۹ مرحله ایی که تاثیر بازاریابی محتوا را نشان می دهند
تاثیر بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا در سال های اخیر به سرعت نور رشد کرده است. ولی چرا تاثیر بازاریابی محتوا به این اندازه زیاد است؟
امروزه، مصرف کنندهها از بازاریابی و تاکتیک های فروش رودرروی ناقص و بی ارزش قدیمی خسته شده اند و در عوض جذب اعتبار و شفافیت (خودمانی بودن) یک برند می شوند.
ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در این موضوع داشته و کانال های ارتباطی مختلف به مشتریان این امکان را داده اند که دقیقا همان برندی را انتخاب کنند که می پسندند. در واقع اگر افراد تمایلی به مشاهده یک آگهی نداشته باشند می توانند به راحتی از آن خلاص شوند.
به همین خاطر بازاریابها متوجه شدند که باید به روشی متفاوت به مشتری نزدیک شوند. مسلما نمی توان امروزه به روش های سی چهل سال پیش بازاریابی و تبلیغ کرد و انتظار همان نتایج را داشت. در عوض لازم است پیشنهادات و محصولات ما آنقدر ارزشمند باشند که مشتری تمایل داشته باشد وقتش را به ما تخصیص بدهد.
بنابراین در راستای پاسخ دهی به این نیازها اصول بازاریابی محتوا – ایجاد رابطه، تمرکز بر مشتری و نه برند – شکل گرفتند. این شیوه بازاریابی نتایج فوق العاده ای دارد.
در ادامه برای اثبات کارائی بازاریابی محتوا آمارهای معتبر مختلف را ذکر می کنیم که خود گویای اهمیت و تاثیر بازاریابی محتوا هستند.
بازاریابی محتوا در مقایسه با آگهی های پرداختی، سه برابر بیشتر مشتری راغب ایجاد می کند.
گاهی اوقات ادعا می شود که آگهی های پرداختی مقرون به صرفه و موثرترین روش بازاریابی هستند اما تحقیق اخیر شرکت Kapost در همکاری با Eloqua، عکس این قضیه را نشان داد.
وقتی این دو را با هم مقایسه کنیم متوجه می شویم که بازاریابی محتوا هم هزینه های اولیه کمتری دارد و هم مزایای بلند مدت آن بیشتر است.
با گذشت زمان بازاریابی محتوا کم کم نیرومندتر می شود طوری که نیاز به پرداخت هزینهای نخواهد داشت. اما برای رسیدن به نتایج مطلوب توسط آگهی های پرداختی لازم است که دائما هزینه کنید.
بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی برون یابی (سنتی) سه برابر بیشتر مشتری راغب ایجاد کرده و هزینهی آن ۶۲درصد کمتر است.
بله بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی سنتی نه فقط نیاز به هزینه های کمتری دارد بلکه منجر به افزایش بیشتری در نرخ تبدیل می شود.
بازاریابی سنتی یکی از روش های قدیمی کسب و کار است که عمدتا از پیام های تبلیغاتی تشکیل شده که سعی می کنند به مشتری اعلام کنند یک برند، محصول یا سرویس چقدر خوب است. این آگهی ها چه فرد علاقه به دیدنشان داشته باشد یا نداشته باشد برای او پخش می شوند. چنین تبلیغاتی تحمیلی، مزاحم و آزار دهنده هستند.
امروزه مشخص شده که مردم به طور کلی از چنین تبلیغاتی استقبال نمی کنند. به این دلیل که روش های بهتر دیگری هم برای تعامل با برندها وجود دارد. (مثل بازاریابی محتوا)
هر فرد در سال ۱۹۸۴ به طور متوسط روزی ۲هزار ساعت تبلیغ مشاهده می کرد اما در سال ۲۰۱۴ این رقم به چیزی حدود ۵هزار ساعت در روز رسید.
در واقع امروزه شاهد بمباران تبلیغاتی هستیم.
اما مردم چطور با این همه تبلیغات و این بمباران تبلیغاتی کنار می آیند؟
یکی از این راهکارها نرم افزارهای مسدود کننده تبلیغات یا Ad blockerها هستند. طبق مطالعه شرکت PageFair درباره نرم افزارهای مسدود کننده تبلیغات، امروزه در بیش از ۶۱۵ میلیون دستگاه مختلف از نرم افزارهای Ad blocker استفاده می شود.
با توجه به مواجه مکرر مردم با تبلیغات ناخواسته، تاثیر بازاریابی محتوا مثل نفس کشیدن در هوایی تازه است. زیرا علاوه بر این که سعی می کند چیز مفیدی به مردم ارائه بدهد، مزاحم و آزار دهنده نیست و هدف کلی آن بیشتر مفید بودن است و نه تبلیغاتی بودن.
تقریبا نیمی از افراد ۱۸ تا ۴۹ سال، اخبار و اطلاعات را فقط از طریق فضای آنلاین دریافت می کنند و این عدد رو به رشد است.
