۵ نوع محتوایی که باعث ایجاد بک لینک به سایت شما می شوند
امروزه همه از اهمیت بازاریابی محتوا آگاه هستند اما خیلی ها – حتی کسانی که استراتژی های بازاریابی محتوایشان را مستندسازی می کنند – نمی دانند که چطور انواع محتوای مختلف را با اهداف بازاریابی محتوایشان تطبیق دهند و بک لینک (لینک به سایت شان از سایتی دیگر) ایجاد کنند.
برای مثال بعضی از بهترین انواع محتوا برای جذب و پرورش لیدهای (Lead) واجد شرایط – مثل وبینار– در زمینه ایجاد بک لینک چندان خوب عمل نمی کنند. در مقابل تحقیق و انتشار داده های جدید، راه خیلی خوبی برای کسب بک لینک های مختلف است.
در ادامه نتایج مربوط به تحقیق جدید در زمینه ایجاد بک لینک را مشاهده می کنید که در آن ۶۲۸ متخصص سئو از مشاغل مختلف شرکت داشته و از آن ها نظرسنجی شد که در سال ۲۰۱۷ از چه روشی برای ایجاد بک لینک استفاده کرده اند. در ادامه پنج نوع محتوایی که از نظر این متخصصین برای رشد بک لینک بهتر هستند را مشاهده می کنید.
- فهرست محتوا پنهان
اینفوگرافیک
اینفوگرافیک ها یکی از محبوب ترین انواع محتوا برای ایجاد بک لینک هستند. بیش از ۵۳ درصد متخصصین سئو روی اینفوگرافیک سرمایه گذاری می کنند و ۶۱ درصد آن ها اینفوگرافیک را ابزاری کارآمد برای کسب بک لینک می دانند.
Jubaer Prodhan، متخصص سئو در شرکت Vendasta Technologies با تهیه اینفوگرافیک و اجازه دادن به سایت های دیگر برای انتشار این اینفوگرافیک ها به همراه لینکی به سایت شرکت، به موفقیت فوق العاده ای دست یافت. وی توضیح می دهد:
ما در راستای تلاشهایمان برای توسعه بیشتر از داده ها و اطلاعات، ویدیو، اینفوگرافیک (با کدهای تعبیه شده) و خیلی چیزهای دیگر استفاده کردیم. این روش ها خوب کار می کردند اما وقتی سعی کردیم اطلاعات و گفته هایمان را در قالب اینفوگرافیک منتشر کنیم و اینفوگرافیک های ما با توضیحات مخصوصی در وبسایت های مختلف منتشر شدند، نرخ موفقیت و پاسخ فراتر از انتظار و خیلی بیشتر از تمام نتایجی که در گذشته کسب کردهایم، بود.
همین که Jubaer شروع به توزیع این اینفوگرافیک ها به صورت گرافیک میهمان در سایت های دیگر کرد، بازگشت سرمایه توسط محتوا به میزان چشمگیری افزایش پیداکرد و منجر به کسب صدها بک لینک از ده ها دامنه مختلف شد. یکی از اینفوگرافیک های وی حدود ۱۰۰۰ بک لینک از بیش از ۳۰۰ دامنه مختلف کسب کرد.
@Jubaer96: انتشار اینفوگرافیک به همراه محتوای مخصوص برای سایت های دیگر، از تلاش های قبلی ما بسیار مفیدتر بود.
چطور از اینفوگرافیک برای ایجاد بک لینک استفاده کنیم
تهیه اینفوگرافیک هایی که منجر به کسب لینک های مختلف شوند، اصولا یک فرایند سه مرحله ای است:
- یک موضوع انتخاب کنید که ارتباط زیادی با مخاطبین هدفتان داشته باشد و تا جای ممکن آن را خاص کنید (مثلا اگر موضوع انتخابی شبکه های اجتماعی است، روی پتلفرمی تمرکز کنید که محبوبیت زیادی داشته باشد).
- داده های مختلفی در رابطه با موضوع جمع آوری کنید (که ترجیحا از تحقیقاتی اصیل بدست آمده باشند). این داده ها را طوری سازماندهی کنید که روند منطقی صفحه را دنبال کنند.
- ظاهر را حرفه ای طراح کنید. از فونت های درشت و نمایش بصری برای بیان تمام نکات کلیدی استفاده کنید طوریکه بخوبی در صفحه جلب توجه کنند.
نکته: برای طراحی اینفوگرافیک می توانید از ابزارهای رایگانی مثل Canva استفاده کنید اما بهتر است یک طراح حرفه ای استخدام کنید (یا از طراحان شرکت خودتان استفاده کنید) تا محصول نهایی حرفه ای تر بوده و کاملا مطابق با خواسته شما باشد.
وقتی اینفوگرافیک تان را ساختید باید در رابطه با نحوه توزیع آن تصمیم گیری کنید. اگر بخواهید مثل Jabaer گرافیک های میهمان (guesto-graphic) بسازید، لازم است به افراد بانفوذ دسترسی پیدا کنید. به آن ها پیشنهاد دهید که اینفوگرافیک شما را منتشر کنند و بعد یک پست میهمان مختصر برای انتشار اینفوگرافیک بسازید.
توجه: محتوایی که برای پشتیبانی از اینفوگرافیک تان تهیه می کنید (منظور مطالبی است که برای توضیح اینفوگرافیک تان درج می کنید) کلید کسب بک لینک های باکیفیت است چون در صورتیکه صرفا اینفوگرافیکتان منتشر شود، گوگل لینک های بدست آمده را نادیده می گیرد.
@ab80: برای بدست آوردن بک لینک هایی با کیفیت، هنگام انتشار اینفوگرافیک ها از محتوای پشتیبان استفاده کنید.
در مقابل، اگر دنبال کننده های زیادی دارید، اینفوگرافیک را در سایتتان منتشر کرده و آن را از طریق شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید. اگر محتوای شما به افراد بانفوذ دیگر ارتباط زیادی داشته باشد، احتمالا می توانید لایک، بک لینک و share زیادی کسب کنید.
در هر صورت، کیفیت داده ها و تناسب موضوع نقش مهمی در کسب بک لینک توسط اینفوگرافیک دارد.
مقاله سفید[۱]
برای ساخت شبکه ای از لینک های باکیفیت، باید کار را با چیزی شروع کنید که ارزش لینک شدن داشته باشد. منظور محتوای اصیل، خوب و ارزشمند است؛ محتوایی که آنقدر ارزش داشته باشد که بتوانید آن را تغییرکاربری داده و از آن برای جذب و مشغول کردن مشتری در سراسر قیف فروش و تشویق مخاطب به کارهای مختلف استفاده کنید.
مقالات سفید یکی از انواع محتوای اصیل است. این منابع قوی بررسی عمیقی از موضوعاتی که واقعا برای مخاطبین اهمیت دارد، ارائه می کنند. این نوع محتوا هم باعث ایجاد اعتبار برای خود شما می شود و هم به حل مشکلات مشتری کمک می کند.
۴۲ درصد متخصصین سئو در نظر سنجی اعلام کردند که مقالات سفید منتشر می کنند و ۶۰ درصدشان آن را محتوایی ایده آل برای کسب لینک می دانند. اما در اینجا هم مثل اینفوگرافیک، کیفیت بسیار مهم و کلیدی است.
Camelia Clarke، متخصص سئو در شرکت GIE Media توضیح می دهد:
بهترین روش ما جهت کسب لینک هایی مختلف برای سایتمان تولید محتوایی منحصر بفرد و فوق العاده است. سایت های ما اطلاعاتی و از مدل B2B (یا بنگاه به بنگاه) هستند، بنابراین نویسندههای ما مطالب زیادی با هدف کمک به خوانندگانمان برای موفقیت در شغلشان منتشر می کنند. در این مقالات اطلاعات بسیار منحصربفردی وجود دارد و ارزش به اشتراک گذاشتن را دارند. تهیه محتوای خوب، ساده ترین راه برای کسب بک لینک است.
همچنین در صورتیکه مقالات قدیمی ترمان باعث ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریانمان شود یا اطلاعات بیشتری در رابطه با موضوع مورد علاقه شان فراهم کند، لینک هایی داخلی به آن ها ایجاد می کنیم. بنابراین همیشه اهمیت پیوندهای داخلی را به خاطر داریم. این کار به ما در جذب خواننده و کاربر هم کمک می کند.
چطور از مقالات سفید برای ایجاد لینک استفاده کنیم
لازم است که یک نویسنده خوب و حرفه ای استخدام کنید یا از اطلاعات مختلف منابع گوناگون برای تهیه مقاله سفیدی که ارزش لینک شدن را داشته باشد، استفاده کنید. علاوه بر این، باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
- موضوعی انتخاب کنید که برای مخاطبین جذاب بوده و یکی از نیازهای مبرم شان را برآورده کند (این اولین گام برای تولید هر نوع محتوایی است).
- بیش از حد به برند سازی نپردازید. اساسا یک مقاله سفید، بروشوری برای تبلیغ بیزنستان نیست بلکه منبعی است که برای حل یک مشکل تولید شده است.
- تلاش کنید که به خواننده ها آگاهی داده و آن ها را متقاعد کنید. اطلاعات را به صورت منطقی و هدفمند ارائه دهید. استدلال هایتان باید در راستای استدلال نهاییتان باشند. هر ادعایی که مطرح می کنید باید دارای پشتوانه و منبع باشد.
- از محتوای بصری استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که گراف و نمودار هم نوعی محتوا است.
- بازبینی های لازم را انجام دهید تا در نهایت مطلب کامل و بی نقص شود. فرایند ویرایش کردن برای مطالب بلندمدت، اهمیت زیادی دارد. سعی کنید اشتباهات لغوی، خطاهای گرامری و هر اشتباه احتمالی دیگری را رفع کنید.
خوشبختانه مقالات سفید و ebookها از جمله مطالب ارزشمندی هستند که عملا خودشان را بفروش می رسانند. اگر یکی از نیازهای مهم مخاطبینتان را مورد هدف قرار دهید، مسلما آن ها مشتاق می شوند که آن را به اشتراک گذاشته و یا لینک های مختلف به آن ایجاد کنند.
در نظرسنجی ما، محبوب ترین روش های ایجاد لینک تکنیک های شبکه های اجتماعی مثل اضافه کردن لینک در پروفایل های شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن مطالب اصیل بودند. اگر قصد دارید از طریق تکنیک های شبکه های اجتماعی لینک بسازید، سرمایه گذاری روی مقالات سفید یکی از بهترین نقاط برای شروع کار است.
تحقیق و داده ها
ماه گذشته گزارش جدیدی در رابطه با معیارها، بودجه ها و روند بازاریابی محتوا منتشر شد که با استقبال و بازنشر زیادی در توییتر مواجه شد که البته بی دلیل نبود. بر اساس نظر سنجی ما قدرت تحقیقات و داده های صنعتی در ایجاد لینک از سایر موارد بیشتر است.
البته قابل ذکر است که هرچند ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان ما تحقیقات و آمارهای مربوطه را موثرترین نوع تولید محتوای سایت برای ایجاد لینک دانستند، فقط ۵۴ درصدشان این کار را انجام می دهند. و دلیل آن این است که برای انجام مطالعات موردی و تحقیقات اصیل نیاز به زمان و برنامه ریزی زیادی هست.
آن طور که یکی از متخصصین سئو، Marie Haynes رئیس شرکت مشاوره Marie Haynes اعلام می کند:
تبلیغ کردن برای مطالبتان کار بدی نیست اما اگر لینک هایی که می گیرید فقط از طریق پرداخت هزینه یا مشوق های بزرگ دیگر باشد، در این صورت کارتان اشتباه است. یکی از بهترین راه ها برای گرفتن لینک، انتشار تحقیقات اصیل است. انجام این کار سخت نیست. کافیست یکی از سوالاتی که افراد در رابطه با صنعتی که در آن مشغول هستید، دارند را یافته و بعد کاری برای پاسخ به آن پرسش بر اساس یکسری داده و اطلاعات انجام دهید.
