هدف جستجو (Search Intent) چیست و چرا برای سئو مهم است؟
سئو راهی برای جذب ترافیک بیشتر به وب سایت شماست. با کسب رتبه بالا در گوگل، افراد بیشتری را به سایتتان جذب میکنید که منجر به فروش بیشتر و بازگشت بازدیدکنندگان میشود. برای جذب افراد به سایتتان، باید محتوای خود را برای کلمات مناسب بهینه کنید.
با این حال، برای افزایش شانس خود برای رتبهبندی، متقاعد کردن افراد برای خرید کالاهای شما، مشترک شدن در خبرنامه، دانلود یک چک لیست یا حتی بازگشت به وبسایتتان، باید هدف جستجو یا قصد جستجو را در نظر بگیرید. در این مقاله، به شما خواهیم گفت که هدف جستجو چیست و چگونه میتوانید محتوای خود را برای هدف جستجو بهینه کنید.
هدف جستجو یا قصد جستجو (Search Intent) چیست؟
هدف جستجو (یا هدف کاربر، هدف مخاطب) اصطلاحی است که برای توصیف هدف و قصد جستجوی آنلاین استفاده میشود. این دلیلی است که کسی جستجوی خاصی را انجام میدهد. از این گذشته، هر کسی که جستجوی آنلاین انجام میدهد امیدوار است چیزی پیدا کند.
- آیا به دنبال پاسخ سوال خودشان هستند؟
- آیا آنها به دنبال بازدید از یک وب سایت خاص هستند؟
- آیا آنها به این دلیل که میخواهند چیزی بخرند در اینترنت جستجو میکنند؟
و بسیاری از این نوع جستجوها بخشی از سفر کاربر آنلاین هستند، اما اغلب مراحل مختلفی را نشان میدهند.
در طول سالها، گوگل سخت کار کرده است تا الگوریتم خود را بهبود بخشد تا بتواند هدف جستجوی افراد را تعیین کند. گوگل میخواهد صفحاتی را که به بهترین وجه با عبارت جستجویی که شخص استفاده میکند و همچنین با هدف جستجو منطبق است، رتبهبندی کند. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که پست یا صفحه شما با هدف جستجوی مخاطبان شما مطابقت دارد.
۴ نوع هدف جستجو
چند نوع متمایز از هدف جستجو وجود دارد. ما به چهار مورد از پرکاربردترین آنها خواهیم پرداخت:
۱- جستجو با قصد اطلاعاتی (Informational Intent)
بیایید با هدف اطلاعاتی شروع کنیم. جستجوهای زیادی در اینترنت توسط افرادی که به دنبال اطلاعات هستند انجام میشود. مانند اطلاعاتی در مورد آب و هوا، اطلاعات در مورد آموزش زبان انگلیسی، اطلاعات در مورد آموزش سئو و موارد مشابهی که شما میخواهید در مورد موضوع خاصی اطلاعات کسب کنید.
افرادی که قصد اطلاعاتی دارند، یک سوال خاص دارند یا میخواهند در مورد یک موضوع خاص بیشتر بدانند.
مثالی از هدف جستجوی اطلاعات: تصویری از نتایج گوگل برای عبارت جستجوی “آتلیه عکاسی”
باید توجه داشته باشید که درک گوگل از قصد جستجو بسیار فراتر از نشان دادن نتایجی است که در مورد یک اصطلاح خاص، اطلاعاتی ارائه میدهند.
به عنوان مثال، گوگل میداند افرادی که عبارت “آتلیه عکاسی” را جستجو میکنند، به احتمال زیاد به دنبال نزدیکترین آتلیه برای عکس گرفتن از خودشان هستند، نه تاریخچه ایجاد آتلیههای عکاسی در ایران.
گوگل درک میکند که اکثر افرادی که عبارت دوربین را تایپ میکنند به دنبال دوربین عکاسی هستند، نه دوربین مداربسته. Google حتی میداند که برای برخی از عبارات جستجو، مانند عبارت “آبادان”، گنجاندن فیلمها، تصاویر و نقشه مفید است.
۲- جستجو با قصد ناوبری (Navigation Intent)
نوع دوم هدف جستجو، هدف ناوبری نام دارد. افراد با این هدف میخواهند از یک وب سایت خاص بازدید کنند. برای مثال، افرادی که به صورت آنلاین عبارت “آرکاد” را جستجو میکنند، معمولاً در راه رسیدن به وب سایت Arkad.ir هستند. بنابراین شما میخواهید مطمئن شوید که وقتی شخصی نام شرکت شما را به صورت آنلاین جستجو میکند، وب سایت شما را پیدا خواهد کرد.
مثالی از هدف جستجوی ناوبری: تصویری از نتایج گوگل برای عبارت جستجوی آرکاد
به خاطر داشته باشید که اگر سایت شما همان سایتی باشد که مردم به دنبال آن هستند، کسب رتبه بالا برای یک اصطلاح ناوبری عمدتاً سودمند است.
چند سال پیش، شرکت Yoast یک افزونه گوگل آنالیتیکس داشت و برای عبارت [Google Analytics] رتبه بسیار خوبی را بدست آورده بود. اما این هیچ ترافیکی به سایت آنها وارد نکرد. افرادی که به طور خاص برای [Google Analytics] جستجو میکردند به دنبال وب سایت Google Analytics بودند و اغلب علاقهای به افزونه این شرکت نداشتند.
۳- جستجو با قصد معامله (Transactional Intent)
سومین نوع هدف جستجو، قصد معامله یا تراکنش است. افراد زیادی به صورت آنلاین کالا میخرند و وب را جستجو میکنند تا بهترین گزینه را برای خرید پیدا کنند. زمانی که هدفشان خرید چیزی در آن لحظه است، مردم با قصد معامله در حال جستجو هستند. اغلب این بدان معناست که آنها دقیقاً میدانند چه چیزی میخواهند بخرند و فقط میخواهند فوراً به آن صفحه محصول برسند.
نمونه ای از جستجو با قصد تراکنش: تصویری از نتایج جستجوی گوگل برای “خرید کفش کوهنوردی” یا “قیمت کفش کوهنوردی”
۴- جستجو با قصد تحقیق تجاری (Commercial Intent)
برخی از افراد قصد خرید در آینده (نزدیک) و استفاده از وب را برای انجام تحقیقات خود دارند.
- چه ماشین لباسشویی بهتر است؟
- کدام آموزش سئو مفیدتر است؟
این افراد همچنین قصد معامله دارند اما نیاز به زمان بیشتر و متقاعد کردن دارند. این نوع اهداف جستجو معمولاً اهداف تحقیق تجاری نامیده می شوند.
نمونهای از جستجو با هدف تحقیق تجاری: نتایج گوگل برای عبارت جستجوی “بهترین تلویزیون LED”
هدف کلمه کلیدی
کلماتی که مردم در جستوجوهای خود استفاده میکنند به ما بینشی در مورد هدف کاربر میدهد. با فرمولبندی کلمات کلیدی با کلمات هدف خاص، میتوانید شانس خود را برای دیده شدن توسط افرادی با هدف جستجوی مشابه افزایش دهید.
منظور ما از کلمات با هدف خاص چیست؟ به عنوان مثال، کلمات کلیدی با قصد معامله (Transactional Intent) اغلب حاوی کلماتی مانند این موارد هستند:
- خرید (مانند: خرید هلیشات)
- قیمت (مانند: قیمت دوره آموزش سئو تکنیکال)
- تخفیف (مانند: تخفیف اشتراک سایت فیلیمو)
- نام محصولات (مانند: دوربین نیکون D5300)
چگونه محتوای خود را برای هدف جستجو بهینه کنیم؟
چرا همه اینها را به شما میگویم؟ زیرا در مرحله تحقیق کلمات کلیدی میخواهید مطمئن شوید که صفحه فرودتان با هدف جستجوی مخاطبان شما مطابقت دارد. اگر مردم به دنبال اطلاعات هستند، نمیخواهید صفحه محصول را به آنها نشان دهید. حداقل، نه بلافاصله. احتمالاً آنها را میترسانید. اما اگر کسی بخواهد محصول شما را بخرد و در یکی از پستهای طولانیتر وبلاگ شما قرار بگیرد، ممکن است آنها را از دست بدهید. در این صورت، میخواهید آنها را به فروشگاه خود و صفحه محصول مناسب هدایت کنید.
بهینهسازی صفحات محصول برای کلمات کلیدی تراکنشی (مانند: خرید، قیمت) ایده خوبی است. برای مثال، اگر تجهیزات نورپردازی میفروشید، میتوانید صفحه محصول (یا دسته) رینگ لایت را برای عبارت جستجوی [خرید رینگ لایت] بهینه کنید.
شاید شما هم مقالهای در مورد انواع رینگ لایتها داشته باشید. آن مقاله را برای عبارت جستجوی [انواع رینگ لایتها برای نورپردازی] بهینه کنید و آن را برای افرادی که قصد اطلاعاتی دارند هدف قرار دهید.
در مورد هدف جستجوی مخاطبان خود تحقیق کنید؟
گاهی اوقات تعیین هدف جستجوی یک پرس و جو میتواند بسیار سخت باشد. و شاید کاربران مختلفی که از عبارت جستجوی یکسانی استفاده میکنند، قصد کاربری متفاوتی داشته باشند. خوشبختانه، اگر میخواهید بدانید کدام هدف با کلمات کلیدی شما مناسبتر است، یک منبع مستقیم وجود دارد: صفحات نتایج جستجو. دریابید که چگونه میتوانید از صفحات نتایج برای ایجاد محتوای عالی مبتنی بر هدف استفاده کنید.
بعنوان مثال من قبلا یک مقاله با عنوان “خرید لایک اینستاگرام چه ضررهایی برای برند شما دارد؟” را در سایت آرکاد منتشر کردم و آنرا برای کلمه کلیدی “خرید لایک اینستاگرام” بهینهسازی نمودم. ولی از هدف یا قصد جستجوی این عبارت غافل بودم و آنرا بررسی نکردم.
با یک نگاه به نتایج جستجو، وبسایتهای فروشنده لایک اینستاگرام در صفحه اول نتایج قرار گرفتهاند. یعنی جستجوکنندگان این عبارت، قصد خرید لایک را دارند و نمیخواهند مطلبی در مورد ضررهای آن را مطالعه کنند. در واقع من باید مقالهام را برای کلمه کلیدی “ضررهای خرید لایک اینستاگرام” بهینهسازی میکردم.
اگر میخواهید در مورد هدف جستجوی مخاطبان خود بیشتر بدانید، راه دیگر این است که از آنها بپرسید. میتوانید یک نظرسنجی کوتاه، حاوی سؤالاتی در مورد آنچه مردم جستجو میکنند، بسازید و زمانی که مردم از وبسایت شما بازدید میکنند، آن نظرسنجی ظاهر شود. این احتمالاً بینش ارزشمندی در مورد مخاطبان و هدف آنها به شما میدهد. مطمئن شوید که با این نوع پاپ آپها زیاد مزاحم نشوید زیرا این امر میتواند به تجربه کاربر در وب سایت شما آسیب برساند.
جالب اینجاست که حتی گوگل هم وقتی قصد جستجوی کاربران را نمیداند از آنها میپرسد. بعنوان مثال وقتی کاربران کلمه “لنز” را جستجو میکنند، آیا بدنبال لنز دوربین هستند یا لنز چشم و یا اپلیکیشن لنز ایرانسل را میخواهند.
البته نتایج گوگل به نوعی همه را پوشش میدهد و در انتهای صفحه SERP میپرسد: “منظورتان این بود؟” برای این مثال کلمات: عدسی، لنز دوربین و لنزهای تماسی (قرنیه چشم) را پیشنهاد میدهد که با کلیک بر روی هر کدام، نتایج بصورت اختصاصی نمایش داده خواهد شد.
نتیجه
بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید، محتوایی که مینویسید هم با عباراتی که مردم جستجو میکنند و هم با هدف جستجوی مخاطبان شما مطابقت داشته باشد. هنگامی که مردم به دنبال اطلاعات هستند، مطمئن شوید که پست یا صفحه شما از نوع اطلاعاتی است.
وقتی کسی نام شرکت شما را جستجو میکند اولین نتیجه باشید. در صفحاتی با هدف تحقیق تجاری (Commercial Intent) محتوایی ارائه دهید که به افراد کمک میکند تا زمانی که هنوز در حال بررسی گزینههای خود هستند تصمیمی آگاهانه بگیرند. اما اگر مردم به دنبال خرید یکی از محصولات شما هستند، آنها را به صفحات فروش خود هدایت کنید.
منبع: وبسایت yoast
دیدگاهتان را بنویسید