تحقیق اخیر مرکز تحقیقاتی Pew در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که استفاده مردم از تلویزیون به عنوان منبع خبری اصلی روزبروز کمتر می شود.
پس با توجه به این موضوع، اگر شما هم دوست دارید جایی فعالیت کنید که مردم حضور داشته باشند، باید در فضای آنلاین فعالیت و بازاریابی کنید. و بهترین روش برای اینکار که مردم بیشتر از هر روش دیگری از آن استقبال می کنند همین بازاریابی محتوا است.
کانال هایی که مردم در آن حضور دارند و به دنبال اطلاعات هستند شامل شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و موتورهای جستجو هستند. این کانال ها دقیقا همان جایی هستند که تاثیر بازاریابی محتوا بسیار بالاست و منجر به موفقیت (و حتی جادو!) می شود.
مشاغل کوچکی که از وبلاگ استفاده می کنند نسبت به مشاغلی که از این پلتفرم استفاده نمی کنند، ۱۲۶ درصد بیشتر موفق به جذب و پرورش مشتری هدفمند می شود.
علاوه بر نرخ رشد بیشتر مشتری هدفمند با استفاده از وبلاگ، یکی دیگر از جنبه های مثبت وبلاگ این است که حدود ۷۷ درصد کاربران اینترنت مطالب وبلاگ ها را می خوانند.
دلیل این که وبلاگ نویسی منظم، تبدیل به یکی از استراتژی های مهم بازاریابی محتوا شده است، کارایی فوق العادهی آن است.
۶۱درصد امریکایی ها بعد از خواندن توصیه های یک وبلاگ، خرید انجام می دهند.
بازاریابی محتوا طوری اعتماد سازی می کند که هیچ روش دیگری قادر به رقابت با آن نیست. اعتماد سازی طی زمان باعث می شود مشتریان به برند شما توجه داشته و به صدای برندتان گوش بدهند.
بله تاثیر بازاریابی محتوا شدیدا قدرتمند بوده و رویکردی دارد که کاملا مبتنی بر روابط دوستانه و شفافیت است.
نرخ تبدیل بازاریابی محتوا شش برابر بیشتر از روش های دیگر است.
علاوه بر تمام مزایای ذکر شده، تاثیر بازاریابی محتوا به گونه ای است که نرخ تبدیل بیشتری را ایجاد می کند. در واقع تاثیر بازاریابی محتوا نسبت به روش های بازاریابی سنتی برای تبدیل افراد به لید (Lead) و لید به مشتری شش برابر بیشتر است.
بازاریابی محتوا نسبت به روش های دیگر نیاز به زمان، صبر و تلاش بیشتری دارد اما در مقابل نتایج بدست آمده هم بسیار ارزشمندتر است.
موثرترین تکنیک سئو سایت ، تولید محتواست.
انتشار محتوای وبلاگ در سایت ها منجر به ایندکس شدن ۴۳۴ برابری صفحات سایت نسبت به سایت هایی می شود که این کار را نمی کنند.
نتیجه تولید محتوا این است که میانبرهای مختلفی را در اینترنت به سمت سایتتان ایجاد می کنید. و هر چه محتوای بیشتر در رابطه با مطالب مرتبط به مخاطبین تان تولید کنید، شانس افزایش ترافیک سایت تان در نتیجهی جستجو و افزایش نرخ تبدیل بیشتر می شود.
مشاغلی که در ماه بیش از ۱۶ پست منتشر می کنند نسبت به مشاغلی که صفر الی چهار مطلب منتشر می کنند ترافیکشان سه و نیم برابر بیشتر است.
حتما شما هم بارها و بارها این مطلب را شنیدید و شاید حتی نیاز به گفتن نداشته باشد که بازاریابی محتوا، تولید محتوای سایت و وبلاگ نویسی منجر به افزایش چشمگیر مشترکان راغب می شود. این کار نیاز به سرمایه گذاری دارد اما نتایج ایجاد شده واقعی و چشمگیر هستند.
حرف آخر: بازاریابی محتوای حرفهای و مداوم، پاسخ دهی فوق العاده ای دارد.
بازاریابی محتوا، حال و آیندهی بازاریابی است. این نوع بازاریابی حرفهای، کارآمد و متقاعدکننده است؛ بعلاوه هزینه کمتری دارد و با توجه به آمارهای ارائه شده در این مطلب، کارایی فوق العاده ای هم دارد.
البته بازاریابی محتوا هم مثل هر استراتژی دیگری نیاز به مهارت، مقاومت و کار دائم دارد.
شاید رمز اصلی نتایج و آمارهایی که در این مطلب ذکر شد همین باشد. برای موفقیت در بازاریابی محتوا باید سختکوش باشید، اما مسلما نتیجه این زحمات را خواهید دید.
دیدگاهتان را بنویسید