بهینه سازی سایت و ۶ استراتژی مهم برای آن
بهینه سازی سایت به فرایند استفاده از ابزارها، استراتژیهای پیشرفته و آزمایشهای مختلف برای ارتقای عملکرد سایت، جذب ترافیک بیشتر، افزایش نرخ تبدیل و درآمدزایی گفته میشود.
سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) یکی از مهم ترین جوانب بهینه سازی سایت است. این تکنیک علاوه بر تمرکز بر ابعاد مختلف سایت جهت کسب رتبههای برتر در صفحه نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص، این امکان را فراهم میکند که مشتریان بالقوه بتوانند شما را به راحت ترین روش ممکن پیدا کنند. جنبه بعدی سئو، بهینه سازی درون صفحهای است. این تکنیک باعث میشود که مشتریان بالقوه وقتی وارد سایت شما میشوند بهترین تجربیات کاربری ممکن را کسب کنند تا اقدام مطلوب و مد نظر شما را انجام داده و به مشتری واقعی تبدیل شوند.
بنابراین با بهینه سازی سایت نه تنها میتوانید با کارآمدترین روش به بخشهای جدیدی از بازار دسترسی پیدا کنید (بدون نیاز به پرداخت هزینه تبلیغات) بلکه مسیر را به سمت تبدیل بیشتر و درآمدزایی باز میکنید.
اما با وجود اینکه سئو بخش مهمی از بهینه سازی سایت است، نمیتوان آن را راهکاری جامع برای رسیدن به این اهداف دانست.
همچنین با بهینه سازی سایت برای کاربران واقعی، میتوانید اعتماد آنها را جلب کنید، با آنها رابطه برقرار کنید و بدون انجام سخنرانی فروش، محصولاتتان را به فروش برسانید.
یک رویکرد جامع برای بهینه سازی سایت، ترکیبی از رشتهها و حوزههای مختلف زیر است تا این اطمینان ایجاد شود که سایت مورد نظر در همه حوزهها عملکرد خوبی دارد:
- سئو
- تولید محتوای متنی
- تحلیل
- طراحی تجربیات کاربری (فرانت اند)
- توسعه وب (بک اند)
- بهینه سازی صفحه لندینگ/ CRO
اگر میخواهید فروش و مشتری بالقوه را به حداکثر برسانید، توصیه ما مطالعه در زمینه بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) است.
چرا بهینه سازی سایت مهم است؟
در دهه اخیر، اینترنت تبدیل به محلی شده که در آن مشتریان به تصمیم گیری درباره خرید و انتخاب محصولات میپردازند.
در سال ۲۰۱۹، حجم فروش تجارت الکترونیک در سطح جهان به ۳٫۴۶ تریلیون دلار رسید که ۱۶٫۴ درصد از کل درآمد خرده فروشی در سطح جهان را شامل میشود.
همچنین اینترنت تبدیل به محلی برای پیدا کردن اطلاعات درباره کسب و کارهای محلی (۴۶ درصد از جستجوهای گوگل با لوکیشن کاربر در ارتباط بودهاند و ۷۸ درصد از جستجوهای موبایلی مبتنی بر لوکیشن، به خرید حضوری منجر شدهاند) شرکتهای نرمافزاری، شرکتهای B2B و غیره شده است.
حالا اینترنت جای “پرس و جو از دوستان” در همه صنایع را گرفته در نتیجه اگر کسب و کارتان را در جایگاه مناسبی قرار دهید، موفق به جذب افرادی میشوید که قبلاً حتی نام کسب و کار شما را نشنیده بودند.
اگر محتوا و سایتتان را بهینه سازی نکنید، مهم نیست که چند نفر عبارات مرتبط با کسب و کار شما را جستجو میکنند چون در هر صورت سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد و هیچ شخصی به سایت شما و کسب و کارتان توجه نخواهد کرد.
اما وقتی سئو و بهینه سازی وب سایت را انجام دهید، هر زمان مشتریان عبارتهایی مرتبط با کسب و کار شما را جستجو کنند سایت و بیزنس شما هم در نتایج جستجو نمایش داده میشود.
