چگونه میتوان سئو را با عوامل تجربه کاربری بهبود بخشید؟
تجربه کاربری یا User Experience که به اختصار UX هم نامیده میشود همان خاطرهای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش میبندد. هر احساس مثبت یا منفی که هنگام کارکردن با یک وب سایت دارید تجربه کاربری آن وب سایت میباشد.
از آنجایی که الگوریتمهای گوگل به طور مداوم تجربه کاربر را در نظر میگیرند، بهینهسازی سایت با توجه به فاکتورهای تجربه کاربری از اهمیت بالایی برخوردار است.
به عنوان مثال ، گوگل صفحاتی که شامل فهرستها میباشند را رتبهبندی نمیکند زیرا ارسال کاربران از یک صفحه ۱۰ پیوندی به یک صفحه ۲۰ پیوندی تجربه کاربری ضعیفی است.
در این مقاله از سایت آرکاد در مورد اینکه چگونه میتوان سئو را با عوامل تجربه کاربری مانند پردازش زبان محاورهای، تولید محتوا، طراحی وب و موارد دیگر بهبود بخشید، مطالب ارزشمندی را ارائه خواهیم داد.
پردازش زبان محاورهای
گوگل به کمک پیشرفتهای اخیر که در فناوریهایی مانند RankBrain و BERT حاصل شده میتواند درک بهتری از توقع کاربران هنگام تایپ عبارت جستجو داشته باشد همچنین مفاهیم زبان محاورهای را هم تشخیص داده و نتایج بهتر و مرتبطی را به آنها نمایش دهد.
گوگل اخیراً الگوریتم Passages خود را معرفی کرده است که این امکان را فراهم نموده تا جستجوگران را مستقیماً به بخش مربوطه از یک صفحه طولانی وب که حاوی پاسخ است، ارجاع دهند.
قبل از این به روزرسانی، گوگل قادر به رتبه بندی مناسب صفحات طولانی وب نبود.
بعنوان مثال، براساس یادگیری ماشینی گوگل، کاربران به سمت صفحاتی که دارای پاسخ بهتری برای عبارت جستجو هستند هدایت میشوند و صفحاتی که فقط بر اساس کلمات کلیدی بهینه شدهاند از رتبه پائینتری برخوردار خواهند بود.
گوگل در حال درک صفحات وب است تا بتواند محتوا را به عنوان پاسخی برای پرسش عبارت جستجو، ایجاد کند
گوگل سوالات مطرح شده در عبارت جستجو را با کلمات کلیدی مطابقت نمیدهد بلکه با پاسخهای مناسب مطابقت میدهد.
تولید محتوا برای تجربه کاربری
تغییر رویکرد از تمرکز بر تولید محتوا در اطراف کلمات کلیدی به تولید محتوا برای کاربران ، تأثیر زیادی بر نحوه برنامهریزی محتوای وب دارد.
این نمونهای از تحمیل دیدگاه تجربه کاربر بر روند تولید محتوا است.
باید پرسید:
- بازدیدکننده سایت از این صفحه چه میخواهد؟
- آنها در تلاشند چه کاری را انجام دهند؟
- چه آرزویی دارند که انجام دهند؟
به معنای واقعی کلمه، این سوالات را از خودتان بپرسید تا پاسخ به آنها متن محتوای شما باشند. سپس این امر مطابق با درک گوگل از صفحات وب و رتبهبندی آن صفحات خواهد بود.
البته ، مهم است که ابتدا به یک تا سه جایگاه بالا در نتایج جستجو نگاهی بیندازید و مطالب را بخوانید تا سوالی را که این صفحات پاسخ میدهند ، متوجه شوید.
هنگامی که الگویی را پیدا کردید، میتوانید درک کنید که کاربران هنگام تایپ یک جستجوی خاص، منظورشان چیست؟ وقتی این را دانستید، میتوانید مراحل نوشتن محتوا را شروع کنید.
نوشتن محتوایی که معنی آن را از ۱۰ تا ۳۰ سایت اول یا بعبارتی صفحه دوم و سوم نتایج جستجو استخراج میکنید، منجر به تجزیه و تحلیل غیرمرتبط میشود زیرا از قصد و منظور عبارت جستجوی کاربر فاصله گرفته است.
تجزیه و تحلیل سایتهای صفحه اول نتایج جستجو، روش بهتری برای درک منظور کاربران هنگام تایپ یک عبارت جستجو است.
در نوشتن متن محتوایتان سعی نکنید کلمات موجود در نتایج جستجو را تقلید کنید. به یاد داشته باشید، گوگل رتبه اول را به سایتی میدهد که احساس کند بهترین پاسخ را به عبارت جستجو شده داده است.
با کپی کردن کلمات کلیدی مورد استفاده در یک صفحه وب با رتبه برتر، این فرصت را از دست دادهاید که پاسخ بهتری را به عبارت جستجوی کاربر بدهید.
راه قدیمی
بررسی سایتهای دارای رتبه برتر، استخراج کلمات کلیدی آنها و نوشتن محتوا با آن کلمات کلیدی
روش نوین
سایت های دارای رتبه برتر را بررسی کنید تا سوالات نهفتهای را که مطرح شده درک کنید و سپس پاسخ بهتری ارائه دهید.
چه پاسخی بهتر است؟
پاسخی بهتر است که به کاربر می گوید: چرا، چطور، چه چیزی یا چه وقت به دنبال چه چیزی است.
گاهی اوقات این به معنای ایجاد تصاویر سفارشی برای نشان دادن پیامتان است و یا به معنای برقراری ارتباط پیام با نمودار است که در واقع تصویری به دادهها میدهد.
از تخیل خود استفاده کنید و از خود بپرسید: چگونه میتوانم این پیام را برای افرادی که از سایت من بازدید میکنند، واضحتر بیان کنم؟
این فرایند تولید محتوا با در نظر داشتن تجربه کاربر است.
تجربه صفحه وب
موتور جستجوی گوگل در حال معرفی رتبهبندی برای صفحاتی است که میتوانند از آزمون هسته حیاتی وب عبور کنند. در سرچ کنسول بخش Core Web Vital (CWV) تجربه کاربری بازدیدکننده سایت را اندازهگیری میکند.
در یک دنیای ایدهآل، بیشتر ناشران و تولیدکنندگان محتوا در حال بهینهسازی صفحات وب برای تجربه سریع کاربر هستند.
اما در دنیای واقعی، ناشران با سیستمهای مدیریت محتوا که در دسترس آنها است، محدود میشوند.
ارائه یک تجربه کاربری سریع نیز بیش از یک سرور (Server) سریع نیاز دارد. گلوگاه سرعت صفحه در انتهای بازدید سایت اتفاق میافتد جایی که آنها در حال بارگیری صفحه شما بر روی تلفن همراه از طریق یک شبکه بیسیم با پهنای باند محدود هستند.
ایجاد وب سایت با بارگیری سریع برای کاربران خوب است و برای مدیران سایتها بهتر است. وقتی مدیر یک وب سایت، صفحات خود را برای سرعت بالاتر بهینه میکند، تبدیل بیشتر، بازدید صفحه بیشتر و درآمد بیشتر اتفاق میافتد.
برای ایجاد تجربه کاربری بهتر در یک صفحه وب چه کاری میتوانید انجام دهید؟
اولین کاری که باید انجام دهید این است که به سایت خود مراجعه کرده و یکی از مقالات خود را در یک نشست به طور کامل بخوانید.
سپس از خود بپرسید که آیا میخواهید برای خواندن مطالب بیشتر، روی لینک مرتبطی کلیک کنید. اگر احساس خستگی میکنید، دلایلی برای آن وجود دارد و همه آنها مربوط به تجربه کاربری است.
چگونه یک تجربه بهتر در وب سایت ایجاد کنیم؟
- مطالب خود را به پاراگرافهای کوچکتر تقسیم کنید.
- از عناوین معنیدار استفاده کنید (عنوان محتوای متن را به طور دقیق توصیف کند)
- از لیستهای نشانهدار و یا شمارهدار استفاده کنید.
