سئوکسب و کار اینترنتی

۱۷ ابزار بازاریابی گوگل که باید از آنها استفاده کنید

با ابزارهای بازاریابی گوگل از تمام مزایای گوگل بهره‌مند شوید

چطور با ابزار بازاریابی گوگل ، بازاریابی کنیم

در ابتدا با چند نمونه ابزار بازاریابی گوگل آشنا شوید:

  1. از Google My Business (به اختصار GMB) استفاده کنید و فضای رایگان تبلیغاتی برای کسب و کارتان دریافت کنید.
  2. با استفاده از کنسول جستجوی گوگل (Search Console) سئوی سایتتان را ارتقا بدهید.
  3. از طریق Google Adwords در گوگل تبلیغات کنید.
  4. ویدیوهای وبسایتتان را در یوتیوب، بزرگترین اجتماع ویدیویی دنیا میزبانی کنید.

احتمالا شما هم زیاد درباره گوگل شندیدید و اطلاع دارید که روزانه ۳.۵ میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود.

اما قابلیت‌های گوگل بسیار فراتر از یک موتور جستجوی ساده است. در حقیقت علاوه بر موتور جستجوی گوگل، ابزار بازاریابی گوگل با توانمندی های مختلف می‌توانند برای بازاریاب‌ها بسیار ارزشمند باشند.

به همین دلیل در این مطلب لیستی از ابزارهای بازاریابی مهم گوگل را تهیه کردیم که با استفاده از آنها می‌توانید از تمام مزایای گوگل بهره‌مند شوید.

۱۷ ابزار بازاریابی مفید گوگل برای کسب و کارها

۱.  Google My Business

شاید برای شما هم باور کردنی نباشد که می‌توانید در گوگل به صورت رایگان به تبلیغ کسب و کارتان بپردازید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از ابزار بازاریابی گوگل بنام Google My Business استفاده کنید (که قبلا به نام Google Places شناخته می‌شد) تا کسب و کار شما هم بتواند جایی در نتایج جستجو (و Google Maps) برای جستجوهای محلی شبیه جستجوی تصویر زیر برای خودش پیدا کند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید تمام کسب و کارهایی که در محدوده کادر قرمز قرار دارند نتایج Google My Business برای جستجوی عبارت “mexican restaurant, boston” هستند.

بهتر از همه اینکه برخلاف گوگل ادوردز (که در ادامه توضیح می‌دهیم)، هیچ کدام از این کسب و کارها برای بدست آوردن جایگاه در این نتایج جستجو هزینه‌ای پرداخت نمی کنند.

 google my business listings

اگر قبلاً برای گرفتن جایگاه خودتان در فهرست Google My Business اقدام نکردید، می‌توانید برای این کار از دستورالعمل‌های موجود در این پست وبلاگی کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که گوگل حین راهنمایی شما برای انجام این تنظیمات یک صفحه گوگل پلاس برای کسب و کارتان ایجاد می‌کند، که این موضوع ما را به دومین ابزار بازاریابی می‌رساند …

۲.  Google+ Business Pages

با مرگ Google Authorship و حذف Google +1 از نتایج جستجو امروزه تردید زیادی درباره اهمیت داشتن یک صفحه گوگل پلاس فعال برای مشاغل غیرمحلی وجود دارد. اما با توجه به امپراطوری بزرگ گوگل به نظر ما بهتر است مشاغل در مواجه با گوگل محتاطانه‌تر عمل کرده و حتما یک صفحه گوگل پلاس برای خودشان ایجاد کنند حتی اگر نتوانند این صفحه را زیاد بروزرسانی کنند.

اما اگر کسب و کار شما یک کسب و کار محلی باشد، تنظیم و نگهداری یک Google+ Page با Google My Business دست به دست شده و باعث می‌شود که ابزار بازاریابی گوگل یعنی +Google برای شما حیاتی‌تر هم شود. و با در نظر گرفتن این که فهرست Google My Business شما حاوی یک لینک به صفحه گوگل پلاس کسب و کارتان هم هست، بسیار مهم است که کمی زمان صرف تنظیم این صفحه کنید تا ظاهر آن بهترین شکل ممکن را داشته باشید.

برای یادگیری چگونگی بهینه سازی صفحه گوگل پلاس کسب و کارتان می‌توانید این کتابچه رایگان را مطالعه کنید و برای مثال صفحه گوگل پلاس HubSpot را چک کنید.

hubspot google business page

نکته نهایی این که اگر مخاطبین شما در گوگل پلاس فعال هستند، بهتر است یک دکمه برای به اشتراک گذاری Google +1 در وبسایت‌تان – و بخصوص مقالات وبلاگتان – اضافه کنید. گوگل از این علائم ایجاد شده توسط شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک فاکتور برای رتبه دادن به وبسایت‌ها استفاده می‌کند، بنابراین ساده‌تر کردن به اشتراک گذاری مطالب گوگل پلا‌ستان برای کاربران به بهبود رتبه شما در جستجو کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ساخت دکمه‌های Google +1 این پست را چک کنید.

HubSpot در پلتفرم بازاریابی این شرکت امکان اضافه کردن آسان دکمه Google +1 به وبلاگ را برای کاربران فراهم کرده است.

۳.  Google Webmaster Tools

اگر می‌خواهید مطلع شوید که وبسایت شما از دید گوگل چقدر سالم است، فقط کافیست یک اکانت در ابزار بازاریابی گوگل بنام Google Webmaster Tools ایجاد کنید. این ابزار بازاریابی گوگل در صورت وجود هر گونه موردی که مانع پیدا شدن وبسایت شما در نتایج جستجو می‌شود، به شما هشدار داده و کمک می‌کند تا ترافیک فعلی ایجاد شده برای سایتتان از طریق جستجو را تحلیل کنید و متوجه شوید که در حال حاضر بازدیدکنندگان چطور سایت شما را پیدا می‌کنند.

۴.  Google Suite

در صورتیکه با چندین بازاریاب در تیم‌تان همکاری می‌کنید، ابزار بازاریابی گوگل بنام Google Suite مجموعه‌ای از یکسری ابزارهای همکاری بسیار مفید و کارآمد است که می‌توانید به جای نرم افزارهای معمولی دسک تاپ از آن‌ها استفاده کنید که عبارتند از:

از این ابزارها برای به اشتراک گذاشتن و همکاری در زمینه تحلیل داده‌های بازاریابی، کتابچه‌های الکترونیک، پیش نویس پست‌های وبلاگی، فایل‌های ارائه بازاریابی، SlideShare و نتایج نظرسنجی و رای گیری‌ها استفاده کنید. تمام این پروژه‌ها به صورت خودکار ذخیره می‌شوند و می‌توان با دانلود سریع از طریق یک اپلیکیشن موبایلی به آنها دسترسی پیدا کرد.

این راهنمای رایگان اطلاعات جامعی درباره چگونگی استفاده از Google Suite برای کمپین‌های بازاریابی ارائه می‌دهد.

 google spreadsheets

۵.  Google AdWords

اگر تمایل دارید که به تلاش‌هایتان برای گرفتن ارگانیک رتبه گوگل در نتایج جستجو سرعت ببخشید می‌توانید از ابزار بازاریابی گوگل بنام Google AdWords کمک بگیرید که سیستم آن به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (pay-per-click یا به اختصار PPC) است. در ادامه عملکرد گوگل ادوردز را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم:

در این سیستم شما تبلیغاتی را ایجاد می‌کنید که بسته به کسب و کارتان کلمات کلیدی خاصی را هدف می‌گیرند و وقتی افراد چنین کلمات کلیدی را در گوگل جستجو می‌کنند، تبلیغات شما بالا یا در سمت راست نتایج جستجوی ارگانیک قرار می‌گیرند (اسکرین شات زیر را مشاهده کنید). هزینه تبلیغات شما بستگی به میزان رقابت کلمه کلیدی انتخابی دارد اما تنها در صورتی هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنید که بازدیدکننده‌ها واقعا روی تبلیغ شما کلیک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت موثر در زمینه تبلیغات پرداختی، این راهنما را مطالعه کنید.

boston plumbers

به خاطر داشته باشید که ممکن است ادوردز خیلی زود تبدیل به یک ابزار بازاریابی پرهزینه شود و بر خلاف جستجوی ارگانیک، موفقیت در این سیستم طولانی مدت (و رایگان) نیست، بلکه نتایج به دست آمده کوتاه مدت هستند. اما اگر هوشمندانه از این سیستم استفاده کنید، می‌تواند به شما برای برنامه ریزی استراتژی جستجوی ارگانیک کمک کند.

با تست کردن معادل‌های مختلف یک کلمه کلیدی می‌توانید خیلی سریع متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی ترافیک با کیفیتی به سمت سایتتان هدایت می‌کنند. می‌توانید از این اطلاعات برای بهینه سازی جستجوی ارگانیک و تولید محتوا هم استفاده کنید. که این موضوع ما را به مورد بعدی می‌رساند.

۶.  Google AdWords Keyword Planner

اگر قرار است با کمک این ابزار بازاریابی گوگل ، سئوی ارگانیک خودتان را بهبود ببخشید لازم است در وهله اول راجع به کلمات کلیدی تحقیق کنید (keyword research). تحقیق راجع به کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا حین تولید محتوا برای وبلاگ و وبسایتتان و تمرکز بر سئوی سایتتان کلمات کلیدی مناسب را شناسایی کنید تا مخاطبین موردنظر بتوانند شما را پیدا کنند.

google adwords tool

هر چند هدف ابزار  Keyword Planner گوگل ادوردز در اصل کمک برای برنامه ریزی کمپین‌های ادوردز است اما می‌تواند به شما کمک کند تا پیشنهادات و ایده‌های جدید برای کلمات کلیدی را جستجو کنید. در نتیجه برای انجام تحقیق راجع به کلمات کلیدی بسیار مفید است. توجه کنید که برای استفاده از Keyword Planner باید یک حساب ادوردز داشته باشید، اما نیازی نیست که حتما تبلیغ هم ایجاد کرده باشید.

۷.  DoubleClick Search by Google

بعد از اینکه ابزار بازاریابی گوگل ادوردز به شما کمک کرد تا تصمیم بگیرید چه کلمات کلیدی را هدف بگیرید، می‌توانید با استفاده از یک ابزار بازاریابی گوگل بنام DoubleClick Search نیمه بعدی استراتژی خودتان برای بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را طی کنید.

DoubleClick مجموعه‌ای از ابزارها است که گوگل برای کمک به تبلیغ کنندگان ارائه کرده تا تبلیغاتی را تولید و ارزیابی کنند، به نحوی که بتوانند بخش‌های درست و مناسبی از فضای آنلاین را هدف بگیرند. هدف ابزار Search در این مجموعه پر کردن خلا بین تلاش‌های بازاریابی که در شبکه نمایش تبلیغات و در جستجوی گوگل انجام می‌شود، است تا این دو کانال تبلیغاتی بتوانند همدیگر را تکمیل کنند. این ابزار کمک می‌کند تا با توجه به مخاطبین خودتان کلمات کلیدی مناسب برای هدفگیری را انتخاب کنید و به شما نشان می‌دهد که رفتار مخاطبین مورد نظرتان طی زمان چه تغییراتی می‌کند.

۸.  Google Trends

علاوه بر Google AdWords Keyword Planner، ابزار بازاریابی گوگل بنام  Google Trends هم می‌تواند ابزار خیلی خوبی برای کمک به بازاریاب‌ها در راستای انتخاب هوشمندانه‌تر کلمات کلیدی باشد. این ابزار کمک می‌کند تا محبوبیت اصلاحات خاص را ارزیابی کرده، آنها را با سایر کلمات کلیدی و معادل‌های مختلف‌شان مقایسه کرده و تغییر محبوبیت‌شان طی زمان و برای زبان‌ها و مناطق مختلف را تحلیل کنید. همچنین این ابزار کلمات کلیدی مرتبط را هم مشخص می‌کند که ایده‌های خوبی برای کلمات کلیدی جدید هستند.

برای مثال اگر قصد دارید بین دو کلمه کلیدی یکی را برای عنوان جدیدترین پست وبلاگتان استفاده کنید می‌توانید در ابزار Google Trends یک جستجوی سریع انجام بدهید تا متوجه شوید کدامیک از این دو، بیشتر جستجو می‌شوند:

google trends

Google Trends می‌تواند به شما کمک کند تا موضوعات، اخبار و مطالب پرطرفدار روز را شناسایی کنید که این امر در پیدا کردن فرصت‌های مناسب برای ابزار بازاریابی گوگل بنام newsjack (که در شماره ۱۰ توضیح می‌دهیم) بسیار مفید است.

