۷ محرکی که باعث میشود افراد محتوای شما را به اشتراک بگذارند
آیا میدانستید که با افزودن یکسری المانها به محتوا میتوانید قابلیت به اشتراک گذاری محتوا را بشدت افزایش دهید؟
به این المانها share trigger (یا محرک بازنشر) هم گفته میشود. آقای جاناتان گرهام میگوید من به شخصه از آنها در تمام پستهایم استفاده میکنم تا مطالب من صدها بار در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند.
بهتر اینکه، ایجاد آنها نسبتاً آسان است و خوب هم کار میکنند.
همچنین برای کار کردن این تریگرها نیازی به داشتن فالوورهای زیاد یا یک لیست ایمیل طویل ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید، یاد گرفتن نحوه استفاده از آنهاست.
در این مطلب share triggerهای کاربردی را معرفی کرده و به شما نشان میدهم که چطور از آنها استفاده کنید تا قابلیت به اشتراک گذاری محتوا ی شما بلافاصله بیشتر شود.
پس با من همراه باشید.
Share trigger اول: نشان دادن خلا اطلاعاتی برای تحریک حس کنجکاوی
طبق تحقیقی که اخیراً توسط دانشگاه Carnegie Mellon صورت گرفت، مردم علاقه دارند محتوایی را مصرف کرده و به اشتراک بگذارند که موضوعات ناشناخته را برای آنها شفاف کند. همچنین این مطالعه ایده شکافهای اطلاعاتی – انگیزههای قدرتمندی که باعث میشود مردم به دنبال شفاف شدن یک موضوع خاص باشند – را ایجاد کرد.
به عبارت دیگر اضافه کردن شکاف اطلاعاتی به محتوا باعث میشود که مردم به خواندن آن ادامه داده و حتی آن را به اشتراک بگذارند.
از شکاف اطلاعاتی استفاده کنید تا مردم مطالب شما را بخوانند و به اشتراک بگذارند.
راز این کار استفاده از خلا اطلاعاتی برای تحریک حس کنجکاوی و سپس برآورده کردن این حس است تا کاربران هم با بازنشر مطالبتان به شما پاداش دهند. انجام این کار فوق العاده آسان است. در ادامه فرمول مرحله به مرحله این کار را به شما آموزش خواهیم داد:
گام اول: پیش نمایش چیزی
به این تصویر نگاه کنید:
منبع تصویر
توجه شما به چه چیزی جلب شد؟
در این تصویر با پیش نمایش چیزی که برای خواننده ناشناس است اما در ادامه این راهنما در اختیار وی قرار میگیرد، یک خلا اطلاعاتی ایجاد شده است.
وقتی خوانندهها چنین متنی را مشاهده میکنند کنجکاو میشوند تا با این “تله هدفگیری در فیسبوک” آشنا شوند و به همین دلیل به خواندن مطلب ادامه میدهند.
این خلاهای اطلاعاتی در عین سادگی کارایی بسیار زیادی جهت تحریک حس کنجکاوی کاربران دارند.
گام دوم: ارائه راهکار
پس از اینکه افراد را از وجود خلا اطلاعاتی در دانش و اطلاعات خودشان آگاه کردید آنها تمایل پیدا میکنند که این خلا را با اطلات مناسب پر کنند.
اگر میخواهید مطالب شما بارها در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند، باید راهکاری به آنها عرضه کنید که این خلا اطلاعاتی را پر کند.
راهکاری ارائه کنید که این خلا اطلاعاتی را پر کند تا در ازای آن کاربران هم مطالب شما را به اشتراک بگذارند.
نکته: خلاهای اطلاعاتی را با سودمندی محتوا ترکیب کنید تا میزان به اشتراک گذاری محتوا ی شما در شبکههای اجتماعی بیشتر هم شود (در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد).
در ادامه چند نمونه خلا اطلاعاتی را مشاهده میکنید:
Joe Pulizzi کار را با نشان دادن یک خلا اطلاعاتی، درست در قسمت عنوان آغاز میکند. کاربر در ابتدا اطلاع دارد که این مطلب درباره بازاریابی محتوا است اما نمیداند چه چیزی باعث نابودی بازاریابی محتوا میشود یا چرا همه آن را نادیده میگیرند.
BuzzFeed هم مهارت زیادی در زمینه خلا اطلاعاتی دارد و تقریبا در تمام مقالهها از این روش استفاده میکند تا کلیک، share و جذب خوانندهها بیشتر شود.
Share trigger 2: تولید محتوایی به یاد ماندنی (روش زیگزاگ)
با توجه به این که هر روز ۲٫۴ میلیون پست وبلاگی منتشر میشود که رقم فوق العاده زیادی است شما برای برجسته شدن مطالبتان و افزایش میزان به اشتراک گذاری محتوا ی آنها در شبکههای اجتماعی چه کارهایی انجام میدهید؟
کلید موفقیت تولید محتوای به یادماندنی است که مثل چسب به ذهن مخاطب بچسبد!
اما چطور؟
برای انجام این کار یک روش ساده وجود دارد که من (نویسنده مقاله) آن را روش زیگزاگی مینامم. این روش یک ایده ساده را دنبال میکند به این صورت که وقتی همه در حال انجام یک کار خاص هستند (زیگ) شما یک کار متفاوت انجام دهید (زاگ).
کاری کنید که محتوای شما برجسته و قابل توجه به نظر برسد، وقتی همه در حال انجام یک کار خاص هستند (زیگ) شما یک کار متفاوت انجام دهید (زاگ).
شما باید محتوایی منتشر کنید که بر خلاف ایده عموم باشد یا یک ایده محبوب را از دیدگاهی متفاوت بررسی کنید.
نگران نباشید چون نیازی نیست که محتوای شما دنیا را تکان دهد.
یک مثال از این موضوع در صنعت سئو به این صورت است که در این صنعت طبق یک دیدگاه محبوب و پرطرفدار، نوشتن مطلب به صورت مهمان (در سایر وبلاگهایی که متعلق به شما نیست) راه خیلی خوبی برای جذب ترافیک به سمت سایت خودتان، برند سازی و به دست آوردن تعداد بیشماری بکلینک است.
اما Tim Soulo مقالهای منتشر کرد که در آن توضیح میداد چرا انتشار مطلب به عنوان مهمان ایده بدی است. این مطلب توجه عده زیادی را در صنعت سئو جلب کرده و صدها به اشتراک گذاری محتوا و بکلینک به دست آورد.
Tim هم از همان روش ذکر شده پیروی کرد. وی اتفاق نظری که درباره وبلاگ نویسی مهمان وجود دارد را به چالش کشید و با ارائه دادههایی معتبر از حرفهای خودش پشتیبانی کرد. مقاله او منحصربفرد و به یادماندنی بود.
نکته: اگر قرار است از روش زیگزاگ استفاده کنید حتماً مطمئن شوید که دادههایی معتبر از یک نظرسنجی یا منابع رایگان موجود در اینترنت در اختیار دارید. Tim با چند شخصی که وبلاگ نویسی مهمان انجام داده بودند مصاحبه کرده بود و برای پشتیبانی از استدلالهای خودش به پاسخهای آنها استناد کرد.
در ادامه آموزش تولید محتوا به روش زیگ زاگ را بصورت مرحله به مرحله به شما ارائه خواهم داد.
مرحله اول: یک باور/دیدگاه/موضوع محبوب در صنعت خودتان پیدا کنید تا درباره آن مطلب بنویسید.
مرحله دوم: آن ایده محبوب را نقض کنید.
مرحله سوم: با جستجو در گوگل مطمئن شوید که ایده منحصربفرد شما قبلاً بارها مورد بحث و بررسی قرار نگرفته باشد (اگر این طور بود به مرحله اول برگردید).
مرحله چهارم: با استفاده از دادههایی معتبر از ایده خودتان دفاع کنید. میتوانید این کار را از طریق یک نظرسنجی، دادههای آماری یا مطالعات موردی انجام دهید.
نکته: نیازی به فکر کردن بیش از حد وجود ندارد؛ حتی کمی تغییر و چرخش در یک ایده محبوب برای شروع به کار این محرک کافیست.
Share trigger 3: طراحی فوق العاده محتوا
یکی از جنبههای مهم محتوا که باعث افزایش تمایل مردم برای اشتراک گذاری محتوا میشود، طراحی خوب است. وقتی افراد برای اولین بار محتوای شما را مشاهده میکنند، یکسری تاثیرات ناخودآگاه در آنها ایجاد میشود. طراحی محتوا:
- به خوانندگان کمک میکند تا تصمیم بگیرند بمانند یا بروند.
- موجب ارزشمند دیده شدن محتوا میشود.
- بر اشتیاق مردم برای لینک کردن و به اشتراک گذاری محتوا تاثیر میگذارد.
یکی از مهم ترین جنبههای محتوا که باعث میشود مردم آن را به اشتراک بگذراند، طراحی خوب است.
در ادامه سه نکته فوری برای بهبود طراحی محتوا به شما معرفی میکنیم:
۱٫ از تصاویر باکیفیت با اطلاعات زیاد استفاده کنید
گرافهای خوانایی مثل تصویر زیر خیلی خوب کار میکنند زیرا به این ترتیب خوانندگان میتوانند به آسانی دادههای جذاب را ببینند.
اینفوگرافیک هم راه دیگری برای ارتقای طراحی صفحات و ارزش آنها در دیدگاه مخاطب است. بعلاوه این نوع تصاویر قابلیت به اشتراک گذاری محتوا ی زیادی دارد.
۲٫ استفاده از حداقل میزان تغییر رنگ
به دو یا سه رنگ پایبند بمانید و در کل سایت از یک پالت رنگی یکپارچه استفاده کنید.
به دو یا سه رنگ پایبند بمانید و از یک پالت رنگی یکپارچه در کل سایت استفاده کنید.
نکته: اگر از تصاویری با رنگهای خنثی استفاده کنید احتمال به اشتراک گذاری محتوا و درج آنها در سایر سایتها بیشتر میشود زیرا در این صورت تصاویر شما بهتر با بقیه سایتها منطبق میشوند.
۳٫ محتوا را متناسب با خوانندگانی که علاقهای به مطالب طولانی ندارند، طراحی کنید
یکی از نکات کلیدی که هنوز به آن اشاره نکردیم طول محتواست. هیچ عکس علاقهای به خواندن مطالب بسیار طولانی ندارد.
محتوای خودتان را به قطعات اطلاعاتی کوچکتر تبدیل کنید. یک راه برای انجام این کار اضافه کردن عناوین فرعی و تصویر به محتوا است – هر چه بیشتر، بهتر.
Share trigger چهارم: سودمندی محتوا
سودمندی محتوا یعنی ارائه توصیههای عملی و کاربردی به خوانندگان در قالب ورکشیت، ابزارهای آنلاین رایگان، چک لیست و دستورالعملهای گام به گام.
اما ارتباط سودمندی با به اشتراک گذاری محتوا چیست؟ سودمندی باعث میشود که پست شما در نظر خوانندگان از سایر پستهای وبلاگی متفاوت به نظر برسد و آن را کاربردی و مفید ببینند. شما باید مطمئن شوید که خوانندگان قادر به دنبال کردن مراحل (مثل دستورالعملهای آشپزی) برای دستیابی به نتیجه هستند.
نکته: کاری کنید که طی کردن مراحل آسان باشد و خوانندگان بتوانند در عرض ۵ الی ۱۰ دقیقه آن را کامل کنند؛ هر چه مختصرتر، بهتر.
این راهنما که درباره نحوه پیدا کردن لحن صدا برای یک برند است را مطالعه کنید؛ این راهنما حاوی مطالب سودمندی است که باعث شده قابلیت به اشتراک گذاشته شدن آن بسیار بیشتر شود.
Share trigger پنجم: ارز اجتماعی
این مورد قوی ترین محرک بازنشر محسوب میشود و بر اساس این ایده کار میکند که مردم تمایل دارند اخبار خوب را منتشر کنند بخصوص اخباری که به آنها حس خوبی داده یا باورهایشان را تقویت میکنند.
کارآمدترین محرک بازنشر، وجود ارز اجتماعی در محتوا است.
راز اصلی ارز اجتماعی وقتی محقق میشود که شما باعث میشوید اینفلوئنسرهای فعال در صنعت خودتان خوب و مثبت به نظر برسند. در ادامه یک متد سه مرحلهای ساده برای افزودن ارز اجتماعی به محتوا معرفی میکنیم:
مرحله اول: از طریق ایمیل با اینفلوئنسرهای حوزه کاری خودتان تماس گرفته و یک سوال ساده درباره یک موضوع خاص از آنها بپرسید. حتما بگویید که لینک سایت وی را درج میکنید.
مرحله دوم: پاسخهای اینفلوئنسر را در محتوای خودتان به کار ببرید.
مرحله سوم: پس از انتشار مقاله با اینفلوئنسر تماس گرفته و به وی اطلاع دهید که مطلب منتشر شده و از او درخواست کنید که مطلب را به اشتراک بگذارد. ممکن است نتیجه این فرایند یک توییت یا پستی باشد که هزاران فالور وی آن را مشاهده میکنند.
بهتر اینکه، از آنجایی که یک فرد بانفوذ جزء منابع مطلب شماست (چون از نظرات وی استفاده کردید) مردم به مطلب شما توجه کرده و آن را بازنشر میکنند.
Share trigger ششم: طول محتوا
BuzzSumo با توجه به میزان به اشتراک گذاری محتوا ی ۱۰۰ میلیون پست وبلاگی به این نتیجه رسیده که طول محتوا تاثیر زیادی در به اشتراک گذاری محتوا دارد.
به عبارت دیگر محتوای طولانی نسبت به محتوای کوتاه از نظر به اشتراک گذاشته شدن بهتر عمل میکند.
اما چرا؟ اگر خوب فکر کنیم متوجه دلیل این موضوع خواهیم شد. احتمال بزرگ و عظیم به نظر رسیدن محتوای طولانی بیشتر است. مشاهده محتوای طولانی مثل ایستادن مقابل قله اورست است که انسان به خاطر بزرگی آن احساس عظمت و هیبت میکند.
علاوه بر این، محتوای طولانی پاسخهای جامع تری به سوالات خوانندگان ارائه میدهد و همین باعث بیشتر شدن ارزش آن در نظر مخاطب میشود و به این ترتیب از دید آنها ارزش به اشتراک گذاشتن را خواهد داشت.
نکته: با نوشتن مقالاتی حداقل با طول ۱۵۰۰ کلمه، احساس هیبت و عظمت را در مخاطب ایجاد کنید.
Share trigger هفتم: دعوت به اقدام در نتیجه گیری
وقتی فردی به انتهای مطلب میرسد با خود فکر میکند که حالا باید چه کار کنم؟ اگر هوشمند باشید میتوانید از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید.
فقط کافیست از خواننده درخواست کنید مطلب شما را به اشتراک گذاشته یا برای آن کامنت بنویسد.
صحبت پایانی
share triggers یا محرکهای بازنشر برای تولید محتوای قابل به اشتراک گذاری بسیار مفید هستند. شما در محتوایی که تولید میکنید از کدامیک از این محرکها استفاده خواهید کرد؟ لطفاً نظراتتان را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی بود. احسنت. استفاده کردم