۴۹ ایده کارآمد برای ساختن لید مگنت هایی که باعث رشد لیست ایمیل شما میشوند
استفاده از لید مگنت یکی از بهترین راهها برای افزایش تعداد مشترکین یک وبسایت است. اگر لید مگنت ندارید یا لید مگنت مورد استفاده شما خوب و کارآمد نیست، مطالعه و عمل کردن به این مطلب میتواند باعث تغییر وضعیت کسب و کار شما و دستیابی به موفقیت شود.
اما قبل از اینکه به مطلب اصلی بپردازیم، شما را با اصول کار آشنا خواهیم کرد از جمله اینکه:
لید مگنت چیست؟
لید مگنت یا آهنربای لید یک مشوق و عامل انگیزه بخش است که بازاریابها در ازای دریافت آدرس ایمیل یا سایر اطلاعات تماس خریداران، به آنها عرضه میکنند. معمولاً لیدمگنتها حاوی یک قطعه اطلاعاتی دیجیتال یا یک محتوای قابل دانلود مثل یک چک لیست رایگان در قالب پی دی اف، گزارش، مقاله سفید، ایبوک، ویدیو و غیره هستند.
چرا هر کسب و کاری به یک لید مگنت نیاز دارد؟
اگر میخواهید در فضای آنلاین برای کسب و کارتان لید (یا سرنخ فروش) ایجاد کنید، حتما به لید مگنت نیاز دارید.
چرا؟! چون ایمیل یک ابزار بسیار شخصی و خصوصی است. افراد بدون داشتن یک انگیزه قوی حتی در صورتیکه به برند شما علاقه داشته باشند، ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار نخواهند داد. به عنوان یک بازاریاب، این وظیفه شماست که یک دلیل متقاعد کننده برای انجام این کار ایجاد کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک پست وبلاگی درباره “۱۰ روش موثر برای بهبود سرویس دهی به مشتریان” دارید. در انتهای مطلب از خوانندگان میخواهید برای دریافت “آپدیت” و تغییرات بعدی به لیست ایمیل شما بپیوندند.
یا میتوانید از خوانندگان درخواست کنید که برای دریافت یک مطالعه موردی رایگان و قابل دانلود به صورت پیدیاف (حاوی مثالهایی واقعی از کسب و کارهایی که از این ۱۰ استراتژی برای بهبود سرویس دهی به مشتریان استفاده کرده اند) به لیست ایمیل شما بپیوندند.
به نظر شما کدام روش بیشتر از دیگری موفق به جذب مشترک ایمیلی میشود؟
قطعاً گزینه دوم!
حالا که اهمیت لیدمگنت را درک کردید، شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که لید مگنت چیست؟
یک لید مگنت خوب چه ویژگیهایی دارد؟
یک لید مگنت قوی و شکست ناپذیر باید این هفت ویژگی را داشته باشد:
- مشکلی را حل کند. اگر لید مگنت شما یک مشکل واقعی از مشتریان را حل نکند یا چیزی که واقعاً میخواهند در اختیار آنها قرار ندهد، به هیچ وجه برای شما کار نخواهد کرد.
- یک موفقیت سریع را به آنها وعده دهد. لید مگنت شما باید یک موفقیت و برد سریع را به مخاطبین وعده دهد (و آن را محقق کند). به عبارت دیگر باید به آنها کمک کنید تا سریع به یک هدف برسند.
- فوق العاده خاص باشد – درباره یک موضوع یا ایده کلی لید مگنت تهیه نکنید. هر چه مزیت لید مگنت خاص تر باشد، بهتر میتواند لیدها را تبدیل کند.
- قابلیت درک و دریافت سریع را داشته باشد – معمولاً چک لیستهایی به صورت پیدیاف عمل تبدیل را بهتر انجام میدهند چون دریافت و درک آنها با سرعت بیشتری صورت میگیرد. گزارشات طولانی یا ایبوکها میتوانند باعث غرق شدن مخاطب در انبوه مطالب شوند.
- ارزش زیادی داشته باشد – لید مگنت شما باید ارزش واقعی زیادی داشته باشد و ارزش آن در نظر مخاطبین نیز زیاد باشد.
- دسترس پذیری فوری داشته باشد – اگر لید مگنت شما به صورتی باشد که بتوان بلافاصله آن را عرضه کرد، بهتر کار میکند. انسانها کسب لذت فوری را دوست دارند.
- نشان دهنده تخصص یا گزاره فروش منحصربفرد شما باشد – لید مگنت شما باید به گونهای باشد که وقتی کسی از آن استفاده میکند، متوجه تخصص یا گزاره فروش منحصربفرد شما شود. این ویژگی کمک میکند تا بتوانید در آینده این افراد را به مشتری تبدیل کنید.
یکی از لید مگنتهای سایت OptinMonster “۱۲ راه ثابت شده برای تبدیل بازدیدکنندگانی که سایت شما را ترک میکنند، به مشترک سایت” است.
این لید مگنت به دلایل مختلفی به موفقیت چشمگیر دست پیدا کرد از جمله:
- حل کردن یک مشکل واقعی از مخاطبین این سایت: بازدیدکنندگانی که سایت را ترک میکنند و هیچ وقت برنمیگردند.
- وعده رسیدن به یک موفقیت سریع: یعنی تبدیل کردن این مخاطبین به مشترک سایت.
- خاص: در این مطلب تبدیل کردن تمام بازدیدکنندهها آموزش داده نشده بلکه فقط هدف بازدیدکنندگانی بوده که سایت را ترک میکنند.
- درک و دریافت سریع: این مطلب به صورت یک چک لیست پیدیاف است.
- ارزش زیاد: پیروی از این ۱۲ نکته باعث افزایش چشم گیر فروش برای کسب و کار شما میشود.
- دسترسی فوری: میتوان این مطلب را پس از وارد کردن ایمیل با کلیک کردن روی یک دکمه دانلود کرد.
- نشان دادن تخصص: این وبسایت نشان داده که در زمینه تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشترک تخصص زیادی دارد و همین لید مگنت این ادعا را ثابت میکند.
حالا که با نحوه ایجاد یک لید مگنت خوب آشنا شدید، در ادامه نگاهی به چند ایده و مثال از لید مگنت خواهیم داشت.
۴۹ ایده برای ایجاد لید مگنتهایی قوی و کارآمد
در ادامه ۴۹ ایده برای تهیه لید مگنتهایی قوی مطرح میکنیم که به ۳ گروه مختلف تقسیم میشوند که عبارتند از:
- لید مگنتهای مفید
- لید مگنتهای آموزشی
- لید مگنتهای سرگرم کننده
ایدههایی برای لید مگنتهای مفید
لید مگنتهای مفید به مخاطبین جهت صرفه جویی در زمان، انرژی، پول و غیره کمک میکنند. این نوع لید مگنت قویترین مدل لید مگنت است چون همچون یک راهکار خاص و عملی جهت حل یک مشکل است.
طبیعت انسان به گونهای است که به دنبال رسیدن به بیشترین نتیجه با انجام کمترین کار است در نتیجه مطمئن شوید که این لید مگنت تمام کارهای سخت مورد نظر را برای آنها انجام میدهد.
در ادامه نگاهی به نمونههایی از لید مگنتهای مفید خواهیم داشت …
۱٫ چک لیست
چک لیست بهتر از سایر انواع لید مگنت تبدیل میشود چون استفاده از آنها بسیار سادهتر است و هر آنچه کاربر باید بداند را به یک لیست قابل اجرا تبدیل میکند.
همچنین میتوان این چک لیستها را با سرعت زیادی ایجاد کرد. برای مثال میتوانید پستهای وبلاگی مورد علاقه خودتان را به صورت یک چک لیست درآورده و بعد آن را تبدیل به یک فرم انتخاب ۲ مرحلهای کنید تا نرخ تبدیل را به شدت افزایش دهد.
در ادامه دو نمونه از این چک لیستها را مشاهده میکنید.
چک لیستی جامع برای ایجاد فرم انتخاب (Optin Form) – این چک لیست حاوی لیستی از ۶۳ المان مختلف است که برای ساختن فرم انتخاب به آنها نیاز دارید.
چک لیست سئوی درون صفحه ای: چگونه مطالب خودتان را کاملاً بهینه سازی کنید – میتوانید این فرم را چاپ کنید و هر زمان قصد بهینه سازی سئوی یک صفحه را دارید، از آن استفاده کنید.
۲٫ تقلبنامه (Cheatsheet)[1]
تقلبنامه هم در اصل یک نوع چک لیست است اما یک لیست جامع از فرایندها یا دستورالعملها در اختیار کاربر قرار میدهند که میتواند برای دستیابی به یک هدف یا منفعت خاص بارها از آن استفاده کند.
این تقلبنامهها بسیار قوی و کارآمد هستند چون نیاز به فکر کردن را از بین میبرند.
در ادامه یک نمونه عالی از تقلبنامه ساخته شده برای بلاگرها را مشاهده میکنید: ۵۲ ترفند برای نوشتن سرخط: یک تقلبنامه فوق العاده برای نوشتن پستهایی وبلاگی که بشدت محبوب میشوند.
قطعاً بلاگرها خواهان محبوبیت هر چه بیشتر پستهای وبلاگی خودشان هستند بنابراین این لید مگنت یک مزیت خاص برای آنها دارد. همچنین نیاز به فکر کردن را از بین میبرد و مخاطب با داشتن این تقلبنامه نیازی به فکر کردن درباره چگونگی نوشتن پستهایی که محبوبیت زیادی کسب میکنند، ندارد.
۳٫ قالب آماده (Template)
یک قالب آماده میتواند هر چیزی باشد که یک چارچوب کلی یا نقطه شروع در اختیار کاربر قرار دهد به صورتی که تنها کاری که کاربر باید انجام دهد، پر کردن قسمتهای خالی آن است.
یک مثال بسیار خوب از این مدل لید مگنت Magic Email Template است؛ محتوایی که کارآفرینان و مالکان کسب و کارهای کوچک میتوانند به سادگی آن را کپی و پیست کرده، چند کلمه آن را به صورت دلخواه تغییر داده و سپس بلافاصله از آن برای برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها و افراد مهم در صنعت خودشان استفاده کنند.
جهت پیشرفته تر کردن هر چه بیشتر لید مگنت یک مجموعه کامل از قالبهای آماده ایجاد کنید مثل کتابخانه جامع قالب تبلیغات فیسبوک از وبسایت Digital Marketer.
4. سوایپ فایل (Swipe File)
سوایپ فایلها حتی از قالبهای آماده هم قوی تر هستند چون تنها کاری که باید انجام دهید کپی کردن آنهاست.
به عنوان مثال سوایپ فایل کامل شبکههای اجتماعی شامل ۷۲ سرخط برای پستهای شبکههای اجتماعی است که میتوانید به راحتی آنها را کپی و استفاده کنید.
۵٫ مثال و نمونه
مثالها از جمله لید مگنتهایی هستند که خیلی خوب کار میکنند چون در هر صنعتی مردم دائماً به دنبال مثال و نمونه هستند.
به عنوان مثال Bidsketch (یک نرم افزار طراحی پروپوزال) از Sample Client Proposal به عنوان لید مگنت استفاده میکند.
در واقع میتوانید یکی از پستهای وبلاگی محبوب خودتان را با بهینه سازی آن برای “[کلمه کلیدی مورد نظر خودتان] + مثال” و اضافه کردن یک نمونه لید مگنت به آن تبدیل به یک ماشین تولید لید کنید.
۶٫ اسکریپت (متن آماده)
متنهای آماده برای مخاطبینی که به دنبال دریافت کمک برای نوشتن متن یا سخنرانی هستند، بسیار مفید هستند.
به عنوان مثال اگر این افراد نیاز به متنی برای مصاحبه شغلی دارند، میتوانید با تهیه متنهایی مفید به آنها جهت استخدام شدن کمک کنید.
یک نمونه دیگر از این نوع لید مگنت را در ادامه مشاهده میکنید که ۳ اسکریپت ویدیویی در اختیار مخاطبین قرار میدهد.
۷٫ مجموعه ابزار (Toolkit)
مجموعه ابزار یکی از محبوب ترین انواع لید مگنت است زیرا همه میخواهند بدانند که افراد حرفهای از چه ابزارهایی استفاده میکنند.
یک نمونه از این لید مگنتها مجموعه ابزار سایت Syed برای رشد کسب و کارهای آنلاین است.
یکی از مهم ترین ویژگیهای مجموعه ابزار این است که معمولاً شما میتوانید با تولید کنندگان آنها همکاری کنید. به این ترتیب نه تنها یک منبع مفید برای بازدیدکنندگان سایت شما خواهند بود بلکه میتوانند برای کسب و کارتان هم درآمد بیشتری تولید کنند.
۸٫ اپلیکیشنهای تحت وب
یک اپلیکیشن تحت وب، ابزاری رایگان است که روی سایت شما قرار میگیرد و برای استفاده از آن باید به سایت لاگین کرد. البته کاربران برای لاگین باید با ایمیل عضو شوند.
به عنوان مثال Bryan Harris اپلیکیشن تحت وبی به نام ListGoal تولید کرده که استفاده از آن کاملاً رایگان است. اما وقتی برای دریافت آن عضو میشوید، Bryan از شما اجازه ارسال ایمیل میخواهد.
۹٫ لیست منابع
لیستهای منابع جزء مطالب بسیار ارزشمند هستند چون قابلیت زیادی برای صرفه جویی در زمان دارند. هر زمان که لیستی از منابع مفید را برای کاربران تهیه میکنید، کمک زیادی به صرفه جویی در وقت آنها کرده اید.
شاخص وبلاگ نویسی مهمان (Giant Guest Blogging Index) از چنین لید مگنتهایی است که به دلایل مختلف موفق شد. این مطلب تحقیقات لازم را برای کسانی که به دنبال وبلاگ نویسی مهمان هستند، انجام داده است.
۱۰٫ تقویم
تقویمها هم در برخی صنایع میتوانند فوق العاده ارزشمند باشند.
مثلاً اگر شما هم مثل Blogilates در صنعت فیتنس و تناسب اندام کار میکنید، میتوانید یک تقویم برای تمرینهای ورزشی تهیه کنید. به این ترتیب کاربران شما نیاز ندارند به این فکر کنند که هر روز باید چه تمرینهایی را انجام دهند چون این تقویم از قبل برنامه ریزی لازم را برای آنها انجام داده است.
۱۱٫ طرح و برنامه
طرح و برنامه هم شبیه تقویم است و به صورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه تهیه میشود.
به عنوان مثال لید مگنت “۵ برنامه غذایی رایگان” (۵ Free Meal Plans) برای مادران پرمشغلهای که وقت زیادی برای تصمیم گیری درباره شام ندارند، بسیار مفید است.
لید مگنت شما میتواند یک برنامه ریز خالی باشد که کاربر مطابق میل خود آن را پر میکند. این نوع لید مگنت بسیار مفید است چون به ساده تر شدن برنامه ریزی برای کاربران کمک میکند.
Mayi Carles هم این برنامه ریزهای جذاب را میفروشد اما میتوانست یکی از آنها را به عنوان لید مگنت به مخاطبین عرضه کند تا میل آنها را برای دریافت بقیه موارد افزایش دهد.
۱۲٫ کاربرگ / کتاب راهنما
کاربرگ (کتاب راهنما) شبیه برنامه است با این تفاوت که معمولاً به افراد برای انجام یک کار خاص یا تشخیص چیزی کمک میکند.
یک نمونه بسیار مفید از این لید مگنتها کاربرگهای قابل ویرایشی هستند که کاربران میتوانند به راحتی آنها را دانلود و پر کنند. یک مثال بسیار خوب از این محتوا، راهنمای استفاده از Adobe InDesign برای تولید لید مگنتی به صورت کاربرگ است.
۱۳٫ مطالب قابل چاپ
اگر در حوزهای خلاقانه کار میکنید و کاربران شما به دنبال محتوایی جذاب هستند تا آن را چاپ کنند میتوانید از این نوع لید مگنت استفاده کنید.
ممکن است کاربران شما نیاز به چنین لید مگنتی داشته باشند تا بتوانند هر زمان به آن نیاز دارند از آن استفاده کنند؛ مثل یک لیست خرید (شبیه Rustic Redhead).
14. فایلهای الهام بخش
آیا کاربران شما به مطالب الهام بخش نیاز دارند؟ مردم همواره در اینترنت به جستجوی مطالب الهام بخش میپردازند پس شما هم میتوانید از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید.
به عنوان مثال این ایبوک الهام بخش برای طراحی لوگو (Logo Design Inspiration eBook) برای طراحانی که به دنبال ایده گرفتن جهت طراحی لوگو هستند، بسیار مفید است.
۱۵٫ لید مگنتهای مجاب کننده (Prompt)
فایلهای الهام بخش یک نوع الهام بخشی تصویری برای مخاطبین دارند اما مطالب مجاب کننده یا تهییج کننده با تشویق مخاطب به تفکر، الهام بخشی میکنند.
۶۰ Journal Prompts یک نوع لید مگنت است که با معرفی تکنیکهایی برای دوست داشتن خود، خودشناسی و راهنمایی خود به کاربران کمک میکند.
۱۶٫ محاسبه گر (یا ماشین حساب)
اگر کاربران شما با اعداد و ارقام سروکار دارند، میتوانید یک ماشین حساب برای آنها ایجاد کنید.
سایت VWO ماشین حسابهای فوق العادهای دارد که میتوانست از آنها به عنوان لید مگنت هم استفاده کند. به عنوان مثال محاسبه گر اهمیت تست A/B برای بازاریابهایی که میخواهند بررسی کنند آیا ترافیک لازم برای جمع آوری دادههایی قابل توجه و مهم را دارند یا خیر، مفید است.
۱۷٫ ابزارهای مولد
اغلب اوقات افراد به دنبال ابزارهای مولدی هستند که به آنها برای ساختن سریع چیزی کمک کند بدون اینکه نیاز به فکر کردن زیادی داشته باشند. اگر چنین ابزارهایی برای مخاطبین شما مفید هستند، سعی کنید از آنها استفاده کنید.
HubSpot یک مولد موضوع وبلاگ بسیار مفید دارد که از آن به عنوان لید مگنت استفاده نکرده اما قطعاً در صورت تمایل میتوانست این کار را انجام دهد.
۱۸٫ صفحه گسترده
میتوان از صفحه گستردهها برای تولید انواع منابع ارزشمند استفاده کرد و در اصل نوعی ابزار برنامه نویسی هستند.
DebtHelper از یک صفحه گسترده برای جمع آوری ایمیل مشترکین سایت استفاده کرده است. حتی یک ویدیو هم برای آموزش نحوه استفاده از آن تهیه کردهاند.
۱۹٫ دستورالعمل
دهها دستورالعمل مختلف به صورت رایگان در اینترنت در دسترس همه قرار دارند بنابراین شاید فکر کنید این نوع محتوا به عنوان لید مگنت کاربردی ندارد. اما باید اطلاع داشته باشید که عده بسیار زیادی از مردم همواره به دنبال چنین دستورالعملهایی هستند.
EatingWell هم با علم به این موضوع از یک پاپآپ
exit-intent (پاپآپی که
وقتی کاربر قصد خروج دارد نمایش داده میشود) برای ارائه دستور العملها و نکات
تغذیهای مفید استفاده کرده است.
ایدههایی برای لید مگنتهای آموزشی
لید مگنتهای آموزشی به کاربران درباره موضوع خاصی که ارتباط زیادی به پیشنهاد شما دارد، آموزش میدهند. این لید مگنتها به کاربران کمک میکنند تا درک کنند چرا به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند در نتیجه میل آنها به خرید بیشتر میشود.
بهترین نکته درباره لید مگنتهای آموزشی این است که شما را به عنوان یک فرد قدرتمند و معتبر در صنعت مربوطه جلوه میدهند. مردم همیشه به خاطر دارند که اولین بار یک مطلب را کجا یاد گرفتهاند، بنابراین آموزش دادن آنها راه بسیار خوبی برای افزایش آگاهی نسبت به برند خودتان و اعتباربخشیدن به آن است.
در ادامه نگاهی به نمونههایی از این لید مگنتها خواهیم داشت.
۲۰٫ محتوای قفل دار (Gated content)
محتوای قفل دار، یک پست وبلاگی یا بخشی از یک پست است که پشت یک پاپآپ قرار میگیرد و از جمله لید مگنتهایی است که ساختن آنها بسیار راحت است چون برای تولید آن از محتوای موجود استفاده میشود.
یکی از روشهای ساختن چنین لید مگنتهایی، قفل کردن نیمه دوم یک پست وبلاگی است. میتوانید با استفاده از یک الگوی آماده و قابلیت قفل کردن محتوا چنین لید مگنتهایی را بسازید.
۲۱٫ آموزش
این لید مگنتها نحوه انجام یک کار خاص را به مخاطبین آموزش میدهند و میتوانند به صورت یک ویدیو یا پی دی افی حاوی گامهای مشخص باشند.
یک نمونه از این لید مگنتها “هفت مرحله ثابت شده برای تولید، تبلیغ و سودآوری از دورههای آنلاین” (۷ Proven Steps to Creating, Promoting & Profiting from Online Courses) است که به موفقیت خوبی دست پیدا کرد و ساختن آن به سرعت انجام میشود.
نکته: چه این آموزش به صورت ویدیو، پی دی اف یا یک محتوا در سایت خودتان باشد، از عناوینی به سبک لیست (X گام برای XYZ) استفاده کنید. انسانها علاقه دارند که بدانند دقیقاً باید چه گامهایی را طی کنند و به این ترتیب احتمال تبدیل آنها به مشتری بیشتر میشود.
۲۲٫ای بوک
از آنجایی که ایبوکها طولانی بوده و مطالعه آنها دشوارتر از چک لیست و تقلبنامه است، معمولاً استفاده از این فرمت به عنوان لید مگنت توصیه نمیشود.
اما گاهی اوقات ایبوک هم میتواند کارآمد باشد که برای کارآمد بودن باید مزیت مهم و قوی داشته باشد تا افراد تمایل داشته باشند برای خواندن آن وقت صرف کنند.
ایبوک آموزش جذب ۵ هزار مشترک (Get 5,000 Subscribers) یک نمونه از چنین ایبوکهایی است.
باز هم اگر این امکان وجود دارد که با ارائه یک چک لیست همین مطالب را در اختیار کاربران قرار دهید، از این قالب محتوایی استفاده کنید. وقتی میتوانید با پی دی افی که تهیه آن ۲۰ دقیقه زمان میبرد، به همان نتیجه برسید، پس وقت گذاشتن برای تهیه ایبوک چندان منطقی نیست.
۲۳٫ راهنما
راهنما هم از نظر طولانی بودن شبیه ایبوک است. اما وقتی از آن برای قسمت پرورش قیف فروش استفاده کنید (تا به افراد اطلاع بدهید که چرا باید از شما خرید کنند)، بهتر کار میکند.
در ادامه یک نمونه از HubSpot را مشاهده میکنید تحت عنوانیک برنامه قاطع برای مدیریت لید (The Definitive Blueprint for Lead Management). این لید مگنت بسیار خوب کار میکند چون به کاربران سایت اطلاع میدهد که چرا به یک محصول مدیریت لید همچون HubSpot نیاز دارند.
با این حال به شما توصیه میکنیم که راهنماهایی بدون قفل در سایت خودتان داشته باشید که وبسایت OptinMonster آنها را “راهنمای مگا” نامیده و با استفاده از آن موفق به تولید حجم انبوهی از ترافیک جستجوی ارگانیک شد. به عنوان یک مثال راهنمای بازاریابی ایمیلی این وبسایت (Definitive Guide to Email Marketing) را مشاهده کنید.
۲۴٫ گزارش
گزارشها برای مشاغل B2B بسیار مفید هستند اما در هر صنعت دیگری که متکی بر دادهها، آمار یا تحقیقات باشد هم بسیار مفید و کاربردی خواهند بود.
می توانید خودتان تحقیقات را انجام داده و به جمع آوری دادهها بپردازید یا دادهها را از منابع مختلف جمع آوری کرده و به صورت یک گزارش جامع درآورید.
در ادامه چند نمونه از این لید مگنتها را مشاهده میکنید.
راهنمای جادویی موسسه گارنتر برای مدیریت لید CRM (2016 Gartner Magic Quadrant for CRM Lead Management) که در سال ۲۰۱۶ بروزرسانی شده است.
گزارش ترافیک یوتیوب (YouTube Traffic Report) که آمار مربوط به ترافیک یوتیوب را گردآوری کرده است.
۲۵٫ اینفوگرافیک
اینفوگرافیک از انواع محتوایی است که شاید تصور کنید برای جذب ترافیک به سایتتان مفید است اما این نوع محتوا به عنوان لید مگنت آموزشی هم بسیار خوب عمل میکند.
بسیاری از افراد برای درک کامل یک مطلب نیاز به تجسم تصویری دارند. بنابراین به جای اینکه حجم انبوهی از متن را در مقابل کاربران قرار دهید، از این ساختار محتوایی استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید جزئیات مورد نظرتان را به گونهای در اختیار مخاطب قرار دهید که برای وی قابل درک باشد.
در ادامه نمونهای از اینفوگرافیکی را مشاهده میکنید که به افراد درباره عادات رفتاری انسانهای موفق و ناموفق آموزش میدهد.
به نظر شما این اینفوگرافیک در مقایسه با یک پی دی اف ساده باعث درک بهتر و به خاطر سپردن مطلب مورد نظر نمیشود؟
۲۶٫ ویدیوی آموزشی
اگر میخواهید لید مگنت شما یک گام فراتر از اینفوگرافیک شود، ویدیو بسازید!
ویدیو علاوه بر بخش تصویری، یک بخش صوتی هم دارد. بعلاوه، میتوانید انسانهای واقعی را جلوی دوربین قرار دهید تا به ارتقای برندتان کمک کنند.
از آنجایی که ارزش ویدیو در نظر مخاطب بیشتر است، قدرت و اثربخشی آن هم بیشتر خواهد بود.
QuickSprout یک دوره ویدیویی درباره آموزش دو برابر کردن ترافیک سایت در عرض ۳۰ روز دارد. در فرم optin کنار این صفحه، یک تبلیغ از لید مگنت آن مشاهده میشود.
۲۷٫ صوتهای آموزشی
بسته به نوع مخاطبین مورد نظرتان، صوتهای قابل دانلود هم میتوانند لید مگنتهای فوق العادهای باشند.
به عنوان مثال اگر مخاطب مورد نظر شما زمان زیادی برای مشاهده ویدیو یا خواندن مطلب ندارد، میتواند هنگام رانندگی یا در مسیر رفت و آمد به محل کار به این فایلهای صوتی گوش کند.
می توانید با تفکیک صدای ویدیوهای آموزشی یک لید مگنت جدید بسازید!
در ادامه مثالی از Marie Forleo مشاهده میکنید؛ یک فایل صوتی رایگان انگیزشی برای آموزش “چگونگی رسیدن به هر چیزی که میخواهید”. تصویر آیفون با ایرباد در این لید مگنت بخوبی به نحوه استفاده از این محتوا توسط کاربران اشاره میکند (کاربران میتوانند آن را روی گوشی دانلود کنند و مثلاً در باشگاه به آن گوش کنند).
۲۸٫ وبینار
وبینارها هم مثل لید مگنتهای صوتی و ویدیویی ارزش زیادی در نظر مخاطبین دارند. در واقع حتی از این دو نوع محتوا قوی تر هم هستند چون یک مولفه دیگر به نام فوریت دارند.
از آنجایی که وبینارهای زنده تنها در یک زمان خاص رخ میدهد و ممکن است مدت پخش آنها محدود باشد به نوعی باعث ایجاد حس “ترس از دست دادن” میشوند.
در واقع این لید مگنت آنقدر برای تولید لید خوب کار میکند که Neil Patel هم صفحه اصلی سایت خود را تبدیل به صفحهای برای ثبت نام در یک وبینار کرده است.
۲۹٫ بلیط رویدادها
می توانید در ازای دریافت ایمیل آدرس کاربران به آنها بلیط رایگان شرکت در یک رویداد را بدهید.
بهترین راه استفاده از این نوع لید مگنت استفاده از تبلیغات شبکههای اجتماعی برای هدایت ترافیک به سمت فرم انتخاب است. البته مخاطبین هدف شما افرادی هستند که علایقی متناسب با پیشنهاد شما دارند و در محلی نزدیک به محل برگزاری رویداد مورد نظر زندگی میکنند.
استفاده از تبلیغات فیسبوکی را برای این کار قویاً توصیه میکنیم چون امکانات هدف گیری فیسبوک بسیار قوی تر از سایر کانالهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی است. فقط مطمئن شوید که از این ۷ مرحله جهت بهینه سازی آگهیهای فیسبوک برای افزایش تبدیل پیروی میکنید.
۳۰٫ دورههای آموزش ایمیلی
تهیه و سرهم کردن دورههای ایمیلی کار نسبتاً آسانی است چون نیاز به ساختن محتوایی تجملی یا قابل دانلود ندارد و فقط یکسری ایمیل ساده است که به کاربران درباره دستیابی به هدفی خاص آموزش میدهد.
می توان از این ایمیلها برای تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل هم استفاده کرد.
Rick Mulready از یک دوره ایمیلی تحت عنوان “۴ اشتباه در تبلیغات فیسبوک که باعث هدر رفتن پول شما میشوند” جهت تبدیل لید به مشتری (برای دوره آموزشی تحت عنوان FB Ads for Newbies) استفاده کرده است.
۳۱٫ کتاب رایگان همراه با تحویل
اگر کتابهای چاپی دارید که قبلاً نوشتید میتوانید از آنها هم به عنوان لید مگنت استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، پرداخت هزینههای تحویل است.
این روش به این دلیل خوب عمل میکند که از نظر مخاطب کتاب فیزیکی نسبت به ایبوک ارزش بیشتری دارد. بنابراین ارائه این کتابها به صورت رایگان، یک اقدام بسیار موثر خواهد بود.
اما از آنجایی که کاربر باید هزینه تحویل را پرداخت کند، میتوانید مطمئن شوید که بهترین لیدهای شما جذب این لید مگنت میشوند.
به بیان دیگر نه فقط یک لید جدید جذب میکنید بلکه به صورت کاملاً کارآمد و موثر یک مشتری جدید به دست میآورید – و تبدیل مشتریان فعلی به مشتریانی ارزشمندتر با این روش بسیار راحت تر از تبدیل افرادی است که قبلاً هیچ وقت از شما خرید نکرده اند.
در ادامه یک نمونه کتاب رایگان از Russell Brunson را مشاهده میکنید.
۳۲٫ یک فصل نمونه
اگر تمایلی به طی کردن مسیر “کتاب رایگان” ندارید، میتوانید یک فصل از آن را به عنوان نمونه در اختیار کاربران قرار دهید.
این فصل باید به صورت نسخه دیجیتال و قابل دانلود به صورت فوری باشد تا کاربران شما به حس رضایت فوری برسند.
۳۳٫ ویدیو/ کلیپ نمونه
اگر محصولات شما به صورت ویدیو هستند، میتوانید در ازای دریافت ایمیل کاربران، یک کلیپ یا ویدیوی نمونه را برای آنها ارسال کنید.
به عنوان مثال در ادامه ویدیویی تحت عنوان “نمونه رایگان آموزش نوشتن متن” را مشاهده میکنید که در ازای دریافت ایمیل کاربران برای آنها ارسال میشود.
۳۴٫ کلیپ صوتی نمونه
کلیپ صوتی نمونه هم میتواند به عنوان لید مگنت عمل کند (حتی اگر محصول شما در اصل ویدیو باشد).
محصولات Erin Stutland شامل ویدیوهای تمرین ورزش هستند و لید مگنت او هم یک فایل صوتی رایگان برای آموزش حرکات ورزشی است.
۳۵٫ یک جلسه مربیگری رایگان
اگر مربی هستید یا سرویس خاصی ارائه میکنید، میتوانید در ازای دریافت ایمیل کاربران، یک جلسه مربیگری رایگان به آنها تقدیم کنید.
نکته بسیار خوب درباره جلسات مربیگری این است که مشتریان بالقوه با شما همراه میشوند و معمولاً در نهایت تمایل پیدا میکنند که سخنان را بشنوند. به این ترتیب این نوع لید مگنت برای دستیابی به مشتریانی با کیفیت بسیار مناسب است.
Chris Lema هزینه جلسات مربیگری خود را بر حسب دقیقه دریافت میکند اما برای جلب مشتری بیشتر میتوانست بخشی از آن را با زمان محدود به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار دهد.
۳۶٫ نسخه پی دی اف
این هم یکی از لید مگنتهایی است که معمولاً ارزش آن نادیده میشود اما تولید آن بسیار راحت است.
تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب محبوب ترین پستهای وبلاگی خودتان، ذخیره یک نسخه پی دی اف از آنها و سپس ارائه آنها به مخاطبین است.
حتما با استفاده از این لید مگنت شگفت زده میشوید که چه تعداد زیادی از افراد ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار میدهند تا همان مطلب را به صورت پی دی اف دریافت کنند. ارزش این نوع محتوا از آن جهت است که مخاطبین، صاحب پست وبلاگی شما میشوند.
به عنوان مثال “۱۲ راه اثبات شده برای تبدیل بازدیدکنندگانی که سایت شما را ترک میکنند، به مشترک سایت” را مشاهده کنید که به صورت پی دی اف در اختیار مخاطبین قرار داده میشود.
۳۷٫ رونوشت
می توانید با ارائه یک رونوشت (متن سخنانی که در ویدیو گفته شده) از ویدیوها، آنها را تغییر کاربری دهید.
هر چند بسیاری از افراد ویدیو را برای آموزش و یادگیری ترجیح میدهند، اما عده زیادی مطالعه و خواندن متن را بیشتر میپسندند. با پوشش دادن خواستههای هر دو گروه، میتوانید با محتوایی که از قبل تولید کردهاید یک لید مگنت جدید بسازید.
۳۸٫ نسخه صوتی
به طور مشابه میتوانید یک نسخه صوتی از مطالب نوشته شده را در اختیار مخاطبین قرار دهید.
Paul Boag طراح UX یک نسخه صوتی از پستهای وبلاگ خودش را ضبط میکند اما میتوانست این نسخههای صوتی را به راحتی پشت یک فرم optin قفل کرده و با این کار لیدهای بیشتری ایجاد کند.
۳۹٫ خلاصه / نکات مهم
اگر یک راهنمای طولانی و جامع دارید که کاربران شما به آن علاقمند هستند، میتوانید یک نسخه خلاصه شده از آن را به لید مگنت تبدیل کنید.
همچنین میتوانید آموختههای خودتان از سایر اینفلوئنسرهای صنعت را با گردآوری نکات مهم سخنرانیها یا کتابهای آنها به اشتراک بگذارید.
۴۰٫ وضعیت صنعت
این نوع لید مگنت هم برای مشاغل B2B بسیار مفید است و در واقع همان گزارش است با این تفاوت که بر ترندهای جدید و تازهی صنعت تمرکز دارد.
فقط به خاطر داشته باشید که باید به صورت منظم (معمولاً سالیانه) نسخههای جدید و به روزشدهای از این گزارش را تهیه کنید.
۴۱٫ پیش بینی
اگر میخواهید در صنعت خودتان یک فرد پیشرو باشید، پیش بینیهایی درباره آن انجام داده و آن را به صورت یک لید مگنت قابل دانلود منتشر کنید.
مردم علاقه زیادی به شنیدن پیش بینی دارند و اینکه باید منتظر چه چیزهایی باشند.
برای مثال اگر در حوزه مد کار میکنید، میتوانید لیستی از پیش بینیهای مد برای سال آینده تهیه کنید. یا اگر بازاریاب هستید، میتوانید وضعیت بازاریابی ایمیلی در سال آینده را پیش بینی کنید.
۴۲٫ نقشه ذهنی
نقشههای ذهنی یک موضوع پیچیده را به صورت کاملاً قابل درک توضیح میدهند و از آنجایی که نیاز به جزئیات زیادی ندارند، سرهم کردن آنها به سرعت انجام میشود.
برای تولید چنین نقشههایی میتوانید از ابزار MindMeister استفاده کنید. با استفاده از ساختار درگ اند دراپ این ابزار میتوانید به راحتی نقشههایی را تولید کنید که کاملاً حرفهای و تمیز به نظر برسند.
ساختن این نقشهها توسط OptinMonster بسیار ساده است – فقط کافیست URL نقشه ذهنی را در فرم optin خودتان درج کنید.
۴۳٫ فایل ضبط شده / بازپخش
اگر وبینار ارائه میکنید، میتوانید با ضبط آنها یک لید مگنت بسازید.
Kissmetrics یک کتابخانه جامع از وبینارهای ضبط شده دارد که میتوانید در ازای ارائه ایمیل خودتان از بین آنها انتخاب کنید.
۴۴٫ کتاب صوتی
اگر ایبوکی دارید که مخاطبین شما آن را میپسندند، میتوانید با ضبط یک کتاب صوتی از آن و قفل کردن آن پشت یک فرم optin ایمیلی آن را تغییر کاربری دهید.
قبلاً اشاره شد که ایبوک به دلیل طولانی بودن، لید مگنت چندان خوبی محسوب نمیشود. همچنین گفتیم که راهنماهای جامع بدون قفل و رایگان ابزار بسیار مفیدی برای جذب ترافیک به سایت شما هستند.
حالا میتوانید با تبدیل ایبوک به یک صفحه طولانی در سایتتان آن را تبدیل به یک راهنمای جامع با قابلیت جذب ترافیک کنید. سپس میتوانید با دعوت از مخاطبین برای دانلود نسخه صوتی کتاب، لید ایجاد کنید.
۴۵٫ اسلاید شیر (SlideShare)
آیا میدانستید که میتوانید ارائههای اسلاید شیر را به لید مگنت تبدیل کنید؟
اسلاید شیر یک ابزار تولید لید داخلی دارد که با استفاده از آن میتوانید مخاطبین اسلاید شیر را به مشترک ایمیل تبدیل کنید. فقط کافیست از این راهنمای گام به گام (شماره ۷) پیروی کنید.
۴۶٫ جمع بندی
اگر تا به حال پستهای وبلاگی به صورت جمع بندی نوشته باشید، از محبوبیت این مطالب و راحتی تولید آنها باخبر هستید. بعلاوه میتوانید یک لید مگنت هم از آنها بسازید.
یک پست جمع بندی در واقع لیستی از نکات یا تکنیکهایی است که از سایر کارشناسان صنعت خودتان جمع آوری کرده اید. برای نوشتن چنین مطالبی کافیست با افراد مصاحبه کرده و سپس نقل قولهای آنها را تبدیل به یک پست بزرگ کنید.
به عنوان مثال این مطلب با جمع آوری نظر ۸ کارشناس سئو و مهم ترین توصیههای آنها تهیه شده است. اما این امکان وجود داشت که به راحتی این رقم افزایش پیدا کند. اینفلوئنسرها به چنین درخواستهایی پاسخ میدهند چون به دنبال دیده شدن هر چه بیشتر هستند. از طریق مصاحبه کردن با این افراد و جمع آوری توصیههای کاربردی آنها میتوانید یک لید مگنت مفید تهیه کنید.
۴۷٫ خبرنامه
برخی خبرنامههای ایمیلی آنقدر مفید و قدرتمند هستند که میتوانند به عنوان لید مگنت عمل کنند.
یک مثال از این موضوع بیزنسی به نام The Hustle است که هر روز صبح ایمیلهایی جذاب و سرگرم کننده حاوی مهم ترین اخبار تکنولوژیکی و بیزنسی برای کاربران ارسال میکند.
مهم ترین ویژگی این لید مگنت این است که کاربر از قبل انتظار دریافت این ایمیلها را دارد. بنابراین انتظار میرود که چنین خبرنامهای بسیار موفق باشد.
۴۸٫ کتابخانه / منبع
اگر تعداد زیادی لید مگنت آموزشی مختلف دارید، میتوانید با گردآوری آنها به صورت یک کتابخانه مجازی در سایت خودتان، امکان دسترسی به آنها را برای کاربران فراهم کرده و با این روش یک لید مگنت بسازید.
فقط کافیست لینکهای دانلود هر یک از این لید مگنتها را در یکی از صفحات سایت خودتان قرار دهید و آن را پشت یک فرم optin قفل کنید. به این ترتیب ارزش بیشتری برای لید مگنتهایی که از قبل ساختید ایجاد خواهید کرد.
ایدههایی برای لید مگنتهای سرگرم کننده
برخی لید مگنتها نیازی به آموزنده یا مفید بودن ندارند و فقط سرگرم کننده هستند. در ادامه نگاهی به یک نمونه از آنها خواهیم داشت.
۴۹٫ کوئیز
می توان کوئیز را سرگرم کننده ترین مدل لید مگنت دانست و به همین دلیل است که به خوبی تبدیل میشود.
در این کوئیزها از کاربر درخواست میشود که به یکسری سوال پاسخ دهد و سپس نتیجه به وی اطلاع داده میشود. اما برای دریافت نتیجه کاربر باید ایمیل آدرس خود را ارائه کند.
Rachel Ray هم کوئیزی ساخته که به کاربران برای شناخت بیشتر خودشان کمک میکند.
Hostel Bookers کوئیزی ساخته که به کاربران میگوید چه نوع گردشگر یا جهانگردی هستند.
Forbes کوئیزی داشت که به دانش آموزان برای انتخاب یک کالج ایده آل کمک میکرد.
برای تولید چنین کوئیزهایی میتوانید از ابزارهای مثل Qzzr استفاده کنید
که با استفاده از آن میتوانید ترافیک شبکههای اجتماعی به سمت کوئیز خودتان هدایت
کرده و از این طریق هم لید بسازید.
منبع: optinmonster.com
[1] متنی کوتاه اما جامع پیرامون یک موضوع مشخص
دیدگاهتان را بنویسید