۹.    Google Drive

Google Drive سرویس ذخیره سازی آنلاین رایگان گوگل است که به کاربران تا حدود ۱۵ گیگا بایت فضا برای ذخیره فایل‌هایی مثل تصاویر، اسناد، طرح‌ها، ویدیوها و غیره در سرورهای ابر فراهم می‌کند. مثلا اگر قصد دارید تصاویر حجیم یا فایل‌های PowerPoint را به سایر اعضای تیمتان ارسال کنید می‌توانید از Google Drive استفاده کرده و فایل‌ها و پوشه‌ها را با سایرین به اشتراک بگذارید. در نتیجه همکاری آسان‌تر شده و دردسرهای ارسال ضمیمه‌های بزرگ از طریق ایمیل از بین می‌رود.

google drive files

۱۰.                       Google Alerts

Google Alerts امکان نظارت بر ذکر کلمات کلیدی یا عبارات خاص در دنیای وب را فراهم می‌کند. بعد از انجام تنظیمات لازم، هر زمان که این عبارات در فضای آنلاین ذکر (منشن) شدند از طریق ایمیل یا RSS به شما اطلاع رسانی می‌شود. بنابراین می‌توانید هر زمان فردی اسم کمپانی، محصولات، مدیران یا رقبای شما را ذکر کرد، از این موضوع مطلع شوید.

این ابزار بازاریابی گوگل برای روابط عمومی بسیار مفید است و کمک می‌کند تا همواره در جریان میزان شهرت کسب و کارتان در فضای آنلاین قرار بگیرید و وقتی کسی نام برند شما را ذکر می‌کند به موقع عکس العمل نشان دهید.

google alerts

۱۱.                       Google News

Newsjacking یا موج سواری خبری در واقع تمرکز و سرمایه گذاری روی یک خبر خاص برای افزایش موفقیت بازاریابی و فروش است که ابزار خیلی خوبی برای استفاده از یک داستان خبری است که از قبل توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اگر شما هم علاقه دارید که از ابزار بازاریابی گوگل  بنام newsjacking در استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید از Google News برای جستجو و شناسایی اخبار مرتبط به حوزه کاری خودتان که پتانسیل خوبی برای newsjacking دارند استفاده کنید.

برای یادگیری بیشتر درباره newsjacking و چگونگی ادغام آن در استراتژی محتوا این راهنما را مطالعه کنید.

۱۲.                       Google Voice

در دوره کنونی که افراد از تلفن‌های موبایل برای گشتن در وب استفاده می‌کنند، لازم است که ما هم از وب برای مدیریت مکالمات تلفنی استفاده کنیم. ابزار بازاریابی گوگل بنام Google Voice هر چند در حال حاضر فقط در امریکا در دسترس است، اما ابزار خوبی برای مدیریت مکالمات تلفنی است و مدیریت چندین خط تلفن، ایجاد پیام‌هایی خاص برای voicemail متناسب با مخاطب و تهیه انواع پیام برای voicemail را ساده کرده است.

این ابزار بازاریابی گوگل کمک می‌کند که ارزیابی کنید یک شماره تلفن خاص چقدر در وبسایتتان مفید بوده است. مثلاً اگر این شماره را در صفحه تماس با ما قرار دهید، می‌توانید اطلاعات بهتری درباره نیازها و رفتار کاربرانی که از سایتتان بازدید می‌کنند کسب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سایر امکانات Google Voice داکیومنت‌های پشتیبانی گوگل را مطالعه کرده و ویدیوهای آن را مشاهده کنید.

۱۳.                       Google Calendar

وجود نظم و سازماندهی به کارها یکی از عناصر کلیدی لازم برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق است – بخصوص اگر مشغله‌های کاری زیادی داشته باشید. ابزار بازاریابی گوگل بنام Google Calendar یا تقویم گوگل راه آسانی برای سازماندهی کارهای روزمره، سازماندهی قرارهای ملاقات و به اشتراک گذاشتن زمانبندی کارها با سایرین است. اگر از اپلیکیشن Google Apps for Work هم استفاده کنید می‌توانید بهره وری خودتان را افزایش دهید و همکارانتان می‌توانند به صورت اتوماتیک از Google Calendar برای رزرو اتاق کنفرانس و بررسی امکان تنظیم وقت برای ملاقات با همکاران استفاده کنند.

اما Google Calendar برای بازاریابی هم بسیار مفید است و امکان تنظیم یک تقویم زمانبندی محتوا (editorial calendar) را فراهم می‌کند تا از این طریق محتوای وبلاگ یا سایر محتوای بازاریابی را سازماندهی کنید. می‌توانید این تقویم را بین همکارانتان چه در داخل و چه خارج سازمان به اشتراک بگذارید.

برای ایده گرفتن درباره چگونگی تنظیم تقویم محتوا این الگوهای رایگان را بررسی کنید و برای تنظیم تقویم محتوا در Google Calendar این پست را مطالعه کنید.

calendar

۱۴.                       Google Analytics

Google Analytics که ابزار بازاریابی گوگل و رایگان برای تحلیل وبسایت‌ها است، به خیلی از سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهد از جمله اینکه: چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت شما جدید و چه تعداد بازگشتی هستند؟ افراد چقدر در سایتتان وقت می‌گذرانند؟ نرخ پرش بازدیدکنندگان سایتتان چقدر است؟

Google Analytics دیدگاه هوشمندانه تری از ترافیک وبسایت تان فراهم می‌کند و مشخص می‌کند که افراد چطور وبسایت شما را پیدا و آن را مرور می‌کنند.

google analytics

مسلما تحلیل وبسایت نمی تواند جایگزین تحلیل‌های بازاریابی شود و همزمان نیاز است که از ابزارهای تحلیل بازاریابی هم استفاده کنید تا کل قیف بازاریابی را بررسی کرده و بازدیدکنندگان را در تمام مسیر حرکت و تبدیلشان از مشتری راغب به مشتری بالفعل (معیارهایی که در نهایت کار بازاریاب‌ها بر اساس آنها سنجیده می‌شود) دنبال کنید.

۱۵.                       Google FeedBurner

اگر می‌خواهید میزان مشاهده مطالب وبلاگ یا وبسایتتان افزایش پیدا کند باید امکانی را فراهم کنید که بازدیدکنندگان سایتتان بتوانند مشترک فید (feed) سایت یا وبلاگتان شوند. با تنظیم یک اکانت در  ابزار بازاریابی گوگل بنام Google FeedBurner بازدیدکنندگان وبسایتتان می‌توانند اشتراک وبسایتتان را دریافت کرده و از طریق مرورگر، خبرخوان RSS یا ایمیل به صورت منظم در جریان آپدیت‌ها قرار بگیرند. با توجه به این که برای رشد یک وبلاگ بیزنسی و افزایش میزان مطالعه مطالب آن، اشتراک در وبسایت یا وبلاگتان اهمیت زیادی دارد، در نظر گرفتن گزینه اشتراک محتوا چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن چشم پوشی کرد.

مشتریان وبسایت HubSpot می‌توانند از امکانات تهیه فید RSS برای وبلاگشان (همچنین امکاناتی برای اشتراک ایمیل)  به صورت آماده استفاده کنند.

۱۶.                       YouTube

بله، YouTube که حدود سال ۲۰۰۶ ابداع شد یکی از محصولات خوب گوگل است و با در نظر گرفتن این که بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر یوتیوب در روز میلیون‌ها ساعت فیلم را در این پلتفرم مشاهده می‌کنند و بنابراین منجر به میلیاردها بازدید می‌شوند، بازاریاب‌های ویدیویی نمی توانند از یوتیوب به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند چشم پوشی کنند.

بنابراین اگر تابحال برای کسب و کارتان کانال یوتیوب ایجاد نکردید حتما این کار را انجام بدهید.

۱۷.                       Google AdSense

اگر قرار است مدیریت یک کانال یوتیوب را انجام بدهید استفاده از گوگل ادسنس (Google Adsense) را فراموش نکنید.

ابزار بازاریابی گوگل ادسنس ابزار قدرتمندی برای بازاریاب‌هایی است که به تولید و مدیریت انواع محتوا در فضای آنلاین می‌پردازند، اما اطلاعی ندارند که چطور از این مطالب درآمدزایی داشته باشند. برای ثبت نام در Partner Program یوتیوب و میزبانی تبلیغات در ویدیوهای خودتان باید یک اکانت AdSense داشته باشید.

این ابزار، دارایی‌های شما در وب (سایت، وبلاگ و غیره) را به شبکه‌ای از آگهی دهنده‌ها متصل می‌کنند که به دنبال میزبانی تبلیغاتشان در کانال‌هایی هستند که برای مخاطبینشان جذابیت دارند. بنابراین اگر شما مدیر یک وبلاگ، سایت یا کانال ویدیویی هستید که با مخاطبین یک آگهی‌دهنده خاص تناسب دارند، AdSense تبلیغات این آگهی‌دهنده‌ها را در محل‌های متعلق به شما قرار داده، صورتحساب آن را به آگهی دهنده ارسال و به شما در ازای میزبانی این تبلیغات دستمزد می‌دهد.

صددرصد همه افراد به تمام ابزارهای گوگل که در این مطلب ذکر شدند نیاز ندارند اما حتی ابتدایی‌ترین محصولات هم در صورت استفاده مناسب می‌توانند صاحبان کسب و کارها را در برقراری ارتباط با مشتریانشان هوشمندتر و کارآمدتر کنند.

 

منبع
https://blog.hubspot.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 18 =

بستن