چگونه سئو سایت را با ساختار لینکهای داخلی ارتقا دهیم؟
راهکارهای ارتقای ساختار لینکهای داخلی برای بهینه سازی سئوی سایت شامل اندیس گذاری، تنظیم جریان لینک و غیره هستند. در این مطلب با ۵ روش توصیه شده برای ایجاد تجربیات کاربری فوق العاده آشنا میشوید.
در اکثر سایتها، کنترل ساختار لینک داخلی سایت در اختیار کارشناسان سئو نیست. ترکیبی از محتوا، تجربیات کاربری، فناوری اطلاعات و مباحث دیگر در این زمینه تأثیرگذار هستند.
مسئله اینجاست که ساختار لینک داخلی سایت میتواند تأثیر بسیار زیادی بر روی سئوی سایت و یکسری از فاکتورهای سئو داشته باشد.
وقتی به مسائلی مثل استفاده از پتانسیلهای لینکها و مدیریت آنها یا تأثیر تجربیات کاربری بر تبدیلهای به دست آمده از طریق جستجوی ارگانیک (غیر تبلیغاتی) فکر میکنید، ساختار لینک داخلی سایت یکی از ملاحظات مهمی است که باید در نظر داشته باشید.
در این مطلب با ۵ روش توصیه شده برای ارتقای سئوی سایت با کمک ساختار لینک داخلی سایت آشنا میشوید.
۱- تجربیات کاربری
با مخاطبان سایتتان رفتار مناسبی داشته باشید.
با مطالبی که از نظر سئو بد محسوب میشوند مثل محتوای ضعیف، درج تبلیغات زیادی در نیمه بالایی صفحه یا صفحههای وب بینابینی از مخاطبان پذیرایی نکنید. این کار باعث میشود که مخاطب دوباره به صفحه جستجوی گوگل برگردد.
موتورهای جستجو همیشه سعی دارند به تجربیات کاربری مثبت پاداش بدهند چون از نظر آنها مصرف کننده نهایی یعنی جستجوکننده اهمیت زیادی دارد.
وقتی کاربر در گوگل یا بینگ جستجو کرده و آنچه که به دنبالش است را در این صفحه پیدا میکند، موتور جستجو و سایتی که خواسته کاربر را برآورده میکند، برای کاربر ایجاد ارزش میکنند.
با توجه به وجود میلیاردها عدد و آمار درباره نحوه تعامل کاربران با سایتها و نتایج جستجو، موتورهای جستجو این قابلیت را پیدا کرده اند تا الگوریتمهای خودشان را بر اساس عوامل مهم در تجربیات کاربری تنظیم کنند و انتظار میرود که روزبروز بیشتر شاهد این مسئله باشیم.
به خصوص این مسئله با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی و آپدیتهای خودکار الگوریتمهای جستجو پررنگ تر میشود. علاوه بر این مسئله Core Web Vitals (عوامل مهم برای ارزیابی تجربیات کاربری توسط گوگل) هم اخیراً ابهامات زیادی ایجاد کرد. به غیر از آنچه که گوگل به صورت صریح در آپدیتهای خودش اعلام میکند، همگام بودن محتوا با اهداف شما در زمینه تبدیل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اگر محتوای ارزشمندی داشته باشید که مخاطب را به صورت طبیعی در مسیر تبدیل شدن و چرخه فروش قرار میدهد، فرصت نگه داشتن بازدیدکنندگان سایتتان را خواهید داشت.
در نهایت، بدیهی ترین جنبه تجربیات کاربری که معمولاً از آن غفلت میشود، بحث طرح و محتوای سایت است.
به شکل کاملاً صریح و واضح به بازدیدکنندگان اعلام کنید که کار شما چیست. معمولاً همه ما اگر نتوانیم به سرعت تشخیص دهیم چیزی که به دنبالش هستیم در یک صفحه خاص موجود است یا نه، به گوگل برمیگردیم.
۲- جریان ارزش لینک
سالها پیش وقتی تصویر واضح تری از الگوریتم PageRank گوگل در اختیار داشتیم، میتوانستیم با اطمینان بگوییم که هر صفحه از سایت ما چقدر ارزش دارد و ساختار لینکهای سایت را طوری تنظیم کنیم که PageRank را به سمت مورد نظر ما هدایت کند.
