آینده بازاریابی محتوا طوری نیست که شما تصور میکنید!
احتمالاً شما هم این جمله را شنیدهاید که “محتوا پادشاه است.”
اما این به آن معنا نیست که تولید محتوای بیشتر، ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما جذب میکند.
بارها از افراد و کارشناسان مختلف شنیدهایم که میانگین حجم محتوایی که در صفحه شماره ۱ گوگل قرار میگیرد، حدود ۱۸۹۰ کلمه است.
اما این به آن معنا نیست که نوشتن محتوای عمیقی با حجمی معادل ۱۸۹۰ کلمه به صورت خودکار منجر به جذب ترافیک به سمت سایت شما میشود. بلکه معنای این عبارت این است که به طور میانگین صفحات وبی که در صفحه اول نتایج جستجو قرار دارند، حاوی ۱۸۹۰ کلمه هستند.
به احتمال زیاد شما هم تولید محتوا را انجام میدهید اما به هر دلیلی ترافیک مورد نظرتان را دریافت نمیکنید. اما نگران نباشید، در این مطلب راهکار رسیدن به ترافیک بیشتر را به شما میآموزیم. اما اجازه دهید اول از همه نگاهی به سیر تحولات و آینده بازاریابی محتوا داشته باشیم.
وجود بیش از ۴۴۰ میلیون وبلاگ
طبق تازهترین آمار، در حال حاضر بیش از ۴۴۰ میلیون وبلاگ در وب وجود دارد.
اما اگر Medium و Tumblr (و سایر وبسایتهای مشابه) را در نظر بگیریم، این رقم قطعا به بیش از ۱ میلیارد میرسد چون خود Tumblr به تنهایی بیش از ۴۰۰ میلیون وبلاگ دارد.
اما، این برای شما چه معنایی دارد؟
به دلیل بالا بودن تعداد وبلاگهای موجود، جلب توجه کاربران به سمت محتوای تولیدی خودتان سخت میشود.
جمعیت کره زمین حدود ۷٫۵ میلیارد نفر است و تعداد وبلاگها با سرعتی بیشتر از جمعیت زمین در حال رشد است. بنابراین اگر فرض کنیم که حدود ۱ میلیارد وبلاگ در دنیا وجود دارد، پس به ازای هر ۷ و نیم نفر ۱ وبلاگ وجود دارد. این عدد، عدد بسیار بزرگ و قابل توجهی است.
اما چرا کاربران باید در بین این همه وبلاگ، وبلاگ شما را انتخاب و مطالعه کنند؟
چرا امروزه بازاریابی محتوا به خوبی گذشته عمل نمیکند؟
به دلیل بالا بودن تعداد وبلاگهای موجود، شما دهها رقیب پیش رو دارید.
به هر موضوعی که فکر کنید، این احتمال وجود دارد که قبل از شما یک نفر (یا دهها نفر) دیگر درباره آن وبلاگ نویسی کرده باشد.
حتی اگر برنامه دارید که درباره خبرها و رویدادهای روز مطلب بنویسید، ممکن است قبل از شما وبلاگهای دیگری این مسیر را طی کرده باشند و آن خبر را درج کرده باشند. (حتی اگر آن خبر مربوط به یک ساعت یا چند دقیقه قبل باشد)
با وجود تعداد بسیار زیاد کلمات کلیدی محبوبی که افراد آنها را جستجو میکنند، تعداد وبسایتهایی که سعی به رسیدن به رتبههای برتر دارند هم رو به افزایش است.
در حال حاضرUbersuggest ، تعداد ۶۱۹٫۷۱۸٫۷۸۸ کلمه کلیدی را در سطح جهان ارزیابی و نظارت میکند. تنها طی ۳۰ روز، ۲۴٫۵۹۳٫۴۰۲ مورد از این کلمات کلیدی، در بیش از ۱۰ هزار جستجو استفاده شدند.
هر کلمه کلیدی محبوبی را که انتخاب کنید، باز هم رقبای زیادی پیش روی شما خواهند بود.
برای مثال، وبسایت neilpatel.com برای کلمه کلیدی “سئو” در صفحه اول جستجوی گوگل قرار دارد (حداقل در امریکا) اما با این وجود سایتهای زیادی در رقابت با آن هستند، یعنی دقیقاً ۵۸۱ میلیون سایت!
اگر شما هم بخواهید یکی از این ۲۴٫۵۹۳٫۴۰۲ کلمه کلیدی را دنبال کنید، رقبای زیادی پیش رو خواهید داشت.
قطعا با دنبال کردن عبارات دنباله دار میتوانید ترافیک زیادی جذب کنید اما حتی این عبارات هم به مرور زمان رقابتیتر میشوند.
استراتژی بازاریابی محتوای شما نیاز به چه تغییراتی دارد؟
همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، هر موضوعی را که انتخاب کنید ممکن است قبل از شما فرد دیگری درباره آن موضوع تولید محتوا کرده باشد.
وقتی من (Neil patel) اولین وبلاگ خودم Pronet Advertising را راه اندازی کردم (که در حال حاضر حذف شده) اولین مطلبی که در آن نوشتم “پیروزی در نبرد بازاریابی موتورهای جستجو” نام داشت. این مطلب حدوداً ۴۱۲ کلمه داشت و هیچ عکس و لینکی در آن وجود نداشت. اما این موضوع مربوط به سال ۲۰۰۵ بود که بازاریابی محتوا در آن دوره تفاوت زیادی با امروز داشت.
اگر این مطلب امروز منتشر میشد، نتیجه وحشتناک بود! در آن زمان من برند شخصی نداشتم، هیچ کس من را نمیشناخت و با این وجود عملکرد این پست خیلی خوب بود.
در آن زمان حتی بازاریابها از شبکههای اجتماعی استانداردی مثل فیسبوک استفاده نمیکردند.
اما دلیل دستیابی این پست وبلاگی به نتیجه بسیار خوب چه بود؟ دلیل، تازگی و نو بودن مطلب بود.
مردم پستهایی با این موضوع را کمتر دیده بودند؛ این مطلب برای آنها تازگی داشت و علاقه داشتند که آن را مطالعه کنند. کوتاه بودن این مطلب اهمیتی نداشت.
اما در حال حاضر وقتی محتوای تازهای را منتشر میکنید، احتمال زیادی وجود دارد که مردم قبلاً هم مطالبی با همان موضوع را مطالعه کرده باشند. پس چرا باید تمایلی به لینک کردن محتوای شما یا به اشتراک گذاری آن داشته باشند؟
بدتر این که از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر عنوان مطالب را میخوانند اما تنها ۲ نفر از ۱۰ نفر روی آن کلیک میکنند. این یعنی احتمالا افراد حس میکنند که محتوای شما جذابیت ندارد یا پیش از این هم مطالب زیادی با موضوع مطالب شما مطالعه کردهاند.
به عبارت دیگر اگر محتوایی تازه و جذاب تولید نکنید، به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.
اگر محتوای تولیدی شما منحصر بفرد و اصل نباشد، مهم نیست که ۱۸۹۰ کلمه طول داشته باشد، در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته باشد یا چند بک لینک برای شما ایجاد کرده باشد، در هر صورت هیچ کس به چنین محتوایی علاقهای نشان نخواهد داد.
فقط با بررسی عبارت کلیدی SEO tips متوجه میشوید که حدود ۳۶۳۰۰۰۰ میلیون صفحه بر سر این موضوع به رقابت میپردازند.
و تقریباً هر کسی که درباره این موضوعات مطلب مینویسد، دائما یکسری مطالب قدیمی و کهنه را تکرار میکند. تنها تفاوت، تعداد نکات موجود در مقالات مختلف است.
چگونه محتوایی تازه و نو تولید کنیم؟
باید تجربیات زندگی خودتان را به اشتراک بگذارید. زندگی شما منحصربفرد و خاص است. اگر بتوانید تجربیات شخصی خودتان را با محتوایی که تولید میکنید گره بزنید، عملکردتان به مراتب بهتر خواهد بود.
اگر به محبوبترین مطالب NeilPatel.com طی ۱۲ ماه گذشته نگاهی داشته باشیم، ترتیب آنها به صورت زیر خواهد بود:
- استراتژی جدید من برای سئو: وبلاگ نویسی کمتر، صرف هزینه بیشتر برای تکنولوژی (My New SEO Strategy: Blog Less, Spend More on Technology)
- ابزار جدید من برای سئو: Ubersuggest 2.0 (My New SEO Tool: Ubersuggest 2.0)
- تمام تصورات من راجع به سئو اشتباه بودند (Everything I Taught You About SEO Was Wrong)
- ما ۵,۸۶۰,۶۳۱,۳۹۲ مقاله از ۶۴ کشور مختلف را بررسی کردیم و متوجه شدیم فیسبوک چه چیزهایی را میپسندد (We Analyzed 5,860,631,392 Articles From 64 Countries. Here’s What Facebook Loves!)
- کاش هیچ وقت برند شخصی نداشتم (I Wish I Never Built a Personal Brand)
- مهمترین استراتژی سئو را از یک کارمند گوگل یاد گرفتم (The Most Vital SEO Strategy I Learned Came From a Google Employee)
- چرا بازاریابی محتوا برای من کار میکند اما برای شما خیر (Why Content Marketing Works for Me and Not You)
- فرمول پیشرفته سئو که به من کمک کرد تا برای ۴۷۷۰۰۰ کلمه کلیدی رتبه بگیرم (The Advanced SEO Formula That Helped Me Rank For 477,000 Keywords)
متوجه الگوی این مطالب شدید؟
اینها پستهایی عمومی و کلی مثل “۱۰ راه برای دو برابر کردن ترافیک سئو” یا “چگونه در گوگل رتبه بگیریم” نبودند، هر یک از این مطالب حاوی چیزی تازه و نو بودند.
نکته جالب توجه این است که برخی از این مطالب نسبت به سایر مطالب سایت رتبه چندان خوبی در گوگل ندارند اما از همه مطالب سایت محبوبتر هستند و دلیل این محبوبیت، منحصربفرد بودن آنهاست.
چه درباره یک تجربه شخصی مطلب بنویسید چه درباره چیزی که مردم قبلاً ندیده باشند، در هر صورت، مقالاتی که منحصر بفرد باشند و تنها خود شما قادر به نوشتن آنها باشید، عمکلرد بهتری خواهند داشت.
به بیان دیگر، برای محبوب شدن (نه فقط در نزد گوگل بلکه در نزد کاربران) باید منحصربفرد باشید.
اما چطور میتوان محتوایی را تولید کرد که حاوی داده و ماجراهای شخصی باشد؟ در ادامه ایدههایی برای این موضوع در اختیار شما قرار میدهیم:
Buzzsumo
اگر در این ابزار یک کلمه کلیدی مربوط به صنعت خودتان را درج کنید، تمام پستهای محبوب مرتبط با آن به شما نمایش داده میشود.
از نوشتن مقالات تکراری و تقلید از دیگران خودداری کنید. اگر دیدگاهی منحصربفرد نسبت به یک موضوع دارید که پیش از این مطرح نشده، به احتمال زیاد با نوشتن آن به نتایج خوبی خواهید رسید.
اما هرگز مقالاتی تکراری با موضوعاتی قدیمی که پیش از این هزاران بار درباره آنها صحبت شده، ننویسید.
یکی از ویژگیهای خوب Buzzsumo این است که میتواند به شما نشان دهد کدام مطلب طی یک بازه زمانی خاص بیشترین محبوبیت را داشته است.
