الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند؟
برای درک نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام ، اول از همه باید هدف این الگوریتم را درک کنیم: هدف الگوریتم اینستاگرام جلب رضایت و خرسندی کاربران است. مسلماً اگر اینستاگرام به کاربرانش محتوایی جذاب و قابل توجه ارائه نکند، کاربران این اپلیکیشن را ترک می کنند.
پیشنهاد میکنم فایل ترفندهای اینستاگرام را همین الان دانلود کنید!
پس الگوریتم اینستاگرام باید طوری کار کند که کاربران را جذب کرده و آنها را مشغول مرور صفحات مختلف کند.
الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند؟
وقتی الگوریتم اینستاگرام در حال تصمیم گیری برای محل نمایش پست شما در فید دیگران است و اینکه این پست اینستاگرام را چقدر بالاتر از بقیه پست ها نمایش دهد، اول ارزیابی می کند که پست شما با چه سرعتی دیگران را جذب می کند و بعد ارتباط بین اکانت شما و اکانت مخاطب را بررسی می کند. میزان جذب (تعامل) مخاطب به پست های قبلی، میزان share کردن پست های قبلی شما و حتی استوری های اینستاگرام ، در محل نمایش پست شما در فید مخاطب تاثیر گذار هستند.
قبل از سال ۲۰۱۶، عملکرد الگوریتم اینستاگرام کاملاً مشخص و سرراست بود: پست ها به ترتیب زمانی نمایش داده می شدند و به میزان تعامل مخاطب با پست ها اهمیت داده نمی شد. مثلاً اگر شما ۱۰ دقیقه بعد از دوستتان عکسی را منتشر می کردید، عکس شما بالاتر از عکس وی نمایش داده می شد.
اما در ماه مارس سال ۲۰۱۶ شبکه اجتماعی اینستاگرام تغییر بزرگی در الگوریتم خودش ایجاد کرد و از نمایش فیدها به ترتیب تاریخ دور شد و به سمت ایجاد تجاربی بهتر برای کاربران بر اساس تعاملات آنها حرکت کرد و این طور توضیح داده شد که “مردم به صورت میانگین ۷۰ درصد از فیدشان را نادیده می گیرند. با توجه به رشد اینستاگرام ، قرار گرفتن در جریان تمام عکس ها و ویدیوهایی که مردم منتشر می کنند، سخت تر شده است. این یعنی شما اغلب اوقات پست هایی که برایتان مهم هستند و به آنها اهمیت می دهید را نمی بینید.”
الگوریتم قبلی که فقط بر اساس ترتیب زمانی کار می کرد، تضمینی برای حفظ رضایت کاربران نداشت. اما کم کم در این الگوریتم اینستاگرام برای سرگرم نگه داشتن و جذب افراد، توجه به فاکتورهای مختلفی شد؛ از جمله اکانت هایی که بیشتر از همه مورد پسند شما بوده، صفحاتی که بیشترین تعامل را با آن ها داشته اید و پست هایی که بیشترین لایک و کامنت را از طرف دوستانتان دریافت کرده اند.
در ادامه فاکتورهای موثر در انتخاب پست ها توسط الگوریتم اینستاگرام برای نمایش در بالای فید کاربران را بررسی می کنیم. امیدواریم که این اطلاعات به شما کمک کنند تا پست های باکیفیت تر و جالب توجه تری تولید کنید.
همه چیز به جذب و سرگرم کردن مخاطب بستگی دارد
اول بررسی می کنیم که لحظه ای که شما یک عکس در اینستاگرام پست می کنید، چه اتفاقی می افتد. چرا بعضی از پست های شما چندین ساعت در بالای فید مخاطبین باقی می مانند و بعضی دیگر هر چند از نظر کیفیت مشابه هستند، اما در عرض چند دقیقه از فید همه محو می شوند.
عامل مهم میزان “جذب مخاطب” است.
اینستاگرام چطور از فاکتور “جذب و تعامل مخاطب” برای ارزیابی تعداد افرادی که پست شما را مشاهده می کنند، استفاده می کند.
- وقتی عکسی پست می کنید، در ابتدا این عکس به درصد کمی از فالوورهای اینستاگرام تان نمایش داده می شود.
- سپس اینستاگرام ارزیابی می کند که این پست با چه سرعتی موفق به افزایش تعامل مخاطبین ، کامنت و لایک آن ها شده است.
- اینستاگرام میزان تعاملی که عکس شما بدست آورده را با سایر پست هایی که در زمان ها و روزهای مشابه ارسال کردید، مقایسه می کند. مثلا بررسی می کند که آیا این پستی که در ساعت ۱۰ صبح دوشنبه منتشر شده، نسبت به آخرین پستی که در ساعت ۱۰ صبح دوشنبه قبل ارسال شده ترافیک بیشتری را جذب کرده یا کمتر؟ مسلماً مقایسه بین این پست و پستی که در یک ساعت پرترافیک از روز منتشر شده، معقولانه نیست. به همین دلیل مقایسه ها بین زمان های مشابه صورت می گیرد تا در ارزیابی میزان تعامل جذب شده، به نتیجه ای دقیق تر دست پیدا کند.
- در صورتیکه عکس شما تعامل زیادی را جذب کرده باشد، اینستاگرام آن را به درصد بیشتری از مخاطبین تان نمایش می دهد و ممکن است در صفحه Explore کاربران زیادی نمایش داده شود.
- در صورتیکه پست شما همچنان به جذب تعامل کاربران ادامه بدهد، این عکس در بالای فید مخاطبین باقی می ماند و به سمع و نظر افراد بیشتری می رسد.
- اما اگر عکس شما در همان ابتدا تعامل چندانی جذب نکند، به محل پایین تر حرکت می کند و مخاطبین کمتری آن را مشاهده خواهند کرد.
روابط نقش مهمی دارند
بعد از بررسی چگونگی استفاده از میزان تعامل مخاطبین توسط اینستاگرام برای تعیین درصد مخاطبینی که یک پست را می بینند، به بررسی فاکتورهایی که در تعیین ترتیب نمایش پست ها در فید کاربران تاثیر دارند، می پردازیم.
دانستن این اطلاعات نه فقط از دیدگاه کاری مفید است بلکه مسلماً برای شما به عنوان یک کاربر جذابیت زیادی دارد. اگر این طور فکر می کنید که به صورت تصادفی پست های زیادی از یک فرد یا کمپانی خاص را در فیدتان مشاهده می کنید، دقت کنید که فاکتورهایی که در ادامه ذکر می کنیم در این موضوع تاثیر گذار هستند.
پنج فاکتوری که اینستاگرام هنگام تصمیم گیری برای محل نمایش پست های شما در فید دیگران ارزیابی می کند، عبارتند از:
- رابطه شما با فرد موردنظر: اگر مدام پست های یک شخص خاص را لایک کنید و برای پست های او نظر درج کنید، اینستاگرام متوجه می شود که رابطه محکم تری با این فرد دارید و سعی می کند شما را همواره در جریان پست های وی قرار دهد.
- زمانبندی: هر چند به دلایلی مثل “روابط افراد”، فید کاربران فقط بر اساس ترتیب زمانی مرتب نمی شود، اما سعی می شود همیشه پست های جدید و مناسب به شما نمایش داده شود؛ و این طور نیست که پست های سه هفته قبل بهترین دوستتان را مدام در بالای فید مشاهده کنید.
- لایک ها و کامنت ها: هر چند اینستاگرام این طور تمایل ندارد که الگوریتمش مثل یک مسابقه برای لایک و کامنت عمل کند اما با این وجود در تصمیم گیری برای انتخاب پست ها جهت نمایش به کاربران، به تعداد لایک ها و کامنت های پست ها توجه دارد. پیشنهاد میکنم مقاله با عنوان “خرید لایک اینستاگرام چه ضررهایی برای برند شما دارد؟” را مطالعه کنید.
- به اشتراک گذاری مستقیم: اگر پستی را مستقیماً به یکی از دوستانتان ارسال کنید، این رفتار کاملاً مشخص می کند که آن پست مورد پسند شما بوده و به همین دلیل در آینده پست های مرتبط به آن را بیشتر مشاهده خواهید کرد.
- جستجوی پروفایل: اگر پروفایل فردی را جستجو کنید، سرنخی به اینستاگرام دادید که نشان می دهد به دیدن پست های وی علاقه دارید.
چطور عمل کنید تا پست های شما در فید مخاطبین اینستاگرام بالاتر نمایش داده شود
تا اینجا نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام و فاکتورهای موثر در انتخاب پست ها جهت نمایش به کاربران را بررسی کردیم. در نهایت بررسی می کنیم که چطور می توانید از این اطلاعات برای نمایش پست های خودتان در بالای فید اینستاگرام کاربران استفاده کنید.
نکاتی برای نمایش پست های شما در قسمت های بالاتر فید کاربران اینستاگرام:
- وقتی تصاویر را پست کنید که مطمئن هستید مخاطبتان در اینستاگرام حضور دارد (برای بررسی بیشترین زمان فعالیت مخاطب از ابزار Squarelovin استفاده کنید).
- اگر اکانت اینستاگرام شما از نوع کاری (business account) است، از صفحهی Insights در اینستاگرام استفاده کنید تا متوجه شوید کدام یک از پست های شما محبوب تر بوده اند. این مورد شاخص خوبی است که نشان می دهد باید چه نوع پست هایی را منتشر کنید و چه زمان هایی از روز کاربران بیشترین فعالیت را دارند.
- پست هایی “انسان پسند” بسازید که مخاطبین از آن ها لذت برده و برایش ارزش قائل شوند. بجای تولید تبلیغ برای کسب و کارتان، سعی کنید مطالبی تولید کنید که تعامل مخاطبین را جذب کنند.
- در اینستاگرام استوری منتشر کنید. الگوریتم اینستاگرام به این نوع تعاملات هم توجه زیادی دارد (مثلاً اگر کاربری به استوری شما پاسخ داد، آن را به اشتراک گذاشت یا در رای گیری استوری شرکت کرد، از آن پس پست های شما در فید وی نمایش داده می شود).
در این مطلب خلاصه ای کامل از نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام و فاکتورهای مهم برای این الگوریتم را بیان کردیم و توضیح دادیم که چطور میتوانید از این اطلاعات برای بازاریابی اینستاگرام و همچنین تبلیغ برندتان به شیوهای قویتر، بهتر و جذابتر استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید