۷ مرحله برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا
چه تازه وارد حوزه بازاریابی محتوا شده باشید، چه مدتها در این حوزه فعالیت داشتهاید، در هر صورت بد نیست برنامه ها و استراتژی هایتان در زمینه محتوا را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که مطالبتان همیشه به روز، نوآورانه و قوی هستند و یک استراتژی بازاریابی محتوا مناسب دارید.
امروزه کار بازاریاب ها نسبت به قبل بسیار رقابتی تر شده و طبق آمارهای موسسه بازاریابی محتوا، ۷۰ درصد از بازاریاب های B2B[1] در نظر سنجی ها اعلام کرده اند که امسال نسبت به سال ۲۰۱۶ محتوای بیشتری تولید می کنند.
اولین گام برای وارد شدن به این عرصه پر رقابت داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا هوشمندانه و قوی است. اگر در رابطه با برنامه ریزی برای سال های پیش رو مشکل دارید یا نیاز به ایده های جدیدی برای تولید محتوا دارید خواندن این مطلب کمک زیادی به شما می کند.
با توجه به تاثیر بازاریابی محتوا در این مطلب دلایل نیاز به برنامه ریزی برای بازاریابی محتوا و تمام گام هایی که برای تولید چنین طرح و برنامه ای لازم هستند را با شما در میان می گذاریم، تا بتوانید یک استراتژی بازاریابی محتوا طراحی کنید.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
به طور خلاصه استراتژی محتوا بخشی از طرح بازاریابی است که به مدیریت هر رسانه ملموسی – از جمله نوشتاری، بصری، قابل دانلود و غیره – که شما تولید می کنید یا مالک آن هستید می پردازد.
احتمالا در رابطه با اهمیت تولید محتوا مطالب زیادی شنیده یا خواندهاید اما از آن جا که در این مطلب زیاد به این بحث می پردازیم لازم است که با آن آشنایی کافی داشته باشید. وقتی استراتژی بازاریابی محتوا را برنامه ریزی می کنید باید چند نکته کلیدی را مد نظر قرار دهید:
- محتوا برای چه افرادی تولید می شود.
- قرار است این محتوا کدام مشکل مخاطب را حل کند.
- این محتوا چقدر منحصربفرد و متمایز است.
- محتوای تولید شده در چه قالبی ارائه می شود.
- محتوای تولید شده از طریق چه کانال هایی پخش می شود.
- تولید و انتشار محتوا را چطور زمانبندی و برنامه ریزی می کنید.
چرا بازاریاب ها نیاز به ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟
بازاریابی محتوا به مشاغل مختلف کمک می کند که منابعی قابل اطمینان و مقرون به صرفه برای افزایش ترافیک سایت و بدست آوردن مشترک راغب (Lead) ایجاد کنند. فرض کنید می توانستید یک پست وبلاگی ایجاد کنید که مرتب ترافیک اصلی (غیر پرداختی) ایجاد کند یا یک لینک در یک کتابچه الکترونیکی یا یک ابزار رایگان قرار می دادید که مرتبا و با گذشت زمان برای شما مشترک راغب ایجاد می کرد.
ایجاد چنین منبع قابل اطمینانی از ترافیک و مشترک راغب با استفاده از محتوایی مناسب و پربازده به شما این امکان را می دهد که برای درآمدزایی بیشتر، سایر تاکتیک های بازاریابی مثل محتوای با حمایت مالی، بازاریابیِ شبکه های اجتماعی و محتوای توزیع شده را امتحان کنید. بعلاوه این محتوا نه فقط به جذب مشتری بلکه به آموزش مشتریان آینده و ایجاد آگاهی از برند هم کمک می کند.
در ادامه به چگونگی ایجاد طرحی برای بازاریابی محتوا می پردازیم.
۷ مرحله برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا
۱) هدفتان را تعریف کنید.
هدف شما از ایجاد طرح بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید محتوا و طرح بازاریابی محتوا را ایجاد کنید؟ قبل از شروع برنامه ریزی باید اهدافتان را مشخص کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که چه کارهایی برای استراتژی بازاریابی محتوا شما مناسب تر است.
۲) در رابطه با شخصیتِ خریدار تحقیق کنید.
برای ایجاد طرحی موفق لازم است که اول از همه مخاطبین موردنظرتان را به صورت کاملا واضح و دقیق تعریف کنید.
