بازاریابی اینترنتی

راهنمای فروش برق‌آسا برای سایت های تجارت الکترونیک (به همراه مثال)

فروش برق‌آسا یک پیشنهاد ویژه یا تخفیف کوتاه مدت روی محصولاتی است که توسط فروشگاه‌های تجارت الکترونیک عرضه می‌شوند

در سال ۲۰۱۲ شرکت خرده فروشی جی سی پنی، که یکی از سایت های تجارت الکترونیک بود، تبلیغ و ارائه کوپن‌های تخفیف را متوقف کرد و در عوض شروع به تبلیغ سیستم “کاهش قیمت هر روزه” کرد. ظاهرا این ایده خیلی خوبی به نظر می‌رسد اما در آن سال فروش این شرکت افت ۲۵ درصدی پیدا کرد.

شرکت جی سی پنی متوجه شد که وقتی قیمت محصولات را بالا می‌برد و بعد آن را به صورت تصادفی و نامشخص کم می‌کند درآمدزایی بیشتری دارد که به این روش “معامله لحظه آخری” گفته می‌شود. وقتی مردم حس کنند یک معامله و خرید خاص انجام می‌دهند احتمال خریدشان از سایت های تجارت الکترونیک بیشتر است تا روش “کاهش قیمت هر روزی.”

هر چند ممکن است مثال‌های سایت های تجارت الکترونیک مثل مورد مربوط به شرکت جی سی پنی عجیب به نظر برسد اما از نظر افرادی مثل وبلاگ نویسی به نام خانم Fobes که وبلاگ Penny Pinchin’ Mom را اداره می‌کند، معقول است. وی به نیویورک تایمز گفته او هم از کسانی بوده که پس از کنار گذاشتن تخفیف‌ها، خرید از جی سی پنی را متوقف کرده و دلیل این کارش را این طور ذکر کرده که “برای کسی مثل من که همیشه به دنبال کوپن و فروش ویژه است دیدن این که با ارائه کوپن می‌توانم از یک جنس خاص مثلا ۲۰ درصد تخفیف بگیرم هیجان و شتاب من برای خرید را افزایش می‌دهد.”

اگر شما هم حسی شبیه به هیجان خانم Fobes دارید، تنها نیستید. شتاب و شور و اشتیاق بالای پیدا کردن یک پیشنهاد ویژه در سایت های تجارت الکترونیک می‌تواند خریداران را تشویق به خرید بیشتر کند. سایت‌ های تجارت الکترونیک باید به این نکته توجه کنند که ویژگی‌های روانشناسی که در پس تخفیف قرار دارد فقط مخصوص فروشگاه‌های سنتی نیست بلکه به صورت مفهومی تحت عنوان فروش برق‌آسا به فروشگاه‌های اینترنتی هم تعمیم پیدا کرده است.

فروش برق‌آسا در سایت های تجارت الکترونیک چیست؟

فروش برق‌آسا یک پیشنهاد ویژه یا تخفیف کوتاه مدت روی محصولاتی است که توسط سایت های تجارت الکترونیک عرضه می‌شوند و معمولا کمتر از ۲۴ ساعت دوام دارند. اهداف فروش برق‌آسا عبارتند از: جلب خریداران برای خرید و ایجاد انگیزش ناگهانی در آنها، افزایش آگاهی نسبت به برند و وفاداری مشتریان و متقاعد کردن خریداران به بررسی سایر محصولات لیست شده در سایت، که شامل حراج نیستند.

فروش برق‌آسا معمولا باعث افزایش ۳۵ درصدی نرخ تراکنش می‌شود و علاوه بر افزایش درآمد می‌تواند کمک کند تا کسب و کار شما از هزینه‌های اضافه انبارداری خلاص شده و موجودی شما به حالت موازنه درآید. مهم‌تر این که فروش برق‌آسا می‌تواند مخاطبین زیادی را به سمت سایت شما جذب کرده و بازدیدکنندگان را تشویق کند که محصولات غیرحراجی را هم خریداری کنند.

در ادامه لیستی از ۷ مرحله ساده برای راه‌اندازی فروش برق‌آسا در سایت های تجارت الکترونیک را به همراه مثال‌هایی از کسب و کارهای موفقی که این کار را انجام داده‌اند، آماده کردیم تا شما هم بتوانید از این استراتژی استفاده کرده و میل به هیجان مخاطبین‌تان را پاسخ داده و حضورتان در فضای آنلاین را برجسته‌تر کنید.

چطور در هفت مرحله آسان یک فروش برق‌آسای موفق را شروع کنیم

۱. هدف فروش‌تان را مشخص کنید

فروش برق‌آسا در سایت های تجارت الکترونیک می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف مختلفی برسید و تمرکز روی یک هدف خاص باعث می‌شود بتوانید میزان موفقیت خودتان را بهتر ارزیابی کنید. مثلا شاید موجودی یک محصول خاص که فروش خوبی نداشته از حد مجاز بیشتر شده باشد، یا بخواهید موجودی انبار را با جلب توجه خریداران به محصولاتی خاص به حالت توازن درآورید یا هدف شما این باشد که با ارائه تخفیف روی یک محصول باکیفیت ترافیک سایت تان را افزایش دهید. تعیین هدف و تمرکز روی یک هدف خاص کمک می‌کند که بتوانید بهتر محصول مناسب برای فروش برق‌آسا را انتخاب کنید.

۲. با توجه به بازار ایده آلتان محصول مناسبی را انتخاب کنید

هر چند شاید این نکته در تناقض با مورد شماره ۱ به نظر برسد اما باید دقت کنید که نمی‌توانید هر محصولی که قصد خلاص شدن از آن را دارید انتخاب کنید – در سایت های تجارت الکترونیک محصولی که انتخاب می‌کنید باید تناسب نزدیکی با مخاطبین هدفتان داشته باشد. اگر به دنبال جذب مشتری بلند مدت هستید باید روی محصولاتی تخفیف بزنید که افراد موردنظرتان را تشویق به کلیک روی سایتتان کند.

۳. قبل از شروع فروش ویژه آن را تبلیغ کنید

معمولا مردم علاقه دارند که از قبل تحقیق کرده و نظرات مختلف راجع به محصولات را بخوانند بنابراین بهتر است شما هم قبل از شروع فروش ویژه در سایت های تجارت الکترونیک  ، فرصت کافی را برای مشتریان فراهم کنید. با این کار برای خودتان هم فرصت تبلیغ فروش در شبکه‌های اجتماعی و از طریق ایمیل (با تولید پست‌های شمارش معکوس در شبکه‌های اجتمای یا ارسال از طریق ایمیل) را فراهم می‌کنید.

۴. از کلمات و عباراتی صحیح و مناسب استفاده کنید

تخفیف ویژه شما در سایت های تجارت الکترونیک باید قدرت جلب توجه را داشته باشد؛ مثلاً صرفه جویی ۵ هزار تومانی روی یک محصول ۱۰۰ هزار تومانی آنقدر که شما دوست دارید جلب توجه نمی کند بنابراین باید حتما به چگونگی بیان و تبلیغ پیشنهادتان برای جذب حداکثری مخاطبین توجه داشته باشید. دو عبارتی که می‌توانید برای این کار استفاده کنید عبارتند از: “تخفیف X درصدی دریافت کنید” که تاکید این عبارت به دستیابی به سود است یا “X تومان صرفه جویی کنید” که به پیشگیری از ضرر تاکید دارد. انتخاب عبارت مناسب بستگی به مخاطبین هدف دارد اما در مجموع انسان‌ها تمایل به پیشگیری از درد و ناراحتی دارند و از دست دادن یک تخفیف خوب و یا پیشنهاد جالب توجه قطعا در آن‌ها حس ناراحتی ایجاد می‌کند.

۵. بازه زمانی فروش را در سایت های تجارت الکترونیک کوتاه نگه دارید

دلیل این که تکنیک فروش رعد آسا خوب کار می‌کند این است که باعث خرید هیجانی و ناگهانی می‌شود و به گفته خانم Fobes باعث “هجوم” مشتریان می‌شود. کاری کنید که مخاطبین‌تان فشار لازم را حس کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که حراج‌های سه ساعت بیشترین نرخ تراکنش یعنی ۱۴% را دارا هستند و در حالت ایده‌آل نباید فروش رعد آسا بیشتر از ۲۴ ساعت زمان ببرد.

۶. موجودی را بررسی کنید

برای این که حداکثر بهره را از فروش برق‌آسا در سایت های تجارت الکترونیک داشته باشید، اطمینان حاصل کنید موجودی شما از محصولی که قرار است تخفیف ویژه داشته باشد، کافی است. می‌توانید از یک شرکت تدارکاتی برای تعیین میزان محصول لازم کمک بگیرید. قطعا دوست ندارید که با تمام شدن سریع موجودی محصول ویژه باعث شوید که در ذهن افراد تجربه ناخوشایندی نسبت به برند شما ایجاد شود.

۷. آماده جابجایی و تحویل محصولات باشید

در صورتیکه یک ماه زمان ببرد تا مشتریان جدیدتان محصول موردنظرشان را دریافت کنند، حفظ وفادارای آنها به برندتان بشدت سخت خواهد شد. در دنیای سایت های تجارت الکترونیک امروزی که در آن معمولاً مشتریان انتظار دارند محصول را همان روز یا روز بعد دریافت کنند، بهتر است از قبل برای حمل و نقل و تحویل انبوه آماده شوید تا بتوانید از ابتدا تا انتهای این فرایند تجربه‌ای یکپارچه برای مشتریان ایجاد کنید.

۶ نمونه فروش برق‌آسای موفق

نمونه اول سایت های تجارت الکترونیک :  J. Crew

این فروش موفقیت زیادی داشت چون شرکت J. Crew آن را به یک گروه خیلی خاص از مخاطبین یعنی کسانی که به قایق رانی علاقه دارند، گره زد و این کار باعث شد افرادی که به قایقرانی علاقه دارند، تشویق شوند تا محصولات این شرکت را بررسی کنند. طیف مخاطبین این فروش ویژه کم بود اما در مقابل احتمال جذب و خرید توسط آن‌ها بیشتر بود.

نمونه دوم سایت های تجارت الکترونیک : Loft

این فروش رعد آسا به دلیل وجود مولفه اسرار آمیز و معما گونه‌اش موفق شد. دکمه فراخوان بنفش رنگ خریداران را تشویق به کلیک می‌کرد تا ببینند چقدر تخفیف نصیبشان شده و به احتمال زیاد وقتی متوجه می‌شدند که “برنده” تخفیف شده‌اند، محصولات این شرکت را بررسی می‌کردند تا از تخفیفشان استفاده کنند.

نمونه سوم سایت های تجارت الکترونیک : Hype

Hype با ارائه سطوح تخفیف مختلف – افرادی که زودتر کد تخفیف را وارد کنند، تخفیف بیشتری می‌گیرند – یک حس فوریت شدید در مخاطبین ایجاد کرد. تبدیل فروش برق‌آسا به یک بازی رقابتی می‌تواند بسیار کارآمد و مفید باشد.

نمونه چهارم سایت های تجارت الکترونیک : Auchan Retail

Auchan Retail، یک شرکت خرده فروشی فرانسوی در تبلیغ فروش رعدآسای خودش از چندین کودک استفاده کرد تا نشان بدهد اقلام زیادی در این فروش ویژه وجود دارند. این فروش برق‌آسا خریداران زیادی را تشویق به بررسی محصولاتی کرد که تخفیف ۵۰ درصدی داشتند.

نمونه پنجم سایت های تجارت الکترونیک : Pottery Barn

در این فروش برق‌آسا از کلمه “انتخاب میز دراور” استفاده شد تا مخاطبین برای این که متوجه شوند منظور Pottery Barn کدام مدل‌ها بود، تشویق به کلیک شوند. همچنین در این تصویر یک پسربچه دوست داشتنی روی یک دراور نشسته که باعث می‌شد مخاطب کودک خودش را حین استفاده از این دراور تصور کند.

نمونه ششم سایت های تجارت الکترونیک : JetBlue

وقتی این تبلیغ را مشاهده می‌کنید کاملا هیجان زده می‌شوید و حتی به مقصد این بلیط یک طرفه فکر نمی کنید. قطعا یک بلیط ۱۵ دلاری قرار نیست شما را به پاریس ببرد اما این پیشنهاد آنقدر جذاب است که توجه بیننده را جذب می‌کند و باعث جلب مشتاقان به سفر برای پرواز با هزینه کمتر از ۲۰ دلار می‌شود.

 

منبع
https://blog.hubspot.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 13 =

بستن