اما حالا شرایط تغییر کرده و امکان مشاهده امتیازهای PageRank وجود ندارد.
در چنین شرایطی ما متکی بر معیارهای ارزیابی کیفیت دامنه و صفحات سایت هستیم اما دانستن اینکه لینکهای به دست آمده از سایر منابع، به کدام بخش از سایت ما هدایت میشوند باز هم اهمیت دارد چون به شما امکان میدهد تا ساختار سایت را به نحوی تنظیم کنید که ارزش صفحات لندینگ کم نشود.
با داشتن یک مسیر واضح برای مرور و گشتن در سایت و عدم درج دهها لینک در هر صفحه، میتوانید این لینکها را طوری تنظیم کنید که منجر به دنبال کردن صفحات مهم شوند – مثلاً میتوانید آنها را در صفحات موضوعی سطح بالا یا یک منبع محتوایی مربوط به یک موضوع خیلی خاص توزیع کنید.
استراتژی لینک سازی شما باید با محتوای شما، ساختار آن و اینکه میخواهید ارزش لینک را نهایتاً به کدام سمت هدایت کنید، همخوانی داشته باشد.
خوشبختانه امروزه دوره صفحات و سایتهای مسطح و ساده سپری شده است.
لازم نیست برای پیشگیری از کاهش ارزش لینکها در یک صفحه، پاکسازی انجام داده و لینکهای اضافه را حذف کنید چون امتیاز PageRank به نسبت بین همه لینکهای موجود در یک صفحه توزیع میشود.
۳- زمینه و سلسله مراتب محتوا
از ملزم کردن کاربران به کلیک کردن و پیمایش سایت ترسی نداشته باشید.
نیازی نیست که همه جزئیات و کل محتوا را در صفحات سطح یک یا دوی سایت قرار دهیم. میتوانید محتوای خودتان را بر مبنای موضوعات مختلف سازماندهی کرده و به جای نگرانی درباره نیاز به کلیک کردن پی در پی از سمت کاربر، تمرکز خودتان را صرف اولویت بندی محتوا و سلسله مراتب آن کنید.
برخلاف آنچه که قبلاً تصور میشد، نیازی نیست که برای هر کلمه کلیدی یک صفحه داشته باشید. حالا میتوانید تفکری شبیه به تفکری داشته باشید که هنگام تنظیم رئوس مطالب روی کاغذ دارید. تنظیم سلسله مراتب محتوا به شکل طبیعی و از بالا به پایین، به ما امکان میدهد که ساختار موضوعی سایت خودمان را به بهترین شکل طراحی کنیم.
برای رسیدن به این هدف باید همه چیز را رتبه بندی کنیم از کلمات کلیدی سطح بالا و کلی گرفته تا کلمات کلیدی دنباله دار که برای محتوای خاص و باجزئیات طراحی شده است.
تنظیم سلسله مراتب سایت، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مهم است. با اطمینان از سازماندهی محتوا و وجود منطق در این سلسله مراتب و نحوه مرور سایت، میتوانید به تناسب موضوعی دست پیدا کنید.
مهم ترین چالشی که ممکن است با آن روبرو شوید این است که شاید عدهای در سازمان شما یا شرکت مشتری که با آن کار میکنید، تصور کند که همه چیز مهم است و باید در صفحه اصلی یا بالاترین ساختار سایت قرار داشته باشد.
علاوه بر کاهش ارزش لینک، درج تعداد زیادی لینک و تمرکز بیش از حد روی صفحه اصلی سایت، با آنچه که برای ایجاد زمینه برای محتوا و تشکیل عمق مناسب برای محتوا انجام میدهید، تناقض دارد.
۴- داشتن محتوای منحصربفرد
برای ایجاد برندی قوی و تجربیات کاربری باکیفیت، نیاز به محتوای منحصربفرد دارید.
موتورهای جستجو، نتایج تکراری را حذف میکنند. اگر محتوای سایت شما هم مثل محتوای سایر سایتها باشد، بعید است که به موفقیت رسیده و تبدیل به یکی از قدرتهای صنعت یا حوزه مورد نظر شود.
همچنین در این صورت ممکن است با مشکلات ناشی از محتوای کپی شده روبرو شوید.
اما گاهی اوقات برای استفاده از محتوای تکراری هم دلایل موجهی وجود دارد. مثلاً:
- اگر فروشگاه آنلاین دارید که یک محصول خاص آن در چندین دسته بندی قرار گرفته و توضیحات محصول شما با توضیحات درج شده در خیلی از سایتها برابر است چون تنظیم و سفارشی کردن هر توضیح برای تک تک محصولات کار بسیار سختی است.
- اگر در یک صنعت به شدت قانونمند قرار دارید ممکن است بخش عمدهای از محتوای سایت شما با سایر وبسایتها برابر باشد ولی میتوانید مطلب مورد نظر را به روشهایی متفاوت بیان کنید.
تشخیص و بررسی حوزههایی که در آنها محتوای تکراری دارید، اهمیت زیادی دارد.
میتوانید از ابزارهایی مثل Copyscape برای ارزیابی محدوده مشکلات محتوای تکراری خودتان چه در سطح اینترنت و چه در سطح سایت خودتان استفاده کنید.
به خصوص اگر توضیحات محصولات شما با سایر سایتها برابر است، باید توجه ویژهای به این مسئله داشته باشید.
اگر بدانید که باید به دنبال چه چیزهایی باشید، میتوانید استفاده از تگهای کانونی برای محتوای تکراری، مدلهای مختلف زبان (برای مطالب بین المللی) یا صفحه بندی سایتتان را برنامه ریزی کنید.
پس از آن، میتوانید از سایت مپ خودتان برای تشخیص صفحات کانونی و URLهای بخشهای مختلف که موتورهای جستجو به آنها وارد یا از آنها خارج میشوند استفاده کنید.
شاید انجام این کار در حوزه تجارت الکترونیک سخت باشد چون وقتی تعداد بسیار زیادی محصول را در یک دسته بندی مهم تر یا در نسخه روت صفحه محصول قرار میدهید، ممکن است ناخواسته باعث مخفی شدن یک دسته محصول خاص شوید.
در نتیجه باید با دقت این موضوع را برنامه ریزی کنید.
۵- خزش و ایندکس شدن سایت
اگر سایت ما قابل خزش نبوده و کد محصولات لازم و زیردستههای اصلی در هر صفحه درج نشده باشد، همه تلاشهای ما بیهوده خواهند بود.
درج المانهای مرور و راهبری غیرضروری سایت، باعث از بین رفتن بودجه خزش سایت میشود. کلید موفقیت این است که از وادار کردن خزشگر به مشاهده همه مطالب سایت خودداری کرده، یک مسیر خطی راحت برای رسیدن به صفحات عمیق تر داشته باشیم و وابستگیهای لینکی بین صفحات بر اساس ارتباط محتوا را درک کنیم.
وقتی نداشتن تمرکز لازم برای خزش سایت مانع از رسیدن عنکبوتهای موتور جستجو به صفحاتی خاص میشود، فرصت کسب رتبه برتر گوگل چه برای کلمات کلیدی کلی و وسیع تر و چه موضوعات خاصتر را از دست میدهیم.
بعلاوه در این حالت با وجود همه تلاشهایی که برای ایجاد عمق محتوا انجام دادیم، باز هم سایت ما خالی و پوچ به نظر میرسد.
نتیجهگیری
گرچه ممکن است به مرور زمان به دلیل تغییر گرایشات طراحی سایت، رفتار کاربران و اولویتهای موتورهای جستجو اصول سئو تغییر کنند اما باید تمرکز خودمان را صرف آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد کنیم.
می توانیم با کارهایی مثل ایجاد تجربیات کاربری قوی، مدیریت جریان ارزش لینک، توجه به محتوا و زمینهی آن و سلسله مراتب سایت، مدیریت محتوای تکراری و اطمینان از ایندکس شدن مناسب صفحه با ایجاد یک ساختار لینکی داخلی قوی سایت خودمان را در مسیر موفقیت قرار دهیم.
ما وارد دورهای از سئو شدهایم که در آن اکثر کارهایی که انجام میدهیم کاملاً طبیعی بوده و با آنچه که منطق حکم میکند، همخوانی دارد.
برای موفقیت میتوانید کار را از همینجا شروع کرده و بعد سعی کنید جنبههای فنی تر نحوه انتقال ارزش لینک، لینکهای کانونی و ایندکس شدن محتوا را درک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید