۱۰ مورد از ضروری ترین امکانات برای بازاریابی در پلتفرم های تجارت الکترونیک
مسلما انتخاب بهترین پلتفرم تجارت الکترونیک که بتواند صددرصد همه نیازهای شما را برآورده کند سخت است چون گزینه های موجود زیاد هستند. ممکن است فاکتورهای مختلفی برای انتخاب پلتفرم تجارت الکترونیک داشته باشید از جمله ویژگی های پلتفرم یا پارامترهایی مرتبط با شرایط و وضعیت خودتان، اما در هر صورت باز هم انتخاب های زیادی پیش روی شما قرار دارد و همین امر میتواند باعث شود تصمیم نامناسبی بگیرید که احتمال خطر را افزایش دهد.
گرفتن تصمیم اشتباه در این باره باعث میشود که مجبور شوید خودتان ویژگی ها و گزینه های زیادی را برای فروشگاه آنلاینتان تنظیم کنید، هزینه های زیادی برای تراکنش ها و فرایندها صرف کنید و در نهایت سرخورده و ناامید شوید.
دیدن مسئله از دیدگاه نیازهای بازاریابیتان باعث میشود بتوانید فاکتورهای لازم را بهتر مشخص کنید. به هر حال بازاریابی در تجارت الکترونیک با سایر مشاغل متفاوت است. با این که فاکتورهایی مثل ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی مبتنی بر تراکنش، بهینه سازی نرخ تبدیل و تجربیات کاربران در همه مشاغل مهم هستند، اما این فاکتورها برای تجارت الکترونیک حیاتی تر می شوند.
به عنوان یک بازاریاب تجارت الکترونیک، لازم است فروشگاه شما ویژگی هایی داشته باشد که بتواند انواع فعالیت های مورد نظرتان را پشتیبانی کند. در ادامه مهم ترین ویژگی های یک پلتفرم تجارت الکترونیک که داشتنشان حیاتی است را مرور می کنیم. امیدواریم این راهنما به شما جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین پلتفرم کمک کند.
۱- امکان ارسال ایمیلهای شخصی سازی شده
با استفاده از بازاریابی ایمیلی می توانید کارهای بیشماری جهت دستیابی به مخاطبین مورد نظرتان بر اساس نوع تراکنشی که در سایت شما انجام داده اند و نوع الگوهای رفتاری شان در زمینه مرور کردن سایت که مشخص می کند مخاطب از کدام گروه است، انجام دهید.
مثلا می توانید ایمیل هایی با هدف فروش جانبی و بیش فروش بر اساس تاریخچه بازدید یا خرید بازدیدکنندگان ارسال کنید. می توانید از یک خبرنامه که محصولات جدید و تخفیف های ویژه را صرفا به اعضاء نشان دهد، برای ترغیب افراد به برگشتن به سایت و خرید بیشتر استفاده کنید. همچنین می توانید پیشنهادهای ویژه ای برای مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده اند ولی مدتهاست که از سایت فروشگاه بازدید نکرده اند در نظر بگیرید با این امید که زودتر به سایت برگشته و خرید جدیدی انجام دهند.
منبع تصویر: BigCommerce
customer groups (گروه های مشتریان) در پلتفرم BigCommerce امکان گروه بندی مشتریان را بر اساس پارامترهای ذکر شده و پارامترهای متعدد دیگر فراهم می کند. همچنین این پلتفرم قابلیت همگام شدن با پلتفرم های بازاریابی مهمی مثل MailChimp، InfusionSoft، HubSpot و Constant Contact را هم دارد طوریکه می توانید پیام هایتان را در محیطی که قبلا به آن عادت کرده اید بسازید و مطمئن باشید که مخاطبین مناسبی این پیام ها را مشاهده کنند. بعلاوه BigCommerce امکاناتی برای کارت های خریدی که افراد مدت هاست استفاده نکرده اند دارد که کمک می کند حداقل ۱۵ درصد خریدهای از دست رفته را بازیابی کنید.
۲- بهره گیری از نظرات و سایر محتوای تولیدی توسط کاربران
۸۴ درصد مشتریان به نظرات کاربران درباره محصولات همان قدر اعتماد می کنند که به توصیه های دوستانشان اعتماد دارند. و ۵۵ درصد مشتری ها اعلام کرده اند که نظرات کاربران بر تصمیمات خریدشان تاثیر گذار است. بعلاوه گزارش اخیر سایت VWO مشخص کرد که وقتی فردی با محصولی آشنایی ندارد، نظرات مشتریان مهم ترین مشوق برای اعتماد وی به آن محصول است.
به همین دلیل بسیار مهم است که تا جاییکه می توانید نظرات مشتریان مورد تایید را جمع آوری و از این سرمایه مفید حداکثر بهره را ببرید. همچنین اگر برند شما هم از جمله برندهای مصرفی است و مشتریانی دارید که محتوایی مثل عکس و ویدیو در حال استفاده از محصولاتتان تهیه می کنند باید حتماً از این محتوا بهره برداری و استفاده کنید.
هر پلتفرمی که برای تجارت الکترونیک استفاده می کنید باید امکان ادغام محتوای تولیدی کاربر را داشته باشد. اکثر پلتفرم های مهم امکان ادغام با مثلاًYotpo را دارند که امکان افزودن نظرات، عکس ها و بحث های مخاطبین را فراهم می کند.
۳- تحلیل و آنالیز غنی برای شناسایی بهتر مخاطبین
اطلاعات تحلیلی هم کمک زیادی به شما می کنند تا بتوانید تصمیماتی آگاهاهانه درباره کسب و کارتان بگیرید. باید بدانید که بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند، مشتریان جدید از کجا می آیند، محصولاتی که بیشترین و کمترین میزان محبوبیت را در فروشگاهتان دارند کدام هستند، نرخ تبدیلتان چقدر است، در کدام مرحله از قیف فروش ضعفی وجود دارد و غیره.
هر چه اطلاعات بیشتری درباره کاربران و خواسته هایشان داشته باشید، می توانید بهتر تاکتیک ها و کانال های بازاریابی مناسب را تشخیص داده و آن هایی که عملکرد مناسبی ندارند را کنار بگذارید. این نوع اطلاعات برای شخصی سازی و بهتر کردن تجربیات مشتریان سایت بسیار مفید هستند. هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید کارهای بزرگتری برای حرکت به جلو انجام دهید.
مثلاً با امکانات هوش تجاری پلتفرم Magento می توانید به همه داده هایی که جهت رونق یافتن کار فروشگاهتان حیاتی هستند، دسترسی داشته باشید. گزارشهای پیش ساخته این پلتفرم ها عملکرد ماهانه معیارهای مختلف را مشخص می کنند از جمله ارزش طول عمر مشتری، میانگین تعداد محصولات در هر سفارش، ارزش میانگین سفارشات، مشتریان جدیدی که از کوپن خاصی استفاده نکرده اند، فواصل بین سفارشات، مشتریانی که مدام سفارشاتشان را تکرار می کند، محصولاتی که بیشترین تعداد و حجم سفارش را دارند و …
همچنین امکان ادغام Magento BI با Google Analytics وجود دارد، از صفحه گسترده ها هم پشتیبانی می کند و به کاربران امکان ساخت داشبورد را با استفاده از کوئری های دلخواهشان می دهد.
۴- مدیریت آسانِ المانهای تبلیغاتی درون سایت
اگر از انواع اسلایدر، بنر یا پاپ آپ جهت تشویق به خرید یک محصول یا ارائه اطلاعات به مخاطبینتان استفاده می کنید، پلتفرم انتخابی شما برای تجارت الکترونیک باید قابلیت مدیریت آسان این واحدهای تبلیغاتی را داشته باشد. در حالت ایده آل منطق مورد استفاده برای یکپارچه سازی این تبلیغات باید پیچیدگی های لازم برای هدفگیری مخاطبین مناسب را با ارسال پیام های بهینه شده داشته باشد.
اگر این امکان در پلتفرم انتخابی تان وجود ندارد باید از یک بستر جداگانه برای تهیه و مدیریت بنرها و پاپ آپ ها استفاده کنید که این کار نیاز به زمان اضافه و کپی پیست مکرر دارد؛ یا حتی ممکن نیاز به کار با یک فرد متخصص پیدا کنید. در نتیجه کارها کندتر و گران تر انجام می شوند.
با استفاده از اپلیکیشن Pixelpop که در بازار Shopify موجود است می توانید پاپ آپ های فروشگاهتان را کنترل کنید و از آن ها برای تهیه لیست ایمیل، تبلیغ و ارائه پیشنهادات ویژه یا افزایش فالورهایتان در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. همچنین می توانید از ابزارهای مفید این اپلیکیشن برای هدفگیری افراد بر اساس موقعیت جغرافیایی و هدفگیری صفحات یا دستگاه های خاص استفاده کنید یا تنظیمات را طوری انجام دهید که وقتی کاربر قصد بستن تب مرورگر را دارد، اقدامات خاصی برای تاخیر در این تصمیم انجام شود.
