۳ روشی که سفر مشتری میتواند سئو را هدایت کند
یک سفر مشتری با نقشه خوب میتواند سئو را به استراتژی بازاریابی کلی شما نزدیک کند. بیاموزید که چگونه میتوانید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنید.
درک نحوه تعامل کاربران شما با برند شما برای ارائه یک تجربه عالی به مشتری حیاتی است. به همین دلیل است که نباید سفر مشتری را نادیده بگیرید. این به شما امکان میدهد تا تجربه کاربری (UX) و استراتژیهای محتوای وبسایت خود را بر اساس افرادی که مهم هستند – مشتریانتان – شکل دهید.
بیایید بررسی کنیم که چگونه سفر مشتری می تواند به هدایت برنامه سئوی شما کمک کند.
سفر مشتری و سئو
یک سفر مشتری که به خوبی ترسیم شده است میتواند به نفع سئو باشد. از آنجا که سئو یک رشته گسترده است، به راحتی میتوان تلاشهای خود را پراکنده کرد. برخی افراد بیش از حد در تکمیل یک جنبه غرق میشوند؛ چه سئو تکنیکال، چه سئو داخلی یا سئو خارجی.
قرار دادن حق بیمه در سفر مشتری به شما کمک میکند تا برنامه سئوی خود را هماهنگ کنید و تلاش خود را بر روی آنچه ارزشمند است متمرکز کنید. چه به سفر مشتری به عنوان یک مسیر خطی یا چند لمسی، قیف چهار سطحی یا چرخ طیار نگاه کنید، باید یک استراتژی کلی را اجرا کنید.
در چارچوب آن، استراتژی و حتی فعالیتها و برنامههای تاکتیکی از همسویی با سفر مشتری سود میبرد. در اینجا چند زمینه وجود دارد که سفر مشتری میتواند تلاشهای سئوی شما را راهنمایی کند.
۱- نگاشت کلمات کلیدی و موضوعات به سفر مشتری (Mapping keywords)
آیا با فهرست گسترده کلمات کلیدی مشکل دارید؟ آیا میخواهید برای همه اصطلاحاتی که میدانید مرتبط هستند اما چالش برانگیز هستند، بهینهسازی کنید؟
با استفاده از نقشههای سفر مشتری خود، میتوانید محتوای خود را به طور کلی به درستی دریافت کنید و از وضوح برای سئو استفاده کنید. به عنوان مثال، بهترین زمان برای آموزش مشتریان بالقوه زمانی است که هنوز در مرحله تحقیق و اکتشاف هستند.
زمانی که شخصی به تازگی از برند شما آگاهی پیدا میکند، باید هدف خود را برای تبدیل شدن به منبع قابل اعتماد او داشته باشید. به آنها کمک کنید تا مشکل خود را درک کنند و راهحلهای ممکن را شناسایی کنند. از تمایل به فروش دوری کنید. این استراتژی اغلب برای B2B کار میکند، اما میتواند حتی در تجارت الکترونیک و B2C نیز اجرا شود.
فرض کنید در حال فروش هدایای داماد هستید. شما میتوانید یک راهنمای جامع برای همه چیزهایی که یک زوج نامزد، هنگام برنامهریزی برای عروسی خود باید بدانند ایجاد کنید. انجام این کار به شما کمک میکند تا به عنوان یک منبع عالی پیدا شوید؛ حتی قبل از اینکه متوجه شوند که به هدایای خاص داماد نیاز دارند.
ایجاد آگاهی و تمایل به برند در اوایل سفر به مشتریان کمک میکند تا زمانی که برای خرید آماده شوند با شما ارتباط برقرار کنند.
در مرحله آگاهی اولیه، اصطلاحاتی را که میدانید به احتمال زیاد تبدیل نمیشوند، اما مهم هستند، استفاده کنید. سپس، محتوا و بهینهسازی خود را به صورت استراتژیک برنامهریزی کنید تا بتوانید در این مرحله از سفر مشتری پیدا شوید.
همین امر در مورد عباراتی که میدانید قصد تبدیل دارید، صادق است. شرایطی که قصد خرید را نشان میدهند مانند جستجوی شماره قطعه یک محصول خاص یا عبارتهای تولید سرنخ مبتنی بر اقدام (مثلاً “دندانپزشک نزدیک من”) در سفر مشتری بیشتر هستند.
نگاشت کلمات کلیدی مناسب در این مرحله نیز بسیار مهم است. در این مرحله، ما میخواهیم آنها را به خرید، فرم تماس یا راه دیگری برای تعامل با خودمان نزدیک کنیم.
دعوت به اقدام را دفن نکنید. از ضربه زدن به آنها با رهبری فکری یا محتوای آگاهی عمومی خودداری کنید. بر اساس نقشه سفر مشتری خود، شما همچنین تعداد زیادی پرس و جو و موضوعات را پیدا خواهید کرد تا محتوای خود را به آن پیوند دهید. از درک خود از سفر برای دسته بندی کلمات کلیدی و موضوعات استفاده کنید و آنها را به محتوای مناسب در سایت خود ترسیم کنید.
امیدواریم با دستهبندی کلمات کلیدی خود به این روش و نگاه کردن به نیازهای محتوا از طریق این لنز، بتوانید تمرکز و وضوحی تازه برای برنامههای محتوایی و سرمایهگذاری خود به دست آورید.
