۲ عنصر مهم در تولید محتوا که در شروع بازاریابی محتوا نیاز دارید!
در این مطلب شما را با اطلاعات و مهارت های اساسی که برای موفقیت در بازاریابی محتوا نیاز دارید، آشنا میکنیم. هر چند این مطلب مخصوص افراد مبتدی تهیه شده – که با توجه به تعدد منابع موجود سعی به انتخاب بهترین منبع و تولید محتوا دارند – اما افرادی که مدت هاست در عرصه بازاریابی محتوا فعالیت دارند نیز می توانند از این مطالب به عنوان چک لیستی برای بررسی اقدامات و استراتژی های فعلی خودشان استفاده کنند.
اگر به تازگی شروع به فعالیت در حوزه بازاریابی محتوا کرده و آشنایی چندانی با این موضوع ندارید بهتر است سایر مطالب سایت ما با موضوع بازاریابی محتوا را نیز مطالعه کنید.
از کجا شروع کنیم؟
بهتر است در این مرحله کار را با جواب دادن به این سوال شروع کنید که دلیل شروع فعالیت شما در حوزه بازاریابی محتوا چیست؟ هر استراتژی موفقی برای بازاریابی محتوا نیاز به دو عنصر مهم و اساسی دارد:
- تعیین هدف یا اهداف تولید محتوا
- بیانیه رسالت
این دو عنصر اهمیت زیادی داشته و علاوه بر تعیین نوع محتوایی که قرار است تولید کنید، این امکان را فراهم می کنند که پروژه های تولید محتوا را از دیدگاه سازمانی بررسی کرده و اقداماتی را که احتمالاً نباید انجام دهید مشخص کنید.
در ادامه این دو مورد را دقیق تر بررسی می کنیم:
تعیین هدف (یا اهداف) تولید محتوا
مسلما قرار نیست تولید محتوا را بی دلیل انجام دهید. بلکه این تولید محتوا قرار است حداقل از یک هدف کاری یا بازاریابی حمایت کند. سعی کنید لیستی از انواع محتوایی که به دستیابی به اهداف کاری تان کمک می کنند، تهیه کنید؛ برای مثال:
- آیا نیاز به افزایش آگاهی نسبت به برندتان دارید؟
- آیا لازم است لیست ایمیل تهیه کنید؟
- آیا لازم است که مشتریان بالقوه را در طی مسیر حرکتشان پرورش دهید؟
- آیا لازم است که مخاطبین را تبدیل به مشتری پرداختی کنید؟
- آیا نیاز به حفظ مشتریان و یا افزایش فروش دارید (بیش فروش/فروش جانبی)؟
- آیا نیاز است که مشتریان خودتان را تبدیل به مبلغانی برای برندتان کنید؟
- سعی کنید دائما از خودتان بپرسید هر پروژه چه کمکی به شما جهت دستیابی به اهدافتان می کند؟ اگر متوجه شدید که محتوایی که برای تولیدش برنامه ریزی کردید کمکی به رسیدن به اهدافتان نمی کند، بهتر است روش های دیگر را در اولویت قرار دهید.
تهیه (و دنبال کردن) بیانیه رسالت
طبق گفته Joe Pulizzi در کتابش ” Epic Content Marketing” (یا بازاریابی محتوای حماسی)، بیانیه رسالت دلیل وجود یک سازمان – و اولویت ها و دیدگاههایی که سازمان برای انجام رسالتش دنبال می کند – را تعیین می کند. بنابراین لازم است در این بیانیه راجع به سه مولفه اصلی بازاریابی صحبت شود که عبارتند از:
مخاطبین اصلی: نوع افرادی که می توانید با تولید محتوا بیشترین کمک را به آن ها برسانید.
محتوایی که قرار است به سمع و نظر مخاطبین برسانید: انواع اطلاعاتی که از طریق محتوا ارائه خواهید کرد.
نتیجه و خروجی مطلوب برای مخاطب: کارهایی که مخاطبین بعد از مطالعه و استفاده از محتوای شما قادر به انجامش خواهند بود.
توجه: هیچ وقت قرار نیست “همه افراد” مخاطب شما باشند، حتی اگر موردی پیدا شد که به ظاهر برای همه افراد کاربرد داشت. سعی کنید تا حد امکان به صورت خاص و ویژه عمل کنید و مخاطبین تان را بخوبی بشناسید. شاید در نهایت مخاطبین محتوای شما کم به نظر برسند اما این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند. برای ترسیم دقیق خط مرزی بین مخاطب و غیر مخاطب، سعی کنید نیازهای مختلف مخاطب مورد نظرتان را مشخص کنید. اگر این مخاطبین نیازهای خاصی دارند، لازم است که این نیازها و خواسته ها را به صورت ویژه و جداگانه مد نظر قرار دهید.
یک مثال از CMI (موسسه بازاریابی محتوا )
سایت CMI اخیرا مطالبی را تولید و سعی کرده است که از این مطالب برای بررسی تلاش های تیم و تعیین تغییرات مورد نیاز جهت بهتر شدن تولید محتوا برای کاربران استفاده شود. در ادامه یافته های این فعالیت تولید محتوا را با شما در میان می گذاریم.
هدف کلیدی این بود که لیست ایمیل تهیه شود؛ چون تهیه لیست ایمیل اهمیت بسزایی برای سایر فعالیت های این شرکت (مثل برگزاری رویدادهای مختلف، برنامه های آموزشی و غیره) داشت.
بنابراین بیانیه رسالت این شرکت به صورت زیر تنظیم شد:
“موسسه بازاریابی محتوا در زمینه آموزش و ارتقای عمل بازاریابی محتوا برای متخصصین بازاریابی، پیشرو است. ما از طریق برگزاری رویدادهای مختلف، آموزش آنلاین، چاپ و انتشار یک مجله، انتشار مطالب روزمره در سایت و تحقیقات معتبر مخاطبینمان را آموزش می دهیم.”
به این ترتیب این شرکت هر زمان که قرار است ایده های جدید در زمینه تولید محتوا را بررسی کند، باید اول از همه به پرسش های زیر پاسخ بدهد:
آیا این روش به ارتقای عمل بازاریابی محتوا کمکی می کند(یعنی آیا به دلیل وجودی این موسسه ارتباطی دارد)؟
آیا این روش برای بازاریاب های مختلفِ برندهای کوچک تا بزرگ (یعنی مخاطبین موردنظر این شرکت) مناسب و مفید است؟
آیا این روش به رشد و حفظ لیست ایمیل فعلی یا تشویق مخاطبین فعلی لیست ایمیل به انجام اقدامات دیگر کمکی می کند (یعنی تاثیری در رسیدن به اهداف دارد)؟
هر چند ممکن است بعضی اقدامات انجام شده، پاسخ مثبتی به هر سه این سوالات نداشته باشند، اما این موسسه سعی می کند بیشتر، پروژه هایی را انجام دهد که به رسیدن به اهداف کمک کرده و مهم تر از همه اینکه از رسالت این شرکت پشتیبانی کنند. بنابراین لازم است که همه افراد سازمان از اهداف و رسالت کلی سازمان اطلاع داشته باشند تا همگی جهت رسیدن به نتایجی یکسان فعالیت کنند و بتوان نتایج بدست آمده را ارزیابی کرد.
راه اندازی یک برنامه موفق برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا هرگز کار ساده ای نیست. مطالعه سایر مطالب سایت ما، به شما جهت رسیدن به این هدف کمک می کند.
دیدگاهتان را بنویسید