شما این ۶ اشتباه رایج در زمینه تولید محتوا را انجام ندهید!
ساده ترین راه برای احیای بازاریابی محتوای خودتان، کنار گذاشتن محتوایی است که دیگر برای برند شما مفید نیستند. در این مطلب ۶ گزینهای که باید ابتدا برای محتوا در نظر بگیرید را مرور میکنیم. بعد از آن میتوانید تمرکز خودتان را صرف تولید محتوایی کنید که مخاطبین شما (و موتورهای جستجو) به آن علاقه داشته باشند.
۱٫ عدم سازگاری با موبایل
چند سالیست که بحث بهینه سازی محتوا برای موبایل مطرح میشود اما بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی هنوز هم محتوا یا محتوی منتشر میکنند که اصطلاحاً موبایل پسند نیست.
این کار به تجربیات مشتری آسیب وارد میکند. چهار میلیارد انسان از طریق دستگاههای موبایل به اینترنت دسترسی دارند پس وقتی محتوای شما روی موبایل خوب کار نکند خطر از دست رفتن گروه زیادی از مخاطبین شما وجود خواهد داشت.
با این کار نه تنها باعث ناراحتی مخاطبین میشوید بلکه میزان دیده شدن خودتان در صفحه نتایج جستجو را کاهش میدهید. بحث موبایل یکی از عوامل مهم و کلیدی برای رتبه دادن به سایتها توسط گوگل محسوب میشود.
حل مشکل: بهینه سازی سایت برای موبایل
اول از همه بررسی کنید که آیا سایت شما از نظر گوگل و کاربران سازگار با موبایل هست یا خیر. سایتتان را با موبایل یا تبلت باز کنید یا آن را با تست موبایل پسندی Google Search Console بررسی کنید.
اگر این تست نشان داد که سایت شما برای موبایل بهینه سازی نشده، باید چند کار انجام دهید (خوشبختانه نیازی نیست که یک سایت کاملاً جدید بسازید).
یکی از گزینهها استفاده از یک مبدل سایت آنلاین مثل bMobilized است که طراحی دسکتاپ سایت شما را به یک طراحی موبایل پسند تبدیل میکند. یا میتوانید از پلاگینهای مخصوص مثل WPtouch و JetPack برای ورودپرس Responsivizer و JoomlaShine برای جوملا و ThemeKey و MobileTheme برای دروپال استفاده کنید.
۲٫ یک فرمت واحد
دورهای که در آن پستهای وبلاگی ساده بر حوزه بازاریابی محتوا حکمرانی میکردند، سپری شده است. در حال حاضر گزینههای موجود برای تولید محتوا بیشمار هستند از ویدیو تا استوری و لایو گرفته و پادکست و انواع محتوا جدید.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید، استفاده از همان فرمت متنی قدیمی است و اینکه انتظار داشته باشید مخاطبین با آن ارتباط برقرار کنند.
حل مشکل: استفاده از انواع گزینهها برای تولید محتوا
نگاهی به تقویم محتوایی خودتان داشته باشید (که اگر ندارید توصیه میکنیم حتما آن را تهیه کنید). از خودتان بپرسید که محتوای سایت شما چقدر تنوع دارد و همه فرصتهای موجود برای استفاده از فرمتهای تعاملی، خلاقانه و جذاب را شناسایی کنید.
استفاده از شبکه های اجتماعی
حالا که ۷۲ درصد افراد از طریق موبایل، محتوا را استفاده میکنند قطعاً از شما انتظار تهیه محتوای خوب را دارند که از نظر بصری جذابیت داشته باشد. شما باید از اینفوگرافیک، عکس و ویدیو برای افزایش بازدید و بازنشر مطالب خودتان استفاده کنید.
برای اینفوگرافیک میتوانید از ابزارهای رایگانی مثل Piktochart استفاده کنید. برای عکس، خود شما میتوانید تصاویری با وضوح بالا تولید کنید یا از وبسایتهایی مثل Creative Commons برای دسترسی به تصاویر رایگان با حفظ قوانین کپی رایت استفاده کنید. برای ویرایش این تصاویر میتوانید از ابزارهای رایگانی مثل Pixlr و Canva استفاده کنید.
تولید محتوای همه جانبه
محتوای همه جانبه شامل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. هر چند این تکنیک تازه و نو محسوب میشود اما به سرعت در حال رشد است. با پخش ویدیوهای لایو اینستاگرام و استفاده از Facebook Horizon هم میتوانید از این پتانسیلها استفاده کنید.
۳٫ بی هدف بودن
جای تعجب است که هنوز هم بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی برای جذب ترافیک بیهدف به تولید انبوه محتوا میپردازند. این محتوا مخاطب خاصی ندارد، هیچ هدف و کاربرد خاصی هم ندارد و برای مفید بودن و بازنشر طراحی نشده است.
مخاطبین انتظار بیشتری از محتوا دارند. آنها به دنبال محتوای جذاب و باکیفیتی هستند که برای دستیابی به اهدافشان مفید باشد.
حل مشکل: تعیین اهداف محتوا
نیازی نیست که هدف پیچیدهای داشته باشید. شاید هدف شما افزایش ترافیک، پیشرفت در فضای آنلاین یا افزایش مشترکین سایت باشد. در هر صورت باید مطمئن شوید که هر محتوا یک هدف واضح و مشخص داشته باشد.
محتوای تولیدی شما باید با هدف مخاطبین موردنظرتان نیز همخوانی داشته باشد – مثل ایده گرفتن، حل یک مشکل، آموزش نحوه انجام یک کار و غیره. در هر صورت باید مطمئن شوید که هر قطعه محتوا حداقل یکی از اهداف آنها را برآورده کند.
یک فراخوان یا دعوت به اقدام (call to action) به مطالب خودتان اضافه کنید تا مخاطبین را دعوت به انجام اقدام کنید. مطمئن شوید که این فراخوان با هدف برند شما همخوانی داشته باشد و با هدف مخاطبین متناسب باشد. مثلاً اگر هدف شما رشد لیست ایمیل مخاطبین است، CTA مخاطبین را تشویق به عضویت در سایت برای دریافت سایر مطالب مرتبط با مقالهی در حال مطالعه میکند. اگر هدف شما افزایش فروش است، مخاطبین را به صفحه محصولات هدایت کنید.
۴٫ محتوای بی پایه و اساس
قبل از این درباره نیاز به تولید محتوای باکیفیت صحبت کردیم و باید به این نکته توجه کنید که علاوه بر مخاطبین شما گوگل هم به به محتوای باکیفیت و متناسب با کاربران اهمیت میدهد.
محتوایی که با دادههای مناسب و تحقیقات پشتیبانی نشود، ارزش تولید ندارد یا حداقل باید آن را فقط به عنوان یکی از اجزای یک استراتژی کلی برای تولید محتوا جذاب و باکیفیت در نظر گرفت.
حل مشکل: تعیین پارامترهایی برای کیفیت محتوا
اول از همه به تیم خودتان فرصت بدهید تا محتوا خوب و باکیفیتی تولید کند. هر چند تولید مکرر محتوا اقدام خوبی است اما اولویت اصلی شما باید کیفیت محتوا باشد. سعی کنید ضرب الاجلهای تعیین شده برای تقویم محتوا را به روشی معقول زمانبندی کنید تا بار کاری گروه قابل مدیریت باشد و بر همه کارهای صورت گرفته برای تولید مطالبی باکیفیت نظارت داشته باشید.
هنگام تولید محتوا از منابع کلیدی قابل اطمینان استفاده کنید و از دادههایی استفاده کنید که منبع موثق داشته باشند. حتماً در مطالب خودتان لینک این منابع معتبر را درج و نام منبع را ذکر کنید.
۵٫ تلاش افراطی برای فروش
گاهی اوقات در بازاریابی تلاش میشود که از محتوا برای فروش هر چه بیشتر محصولات استفاده شود. حتی اگر خود شما تصور کنید که این کار را به شکلی ظریف و ناملموس انجام میدهید این احتمال وجود دارد که مخاطبین آن را بیشتر یک سخنرانی فروش در نظر بگیرند و در این صورت از چنین مطلبی رضایت نخواهند داشت.
مشتریان امروزی تمایلی ندارند که از آنها برای فروش استفاده شود. آنها بیشتر خواستار محتوای مرتبط و مناسبی هستند که برای حرکت در مسیر به آنها کمک کرده و در تصمیم گیری حمایتشان کند.
حل مشکل: پاسخ دادن به نیازهای کاربران
سعی کنید این سخنرانیهای فروش را از مطالب خودتان حذف کنید و در عوض یکسری تحقیق برای تشخیص شخصیت خریدار یا مخاطبین خودتان انجام دهید. پروفایلهایی تهیه کنید که به صورت دقیق مخاطبین شما را توصیف کنند – رفتار، اهداف و مشکلات آنها – و بررسی کنید که به چه صورت میتوانید محتوای متناسب با نیاز و علایق آنها تولید کنید.
بعد از آن یک نقشه از مسیر حرکت مشتریان ترسیم کنید، نقاط و لحظههای کلیدی که مطالب شما میتوانند در آن لحظات به مخاطبین جهت تصمیم گیری کمک کنند را شناسایی کنید.
در نهایت همه فرصتهای محتوایی را در تقویم محتوا در نظر بگیرید. بررسی کنید که همه بخشهای چرخه فروش از لحظهای که مخاطب کسب و کار شما را پیدا میکند تا مدتها پس از تبدیل را در نظر گرفته باشید.
۶٫ عدم بهینه سازی محتوا
از تولید مکرر محتوا بدون فکر کردن به اصول سئو خودداری کنید. محتوایی که برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشد، بعید است که شما را به اهداف خودتان در زمینه بازاریابی محتوا برساند و بعید است که مخاطبین جدیدی آن را پیدا کنند.
حتی با سئوی ساده و مقدماتی محتوا (و کل سایت خودتان) شانس بیشتری برای پیدا شدن توسط موتورهای جستجو، رسیدن به دست مخاطبین مناسب و دستیابی به اهداف خودتان خواهید داشت.
حل مشکل: سرمایه گذاری برای سئو
اول از همه تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید چون پایه و اساس سایر کارهای شما در حوزه سئو خواهد بود. این کار یعنی تعیین لیست کلمات کلیدی (کوتاه و دنباله دار) که مخاطبین مورد نظر شما در کادر جستجوی موتورهای جستجو جهت پیدا کردن مطالب شما تایپ میکنند.
این لیست را وارد یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مثل Moz یا SEMrush کنید تا مشخص شود که کدامیک برای استفاده در محتوای شما ارزش بیشتری دارد (یعنی کلمات کلیدی که حجم جستجوی زیاد و سطح دشواری کمی دارند).
پس از تهیه یک لیست قوی و جامع میتوانید سایر کارهای سئو را آغاز کنید، از جمله:
- استفاده از کلمات کلیدی دنباله دار در محتوا
- بهینه سازی عکسها و ویدیوها
- ایجاد توضیحات متا و تگ عنوان مناسب
همین حالا شروع کنید
اولین گام جهت تولید محتوایی باکیفیت تشخیص مواردی است که در مدل فعلی شما خوب کار نمیکنند. با بررسی (و اصلاح) این شش اشتباه میتوانید محتوای خودتان را در مسیر بهتری جهت موفقیت قرار دهید.
دیدگاهتان را بنویسید