۷ روش استفاده از Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا
۷ روش استفاده از Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا
در این مطلب با چگونگی استفاده از Google Trends برای پیدا کردن اطلاعات بسیار مفید در زمینه تحقیق کلمات کلیدی و تقویت استراتژی سئو آشنا میشوید. با ما همراه باشید.
Google Trends تنها ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که بر اساس دادههای واقعی جستجوهای گوگل، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار میدهد.
این هفت نکته درباره چگونگی استفاده از Google Trends به شما یاد میدهند که چگونه به دقیقترین اطلاعات کلمات کلیدی دست پیدا کنید و از آنها برای استراتژی کلمات کلیدی خودتان استفاده کنید.
با روشهای جدید استفاده از Google Trends آشنا شوید تا به اطلاعاتی مخفی درباره آمار حجم کلمات کلیدی دست پیدا کنید.
ارزش Google Trends
گرچه Google Trends دقیق است اما آمار ترافیک را در قالب اعداد واقعی به شما نمایش نمیدهد.
ابزارهای سئوی غیررایگان هم اعداد و ارقام مربوط به حجم جستجوی کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار میدهند اما این اعداد تقریبی هستند و از سرویسهای ارائه دهنده داده و آمار استخراج میشوند.
بنابراین گرچه ابزارهای سئوی غیررایگان تخمینی از ترافیک جستجوی کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهند اما دادههای ارائه شده توسط Google Trends بر اساس حجم واقعی جستجوها به دست آمدهاند.
البته نمیتوان گفت که Google Trends بهتر از ابزارهای غیررایگان است. وقتی از این ابزار در کنار ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید، میتوانید به تخمین دقیقتری از حجم جستجوی واقعی کلمات کلیدی دست پیدا کنید.
Google Trends قابلیتهای دیگری هم دارد که امکان تفکیک دقیق دادهها را فراهم میکند تا تلاشهای تبلیغاتی خودتان را به بهترین شکل متمرکز کنید و بتوانید کلمات کلیدی جدید و پرطرفدار را شناسایی کنید.
چگونه برای سئو از Google Trends استفاده کنیم؟
۱٫ دریافت دادههای دقیقتر با مقایسه کلمات کلیدی
Google Trends یک بازنمایی نسبی از ترافیک کلمات کلیدی بر حسب مقیاسی از صفر تا صد نمایش میدهد.
دقیقاً مشخص نیست که گزارش Google Trends مربوط به صدها جستجوی کلمه کلیدی است یا هزاران جستجو چون این نمودار حالت نسبی دارد.
این قابلیت برای مواقعی که با حجم ترافیک یک کلمه کلیدی دیگر آشنا هستید مفید است.
چگونه آمار دقیقتری درباره ترافیک به دست آوریم؟
اگر به دنبال تخمینی دقیقتر از حجم جستجوی کلمات کلیدی هستید، کلمه کلیدی را با کلمه ای که از قبل آمار دقیقی درباره آن دارید مقایسه کنید.
اگر حجم جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر زیاد بود، میتوانید از طریق مقایسه آن با کلمه کلیدی که درباره حجم ترافیک آن اطلاعات دارید، تخمین دقیقی از آن به دست آورید.
نیازی نیست که کلمه کلیدی مورد مقایسه با کلمه کلیدی اصلی ارتباط داشته باشد. این کلمات میتوانند کاملاً متفاوت باشند. نکته مهم این است که درباره حجم آن کلمه کلیدی یک برآورد کلی داشته باشید.
اگر این اطلاعات را در اختیار ندارید، میتوانید با این روش به اطلاعات مفید دست پیدا کنید.
به صفحه Google Trends Daily Trends بروید که کوئریهای مورد جستجوی پرطرفدار را نمایش میدهد.
در این صفحه، گوگل حجم جستجوی کلمات کلیدی را در قالب اعداد نمایش میدهد مثل ۱۰۰ هزار جستجو در روز.
برای مثال، Google Trends نشان میدهد که حجم جستجوی کلید واژه womens dresses (لباس زنانه) رو به افزایش است اما اطلاعاتی درباره میزان آن ارائه نمیکند.
اسکرین شاتی از Google Trends، آگوست ۲۰۲۱
صفحه Google Daily Trends برای دوشنبه ۳۰ آگوست ۲۰۲۱ نشان میدهد که تعداد جستجو برای elizabeth holmes بیش از ۱۰۰ هزار جستجو است.
اسکرین شات از Google Trends، آگوست ۲۰۲۱
حالا یک اسکرین شات از مقایسه بین عبارت womens dresses و elizabeth holmes مشاهده میکنید که بیشتر از صد هزار جستجو دارد.
اسکرین شاتی از Google Trends، آگوست ۲۰۲۱
گرچه Google Trends حجم دقیق جستجوها را مشخص نمیکند اما اگر در جریان حجم جستجوی یک کلمه کلیدی باشید، سطح ترافیک کلمه بعدی قابل درکتر خواهد بود.
ترفند بالا صددرصد دقیق و درست نیست اما برای دستیابی به یک دیدگاه کلی مفید است و میتوان از آن برای اعتبارسنجی دادههای به دست آمده از یک ابزار غیررایگان استفاده کرد.
۲٫ مقایسه کلمات کلیدی بر اساس زمان
برای بررسی آمار کلمات کلیدی، دو روش کلی وجود دارد: بررسی شرایط کلمات کلیدی در بازه زمانی طولانی یا بررسی برای بازههای زمانی کوتاه تر.
گرایشات طولانی مدت
میتوانید Google Trends را طوری تنظیم کنید که آمار کلمات کلیدی را از زمان جاری تا سال ۲۰۲۲ نمایش دهد. این روش مشاهده برای بررسی گرایشات مخاطبان بسیار مفید است.
- کلمات کلیدی با روند طولانی مدت صعودی: اگر یک کلمه کلیدی روندی صعودی دارد این یعنی باید وقت بیشتری برای تولید محتوا برای آن کلمه کلیدی خاص صرف کنید.
- کلمات کلیدی با روند طولانی مدت نزولی: اگر خط روند حالت نزولی داشته باشد، در این صورت احتمالاً رفتار کاربران نسبت به آن محتوای خاص رو به تغییر است.
برای مثال، روند ۵ ساله جستجوهای مربوط به اصطلاح WordPress هم برای سایت WordPress و هم نرمافزار WordPress در نظر بگیرید:
اسکرین شات Google Trends، آگوست ۲۰۲۱
همانطور که مشاهده میکنید، حجم جستجو برای کلمات کلیدی شامل وردپرس رو به تغییر است از جمله تم وردپرس، پلاگین وردپرس و میزبانی وردپرس.
تشخیص قرار داشتن یک روند در مسیر مارپیچی نزولی اهمیت زیادی دارد.
- دوربین دیجیتال عامل اصلی انقراض دوربین آنالوگ بود.
- آیفون هم آغازگر روند نزولی محبوبیت دوربین دیجیتال شد.
قرار داشتن در جریان این تغییرات به بازاریاب یا ناشر محتوا کمک میکند تا تشخیص دهد که حالا وقت کمرنگ شدن دوربین دیجیتال و پرداختن به محصولات مرتبط با گوشیهای موبایل است.
۳٫ موضوعات و کوئریهای مرتبط
Google Trends دو قابلیت دیگر موسوم به موضوعات مرتبط (Related Topics) و کوئریهای مرتبط (Related Queries) دارد.
موضوعات
موضوعات، کوئریهای جستجویی هستند که همگی در یک مفهوم خاص با هم اشتراک دارند. به طور کلی، موضوعات مستقل از زبان هستند اما مشخص نیست که شرایط برای موضوعات مرتبط هم به همین صورت است یا خیر.
به گفته خود گوگل:
موضوعات مرتبط:
کاربرانی که کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو کردهاند، این موضوعات را هم جستجو کردهاند.
می توانید این موضوعات را بر اساس معیارهای زیر مشاهده کنید:
برترینها (Top): محبوب ترین موضوعات؛ امتیازدهی به صورت نسبی انجام میشود و در آن عدد ۱۰۰ مربوط به پرجستجوترین موضوع و عدد ۵۰ مربوط به موضوعی است که به اندازه نصف محبوب ترین کلمه، جستجو شده و به همین ترتیب.
صعودی (Rising): موضوعات مرتبطی که از آخرین بازه زمانی، بیشترین افزایش را در تعداد جستجو داشتهاند.
نتایج مشخص شده با کلمه Breakout، افزایش عظیمی داشتهاند احتمالاً به این دلیل که جدید هستند و قبلاً حجم جستجوی محدودی داشتهاند.
کوئریهای مرتبط
توضیح کوئریهای مرتبط هم شبیه به موضوعات مرتبط است.
برترین کوئریها به صورت کلی محبوب ترین هستند و کوئریهای صعودی آنهایی هستند که محبوبیتشان رو به افزایش است.
اسکرین شات Google Trends، آگوست ۲۰۲۱
۴٫ کلمات محبوب کوتاه مدت، قدرت جذب ترافیک انبوه را دارند
بررسی روند تغییرات کلمات کلیدی در بازههای زمانی کوتاه مثل ۹۰ یا حتی ۳۰ روز اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما قرار میدهد تا با تغییرات سریع در روند جستجوها آشنا شوید.
در Google Discover و همچنین Google News حجم ترافیک چشمگیری وجود دارد.
Google Discover در مقایسه با Google News نسبت به موضوعات روز حساسیت کمتری دارد اما قرار داشتن در جریان علایق جاری کاربران کمک زیادی به جذب ترافیک از طریق Google Discover و Google News میکند.
مثلاً کلمات کلیدی چگونه (How To) و اطراف من (Near Me) دو مورد از کلمات کلیدی هستند که بیشترین افزایش حجم جستجو را به خود اختصاص میدهند.
وقتی این بازه زمانی را به ۹۰ روز محدود کنید، متوجه میشوید که این جستجوها در کدام روزهای هفته محبوبیت داشته اند.
دانستن روزهایی از هفته که در آنها محبوبیت یک موضوع خاص بیشتر میشود، به برنامه ریزی برای انتشار محتوا کمک میکند تا زمانی که کاربر در جستجوی یک محتوای خاص است، بهترین نتایج را در اختیار او قرار دهید.
۵٫ دسته بندی کلمات کلیدی بر حسب نوع
Google Trends قابلیت دستهبندی کلمات کلیدی بر اساس نوع آنها را هم دارد تا دادههای دقیقتری را در اختیار شما قرار دهد.
تب Categories اهمیت خاص خود را دارد چون کلمات کلیدی را طبق شرایط خاص آنها و اطلاعات زمینهای تقسیمبندی کرده و به دقیقتر شدن مطالعه شما کمک میکند.
اگر موضوع کلمه کلیدی، اتومبیل باشد، میتوانید Google Trends را تنظیم کنید تا فقط دادههای مربوط به این موضوع را برای شما نمایش دهد.
با محدود کردن دادههای Google Trends بر حسب نوع و دسته بندی، میتوانید اطلاعات دقیقتری درباره موضوعاتی که در حال تحقیق درباره آنها هستید کسب کنید.
۶٫ استفاده از آمار کلمات کلیدی بر اساس موقعیت جغرافیایی
میتوان برای تعیین بهترین مناطق جهت تبلیغ یک سایت یا تولید محتوا، از اطلاعات Google Trends بر حسب موقعیت جغرافیایی استفاده کرد.
مثلاً اگر یکسری محصول خاص در شهر A و B محبوبیت دارند کاملاً طبیعی است که این محصولات را به صورت ویژه برای مناطق ذکر شده تبلیغ کنید.
محبوبیت کلمات کلیدی بر حسب موقعیت جغرافیایی، اهمیت زیادی برای لینک سازی، تولید محتوا، تبلیغ محتوا و تبلیغ با سیستم “پرداخت به ازای هر کلیک” دارد.
تنظیم محتوا بر اساس موقعیت جغرافیایی به افزایش میزان تناسب آن با جستجوهای کاربران کمک میکند.
گوگل، صفحات را بر اساس میزان تناسبی که با شرایط کاربر دارند رتبه بندی میکند بنابراین تعبیه اطلاعات جغرافیایی در محتوا به رتبه بندی بهتر آن کمک میکند. به ویژه اگر این افراد شروع به تبلیغ محتوای شما در شبکههای اجتماعی، وبلاگها و پادکستها کنند.
۷٫ مشخص کردن هدف جستجو با طبقه بندی دادهها
Google Trends این امکان را فراهم کرده که اطلاعات کلمات کلیدی را بر حسب نوع جستجو (Search Type) تقسیم بندی کنید. این قابلیت برای بررسی میزان محبوبیت انواع مقاصد کاربران از جستجو بسیار مفید است.
نوع جستجوها درباره اینکه کاربران چه موقع روی یک نوع هدف جستجوی خاص متمرکز شده اند هم اطلاعات خوبی فراهم میکند.
با تنظیم دقیق نتایج جستجو میتوانید دادههای پرتی که باعث انحراف مطالعه شما میشوند را حذف کنید و سیگنالهای دقیقی دریافت کنید – یعنی دادههایی که بیشترین مفهوم را دارند.
می توان Google Trends را بر حسب اطلاعات زیر تنظیم کرد:
- جستجوهای وب
- جستجوی تصاویر
- جستجوی اخبار
- سیستم خرید Google Shopping
- جستجوهای یوتیوب
بررسی جستجوهای یوتیوب روش بسیار مفیدی برای شناسایی محتوایی از نوع how to (چگونه ….؟) است.
با جستجوی Google Trends برای کلماتی مثل چگونه، چه چیزی، کجا، چه موقع، چرا و چه کسی متوجه میشوید که جستجوهای شروع شونده با کلمه کلیدی چگونه، بیشترین محبوبیت را در یوتیوب دارند.
Google Trends مقایسه را به ۵ کلمه کلیدی محدود میکند، در نتیجه در اسکرین شات زیر یکی از این کلمات حذف شده است.
اسکرین شات Google Trends، آگوست ۲۰۲۱
اگر عبارت کلیدی مورد نظر شما، حاوی محتوای دستورالعملی باشد که در آن از کلماتی مثل چگونه (how to) استفاده شده، با جستجوی دقیقتر در یوتیوب میتوانید به اطلاعات مفیدی برسید.
مثلاً در جستجوی یوتیوب، “موضوعات مرتبط” و “کوئریهای مرتبط” نسبت به جستجوی وب، تناسب و مفهوم بهتری دارند.
در اینجا مثال دیگری از نحوه تنظیم دادههای Google Trends با استفاده از انواع مختلف جستجوها مشاهده میکنید.
در اینجا هم همان جستجوهای how، what، where، when، why و who را مشاهده میکنید اما این بار با تنظیم دقیق تر جستجوی اخبار (News Search).
اسکرین شات Google Trends، آگوست ۲۰۲۱
الگوی جستجوها در Google News با الگوی جستجوها در یوتیوب کاملاً متفاوت است. به این دلیل که کاربران در Google News به دنبال اطلاعاتی از نوع “چه چیزی” و “چگونه” هستند.
تصویر بالا مربوط به جستجوهای ۹۰ روز اخیر است. وقتی همین کلمات کلیدی را با چشم انداز ۵ ساله جستجو کنیم، مشخص میشود که کلمات کلیدی به سبک چه کسی (who) با توجه به رویدادهای جاری روز جهش پیدا میکنند.
بزرگترین جهش در روزهای پس از انتخاب ۲۰۲۰ آمریکا رخ داده است.
این تنظیمات و بررسیها به دقیقتر شدن نتایج و رسیدن به اطلاعات مفید کمک میکنند.
پس حتماً شما هم این روشهای تنظیم و بررسی را امتحان کنید.
نتیجه گیری: Google Trends یک ابزار مفید و کاربردی است
Google Trends یک ابزار مفید است و با کمی خلاقیت میتوانید به اطلاعات مهمی برسید.
توصیه میکنیم که کمی وقت صرف کار با این ابزار کنید تا به اطلاعاتی برسید که به شما برای تنظیم دقیقتر مطالبتان و تبلیغ آنها کمک کنند.
دیدگاهتان را بنویسید