۵- ادغام با پلتفرم وبلاگ نویسی
وبلاگنویسی راه بسیار خوبی برای تهیه مطالب غنی و ارزشمند و سرگرم کردن مخاطبین است. اگر قصد ایجاد روابطی بلند مدت با افراد را دارید، نباید هر نقطه تماسی بوضوح بخشی از قیف فروش باشد. پست های وبلاگی خوب قابلیت جذب بک لینک را دارند و می توانند رتبه بسیار خوبی برای عبارات کلیدی دنباله دار ایجاد کنند که صفحات معمولی محصولات قادر به ایجاد آن نیستند.
همچنین هر پست در وبلاگ می تواند سئوی شما را بهبود ببخشد زیرا گوگل به سایت هایی که مدام مقالات ارزشمند مختلفی تهیه می کنند اهمیت زیادی می دهد. بعلاوه، وبلاگ نویسی امکان انتشار مطالب مفیدی درباره نکات مربوط به استفاده از محصولات، راهنما و ماجراهای مختلفی که برای صفحات سایتِ فروش مناسب نیستند، فراهم می کند. به این ترتیب می توانید برای کلمات کلیدی اطلاعاتی (که در مقابل کلمات کلیدی تراکنش محور قرار دارند) رتبه خوبی دریافت کنید. طبق اعلام سایت HubSpot بین وبلاگ نویسی و ترافیک سایت ارتباط بسیار زیادی وجود دارد.
وقتی پلتفرم وبلاگ نویسی با فروشگاه تان ادغام شود نه فقط مدیریت کارها آسانتر خواهد شد بلکه نگه داشتن طولانی مدت افراد در وب سایت فروشگاه آسانتر می شود که این امر تاثیر زیادی در بهبود سئوی سایت دارد. امکان برقراری ارتباط بین وبلاگ و فروشگاه بدون ادغام آن در خود پلتفرم تجارت الکترونیک وجود دارد اما برای این کار نیاز به اداره یک دامنه جداگانه است که وردپرس در آن نصب شده باشد و در این صورت باید دو سیستم جداگانه را کنترل و مدیریت کنید. به همین خاطر است که پلتفرم های تجارت الکترونیک از جمله Selz امکان ادغام وبلاگ را دارند.
۶- گزینههایی برای بهینه سازی نرخ تبدیل
وقتی قرار است فروشگاهتان را طراحی کنید باید اول از همه به دقت مشخص کنید که مخاطبینتان بهتر و بیشتر از همه به چه چیزهایی واکنش نشان می دهند. حتی کوچکترین المان ها مثل رنگ یا محل قرار گرفتن یک دکمه می تواند تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل و فروش داشته باشد. در تحقیق اخیر Econsultancy، ۷۴ درصد پاسخ دهنده هایی که از یک روش ساخت یافته برای بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده کرده اند، اعلام کرده اند که نتایج قابل ملاحظه ای را مشاهده کرده اند.
آزمایش تقسیم بندی شده (split-testing) با تهیه چندین نسخه از صفحات سایتتان برای بازدیدکنندگان مختلف، بهترین روش برای بررسی طراحی اینترفیس های مختلف در راستای حداکثر کردن میزان درآمد محسوب می شود.
یکی از مزایای کار با WooCommerce این است که بر اساس وردپرس ساخته شده است. در نتیجه می توانید هر تعداد پلاگین جانبی که خواسته باشید برای مدیریت split-testing نصب کنید. A/B Testing شرکت Nelio هم در این زمینه شهرت و کاربرد زیادی دارد.
۷- کد تخفیف برای تشویق افراد به خرید
استفاده از کدهای تخفیف و سایر انواع تبلیغات تجاری کلید بدست آوردن مشتریان جدید و تکرار فروش های قبلی است. اغلب اوقات اگر بازدیدکننده قصد خرید داشته باشد، وجود تخفیف می تواند تاثیر زیادی در نهایی شدن قصد وی داشته باشد. تحقیق اخیر Valassis نشان داده که کدها و کوپن های تخفیف باعث می شوند که ۸۶ درصد مصرف کنندگان به خرید محصولی جدید اقدام کنند.
می توانید از هر تعداد اپلیکیشن شخص ثالث دلخواه برای مدیریت این جنبه از فروشگاه آنلاینتان استفاده کنید اما این اپلیکیشن ها قابلیت های بسیار متنوعی دارند. استفاده از پلتفرم هایی با امکانات درونی مختلف نه فقط امکان کنترل انواع تخفیف ها و تبلیغاتی که در حال اجرا دارید را فراهم می کند بلکه مدیریت این فعالیتهایتان را در بلندمدت هم آسانتر می کند.
مثلاً BigCommerce دارای بیش از ۷۰ گزینه آماده مختلف برای تخفیف است که باعث می شود حجم کارتان کاهش پیدا کند. فقط کافیست نوع تبلیغ موردنظرتان را انتخاب و تنظیمات را تغییر دهید.
