بودجه خزش چیست و چه تاثیری در سئو وبسایت شما دارد؟
اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کرده باشید، حتما با اصطلاح بودجه خزش (Crawl Budget) آشنا هستید. بهطور کلی به تعداد صفحاتی که گوگلبات در یک بازه زمانی مشخص آنها را بررسی میکند، بودجه خزش گفته میشود. میزان بودجه خزش هر وبسایت با وبسایت دیگر متفاوت است. چرا که پارامترهایی مانند تعداد لینکها، سرعت سرور و بهینه بودن وبسایتها میتوانند با یکدیگر متفاوت باشند. از طرف دیگر بودجه خزش تاثیر بسیار زیادی در سئو وبسایت شما دارد و به همین خاطر باید با مفهوم آن و روش بهبود Crawl Budget کاملا آشنایی داشته باشید. در این مطلب از آرکاد با این مفهوم دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا میشویم.
بودجه خزش چیست؟
برای این که مفهوم و تاثیر بودجه خزش را درک کنیم، در ابتدا باید با مفهوم خزش، پایش یا Crawl در وبسایتها آشنا شویم. موتورهای جستوجو از جمله گوگل، بهصورت ثانیهای تمام محتوای اینترنت را برای ایندکس کردن آنها پایش میکنند. به عبارت دیگر با ایجاد هر لینک جدید، موتورهای جستوجو این لینک را برای معرفی به کاربران خود پایش کرده تا در نتایج جستوجوی آنها نمایش دهند.
حال به سراغ مفهوم بودجه خزش میرویم. منابع و سختافزار موتورهای جستوجو محدود است و سیستمهای تجزیهوتحلیل آنها نمیتوانند در یک بازه زمانی مشخص، تمام لینکهای موجود در وبسایتهای دنیا را پایش نمایند. به همین خاطر آنها منابع خود را در بین میلیونها وبسایت موجود در سطح اینترنت تقسیم میکنند. به همین خاطر موتورهای جستوجو میزان پایش خود را میان وبسایتهای مختلف اولویتبندی میکنند.
باید اشاره کرد که بدون این که گوگل یا هر موتور جستوجوی دیگری صفحات وبسایت شما را پایش نکند، این صفحه در سطح اینترنت وجود نخواهد داشت و تحت هیچ شرایطی برای کاربران دیگر نمایش داده نمیشود. به همین خاطر شما باید تعداد صفحات وبسایتتان را با میزان بودجه خزش خود تطبیق دهید. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که بودجه خزش هر وبسایت چگونه تعیین میشود؟
پارامترهای تاثیرگذار در تعیین Crawl Budget وبسایتها عبارتاند از:
- تعداد صفحات سایت شما: هرچه تعداد صفحات یک وبسایت بیشتر باشد، این سایت Crawl Budget بیشتری خواهد داشت
- سرعت سایت: موتورهای جستوجو ترجیح میدهند زمان و منابع باارزش خود را صرف پایش وبسایتهایی کنند که سرعت مناسبی دارند
- تعداد دفعات بهروزرسانی: عموما سایتهایی که فرکانس بهروزرسانی آنها بالا است، بودجه خزش بیشتری دارند
چرا Crawl Budget در بهبود شرایط سئو تاثیرگذار است؟
با مفهوم Crawl Budget آشنا شدیم. حال سوال اصلی اینجاست که چرا بودجه خزش در سئو سایتها و در نتیجه افزایش میزان بازدید و ترافیک آنها تاثیرگذار است. همانطور که اشاره شد، اگر گوگل یا هر موتور جستوجوی دیگری نتواند صفحات وبسایت شما را پایش کند، این صفحات به کاربران نمایش داده نمیشوند و در واقع اصلا وجود نخواهند داشت. از طرف دیگر مهمترین هدف سئو، نمایش صفحات وبسایتها در رتبههای بالاتر نتایج موتورهای جستوجو است. به همین خاطر اگر شما به بودجه خزش خود توجه ویژهای نداشته باشید، به مرور زمان شرایط سئو وبسایتتان دچار افت میشود.
باید اشاره کرد که وبسایتهای کوچک نباید نگرانی خاصی درباره بودجه خزش سایت خود داشته باشند. چرا که عموما Crawl Budget وبسایتهای کوچک مناسب است و گوگلبات میتواند بهراحتی صفحات آنها را پایش کند.
درواقع میزان بودجه خزش، دغدغه وبسایتهایی است که شرایط زیر را دارند:
- سایت شما صفحات بسیار زیادی دارد: بسیاری از وبسایتها در سطح وب تعداد صفحات بسیار زیادی دارند. برای مثال وبسایتهای خبری یا فروشگاهی از این دسته از سایتها هستند. طبیعتا برخی از هزاران صفحه این وبسایتها توسط رباتهای گوگل پایش نشده و در نتایج جستوجو قابل نمایش نیستند
- در یک بازه زمانی کوتاه، تعداد صفحات زیادی را به وبسایت خود اضافه کردهاید: در برخی موارد بعد از اضافه شدن یک بخش با چندین صفحه که به وبسایت خود اضافه کردهاید، احتمالا گوگل در پایش آنها دچار مشکل میشود
- تعداد صفحات ریدایرکت شده شما زیاد است: ریدایرکت کردن در برخی موارد میتواند به افزایش بازدید و ترافیک سایت شما کمک کند. اما بهطور کلی استفاده زیاد از ریدایرکتها میتواند میزان بودجه خزش وبسایت شما را بهشدت کاهش دهد
چگونه Crawl Budget وبسایت خود را افزایش دهیم؟
در بسیاری از موارد، شما در صفحات وبسایت خود محتوای باکیفیت و مطابق با اصول سئو قرار میدهید اما این صفحات در ایندکس گوگل ثبت نشده و بازدیدی ندارند. یکی از دلایل بروز این مشکل میتواند کاهش بودجه خزش شما باشد. باوجود این که عموما وبسایتهای کوچک دچار این مشکل نمیشوند اما راهکارهایی برای افزایش میزان Crawl Budget وجود دارد:
با بهترین راهکارها برای افزایش Crawl Budget آشنا میشویم:
- سرعت سایت خود را افزایش دهید: رباتهای موتورهای جستوجو تنها سایتهایی را بهصورت کامل پایش میکنند که سرعت لود آنها بالا است. چرا که سرعت مناسب سایت به معنای کاربری بهتر آن برای کاربران است. همچنین با افزایش سرعت، رباتها میتوانند تعداد صفحات بیشتری از وبسایت شما را پایش کنند
- از لینکسازی داخلی استفاده کنید: رباتهای گوگل صفحاتی را که دارای لینکهای داخلی و خارجی هستند، در اولویت پایش خود قرار میدهند
- لینکسازی خود را اصولی انجام دهید: لینکهای درج شده در صفحات وبسایت شما نباید به صفحات غیر مرتبط یا صفحاتی که دیگر وجود ندارند، ارجاع داده شوند. از طرف دیگر وجود این لینکها میتواند تجربه کاربری مخاطبین وبسایت شما را بهشدت تحت تاثیر قرار دهد
- محتوای تکراری در وبسایت خود قرار ندهید: یکی از بزرگترین دلایل کاهش بودجه خزش، استفاده از محتواهای تکراری است. برخی وبسایتها در چندین صفحه خود، محتواهایی کاملا مشابه قرار میدهند. گوگل و دیگر موتورهای جستوجو نمیخواهند منابع خود را صرف صفحات کاملا تکراری در وبسایت شما کنند و به همین خاطر به مرور زمان، Crawl Budget کاهش پیدا میکند
- محتوای شما باید کیفیت مناسبی داشته باشند: رباتهای موتورهای جستوجو بسیار باهوش هستند و اگر محتوای موجود در وبسایت شما کیفیت لازم را نداشته باشد و نتواند مخاطبین را راضی کند، میزان بودجه خزش وبسایت شما به مرور زمان کاهش پیدا میکند
با دورهها و مقالات آرکاد در سئو حرفهای شوید
بودجه خزش یا Crawl Budget تنها یکی از اصطلاحات بسیار مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. باتوجه به گستردگی بسیار زیاد این حوزه، شما به مقالات و دورههای آموزشی باکیفیتی نیاز دارید تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن، تمام مفاهیم و مباحث دیجیتال مارکتینگ را آموزش ببینید. ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ آرکاد بهصورت تخصصی در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنیم. مقالات و دورههای آموزشی ما در این حوزه بهترین هستند و شما قطعا با استفاده از آنها میتوانید در تمامی مباحث از جمله سئو، به یک متخصص تبدیل شوید.
دیدگاهتان را بنویسید