۲- اهداف بهینهسازی نرخ تبدیل
بنابراین شما زمان زیادی را برای نگاشت کلمات کلیدی و موضوعات در مراحل مربوطه از سفر مشتری صرف کردهاید و محتوا را برای پر کردن هر شکافی توسعه دادهاید. متأسفانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که همه چیز به خوبی همانطور که در نظر گرفته شده است کار کند.
صرف نظر از اینکه چقدر هدفمند و خاص هستید، همیشه چیزی برای آزمایش، بهینهسازی و ساختن وجود خواهد داشت. در برخی موارد، ممکن است چیزهای جدیدی در مورد چگونگی سفر مشتری پیدا کنید.
در موارد دیگر، بازدیدهایی را که میخواهید دریافت میکنید، اما نمیبینید که کاربر به مرحله بعدی که در سفر انتظار دارید حرکت کند. اینجا جایی است که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) وارد میشود. به دادههای تاریخی و دادههای پیشبینی شده خود برگردید.
- چند درصد از کاربران معمولاً چه کاری انجام میدهند؟
- از آنها انتظار دارید چه کار کنند؟
- آیا آنها سه روز بعد در صفحه مشخصتری به سایت باز میگردند؟
- آیا معمولاً از صفحات خاصی بازدید میکنند یا اقدامات خاصی انجام میدهند؟
عمیقتر حفاری کنید. ببینید برای چه کلمات کلیدی دیگری میتوانید بهینهسازی کنید. بدانید چه زمانی آنها به گوگل باز میگردند و چگونه میتوانند جستجوها را اصلاح کنند. از دادههای کانالهای دیگر استفاده کنید. کسب اطلاعات دقیق با Google Analytics، نقشه برداری حرارتی و ابزارهای CRO، و پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به شما کمک خواهد کرد.
آنها را به کار بگیرید تا بفهمید کجا سفر دقیق است، در حالی که UX یا محتوا نیاز به بهبود دارد؛ مناطقی را بیابید که میتوانید سفر مورد نظر یا برنامهریزی شده را بهینه کنید. عناصر سئو باید در اینجا گنجانده شوند تا شامل عوامل فنی (سرعت سایت، موارد حیاتی وب اصلی، نمایه سازی)، سئو داخلی، استراتژی محتوا و فراخوانها برای اقدام باشد.
۳- اندازهگیری عوامل سئو
من میتوانستم این را ابتدا فهرست کنم، زیرا با نگاه من به نحوه همگرایی سفر مشتری و سئو نشان داده میشود.
من فرض میکنم شما یک سفر به خوبی تعریف شده دارید. با این حال، همانطور که در بالا اشاره کردم، با استفاده از CRO و سایر روشها برای بهینهسازی سفر و وبسایت به طور کلی، باید آنچه را که اتفاق میافتد اندازهگیری کنید تا تصمیمات آگاهانه را به طور کامل بگیرید.
- آیا کلمات کلیدی که در هر مرحله روی آنها تمرکز میکنید، ترافیک را به صفحات مورد نظر شما هدایت میکنند؟
- آیا کاربران کاری را که شما میخواهید انجام میدهند و در سفر عمیقتر میشوند؟
هنگامی که آن را آزمایش میکنید، نقاط ضعفی را در تنظیمات تجزیه و تحلیل خود و نحوه نگاه شما به سئو و تجزیه و تحلیل کلی وب پیدا خواهید کرد. این چیز خوبی است. راههای جدیدی برای مشاهده و اندازهگیری سفر مشتری پیدا کنید. همچنین، اندازهگیری عوامل سئو و عملکرد خود را با آن سفر هماهنگ کنید.
این به شما کمک میکند تا تلاشهای خود را متمرکز کنید و به طور کلی آمارهای جهانی مانند رتبهبندی، نمایشها، ترافیک و تبدیلها را تحت الشعاع قرار ندهید.
با رسیدن به این عمق، میتوانید ببینید چه چیزی را روی میز میگذارید. شاید شما بیش از حد روی کلمات کلیدی آگاهی از برند، تمرکز کردهاید (و تبدیل نمیکنید). یا ممکن است بر روی شرایط فقط اقدام “تبدیل اکنون” متمرکز شوید بدون اینکه کاربران “ناآگاه” را در طول سفر پرورش دهید.
نتیجه
تمرکز و راهنمایی کاربر هدف، برای سئو ضروری است. هرگونه اولویتبندی و همسویی با وب و استراتژیهای گستردهتر میتواند به شما کمک کند که چه منابع گستردهای برای سرمایهگذاری داشته باشید و چگونه فقط میتوانید یک رویکرد ناب را اتخاذ کنید.
از طریق استفاده از یک سفر مشتری ترسیم شده، میتوانید نیازها، استراتژیها، تاکتیکها و اهداف را برای محتوا تعریف کنید. در عین حال میتوانید انتظارات و سرمایه گذاریها را مدیریت کنید.
سئو نباید در جزیره انجام شود. بهتر است به عنوان بخشی از کل اجرا شود. تفکر سفر مشتری شما را به برنامه و استراتژی بازاریابی کلی نزدیک میکند. از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید