۹ عادت قدیمی در ایمیل مارکتینگ که ترک آنها بسیار ارزشمند است
قبل از ورود به بحث شکستن عادات بازاریابی ایمیل و بیان توصیه های لازم، اول باید دلیل ارزشمند بودن ترک این عادات را توضیح بدهیم.
وقتی در تولید محتوای ایمیل مهارت پیدا کردید، بهتر می توانید قسمت های مختلف استراتژی خودتان را تست و ارزیابی کنید. در حوزهی ایمیل که امروزه بشدت رقابتی شده، لازم است تست های مختلفی را انجام دهید تا متوجه شوید که چه کارهایی مخاطبین مورد نظرتان را به خواندن، باز کردن و کلیک روی ایمیل ها سوق می دهند.
هر چند طراحی و محتوا مولفه های اصلی در موفقیت ایمیل مارکتینگ هستند، اما اجرای تست های مختلف به شما کمک می کند تا روش های مفید برای برجسته تر شدن در صندوق پیام های مخاطبین را شناسایی کنید. برای شناسایی عناصری که نیاز به تست دارند باید استراتژی های فعلی خودتان را بازنگری کنید و بررسی کنید که چه رویکردهایی را در ارسال ایمیل باید ترک کنید یا ترکیب و جایگزین کنید.
در این مطلب تعدادی از عادات رفتاری در ارسال ایمیل را مرور می کنیم که باید آنها را ترک کنید و با بررسی و آزمایش آنها بهترین استراتژی را برای کمپانی خودتان مشخص کنید.
۹ عادت قدیمی در ایمیل مارکتینگ که ترک آنها ارزشمند است
۱٫ استفاده از عنوانی تکراری در قسمت ارسال کنندهی ایمیل
چگونه این رفتار را ترک کنیم: قسمت “From” ایمیل را دوستانه تر کنید
هر چند ایجاد انتظاراتی مشخص برای دریافت کنندگان ایمیل کار مفیدی است اما خودتان را فقط محدود به ارسال پیام با نام کمپانی یا یکی از اعضای تیم تان نکنید. سعی کنید ارسال ایمیل هایی با نام “فرستندهی دوستانه تر” را هم امتحان کنید تا نرخ باز شدن ایمیل ها افزایش پیدا کند. مثلا به جای این که ایمیل را با عنوان کمپانی خودتان ارسال کنید، اسم کارمند مربوطه را هم درج کنید مثلاً “آقا/خانم X از شرکت Awesome.com”
اما قبل از این که زیاده روی کنید، همیشه اطمینان حاصل کنید که فعالیت های ایمیلی شما قانون CAN-SPAM را نقض نکنند. نباید عنوان فرستنده در ایمیلهای شما اشتباه یا گمراه کننده باشند. اما می توانید به روش های مختلفی تنظیمات را طوری انجام دهید که گیرنده ها از ایمیل های شما لذت ببرند.
Chubbies یکی از کمپانی های طراحی پوشاک آقایان، با بیش از ۱٫۵ میلیون فالور در فیسبوک به دلیل خلاقیت در انتخاب نام ارسال کننده (بخش From ایمیل) بخوبی شناخته شده است. هر چند رویکرد این کمپانی متناسب با لحن، سبک و مخاطبین این کمپانی است اما برای ایده گرفتن به ایمیل های این شرکت نگاهی داشته باشید.
در مطالعات و بررسی ها مشخص شد که با وجود این که نرخ قرار گرفتن پیام های شرکت Chubbies در اینباکس افراد کمی پایین است اما پیام های این شرکت که “عنوان فرستنده” شان دوستانه و جذاب است نرخ “خواندن” بالا و نرخ “حذف بدون خواندن” کمی دارند.
در تصویر زیر یک نمونه از fromهای خلاقانه شرکت Chubbies را مشاهده می کنید:
همچنین Chubbies سعی می کند اسامی دوستانه ای که در قسمت from ایمیل ها استفاده می کند، با موضوع و متن ایمیل همخوانی داشته باشد.
این هماهنگی باعث می شود که این شرکت از همه محل های موجود و در دسترس در اینباکس مخاطبین جهت جلب توجه انها و ایجاد تاثیری همیشگی استفاده کند. باز هم قبل از این که استراتژی هایی به این شکل را امتحان کنید، با یک فرد حرفه ای درباره قوانینی مثل قانون CAN-SPAM مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که از این قوانین تخطی نکرده باشید.
۲٫ عدم توجه به موضوع ایمیل
چگونه این رفتار را ترک کنیم: متنی بنویسید که از نظر دیداری جالب توجه باشد
امروزه مشتری ها در تمام طول روز مدام با سیلی از ایمیل های مختلف روبرو می شوند و این یعنی خط موضوع ایمیل یکی از فاکتورهای مهمی است که باعث می شود افراد تشویق به باز کردن ایمیل های شما شوند.
مثلاً در تصویر زیر:
چه فاکتورهایی در این لیست باعث جلب توجه کاربران می شود؟ استفاده از حروف بزرگ؟ اعداد و ارقام؟ استفاده از شکلک؟ شخصی سازی ایمیل ها؟ شوخ طبعی؟ فضای سفید؟
برای جلب توجه افراد حین بررسی پیام های خوانده نشده باید چگونگی به نظر رسیدن موضوع پیام (از نظر دیداری) را برای دیگران در نظر داشته باشید.
با این که متن موضوع پیام باید منعکس کننده محتوای پیام باشد و با لحن و سبک سازمان شما همخوانی داشته باشد، حتما باید از این فضا تا حد امکان به صورت خلاقانه استفاده کنید. سعی کنید تغییرات کوچک را امتحان کنید تا ببینید آیا مورد خاصی توجه مخاطبین شما را جلب می کند یا خیر.
۳٫ پرکردن متن پیش نمایش به صورت پیش فرض
چگونه این رفتار را ترک کنیم: از قسمت متن پیش نمایش حداکثر استفاده را ببرید
در صورتیکه سیستم ایمیل شما از متن پیش نمایش پشتیبانی می کند (که به نام pre-header هم شناخته می شود)، بهتر است این قسمت را هم در ایمیل های ارسالی بهینه سازی کنید. پر کردن این قسمت با متن پیش فرض به معنی از دست دادن فرصت جلب توجه یا لذت بخشیدن به گیرندگان است.
هر چند برای این کار نیاز به کمی کدنویسی است اما استفاده از این فضا به شما کمک می کند بین سایر کسانی که از این فرصت استفاده نمی کنند، متمایز شوید.
سعی کنید متن هایی هوشمندانه و مرتبط مثل متن شرکت Chubbies در مثال بالا را امتحان کنید یا از کلمات کمی استفاده کنید تا فضای سفید بیشتری باقی بماند.
در مثال زیر، متن پیش فرض شرکت Crate و Barrel را مشاهده می کنید که ادامه دهندهی خط موضوع پیام است و یک فضای سفید جالب توجه ایجاد می کند.
در مثال زیر هم شرکت Skimm از متن پیش نمایش برای توضیح درباره یک مشکل فنی به شیوهای خلاقانه و جذاب استفاده کرده است.
۴٫ استفاده از لحن بیانی حرفه ای که خیلی زود مخاطب را خسته می کند
چگونه این رفتار را ترک کنیم: لحن گفتاری منحصر بفرد داشته باشید
لحن بیان سازمان شما می تواند یکی از بزرگترین نقاط تمایز شما با رقبا باشد. چه بیان شما همراه با شوخ طبعی باشد یا این که تلاش شما این باشد که تا حد امکان اکادمیک به نظر برسید، داشتن لحنی مناسب، به خوانندگان امکان برقراری ارتباط با سازمان شما را در سطح انسان به انسان می دهد.
در عصر فعلی که پیشرفت های تکنولوژی باعث شده مردم با حسرت به گذشته نگاه کنند و آرزوی صمیمت قدیم را داشته باشند، مشاغل باید سعی کنند از این فرصت برای صمیمی تر کردن کسب و کارشان استفاده کنند.
لحن بیان شما می تواند تاثیر زیادی در این مسئله داشته باشد و برای رسیدن به این هدف لازم است یک شخصیت خاص داشته باشید.
طبق گفته یکی از بنیان گذران شرکت Chubbies به نظر او و همکارانش “در صنعت مد پوشاک آقایان همه چیز کمی جدی به نظرمی رسد.” او می گوید برای متمایز شدن و جذب مردم به برندشان متن ایمیل ها را طوری نوشتند که انگار برای دوستانشان می نویسند.
وی در مصاحبه ای با Smart Passive Income به سازمان ها توصیه کرد برندشان را مثل یک انسان منحصر بفرد ببینند.
“به برندتان مثل یک انسان با یک شخصیت خاص نگاه کنید. اغلب اوقات قرار است این شخصیت، شخصیت خود شما (به عنوان صاحب کسب و کار و فردی که قرار است خودش تولید و نوشتن محتوا را انجام دهد) باشد. در مورد موضوعاتی که برایتان اهمیت دارند و با آن ها ارتباطی عاطفی دارید ، مطلب بنویسید؛ با شروع این کار کم کم به نکات مهمی پی می برید. وقتی ما شروع به نوشتن محتوا در مورد مسائلی که برایمان مهم بود، کردیم به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کردیم.”
وقتی قرار است طبق این روش عمل کنید، محدود به تولید محتوایی می شوید که صرفا منتقل کننده یک پیام خاص نیست بلکه سعی به ایجاد رابطه دارد.
۵٫ استفاده از فراخوان هایی خشک و تحت الفظی
چگونه این رفتار را ترک کنیم: در نوشتن متن دعوت به اقدام خلاقیت به خرج بدهید
تک تک قسمت های ایمیل شما فرصت محسوب می شوند و هر کلمه باید هدفمند انتخاب شود بخصوص قسمت هایی از متن که خواننده را دعوت به انجام اقدام خاصی می کنند.
در ادامه چند نمونه از مواردی که خواننده را تشویق به کلیک می کنند، بررسی می کنیم. مشتریان امروزی کاملاً از این حقیقت اطلاع دارند که شما سعی دارید آن ها را به انجام عمل دلخواه خودتان سوق بدهید. سعی کنید با در نظر گرفتن این موضوع، متن دعوت به اقدام را به صورت های مختلف امتحان کنید و از تک تک قسمت هایی که قرار است مخاطبین روی آنها کلیک کنند به عنوان فرصتی مهم استفاده کنید.
شرکت InVision از نوشته ای ظریف با لحنی صمیمانه و رنگ های روشن برای جلب توجه خواننده ها و تشویق آنها به کلیک استفاده می کند.
پتلفرم آنلاین Classy که برای سازمان های غیر انتفاعی جذب سرمایه می کند، با نوشتن متنی صمیمانه به همراه شوخ طبعی از دعوت به اقدام به عنوان فرصتی برای ایجاد تجربه ای به یاد ماندنی برای مشترکین وبلاگش استفاده می کند.
۶٫ مختصر بودن متن
چگونه این رفتار را ترک کنیم: ایمیل هایی با طول متفاوت را امتحان کنید
۶ میلیون اشتراک ایمیل شرکت Skimm ثابت کردند که برای موفقیت متن ایمیل نیاز نیست که این متن ها همیشه کوتاه، شیرین یا بشدت بصری باشند. با این که بعضی آمار و ارقام نشان می دهند بهتر است متن ایمیل ها نسبتا کوتاه باشند اما ایمیل های شرکت Skimm گاهی اوقات کاملا طولانی هستند (که برای درک بیشتر به بخش های مختلف شکسته می شوند). هر چند این شرکت معمولاً از مولفه های بصری زیادی در ایمیل ها استفاده نمی کند، اما سعی می کند عمل “به اشتراک گذاری” را برای خواننده بشدت ساده کند.
فقط در این مثال ۹ فرصت برای به اشتراک گذاشتن این ایمیل با یک دوست یا همکار مشاهده می شود که این موضوع ما را به عادت شماره بعد می رساند:
۷٫ تمرکز بر محتوا
چگونه این رفتار را ترک کنیم: به تاثیر طراحی در رشد موفقیت ایمیل ها توجه کنید
اگر محتوا را مثل پادشاه در نظر بگیریم، طراحی هم ملکه آن محسوب می شود.
حتی اگر محتوا جذاب و قوی باشد اما طراحی طوری نباشد که امکان به اشتراک گذاری آسان پیام را فراهم کند، تاثیر محتوا کاهش پیدا می کند. طبق گفته Bernadette Jiwa نویسندهی کتاب Marketing: A Love Story، “هک رشد[۱]، ایجاد و بهره برداری از تبلیغات دهان به دهان به صورت هدفمند است.”
وی ادامه می دهد “هکرهای رشد کسب و کارشان را طوری بهینه سازی می کنند که اول از همه باعث ایجاد لذت برای یک مشتری شده و در عین حال به اشتراک گذاری این محتوا را برای وی آسان کند.”
قطعاً شما تمام تلاشتان را می کنید تا محتوای تولیدی برای خواننده لذت بخش باشد بنابراین لازم است سعی کنید تا پیام شما در اینباکس مشتری ها باقی نماند و با عرضه ابزارهای لازم کاری کنید که مشتریان ایمیل شما را به اشتراک بگذارند تا مخاطبین تان رشد کنند.
۸٫ استفاده از شخصیت (فرضی) مخاطبین به عنوان پیش فرض
چگونه این رفتار را ترک کنیم: صمیمت ایجاد کنید
گاهی اوقات لازم است بازاریاب ها بر اساس یکسری فرضیات عمل کنند چون مسلماً این امکان وجود ندارد که تک تک مخاطبین را بصورت دقیق بشناسیم. هر چند بخش بندی و ترسیم شخصیت های مختلف برای عرضهی محتوایی مرتبط ضرورت دارند اما امروزه مشتری ها از شما انتظار دارند که اطلاعات کافی را درباره آنها داشته باشید.
اگر نتوانید صمیمیت لازم را به مشتری ها نشان دهید، کم کاری کردید. هر بازاریابی حتی اگر از بخش بندی مخاطبین استفاده نکند، حداقل از این تاکتیک و مزایای آن برای شرکت ها اطلاع دارد. با این که ترسیم شخصیت مخاطب و تهیه لیست آن برای ارسال پیام هایی شخصی تر گام مهمی در تصمیم گیری صحیح است، بهتر است عملکردتان را یک گام جلوتر برده و محتوا را شخصی سازی کنید تا به خواننده ها ثابت کنید که به آن ها توجه دارید.
سعی کنید به تولید محتوایی فکر کنید که حس صمیمیت را در مخاطبین پرورش دهد یا به آنها کمک کند تا بیشتر با خصوصیات رفتاری خودشان آشنا شوند.
مثلاً شرکت Spotify از داده های در دسترس استفاده می کند تا به کاربران نشان دهد آن ها را خوب می شناسد. این شرکت برای هر کدام از کاربران پیام هایی ارسال می کند که حاوی اطلاعاتی درباره اقدامات آنهاست.
۹٫ صحبت کردن بیش از حد راجع به خودتان
چگونه این رفتار را ترک کنیم: گاهی اوقات ایمیل هایی با اهدافی غیر از فروش ارسال کنید
گاهی اوقات تعادل پیام ها خیلی ساده به هم می ریزد. هرچند تلاش های بازاریابی اینترنتی شما با هدف آگاه کردن مخاطبین تان از ارزش محصولات یا خدمات شما تولید می شوند، اما برای تبدیل شدن به برندی که مردم به صورت معناداری با آن آشنایی دارند، لازم است اقدامات شما فراتر از مطلع کردن آنها درباره آخرین محصولات و پیشنهاداتتان باشد.
باید در زندگی تک تک افراد ارزش ایجاد کنید. سعی کنید محور ارتباط شما با مشتری چیزی باشد که ارتباط خیلی زیادی به تلاش برای فروش نداشته باشد اما با فرهنگ و ارزش های اصلی سازمان ارتباط زیادی داشته باشد.
این کار به شما کمک می کند تا مخاطبینی ایجاد کنید که نسبت به شما و حسی که در آنها ایجاد می کنید علاقمند هستند نه فقط به محصولی که میفروشید.
مثلاً Spotify پیام هایی برای کاربران ارسال می کند که به آنها درباره کنسرت های پیش رو در منطقه زندگی خودشان اطلاع رسانی می کند:
یا شرکت Chubbies جمعه هر هفته یک پیام مخصوص آخر هفته برای کاربران ارسال می کند که در آن هیچ لینکی از محصولات قرار ندارد و در عوض کمی مطالب سرگرم کننده و جذاب به مخاطب عرضه می کند که هدف از این مطالب صرفا خنداندن مخاطب است. این رویکرد کاملاً با ارزش های اصلی و فرهنگ این شرکت که در وبسایتش به صورت یک جمله نوشته شده، همخوانی دارد: “ما به آخر هفته اعتقاد داریم!”
طبق گفته یکی از بنیانگذاران این شرکت: ” این پیام ها بسیار متنوع و مربوط به انواع موضوعات هیجان انگیز در دنیا هستند و اینکه در هر آخر هفته چه کارهایی باید انجام دهید؛ هدف این پیام ها این است که شما را به تعطیلات آخر هفته بفرستد. هدف از ارسال این پیام ها فروش نیست و این پیام ها هیچ هدفی جز ایجاد تجربه ای ارزشمند برای مشتریانمان ندارند. شش سال است که ما این روش را در پیش گرفتیم و این کار ما بخشی از فرایند برقراری ارتباط با مشتریانمان است.”
بکار بستن این توصیه ها
هر چند انواع و اقسام توصیه های مختلفی در این حوزه مطرح می شود اما اگر شما در این حوزه که بشدت رقابتی است تمرین و آزمایش نداشته باشید، تلاش هایتان بی اثر می شوند و رشدتان راکد خواهد شد. سعی کنید زمان کافی برای بررسی اقدامات فعلی تیم خودتان و امتحان و ارزیابی توصیه های مختلف صرف کنید تا خلاقیتتان رشد پیدا کند.
[۱] هک رشد یا Growth Hacking در حقیقت میانبر زدن شیوههای مرسوم بازاریابی است. درواقع هک رشد تغییر مسیر به سمت شیوههای سریعتر و کم هزینهتر بازاریابی است.
دیدگاهتان را بنویسید