راهنمای گام به گام ایمیل مارکتینگ
هنوز هم ایمیل مارکتینگ مستقیم ترین و کارآمدترین راه برای برقراری ارتباط با لیدها (سرنخ فروش)، پرورش دادن آنها و تبدیل کردن آنها به مشتری است.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یکی از استراتژیهای بسیار کارآمد در بازاریابی دیجیتال است که شامل ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی است. ایمیلهای کارآمد میتوانند مشتریان بالقوه را به مشتری حقیقی و افرادی که یک بار از شما خرید کرده اند را به طرفدارانی وفادار و پرشور برای برندتان تبدیل کنند.
در این مطلب شما را برای اجرای فرایند تنظیم قیف ایمیل مارکتینگ راهنمایی میکنیم تا بتوانید به صورت شبانه روزی و دائم لید جذب کرده و فروش داشته باشید.
این راهنما برای افرادی است که آماده شروع کردن ایمیل مارکتینگ هستند. به افرادی که از انجام این کار مطمئن نیستند توصیه میکنیم این مطلب را مطالعه کنند که در آن دلایل نیاز به ساختن لیست ایمیل و اهمیت ایمیل مارکتینگ تشریح شده است.
با توجه به طولانی و مفصل بودن این مطلب، آن را به بخشهای مختلف تقسیم کردیم تا بتوانید به راحتی مطالب آن را بررسی و مطالعه کنید.
- چرا ایمیل مارکتینگ ؟
- شروع کار
- رشد لیست ایمیل
- بخش بندی لیست ایمیل
- نرخ باز شدن ایمیل
- اتوماسیون ایمیل
- سوالات پرتکرار
هدف ما این است که شما پس از مطالعه این مطلب، به اطلاعات زیر دسترسی پیدا کنید:
۱٫ چگونگی تهیه لیست ایمیل مشتریان مورد هدف
۲٫ نحوه بهینه سازی ایمیلها برای دستیابی به بیشترین نرخ باز شدن ایمیل و کلیک روی لینکهای ایمیل (CTR)
3. نحوه اتوماسیون کردن فرایند پرورش لیدها و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتری واقعی
حالا با هم به جامع ترین راهنمای ایمیل مارکتینگ در کل اینترنت میپردازیم.
مقدمه: اهمیت ایمیل مارکتینگ
با وجود ظهور شبکههای اجتماعی و حجم بالای ایمیلهای اسپم (که هرگز استراتژی بازاریابی خوبی محسوب نمیشود)، هنوز هم ایمیل کارآمدترین راه برای پرورش لیدها و تبدیل آنها به مشتری است.
هر چند دلایل زیادی برای اولویت دادن به ایمیل مارکتینگ وجود دارد، اما سه مورد از مهم ترین این دلایل عبارتند از:
۱٫ ایمیل اصلی ترین کانال بازاریابی است. آیا میدانستید که ۹۱ درصد از مشتریان هر روز ایمیلشان را چک میکنند؟ چنین ویژگی در سایر کانالهای ارتباطی مشاهده نمیشود.
۲٫ لیست مشتریان در اختیار خود شماست. در تمام شبکههای اجتماعی هر لحظه، به دلایل مختلف و بدون اطلاع قبلی شما امکان مسدود شدن یا حذف اکانتتان (با تمام فالوورهای آن) وجود دارد. اما لیست ایمیل شما متعلق به خود شماست و هیچ کس نمیتواند لیدهای این لیست را از شما بگیرد.
۳٫ تبدیل از طریق ایمیل بهتر صورت میگیرد. افرادی که محصولات بازاریابی شده از طریق ایمیل را خریداری میکنند، ۱۳۸ درصد بیشتر از افرادی که آفر ایمیلی دریافت نکرده اند، هزینه پرداخت میکنند. در واقع، بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ ۳۸۰۰ درصد است که عدد فوقالعاده بزرگی محسوب میشود. اگر تصور میکنید که تبدیل از طریق شبکههای اجتماعی بهتر است باید در طرز فکرتان تجدید نظر کنید: میانگین ارزش پولی سفارشات ثبت شده از طریق ایمیل حداقل سه برابر بیشتر از سفارشات ثبت شده در شبکههای اجتماعی است.
ایمیل بهترین راه فروش در فضای آنلاین است.
فصل اول: شروع کار
اولین و مهم ترین چیزی که به آن نیاز دارید، کسب اجازه از مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه برای ارسال ایمیل است. هر چند ممکن است خرید لیست ایمیل یک راه میانبر به نظر برسد اما هرگز انجام این کار را توصیه نمیکنیم.
همچنین اضافه کردن ایمیلهای کارت ویزیت افراد که در مکانهایی مثل کنفرانسها جمع آوری میکنید، توصیه نمیشود. ایمیلهایی که شما به افراد ارسال میکنید از نظر تکنیکی اسپم محسوب میشوند مگر اینکه صراحتاً از آنها اجازه گرفته باشید و چنین ایمیلهای اسپمی به هیچ وجه مناسب کسب و کار شما نیستند.
افرادی که خودشان انتخاب نکرده باشند که در لیست ایمیل شما قرار بگیرند، افرادی نیستند که تمایلی به خرید از شما داشته باشند. ارسال هر پیامی به چنین افرادی حاصلی جز اتلاف پول و وقت شما نخواهد داشت.
آیتمهایی که برای شروع کار به آنها نیاز دارید عبارتند از:
۱) فرم انتخاب برای ورود به لیست ایمیل (opt-in form)
2) یک سرویس ایمیل مارکتینگ
OptinMonster به شما کمک میکند تا بدون نیاز به استخدام یک برنامه نویس، فرم اپتین ساخته و تست A/B را انجام دهید. میتوانید به سرعت و آسانی فرمهای هدفمند، پویا و شخصی سازی شدهای بسازید که قابل درج در هر قسمت دلخواهی از سایتتان باشند.
همچنین میتوانید آنها را طوری تنظیم کنید که در مواقع خاص برای افراد خاصی که سایت شما را مرور و بررسی میکنند نمایش داده شوند تا نرخ تبدیل به حداکثر برسد. در فصل بعدی درباره چگونگی ایجاد فرمهای انتخابی که نرخ تبدیل بالایی داشته باشند، صحبت خواهیم کرد.
برای انتخاب سرویس ایمیل مارکتینگ هم این موارد را توصیه میکنیم:
Constant Contact
Constant Contact یکی از بزرگترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ در سطح جهان است. این سرویس امکان مدیریت لیست مشترکین و ایجاد ایمیلهای حرفهای را به کمک تمپلیتهای آماده و با استفاده از ابزارهای ویرایشی به سبک کشیدن و رها کردن (درگ اند دراپ) فراهم میکند. میتوانید با استفاده از ترکیب Constant Contact Lists + OptinMonster ایمیلهای خودکاری را به مشترکین جدید ارسال کرده و عملکرد این ایمیلها را ارزیابی کنید.
می توانید برای ۶۰ روز از ConstantContact به صورت رایگان استفاده کنید. بعد از آن برای هر ماه باید ۲۰ دلار پرداخت کنید.
WPBeginner این سرویس را به عنوان بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ سال ۲۰۱۹ انتخاب کرده است.
SendinBlue
SendinBlue یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ برای مشاغل و یک نرم افزار بازاریابی پیامکی است. تمام این امکانات در یک پلتفرم ساده با ابزارهای درگ اند دراپ قرار دارند که به کمک آنها میتوانید ایمیلهای بسیار جذاب ساخته، جریانهای کاری کاملاً خودکار ایجاد کرده و کاربران را بخش بندی کنید.
با استفاده از SendinBlue میتوانید هر روز تا ۳۰۰ ایمیل ارسال کنید. هزینه طرحهای غیر رایگان این پلتفرم از ۲۵ دلار در ماه شروع میشود و هزینه پیامک هم بر اساس حجم پیامکهایی که ارسال میکنید، متفاوت است.
Mailjet
Mailjet یک پلتفرم ارسال ایمیل چند در یک است که به خاطر قابلیت بالایش در زمینه تحویل ایمیل شناخته شده است. مکانیزم ساخت ایمیل این پلتفرم که به صورت درگ اند دراپ است یکی از بهترینها است زیرا به تیم بازاریابی اولویت میدهد. این پلتفرم قابلیت همکاری بلادرنگ بین اعضای تیم را فراهم میکند طوری که میتوانید ایمیلهای شخصی سازی شده زیبایی را طراحی و ارسال کنید.
این پلتفرم شامل خبرنامه ایمیلی، اتوماسیون بازاریابی، ایمیلهای تراکنشی و پیام رسانی از طریق SMS است.
با استفاده از Mailjet میتوانید هر روز تا ۶ هزار ایمیل ارسال کنید. هزینه طرحهای غیررایگان این پلتفرم از ۹٫۶۵ دلار در ماه شروع میشود و بسته به کشوری که در آن هستید و حجم پیامکهای ارسالی هزینه پیامک هم به آن اضافه میشود.
AWeber
AWeber یکی دیگر از سرویسهای ایمیل مارکتینگ محبوب است که طیف وسیعی از ابزارهای مختلف از جمله ایمیل ساز، مکانیزم گروه بندی و پاسخ خودکار را در اختیار شما قرار میدهد. این پلتفرم پشتیبانی فوق العادهای دارد و میتوانید با استفاده از ترکیب Aweber Lists + OptinMonster ایمیلهایی بسیار هدفمند ارسال کنید.
هزینههای این پلتفرم از ۱۹ دلار در ماه شروع میشود (و یک دوره ۳۰ روزه رایگان هم دارد).
Drip
Drip یک ابزار اتوماسیون بازاریابی است که امکان ایجاد جریانهای کاری پیچیده و جملات شرطی را داخل پیامهای ایمیلی فراهم میکند. این ابزار کمپینها، جریانهای کاری و تریگرها را به خوبی سازمان دهی میکند و میتواند متناسب با نیاز شما پیچیده یا ساده باشد. ایجاد لیست و پرورش لیدها با استفاده از Drip + OptinMonster ساده تر هم هست.
طرحهای Drip از طرح Basic آغاز میشود که هزینه آن تا ۲۵۰۰ مشترک ۴۹ دلار در ماه است و بعد طرح Pro برای ۵ هزار مشترک با هزینه ۹۹ دلار در ماه و هر دوی این طرحها یک دوره آزمایشی ۱۴ روزه هم دارند. کاربران سازمانی (کاربرانی با بیش از ۵ هزار مشترک) نیاز به استفاده از سایر طرحها دارند.
ConvertKit
اگر در شروع کار هستید، ConvertKit انتخاب خیلی خوبی برای شما است اما قطعاً برای آینده نیاز به ابزاری با امکانات پیشرفته تر دارید مثل [۱]autoresponderهای پیچیده (که میتوانید این کار را با استفاده از ترکیب ConvertKit Tags + OptinMonster انجام دهید). این ابزار تقریباً یک CRM (ابزار مدیریت ارتباط با مشتری) با قیمت پایین است.
ConvertKit برای بلاگرها، نویسندهها و سخنرانان حرفهای طراحی شده است.
قیمتهای این پلتفرم با هزینه ۲۹ دلار در ماه برای هزار مشترک شروع میشود و مرحله به مرحله افزایش پیدا میکند.
Mailchimp
Mailchimp یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ محبوب است. این ابزار برای افرادی که کارشان را تازه شروع کرده اند بسیار مناسب است زیرا تنظیم آن بسیار ساده است و رابط کاربری قابل درکی دارد. همچنین میتوانید با استفاده از Mailchimp Groups + OptinMonster مشترکین جدید را به بخشهای خاصی اضافه کنید.
Mailchimp تا سقف ۲ هزار مشترک طرح رایگان دارد. اما اگر قصد استفاده از autoresponderها یا سایر امکانات پیشرفته آن را دارید، باید از دوره پرداختی استفاده کنید. طرحهای پرداختی با قیمت ۱۰ دلار در ماه شروع میشود و با افزایش تعداد مشترکین و رسیدن آنها به ۲۵۰۰ نفر هزینه آن به ۳۰ دلار افزایش پیدا میکند. هر چه سایز لیست بزرگتر باشد، هزینهای که باید پرداخت کنید نیز افزایش مییابد.
GetResponse
GetResponse این امکان را فراهم کرده که ایمیلهایی برای پاسخ ایجاد کنید و قابلیت اجرای تست A/B و autoresponder را نیز دارد. با استفاده از GetResponse Campaigns + OptinMonster میتوانید ایمیلهای هدفمندی را به مشترکینی خاص ارسال کنید.
هزینه این ابزار با ۱۵ دلار در ماه برای لیست هزار نفره شروع میشود و برای کاربران سازمانی تا ۱۱۹۹ دلار هم میرسد.
ActiveCampaign
ActiveCampaign یک نرم افزار ایمیل مارکتینگ است که بیشتر برای اتوماسیون بازاریابی ساخته شده است. با استفاده از ترکیب ActiveCampaign Lead Tags + OptinMonster میتوانید بر اساس اقدامات و رفتار مشترکین، برچسبهایی را به پروفایل آنها اضافه کنید که اطلاعات بیشتری درباره آنها آشکار کنند.
هزینه این ابزار برای ۲۵۰۰ مشترک از ۳۹ دلار در ماه آغاز میشود و برای کاربران سازمانی تا ۲۲۹ دلار در ماه میرسد.
HubSpot یک نرم افزار بازاریابی چند در یک است که قابلیتهای آن بسیار فراتر از ایمیل مارکتینگ است. این نرم افزار برای رفع نیازهای مشاغل متوسط تا بزرگ طراحی شده زیرا به انجام کارهایی مثل بهینه سازی سئو، جذب، پرورش و تبدیل لیدها کمک میکند. میتوانید از آن برای ارسال ایمیلهای بسیار مرتبط و مناسب به کمک ترکیب HubSpot Lists + OptinMonster استفاده کنید.
این نرم افزار یک طرح Starter دارد که تا هزار کانتکت را پشتیبانی میکند و شامل امکانات پیشرفته نیست؛ هزینه این طرح با نرخ ۵۰ دلار در ماه شروع میشود (بعلاوهی ۲۰ دلار در ماه به ازای هزار کانتکت اضافه). همچنین با استفاده از طرح Professional که با قیمت ۸۰۰ دلار در ماه برای هزار کانتکت شروع میشود، میتوانید کمپینهای بازاریابی جاذبهای کاملی بسازید.
پس از اینکه فرم انتخاب و سرویس ایمیل مارکتینگ را انتخاب کردید، آماده شروع فرایند ساخت لیست ایمیل و فروش خواهید شد (که در فصل بعدی این فرایند را توضیح خواهیم داد…).
فصل دوم: رشد و افزایش لیست ایمیل
کاری که اکثر افراد در هنگام ساخت لیست ایمیل انجام میدهند این است که یک فرم انتخاب در سایت قرار داده و امیدوار هستند که بدون انجام هیچ کار دیگری مردم در لیست آنها عضو شوند. اما متاسفانه معمولاً این استراتژی چندان خوب کار نمیکند.
برای رشد و پرورش لیست ایمیل باید افراد را با یک پیشنهاد متقاعد کننده جذب کنید. در واقع به یک لید مگنت (جاذب لید) نیاز دارید.
لید مگنت چیست؟
لید مگنت (که به نام opt-in bribe یا تطمیع برای انتخاب عضویت هم شناخته میشود) چیزی است که شما به صورت رایگان و در ازای دریافت ایمیل افراد به آنها میدهید. نباید ساخت آن برای شما هزینهای در بر داشته باشد؛ اکثر لید مگنتها مطالب دیجیتالی مثل پیدیاف، فایل MP3 یا ویدیوهایی هستند که میتوانید خودتان با حداقل هزینه و یا بدون هیچ هزینهای آنها را تولید کنید. در واقع لید مگنت میتواند هر چیزی باشد به این شرط که برای بازدیدکنندگان ارزشی داشته باشد.
برخی از لید مگنتهای رایگان عبارتند از:
- ایبوک
- یک راهنما حاوی نکات یا منابع مفید
- مقاله سفید یا مطالعه موردی
- وبینار
- دورههای رایگان یا مثال و نمونه
- مشاوره یا راهنمایی رایگان
- کوئیز یا تست شخصیت
- یک کوپن یا کد تخفیف
روشها و گزینههای موجود برای ساخت لید مگنت بی انتها هستند.
برای مشاهده ایدههای بیشتر جهت ساخت لید مگنت، این مطلب را مشاهده کنید.
چه چیزی باعث میشود یک لید مگنت خوب عمل کند؟
همانطور که گفتیم شما نیاز به لید مگنتی دارید که به صورت رایگان برای کاربرانتان ایجاد ارزش کنند. اما اگر میخواهید لید مگنت شما بسیار کارآمد باشد، این ۵ مورد را در نظر داشته باشید:
- استفاده آسان: لید مگنتها تنها وقتی کارآمد و اثربخش هستند که مخاطبین شما از آنها استفاده کنند بنابراین با ساخت یک بیانیه ۳۰۰ صفحهای نمیتوانید توجه کاربران را به خوبی جلب کنید.
- قابل اجرا: لید مگنتها باید ابزار یا مجموعه مهارتها و اطلاعات مفیدی را ارائه کنند که مخاطبین شما بتوانند آنها را به کار ببندند.
- ایجاد بهبود چشمگیر: مردم در صورتی به خرید محصولات و خدمات ادامه میدهند که این محصولات عملکرد خوبی داشته باشند. لید مگنت شما در صورتی موفق خواهد بود که مثل محصولات یا خدماتتان ارزشمند باشد.
- مرتبط و مناسب: اگر کارهای لازم برای شناخت مشتریان بالقوه تان را انجام دهید، هیچ مشکلی برای ساخت لید مگنتی که مشکلات را حل کند نخواهید داشت.
- دسترس پذیری فوری: انسانها به کسب فوری لذت علاقه دارند بنابراین سعی کنید آنچه که به دنبالش هستند را بلافاصله در اختیارشان قراردهید (مطلب توصیه شده: ۴ راه برای عرضه یک لید مگنت).
در بخش بعدی نگاهی به چند نمونه لید مگنت خواهیم داشت.
در ادامه ۱۲ استراتژی اثبات شده برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشترک سایت را مرور میکنیم.
Syed Balkhi لیستی از ابزارها و منابع مفید برای رشد و پیشرفت یک کسب و کار آنلاین را ارائه کرده است.
در ادامه هم یک نمونه دیگر از لید مگنتی را مشاهده میکنید که به عنوان ابزاری برای تقویت محتوای یک پست وبلاگی خاص استفاده شده است.
حالا که متوجه شدید لید مگنت چیست و چگونه میتوانید یک لید مگنت بسیار کارآمد بسازید، وقت آن را رسیده که فرم انتخاب یا اپتین خودتان را بسازید.
چگونه فرم اپتینی بسازیم که نرخ تبدیل آن بالا باشد
هدف فرم اپتین منتقل کردن مزایای اصلی لید مگنت شماست تا بازدیدکنندگان سایتتان در ازای دریافت لید مگنت، در خبرنامه ایمیلی سایتتان عضو شوند.
برای ایجاد فرم اپتینی که نرخ تبدیل بالایی داشته باشد، وجود این اجزا ضروری است:
- یک عنوان جذاب: مطمئن شوید که عنوان مورد استفاده به خوبی مزایای مهم لید مگنت شما را وصف کند.
- توضیحات مفید: آیا توضیحات مورد استفاده شما مختصر، شفاف و مناسب هستند؟ از لیستهای بالت دار استفاده کنید تا خواننده به سرعت متن را مرور کند.
- جلوههای بصری جذاب: در صورت امکان یک عکس از لید مگنت در فرم قرار دهید (مثلاً تصویری کلی از ایبوک مورد استفاده به عنوان لید مگنت). استفاده از تصویر فردی که به فرم اپتین نگاه میکند هم راه بسیار خوبی برای افزایش نرخ تبدیل است.
- فرم ساده: سعی نکنید بیشتر از نام و ایمیل آدرس افراد از آنها اطلاعات درخواست کنید. درخواست کردن اطلاعات بیش از حد به سرعت منجر به نابودی تبدیل میشود.
- استفاده از متنی متقاعده کننده برای دکمه عضویت: مطمئن شوید که برای دکمه عضویت از رنگهای مناسب استفاده میکنید تا روی صفحه به خوبی جلب توجه کند. همچنین از متنهای غیر کلی و عمومی استفاده کنید تا افراد را متقاعد کنند که فوراً روی آن کلیک کنند (مثلاً “همین حالا این ۷ مرحله را برای من ارسال کن!”).
برای دریافت نکات بیشتر جهت ساخت فرم اپتینی با نرخ تبدیل بالا این راهنما را که همراه مثال است مطالعه کنید.
پس از ساختن فرم اپتین باید آن را در سایت درج کنید. در ادامه ۱۴ محل مناسب برای درج این فرم را بررسی میکنیم که نرخ تبدیل بالایی دارند (جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این محلها، این مطلب را مطالعه کنید):
- صفحه اسپلش
- صفحه خوشامدگویی
- نوار شناور
- هدر سایت
- صفحه آرشیو مطالب وبلاگ
- نوار کناری
- پاپ آپی که پس از گذشت مدت زمانی مشخص نمایان میشود.
- در یک اسکرول باکس
- فوتر سایت
- صفحه درباره ما
- صفحه منابع
- در یک صفحه اختصاصی برای ثبت نام (sign-up)
- در پاپ آپی که وقتی کاربر قصد خروج دارد، نمایان میشود.
اگر به دنبال این هستید که حداکثر تعداد مشترکین ممکن را جذب کنید، استفاده از یکی از این مکانها یعنی مورد آخر ضروری است و باید آن را در تمام صفحات سایت قرار دهید. این پاپ آپ که به نام exit-intent popup هم شناخته میشود، دقیقاً در لحظهای که کاربر قصد خروج از سایت را دارد نمایش داده میشود. این پاپ آپ در خواندن مطالب توسط کاربر اختلالی ایجاد نمیکند و صرفاً وقتی که او در حال خروج از سایت باشد، نمایان میشود. این زمان بهترین زمان برای درخواست از کاربران جهت عضویت در سایت است زیرا در این مرحله احتمالاً محتوای سایت شما را مطالعه کرده و سایتتان را مفید میدانند.
چنین پاپ آپی فوق العاده کار میکند و معمولاً نتایج بسیار خوبی از آنها مشاهده میشود. به عنوان مثال شرکتی مثل Neil Strauss با استفاده از پاپ آپ exit-intent به نرخ تبدیل ۱۲۵ درصد دست پیدا کرد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این پاپها این مطلب را مطالعه کنید که ۴۰ ترفند مخصوص برای رشد درآمد و تعداد مشترکین سایت با استفاده از پاپ آپ exit-intent آموزش میدهد.
همچنین این گالری حاوی نمونهها و مثالهایی از این نوع پاپ آپ است.
فصل سوم: بازاریابی سفارشی با بخش بندی لیست ایمیل
اکثر کارشناسان بازاریابی به شما توصیه میکنند که یک لیست ایمیل تهیه کنید. اما آنچه که معمولاً این کارشناسان به شما نمیگویند این است که لیست ایمیل بدون بخش بندی درست و مناسب، کارآمد نخواهد بود.
بخش بندی لیست ایمیل چیست؟
بخش بندی لیست ایمیل به فرایند تقسیم بندی مشترکین به گروههای کوچکتر بر اساس معیارهای مختلف گفته میشود به نحوی که بتوانید ایمیلهای مرتبط تر و شخصی سازی شده تری برای آنها ارسال کنید.
به جای اینکه تک تک ایمیلها را به کل لیست ارسال کنید، با بخش بندی میتوانید هر ایمیل را فقط به مشترکینی ارسال کنید که باور دارید به محتوای آن علاقه بیشتری دارند و به این ترتیب به نرخ تبدیل بالاتری دست پیدا میکنید.
چرا باید لیست ایمیل را بخش بندی کرد؟
ثابت شده که بخش بندی لیست ایمیل منجر به افزایش نرخ باز شدن ایمیلها، افزایش نرخ کلیک و کاهش نرخ لغو عضویت میشود. به همین دلیل است که بازاریابهای هوشمند از بخش بندی برای بهبود قابل توجه اثربخشی کمپینهای ایمیلی استفاده میکنند.
وقتی مشترکین را به بخشهای مختلف تقسیم بندی کردید، میتوانید پیامهای بسیار قدرتمندی به صورت autoresponder (یکسری ایمیل که به صورت خودکار و بر اساس شرایطی که شما مشخص کرده اید ارسال میشوند) به آنها ارسال کنید تا لیدها را پرورش داده و میزان فروش را افزایش دهید (در فصل ۵ بیشتر راجع به این موضوع صحبت میکنیم).
بخش بندی کمک میکند تا انتخاب پیام و عنوان مناسب برای ایمیل آسان تر شده و بتوانید پیامی بنویسید که کاربران تشویق به باز کردن آن شده و با ایمیلهای شما تعامل داشته باشند.
برای بخش بندی باید ابتدا پاسخ این سوالات را پیدا کنید که کاربر در وهله اول چطور وارد لیست ایمیل شما شده است. آیا محصولی را خریداری کرده؟ از صفحه خاصی بازدید کرده؟ یا رشوهی اپتین (opt-in bribe) را دانلود کرده است؟
روشهای بسیار زیادی برای تقسیم بندی لیست ایمیل وجود دارد که در ادامه چند مورد را برای شروع بررسی میکنیم:
- مشترکین جدید: ارسال یک ایمیل خوشامدگویی یا یک سری ایمیل خوشامدگویی به مشترکین جدید
- سلایق: مشترکینی که تمایل به شنیدن خبرهای مربوط به پستهای وبلاگی دارند و یا مشترکینی که فقط تمایل به شنیدن اخبار مربوط به فروش اجناس یا آفرها دارند.
- علایق: مشترکینی که موسیقی کلاسیک دوست دارند و مشترکینی که موسیقی پاپ دوست دارند.
- لوکیشن: ارسال ایمیل به مشترکین ساکن در محدودهای که قرار است در آنجا یک رویداد برگزار کنید.
- نرخ باز شدن: برای مشترکین فعال تر (کسانی که بیشتر ایمیلها را باز کرده اند) یک آفر خاص عرضه کنید.
- عدم فعالیت: یادآوری مرحله بعدی که تمایل دارید مشترکین غیرفعال (افرادی که مدتیست با ایمیلها تعامل نداشتهاند) طی کنند.
- لید مگنت: ارسال ایمیلهای هدفمند بر اساس موضوع لید مگنتی که کاربران انتخاب کردهاند.
- ترک سبد خرید: به کاربرانی که آیتمهایی را برای سبد خرید انتخاب کرده اند یادآوری کنید که هنوز خریدشان را تکمیل نکرده اند.
این ایدهها فقط چند مورد از اقداماتی بودند که میتوانید برای بخش بندی لیست ایمیل انجام دهید. برای مشاهده ایدههای بیشتر مطلب ۵۰ روش برای بخش بندی لیست ایمیل مثل حرفهایها را مطالعه کنید.
فصل چهارم: بهبود نرخ باز شدن ایمیلها
این فصل اهمیت فوق العاده زیادی دارد زیرا با تمام کارهایی که برای رشد لیست ایمیل و بخش بندی آن انجام دادید، در صورتی که این ایمیلها باز نشوند، تلاشهای انجام شده هیچ فایدهای نخواهند داشت.
چندین عامل در باز شدن یا نشدن ایمیلهای شما تاثیرگذار هستند، اجازه دهید آنها را یک به یک مرور کنیم.
۱٫ پیشگیری از اسپم شدن ایمیلها
اولین و مشخص ترین مشکل، وقتی ایجاد میشود که ایمیلهای شما وارد پوشه اسپم مخاطب میشود. اما از آنجایی که شما از کاربران برای ارسال ایمیل اجازه گرفته و یک سرویس معتبر از لیستی که در فصل اول توصیه کردیم را انتخاب کردهاید، مشکل چندانی برای این کار نخواهید داشت.
در ادامه چند روش توصیه شده برای پیشگیری از ورود ایمیلهایتان به فولدر اسپم را مطرح میکنیم:
- مطمئن شوید که تمام مخاطبین خودشان انتخاب کرده باشند که به آنها ایمیل ارسال کنید (این نکته اهمیت فوق العاده زیادی دارد).
- ایمیلها را با یک آی پی خوب ارسال کنید یعنی آی پی که قبلاً کسی از آن برای ارسال اسپم استفاده نکرده باشد.
- ایمیلها را از طریق دامنههای تایید شده ارسال کنید.
- کد تمپلیت ایمیلهایتان را تمیز نگه دارید.
- از برچسبهای ترکیبی برای شخصی سازی قسمت To: در ایمیلهایتان استفاده کنید.
- از مشترکین درخواست کنید که ایمیلهای شما را در لیست سفید قرار دهند و از آنها بخواهید که شما را به address book خودشان اضافه کنند.
- از استفاده افراطی از کلماتی که بر فروش تاکید دارند خودداری کنید (برخی کلمات منجر به تریگر شدن فیلتر اسپم میشوند مثل خرید، تخفیف، پول نقد، تسویه و غیره).
- از به کار بردن عناوین فریبنده برای ایمیل خودداری کنید.
- لوکیشن خودتان را به ایمیل اضافه کنید.
- راهی آسان برای خروج از لیست ایمیل در اختیار مشترکین قرار دهید.
در صورتی که از یک سرویس ایمیل مارکتینگ معتبر استفاده کنید، تقریباً تمام این موارد به خوبی مدیریت خواهند شد.
۲٫ مشترکین غیرفعال را حذف کنید تا لیستتان تازه باقی بماند
بسیار مهم است که به صورت منظم به مشترکین ایمیل ارسال کنید تا لیست ایمیلتان کهنه نشود. با این وجود ممکن است به مرور زمان مشترکین ایمیل کهنه شوند.
ممکن است برخی از مشترکین ایمیلشان را تغییر دهند یا دیگر به برند شما علاقهای نداشته باشند.
بنابراین برای حفظ لیست ایمیل و پر ماندن آن از مشترکین فعال، بهتر است به صورت دورهای کاربران غیرفعال را از لیست حذف کنید. عضو غیرفعال شامل هر عضوی میشود که در ۶ ماه گذشته یا بیشتر، تعاملی با ایمیلهای شما نداشته است.
اما قبل از حذف کردن این افراد سعی کنید برای آخرین بار یک ایمیل به آنها ارسال کرده و تلاش کنید که آنها را دوباره فعال کنید. به عنوان مثال Carol Tice، برای مشترکین غیرفعال ایمیلی تحت عنوان “Do I bore you?” ارسال کرده و از آنها میپرسد که آیا همچنان به حفظ اشتراکشان تمایل دارند یا خیر. برخی به این پیام پاسخ میدهند اما تمام کاربران دیگر از لیست حذف میشوند.
راه دیگر برای حفظ تازگی لیست ایمیل این است که هر از گاهی از مشترکین بپرسید که آیا تمایل به آپدیت کردن اطلاعات و سلایقشان دارند. به این ترتیب به آنها یادآوری میشود که کنترل شیوه تعاملشان با شما در دست خود آنهاست.
۳٫ زمانبندی دقیقی داشته باشید
زمانبندی نقش بسیار مهمی در باز شدن و کلیک روی ایمیلها توسط مشترکین دارد بنابراین به روز و ساعتی که ایمیل را ارسال میکنید خوب فکر کنید.
برای انجام این کار تست A/B را انجام دهید تا بهترین بازه زمانی برای انجام این کار را تشخیص دهید و در کمپینهای آتی از آن استفاده کنید.
اما شاید این سوال برای شما ایجاد شود که آیا قبلاً فردی چنین تستهایی را انجام داده تا شما بتوانید از نتایج آن استفاده کنید؟
دادههای سایت Mailchimp نشان میدهند که به صورت کلی بهترین روزها برای ارسال ایمیل روزهای وسط هفته هستند نه آخر هفتهها. اما بین روزهای وسط هفته هیچ روز خاصی بهترین عملکرد را ندارد.
همچنین این دادهها نشان میدهند که بهترین ساعت برای ارسال ایمیل ۱۰ صبح به وقت محل زندگی گیرنده است.
اما با بررسی عمیق تر مشخص شده که نوع محتوای ارسالی تاثیر چشمگیری بر زمانهای اوج باز شدن ایمیل دارد همچنین لوکیشن، سن و شغل گیرنده.
در مجموع برای تشخیص مناسب ترین زمان ارسال ایمیل این کار را انجام دهید: یک روز از زندگی مخاطب مورد نظرتان را تصور کنید. به این فکر کنید که مخاطب شما صبح، ظهر و عصر چه کارهایی انجام میدهد. یک روز کاری مخاطب شما به چه صورت است؟ شبها تا چه ساعتی بیدار است؟ صبحها چه ساعتی از خواب بیدار میشود؟
تمام این اطلاعات به شما کمک میکنند تا درباره بهترین زمان ارسال ایمیل تصمیم گیری کنید.
۴٫ سعی کنید یک عنوان برجسته برای ایمیلها بنویسید
قسمت عنوان ایمیل مهم ترین نقش را در باز کردن و کلیک روی ایمیلها دارد. وظیفه شما این است که مطمئن شوید عنوان ایمیل بخوبی توجه مخاطب را جلب میکند.
در ادامه نکاتی را برای نوشتن عنوانهای خلاقانه و جذاب مرور میکنیم:
- کنجکاوی کاربران را تحریک کنید اما بیش از حد پیچیده عمل نکنید. عنوان مورد استفاده شما باید به گونهای باشد که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد تا ایمیل را باز کرده و روی آن کلیک کند اما نباید آنقدر مرموز و پیچیده باشد که مخاطب به هیچ وجه متوجه نشود که شما راجع به چه چیزی صحبت میکنید.
- از اعداد استفاده کنید. اعداد ویژگی خاصی دارند که چشم مخاطب را به خود جلب میکنند.
- از یک لحن طنزآمیز، جذاب یا محاورهای استفاده کنید.
- با لحن و به سبکی صحبت کنید که مشترکین شما از آن استفاده میکنند بخصوص در هنگام گفتگو با دوستانشان.
در این مطلب لیستی از عناوین ایمیل را مشاهده میکنید که بیشترین نرخ تبدیل را دارند.
۵٫ فقط برای یک نفر بنویسید
طبیعی است که هنگام نوشتن عنوان و متن پیام به هزاران فردی فکر کنید که قرار است آن را دریافت کنند.
اما نوشتن پیام با لحنی که مخاطب آن فقط یک شخص باشد همراه با یک عنوان و پیام شخصی سازی شده بسیار کارآمدتر است.
برای نوشتن پیامهایی با این ویژگی باید شخصیت خریدار مورد نظرتان را به خوبی بشناسید. همچنین باید مشکلات، علایق، ارزشها، آنچه که میپسندند و آنچه نمیپسندند را به خوبی درک کنید.
اگر برای انجام این کار مشکل دارید، یک ایمیل به مخاطبین ارسال کرده و از آنها درخواست کنید یک چت مختصر ۵ دقیقهای با شما انجام دهند. در این گفتگو میتوانید سوالاتی بپرسید که به شما جهت درک هر چه بیشتر نیازهای مخاطبین و طرز فکر آنها کمک کنند.
صرف کردن یک یا دو روز برای گفتگو با مخاطبین خودتان ارزش زیادی دارد زیرا به این ترتیب علاوه بر بهبود متن پیامها میتوانید محصولات یا خدماتتان را بهبود بخشیده یا به فکر تولید محصولات و ارائه خدمات جدیدی باشید.
۶٫ پیام را مثل یک دوست بنویسید
وقتی قرار است ایمیلها را بنویسید، شخصیت بیزنسی خودتان را کنار گذاشته و پیام را مثل یک دوست بنویسید. این تنها راه برای جلب علاقه مخاطبین و تشویق آنها به باز کردن ایمیلها و کلیک کردن روی آنهاست.
به عنوان مثال یک عبارت بیزنسی مثل “ما برای مشتریانمان آفر ویژه داریم.” برای مخاطب جذاب و دل نشین نخواهد بود.
میتوانید از یک جمله دوستانه تر استفاده کنید مثل: “حتماً آفر جدید ما رو چک کنید ….”
با این کار ایمیل شما بسیار شخصی تر به نظر میرسد و باعث میشود که گیرنده بلافاصله پس از دریافت ایمیل آن را حذف نکند.
توجه: در این عصر اطلاعات، هر فردی به دنبال دلیل و بهانهای خواهد بود که ایمیلهای شما را نادیده بگیرد. کاربران به دنبال پیدا کردن دلیلی برای خواندن ایمیلهای شما نیستند اما اگر در سطح شخصی برای آنها جذاب به نظر برسید، احتمال باز کردن ایمیلهای شما بیشتر میشود.
۷٫ همیشه محتوایی جذاب و فوق العاده بنویسید
شاید تصور کنید همین که مشترکی ایمیل شما را باز کرده تلاش شما به نتیجه رسیده است. اما محتوای ایمیل شما نقش مهمی در نرخ باز شدن آن دارد.
اگر مشترکین شما از محتوایی که برای آنها ارسال میکنید رضایت داشته باشند، احتمال اینکه در آینده ایمیلهای شما را باز کنند بیشتر خواهد شد. حتی ممکن است مخاطبین مشتاقانه سعی کنند که ایمیلهای بعدی شما را حدس بزنند. در مقابل اگر محتوای ایمیلها برای مخاطبینتان جذابیتی نداشته باشد، ممکن است آنها در دفعات بعدی ایمیلها را باز نکنند و حتی اشتراکشان را لغو کنند.
اما چطور مطمئن شوید که مشترکین از محتوای ایمیلهای شما رضایت دارند؟ ساده است: سعی کنید محتوایی خیره کننده و جذاب تولید کنید.
منابعی ارزشمند در اختیار آنها قرار دهید مثل یک ایبوک رایگان، یک پست وبلاگی فوق العاده مفید یا یک وبینار.
کلید موفقیت این است که صرفاً برای این که ایمیلی ارسال کرده باشید، این کار را انجام ندهید. هر بار که به لیستتان ایمیلی ارسال میکنید، باید پیام ارزشمندی برای آنها داشته باشید. هر چقدر ارزش هر ایمیلی که مینویسید بیشتر باشد، مشترکین شما وفادارتر خواهند شد و نرخ باز کردن ایمیلها هم بیشتر خواهد شد.
۸٫ در ایمیلها به نوعی از طنز و شوخ طبعی استفاده کنید
طنز و شوخ طبعی راهی برای برقراری ارتباط قوی و فوری با افراد است، این طرز بیان شخصی، سرگرم کننده و جذاب است و در ذهن افراد باقی میماند.
اما بعضی از ما، انسانهای شوخ طبعی نیستیم. آسان نیست که همیشه جذاب و شوخ طبع به نظر برسیم بخصوص با توجه به محدودیتهایی که در خط عنوان یک ایمیل وجود دارد. اما خوشبختانه برای نوشتن یک ایمیل جذاب و پر از طنز و شوخی نیازی نیست که یک کمدین باشید. کار مهم تر این است که واقعاً گیرنده را بشناسید و بدانید که به چه چیزی پاسخ میدهد. اگر از علایق آنها و چیزهایی که به آن علاقه ندارند مطلع باشید، نوشتن یک شوخی یا متنی با لحن طنز آسان تر میشود.
در ادامه مثالی از ایمیلی با لحن طنز را مشاهده میکنید که برای مشترکینی ارسال شده که مدتیست فعالیت زیادی ندارند.
سلام [اسم کوچک مخاطب]. من چند بار سعی کردم در رابطه با [گزاره ارزشی] باهات تماس بگیرم اما خبری نشد. لطفاً به من اطلاع بده که آیا:
- خودت کاملاً آمادهای و من باید دست از مزاحم شدن بردارم.
- علاقمند هستی اما هنوز پاسخی ندادی.
- سه ماه دیگه دوباره پیگیری کنم.
- یک کرگدن دنبالت کرده و باید با خدمات کنترل حیوانات تماس بگیرم.
همچنین میتوانید GIF یا ویدیوهای جذاب و بامزه در ایمیل درج کنید. باز هم تاکید میکنیم برای اضافه کردن شوخ طبعی و شخصیت بخشیدن به ایمیلها لازم نیست که حتماً کمدین باشید. فقط باید خارج از چارچوبهای ذهنی همیشگی فکر کنید.
۹٫ بهینه سازی برای موبایل
بسته به ویژگیهای مخاطبین هدف، محصول و نوع ایمیل، ۱۵ الی ۷۰ درصد ایمیلها توسط موبایل باز میشوند و طبق دادههای BlueHornet 67.2 درصد از مشتریان از گوشی هوشمند برای چک کردن ایمیلهایشان استفاده میکنند.
مخلص کلام اینه موبایل فوق العاده مهم است. نمیتوانید به راحتی از کنار کاربران موبایلی بگذرید و باید برای آنها جذاب و خوشایند باشید.
مطمئن شوید که ایمیل شما متناسب با موبایل بوده، فورمت ریسپانسیو داشته باشد و فایلهای آن قابل بارگذاری باشند. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که صفحه موبایل کوچکتر است و عناوین طولانی روی موبایل قابل مشاهده نیستند.
نکاتی که توصیه میکنیم برای کاربران موبایلی در نظر داشته باشید، عبارتند از:
- سادگی قالب بندی را در نظر داشته باشید (یک ستونه و با عرض کمتر از ۶۰۰ پیکسل)
- از یک فونت بزرگتر استفاده کنید زیرا خواندن متنهای کوچک روی موبایل سخت است.
- فرض نکنید که تصاویر نمایش داده میشوند (نمایش تصاویر روی گوشیهای اندروید در حالت پیش فرض غیرفعال است). مطمئن شوید که ایمیل شما حتی بدون نمایش تصاویر هم خوب به نظر برسد.
- برای کاهش زمان بارگذاری از تصاویر کوچک استفاده کنید.
- از یک دکمه بزرگ برای فراخوان یا دعوت به اقدام استفاده کنید. ضربه زدن به دکمههای بزرگتر با انگشت شست راحت تر است.
- دو لینک را کنار هم یا بالای هم قرار ندهید زیرا ممکن است کاربر به اشتباه روی یکی از آنها کلیک کند.
تمام این نکات میتوانند به بهبود نرخ باز شدن ایمیلها کمک کنند اما اگر بلافاصله نتیجه مطلوب را مشاهده نکردید، ناامید نشوید.
ایمیل مارکتینگ یک علم و هنر است بنابراین به خودتان فرصت تجربه کردن بدهید تا بتوانید تاکتیکهایی را که برای کسب و کار و مشتریان شما پاسخ میدهند، پیدا کنید.
اگر برای افزایش نرخ باز شدن ایمیلها نیاز به کمک دارید، این مطلب را مطالعه کنید که ۱۹ ترفند سریع برای نوشتن ایمیلهای بهتر به شما آموزش میدهد.
فصل پنجم: خودکارسازی ایمیل مارکتینگ با استفاده از Autoresponder
اگر تا این بخش از این مطلب با ما همراه بودید به شما تبریک میگوییم چون مسیری طولانی را طی کردید.
اگر از ابتدای مطلب همراه ما بودید، یاد گرفتید که چطور لیست ایملیتان را رشد دهید، چگونه آن را بخش بندی کنید تا ایمیلهای شما متناسب با هر کدام از مشترکین باشند و یاد گرفتید چگونه ایمیلهای فوق العاده کارآمدی بنویسید که نرخ باز شدن بسیار زیادی داشته باشند. حالا آماده اتوماتیک کردن این فرایند و تبدیل کمپین تبلیغاتی ایمیلی به یک ماشین پول ساز هستید!
autoresponderها بدون شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی آنلاین برای دستیابی به فروش بالا هستند. این ابزار به شما کمک میکند تا با موفقیت لیست ایمیلتان را تشویق به فعالیت کرده، با آنها رابطه برقرار کنید و مشتریان بالقوه را به خریدار تبدیل کنید.
بهترین نکته این است که وقتی autoresponder را ساختید، کار شما انجام شده و میتوانید روی جنبههای مهم کسب و کارتان متمرکز شوید.
Autoresponder یا پاسخگوی خودکار چیست؟
autoresponder دنبالهای از ایمیلها است که به صورت خودکار به بخشی از لیست ایمیل شما ارسال میشود و با یک رویداد خاص مثل پیوستن کاربر به لیست شما، رفتارهای خاص در هنگام مرور سایت شما، ترک سبد خرید، دانلود یک PDF یا خرید یک محصول فعال میشوند.
محتوای ایمیلهای autoresponder از قبل تولید شده و طوری تنظیم میشوند که به کمک نرم افزار ایمیل مارکتینگ در زمان مناسب ارسال شوند.
به دو دلیل هر کسب و کار آنلاینی به یک توالی از ایمیلهای autoresponder نیاز دارد:
۱٫ این ایمیلها از طریق یک فرایند خودکار و با ارائه اطلاعات ارزشمند و آموزش دادن لیدها برای تصمیم گیری بهتر، منجر به پرورش آنها میشوند.
۲٫ این ایمیلها مشتریان بالقوه را تبدیل به مشتری واقعی میکند، به این دلیل که به شما کمک میکند قبل از مطرح کردن تقاضای خرید فرایند “شناخت، علاقمندی و اعتماد” را اجرا کنید. سپس میتوانید سخنرانی فروش را در بهترین لحظه ممکن انجام دهید بدون این که بیش از حد بر فروش تاکید داشته باشید و تحمیل کننده به نظر برسید.
برای ساخت یک سری ایمیل autoresponder کارآمد چهار گام وجود دارد که در ادامه آنها را مرور میکنیم.
گام اول: انتخاب یک هدف برای Autoresponder
می توانید برای autoresponder خودتان اهداف مختلفی داشته باشید اما در ادامه چهار هدف اصلی را بررسی میکنیم. قبل از ایجاد autoresponder یک یا ترکیبی از اهداف زیر را انتخاب کنید.
- برای مشترکین جدید یک سری ایمیل خوشامدگویی بنویسید. این پیام دقیقاً پس از اینکه افراد عضو لیست ایمیل شما شدند به آنها ارسال میشود. میتوان در این ایمیلها یک لینک برای لید مگنت قرار داد تا مخاطبین بتوانند به آسانی آن را دانلود کنند، یا میتوان در آنها یک پیام تشکر قرار داد یا یک فراخوان برای اینکه کاربر پستهای وبلاگی محبوب شما را چک کند. هر لیست ایمیل نیاز به یک سری پیام خوشامدگویی دارد؛ این فرصت را برای جلب علاقه و توجه مشترکین جدید و تبدیل کردن آنها به طرفدارانی وفادار از دست ندهید.
- از این ایمیلها به عنوان یک لید مگنت یا یک دوره آموزشی مختصر رایگان استفاده کنید. میتوانید از autoresponder به عنوان یک لید مگنت برای جذب مشترکین جدید و عضو شدن آنها در لیست ایمیل تان استفاده کنید. معمولاً این کار با استفاده از یک دوره آموزشی رایگان مختصر یا یک چالش رایگان صورت میگیرد که به کاربر وعده میدهد طی چند روز یا هفته آینده یک سری ایمیل حاوی دورههای آموزشی (یا سایر اطلاعات ارزشمند) به وی ارسال خواهد شد. این چالشها یا دورههای رایگان در نظر کاربران ارزش بسیار زیادی دارند و همین باعث شده که به عنوان یک لید مگنت بسیار کارآمد عمل کنند.
- فروش به صورت خودکار. بازاریابهای حوزه اطلاعات به صورت گستردهای از استراتژی ساخت قیف فروش با استفاده از توالی ایمیلهای autoresponder استفاده میکنند اما کمپانیهای نرم افزاری، کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک و ارائه دهندگان خدمات نیز میتوانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال این ایمیلها میتوانند شامل یک سری ویدیوی آموزشی، یک ویدیو برای فروش و یا آیتمهایی برای پیگیری فروش محصولات اطلاعاتی باشند. میتوانید یک توالی از ایمیلهای آموزشی رایگان بسازید و سپس لیدها را دعوت به مشاهده یک وبینار زنده یا ضبط شده کنید که در آن آفری را ارائه میکنید. برای کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک، توالی فروش میتواند شامل آفرهای تبلیغاتی برای محصولاتی باشند که کاربر مورد نظر به تازگی در وبسایت شما مشاهده کرده است.
- ترویج بیش فروش و فروش مکمل. میتوانید یک توالی از ایمیلهای autoresponder برای پس از خرید و با هدف تکرار خرید بسازید. بسته به نوع محصولی که عرضه میکنید میتوانید محصولاتی را برای بیش فروش یا فروش مکمل پیشنهاد کنید. به عنوان مثال اگر فردی یک دوربین دیجیتال میخرد، میتوانید یک لنز، سه پایه یا سایر لوازم جانبی را به وی پیشنهاد دهید. یا اگر محصولاتی میفروشید که مردم به صورت مکرر خریداری میکنند (مثل غذا یا اقلام مصرفی) میتوانید هر زمان که تصور میکنید موعد خرید مجدد این اقلام فرا رسیده آفرهایی برای آنها عرضه کنید.
گام دوم: نگاشت کل توالی ایمیلها
در این مرحله یک طرح کلی برای دنباله ایمیلها ترسیم میکنید. اما پیش از هر کاری باید تشخیص بدهید که میخواهید طول این دنباله چقدر باشد؟ چند روز و چند ایمیل؟
هیچ قانون کلی وجود ندارد که تعداد ایمیلهای یک دنباله ایمیلی را مشخص کند. این دنباله باید به اندازهای طولانی باشد که به شما برای دستیابی به اهدافتان کمک کند، نه کمتر و نه بیشتر. بنابراین طول آن باید توسط هدف و قصد شما، بخش بندی لیست ایمیل، سلایق و علاقمندیهای مشترکین و غیره مشخص شود.
پس از این مرحله باید تصمیم بگیرید که ایمیلها با چه فاصلهای ارسال شوند.
ایمیلهای آموزشی را میتوان هر دو روز یک بار ارسال کرد و وقتی فروش یا حراج بزرگی دارید که رو به پایان است میتوانید هر روز سه الی چهار ایمیل ارسال کنید. همه چیز بستگی به توالی ایمیلی مورد نظر و هدف آن دارد (به همین علت بود که در مرحله اول هدف را انتخاب کردید).
باید یک توازن سالم بین ایمیلهایی که با هدف ایجاد ارزش ارسال میشوند و ایمیلهای فروش برقرار کنید.
تا زمانی که تعداد ایمیلهای مربوط به ایجاد ارزش بیشتر از ایمیلهای فروش باشند، تعداد دقیق ایمیلهای ارسالی مهم نیست. این رویکرد از خسته شدن کاربران پیشگیری میکند.
برای ساده تر شدن کارها میتوانید از قانون ۸۰/۲۰ پیروی کنید: ۸۰ درصد ایمیلها باید ایجاد ارزش کنند و فقط ۲۰ درصد آنها با هدف فروش ارسال شوند.
سپس یک طرح برای توالی ایمیلها از ابتدا تا انتها بنویسید که مشخص کند هر ایمیل چه موضوع یا موضوعاتی را پوشش میدهد و فراخوان هر ایمیل چیست. فراخوان میتواند کلیک روی یک لینک، به اشتراک گذاشتن پستهای وبلاگی شما در شبکههای اجتماعی، پاسخ دادن به ایمیلها یا خرید محصولات باشد.
در ادامه مثالی از یک دنباله ایمیلی برای یک محصول اطلاعاتی را مشاهده میکنید:
ایمیل اول: مقدمه و تشکر بابت عضویت فرد در لیست ایمیل
ایمیل دوم: توضیح اینکه چرا موضوع یا مسئلهای خاص اهمیت دارد. این ایمیل به ایجاد تقاضا برای محصول کمک میکند.
ایمیل سوم: توضیح اینکه چرا باید مشکل مورد نظر حل شود یا به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم. این رویکرد به ایجاد اعتبار کمک کرده و با این روش قبل از فروش شروع به کمک کردن به مخاطبین میکنید.
ایمیل چهارم: توضیح مفصل تر روش حل مشکل یا مسئله مورد نظر. حرکت به سمت فروش و اشاره به اینکه در چند روز آینده یک برنامه یا محصول جدید راه اندازی میکنید.
ایمیل پنجم: راه اندازی محصول. به مشترکین اعلام کنید که محصول، راه اندازی شده و در چند روز آینده قابل خریداری خواهد بود. پس از آن امکان خرید محصول وجود نداشته و محصول در دسترس نخواهد بود.
ایمیل ششم: یادآوری درباره محصول به مشترکین. اعلام کنید که تا این لحظه چند نفر محصول را خریداری کرده اند، دیگران چه نظری درباره محصول دارند و چه تعداد از محصول باقی مانده است.
ایمیل هفتم: اولین ایمیل در روز قبل از بسته شدن پیشنهاد. به مشترکین بگویید که ۲۴ ساعت برای خرید فرصت دارند و بعد از آن امکان خرید محصول وجود ندارد. به آنها یادآوری کنید که برنامه شما چه مزیتی برایشان دارد.
ایمیل هشتم: دومین ایمیل در روز قبل از بسته شدن پیشنهاد. حرکت بیشتر به سمت نادر جلوه دادن هر چه بیشتر محصول و اینکه تنها چند ساعت تا پایان فروش ویژه باقی مانده است. پس از گذشت این زمان، محصول در دسترس نخواهد بود.
ایمیل نهم: دو ساعت قبل از بسته شدن پیشنهاد. اینجا کاملاً بر کمیابی محصول متمرکز شده و تغییری که محصول مورد نظر در زندگی کاربران ایجاد میکند را یادآوری میکنید و اینکه واقعاً چقدر میخواهند مشکل را حل کرده و به هدفشان برسند؟
ایمیل دهم: بسته شدن پیشنهاد. ایمیلی به مشترکین ارسال کنید و در آن توضیح دهید که محصول دیگر در دسترس نیست. اعداد و ارقام مربوط به اینکه کاربران چقدر این برنامه را پسندیده اند، منتشر کنید. از همه برای پشتیبانی از این برنامه تشکر کنید.
گام سوم: نوشتن یک سری ایمیل Autoresponder که قابلیت تبدیل داشته باشند
ممکن است سخت ترین بخش کار شما، نوشتن یکسری ایمیل autoresponder باشد. شاید حتی نیاز باشد این کار را به یک فرد حرفهای برون سپاری کنید. اما اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید، در ادامه چند نکته مفید برای این کار مطرح میکنیم:
- پیش از هر چیزی روی خواننده متمرکز شوید. همیشه باید ایمیلها را طوری بنویسید که نیاز مشترکین را رفع کنند نه نیاز خودتان را. راههایی برای حل مشکلاتشان به آنها پیشنهاد کنید، خیلی ساده و مستقیم درباره محصولاتتان صحبت نکنید. از خودتان سوال کنید که بزرگترین مشکل یا دردسر مشترکین چیست و اینکه چطور میتوانید آن را حل کنید.
- از شخصی سازی استفاده کنید. شخصی سازی محتوای ایمیلها (با توجه به بخش بندی که در فصل ۳ توضیح دادیم) باعث میشود که ایمیلها برای مخاطبین بسیار مرتبط تر و ارزشمندتر شوند. شخصی سازی بسیار فراتر از به کار بردن نام کوچک افراد است. باید محتویات واقعی ایمیل را متناسب با نیاز آنها تنظیم کنید. به عنوان مثال برای یک فروشنده آنلاین مشاهده عنوانی مثل “چگونه برای فروشگاه آنلاینتان بک لینک بسازید؟” نسبت به عنوانی مثل “چگونه بک لینک بسازیم؟” ارزشمندتر است.
- عناوین خیلی خوبی بنویسید. زمانی David Ogilvy گفته بود که از هر یک دلار باید ۸۰ سنت آن را صرف نوشتن عنوان کنید. برای ایمیل هم خط عنوان اهمیت فوق العاده زیادی دارد. اگر خط عنوان توجه کاربران را جلب نکند، ایمیل شما را باز نخواهند کرد. بنابراین سعی کنید بیشتر وقتتان را صرف نوشتن خط عنوان کنید. یک عنوان خوب کنجکاوی خواننده را برمی انگیزد تا محتوای ایمیل را مطالعه کند. چنین عنوانی شخصی سازی شده و برای دریافت کننده بسیار مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری نحوه نوشتن عناوین فوق العاده این پست وبلاگی را مطالعه کنید.
گام چهارم: نظارت و بهبود
autoresponder چیزی نیست که قرار باشد یک بار بسازید و بعد آن را به دست فراموشی بسپارید. جهت دستیابی به بهترین نتایج، باید بر عملکرد ایمیلها نظارت کرده و نقاطی که احتیاج به بهبود دارند را شناسایی کنید. سپس یکسری تغییرات اعمال کرده و تست A/B را اجرا کنید تا این بهبودها صورت بگیرند.
در هنگام تحلیل کمپینهای autoresponder باید به این نکات توجه کنید:
- نرخ بازشدن ایمیلها. اگر نرخ باز شدن ایمیلها کمتر از سطح مطلوب هستند، به مرحله چهارم برگردید و بررسی کنید که آیا autoresponder ساخته شده برای لیست ایمیل شما مناسب است؟ آیا خط عنوان ایمیلها به اندازه کافی خوب هستند؟ آیا ایمیلها را در بهترین زمان ممکن ارسال میکنید؟
- نرخ کلیک. وقتی مشترکین ایمیلهای شما را باز کردند، به عملی که شما تمایل دارید انجام دهند، فکر میکنند؟ اگر باور دارید که نرخ کلیک روی ایمیلها کم است، شاید متن ایمیلها به اندازه کافی کارآمد نیست. این نکتهها را در نظر بگیرید: آیا متن ایمیلها با خط عنوان آنها تناسبی دارند؟ آیا در ایمیلتان به میزان لازم ایجاد ارزش کرده اید؟ آیا فراخوان به اندازه کافی واضح است؟ آیا پیدا کردن لینک آسان است؟
- نرخ لغو عضویت: لغو عضویت اتفاقی است که همیشه و تحت شرایطی رخ خواهد و معمولاً نباید آن را مشکل حادی تلقی کرد چون به هر حال چنین افرادی قرار نبوده هیچ وقت از شما خرید کنند. اما بالا بودن نرخ لغو عضویت میتواند نشان دهنده این موضوع باشد که شما در حال از دست دادن مشتریان بالقوه تان هستید. برای بررسی این موضوع باید به چند نکته توجه داشته باشید: چرا افراد از لیست شما خارج میشوند و اینکه آیا به آنچه وعده داده بودید عمل میکنید؟ آیا محتوای autoresponder با مخاطبینی که این پیام برای آنها ارسال میشود، تناسب دارد؟ آیا تعداد ایمیلهای فروشی که ارسال میکنید بیش از حد زیاد است؟ (مطلب توصیه شده: ۵ دلیل لغو عضویت افراد از لیست ایمیل شما)
حالا که توانستید کمپینهای ایمیل مارکتینگ خودتان را اتوماتیک و هدفمند کنید، میتوانید آنها را به یک ماشین فروش تبدیل کنید!ً
نتیجه گیری
امیدواریم که این راهنما به شما برای ساخت کمپینهای ایمیل مارکتینگ کارآمد و اثربخش کمک کرده باشد.
ما در این راهنما، آیتمهای زیر را به صورت مفصل بررسی کردیم:
- اهمیت ایمیل مارکتینگ
- چگونگی شروع کار
- رشد لیست ایمیل
- بخش بندی لیست ایمیل
- بهبود نرخ کلیک و نرخ باز شدن ایمیلها
- اتوماسیون به کمک Autoresponder
در هنگام ساختن لیست ایمیل مطمئن شوید که از این ۱۴ محلی که بالاترین نرخ تبدیل را دارند برای درج فرمهای ورود استفاده میکنید یا این راهنما را که ۱۹ ترفند سریع برای نوشتن ایمیلهای بهتر آموزش میدهد، مطالعه کنید.
سوالات پرتکرار درباره ایمیل مارکتینگ
در ادامه سوالات پرتکرار را مرور میکنیم. در این مقاله به برخی از این سوالات پاسخ داده شد اما برای دسترسی سریع تر در این قسمت آنها را تکرار میکنیم.
چگونه یک استراتژی خوب برای ایمیلهای بازاریابی بسازیم؟
راهنمایی که در حال حاضر مطالعه میکنید راه بسیار خوبی برای ایجاد استراتژی ایمیل مارکتینگ است و توصیه میکنیم که حتما از آن پیروی کنید. همچنین توصیه میکنیم این مطلب هم را مطالعه کنید که نحوه اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق را به شما میآموزد. این مطلب حاوی آموزشهای زیر است:
- تنظیم هدف برای کمپینهای ایمیلی
- انتخاب نوع ایمیلی که قرار است ارسال کنید
- انتخاب گروه مخاطبین
- انتخاب تکنولوژی مناسب
- ساخت اپتینهای جذاب
- برنامه ریزی برای محتوای ایمیلها و پیگیریهای بعدی
- نوشتن خط عنوان
- نوشتن متن ایمیل
- طراحی ایمیل
- ارزیابی و نظارت بر کمپین ایمیلی
ایمیلهای بازاریابی را با چه فواصل زمانی ارسال کنیم؟
هیچ قانونی برای این موضوع وجود ندارد بنابراین توصیه میکنیم از مشترکین بپرسید که تمایل دارند هر چند وقت یک بار برای آنها ایمیل ارسال کنید. همچنین میتوانید یکسری تست A/B انجام دهید تا مشخص شود کدام رویکرد بهترین کارایی را دارد.
معمولاً باید برای مشترکین جدید بیشتر ایمیل ارسال کنید چون آنها در حال شناخت شما هستند. اما به غیر از این مورد فقط بر اساس زمانبندی مقرر شده ایمیل ارسال کنید، نه بیشتر.
چه موقع باید ایمیل بازاریابی ارسال کنم؟
زمانبندی یکی دیگر از مواردی است که بستگی زیادی به موقعیت اعضای لیست دارد. توصیه ما این است که این مورد را امتحان کنید و ببینید چه روشی برای شما به بهترین نتیجه منجر میشود. میتوانید Google Analytics را بررسی کنید تا متوجه شوید مشترکین شما چه موقع فعال تر هستند و ایمیلها را همان موقع ارسال کنید.
چه معیارهایی را باید نظارت و ارزیابی کنیم؟
سه معیاری که باید برای ایمیل مارکتینگ بر آنها نظارت کنید، عبارتند از:
- نرخ تحویل: نرخ تحویل تعداد ایمیلهایی است که با موفقیت به دست گیرنده میرسند.
- نرخ باز شدن: نرخ باز شدن تعداد دریافت کنندههایی را نشان میدهد که ایمیلهای شما را باز کرده اند.
- نرخ کلیک: نرخ کلیک درصد مشترکینی را نشان میدهد که روی یک لینک در ایمیل شما کلیک کرده اند.
تفاوت بین اپتین سینگل و اپتین دوبل چیست؟
اپتین سینگل یعنی وقتی بازدیدکنندهای روی subscribe (یا دکمه عضویت) کلیک کند، وارد لیست شما شود.
اپتین دوبل یعنی وقتی کاربر روی subscribe کلیک میکند بعد از آن با کلیک روی لینکی که به ایمیل وی ارسال میشود عضویت خود را تایید میکند.
[۱] پاسخ دهنده
دیدگاهتان را بنویسید