تحقیق کلمات کلیدی را چگونه در ۳ مرحله ساده انجام دهید؟
اکثر ما این روزها اولین کاری که در اینترنت انجام میدهیم جستجو کردن و دنبال نمودن پاسخ سوالاتی است که در ذهنمان داریم. عبارتی که در موتور جستجو تایپ می کنیم یک کلمه کلیدی محسوب میشود و صفحاتی را که برای آن کلمه کلیدی بهینه سازی شده باشد در نتایج جستجو مشاهده خواهیم کرد. اگر بخواهید بدانید کدام کلمات کلیدی را کاربران هدفتان بیشتر جستجو میکنند باید با فرایند تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید.
در راستای آموزش سئو، شما در این راهنمای جامع سایت آرکاد، با سه مرحله تحقیق کلمات کلیدی به صورت کاربردی آشنا خواهید شد و سپس میتوانید به کمک ابزارهای keyword research این فرایند را بر روی وبسایتتان پیادهسازی کنید:
۱- پیدا نمودن کلمات کلیدی مناسب
۲- تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی
۳- نحوه استفاده کلمات کلیدی در محتوای سایت
با انجام تحقیق کلمات کلیدی احتمال موفقیت فرآیند سئو سایت شما افزایش پیدا میکند زیرا شما محتوای صفحات آن را برای کلید واژههای بهینه سازی نمودید که مرتبط بوده و دارای حجم جستجوی خوبی هستند.
تحقیق کلمات کلیدی چیست ؟
تحقیق کلمات کلیدی یکی از فعالیتهای حوزه سئو برای پیدا کردن، تحلیل و استفاده از عبارتهایی است که مردم برای جستجوی اطلاعات در اینترنت از آنها استفاده میکنند.
به عبارت دیگر هدف این اقدام آشنایی با زبان بازدیدکنندگان سایت و استفاده از این اطلاعات برای بهینه سازی محتوا است.
دلیل انجام تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
چون این اقدام یکی از مهمترین کارها در حوزه سئو و روشی فوق العاده برای جذب افراد بیشتر به سمت محتوای تولیدی خودتان است.
تحقیق کلمات کلیدی چگونه انجام میشود؟
هدف این راهنما کمک به شما جهت انجام این کار است و برای انجام این کار نیاز به دانش تخصصی چندانی ندارید. وقتی با اصول کار آشنایی پیدا کرده و چند استراتژی اثبات شده را یاد بگیرید (به همراه یکسری نکته و ترفند) آماده انجام این کار شدهاید.
چه زمانی برای انجام تحقیق کلمات کلیدی مناسب است؟
معمولاً تحقیق کلمات کلیدی اولین اقدام برای بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) برای هر سایت محسوب میشود. حتی پیشنهاد میشود قبل از سئو تکنیکال آنرا انجام دهید.
انجام این کار بیشتر در چنین مواقعی ضروری است:
- جستجوی یک حوزه جدید
- جستجوی ایدههای جدید برای تولید محتوا
- بهینه سازی محتوای فعلی
چه کسی تحقیق کلمات کلیدی را انجام میدهد؟
هر مالک سایت، وبلاگ نویس، بازاریاب آنلاین یا کارشناس سئو میتواند این وظیفه را انجام دهد.
تاریخچهای بسیار مختصر از تحقیق کلمات کلیدی
روش انجام مطالعه و تحقیق درباره کلمات کلیدی به مرور زمان تغییر کرده و تکامل یافته است.
در دهه ۲۰۰۰ میلادی تحقیق کلمات کلیدی سئو اغلب به بازدید از Google Keyword Planner، پیدا کردن کلمات کلیدی با بیشترین حجم جستجو و درج آنها بین محتوای سایت محدود بود.
از آنجایی که عده زیادی از این شرایط سوء استفاده کردند گوگل هم به مرور زمان چندین آپدیت برای الگوریتمهایش پیادهسازی کرد. هدف این آپدیتها درک خواسته کاربران و ارائه بهترین نتایج ممکن برای آنها بود.
مهم ترین آپدیتهایی که بر روش تحقیق کلمات کلیدی گوگل تاثیرگذار بودند، عبارتند از:
- Google Panda – منجر به جریمه محتوایی با کیفیت کم، ضعیف و کپی شد.
- Google Penguin – منجر به جریمه استفاده بیش از حد و غیرطبیعی از کلمات کلیدی شد.
- Google Hummingbird – منجر به بهبود و پیشرفت جستجوی مفهومی و تمرکز بر قصد جستجو شد.
امروزه بحث تحقیق کلمات کلیدی یک سایت بسیار فراتر از پیدا کردن کلمات کلیدی درست و مناسب و قرار دادن آنها در مکان مناسب است.
حالا گوگل روزبروز در زمینه پیدا کردن و درک خواستههای مردم قدرتمندتر میشود. هدف اصلی گوگل ارائه محتوایی است که نیازهای مردم را به بهترین شکل ممکن رفع کند.
Google RankBrain
RankBrain یکی از اجزای الگوریتم گوگل مبتنی بر هوش مصنوعی است.
این الگوریتم چند سالی است که فعال شده اما پیاده سازی کامل آن مقداری زمان میبرد. در سال ۲۰۱۵ گوگل اعلام کرد که RankBrain سومین سیگنال مهم برای رتبه بندی محسوب میشود.
به لطف استفاده از RankBrain گوگل متوجه ۲ نکته مهم شد:
- نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجوی ارگانیک
- قصد کاربران از هر کوئری جستجو
به عبارت دیگر تحقیق کلمات کلیدی کسب و کار روزبروز موضوعیتر میشود. این بحث دیگر به پیدا کردن یک کلمه کلیدی ایده آل مربوط نیست بلکه هدف آن بیشتر درک مخاطب و پوشش دادن موضوع به روشی پیچیده است.
به بیان ساده اگر موضوع خوب تحت پوشش بگیرد میتوانید حتی برای کلمات کلیدی که در متن استفاده نکردید هم رتبه بگیرید! البته این به آن معنا نیست که تحقیق کلمات کلیدی دیگر اهمیتی ندارد بلکه فقط روش انجام آن با آنچه در گذشته بود تفاوت زیادی پیدا کرده است.
بعنوان مثال اگر شما عبارت ” ترتیب لایک ها در اینستاگرام” را در گوگل جستجو کنید یکی از مقالات سایت آرکاد با عنوان “الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند؟” را در صفحه اول مشاهده خواهید نمود که به هیچ عنوان عبارت جستجو شده در آن وجود ندارد.
مراحل تحقیق کلمات کلیدی
با توجه به اهداف خاص این راهنما، کل این فرایند را به ۳ گام اصلی تقسیم کردیم:
۱٫ پیدا کردن کلمات کلیدی
۲٫ تحلیل کلمات کلیدی
۳٫ استفاده از کلمات کلیدی
در ادامه جزئیات این مراحل را بیشتر بررسی میکنیم.
چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم ؟
برای نوشتن محتوایی متقاعد کننده که نیاز افراد علاقمند به حوزه کاری شما را پوشش دهد، اول از همه باید تشخیص بدهید که این افراد به دنبال چه چیزی هستند.
اولین توصیه کلیدی ما این است که حوزه کاری خودتان را بشناسید. تحقیق کلمات کلیدی به شما امکان میدهد تا درکی عمیق تر در رابطه با موضوعات فرعی و تکرار شوند در حوزه کاری خودتان پیدا کنید.
در این فصل پلتفرمها و ابزارهای زیر را به شما معرفی میکنیم که میتوانید کلمات کلیدی را در آنها پیدا کنید:
Google Keyword Planner |
Keyword tools |
Google suggestions |
AnswerThePublic |
YouTube |
Google Search Console |
Quora |
Forums |
Amazon |
Feedly |
فرض کنید که شما یک وبلاگ در رابطه با پیاده روی دارید. کاملاً مشخص است که “پیاده روی” یا “مسیرهای پیاده روی” از جمله کلمات کلیدی فارسی هستند که شما میخواهید برای آنها رتبه بگیرید.
مشکل این کلمات کلیدی (که گاهی به آن کلمات کلیدی fat head گفته میشود) این است که طبیعتاً رقابت بسیار بالایی برای آنها وجود دارد.