می توانید جستجوی خودتان را به ماه گذشته، سال گذشته، ۵ سال گذشته یا هر بازه زمانی دیگری محدود کنید تا متوجه شوید سلایق کاربران به مرور زمان چه تغییری کرده است.
با استفاده از این ویژگی، درک بهتری از جهت حرکت بازار و چگونگی تطبیق با آن به دست خواهید آورد.
Google Trends
این ابزار ساده به شما نشان میدهد که در حال حاضر (حتی در هر ثانیه) چه موضوعاتی محبوب هستند.
میتوانید موارد محبوب را به ازای هر صنعت فیلتر و مشاهده کنید.
همچنین میتوانید مشاهده کنید که در یک روز خاص چه موضوعاتی محبوبتر بوده و چند جستجو برای آنها انجام شده است.
و البته، میتوانید Google Trends را برای هر کشوری استفاده کنید. اسکرین شاتهایی که در بالا مشاهده میکنید مربوط به امریکا هستند.
اگر نسبت به هر کدام از این دادهها یا موضوعات محبوب دیدگاه نو و منحصربفردی دارید، بهتر است هر چه سریعتر یک پست وبلاگی برای آن تولید کنید.
اما توجه داشته باشید که افراد زیادی از این تاکتیک استفاده میکنند و بخش عمدهای از ترافیک توسط وبسایتهای خبری محبوب جذب میشود. اما اگر یک تجربه شخصی یا دادههایی مرتبط با این موضوعات محبوب در اختیار داشتید، میتوانید با نوشتن آنها به نتایج خیلی خوبی برسید.
SurveyMonkey
اگر از قبل مخاطبینی دارید، راحتترین راه برای ایجاد ایدههایی منحصربفرد که مورد پسند آنها باشد، نظرسنجی از خود آنهاست.
برای مثال میتوانید با استفاده از SurveyMonkey یک نظرسنجی رایگان ایجاد کنید و سوالاتی مثل اینها را از مخاطبینتان بپرسید: “دوست دارید بیشتر راجع به چه موضوعاتی مطلب بنویسیم؟” یا “دوست دارید درباره چه موضوعاتی اطلاعات بیشتری کسب کنید؟” یا “بزرگترین مشکل شما که فکر میکنید من میتوانم به حل آن کمک کنم، چیست؟”
پرسیدن چنین سوالاتی ایدههای خوبی به شما خواهد داد.
سعی کنید حداقل ۳۰ پاسخ جمع آوری کنید. هر چه تعداد شرکت کنندهها بیشتر باشد بهتر است چون در این صورت میتوانید از امکانات تحلیل متن استفاده کنید تا متوجه شوید اکثر کاربران به چه موضوعات و مطالبی علاقمند هستند.
Problogger Job Board
اگر علاقمند به استفاده از دادهها و تحقیق درباره پستهای مختلف جهت تولید محتوایی منحصربفرد هستید، میتوانید از Problogger Job Board کمک بگیرید.
اگر خودتان دادههایی را در اختیار دارید، میتوانید در Problogger افرادی را پیدا کنید که این دادهها را تحلیل کرده و اطلاعات مفیدی جهت تولید محتوا در اختیارتان قرار دهند. اما اگر دادهای در دست ندارید، این افراد میتوانند دادههایی را از سرتاسر اینترنت برای شما جمع آوری کرده و اطلاعاتی منحصر بفرد در اختیار شما قرار دهند.
من هم قبلا از این طریق با افرادی آشنا شدم که در کارشان فوق العاده عمل میکنند. این افراد با کمپانیهای تولید کننده ابزارهای مختلف تماس گرفته، دادههای لازم را از آنها دریافت کرده و بعد اطلاعاتی مفید و ارزشمندی را در اختیار شما قرار میدهند. در مقابل، این کمپانیها نیز تبلیغات رایگان دریافت میکنند و حتی ممکن است خود آنها هم مطالب شما را به اشتراک گذاشته و تبلیغ کنند.
یک مثال خوب از این همکاری در این مطلب صورت گرفت. این مطلب که مربوط به الگوریتم Hummingbird گوگل است، حاوی دادههایی منحصر بفرد است و در آن اسم کمپانیهای همکار ذکر شده است.
اما بعضی افراد مطالب کلی و عمومی تولید میکنند که عملکرد خوبی هم دارند…
بله، دهها وبلاگ با محتوایی کلی و عمومی وجود دارند که عملکرد خوبی هم دارند. اما نکته این است که یا محتوای آنها قدیمی است، که در این صورت آنها زودتر از دیگران این موضوعات را پوشش داده اند یا اینکه اعتبار و قدرت زیادی دارند.
وقتی وبسایتهایی با اعتبار و قدرت بالا مثل Huffington Post یا Entrepreneur مطالبی کلی و عمومی تولید میکنند، مطالب آنها به دلیل این که کوئری، بک لینک و share زیادی میگیرد، به رتبه خوبی میرسند.
قطعاً سایت یا وبلاگی که در هر ماه تنها ۲۰ هزار کوئری مرتبط با برند خودش دریافت میکند، در جایگاه متفاوتی قرار دارد (می توانید در Google Search Console تعداد جستجوهای مربوط به برند خودتان را مشاهده کنید)
و اگر عدد اعتبار دامنه (domain authority) شما بیش از ۶۰ باشد، حتی در صورت تولید محتوای عمومی و کلی به نتیجه میرسید.
باز هم توصیه میکنیم که به سمت تولید محتوای کلی و عمومی حرکت نکنید، اما اگر انتخاب شما این مسیر است، حداقل از توصیههای ذکر شده پیروی کنید. اگر هیچ جستجویی درباره برند شما انجام نمیشود یا قدرت لازم را ندارید، ممکن است با تولید محتوای تکراری به موفقیت برسید اما برای رسیدن به این موفقیت باید در حوزه بین المللی کار کنید. چون برای مثال حجم محتوایی که به زبان انگلیسی تولید میشود بسیار زیاد است اما محتوایی که به زبان هندی یا پرتغالی تولید میشود حجم کمتری دارد.
اگر برای توسعه مطالب خودتان در سطح بین المللی مشکلی ندارید، از نکات این مطلب پیروی کنید تا بتوانید بهترین مناطق را هدف بگیرید.
نتیجهگیری
امیدواریم که با مطالعه این مطلب نسبت به بازاریابی محتوا ناامید نشده باشید. بازاریابی محتوا تاکتیک فوق العادهای است که به بسیاری از سایتها در جذب مخاطب کمک زیادی کرده است.
مسلماً سایت NeilPatel.com که در این تصویر به عنوان مثال استفاده شده سالهاست مشغول به فعالیت است اما در مقایسه با سایتهایی مثل Moz یا Search Engine Land جدیدتر محسوب میشود و با این وجود عملکرد خوبی داشته است.
این سایت با تولید محتوای شخصی سازی شده و منحصربفرد به این جایگاه رسید. محتوایی که شامل تجربیات زندگی و ماجراهایی است که از جایی کپی نشده اند.
حتی اگر تازه وارد یک صنعت شده باشید باز هم میتوانید از تجربیات دیگران استفاده کنید یا درسهایی را که از گذشته آموخته اید با دیگران به اشتراک بگذارید.
اما اگر قادر به انجام این کار نبودید، از دادهها کمک بگیرید. پس اگر برای اثبات ادعاهای خودتان، دادههای لازم را در اختیار دارید، از این واقعیت استفاده کنید که مردم علاقه دارند درباره گرایشات جدید و استراتژیهای نو اطلاعات کسب کنند.
پس از مطالعه این مطلب محتوایی جدید و نو تولید خواهید کرد یا باز هم مطالب قدیمی را تکرار میکنید؟
دیدگاهتان را بنویسید