با آموزش بهینه سازی سایت و مهارت یافتن در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) میتوانید از سمت خریداران راغب برای سایت خودتان ترافیک جذب کنید.
اما بهینه سازی برای جستجو به تنهایی کافی نیست. اگر فقط ترافیک سایتتان را ارتقاء دهید ولی محتوای سایت شما برای خریداران بالقوه جذابیت نداشته باشد، هیچ تبدیلی صورت نمیگیرد. بازدیدکنندگان حتی بدون انجام یک خرید سایت شما را ترک میکنند.
برای استفاده از ترافیک سایتتان باید تجربیات کاربری را بهینه سازی کرده و بهره وری قیفهای تبدیل را افزایش دهید.
با مهارت یافتن در زمینه بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)، میتوانید تعداد مشتریان راغب و حجم فروش به دست آمده از طریق ترافیک ارگانیک و غیررایگان را به حداکثر برسانید.
روش های بهینه سازی سایت چگونه است؟
هدف از بهینه سازی سایت این است که سایت شما تا حد ممکن برای موتورهای جستجو و کاربران واقعی جذابیت پیدا کند. اما چطور میتوان به این هدف دست پیدا کرد؟
اولین مرحله برای بهتر کردن همه چیز، شناسایی مشکلات است. قبل از هر حرکتی برای بهبود سایتتان اول باید مشکلات آن را تشخیص دهید.
پایه و اساس فرایند بهینه سازی وب سایت همین است.
مطرح کردن مشکلات احتمالی با اعضای تیمتان به تنهایی کافی نیست. ممکن است تجربه یا پتانسیل کافی برای پوشش دادن همه حوزهها را نداشته باشید. در عوض باید از ابزارهای نرمافزاری برای جستجو مشکلات احتمالی در زمینه سئو، سرعت صفحات، کاربردپذیری برای موبایل و غیره استفاده کنید.
جدول زیر حاوی حوزههای بهینه سازی مهم، ابزارهای مرتبط و اعداد و ارقام معیاری است که باید برای دستیابی به نتیجه به آنها برسید.
حوزه | ابزار بهینه سازی | معیار |
سرعت بارگذاری صفحه | Page Speed Insights | امتیاز بالای ۹۰ و بارگذاری ظرف کمتر از یک ثانیه |
مناسب بودن برای موبایل | Mobile-Friendly Test | عدم وجود مشکل و مشاهده پیام page is mobile-friendly |
سئو (بک لینک و DR) | Ahrefs, SEMRush, Moz | بالاتر بودن رتبه دامنه و بیشتر بودن تعداد بک لینکها نسبت به رقبای برتر |
سئو (داخلی و تکنیکال) | Ahrefs, SEMRush, Moz | Ahrefs: امتیاز سلامت (Health) بالاتر از ۸۰ درصد؛ SEMRush: امتیاز بازرسی سئو بالاتر از ۸۰ درصد و Moz: امتیاز بهینه سازی صفحه بالاتر از ۸۰ |
سئو (محتوا) | SEMRush (SEO Writing Assistant), MarketMuse | معیارها بستگی به میزان رقابتی بودن هر کلمه کلیدی دارند. |
بهینه سازی نرخ تبدیل و تست A/B | VWO Testing | معیارهای تبدیل در هر صنعتی متفاوت هستند اما میانگین همه صنایع ۵٫۵ درصد است. |
در نهایت، باید کاربرد پذیری سایت را با کاربران آزمایشی غیروابسته ارزیابی کنید. نتایج به شما نشان میدهد که تلاشهای شما در زمینه بهینه سازی صفحات سایت با تیمهای مختلف چگونه باید هماهنگ سازی شود.
نویسندگان محتوا میتوانند محتوا را بهینه سازی کنند، مدیران سایت میتوانند ساختار سایت و سایر مشکلات مربوط به سئوی داخلی را رفع کنند و طراحان سایت میتوانند تجربیات کاربری را ارتقاء داده و حس و حال و ظاهر سایت شما را بهینه سازی کنند.