اما اگر بیشتر در این حوزه تحقیق کنید متوجه خواهید شد که افراد علاقمند به پیاده روی ممکن است از چنین کلمات کلیدی هم استفاده کنند:
- ساعت جی پی اس دار با نمایشگر ضربان قلب
- بهترین اپلیکیشن اندروید برای geocaching[1]
- پیاده روی اربعین چقدر زمان میبرد؟
- پیاده روی چقدر کالری میسوزاند؟
به همه این مثالها کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keywords) گفته میشود. یک کلمه کلیدی طولانی این ویژگیها را دارد:
- از بیش از ۳ کلمه تشکیل میشود.
- حجم جستجوی آن کمتر است اما معمولاً رقابت کمتری هم بر سر آن وجود دارد.
- خاصتر است یعنی نرخ تعامل و تبدیل بالاتری دارد.
همانطور که در این تصویر مشاهده میکنید، ممکن است بازدیدکنندگانی که به کلمات کلیدی طولانی برخورد میکنند سهم عظیمی از کل ترافیک جستجوی دریافتی شما را شامل شوند.
اینترنت محلی برای ارائه اطلاعات، پاسخ به سوالات و حل مشکلات است.
هدف استراتژی تولید محتوای شما باید پاسخ دادن به همه سوالاتی باشد که ممکن است کاربران در حوزه کاری شما داشته باشند. کلمات کلیدی دم بلند یا طولانی هم راه بسیار خوبی برای پیدا کردن آنها هستند.
نکته: کلمات کلیدی طولانی نشان دهنده موضوعاتی خاص در حوزه فعالیت شما هستند. البته اینطور نیست که محتوای تولیدی شما باید همیشه از الگوی ۱ کلمه کلیدی طولانی = ۱ پست وبلاگی تبعیت کند.
تعداد ترکیبات طولانی برای یک موضوع تقریباً بی نهایت هستند. تولید پست وبلاگی برای همه آنها غیرممکن است.
در عوض میتوانید یک محتوای طولانی تولید کنید که کل موضوع را پوشش دهد و به این ترتیب به صورت طبیعی برای کلمات کلیدی Long tail یا طولانی رتبه بگیرید.
در بخش چهارم اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه استفاده از کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهیم.
در ادامه نگاهی به چند محل مختلف خواهیم داشت که به شما برای جستجوی کلمات کلیدی که مردم هنگام بحث در رابطه با موضوعات مربوطه از آنها استفاده میکنند، کمک خواهند کرد.
Google Keyword Planner
Google Keyword Planner مدتها یک ابزار رایگان در زمینه کلمات کلیدی بوده که عده زیادی از آن استفاده میکنند.
به مرور زمان تحقیق کلمات کلیدی سایت پیچیدهتر شد. امروزه بیشتر مسئولین یا کارشناسان سئو به جای Google Keyword Planner (یا به اختصار GKP) از ابزارهای پیشرفته تری استفاده میکنند.
برای استفاده از این ابزار تحقیق کلمات کلیدی گوگل ادوردز یا ادز، باید یک اکانت گوگل ادز ایجاد کنید (که اگر از قبل اکانت گوگل داشته باشید، ساختن آن تنها چند ثانیه زمان میبرد).
پس از ثبت نام به قسمت Tools – Keyword Planner بروید.
Find new keywords را پیدا کرده و کلمات کلیدی کسب و کار مورد نظرتان را تایپ کنید تا توصیههای لازم را دریافت کنید.
بعد از آن لیست کلمات کلیدی فارسی را مشاهده خواهید کرد که برای اساس میزان تناسب با کلمه کلیدی مورد نظر شما مرتب شده اند.
Google Keyword Planner ابزاری فوق العاده است که دادههای ارزشمند زیادی برای کمپینهای PPC ارائه میکند. برای سئو نیز صدها ایده برای کلمههای کلیدی ایجاد میکند هر چند نمیتوان آن را یک جایگزین کامل برای یک ابزار تشخیص کلمات کلیدی دانست.
با این حال در صورت توجه به ۲ نکته مهم این ابزار میتواند برای شما بسیار مفید باشد:
۱٫ بسیاری مواقع حجم جستجوها بر اساس کلمات کلیدی مشابه گروه بندی میشوند. همچنین فقط رنج کلی حجم جستجوها را مشاهده میکنید (مثلاً ۱ تا ۱۰k) مگر اینکه پول کافی را در گوگل ادز پرداخت کرده باشید.
۲٫ Google Keyword Planner بخشی از گوگل ادز است (که قبلاً به آن گوگل ادوردز گفته میشد). ستون رقابت این ابزار میزان سختی جستجوی ارگانیک را مشخص نمیکند بلکه صرفاً نمایش دهنده سطح رقابت در کمپینهای PPC است.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
متداول ترین روش پیدا کردن فرصتهای موجود در زمینه کلمات کلیدی استفاده از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است. ابزارهای زیادی در بازار وجود دارند از جمله KWFinder، KeywordTool، Long Tail Pro و غیره.
شاید از خودتان بپرسید که آیا باید برای خرید یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی هزینه پرداخت کنیم؟
پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد، اما توصیه ما این است که:
“اگر وبسایت یا وبلاگ شما به هر نحوی برایتان درآمدزایی دارد، در این صورت یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی وب (یا کلاً یک مجموعه ابزار سئو) سرمایه گذاری بسیار مهمی است که منجر به بازگشت ارزش خواهد شد.”
Mangools.com
مزایای اصلی استفاده از یک ابزار حرفهای تحقیق کلمات کلیدی وب سایت عبارتند از:
- منجر به صرفه جویی بسیار زیادی در وقت شما میشود (با یک کلیک صدها ایده برای سئو کلمات کلیدی دریافت میکنید).
- دادههایی در اختیار شما قرار میدهد که معمولاً جای دیگری پیدا نمیکنید (از جمله میزان سختی آن کلمه کلیدی، حجم جستجو و دادههای SERP).
- مزیت رقابتی پیدا میکنید (نسبت به افرادی که از هیچ ابزاری برای کلمات کلیدی استفاده نمیکنند).
پیش از این اشاره شد که معمولاً تحقیق کلمات کلیدی در سئو شامل سه گام میشود: جستجو، تحلیل و استفاده از کلمات کلیدی. با استفاده از یک ابزار تحقیقاتی اولین و دومین مرحله را پوشش میدهید.
برای تحقیق در یک ابزار کلمه کلیدی دو روش وجود دارد:
- جستجو بر اساس یک کلمه کلیدی کوتاه (seed)
- مطالعه مبتنی بر رقابت
۱٫ جستجو بر اساس یک کلمه کلیدی کوتاه
همانطور که مشخص است این روش با یک کلمه کلیدی کوتاه شروع میشود که میتواند هر عبارتی باشد که موضوع مورد نظر را توصیف میکند.
اگر میخواهید محتوایی در رابطه با قهوه ساز تولید کنید، کافیست کلمه کلیدی “قهوه ساز” را داخل این ابزار تایپ کنید.
نکته: ما در این راهنما از ابزار KWFinder استفاده کردیم که هم از کلمات کلیدی کوتاه و هم از تحقیق کلمات کلیدی رقبا پشتیبانی میکند.
توصیههای ارائه شده بر اساس تناسب موضوعی و همچنین قابلیت تکمیل خودکار (autocomplete) هستند – کلمات کلیدی شامل کلمه کوتاه + سایر کلمات هستند.
یک ابزار با کیفیت علاوه بر پیشنهاد دادن کلمات کلیدی، شاخصهای سئو که به شما جهت تحلیل و انتخاب کلمات کلیدی مناسب کمک میکنند را نیز مشخص میکند.
در KWFinder بر اساس یک کلمه کلیدی کوتاه جستجو کنید.
می توانید به سرعت حجم جستجوی دقیق، میزان دشواری کلمه کلیدی مورد نظر و صفحه نتایج جستجو را بررسی کنید.
در فصل بعد در رابطه با این معیارها و روشهای تحلیل کلمات کلیدی صحبت میکنیم.
۲٫ تحقیق کلمات کلیدی مبتنی بر رقابت
تحقیق کلمات کلیدی بر اساس رقابت یکی از ارزشمندترین امکانات ابزارهای کلمات کلیدی است.
چرا؟ چون پیدا کردن دستی کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا کار بشدت سختی است. در نتیجه باید صفحه به صفحه جستجو کرده و کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا را حدس بزنید.
اما با وجود یک ابزار مناسب میتوانید استخراج کلمات کلیدی یک سایت را با چند کلیک انجام دهید.
برای انجام این کار دو روش کلی وجود دارد:
a) برای رسیدن به ایدههای موضوعی جدید ابتدا دامنههای رقیب را بررسی کنید
با بررسی کلمات کلیدی که رقبا برای آنها رتبه گوگل میگیرند میتوانید موضوعاتی جدید و جذاب برای سایتتان پیدا کنید.
در مثال زیر ما دامنه یک وبلاگ محبوب مربوط به قهوه به نام homegrounds.co را تایپ کردیم. این ابزار لیستی از صدها کلمه کلیدی که این سایت برای آنها رتبه گرفته را نمایش میدهد.
به همین سادگی!
b) آدرس URLهای موردنظرتان را چک کنید تا برای یک موضوع خاص ایده بگیرید
این تکنیک در صورتیکه از قبل موضوع خاصی را در نظر داشته باشید بسیار مفید است. فرض کنیم که شما قصد دارید برای وبلاگ خودتان مقالهای با عنوان “دم کردن قهوه به روش pour over” بنویسید.
کافیست کلمه کلیدی مورد نظرتان را در گوگل تایپ کنید و ببینید چه سایتهایی برای آن رتبه میگیرند تا رقبای خودتان را شناسایی کنید.
پس از پیدا کردن رقیب، کافیست URL مقاله وی را وارد کنید تا سایر کلمات کلیدی که مقاله رقیب برای آن رتبه گرفته را شناسایی کنید. همه این کلمات کلیدی ارتباط نزدیکی به موضوع اصلی مورد نظر شما دارند.
در این اسکرین شات مشاهده میکنید که مقالهای با این موضوع برای سایر کلمات کلیدی هم رتبه گرفته از جمله:
- دمای قهوه برای روش pour over
- فیلتر pour over
- دستورالعملهای دم کردن قهوه به روش pour over
- pour over چیست؟
همه اینها از جمله کلمات کلیدی هستند که میتوانید برای محتوای خودتان استفاده کنید.
پیشنهادهای گوگل
گوگل برای کمک به افراد جهت یافتن مرتبط ترین نتایج مستقیماً در صفحه جستجو پیشنهادات مختلفی برای کلمات کلیدی ارائه میکند.
در ادامه ۳ قابلیتی که میتوانید از آن برای پیدا کردن ایدههای جدید استفاده کنید را معرفی میکنیم:
Autocomplete
احتمالاً متوجه شدید که گوگل همیشه سعی میکند مستقیماً در فرم جستجو عبارات مرتبط با کوئری مورد جستجو را پیشنهاد دهد. از آنجایی که این عبارات مبتنی بر جستجوهای واقعی صورت گرفته توسط مردم هستند، میتوانند برای پیدا کردن ایدههای خوب در رابطه با کلمات کلیدی بسیار مفید باشند.
کار را با تایپ کردن کلمه کلیدی کوتاه در جستجوی گوگل شروع کرده و سپس حروف (یا اعداد) مختلف را به آن اضافه کنید تا توصیههای گوگل را مشاهده کنید.
میتوانیم ترکیبات مختلف را امتحان کنیم:
- بازاریابی ایمیلی ا،ب،پ ….
- بازیابی ایمیلی اب، اپ، ات…
- بازاریابی ایمیلی ۰، ۱، ۲…
- بهترین … بازاریابی ایمیلی
People also ask
یکی از امکانات مفید نتایج جستجوی گوگل بخش people also ask است که بیشتر برای کوئریهای پرسشی و لاتین نمایش داده میشود و سایر سوالات مرتبط را پیشنهاد میکند. میتوان از آنها برای الهام گرفتن در زمینه کلمات کلیدی طولانی پرسشی استفاده کرد.
نکته: اگر روی یکی از سوالات کلیک کنید، سوالات مرتبط بیشتری نمایش داده میشود. به این ترتیب میتوانید بی نهایت سوال دانلود کنید.
Searches related to…
این قابلیت شباهت زیادی به autocomplete دارد اما پیشنهادها پایین صفحه نتایج نمایش داده میشوند.
نکته: علاوه بر گوگل تقریباً همه موتورهای جستجو پیشنهاد و عبارات مرتبط را ارائه میکنند. هر چند در این موتورهای جستجو به اندازه گوگل پیشنهاد دریافت نمیکنید اما چک کردن آنها هم ارزشمند است از جمله Bing، Yahoo و DuckDuckGo.
AnswerThePublic
روش آسان تر برای استخراج پیشنهادات autocomplete انجام خودکار آن است. یکی از ابزارهایی که این کار را به صورت رایگان برای شما انجام میدهد، AnswerThePublic است.
کافیست کلمه کلیدی کوتاه مورد نظرتان (فقط برای کلمات لاتین) را وارد کنید تا پیشنهادهای autocomplete گوگل و بینگ را برای همه حروف الفبا مشاهده کنید.
از جمله قابلیتهای محبوب آن میتواند به تولید کلمات کلیدی بر اساس این موارد اشاره کرد:
- کلمات سوالی (کی، چطور، کجا، چه چیزی، آیا، میتوان …)
- حرف اضافه (برای، بدون، به، با …)
- کلمات مقایسهای (مثل، در مقایسه با، و، یا …)
پیشنهاد کلمات کلیدی برای air purifier بر اساس کلمات مقایسهای.
نکته: اگر به حالت دایرهای پیش فرض علاقهای ندارید میتوانید کلمات کلیدی را به صورت لیست هم دانلود کنید.
پیشنهادات یوتیوب
یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است.
هر چند تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب برای این پلتفرم ویژگیهای خاص خود را دارد اما برای تحقیق کلمات کلیدی در گوگل هم میتواند بسیار مناسب باشد.
در رابطه با موضوعات محبوب هزاران جستجو وجود دارد. احتمال زیادی وجود دارد که کلمات کلیدی محبوب یوتیوب در گوگل هم حجم جستجوی زیادی داشته باشند.
در ادامه نگاهی به یک مثال خواهیم داشت.
اگر در یوتیوب “فیلتر آب” (water filter) را جستجو کنید، حداقل در یکی از ویدیوهای خروجی یک ایده برای کلمات کلیدی مشاهده خواهید کرد (diy[2] water filter).
یک بررسی سریع از حجم جستجو به ما نشان میدهد که این کلمات کلیدی در گوگل هم محبوبیت زیادی دارد.
روش دیگر برای استفاده از یوتیوب قابلیت YouTube Autocomplete است. معمولاً افراد برای جستجوی ویدیو در یوتیوب از کوئریهایی استفاده میکنند که عملگراتر هستند.
اگر پیشنهادهای گوگل و یوتیوب را مقایسه کنید، متوجه تفاوت آنها خواهید شد.
ابزارهای مفیدی مثل YouTube Keyword Tool وجود دارند که نتایج autocomplete را به صورت خودکار کاوش میکنند (فقط برای کلمات لاتین).
نکته: میتوانید کلمات کلیدی یوتیوب را وارد یک ابزار کلمه کلیدی کنید تا اعداد مربوط به حجم جستجو و میزان سختی کلمه کلیدی را مشاهده کنید.
کنسول جستجوی گوگل
یکی از روشهای بسیار مفید برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط این است که بررسی کنید آیا این کلمات از قبل در کنسول جستجوی گوگل رتبه گرفته اند یا خیر.
اگر مقالهای از قبل برای آن کلمه کلیدی رتبه گرفته باشد به احتمال زیاد میتوانید سایر کلمات کلیدی که برای آن رتبه میگیرد را هم پیدا کنید.
در ادامه نگاهی به دو روش انتخاب کلمات کلیدی سئو با بیشترین پتانسیل خواهیم داشت.
۱- کلمات کلیدی که بازدیدی زیاد اما تعداد کلیک کمی دارند را بررسی کنید
کلمات کلیدی که بازدید زیاد و تعداد کلیک خیلی کمی دارند میتوانند بیانگر این موضوع باشند که به احتمال زیاد پتانسیل ترافیک زیادی وجود دارد اما رتبه شما به اندازه لازم نیست (یا اینکه یک مدت کوتاه برای آنها رتبه گرفتید و بعد این رتبه را از دست داده اید).
نکته: این نکته به کلمات کلیدی اعمال میشود که برای آنها رتبه دوم یا پایین تر گرفتید. اگر در SERP رتبه اول را دارید اما نرخ کلیک بسیار کم است در رابطه با نرخ کلیک روی لینک سایت شما مشکل وجود دارد.
در قسمت Performance از کنسول جستجو گزینه Search results را انتخاب کنید.
می توانید همه کلمات کلیدی که برای آنها رتبه میگیرید را با دامنه مربوطه مشاهده کنید (تنظیمات Queries پیش فرض).
یا میتوانید به قسمت Pages بروید، یک URL خاص را انتخاب کنید و بعد دوباره روی Queries کلیک کنید تا کلمات کلیدی که با آن URL خاص برای آنها رتبه گرفتید را مشاهده کنید.
بعد از آن نتایج جستجو را بر اساس تعداد بازدید مرتب کنید. حالا باید به دنبال کلمات کلیدی باشید که به محتوای شما ارتباط دارند اما تعداد کلیک آنها کمتر است.
در مثال زیر نتایج مربوط به مقاله “راهنمای سئو برای افراد مبتدی” را مشاهده میکنید:
این کلمات کلیدی عبارتند از:
- “seo basics”(اصول سئو)
- “how to seo”(نحوه بهینه سازی سئو …)
- “how to do seo” (نحوه انجام سئو…)
- “ultimate guide to seo”(راهنمای جامع سئو)
همه این کلمات به هم ارتباط دارند اما مسلماً نمیتوانید برای همه آنها رتبه خیلی خوبی دریافت کنید – تعداد بازدید آنها زیاد اما تعداد کلیک کمی دارند.
چه کاری میتوان انجام داد؟
کلمات کلیدی را تحلیل کنید تا ببینید که آیا ارزش تلاش و صرف وقت را دارند یا خیر (بخصوص از نظر حجم جستجو و میزان دشواری – فصل سوم را مشاهده کنید).
اگر نتیجه تحقیق کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل مثبت بود، میتوانیم بهینه سازی مقاله برای این کلمات کلیدی را بهبود بدهیم.
۲٫ بررسی کنید که برای چه مواردی رتبه دوم یا سوم را دریافت کردید
با بررسی میانگین رتبه خودتان برای کوئریها ممکن است متوجه شوید برای کلمات کلیدی رتبه دوم یا سوم گرفتید که تمرکز اصلی مقاله نبودند و در عین حال برای شما کلیک و بازدید به ارمغان آورده اند.
کافیست گزینه Average position در بخش Performance را انتخاب کنید (اگر به صورت پیش فرض نمایش داده نشده) سپس کوئریها را بر اساس این بعد مرتب کنید.
هر چند این روش به هیچ وجه دقیق ترین برای مشاهده رتبهها محسوب نمیشود اما به شما کمک میکند تا از کلمات کلیدی که قبلاً برای آنها رتبه گرفتید، استفاده کنید.
فرض کنید شما درباره انواع دستگاههای قهوه ساز مقاله نوشتید.
حالا ممکن است متوجه شوید که در کنسول جستجو کلمه کلیدی “قهوه ساز ۴ کاپ” به طور میانگین رتبه دوم یا سوم SERP را دریافت کرده است. از آنجایی که این کلمه کلیدی بی ارتباط به متن نیست و حجم جستجوی زیادی دارد، میتواند منبع ترافیک بسیار خوبی برای وبلاگ شما باشد.
دو کاری که میتوانید انجام دهید:
- می توانید مقاله فعلی را بهبود دهید تا تمرکز بیشتری روی کلمه کلیدی مورد نظر داشته باشد (هر چند ممکن است تمایلی نداشته باشید که چنین موضوع فرعی خاصی را در یک مقاله کلی و عمومی پوشش بدهید).
- می توانید یک پست جدید با تمرکز بر “قهوه ساز ۴ کاپ” بنویسید و لینک آن را در مقاله اصلی درج کنید.
با نوشتن یک مقاله اختصاصی برای این موضوع احتمال رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی در یکی از جایگاههای برتر نتایج جستجو وجود دارد.
ردیت (Reddit)
ردیت یکی از بزرگترین انجمنهای آنلاین است که تقریباً هر موضوعی که تصور کنید را پوشش میدهد. بنابراین میتواند محل فوق العادهای برای پیدا کردن افرادی باشد که به حوزه کار شما علاقمند هستند و میتوانید موضوعات مورد بحث در این انجمن را بررسی و شناسایی کنید.
فرض کنید حوزه کار شما “آکواریم گیاهی” باشد.
اول باید subredditهای مرتبط با حوزه کاری خودتان را پیدا کنید. همانطور که مشاهده میکنید حتی چنین حوزه بسیار خاصی هم هزاران دنبال کننده در subredditهای مختلف دارد.
می توانید یک subreddit خاص را انتخاب کرده و محبوب ترین پستها را بررسی کنید. یا اینکه میتوانید پستهای سوال مانند را در subreddit جستجو کنید.
عباراتی که برای جستجو میتوانید استفاده کنید عبارتند از:
- سوال
- چطور میتوانم …
- چطور ….
- پیشنهاد…
- نکاتِ….
به این ترتیب سوالات مختلف مربوط به حوزه کاری خودتان را پیدا میکنید که میتوانند الهام بخش شما برای تولید محتوای بعدی باشند.
در اسکرین شات بالا برترین ایدهها در حوزه آکواریم گیاهی را مشاهده میکنید.
نکته: میتوانید برای استخراج کلمات کلیدی پرتکرار از subreddit مورد علاقه تان از ابزاری رایگان مثل Keyworddit استفاده کنید.
Quora
Quora یک پلتفرم محبوب دیگر با تمرکز بر انواع سوالات است. همانطور که پیش از این اشاره شد، میتوان با همه سوالات پرتکرار مثل کلمات کلیدی دم بلند یا طولانی برخورد کرد.
برای پیدا کردن محبوب ترین سوالات در یک حوزه خاص، اقدامات زیر را انجام دهید:
فرض کنیم حوزه مورد نظر شما ایمیل مارکتینگ باشد. ابتدا باید صفحه این موضوع در Quora را پیدا کنید. کافیست کلمه کلیدی اصلی را تایپ کنید و بعد نتایج مورد نظرتان را انتخاب کنید.
سپس به صفحه موضوع موردنظر میرسید – که در این مثال ۷۵۰ هزار دنبال کننده دارد. در پنل سمت راست لیستی از موضوعات مرتبط را مشاهده میکنید که برای بررسی هر چه بیشتر این حوزه میتواند مفید باشد.
هر چند در Quora نمیتوان سوالات را بر حسب میزان محبوبیتشان مرتب کرد اما میتوانید روی سه نقطه کلیک کرده و گزینه All Questions را انتخاب کنید.
به این ترتیب لیستی از همه سوالات در حوزه مورد نظر نمایش داده میشود. حالا میتوانید آنها را بررسی کرده و مواردی که بیشترین تعداد دنبال کننده/پاسخ را دارند انتخاب کنید.
در مثال زیر مشاهده میکنیم که سوال “بهترین روشها برای ارسال ایمیل سرد (cold email) چیست؟” ۲۴۶ دنبال کننده دارد. به این ترتیب یکی از محبوب ترین موضوعات در حوزه مورد نظرتان را پیدا کردید.
البته نیازی نیست که فقط متمرکز بر سوالاتی شوید که دنبال کننده زیادی دارند.
“قیف بازاریابی چیست؟” مثال بسیار خوبی از کوئری است که هم به صورت یک سوال و هم یک کلمه کلیدی عمل میکند.
هزاران کوئری شبیه این کوئری وجود دارند. کافیست Quora را بررسی کرده و آنها را شناسایی کنید.
انجمنهای تخصصی
هرچند امروزه انجمنها به اندازه قبل محبوب نیستند اما برخی انجمنهایی با موضوعات خاص همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده اند.
می توانید از این کوئریها برای پیدا کردن انجمنهای مرتبط با موضوع مورد نظرتان استفاده کنید:
- “انجمن + کلمه کلیدی”
- “انجمنهای + کلمه کلیدی”
در ادامه مثالی از یک انجمن فضا در حوزه بازیهای تختهای را مشاهده میکنید:
نکته: به تعداد پستها و کامنتها و تاریخ آخرین بروزرسانی مطلب توجه کنید تا مشخص شود که آیا انجمن مورد نظر فعال هست یا خیر.
با تقسیم کردن به دسته بندیهای مختلف میتوانید موضوعات روز و ایدههای ممکن برای کلمه کلیدی را بر اساس موضوعاتی که کاربران فعالانه درباره آنها بحث میکنند، شناسایی کنید.
اگر انجمنی پیدا کردید که هزاران thread و گفتگو در آن وجود داشت و تازه ترین مطلب آن مربوط به حدود یک ساعت پیش بود، یک منبع با ارزش پیدا کردید.
آمازون
آیا میدانستید که آمازون یک موتور جستجوی اختصاصی به نام A9 دارد؟
این موتور جستجو هم مثل گوگل و یوتیوب دادههای مربوط به کوئریهای محبوب را جمع آوری کرده و پیشنهادات اتوماتیک ارائه میکند.
می توانید به صورت دستی آنها را جستجو کرده یا از ابزارهای رایگان برای انجام این کار به صورت خودکار استفاده کنید.
ارتباط و تناسب این توصیهها مبتنی بر نرخ تبدیل محصول و رفتار خریداران است.
این لیست کلمات کلیدی برای محتوایی که کاربرد تراکنشی دارند، بسیار مفید هستند.
اگر بازاریاب پورسانتی (affiliate marketer) یا مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید، برای تحقیق کلمات کلیدی فروشگاه اینترنتی ، آمازون را فراموش نکنید.
ویکی پدیا
ویکی پدیا هم منبع بسیار خوبی برای کلمات کلیدی محسوب میشود. به لطف ساختار متداخل و تودرتوی ویکی پدیا میتوانید از یک موضوع وسیع تر و کلی تر به سمت یک موضوع محدودتر حرکت کنید. جستجوی جداول محتوایی و زیرفصلها هم روش فوق العادهای برای انجام این کار محسوب میشود.
در ادامه مثالی از نحوه حرکت از یک کلمه کلیدی وسیع به یک کلمه کلیدی بسیار خاص را مشاهده میکنید:
ورزش (موضوع اصلی) – تناسب اندام (زیر موضوع) – آمادگی جسمانی (مقاله) – تمرین ایروبیک (مقاله) – انواع تمرینهای ایروبیک (فصل) – ورزش روئینگ در فضاهای سرپوشیده (مقاله) – تکنیکهای روئینگ در فضای سرپوشیده (فصل)
همانطور که مشاهده میکنید در عرض چند دقیقه از یک موضوع کلی مثل ورزش به سمت موضوعی خاص مثل تکنیکهای روئینگ در فضای سرپوشیده حرکت کردیم.
برای برخی موضوعات کلی میتوانید در پایین صفحه ویکی پدیای آنها یک جدول جامع از موضوعات فرعی مرتبط پیدا کنید. به این ترتیب درک کاملی نسبت به ساختار و عمق موضوع پیدا خواهید کرد.
نکته آخر اینکه میتوانید از یک ابزار رایگان (مثل این ابزار از Karooya) استفاده کنید که تمام ایدهها و کلمات کلیدی ویکی پدیا (فقط کلمات لاتین) را برای شما جستجو و استخراج میکند.
فیدلی (Feedly)
روش دیگر برای دریافت ایدههای مختلف جهت تولید محتوا تنظیم یک فید RSS برای دریافت جدیدترین مطالب از بهترین وبلاگها در حوزه کاری خودتان است.
انجام کامل این کار بیشتر از ۵ دقیقه هم زمان نمیبرد.
کافیست یک اکانت رایگان در فیدلی ثبت کنید، یک فید جدید ایجاد کنید و سپس رقبا و افراد پیشگام در صنعت موردنظرتان را دنبال کنید.
می توانید کار را با وارد کردن موضوع مورد نظر و دنبال کردن بهترین پستهای وبلاگی در حوزه کاری خودتان شروع کنید:
به این ترتیب هر روز محتوای جدیدی که در وبلاگهای دنبال شده توسط شما منتشر میشوند را مشاهده خواهید کرد.
عنوان هر پست مثل یک منبع مجزا برای پیدا کردن کلمات کلیدی و ایدههایی عمل میکند که میتوانید در وبسایت خودتان روی آنها متمرکز شوید.
البته محلهای بسیار زیاد دیگری هم هستند که میتوانند به شما برای ایده گرفتن کمک کنند. کافیست نگاهی به محلهایی در فضای آنلاین داشته باشید که کاربران در آنها دور هم جمع میشوند. از جمله:
- تردهای توییتری
- گروههای فیسبوکی
- پلتفرمهای تولید یا کپی محتوا و غیره.
ایدههای مربوط به کلمات کلیدی را میتوان هر جایی پیدا کرد اما همه کلمات کلیدی لزوما به یک شکل ایجاد نشدند.
در بخش اول آشنا شدیم که کلمات کلیدی در سئو چیست و تحقیق کلمات کلیدی یعنی چی ؟ بخش دوم در مورد آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی بود.
حال می خواهیم بدانیم چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم و چطور میتوان کلمات کلیدی ارزشمند را شناسایی کرد؟ در فصل سوم به این موضوع میپردازیم.
نحوه تحلیل کلمات کلیدی
حالا که دهها ایده برای کلمات کلیدی پیدا کردید، باید تمرکز اصلی شما انتخاب مواردی باشد که بیشترین ارزش را برای شما دارند چون قطعاً تمایلی به بهینه سازی محتوای سایت برای صدها کلمه کلیدی مختلف ندارید.
برای انجام این کار باید سه جنبه کلیدی را در نظر داشت: محبوبیت، میزان سختی و تناسب کلمه کلیدی.
این سه جنبه میتوانند مثل پایههای یک سه پایه باشند بنابراین به آنها قوانین سه پایه کلمات کلیدی میگوییم.
اما چرا سه پایه؟ چون سه پایه تنها در صورتی که همه پایههای آن تکیه گاه خوب و کاملی داشته باشند بخوبی روی زمین قرار میگیرد. این موضوع برای هر کلمه کلیدی هم صدق میکند:
- اگر یک کلمه کلیدی حجم جستجوی زیاد و دشواری کمی داشته باشد اما ارتباطی با محتوای شما نداشته باشد، گوگل صفحه شما را برای آن کلمه کلیدی نمایش نمیدهد.
- اگر سطح دشواری کم باشد و کلمه کلیدی مرتبط باشد اما جستجوی چندانی برای آن انجام نشود، هیچ ترافیکی دریافت نخواهید کرد.
- اگر حجم جستجو و میزان ارتباط در حدی مناسب باشد اما دشواری بسیار زیاد باشد، کنار گذاشتن رقبا کار سختی خواهد بود.
کاملاً مشخص است که اگر یکی از پایههای یک سه پایه دچار مشکل شود، چه اتفاقی برای آن رخ میدهد.
در ادامه نگاهی دقیق تر به این سه پایه خواهیم داشت:
۱٫ محبوبیت کلمه کلیدی
محبوبیت یک کلمه کلیدی معمولاً به منزله حجم جستجو آن است یعنی تعداد افرادی که این کلمه کلیدی خاص را جستجو میکنند که معمولاً بر اساس میانگین هر ماه در ۱۲ ماه گذشته محاسبه میشود.
دو منبع کلی برای حجم دادههای جستجو وجود دارد که در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی از آنها استفاده میشود:
- دادههای گوگل: دادههای مربوط به حجم جستجو از دیتابیس Google Keyword Planner.
- دادههای جریان کلیک (Clickstream): دادههای مربوط به حجم جستجو بر اساس رفتار کاربران اینترنتی (که از افزونههای مرورگر، پلاگینها و غیره جمع آوری میشود).
هر ابزار کلمات کلیدی از منابع متفاوت و روشهای خاصی برای پردازش دادهها استفاده میکند. در نتیجه ممکن است در مقادیر مربوط به حجم جستجوها تفاوتهایی وجود داشته باشد.