از تحقیقات و داده ها برای ایجاد لینک استفاده کنیم
برای این که تحقیقتان را خوب انجام دهید، نیاز به پنج عنصر کلیدی دارید:
- یک موضوع و فرضیه خوب. بازهم لازم است سوالی بپرسید که ذهن مخاطبینتان را به خود مشغول کرده و بعد چیزی تهیه کنید که برای مخاطبین تان ارزش به اشتراک گذاری، توییت کردن و ارجاع دادن داشته باشد. در حالت ایده آل، ایدهی انتخابی باید صنعت مربوطه را تحت تاثیر قرار داده و توجه شرکت های زیادی را به خود جلب کند.
- اعتبار. قبل از این که ایده تان را مطرح کنید، لازم است جایگاه خودتان را مستحکم کنید. مسلما برای جلب توجه افراد باید چندین گزارش و تحقیق مختلف داشته باشید.
- تست و ارزیابی بازار: وقتی که موضوع مورد نظرتان را انتخاب کردید، باید ارزش بالقوه ایده تان را محک بزنید. برای این کار علایق مشتریان را از طریق اینترنت محک زده یا آن را با بخش سرویس دهی به مشتری مطرح کنید تا متوجه شوید مشتریان شما به چه اطلاعاتی علاقمند هستند.
- بزرگ بودن اندازه نمونه. در تحقیق ما از ۶۲۸ متخصص سئو سایت نظرسنجی شد تا این تحقیق بتواند بخوبی نظرات متخصصین سئو در حوزه های صنعتی مختلف را منعکس کند. مسلما اگر ما از ۱۰ نفر سوال می کردیم، نمی توانستیم نتایج معتبری را از آن استخراج کنیم.
- استراتژِی محتوای شفاف. مثل سایر انواع محتوا، بهتر است طبق یک برنامه خاص رشد کنید. قبل از این که صحبت هایتان را بیان کنید باید هدف نظرسنجی و تحقیق را مشخص کنید و این که قرار است چطور از داده های بدست آمده استفاده کنید و انتظار دادید تحقیقتان چه نتایجی در بر داشته باشد.
یکی از دلایل مفید بودن تحقیق و داده ها چند منظوره بودن آنهاست. می توانید تحقیق اصلی را با اهداف مختلف برای تولید انواع محتوا از جمله چهار نوع دیگری که در این مطلب ذکر شده است، استفاده کنید. اگر ده ها عدد و ادعای مختلف دارید می توانید آن ها را به اینفوگرافیک تبدیل کنید. اگر اطلاعات جدید و مهمی بدست آورده اید، می توانید از آن ها برای انتشار یک مقاله سفید استفاده کنید. و در نهایت اگر اطلاعاتی دارید که قادر به حل مشکلی هستند، یک سری ویدیو تهیه کنید. پتانسیل داده ها و اطلاعات نامحدود است.
کنفرانس مجازی
تا پیش از تفسیر داده های بدست آمده از نظرسنجی، اطلاع نداشتم که اهمیت کنفرانس مجازی یا وبینار در زمینه ایجاد لینک ناچیز به نظر می رسد. در واقع با توجه به این که فقط ۵۶ درصد پاسخ دهنده ها وبینار را برای کسب بک لینک مفید دانستند، این طور به نظر رسید که وبینار در زمینه ایجاد بک لینک کارایی چندانی ندارد.
اما وقتی به استفاده های مختلفی که بازاریاب ها از وبینار می کنند، نگاهی بیندازید نرخ پایین ایجاد لینک توسط آن ها کم اهمیت به نظر می رسد. بیشتر مشاغل از وبینار برای برقراری رابطه با مشتریانی که در میانه قیف فروش قرار دارند، استفاده می کنند. در واقع وبینار معمولا اطلاعات مفید زیادی در اختیار مخاطبین قرار داده، بعضی از مشکلات مهمشان را مورد توجه قرار داده و آن ها را در قالب پرسش و پاسخی پویا، مشغول می کند. اما معمولا بازاریاب ها از وبینار به صورت فعالانه برای کسب لینک استفاده نمی کنند.
ولی این به آن معنا نیست که نمی توانید از وبینار برای ایجاد لینک استفاده کنید، بلکه فقط کافیست کمی خلاقانه عمل کنید. برای مثال از افراد بانفوذ در وبینارتان استفاده کنید. این افراد می توانند برای شما اعتبار و البته بک لینک ایجاد کرده و در بلند مدت باعث ارتقای جایگاه برندتان شوند.
اما سعی کنید محل انتشار و افراد مورد استفاده را به دقت انتخاب کنید. Eric Enge مدیر عامل شرکت مشاوره Stone Temple بیان می کند:
کلید انجام صحیح و مناسب کار ایجاد لینک این نیست که نگران تعداد محل هایی که به سایت شما لینک ایجاد می کنند باشید، بلکه باید به کیفیتشان اهمیت بدهید. در هر بازاری، ممکن است ۱۰،۲۰ یا ۳۰ سایت باشند که ارزش انتشار لینک را دارند. بنابراین بهتر است به این سایت ها فکر کنید نه انبوهی از دامنه های مختلف.
چطور از وبینارها برای تهیه لینک استفاده کنیم
ممکن است وبینار بهترین نوع محتوا برای ایجاد لینک نباشد، اما این به آن معنا نیست که باید تسلیم شوید. در ادامه چند استراتژی را مطرح می کنیم که می توانید امتحان کنید:
- لینک هایی قابل کلیک به وبینارتان اضافه کنید. با استفاده از امکانات مختلف چت تصویری، لینک ها را داخل آن قرار دهید طوری که بازدیدکننده ها بتوانند براحتی در بحث شرکت کنند که این کار برای تهیه دموهای مختلف هم بسیار مفید است.
- وبینارتان را تبلیغ کنید. قبل از روز برگزاری وبینار آن را در شبکه های اجتماعی مختلف تبلیغ کنید و این کار را تا روز انتشار ادامه دهید. اطلاعات مربوط به وبینار را در وبلاگتان، لیست های ایمیل تان و کمپین های کلیکی تان (اگر بودجه این کار را دارید) درج کنید.
- بعد از اتمام وبینار، نظر سنجی انجام دهید. با پرسیدن سوالات مختلف ارزیابی کنید که وبینارتان چه فوایدی برای مخاطبین داشته است. و بعد با دعوت به انجام یک اقدام، به مخاطبین اعلام کنید که مرحله بعد چیست.
ویدیو
ویدیو هم یکی دیگر از انواع محتوایی است که برای ایجاد لینک استفاده می شود. ۵۹ درصد از متخصصین سئو اعلام کردند که از محتوای ویدیویی برای ایجاد لینک استفاده کرده اند و دو سومشان آن را مفید می دانند.
البته امروزه آنقدر محتوای ویدیویی در اینترنت زیاد شده که جلب توجه توسط ویدیو و بازاریابی ویدیویی کار سختی است. بنابراین لازم است که فکر مخاطبین تان را بدانید – و محتوا را با درک کامل از انگیزه های آن ها و چیزهایی که باعث جذب، ناراحتی یا شادیشان می شود تولید کنید. نکته بعدی این است که برای تهیه ویدیو باید زمان، تلاش و بودجه کافی را صرف کنید.
البته محتوای شما باید حداقل تناسب داشته باشد و مفید باشد. مسلما اگر چیزی ارزش لینک شدن داشته باشد، مردم آن را لینک می کنند. Bruce Clay موسس و رییس شرکت Bruce Clay بیان می کند:
“رویکرد ما برای کسب لینک ارائه اطلاعات است. ما اطلاعات مختلفی را بخصوص از طریق شبکه های اجتماعی برای افراد مورد نظرمان منتشر می کنیم. و بعد اگر مخاطبینمان این اطلاعات را بپسندند، لینک آن ها را در صفحه شان قرار می دهند.