- از تصاویری استفاده کنید که آنچه را که میخواهید بگویید نشان دهد.
- تصاویری را انتخاب کنید که ذاتاً سبک و کمحجم هستند (سایههای روشن، رنگ کم، جزئیات ریز کمتر مانند شن یا برگ).
- تصاویر خود را بهینه کنید.
- تصاویری را که نمیتوانند کمتر از ۵۰ کیلوبایت (یا حداکثر ۱۰۰ کیلوبایت) حجم داشته باشند، جایگزین کنید.
- مطالب خود را با حداقل تعداد کلمات ننویسید. سعی کنید کلمات بیشتری بنویسید.
- محتوایی بنویسید که پاسخهای مفیدی ارائه دهد.
- از نمودارها استفاده کنید.
- صفحات خود را در دستگاههای مختلف تلفن همراه آزمایش کنید.
- فایلهای CSS و JavaScript ، را فشردهسازی کنید. مخصوصا اسکریپتهای که از طریق منبع دیگری در سایت شما قرار گرفته است.
- وقتی از مواردی مانند اسلایدر و فرمهای تماس در صفحه استفاده نمیکنید فایلهای Css و JavaScript مربوط به آنها را حذف کنید.
- در صورت امکان، در استفاده از اسلایدر تجدید نظر کنید.
- از فونتهایی استفاده کنید که قبلاً در رایانههای بازدید کنندهها وجود دارد یا به راحتی فونت خود را به IranSans به روز کنید.
- URL های خود را از طریق ابزار PageSpeed Insights اجرا کرده و دستورالعملهای بهبود را دنبال کنید.
بازدیدکنندگان سایت خود را پذیرفته و منعکس کنید
همیشه به نوعی مشتریها و بازدیدکنندههای سایتتان را در تصاویر استفاده شده نشان دهید.
اشتباه نکنید که خود یا کسانی که مانند شما هستند را نمایش دهید. صفحات وب خود را برای هر قشری از جامعه که به اطلاعات شما نیاز دارند، سفارشیسازی کنید.
افراد تمایل دارند خود را در تصاویری که شما استفاده میکنید ببینند و این باعث میشود که خود یا افرادی مانند خود را در تصاویر استفاده شده در صفحه وب شما منعکس کنند (اگر استفاده از تصاویر افراد مناسب باشد) و از لحاظ ذهنی ارتباط خوبی با شما برقرار کنند.
چگونه تجربه کاربری بر سئو تأثیر میگذارد؟
گوگل تمایل به رتبهبندی سایتهایی مرتبط با سوالات کاربران را دارد.
گوگل همچنین تمایل دارد صفحات وب محبوب، که کاربران انتظار دیدن آن را دارند، رتبهبندی کند زیرا هدف گوگل جلب رضایت کاربران است.
ایجاد سایتی که بدون اصطکاک باشد و مردم از آن لذت ببرند یکی از روشهای اساسی ایجاد محبوبیت در بین کاربران است. وقتی افراد سایتی را به اشتراک میگذارند ، آنچه واقعاً به اشتراک میگذارند تجربهای است که با آن سایت داشتهاند.
و اینها انواع صفحههایی است که مردم نسبت به آنها احساس علاقه کافی دارند تا بتوانند در مورد آن صفحات به دوستان خود بگویند، به آنها پیوند دهند و آن صفحات را توصیه کنند. سایتهایی که به طور طبیعی رتبه خوبی دارند، انواع سایتهایی هستند که کاربران برای لینکدادن و توصیه نمودن، به آنها احساس اشتیاق میکنند.
ایجاد تجربه کاربری مثبت، یکی از عناصر سازنده ایجاد عملکرد خوب جستجو است.
به این نکته توجه داشته باشید که از طریق جذب پیوندها، افزایش بازدید از صفحه، بهبود نرخ تبدیل و درآمد، یک سایت با تمرکز بر تجربه کاربری نمیتواند ضرر کند.
دیدگاهتان را بنویسید