هر دو منبع مزایا و معایب خاصی دارند و هیچکدام صددرصد کامل و دقیق نیست.
نکته: فراموش نکنید محتوایی که خوب نوشته شده باشد به احتمال زیاد برای بسیاری از کلمههای کلیدی دیگر هم رتبه میگیرد و کل حجم جستجو بیشتر خواهد بود. صرفاً به حجم جستجوها متکی نباشید و آنها را بیشتر به عنوان سرنخ در نظر بگیرید.
همچنین، باید محبوبیت کلی یک کلمه کلیدی را با توجه به روند بلندمدت آن هم بررسی کنید.
یک ابزار فوق العاده برای انجام این کار Google Trends است. کافیست یک کلمه کلیدی یا موضوع خاص را وارد کنید تا این ابزار میزان توجه و علاقه به آن در مرور زمان را با امتیازی از ۱ تا ۱۰۰ نمایش دهد.
در ادامه نگاهی به چهار نمونه نمودار ترند خواهیم داشت:
کلمه کلیدی تلویزیون ۳ بعدی حجم جستجوی ماهیانه زیادی دارد (یعنی در کل جهان ۲۴۰۰ بار در ماه). اما اگر ترند بلندمدت آن را در نظر بگیرید متوجه میشوید که میزان توجه به آن در چند سال اخیر کاهش داشته است.
Google Trends به شما برای شناسایی و تشخیص فصلی بودن یک کلمه کلیدی هم کمک میکند. کلمات کلیدی فصلی کلماتی هستند که به یک بازه زمانی مشخص از سال محدود میشوند (مثلاً تابستان/زمستان، تعطیلات یا رویدادهای سالانه).
برای مثال garden pool (استخر باغ) در اسکرین شات بالا را در نظر بگیرید. طبیعتاً در تابستان میزان علاقه و استفاده از این کلمه کلیدی نسبت به فصل زمستان بیشتر است. هنگام تهیه طرحی برای تولید محتوا این نکته را در نظر داشته باشید.
یک مثال دیگر از نمودار ترند یک کلمه کلیدی فصلی از KWFinder.
نکته آخر اینکه شما باید نرخ کلیک (CTR) را هم در نظر بگیرید.
CTR به میزان بسیار زیادی به موقعیت وبسایت شما بستگی دارد. عوامل دیگری هم بر آن تاثیرگذارند بخصوص ریچ اسنیپتها که عبارتند از:
- Google Ads
- Featured snippets
- Answer box
- Map pack
- و سایر اسنیپتها
البته دادههای ساختاریافته یا دیتا استراکچر که به آن اسکیما (Schema) هم گفته می شود در نرخ کلیک تاثیرگذار است.
این نمودار CTR ارگانیک را در نتایج جستجو با گوگل ادز و بدون آن نمایش میدهد. همانطور که مشاهده میکنید اگر این تبلیغات نمایش داده شوند نرخ CTR نتایج جستجوی ارگانیک بسیار کمتر میشود.
ابزارهایی هستند که تاثیر ریچ اسنیپتها بر نتایج ارگانیک را محاسبه میکنند. هنگام تخمین زدن بازدیدکنندگانی که از یک کلمه کلیدی دریافت میکنید، این موارد را در نظر داشته باشید.
تاثیر قابلیتها و امکانات SERP بر نرخ تعامل در SERPChecker محاسبه میشود.
در ادامه نگاهی به دومین عنصر سه پایه خودمان داریم که اهمیت بسیار زیادی دارد.
۲٫ سطح دشواری کلمه کلیدی
سطح دشواری یک کلمه کلیدی یا Keyword difficulty (KD) معیاری است که تخمین میزند رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی خاص چقدر سخت است. هر چه میزان دشواری کلمه کلیدی بیشتر باشد، رتبه گرفتن سایت شما برای آن کلمه کلیدی سخت تر میشود.
معیارهای مربوط به سختی کلمه کلیدی که در ابزارهای کلمات کلیدی استفاده میشوند، میزان اعتبار سایتهایی که اولین رتبه SERP را دریافت کرده اند ارزیابی میکنند.
هر سایت در SERP یک اعتبار خاص و مشخص دارد که میتوان آن را به روشهای مختلفی محاسبه کرد.
اگر در اولین SERP وبسایتهای زیادی با اعتبار کم باشند، احتمال رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی زیاد است.
اعتبار یک سایت چگونه ارزیابی میشود؟ در بیشتر موارد برای اجرای این محاسبات باید دو نکته را در نظر داشت:
- تعداد بک لینک ها: تعداد صفحاتی که به یک سایت خاص لینک داده اند.
- کیفیت بک لینک ها: بستگی به میزان اعتبار و تناسب صفحات لینک شده دارد.
معیارهای اعتبار شناخته شده زیادی وجود دارد که محبوب ترین آنها “اعتبار دامنه” (Domain Authority) و “اعتبار صفحه” (Page Authority) از Moz و جریان ارجاع (Citation Flow) و جریان اعتماد (Trust Flow) از Majestic هستند.
هدف این معیارها تبدیل میزان اعتبار یک صفحه به عددی از ۱ تا ۱۰۰ است. اگر اعتبار همه سایتهایی که رتبه اول SERP برای یک کلمه کلیدی خاص را گرفته اند در نظر بگیرید، میتوانید میزان سختی رتبه گرفتن برای آن کلمه کلیدی را برآورد کنید.
معیار دشواری کلمه کلیدی بر اساس میزان اعتبار وبسایتهایی است که در SERP اول هستند.
برای کار کردن با معیار میزان سختی کلمه کلیدی باید چند نکته را در نظر داشت:
- میزان سختی را به عنوان تنها سرنخ در نظر نگیرید. این معیار فقط باید به صورت یک راهنما برای شما عمل کند نه به عنوان یک عدد مطلق. اگر محتوای شما بهتر و مرتبط تر باشد، میتوانید از وبسایتهایی که اعتبار بیشتری دارند، پیشی بگیرید.
- اعداد مربوط به ابزارهای مختلف را با هم مقایسه نکنید. هر ابزار تحقیق کلمات کلیدی از دادههای خاصی برای ارزیابی میزان دشواری کلمه کلیدی استفاده میکند، در نتیجه این اعداد با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. در عوض سعی کنید معیارهای دشواری را بین کلمات کلیدی مختلف مقایسه کنید.
- عوامل و فاکتورهای شخصی را نادیده نگیرید. هیچ معیاری نمیتواند به صورت دقیق مشخص کند که رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی خاص برای شما چقدر سخت است. عوامل شخصی مختلفی را باید در نظر بگیرید، از جمله:
- مهارتهای سئوی شما (پیشنهاد میکنم راهنمای جامع سئو داخلی را در سایت آرکاد مطالعه کنید)
- اعتبار سایت شما
- تناسب محتوای شما
نکته: رقبایی را پیدا کنید که میزان اعتبار سایت آنها به اندازه سایت شما باشد (مثلاً میتوانید DA/PA یا CF/TF را مقایسه کنید). سپس به کلمات کلیدی که آنها برایشان رتبه گرفته اند نگاهی کرده و محتوایی بهتر تولید کنید تا از آنها پیشی بگیرید.
سایر روشها برای تخمین زدن دشواری کلمات کلیدی
هر چند معیار میزان دشواری قابل اطمینان ترین راه برای تخمین زدن میزان رقابت محسوب میشود اما روشهای دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد:
- سن دامنه: میتوانید برای پیدا کردن SERPهایی که نسبتاً جوان تر هستند از معیار سن دامنه استفاده کنید. برای مثال ممکن است رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی با ۶ماه عمر در وبسایت اول SERP کار آسانی باشد.
- نسبت طلایی کلمه کلیدی: با این روش میتوانید کلمات کلیدی طولانی یا دم بلند که باید بلافاصله برای آنها رتبه بگیرید را مشخص کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.
نکته: گاهی اوقات اگر محتوای مرتبطی وجود نداشته باشد گوگل وبسایتهای نیمه مرتبط با اعتبار بالا را نمایش میدهد. اگر معیار دشواری را بررسی کنید، یک عدد بزرگ مشاهده خواهید کرد.
(پیش از این اشاره شد که میزان دشواری بر اساس میزان اعتبار وبسایتها در SERP ارزیابی میشود)
باز هم در چنین شرایطی نمیتوان گفت که با تولید محتوای متناسب و متمرکز نمیتوانید بر آنها غلبه کنید. همیشه باید تحلیل SERP را انجام دهید و صرفاً بر معیار دشواری متمرکز نباشید.
در ادامه سومین پایه از این سه پایه را بررسی میکنیم.
۳٫ تناسب (هدف جستجو)
تحلیل SERP باید در هر تحقیق کلمات کلیدی وجود داشته باشد.
با مشاهده اعتبار وبسایتهایی که رتبه گرفتهاند بهتر میتوانید میزان دشواری کلمه کلیدی موردنظرتان را تعیین کنید.
بعلاوه این روش به شما برای تشخیص قصد کاربران از جستجوی آن کلمه کلیدی کمک میکند تا متوجه شوید که آیا این کلمه کلیدی با محتوای شما ارتباط دارد یا خیر.
هدف کاربران به ۴ گروه کلی تقسیم میشود:
- مرور و بررسی Navigational – کاربر در حال جستجوی یک برند یا سایت خاص است.
- آموزنده Informational – کاربر در جستجوی اطلاعات کلی است.
- تراکنشی Transactional – کاربر قصد خرید دارد.
- تجاری Commercial – کاربر قصد دارد که پیش از خرید تحقیق انجام دهد.
در ادامه چند مثال و نوع محتوای برای هر قصد جستجو را بررسی میکنیم:
بهترین راه تشخیص قصد و هدف کاربر از به کار بردن یک کلمه کلیدی خاص جستجوی آن در گوگل و بررسی رتبههای اول SERP برای آن است.
گاهی اوقات ممکن است این کلمه کلیدی از نظر موضوعی با صفحه شما مرتبط باشد اما از نظر قصد جستجو ارتباطی با آن نداشته باشد.
مثال: تصور کنید که شما مالک یک فروشگاه تجهیزات و لوازم مربوط به آکواریوم هستید و میخواهید یک کلمه کلیدی خاص برای صفحه مربوط به محصولی جدید که یک فیلتر پیشرفته برای آکواریم با نام AquaClear است، پیدا کنید.
شما کلمه کلیدی بهترین فیلتر آکواریوم را پیدا کردید که حجم جستجوی زیادی دارد و رتبه گرفتن برای آن نسبتاً آسان به نظر میرسد.
AquaClear – بهترین فیلتر آکواریم برای ماهیهای شما. هر چند این عنوان جذاب به نظر میرسد اما با یک بررسی در SERP متوجه میشوید که این عنوان برای محتوای مورد نظر شما مناسب نیست چون با هدف جستجو تناسب ندارد.
گوگل کلمات “بهترین فیلتر آکواریوم” را به صورت یک کلمه کلیدی تجاری شناسایی میکند – تمام نتایج جستجو برای آن شامل راهنمای خرید و نظرات کاربران هستند.
در نتیجه نمیتوانید برای صفحه محصولتان با چنین کلمه کلیدی رتبه بگیرید چون چنین صفحهای ماهیت تراکنشی دارد.
حالا شما دو گزینه پیش رو دارید:
۱٫ یک کلمه کلیدی با قصد مناسب پیدا کنید (مثل: خرید فیلتر آکواریوم، قیمت فیلتر آکواریوم)
۲٫ محتوایی جدید تولید کنید که با هدف جستجو تناسب داشته باشد (مثل: مقایسه بهترین فیلترهای آکواریوم همراه لینک فروشگاه آنلاین خودتان)
هدف اصلی در اینجا انطباق دادن قصد استفاده از کوئری با نوع محتوای شما است.
نکته: فقط بر کلمات کلیدی تجاری و تراکنشی متمرکز نشوید. سعی کنید پستهای وبلاگی آموزنده و مطالب ارزشمند رایگان دیگری هم تولید کنید.
ممکن است برخی بازدیدکنندگان سایت شما قصد خرید فوری نداشته باشند اما در آینده وقتی قصد خرید داشته باشند، سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر در این حوزه به خاطر خواهند آورد.
حالا به سومین و آخرین گام میرسیم.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی
حالا که کلمات کلیدی را تحلیل کردید، میتوانید به نحوه استفاده از آنها در محتوای خودتان فکر کنید.
بسیاری از مطالب راهنما در زمینه تحقیق کلمات کلیدی به همین مرحله منتهی میشوند. شما کلمه کلیدی را پیدا کردید، آنهایی که بهترین شرایط را داشتند انتخاب کردید اما در ادامه اصول و نکات مفید مربوط به نحوه استفاده درست و مناسب از این کلمات کلیدی را بررسی میکنیم.
این اصول ارتباط نزدیکی با بهینه سازی درون صفحهای و استراتژی محتوایی شما دارند اما با کلمه کلیدی هم ارتباط زیادی دارند.
کلمات کلیدی را به صورت موضوع در نظر بگیرید (مدل خوشه موضوعی یا Topic Cluster)
خوشه موضوعی ساختار پایه محتوای سایت شما را نشان میدهد. به جای سازماندهی مقالات به گروههای مصنوعی یا نداشتن هیچ ساختار و سلسله مراتب خاصی، آنها را بر اساس موضوع سازماندهی کنید.
در ادامه یک طرح برای مدل خوشه موضوعی ارائه میکنیم:
دو نوع محتوا در مدل خوشه موضوعی وجود دارد:
- محتوای ستون – صفحه یا پست اصلی که موضوع را به میزان زیادی پوشش میدهد – کلمات کلیدی کلیتر را هدف میگیرد.
- محتوای خوشه – پستهای وبلاگی که موضوعات فرعی را به صورت مفصل بررسی میکنند – کلمات کلیدی خاصتر را هدف میگیرند.
محتوای ستونی و مقالات خوشهی پشتیبان به روشی که پیش از این تشریح شد با هم مرتبط میشوند.
مدل خوشه موضوعی منجر به تقویت روابط مفهومی بین مقالات میشود. در نتیجه به موتورهای جستجو برای ارزیابی تناسب موضوعی پستها کمک میکند.
می توانید از این مدل برای سازماندهی کلمات کلیدی به لیستهایی استفاده کنید که هر کدام مختص یک خوشه موضوعی باشند.
۱ لیست = ۱ خوشه موضوعی
در ادامه یک مثال خاصتر و با جزئیات بیشتر را بررسی میکنیم:
اگر یکی از خوشههای موضوعی وبلاگ قهوه شما مربوط به انواع قهوه باشد، کلمات کلیدی و عناوین محتوا میتوانند به این صورت باشند:
کلمه کلیدی اصلی و مقاله ستونی به صورت زیر:
- انواع قهوه (راهنمای جامع انواع مختلف قهوه)
کلمههای کلیدی مورد تمرکز و عناوین قابل استفاده برای مقالات خوشه:
- لته فلت وایت (راهنمای افراد مبتدی برای فلت وایت)
- نحوه تهیه اسپرسو (چگونه یک قهوه اسپرسوی عالی درست کنیم)
- تفاوت بین موکا و لاته (لاته و موکا چه تفاوتی دارند؟)
- بهترین دانههای قهوه برای اسپرسو (بهترین دانههای اسپرسو در بازار (نظر کارشناسان))
اگر هر کلمه کلیدی را به عنوان یک موضوع مجزا برای محتوا در نظر بگیرید، این اقدام باعث میشود که به روابط طبیعی بین آنها فکر کنید.
به این ترتیب متوجه میشوید که تحقیق کلمات کلیدی صرفاً مربوط به حجم جستجو و میزان سختی نیست. اول از همه شما باید روش جستجو و تفکر کاربران در اینترنت را درک کنید. به این ترتیب میتوانید محتوایی تولید کنید که موضوع مورد نظر شما را به صورت کامل پوشش داده و نیازهای کاربران را رفع میکند.
انتخاب کلمه کلیدی اصلی برای تمرکز
کلمهای را به عنوان کلمه اصلی انتخاب کنید که بیانگر موضوع باشد. بیش از حد از آن استفاده نکنید. بهترین روش استفاده از آن به روش زیر است:
- عنوان (هم تگ عنوان و هم H1)
- توضیحات متا
- یکی از اولین پاراگرافهای متن
- حداقل یکی از عناوین فرعی
- چندین بار در متن (به صورت طبیعی)
در حال حاضر همه اطلاع دارند که پر کردن محتوا با کلمه کلیدی روشی کاملاً منسوخ شده است. سعی نکنید برای افزایش تراکم کلمه کلیدی (که هیچ عدد ایده آلی برای آن وجود نداشته و ندارد) کلمه کلیدی اصلی را بارها در متن درج کنید.