برای انجام این کار باید به چند نکته توجه باشید: ۱) از طعمه ای مناسب استفاده کنید. ۲) جایی مشغول ماهیگیری شوید که ماهی وجود داشته باشد! برای کسب لینک باید موضوعی را انتخاب کنید که جامعه مورد نظرتان به آن اهمیت می دهد و بعد آن را در اختیارشان قرار دهید.”
چطور از ویدیو برای بدست آوردن لینک استفاده کنیم
کسب لینک اول از همه به خوب بودن ویدیو بستگی دارد. برای تهیه ویدیوهایی که توجه مخاطبین را جلب کنند این نکات را در نظر بگیرید:
- از ویدیو برای رسیدگی به مشکلات مشتریان استفاده کنید. اگر تلاش های پیشین شما نتوانسته مشکلات مخاطبین را مورد توجه قرار دهد، از ابزارهایی مثل Quora برای پیدا کردن پرسش های مشترکی که در رابطه با صنعت مربوطه پرسیده می شود و شما قادر به پاسخگویی به آن ها هستید، استفاده کنید.
- برندتان را از طریق محتوای ویدیویی پرورش دهید. کیفیت را بالا نگه دارید و به فرمولی که برای بازدیدکننده ها قابل تشخیص باشد (مثلا اضافه کردن یک نماد یا امضای خاص) پایبند بمانید.
- همیشه از افراد برای بازنشر ویدیو دعوت کنید. اگر ویدیو را در یوتیوب منتشر می کنید می توانید از امکانات مختلف آن برای این کار استفاده کنید.
- ویدیو را بهینه سازی کنید. در یوتیوب این کار شامل تایید حساب کاربری، اضافه کردن thumbnailهای انتخابی خودتان و همچنین خلاصه ویدیو است. حتی می توانید متن دلخواهتان را آپلود کنید.
- ویدیو را به صورت دوره ای تبلیغ کنید. از توییتر، فیسبوک، اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری که مخاطبین تان بیشتر استفاده می کنند، برای جذب بازدید و بازنشر ویدیو استفاده کنید.
بعد از بهینه سازی ویدیوتان برای یوتیوب و بدست آوردن بازدید، بهتر است بهترین ویدیوهایتان را در صفحات فرود (Landing page) سایتتان هم قرار دهید. می توانید از نرم افزارهای ردیابی لینک استفاده کنید تا متوجه شوید چه کسانی به ویدیوهای شما در یوتیوب لینک ایجاد کرده اند و بعد یک تقاضای دوستانه به آن ها ارسال کرده و از آن ها درخواست کنید که بجای لینک ویدیو در یوتیوب از لینک آن در صفحات فرودتان استفاده کنند.
نتیجه گیری
اگر قصد ایجاد لینک های متعدد به سمت سایتتان را دارید، باید بر چه نوع محتوایی متمرکز شوید؟ طبق نظرسنجی که ما از افراد حرفه ای در زمینه سئو انجام داده ایم، موثرترین انواع محتوا عبارتند از تحقیقات اصیل، اینفوگرافیک و ویدیو.
یکی از نقاط مشترک این سه نوع محتوا این است که هر سه آن ها می توانند محبوب شوند. همه این قالب ها توانایی ارائه اطلاعات مفیدی که براحتی قابل درک هستند را دارند و قابلیت به اشتراک گذاری زیادی دارند.
لطفا شما هم تجربیاتتان در زمینه ایجاد لینک با استفاده از هر یک از انواع محتوا را با ما در میان بگذارید.
[۱] مقاله سفید (White paper) نوعی گزارش (معتبر) یا راهنمایی برای کمک به خوانندگان است که به منظور درک یک مساله، حل یک مشکل، و یا اتخاذ یک تصمیم تدوین میشود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام به جرات می تونم بگم تو زمینه ی فعالیتتون بهترین هستید سپاس فراوان