این امر به طور خاص برای افرادی که در زمینه بازاریابی تازه کار هستند بسیار مهم است. با شناختن مخاطبین هدفتان می توانید محتوایی مرتبط تر و ارزشمندتر تولید کنید که مخاطبین به خواندن آن علاقمند شده و تبدیل به مشتری شوند.
حتی اگر در زمینه بازاریابی تجربه زیادی داشته باشید ممکن است مخاطبین تان تغییر کرده باشند. یا بخواهید گروه جدیدی را هدف قرار داده و یا بازار هدف کنونیتان را گسترش دهید. حتی اگر قصد حفظ کردن مخاطبین تان را دارید بازبینی پارامترهای مخاطب با انجام تحقیقات سالانه در رابطه با بازار تاثیر زیادی در افزایش مخاطبینتان دارد.
۳) مطالبتان را بررسی کنید.
اکثر افراد کارشان را با انتشار پست در وبلاگ شروع می کنند اما اگر می خواهید تولید محتوا در قالب ها و پلتفرم های دیگر را شروع کنید تمام گزینه ها را بررسی کنید. برای مثال اگر در سال گذشته هر هفته در وبلاگتان مطلب منتشر می کردید، ایجاد یک کتاب الکترونیکی که خلاصه و عصاره تمام پست های وبلاگتان را در خود گنجانده باشد راهی مناسب برای ارائه اطلاعات در قالبی متفاوت است. در ادامه به مدل های مختلف محتوا که می توانید استفاده کنید خواهیم پرداخت.
اگر مدت ها به یک کسب و کار خاص مشغول بودید بهتر است فعالیت های بازاریابیتان و نتایج بدست آمده از آن ها در یک سال گذشته را بررسی کنید. مشخص کنید که برای سال های پیش رو چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید و اهداف جدیدی برای خودتان تعیین کنید.
۴) از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید.
سعی کنید از سیستمی استفاده کنید که به شما در مدیریت محتوا کمک کند. معمولا این سیستم ها شامل بخش های تولید محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا هستند.
می توانید از نرم افزار HubSpot برای انجام تمام کارهای برنامه ریزی، تولید، انتشار و ارزیابی محتوا استفاده کنید. نمونه های دیگر سیستم های مدیریت محتوا CoSchedule و WordPress هستند که البته نمی توان در این مطلب در رابطه با تمام قابلیت های این سیستم ها صحبت کرد.
۵) برای تولید محتوا ایده بگیرید.
در ادامه ابزارهای مختلفی را برای ایده گرفتن جهت تولید محتوا معرفی می کنیم:
- HubSpot’s Website Grader: نرم افزار Website Grader از شرکت HubSpot ابزار بسیار مناسبی برای بررسی عملکرد و تاثیرات بازاریابیتان است. این نرم افزار تمام نقاط مهم و حیاتی بازاریابی تان از جمله وبلاگنویسی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی را دسته بندی کرده و گزارشی دقیق به شما ارسال می کند تا بتوانید تمام این قسمت ها را بهینه سازی کرده و بهبود ببخشید. با استفاده از این ابزار متوجه می شوید که چطور می توانید وب سایتتان را از نظر سئو بهینه سازی کرده و بعلاوه ایده هایی برای تولید محتوای جدید بدست میآورید.
- Blog Topic Generator از شرکت HubSpot نیز ایده های بسیار خوبی برای وبلاگ نویسی می دهد و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که موضوع کلی یا کلماتی که می خواهید برایشان مطلبی بنویسید را درج کنید تا این نرم افزار ایده های منحصربفردی برای تولید محتوایی مرتبط با این موضوعات به شما بدهد.
- Feedly: این فید RSS نیز راه خیلی خوبی برای دنبال کردن موضوعات روز مربوط به صنعتی که در آن مشغول هستید و همچنین پیدا کردن ایده برای تولید محتوا است.
- BuzzSumo: با استفاده از BuzzSumo می توانید مطالب محبوب را شناسایی کرده و ایده های خوبی برای تولید محتوا بگیرید. BuzzSumo از مطالبی که در شبکه های اجتماعی share می شوند برای تعیین این که آیا یک محتوای خاص محبوب می شود و به اصطلاح لایک زیادی می گیرید یا خیر استفاده می کند. با استفاده از این اطلاعات می توانید پیش بینی کنید که چه مطالبی با استقبال روبرو می شوند.
- Content Forest: ابزارهای رایگانی از جمله KeywordKiwi و ContentIdeator را ارائه می دهد که به پیدا کردن مطالب محبوب رقبایتان، تشخیص کلمات کلیدی مناسب و موثر برای استفاده در مطالبتان و ایجاد ایده هایی برای تولید محتوا کمک زیادی می کند.
- Blog Post Headline Analyzer: این ابزار شرکت CoSchedule به تحلیل عناوین و سرخط مطالب کمک می کند و در رابطه با طول، کلمات، گرامر و حجم جستجوی عبارات کلیدی اطلاعات مفیدی می دهد. اگر چند ایده در ذهن دارید می توانید چند عنوان مختلف را در Headline Analyzer درج کنید تا متوجه شوید که چطور می توانید مطلب تان را غنی تر کرده و به ایده هایتان پروبال بدهید.
۶) نوع محتوای تولیدی را مشخص کنید.
مسلما روش های مختلفی برای تولید و انتشار محتوا وجود دارد که می توانید از آن ها برای بازاریابی استفاده کنید. در ادامه برخی از محبوب ترین قالب ها، ابزارها و فرمت های محتوایی که بازاریاب ها استفاده می کنند را توضیح می دهیم.
پست وبلاگ
پست های وبلاگی از جمله روش های متداول برای بازاریابی محتوا هستند که در وب سایت ها منتشر می شوند و باید به منظور جذب بازدیدکنندگان جدید به صورت منظم منتشر شوند. این پست ها باید محتوایی را در اختیار مخاطبین قرار دهند که آنقدر ارزشمند باشند که مخاطب آن ها را در شبکه های اجتماعی و وب سایت های دیگر به اشتراک بگذارد. توصیه ما این است که طول پست های وبلاگ بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد اما خود شما باید بررسی و تجربه کنید که مخاطبین تان خواندن مطالب کوتاه را ترجیح می دهند یا مطالب طولانی.
می توانید از این قالب های رایگان جهت تولید انواع پست ها در فرمت های مختلف برای وبلاگ تان استفاده کنید.
eBook (کتابچه های الکترونیکی)
eBookها از جمله ابزارهای ایجاد مشترک راغب هستند که افراد می توانند پس از پر کردن فرم اطلاعات تماس، آن ها را دانلود کنند. معمولا این کتابچه ها نسبت به پست های وبلاگ طولانی تر بوده، عمق بیشتری دارند، کمتر منتشر می شوند و برای جذب بازدیدکنندگان به یک سایت نوشته شده اند. تولید eBook در واقع گام بعدی در فرایند inbound marketing[2] است یعنی بازدیدکننده بعد از خواندن یک پست در وبلاگ ممکن است تمایل پیدا کند که برای کسب اطلاعات بیشتر یک eBook دانلود کند و اطلاعات تماسش را برای بدست آوردن این مطالب ارزشمند در اختیار سایت قرار دهد. از آن طرف تولید کننده eBook هم یک مشترک راغب جذب کرده و اطلاعات تماسش را بدست آورده و به تیم فروش می دهد.
Template (الگو یا قالب)
Templateها قالب های مفیدی هستند زیرا علاوه بر این که برای شما مشترک راغب ایجاد می کنند اطلاعات ارزشمندی هم برای مخاطبین تان فراهم می کنند. وقتی برای مخاطبین الگو آماده ایجاد می کنید تا در صرفه جویی زمان و پیشرفتشان به آن ها کمک کنید احتمال تمایل مخاطب به تعامل با شما افزایش می یابد.
اینفوگرافیک
اینفوگرافیک به سازماندهی و تجسم داده ها به روشی بسیار موثرتر از متن و واژه کمک می کند. برای انتشار حجم زیادی از اطلاعات به روشی واضح تر و قابل فهم تر قالب های آماده بسیار خوبی در اینترنت وجود دارد.
می توانید برای شروع از این قالب های آماده برای تولید اینفوگرافیک های زیبا در کمتر از یک ساعت استفاده کنید.
ویدیو
ویدیو از جمله رسانه هایی است که قابلیت زیادی در مشغول کردن مخاطب دارد و می توان آن را در شبکه های اجتماعی و وبسایت های مختلف به اشتراک گذاشت. تولید ویدیو نسبت به محتوای نوشتاری نیاز به زمان و منابع بیشتری دارد اما محبوبیت این رسانه بسیار بیشتر است. در واقع احتمال به اشتراک گذاری ویدیو نسبت به سایر انواع مطالب در شبکه های اجتماعی ۴۰ برابر بیشتر است و بنابراین ارزش صرف وقت و زمان را دارد.
پادکست
استفاده از پادکست در صورتیکه مخاطبین علاقه یا زمان خواندن مطالب روزانه شما را نداشته باشند، به پیدا کردن برندتان توسط آن ها کمک زیادی می کند. تعداد مخاطبین پادکست روزبروز در حال افزایش است و تخمین زده شده که در سال ۲۰۱۶ ماهانه حدود ۵۷ میلیون نفر به پادکست های مختلف گوش می کردند. اگر افراد جذاب و محبوبی در اختیارتان دارید می توانید برای تولید پادکست از آن ها دعوت به مصاحبه کنید و تولید فایلهای صوتی را در استراتژی بازاریابی محتوا یتان قرار دهید.
محتوای بیرونی (در سایر سایت ها)
اگر تاکنون به صورت منظم در سایت خودتان مطالب مختلفی منتشر کردید، می توانید انتشار مطلب در سایت های دیگر را در استراتژی بازاریابی محتوا قرار دهید و آنرا هم تجربه کنید. این روش مستلزم چند مورد است:
- انتشار مطالب سایت در شبکه های اجتماعی مثل لینکدین
- استفاده مجدد از مطالب قبلی در قالب های جدید و انتشار آن ها در شبکه های اجتماعی یا وبلاگتان
- تولید محتوای اختصاصی برای سایت های دیگر مثل Medium.
وقتی ایده های لازم برای تولید محتوا را داشتید می توانید از فرمت ها و قالب های مختلف زیر برای انتشار این مطالب استفاده کنید:
ابزارها و اپلیکیشن های مفید | خودآموز |
ارسال نظرات | محرک محتوا[۳] |
ویدیو | مطالعات موردی |
الگو (تمپلیت) | چارت/نمودار |
بررسی و تحقیق | کتاب الکترونیکی |
اسلاید (slideshare) | خبرنامه ایمیلی/پاسخگوی خودکار |
منابع | کاریکاتور/ تصویر |
نقل قول | خلاصه کتاب |
کوییز | بررسی ابزارها |
نظر سنجی | پیشنهاد |
پادکست | پرسش و پاسخ |
راهنما | وبینار |
واژه نامه | تحقیقات اختصاصی |
پست هایی در قالب “یک روز از زندگیِ شخصیت X” | انتشار مطبوعات |
اینفوگرافیک | عکس |
مصاحبه | پیشبینی |
فهرست | محتوای تولیدی توسط کاربر |
نقشه ذهنی | اخبار شرکت |
بازی آنلاین | گاهشمار (نوار زمان، تایم لاین) |
۷) مطالب را انتشار داده و مدیریت کنید.
استراتژی بازاریابی محتوا باید فراتر از تعیین نوع محتوای تولیدی باشد و نحوه سازماندهی محتوا را هم در بر بگیرد. با کمک یک تقویم محتوایی می توانید انتشار مطالب در سایتتان را برنامه ریزی و مدیریت کنید. بعد از آن برای تبلیغ و مدیریت مطالبتان در سایت های دیگر می توانید از تقویم محتوای شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
خیلی از موضوعات و ایده ها همیشه نو هستند؛ با این حال نباید تولید مطالبی منطبق با موضوعات روز را به صورت سریع و به موقع نادیده بگیرید. با این که ممکن است در تقویم محتوایی جای زیادی برای چنین مطالبی در نظر نگرفته باشید اما تولید مطالبی در رابطه با موضوعات روز به افزایش ترافیک سایت تان کمک زیادی می کند.
برخی از افراد در تقویم محتوایی، روزهایی مثل شب عید و جشن های مختلف را نادیده می گیرند اما انتشار مطالب مفید در چنین اوقاتی از سال می تواند کمک زیادی به جذب مخاطبین کند.
آماده شروع شوید!
همانطور که قطعا شما هم متوجه هستید ایجاد یک استراتژی موفق برای بازاریابی محتوا نیاز به زمان، سازماندهی و خلاقیت دارد. تنظیم استراتژی بازاریابی محتوا برای سال های آینده از ایجاد فنداسیون بازاریابی محتوا گرفته تا اضافه کردن ابزارهای جدید برای مدیریت محتوا در صورت دنبال کردن مراحل ذکر شده و مطالعه سایر مطالب سایت ما، کار آسانی خواهد بود.
[۱] بازاریابی b2b فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است.
[۲] شیوه تقریبا نوینی از بازاریابی و فروش اینترنتی است که بر روی جذب افراد و ترغیب کردن آنها به خرید محصول تمرکز دارد.
[۳] فرآیند جمعآوری اطلاعاتی که قبلا وجود داشتهاند.
دیدگاهتان را بنویسید