۸- امکانات سئو برای افزایش بازدید سایت
یکی دیگر از الزامات پلتفرم های تجارت الکترونیک داشتن امکان بهینه سازی برای سئو سایت است تا مشتریان بالقوه بهتر بتوانند شما را در گوگل پیدا کنند. از آن جا که بهبود رتبه های اصلی (غیر پرداختی) زمان می برد، اگر با پلتفرمی کار کنید که سازندگان در آن امکانات بهینه سازی سئو را پیاده سازی نکرده باشند، کارتان خیلی سخت خواهد شد.
مثلاً بهتر است با پلتفرمی کار کنید که فایل robots.txt در آن قابل ویرایش باشد تا کنترل کاملی بر آنچه موتورهای جستجو پیدا و ایندکس می کنند داشته باشید. همچنین این پلتفرم باید به شما امکان کنترل بر متن عناوین صفحات و URLها را بدهد. همچنین بهتر است با پلتفرمی کار کنید که URLهای مهم را مدیریت کرده و redirectها را به صورت خودکار مدیریت کند بخصوص اگر نرخ گردش موجودیتان بالا باشد.
بعضی پلتفرم ها یک یا تعدادی از این امکانات را دارند، بنابراین در نظر گرفتن این امکانات هنگام انتخاب پلتفرم مهم است.
۹- گفتگوی زنده برای سرویس دهی بهتر به مشتریان
لازم است هر فروشگاه آنلاین چند نقطه تماس برای سرویس دهی به مشتری داشته باشد. امروزه ایمیل و شبکه های اجتماعی مهم تر شده و تقاضا برای تماس تلفنی کم شده است. حتی در یک مطالعه مشخص شد که یک سوم افراد شستن توالت را به تماس تلفنی و انتظار برای برقراری تماس با پشتیبانی ترجیح می دهند!
بنابراین نیاز به راهکاری دارید که خیلی سریع پاسخ مشکلات مردم را بدهد. پاسخ سریع به مشکلات افراد می تواند دفع و گریز افراد از سایت را کاهش داده و تبدیل به خرید کند. امکان گفتگوی زنده هم از جمله گزینه های خیلی خوب است چون مدیریت آن بسیار آسان است و از دید مصرف کنندگان محبوب ترین کانال برای تعامل با فروشنده ها است. همچنین تاثیرات استفاده از این روش در افزایش نرخ تبدیل و میزان رضایت و وفاداری مشتریان ثابت شده است.
ابزارهای مختلفی برای پیاده سازی گفتگوی زنده وجود دارند که می توان آن ها را با پلتفرم های مختلف تجارت الکترونیک ادغام کرد. بنابراین بعد از انتخاب پلتفرم موردنظرتان برای تجارت الکترونیک می توانید ابزاری که برای شما مناسب تر باشد را مشخص کنید.
۱۰- قابلیت های کار با شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای انتقال پیام و برقراری ارتباط با افرادی است که ممکن است به محصولات و خدمات شما علاقمند باشند. به همین دلیل حتما باید دکمه مربوط به شبکه های اجتماعی را در سایت فروشگاهتان قرار دهید و امکان به اشتراک گذاری ساده و آسان تجربیات خرید را در پلتفرم های اجتماعی فراهم کنید. مثلاً Volusion امکان اضافه کردن سریع و آسان لینک پروفایل های شبکه های اجتماعی به دکمه های داخل سایت را برای شما فراهم می کند و بعلاوه بازدیدکننده ها می توانند براحتی و بدون نیاز به ترک فروشگاه شما، مطالب مختلف شما را در شبکه های اجتماعی ارسال کنند.
تنها کاری که بازدیدکننده باید انجام دهد این است که به پلتفرم اجازهی ارسال مطلب در پروفایل های شبکه اجتماعیش را بدهد تا بتواند هر مطلب یا محصولی که به آن علاقمند است را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. می توانید از Volusion و پلتفرم های دیگر برای ایجاد یک صفحه خرید در فیسبوک استفاده کنید.
کسب و کارتان را با تجارت الکترونیک رونق بدهید
تمام ویژگی ها و امکانات ذکر شده در این مطلب برای موفقیت یک فروشگاه آنلاین ضروری هستند. با این که شاید بتوانید مدتی را بدون همه این امکانات سپری کنید، هر یک از این امکانات هدف و نقش مهمی در عملکرد سایتتان دارند از خدمت رسانی به مشتری گرفته تا تحلیل و آنالیز و در نهایت جذب و حفظ مشتری.
دیدگاهتان را بنویسید