نکته: برخی از پلاگینهای سئو (مثل Yoast SEO) توصیه میکنند که تراکم کلمه کلیدی در متن به اندازه خاصی باشد. هر چند میتوان از این توصیه به عنوان یک سرنخ و راهنمایی استفاده کرد اما هرگز بحث تجربه کاربری را نادیده نگیرید.
اگر کلمه کلیدی اصلی شما “برنامه ریزی شبکههای اجتماعی برای موسسات” باشد، تکرار کردن آن ۵ بار در یک مقاله هزار کلمهای غیرطبیعی است. پس طول کلمه کلیدی را هم در نظر بگیرید.
به جای پر کردن متن با کلمه کلیدی، به فاکتوری تحت عنوان LSI دقت کنید.
استفاده از کلمات کلیدی LSI مختلف
Latent semantic indexing یا فهرست معنایی پنهان اصطلاحی است که برای یک روش محاسباتی خاص مورد استفاده قرار میگیرد که موتورهای جستجو از آن برای تحلیل ارتباط مفهومی بین کلمات کلیدی استفاده میکنند.
کلمات کلیدی LSI کلمات کلیدی هستند که ارتباط نزدیکی به کلمه کلیدی اصلی شما دارند. معمولاً این کلمات کلیدی به همراه کلمه کلیدی اصلی مشاهده میشوند.
یک نمونه از کلمات کلیدی LSI در مدل خوشه موضوعی استفاده شد.
هدف اصلی رتبه گرفتن برای همه کلمات کلیدی LSI مورد استفاده شما نیست اما باید کاری کنید که گوگل متوجه شود شما یک موضوع خاص را چقدر پوشش داده اید به این ترتیب میتوانید تناسب موضوعی مقاله را بهبود ببخشید.
طبق مطالعه صورت گرفته توسط Ahrefs به طور میانگین رتبههای اول موتورهای جستجو برای هزار کلمه کلیدی مرتبط دیگر هم رتبه میگیرند.
نکته: پس از گذشتن یک بازه زمانی مشخص از تکنیک کنسول جستجو (Search Console Google) جهت پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی یا long tail keywords که برای آنها رتبه گرفتید استفاده کنید. سپس سعی کنید محتوا را طوری تغییر دهید تا رتبه شما بهبود پیدا کند.
باز هم هنگام اضافه کردن کلمات کلیدی LSI دقت داشته باشید و تنها در صورتی از آنها استفاده کنید که ارتباطی طبیعی با متن مورد نظر شما داشته باشند. بهینه سازی انواع حالات و ترکیبات مختلف یک کلمه کلیدی هم میتواند مثل پر کردن مطلب با کلمه کلیدی زیانبار باشد.
الگوریتمهای جستجو میتوانند به راحتی استفاده غیرطبیعی از کلمات کلیدی LSI را تشخیص دهند و بعلاوه این کار باعث از بین رفتن قابلیت خوانایی متن میشود. امروزه الگوریتم گوگل قابلیت زیادی در زمینه درک محتوا پیدا کرده و موضوع هر صفحه را بخوبی تشخیص میدهد در نتیجه نیازی نیست که همه کلمات کلیدی را استفاده کنید.
محتوای طولانی بنویسید
محققین مختلف ثابت کردند که به طور میانگین محتوای طولانی تر (بیشتر از ۱۵۰۰ کلمه) در مقایسه با محتوای کوتاه رتبه بهتری دریافت میکند.
مزایای محتوای طولانی:
- در یک متن طولانی کلمات کلیدی LSI به صورت طبیعی استفاده میشوند که این کار منجر به بهبود تناسب موضوعی میشود.
- معمولاً محتوای طولانی نرخ تعامل بیشتری دارد چون به صورت کامل و جامع به سوالات کاربر پاسخ میدهد (یا مشکلی را حل میکند).
- این نوع محتوا در مقایسه با مقالات کوتاه یا متوسط لینک بیشتری جذب میکند.
- تصویر برند شما را به عنوان یک برند معتبر و متخصص در یک حوزه تقویت میکند.
سوال این است که چطور باید از کلمات کلیدی در محتوای طولانی استفاده کرد؟
همانطور که در نکته قبلی ذکر شد، نیازی نیست که از تک تک کلمات کلیدی مربوط استفاده کنیم. ممکن است حتی برای کلماتی کلیدی که در محتوا از آنها استفاده نکردید هم رتبه بگیرید.
مثال: اگر نگاهی به کلمه کلیدی “نحوه دم کردن یک قهوه قوی” (how to make strong coffee) داشته باشید متوجه میشوید که اولین نتیجه مربوط به یک راهنمای جامع از وبلاگ Enjoy Java است.
با یک نگاه کلی به این مقاله متوجه میشویم که یک مقاله جامع با ساختار خیلی خوب و دهها نکته، ویدیو و انواع اطلاعات آموزنده است.
این مقاله که ۲۷۸۰ کلمه دارد یک مقاله طولانی محسوب میشود که همه چیز را از اول تا انتها پوشش میدهد.
اگر این پست را با یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی بررسی کنید متوجه میشوید که علاوه بر کلمه کلیدی اصلی مورد جستجوی ما این مقاله برای ۱۸ کلمه کلیدی دیگر هم در امریکا رتبه گرفته است.
حالا استفاده از این کلمات کلیدی در مقاله مورد نظر را بررسی میکنیم. ما همه این کلمات کلیدی را در این مقاله جستجو کردیم.
از بین ۱۹ کلمه کلیدی که این مقاله اولین رتبه SERP را برای آنها دریافت کرده ۱۴ مورد از آنها عیناً در این متن ذکر نشدهاند.
با بررسی سورس کد متوجه شدیم که این کلمات کلیدی در تگهای متا یا alt هم وجود ندارند. نویسنده این مقاله میتوانست سه مقاله مجزا با این کلمات کلیدی اصلی بنویسد:
- قهوه دمی قوی
- قوی ترین قهوه چه قهوهای است
- دانههای قهوه قوی
در عوض یک راهنمای جامع نوشته که کل موضوع “قهوه قوی” را پوشش داده و حالا به صورت طبیعیتر برای همه این کلمات کلیدی رتبه گرفته است. در نتیجه اگر گوگل متوجه شود که مقاله شما جامع و مناسب است، ممکن است حتی برای کلمات کلیدی رتبه بگیرید که متن را مخصوص آنها بهینه سازی نکردید.
اصول استفاده از کلمات کلیدی در استراتژی محتوا
بایدها:
- کلمات کلیدی اصلی را به عنوان موضوع در نظر بگیرید
- یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید که بیانگر موضوع باشد و از روشهای توصیه شده برای درج کلمه کلیدی پیروی کنید.
- مقالاتی عمیق و طولانی بنویسید که کل موضوع را کاملاً پوشش دهند.
- از کلمات کلیدی LSI برای افزایش میزان تناسب موضوعی استفاده کنید.
نبایدها:
- از الگوی ۱ کلمه کلیدی دنباله دار یا طولانی = ۱ مقاله پیروی نکنید.
- بیش از حد به تعداد و نحوه درج کلمات کلیدی فکر نکنید.
- از توصیههای مطرح شده درباره تراکم کلمات کلیدی پیروی نکنید.
- متن را به صورت غیرطبیعی با کلمه کلیدی پر نکنید.
مرجع: mangools.com
[1] یک فعالیت تفریحی در فضای باز است که شرکتکنندگان در آن با استفاده از یک دستگاه جیپیاس یا دستگاه هوشمند یا سایر فنون ناوبری، چیزهایی را پنهان میکنند و سایر شرکتکنندگان به دنبال یافتن آن در یک مختصات جغرافیایی مشخص میروند. به این اشیای پنهان اصطلاحاً جُغراگنج (geocache) یا «گنجواره» گفته میشود.
[۲] در اینجا diy مخفف do it yourself به معنی خودت انجام بده است.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی بود، ممنون!