۶ استراتژی مهم برای بهینه سازی سایت
روشها و استراتژیهای زیادی هستند که میتوانید برای ارتقای سایت خودتان از آنها استفاده کنید. کافیست عبارت بهینه سازی سایت را جستجو کنید تا انبوه نتایج تولید شده توسط موتورهای جستجو را ببینید:
با توجه به انبوه اطلاعات موجود، ممکن است شروع کار چالش برانگیز و سخت باشد.
این مطلب از سایت آرکاد به جای غرق کردن شما در انبوه اطلاعات، متمرکز بر اصول پایه شده و به شما کمک میکند که با بهینه سازی سایت خودتان به حداکثر بازگشت سرمایه برسید.
در ادامه به بررسی ۶ استراتژی مهمی میپردازیم که به شما برای بهینه سازی سایت خودتان در همه حوزهها کمک میکنند.
۱- بهینه سازی تجربیات موبایلی
امروزه زیبایی و عملکرد سایت روی لپ تاپ و کامپیوتر کافی نیست. برای موفقیت در بازار رقابتی فضای آنلاین باید به تجربیات کاربران موبایل هم توجه داشته باشید.
بیشترین حجم ترافیک اینترنت در سال ۲۰۱۸ (۵۲٫۲ درصد) مربوط به موبایل بود. بعلاوه در حال حاضر بیشتر جستجوهای گوگل با گوشیهای هوشمند انجام میشود. در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، ۶۴ درصد از جستجوهای گوگل با موبایل انجام شد.
به همین دلیل گوگل به سمت ایندکس گذاری با اولویت موبایل حرکت کرده که در این الگوریتم الویت اصلی برای ایندکس گذاری و رتبه دهی، صفحات موبایلی است. بنابراین هر گونه مشکلی در این زمینه میتواند باعث کاهش نرخ تبدیل سایت شما برای موبایل و همچنین ناکامی در گرفتن رتبه سئو سایت برای عبارتهای جستجوی مرتبط شود.
در نتیجه اولین کاری که باید انجام دهید، یک بررسی ساده با هدف مشخص کردن مناسب بودن سایت برای جستجوهای موبایلی است مثل تست موبایل پسندی گوگل.
Image Source: Google Mobile Friendly Test
هر گونه مشکلی که باعث افت نتایج شده را اصلاح کنید.
همچنین باید همه صفحات را با انواع گوشیهای محبوب ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که طراحی سایت شما متناسب با هر گوشی با هر اندازه صفحهای تطبیق پیدا میکند.
می توانید برای انجام این کار از ابزار مخصوص هر دستگاه در Developer Tools کروم استفاده کنید که سایت شما را در پنجرههایی با ابعاد مختلف نمایش میدهد.
باز هم حتماً کارهای لازم برای حل مشکلات احتمالی را انجام دهید. کاربران موبایل باید بتوانند به راحتی با سایت شما کار کنند.
همچنین باید مطمئن شوید که:
- پاپ آپ یا صفحات بینابینی روی موبایل نمایش داده نشود؛
- سایت شما با سرعت و به درستی بارگذاری شود؛
- متون خوانا باشند؛
- کل محتوا قابل مشاهده باشد؛
- گرافیکها و تصاویر در حالت کوچک هم خوانا باشند؛
- پیمایش سایت راحت باشد.
اگر این مسائل پایه را تحت پوشش قرار دهید، هم از دید کاربران و هم موتورهای جستجو پاداش خواهید گرفت. حتی اگر سایت خود را با وردپرس طراحی کردهاید این موارد را تست کنید!
۲- ارتقای سرعت صفحات
کاربران مایل نیستند که برای بارگذاری یک سایت مدتها منتظر بمانند. زمان بارگذاری ۵ ثانیهای باعث ایجاد نرخ دفع (Bounce rate) 38 درصدی میشود و هر چقدر زمان بارگذاری طولانیتر باشد، نرخ دفع یا بانس ریت هم بیشتر خواهد شد. اولین قدم برای ایجاد تجربیات کاربری درست، داشتن سایتی است که درست بارگذاری میشود.
سرعت صفحه یکی از عوامل مهم برای رتبه دهی به سایتها از نظر گوگل است و میتواند تأثیر مستقیمی بر افزایش سئو سایت داشته باشد.
برای بررسی میزان سرعت سایت خودتان و پیدا کردن هر گونه مشکل در آن میتوانید از یک ابزار رایگان مثل تست سرعت سایت Pingdom یا Pagespeed Insights گوگل استفاده کنید.
این ابزار به سایت شما رتبه داده، همه درخواستهای HTTP را شمارش و دسته بندی کرده و آیتمهای قابل اصلاح را مشخص میکند.
از جمله مشکلات متداول میتوان به فایلهای JS و CSS فشرده نشده، نبود CDN، کش نشدن صفحات برای سایتهای مبتنی بر CMS و عکسهای بزرگ و بهینه سازی نشده اشاره کرد.
میتوان به راحتی با استفاده از افزونه و پلاگین برای CMS مشکلات کش، فشرده سازی، بهینه سازی کدهای سایت و نبود CDN را حل کرد. میتوان با استفاده از نرمافزارهای فشرده سازی تصویر مثل Smush، kraken.io، Cloudinary یا ImageKit بهینه سازی تصاویر سایت را انجام داد. اگر ویدیویی در سایت دارید با استفاده از ابزارهای فشرده سازی ویدیو مثل Clideo یا Clipchamp ویدیوها را فشرده سازی کرده و اندازه آنها را کوچکتر کنید.
ممکن است برای انجام این کار نیاز به صرف وقت و همچنین هزینه بهینه سازی سایت داشته باشید اما بدون شک هدف شما ارزش چنین تلاشهایی را دارد.
ممکن است خرید یک طرح میزبانی ارزان قیمت، اشتراکی و بیکیفیت هم منجر به کند شدن زمان بارگذاری صفحات شود. بنابراین اگر باز هم پس از رسیدن به امتیاز بالاتر از ۹۰ در ابزارهای تست سرعت، صفحات سایت شما به کندی بارگذاری میشوند، بهتر است به فکر خرید یک طرح باکیفیتتر باشید.
۳- بهینه سازی موتورهای جستجو
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی در اینترنت است. ۷۰ درصد از بازاریابها سئو را کارآمدتر از PPC میدانند.
سئو صرفاً ابزاری برای جذب ترافیک نیست. کاربران نتایج طبیعی و غیرتبلیغاتی را به تبلیغات ترجیح میدهند. با تولید محتوایی مرتبط با آنچه که کاربران جستجو میکنند، میتوانید محتوای خودتان را در جایگاه خوبی قرار دهید.
اولین مرحله برای بهینه سازی سئوی سایت اطمینان از ایندکس شدن درست همه صفحات توسط گوگل است و اینکه هیچ خطای مهمی درباره سئو نداشته باشید.
اولین مرحله برای موفقیت، عضویت در سرچ کنسول گوگل و ثبت سایت خودتان در آن است. سرچ کنسول مشکلات اساسی سایت را مشخص کرده، فهرست صفحات ایندکس شده را نمایش داده و کلمات کلیدی که برای آنها رتبه گرفتهاید را شناسایی و دنبال میکند.
Image Source: Search Console
پس از اینکه پایههای ابتدایی را تحت پوشش قرار دادید، نوبت به استفاده از ابزارهای فنیتر و استراتژیها و تاکتیکهای پیشرفتهتر میرسد.
۴- تنظیم متن سایت با هدف ایجاد تبدیل بیشتر
کلمات مورد استفاده در سایت شما از آنچه که تصور میکنید مهمتر هستند. طراحی، عکسها، قابلیت استفاده سایت (usability) و سرعت صفحات همه جزء عوامل مهم هستند اما کنترل پیام شما در اختیار کلمات است و گرچه تغییر دادن کلمات و واژههای مورد استفاده در سایت راحت است اما همین ابزار میتواند قدرتمندترین ابزار شما باشد.
مطالعات همیشه قدرت کلمات را نشان دادهاند. تنها در یک نمونه، اضافه کردن یک کلمه به یک عنوان باعث افزایش ۸۹٫۹۷ درصدی نرخ تبدیل شد.
