهای قدرتمند ایجاد مشتری راغب برای پر نگه داشتن مسیر پرورش با مشتریان راغب باکیفیت استفاده کنید.
پرورش مشتری راغب
ارسال ایمیلهای پراکنده هر دو هفته یک بار راه خوبی برای پرورش مشتریان راغب نیست بخصوص در چرخههای طولانی دنیای B2B. پرورش خودکار به شما امکان میدهد نرخ تعامل با ایمیلها، وبسایت و سایر داراییهای خودتان را ارزیابی کرده و از این اطلاعات برای تزریق قطره چکانی اطلاعات درست، در زمان درست در طول مسیر حرکت مشتری راغب استفاده کنید.
مدیریت کمپین
مدیریت خودکار کمپین کارهای جمع آوری و پردازش دادههای بازار از تست A/B پیامها گرفته تا سئو و شبکههای اجتماعی را انجام میدهد تا بتوانید بر استراتژی خودتان تمرکز کنید. این سیستمها امکان طراحی، نصب و نظارت بر فعالیتهای بازاریابی از پرورش مشتری راغب گرفته تا مدیریت کمپینهای پرورش و بازگشت سرمایه در کانالهای مختلف را انجام میدهند بدون اینکه نیاز باشد تک تک کارها را به صورت دستی انجام دهید.
مدیریت محتوا
قطعاً همه محصولات توضیحات و ویژگیهای مشابهی ندارند. میتوانید در پلتفرم اتوماسیون بازاریابی خودتان برای محصولات متن بنویسید، ایمیل و پستهای شبکههای اجتماعی طراحی کنید و محتوایی سفارشی سازی شده داشته باشید. سیستمهای مدیریت محتوا کار برچسب گذاری و سازماندهی محتوا برای تغییر کاربری آن با هدف استفاده در محلهای مختلف و با فرمتهای متنوع را انجام میدهند تا شما فقط یک بار نیاز به آپلود یک عکس یا اطلاعات محصول داشته باشید. همچنین، سیستم مدیریت محتوا در پلتفرم اتوماسیون بازاریابی برای بروزرسانی داراییها هم به شما کمک میکند و با جایگزین کردن فایل آپدیت شده به جای فایل موجود باعث میشود که همه تصاویر و داراییهای شما در همه کمپینها چه قدیمی چه جدید بروزرسانی شوند تا هیچ وقت با مشکل عدم دسترسی به منبع تصویر یا لینکها روبرو نشوید.
ادغام با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری
اگر یک مشتری بالقوه خیلی خوب فقط در خبرنامه شما عضو شده باشد، میتوانید در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری او را به عنوان یک مشتری راغب ثبت کنید تا خود نرم افزار کمپین پرورش یا قطره چکانی لازم را برای وی اجرا کرده، پیام خوشامدگویی برای او ارسال کند و نحوه تعامل وی را تحت نظر داشته باشد. همچنین میتوانید به نرم افزار اجازه بدهید که اطلاعات رفتاری را جمع آوری کرده و هر زمان مشتری بالقوه در کانالهای بازاریابی شما فعال بود، به تیم فروش اطلاع دهد. پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی که با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ادغام شده باشند، کمک زیادی به انجام کارها برای شما میکنند.
تحلیل و گزارش دهی
وقتی بازاریابی را اتوماسیون کردید، میتوانید به راحتی حجم انبوهی از اطلاعات را به دست آورید. اجازه دهید که خود پلتفرم اتوماسیون بازاریابی گام بعدی را برداشته و با تحلیل اعداد و ارقام اطلاعات لازم را استخراج کرده و به شما برای تغییر کمپینهای فعال و برنامه ریزی مؤثر جهت اجرای کمپینهای جدید کمک کند. در صورت ادغام بازاریابی و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، میتوان با استفاده از روش گزارش دهیِ حلقه بسته، میزان بازگشت سرمایه کمپینها و سایر فعالیتهای بازاریابی را مشخص کرد.
[۱] بازاریابی چکهای به گونهای از استراتژی ارتباطات میباشد که بوسیله فرستادن یا به اصطلاح «چکیدن» پیغامهایی از پیش نوشته شده را به مشتریان ارسال میکند. این پیامها اغلب بهصورت ایمیلهای بازاریابی فرستاده میشوند. ویکیپدیا
دیدگاهتان را بنویسید