پس برای نوشتن متن عجله نکنید. متن هر صفحه باید بخشی از یک مسیر به سمت اقدام مورد نظر باشد. برای رسیدن به این هدف باید با تکنیک نوشتن متن سایت و همچنین مشتریان موردنظرتان آشنا باشید.
اگر مشکلات، خواسته و تردیدهای مخاطبان سایتتان را درک نکنید، نمیتوانید آنها را به سمت مقصد مورد نظرتان هدایت کنید.
دادههای کاربران مثل نقشههای حرارتی (heatmap) را تحلیل کنید تا با خط سیر مشتری آشنا شده و با مشتریان فعلی خودتان درباره تردیدهایشان و آنچه باعث تشویق آنها به خرید میشود صحبت کنید.
پس از شناسایی بخشهایی از سایت که متن ضعیفی دارند، میتوانید بر اساس آنچه که درباره مشتریان خودتان میدانید شروع به ایده پردازی و تست نسخههای مختلف کنید.
۵- تست چند نسخهای و A/B
پس از شناسایی یک مشکل در سایت خودتان چه این مشکل به متن سایت مربوط بود و چه نبود، تست A/B بهترین راه برای ارزیابی راهکارهای مد نظرتان در دنیای واقعی است.
مثلاً فرض کنید که نرخ تبدیل یک صفحه فرود یا لندینگ پیج بسیار کم است و تیم شما تصور میکند که شاید مشکل از متن سایت باشد. میتوانید متنهای قویتر را امتحان کرده و یک به یک تست کنید.
اگر نسخه جدید باعث ارتقای قابل توجه نرخ تبدیل شد، پس نظریه شما درست بوده و توانستید مشکل را حل کنید اما حتی در صورت شکست خوردن نسخه جدید باز هم نمیتوان گفت که شما مشکل را شناسایی نکردید. ممکن است راه حل درستی را انتخاب نکرده باشید.
به همین دلیل تست چند نسخهای – یعنی تست کردن راهکارهای مختلف به صورت همزمان – میتواند ایده خوبی باشد.
با مقایسه کردن همزمان چند متن احتمال اینکه بتوانید به پیشرفت چشمگیری برسید بیشتر است.
میتوانید از یافتههای تستهای تک صفحهای برای ارتقای سایر صفحات سایتتان هم استفاده کنید.
۶- بهینه سازی تجربیات کاربری
در اغلب مواقع مالکان کسب و کارهای کوچک و فروشگاههای اینترنتی تجربیات کاربری سایت خودشان را نادیده میگیرند. معمولاً این افراد متمرکز بر بهینه سازی بیش از حد سایت، سئو و CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل) شده اما سعی نمیکنند راحتی استفاده از سایتشان را بهبود ببخشند.
این در حالیست که ایجاد تجربیات کاربری روانتر و بهتر میتواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند. هر یک دلاری که صرف تجربیات کاربری میکنید، باعث رسیدن به بازگشت سرمایهای بین ۲ تا ۱۰۰ دلار میشود (منبع).
در واقع شما با ایجاد تجربیات کاربری بهتر و شهودیتر برای همه کاربران میتوانید درصد بیشتری از بازدیدکنندگان را در سایت حفظ کنید. این کاربران چندین بار به سایت شما مراجعه کرده و تعداد بیشتری از آنها از قیف بازاریابی گذر کرده و به مشتری تبدیل میشوند.
علاوه بر این زمان ماندن در سایت (مدت زمانی که کاربر جستجوکننده در گوگل در سایت شما سپری میکند) هم جزء عوامل مهم برای رتبه دهی به سئوی سایت است.
پس باید تجربیات کاربری سایت را بررسی و گزارشهایی مثل گردش کاربران، صفحات خروج و نقشههای حرارتی را تحلیل کنید.
با این کار میتوانید مشکلات تجربیات کاربری را شناسایی کرده و برای پیدا کردن راهکارها ایده پردازی کنید. پس از طراحی نسخهای جدید از یک صفحه، میتوانید آن را با نسخه اصلی مقایسه کنید یا تست A/B اجرا کنید و یا با یک گروه کاربر آزمایشی، تست کاربردپذیری (usability test) را اجرا کنید.
منبع: vwo.com
دیدگاهتان را بنویسید